Kommunal- og regionaldepartementet vil i denne saken
tilrå at Ølen kommune blir overført fra
Hordaland til Rogaland fylke. Endringen foreslås iverksatt fra
1. januar 2002, jf. forslag II.
I denne saken har Hordaland fylkeskommune uttalt seg
mot at Ølen kommune får skifte fylke, noe som
tilsier at saken legges frem for Stortinget for endelig beslutning
siden Regjeringen tilrår et fylkesskifte for Ølen
kommune. Utredning Ølen kommune søkte i 1998 Kommunal-
og regionaldepartementet om midler til å utrede spørsmålet
om skifte av fylkestilhørighet fra Hordaland til Rogaland
fylke. På initiativ fra departementet ble nabokommunene
Etne og Sveio også spurt om å delta i utredningen,
men disse avslo dette. Det ble opprettet en styringsgruppe som bestod
av representanter for fylkeskommunene og fylkesmennene i Hordaland
og Rogaland og for Ølen kommune som skulle stå for
utredningen. Fylkesmannen i Rogaland ledet styringsgruppen.
I forbindelse med kommunevalget i september
1999 arrangerte Ølen kommune en folkeavstemning om fylkesspørsmålet.
53,5 pst. av innbyggerne stemte for Rogaland og 46,5 pst. for Hordaland.
Deltakelsen var på 73,2 pst. I brev av 17. september1999
søkte så Ølen kommune om å bli
overflyttet fra Hordaland til Rogaland fylke. Endret kommunikasjonsmønster
i regionen er den viktigste årsaken til at Ølen ønsker
overflytting til Rogaland fylke.
Styringsgruppens utredning ble sendt på høring
til fylkeskommunene og fylkesmennene i Hordaland og Rogaland, og
kommunene Etne, Sveio og Vindafjord.
Av tids- og ressursmessige hensyn konsentrerte
styringsgruppens utredning seg om konsekvensene et fylkesskifte
ville ha for Ølen kommune. Noen av høringsinstansene
understreket i sine uttalelser at konsekvensene for nabokommunene
og regionen som helhet burde utredes bedre før det ble
tatt endelig beslutning om skifte av fylke for Ølen.
I lys av at Oppgavefordelingsutvalget, som også hadde
som mandat å vurdere størrelsen på fylkene, skulle
legge fram sin utredning i juli 2000 og denne skulle følges
opp med en melding til Stortinget i løpet av et knapt år,
fant departementet det ikke hensiktsmessig å gå videre
med saken. I brev av 9. juni 2000 til Ølen kommune meddelte
departementet at søknaden fra Ølen ikke kunne
imøtekommes.
Under stortingsbehandlingen av Kommuneøkonomiproposisjonen
for 2001, ba et flertall om at det ble gjort en tilleggsutredning
med sikte på å belyse konsekvensene for Ølen
kommune og komme tilbake til Stortinget med saken.
RF-Rogalandsforskning, som har gjort tilleggsutredningen,
la fram rapporten "Konsekvensene for nabokommunene og regionen av
at Ølen skifter fylkestilhørighet" (RF-2000/295)
i desember 2000.
Også tilleggsutredningen har vært
på høring til berørte parter.
I Ølen kommune har det vært
en lang og grundig prosess fram mot kommunestyrets beslutning om å søke om
endret fylkestilhørighet, inkludert en rådgivende folkeavstemning
som ga et knapt flertall for fylkesoverføring.
Det er ingen av de berørte partene
som er uenig i at fylkesgrensa på Haugalandet deler en
funksjonell region med et felles arbeids- og boligmarked i to, og
at et fylkesskifte for Ølen vil ha fordeler for innbyggerne når
det gjelder flere fylkeskommunale og statlige tjenester. Også for
frivillige lag og organisasjoner vil det være fordeler
knyttet til å tilhøre Rogaland i stedet for Hordaland.
En endret fylkesgrense vil på sikt kunne føre
til en mer enhetlig planlegging og utvikling av det sammenhengende
funksjonelle området som Haugalandsregionen er.
Når det gjelder konsekvensene av at
staten overtar ansvaret for spesialisthelsetjenesten, vil det på den
ene siden bety at Ølen neppe får noen gevinst
av et skifte når det gjelder spesialisthelsetjenesten,
for eksempel psykiatri. På den andre siden vil et skifte
heller ikke skape problemer for Etne når det gjelder ambulanse. Samlet
sett får ikke statlig spesialisthelsetjeneste noen avgjørende
betydning for spørsmålet om Ølens fylkestilhørighet.
Departementet kan ikke se at det er kommet fram, verken
i utredningen eller i merknadene, klare negative konsekvenser for
nabokommunene og for området som helhet at Ølen
kommune skifter fylkestilhørighet. Den viktigste konsekvensen
vil være knyttet til Etne kommunes bruk av Ølen
videregående skole. Skoletilbudet til disse elevene vil
være en sak som Hordaland fylkeskommune må finne
en løsning på. Det kan i denne sammenheng nevnes
at Sveio kommune har avtale med Rogaland fylkeskommune om videregående
skole. Vi vil også vise til at Etne ikke motsetter seg
et fylkesskifte for Ølen.
Departementet vil etter en samlet vurdering
tilrå at Ølen kommune overflyttes fra Hordaland
fylke til Rogaland fylke. I denne vurderingen legges det også vekt
på at det står et enstemmig kommunestyre bak søknaden
og at det i folkeavstemningen om fylkesspørsmålet
er et flertall av innbyggerne som støtter forslaget om
overflytting til Rogaland fylke. Departementet mener et fylkesskifte
bør skje fra et årsskifte og tilrår at
det får virkning fra årsskiftet 2001/2002.
Hordaland fylkesting har gitt uttrykk for at
et eventuelt fylkeskifte bør skje etter lokalvalgene i
2003, fordi de mener det ellers må holdes nytt valgoppgjør. Dette
er imidlertid et forhold som reguleres i kommunelovens §§ 15
og 16. Siden en av representantene i Hordaland fylkesting er bosatt
i Ølen kommune, vil et fylkesskifte bety at denne representanten
må tre ut av fylkestinget og overlate plassen til et varamedlem
fra samme partigruppe fra en annen kommune i Hordaland. Ølen
vil heller ikke bli representert i Rogaland fylkesting før
ved neste ordinære lokalvalg i 2003. Dette har Ølen
kommune heller ikke ytret ønske om.
Departementet kan ikke se at dette er konsekvenser av
en slik art at de bør medføre at Ølen
kommune må vente ytterligere to år før
overflytting kan skje.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det gjenstår
en avklaring av en del praktiske og økonomiske forhold,
og vil derfor foreslå at det blir nedsatt en gruppe med
representanter fra stat og kommune som skal forberede denne overføringen.