I Finansdepartementets proposisjon om omprioriteringar
og tilleggsløyvingar på statsbudsjettet for 2001, er
det gjort framlegg om løyvingar på Samferdselsdepartementets
budsjett for 2001. Desse gjeld programkategoriane 21.20 Luftfartsformål
og 21.50 Jernbaneformål.
Endringane blir nærare omtalte i Samferdselsdepartementets
proposisjon. Her blir det også gjort framlegg om vedtak
for programkategori 21.30 Vegformål.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Sverre Myrli
og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen
og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen
Oddvard Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher
Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde,
viser til finanskomiteens innstilling i forbindelse med behandlingen
av St.prp. nr. 84 (2000-2001) når det gjelder forslag til
vedtak vedrørende bevilgningene.
Samferdselsdepartementet orienterer om ei landsomfattande
ordning med ungdomskort, jf. Budsjett-innst. S. nr. 13 (2000-2001)
og Innst. S. nr. 119 (2000-2001) om Nasjonal transportplan 2002-2011.
Departementet legg opp til ei landsomfattande
ordning med ungdomskort. Over halvparten av fylkeskommunane har
allereie frivillig innført ulike ordningar med ungdomskort.
Departementet tek sikte på å leggje
fram for Stortinget eit opplegg for ei landsomfattande ordning med ungdomskort
i statsbudsjettet for 2002.
Komiteen er tilfreds
med at departementet vil følge opp en landsomfattende ordning
med ungdomskort i statsbudsjettet for 2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
Thore A. Nistad og Christopher Stensaker viser til sine
merknader i Nasjonal transportplan (2002-2011) og vil komme tilbake
til saken i forbindelse med Regjeringens fremleggelse av vurderingen
under budsjettet for 2002.
Regjeringa ønskjer å sikre
at funksjonshemma skal kunne delta i arbeidsliv og gjennomføre
utdanning.
Det blir i proposisjonen gjort greie for eit
forsøk for transport for funksjonshemma i arbeids- og utdanningssamanheng
som skal finansierast av fleire departement.
Forsøket vil bli gjennomført
etter to modellar, starte opp 1. august 2001, og vil vare i eitt år.
Overslagsvis er kostnadene til den delen av forsøket som
blir utført i tilknyting til den fylkeskommunale tt-transporten
sett til 5,5 mill. kroner for inneverande budsjettår. Samferdselsdepartementet
dekkjer sin del, 1 mill. kroner, ved omprioriteringar innafor kap.
1301 post 70 Tilskot til rasjonell og miljøvennleg transport
m.v.
Forsøket er nærare omtalt
under omtalen av Sosial- og helsedepartementet i proposisjonen til
Finansdepartementet om revisjon av statsbudsjettet for 2001.
Komiteen viser til
finanskomiteens innstilling i forbindelse med behandlingen av St.prp.
nr. 84 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
medregnet folketrygden 2001, jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001).
Komiteen ser positivt på at
det er blitt enighet mellom flere departement (Samferdselsdepartementet, Sosial-
og helsedepartementet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet
og Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet) for å gjennomføre
forsøk med transport av funksjonshemmede i arbeids- og
utdanningssammenheng. Tverrdepartementalt samarbeid er ofte viktig
for å løse saker, og i denne sammenheng bør det
medføre at det legges til rette for at funksjonshemmede
kan delta likeverdig i arbeidsliv og utdanningssammenheng.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser
imidlertid ordningen som utilfredsstillende fordi den er et begrenset
forsøk som ikke vil sikre funksjonshemmede i arbeid eller
utdanning en ubetinget rett til transport dersom de fyller vilkårene. Mange
vil bli utelukket. Dette medlem viser til merknader
i Innst. S. nr. 325 (2000-2001).
Flyselskapet Braathens ASA kunngjorde 15. november
2000 at det ville leggje ned flyrutetilbodet mellom Oslo og Røros
frå 2. januar 2001.
Som følgje av at staten inngjekk mellombels
kontrakt med nytt selskap for flyruta Oslo-Røros er det behov
for å auke løyvinga på kap. 1310 post
70. Det statlege tilskotet til Røros-ruta fram til 1. august
2001 svarer til 5,2 mill. kroner på årsbasis,
og det blir gjort framlegg om å auke kap. 1310 post 70,
med 5,2 mill. kroner.
Når det gjeld forslag til vedtak, viser
Samferdselsdepartementet til Finansdepartementets proposisjon i samband
med Revidert nasjonalbudsjett 2001. Ein vil kome tilbake til Stortinget
dersom det etter anbodskonkurransen blir behov for justeringar av
budsjettet for 2001.
Komiteen viser, når
det gjelder bevilgningsforslag, til finanskomiteens innstilling
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 84 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2001,
jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001).
Komiteen sier seg tilfreds med
at rutetilbudet Oslo-Røros opprettholdes.
Departementet orienterer om bemanninga i Luftfartstilsynet,
jf. elles St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Luftfartstilsynet meiner det vil vere nødvendig å auke
bemanninga frå 140 til 155 årsverk totalt for å kunne
dekkje alle dei pålagde tilsynsoppgåvene og for å kunne
halde høg standard med omsyn til kvalitet, effektivitet
og servicenivå.
Samferdselsdepartementet legg vekt på at
Luftfartstilsynet skal utføre oppgåvene sine med
høg kompetanse og kvalitet, samstundes som verksemda skal
vere effektiv. Etter departementet sitt syn er det viktig at verksemda
skal omfatte også alle dei planlagde nye tilsynsområda.
Departementet legg til grunn at ei eventuell
utviding av bemanninga ut over dei 140 årsverka etaten
har i dag, må sjåast i samanheng med føresetnaden
om effektiv ressursutnytting. I framlegget til statsbudsjett for
2002 vil departementet ta endeleg stilling til bemanninga i Luftfartstilsynet
og til eventuelle produktivitetskrav til verksemda.
Komiteen vil peke
på at det ved opprettelse av Luftfartstilsynet ble forutsatt
ca. 120 tilsatte det første driftsåret, hvorav
ca. 100 ville bli overført fra Luftfartsverket. Komiteen vil
i denne forbindelse vise til følgende merknad fra Innst.
S. nr. 226 (1999-2000):
"Komiteen har merket seg at det nye tilsynet krever økt
bemanning i forhold til dagens situasjon. For å holde kostnadene
nede, forutsetter komiteen at det utvises nøkternhet i
dette arbeidet."
Komiteen merker seg at etaten
i dag har 140 årsverk, jf. St.prp. nr. 76 (2000-2001).
Komiteen vil derfor være
tilbakeholdne ved et eventuelt forslag om utvidelse av bemanningen
i Luftfartstilsynet.
Komiteen sier seg enig med departementet
om at bemanningen i Luftfartstilsynet må ses i sammenheng med
produktivitetskravet til virksomheten.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til en utvikling vedr. ressursbruk innenfor Luftfartstilsynet som
er foruroligende sammenliknet med 1999, siste året med
Luftfartsinspeksjonen. Antall administrative stillinger er økt
fra 5 til 33,5. Antallet jurister er økt fra 6 til 16.
Det var 14 ledere i 1999, nå er det 23. Dette tyder ikke
på prioritering av operativ virksomhet.
Dette medlem ser denne utviklingen
i klar motstrid til målsettingene om å effektivisere
offentlig sektor, hvor mindre ressurser skal brukes på ledelse
og administrasjon og mer på tjenesteyting.
Dette medlem vil peke på at
det i tillegg nyttes utstrakt bruk av konsulentbistand. Den er økt
fra 2,5 mill. kroner i 1999 til 9,7 mill. kroner i 2001.
Det blir i proposisjonen gjort greie for revidert
budsjett for Luftfartsverket.
Når det gjeld forslag til vedtak på kap.
2450 Luftfartsverket og kap. 5450 Luftfartsverket, viser Samferdselsdepartementet
til Finansdepartementets proposisjon i samband med revidert nasjonalbudsjett.
Utviklinga i luftfarten etter framlegget av
budsjettet for Luftfartsverket sist haust har vist ytterlegare reduksjon
i faktisk og venta etterspørsel etter Luftfartsverkets
tenester, og dermed reduserte trafikkinntekter.
I forhold til St.prp. nr. 1 (2000-2001) reknar
Luftfartsverket med ein samla reduksjon i trafikkinntektene på stamrutenettet
og dei regionale lufthamnene på om lag 42,6 mill. kroner
i 2001. Denne svikten i inntektene vil delvis bli kompensert ved
ein auke i avkastinga frå Oslo Lufthavn AS på 39,3
mill. kroner, frå 200 mill. kroner til 239,3 mill. kroner.
Det blir vidare foreslått at trekket på Luftfartsverkets
reguleringsfond blir auka med 4,3 mill. kroner, frå 76,9
mill. kroner til 81,2 mill. kroner. Det må understrekast
at det framleis er stor uvisse knytt til trafikkutviklinga utover
i 2001 og dermed også til driftsinntektene for Luftfartsverket. Dette
kjem m.a. av omlegginga av dei fiskale flyavgiftene frå 1.
april 2001.
Netto auke i driftsutgiftene i forhold til St.prp.
nr. 1 (2000-2001) er 72 mill. kroner.
Av omsyn til utviklinga i Luftfartsverkets økonomi og
auka kostnader i samband med innføring av meirverdiavgift
på tenester, blir det gjort framlegg om at avkastingskravet
frå Luftfartsverket blir redusert med 21 mill. kroner.
Som følgje av endringane i driftsinntekter
og driftsutgifter, blir det gjort framlegg om å redusere
investeringsramma i 2001 frå 700 mill. kroner til 650 mill. kroner.
Det nye investeringsnivået fordeler
seg med 520 mill. kroner (mot tidlegare 536 mill. kroner) til stamruteplassane
og 130 mill. kroner (mot tidlegare 164 mill. kroner) til dei regionale
lufthamnene.
Av dei mest omfattande endringane i investeringane for
stamrutelufthamnene gjeld m.a. prosjektet Stavanger lufthamn, Sola
- utviding av ekspedisjonsbygg, der ein legg opp til at løyvinga
for prosjektering og planlegging blir redusert frå 91,2
mill. kroner til 10 mill. kroner i 2001. På bakgrunn av
kvalitetssikringa er kostnadsoverslaget for prosjektet no auka frå 556
mill. kroner til 562,5 mill. kroner.
For utskifting av flykontrollsystema (NATCON), Sola,
Flesland, Værnes, Bodø blir det for 2001 foreslått å auke
løyvinga frå 58 mill. kroner til 76 mill. kroner, inkl.
15 mill. kroner i tryggleiksanalyse.
Av endringane i investeringane for regionale
lufthamner blir det m.a. gjort framlegg om å setje av 17,8 mill.
kroner til bygg og anlegg i 2001, mot tidlegare 60 mill. kroner.
Komiteen viser, når
det gjelder bevilgningsforslag, til finanskomiteens innstilling
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 84 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2001,
jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001).
Komiteen ser behovet for utskifting
av flykontrollsystem ved Sola, Flesland, Værnes og Bodø,
og støtter departementets forslag til økning for å ivareta sikkerheten
bedre.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er kjent med behovet
for investeringene ved Stavanger lufthavn, Sola. Flertallet mener
imidlertid at det er behov for å se nærmere på kostnadsoverslaget
og støtter departementets forslag til reduksjon av kostnadsoverslaget
for prosjektet i 2001.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
uenig i den prioritet som Nasjonal transportplan la opp til. Dette
medlem viser til den usikre situasjonen som Honningsvåg
lufthavn er i, den prosess som foregår i Luftfartsverket
vedr. framtida til de regionale lufthavner og registrerer at i framlegget
til revidert foretas det store kutt i bevilgninger til teknisk og
operativ oppgradering av regionale flyplasser. Å starte
større investeringer på ekspedisjonsbygg og lignende
på stamrutenettet vil vanskeliggjøre nødvendig oppgradering
av regionale flyplasser.
Dette medlem vil således
gå inn for å stryke bevilgningen til prosjektering
og planlegging av ekspedisjonsbygg på Stavanger lufthavn
og nytte midlene til teknisk og operativ oppgradering av regionale flyplasser.
Dette medlem viser bl.a. til
at oppgraderingstiltak nå blir utsatt på Rørvik
og Mehamn flyplass. Dette medlem vil se på dette
som tiltak som bør prioriteres.
Regjeringa foreslår etablering av nytt
treningssenter for brann- og redningsteneste i Tjeldsund i Nordland, samlokalisert
med Norges brannskole. Det nye senteret kjem i tillegg til dagens
verksemd på Trandum ved Gardermoen.
Investeringsbehovet er førebels kostnadsrekna
til i overkant av 30 mill. kroner. Dei årlege driftskostnadene
for Luftfartsverket er rekna med å auke noko i forhold
til samla drift på Trandum (førebels rekna til om
lag 4 mill. kroner).
Regjeringa vil kome tilbake til saken i seinare
budsjettframlegg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, vil
understreke den alvorlige økonomiske situasjonen for Luftfartsverket
og forutsetter at en samordning med brann- og redningstjenesten
ved Luftfartsverkets treningssenter, Trandum og Norges brannskole,
Tjeldsund, ikke må medføre ytterligere økonomisk
belastning for Luftfartsverket.
Flertallet har merket seg at
Regjeringa vil komme tilbake til saken i senere budsjettframlegg,
og vil komme nærmere tilbake til saken i den forbindelse.
Komiteen sine medlemer frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til Dokument 8:37 (2000-2001) frå stortingsrepresentantane
May Britt Vihovde, Jorunn Ringstad og Jan Sahl der det vart fremja
følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn at brann- og redningstjenesten ved Luftfartsverkets treningssenter
samlokaliserer med Norges Brannskole."
Desse medlemene vil peike på at
bakgrunnen for forslaget var at i februar 1998 gjekk dåverande samferdselsminister
Odd Einar Dørum inn for ei delt løysing for lokalisering
av Luftfartsverket sitt treningssenter, slik at brann- og redningstenesta
skulle leggjast til Norges Brannskole, Tjeldsund i Nordland.
Desse medlemene er kjende med
at Kystverket, Luftfartsverket og Tjeldsund kommune i samband med
samlokaliseringsarbeidet har investert om lag 12, 5 mill. kroner.
I tillegg er det brukt store ressurser i samband med planlegging
og prosjektering av ei felles utbygging.
Desse medlemmene er nøgd
med at noverande regjering stadfestar vedtaket som vart gjort i
1998. Desse medlemene meiner at samlokaliseringa
bør skje snarast slik at ein kan dra nytte av gjennomførte grunnlagsinvesteringar,
samt byggje opp eit breitt brannfagleg kompetansemiljø.
Desse medlemmene viser til svar
frå departementet om at det ikkje er behov for ytterlegare
investeringar ved Luftfartsverket sitt treningssenter på Trandum,
utover dei 15 mill. kroner som allereie er investert sidan 1998.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at dersom opplæringsvirksomheten innenfor brann- og
redningstjeneste flyttes til Tjeldsund, vil opplæringen
innenfor plasstjeneste fremdeles være lokalisert til Trandum.
Denne delingen av virksomheten medfører økte utgifter
for Luftfartsverket.
Investeringene på Tjeldsund vil beløpe
seg til 86,9 mill. kroner fordelt med 35 mill. kroner til øvingsfelt og
utstyr og 51,9 mill. kroner til bygninger. Det forutsettes at Statsbygg
finansierer bygningene og leier disse til Luftfartsverket. Da vil
investeringene i bygg omregnes til husleie. Husleie og øvrige
driftsutgifter ved Tjeldsund er beregnet til 9,7 mill. kroner per år. Driftsutgiftene
på Trandum ved en delt løsning kommer i tillegg
med 5,5 mill. kroner per år. Samlet vil en delt løsning
utgjøre 15,2 mill. kroner pr. år i driftsomkostninger.
Det er en økning med 4,0 mill. kroner per år i
forhold til dagens driftskostnader på Trandum. I tillegg
vil det ved en delt løsning bli nødvendig å investere
35 mill. kroner i øvingsfelt. En videreføring
av samlet opplæring som i dag, vil medføre at
disse utgiftsøkningene ikke inntreffer.
Disse medlemmer vil videre vise
til at det ikke eksisterer noe fagmiljø ved Norges brannskole
innenfor det som er Luftfartsverkets primære behov ved denne
opplæringen, nemligflybrannslokking
og flykjenning. Her er samarbeidet mellom
OSL og Luftfartsverket svært viktig. Ved en deling av virksomheten
vil mye av dette gode samarbeidet måtte nedlegges, noe
som vil få konsekvens for den faglige kvaliteten på utdanningen.
Videre vil det ikke lenger være et samlet, sterkt fagmiljø i
Norge innenfor disse spesielle områdene.
Departementet orienterer om godkjenning av Honningsvåg
lufthamn og operasjonane der, og førebelse utgreiingar
av alternative løysingar for lufthamna.
Luftfartsverket må innan 1. mai 2001
søkje Luftfartstilsynet om fornya godkjenning
av lufthamna frå 1. august 2001. Luftfartstilsynet vil òg
gjennomføre ei ny vurdering av Widerøes godkjenning
frå 1. august 2001.
Departementet legg til grunn at Luftfartsverket
vil halde lufthamna ved like med sikte på at godkjenninga av
ho skal kunne fornyast etter 1. august 2001. Departementet vil følgje
situasjonen nøye i høve til Luftfartsverket og
rutedrifta.
Luftfartsverket har gjort førebelse
utgreiingar av alternative løysingar for Honningsvåg.
Utgreiingane viser at det må reknast med sterke operative
restriksjonar og låg regularitet ved Honningsvåg
lufthamn.
Det kan fysisk vere mogleg å ruste
opp lufthamna. Ei avgrensa oppgradering er rekna til rundt 60-70
mill. kroner, medan ei full oppgradering til om lag same standard
som andre regionale lufthamner har i dag, er rekna til om lag 150
mill. kroner. På grunn av vêr- og vindrestriksjonane
reknar Luftfartsverket det likevel som usikkert om slike utbetringar
vil verke nemneverdig inn på regulariteten.
Ikkje minst på grunnlag av dei store
investeringane som eventuelt må gjerast anten på dagens
Honningsvåg lufthamn eller ein ny lokalitet, legg departementet til
grunn at dei vidare utgreiingane og endeleg avgjerd om Honningsvåg
lufthamn må skje på lik linje og i samanheng med
det generelle arbeidet med den regionale lufthamnstrukturen. Dette
vil sikre eit best mogleg grunnlag for prioriteringane av investeringar
på det regionale lufthamnnettet. Departementet reknar med å kome
tilbake til saka hausten 2001.
Komiteen er kjent
med den vanskelige situasjonen for lufthamnen i Honningsvåg
og slutter seg til departementets konklusjon om en totalgjennomgang
av situasjonen til høsten 2001.
Departementet gjer greie for endringar i nokre økonomiske
fullmakter for Statens vegvesen, medrekna tilsegnsfullmakt til Samferdselsdepartementet
for å inngå avtalar om forskotering av midlar
til vegformål.
For mellombelse omdisponeringar mellom prosjekt og
fylke av statlege midlar blir det lagt opp til følgjande
nye fullmakter for Statens vegvesen:
– Det skal
ikkje vere avgrensingar for mellombelse omdisponeringar mellom stamvegprosjekt
og prosjekt på det øvrige riksvegnettet ut over
dei nedanståande for stamvegramma og fylkesfordelt ramme.
– Stamvegramma: Maksimum 30 mill.
kroner pr. prosjekt og 30 pst. av den totale løyvinga til
stamvegar i vedkomande år.
– Fylkesfordelt ramme: Maksimum
30 mill. kroner pr. prosjekt både innafor eit fylke og
mellom fylke. Maksimum 30 pst. av løyvinga til fylket over
fylkesfordelt ramme i vedkomande år kan bli lånt innafor
fylket og mellom fylke.
– Oppstart av prosjekt: Prosjekt
som er prioritert innafor handlingsprogrammet for inneverande fireårsperiode
og som er av ein slik storleik at det ikkje er aktuelt med omtale
i St.prp. nr. 1. Lånte midlar som skal nyttast til oppstart
av prosjekt på det øvrige riksvegnettet, skal
vere handsama av fylkeskommunen. Ved usemje mellom fylkeskommunen
og vegkontoret eller Vegdirektoratet skal saka leggjast fram for
Samferdselsdepartementet.
Mellombelse omdisponeringar av bompengar (gjeld berre
for bompengepakker) skal ha dei same fullmaktene som for statlege
midlar, men med presiseringar, jf. proposisjonen.
For varige omdisponeringar av statlege midlar
blir det lagt opp til følgjande nye fullmakter for Statens vegvesen:
– Stamvegramma:
Maksimum 30 mill. kroner pr. prosjekt og 10 pst. av den totale løyvinga
til stamvegar i vedkomande år.
– Fylkesfordelt ramme: Maksimum
30 mill. kroner pr. prosjekt og 30 pst. av løyvinga til
fylket over fylkesfordelt ramme i vedkomande år.
– Oppstart av prosjekt: Prosjekt
som er prioritert innafor handlingsprogrammet for inneverande fireårsperiode
og som er av ein slik storleik at det ikkje er aktuelt med omtale
i St.prp. nr. 1. Omdisponeringar som skal nyttast til oppstart av
prosjekt på det øvrige riksvegnettet, skal vere
handsama av fylkeskommunen. Ved usemje mellom fylkeskommunen og
vegkontoret eller Vegdirektoratet skal saka leggjast fram for Samferdselsdepartementet.
Varige omdisponeringar av bompengar (gjeld berre for
bompengepakker) skal ha dei same fullmaktene som for statlege midlar,
men med presiseringar, jf. proposisjonen.
Samferdselsdepartementet foreslår at
Stortinget i samband med dei årlege budsjetta fastset ei
ramme som departementet får fullmakt til å inngå forskoteringsavtalar
innafor. For 2001 gjer ein framlegg om at Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å inngå forskoteringsavtalar
for inntil 600 mill. kroner ut over gitt løyving på kap.
1320 post 30 Riksveginvesteringar, og slik at samla refusjonsansvar
knytt til nye og alt inngåtte forskoteringsavtalar ikkje
overstig 1 800 mill. kroner. Refusjonar på vilkår
kjem i tillegg og skal leggjast fram for Stortinget.
Forskoteringar i samband med oppstart av prosjekt der
prosjekta er av ein slik storleik at dei blir lagde fram i budsjettproposisjonane,
skal framleis leggjast fram for Stortinget i samband med dei årlege
budsjetta eller i eigne stortingsproposisjonar. Slike forskoteringar
blir også omfatta av fullmakta på 600 mill. kroner.
Samferdselsdepartementets framlegg til forskoteringsfullmakter
for Statens vegvesen innafor den foreslåtte fullmaktsramma
til departementet og behandlingsmåte går nærare
fram av proposisjonen.
Samferdselsdepartementet vil fastsetje nærare
retningsliner for bruken av fullmaktene på dei tre områda.
Komiteen viser til
at Statens vegvesen i dag har en rekke økonomiske fullmakter
og at det legges opp til å justere noen av disse i denne
omgangen.
Komiteen peker på at
formålet med midlertidige omdisponeringer av midler er å få en
rasjonell utnytting av bevilgningene. Komiteen slutter
seg til de foreslåtte nye fullmakter på dette
området for Statens vegvesen.
Komiteen slutter seg videre til
de foreslåtte nye fullmakter for varige omdisponeringer
av midler.
Komiteen viser til tidligere
behandlinger av retningslinjer for forskottering av nye vegprosjekt. Komiteen er
enig i at det ikke bør være nødvendig med
forskottering av prosjekt som er gitt bevilgning på grunn
av at finansieringen av prosjektene må sikre en rasjonell
og optimal framdrift. Komiteen er enig i at der dette
ikke er mulig, bør det kunne åpnes for forskotteringer. Komiteen legger
til grunn at Stortinget i forbindelse med de årlige budsjettene
fastsetter ei årlig ramme som departementet får
fullmakt til å inngå forskotteringsavtaler innenfor. Komiteen slutter
seg til forslaget til fullmakt på dette området
for budsjettåret 2001.
Komiteen viser for øvrig
til at departementet vil fastsette nærmere retningslinjer
for bruken av fullmaktene på disse tre områdene.
Det blir tilrådd at bompengeselskapet
får høve til å utvide bompengeinnkrevjinga
på E18 over Eidangerhalvøya for å finansiere
m.a. trafikksikringstiltak.
Innkrevjing av bompengar til prosjektet E18
Lanner-Rugtvedt i Telemark starta opp i juni 1986, jf. St.prp. nr.
7 (1985-1986). Utbygging av parsellen blei fullført i 1996.
Ifølgje St.prp. nr. 57 (1997-1998)
reknar Samferdselsdepartementet med at selskapet ville vere gjeldfri innan
1. januar 2002. Vegdirektoratet har etter dette handsama ein søknad
om forlengd bompengeperiode og godkjent at innkrevjinga på Lanner
bomstasjon blir avslutta 15. mars 2002.
Det er no behov for å gjennomføre
fleire mindre trafikksikringstiltak på nye E18 som ein
ikkje var tilstrekkeleg merksam på før etter opninga
av den nye vegen. Kostnadene er utrekna til om lag 13 mill. kroner.
I tillegg til desse tiltaka er det foreslått
bygging av rundkøyring og miljøtiltak på gamle
E18 på strekninga Rugtvedt-Heistad-Kjørholt for
at denne skal kunne vere ein fullverdig omkøyringsveg.
Kostnadene er utrekna til om lag 5 mill. kroner. Tiltakskostnadene
blir til saman om lag 18 mill. kroner.
Ut frå bompengeinntektene i dag er
det rekna med at utvidinga av prosjektet, saman med meirutgifter
i samband med innføring av meirverdiavgift på tenester,
vil forlengje bompengeperioden med vel 4 månader. Innkrevjinga
kan då avsluttast i byrjinga av august 2002.
Komiteen viser til
at prosjektet E18 Lanner-Rugtvedt i Telemark ble startet
opp i juni 1986 og utbyggingen ble fullført i 1996. Det
ble lagt til grunn at bompengeselskapet ville være gjeldfri
innen 1. januar 2002. Komiteen har merket seg at
Vegdirektoratet i tråd med gjeldende avtale har godkjent
at innkrevingen blir avsluttet 15. mars 2002.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser
til at det nå er behov for å gjennomføre
flere mindre trafikksikkerhetstiltak på nye E18 som en
ikke var tilstrekkelig oppmerksom på før etter åpningen
av den nye vegen. Flertallet slutter seg til at det
er ønskelig å få gjennomført
disse tiltakene og at bompengeselskapet får anledning til å utvide
bompengeinnkrevingen på Lanner med ca. 4 måneder.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet støtter forslaget om å utvide bompengeperioden
for bomstasjonen på E18 Lannerheia 1. januar 2002 til 15.
mars 2002 slik at bompengeselskapet blir gjeldfritt.
Disse medlemmer vil derimot gå imot
at bomstasjonen på Lannerheia skal finansiere mindre trafikksikringstiltak
på nye E18 for om lag 13 mill. kroner og bygging av rundkjøring
og miljøtiltak på gamle E18 på strekningen
Rugtvedt-Heistad-Kjørholt med kostnader beregnet til om
lag 5 mill. kroner. Dette er tiltak som ikke lå inne da
bompengeinnkrevingen startet og som ikke naturlig hører
inn i dette bomprosjektet.
Disse tiltakene må derfor finansieres
over de ordinære vegbudsjettene, og disse medlemmer vil vise
til de økte bevilgningene til vegsektoren i Høyres og
Fremskrittspartiets budsjetter som gjør det mulig å realisere
disse tiltakene raskt hvis de lokale myndigheter opprettholder prioriteringen.
Departementet tilrår at bompengeselskapet
får høve til å utvide bompengeinnkrevjinga
for E18 Kristiansand for å finansiere utbygging av hovudtilkomst
til høgskolen i Agder (HiA-sambandet) og utbygging av kollektivtiltak
i Kristiansand.
Kristiansand kommune meiner HiA-sambandet er
eit viktig ledd i betring av samferdselssituasjonen i byen, og går
no inn for at prosjektet blir finansiert i hovudsak gjennom utvida
bompengeinnkrevjing frå dei eksisterande bomstasjonane.
Prosjektet er kostnadsrekna til 60 mill. kroner.
Det er gjort framlegg om ei finansiering med bompengebidrag på 50
mill. kroner, tilskot på 5 mill. kroner frå Kristiansand
kommune og 5 mill. kroner frå riksvegbudsjettet.
Kristiansand kommune går vidare inn
for å utvide bompengeordninga til å dekkje tiltak
for framkomsten for busstrafikken frå Vågsbygd
i vest, via sentrum og til Rona i aust. Det er i dag køproblem
på innfarten frå aust og vest til Kvadraturen.
I St.prp. nr. 68 (1998-1999) er det lagt opp
til at bompengeinnkrevjinga er avslutta ved årsskiftet
2003/2004, eller hausten 2004 dersom det skal krevjast
inn 50 mill. kroner ekstra til gang- og sykkelvegutbygging.
Utbygginga av HiA-sambandet i 2002 og kollektivtiltak
i 2003-2005 føreset låneopptak. Med kapitalkostnader
på om lag 20 mill. kroner medfører utvidinga av bompengeordninga
at innkrevjinga blir forlengd med om lag eit år og tre
månader.
Komiteen viser til
tidligere behandlinger av bompengeordningen i Kristiansand, sist
i forbindelse med behandlingen av St. prp. nr. 68 (1998-99).
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, slutter
seg til de vurderinger som departementet har når det gjelder
ny hovedtilførsel til Høgskolen i Agder og at
tiltak for utbygging av kollektivtrafikken er viktige ledd i bedringen
av transportsituasjonen i Kristiansand. Flertallet viser
til at å samle trafikken i en hovedtilførsel mellom
E18 og høgskoleområdet vil bedre framkommeligheten
og redusere miljøulempene i boligområdene.
Flertallet vil på denne
bakgrunn slutte seg til at bompengeselskapet får anledning
til å utvide bompengeinnkrevingen i tråd med det
skisserte opplegget.
Komiteens medlemmer fra Høyre går
imot å utvide bompengeinnkrevingen på E18 i Kristiansand for
finansiere ny hovedtilkomst til Høgskolen i Agder (HiA-sambandet),
og tiltak for kollektivtrafikken i Kristiansand. En slik utvidelse
vil medføre at bilistene på E18 skal betale for
prosjekter de ikke vil nyte godt av. Som det går fram av
Regjeringens uttalelser i St. prp. nr. 81 (2000-2001) vil en slik
utvidelse ikke være i samsvar med de generelle retningslinjene
for bompengeprosjekter gitt av Stortinget om hvem som kan pålegges å betale
bompenger.
Disse medlemmer vil vise til
at Høyre innen sin vegsatsing i revidert vil bevilge 50
mill. kroner til bygging av HiA-sambandet slik strekningen kan bygges uten
bruk av bompenger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til tidligere merknader angående vilkår for bompengeinnkreving
der Fremskrittspartiet har gått imot enhver innkreving
fra bilistene til dekning av kollektivformål. Innkreving
av bompenger skal kun benyttes dersom pengene går til et
helt nytt, konkret vegprosjekt og gammel vegstrekning holdes åpen
uten bompengeinnkreving (valgfritt).
Disse medlemmer viser også til
sine merknader i Nasjonal transportplan (2002-2011), jf, Innst.
S. nr. 119 (2000-2001), samt Fremskrittspartiets merknader under
revidert budsjett.
Det blir gjort framlegg om at Trøndelag
Bomveiselskap AS får høve til å utvide
bompengeordningen på E6 Trondheim-Stjørdal for
m.a. å fullføre nordre tunnelløp i Grilstadtunnelen.
Gjennom handsaminga av St.prp. nr. 124 (1986-1987)
samtykte Stortinget i delvis bompengefinansiering av ei etappevis
utbygging av ny E6 Trondheim-Stjørdal, jf. Innst. S. nr.
74 (1987-1988).
Heile anlegget var meint å stå ferdig
i 1994. I St.prp. nr. 42 (1994-1995) blei det gjort greie for svikt
i bompengeinntektene og for framdrifta for prosjektet. Stortinget
vedtok eit nytt innkrevjingsystem som skulle gjere bompengeselskapet
i stand til å handtere gjelda, jf. Innst. S. nr. 207 (1994-1995).
I St.prp. nr. 124 (1986-1987) heiter det at
ny E6 Nidelv bru-Ranheim, som Grilstadtunnelen er ein del av, skal
regulerast som firefelts veg, men i første omgang stort
sett bli bygd som tofelts veg. For å redusere ulempene
for dei som bur i området og for trafikantane, blei det
vedteke å sprengje ut nordre tunnelløp gjennom
Grilstadhaugen samstundes med søre tunnelløp.
For å handtere eksisterande trafikkmengd
og sannsynleg trafikkauke i framtida, og auken som vil følgje av
ei sannsynleg trafikkoverføring frå noverande
E6, er det ønskjeleg å auke kapasiteten ved å fullføre utbygginga
av Grilstadtunnelen.
Kostnadsoverslaget for den planlagte utvidinga
av bompengeprosjektet er 52 mill. kroner.
Kostnadsoverslaget for å fullføre
nordre tunnelløp i Grilstadtunnelen er 31,5 mill. kroner.
I tillegg kjem om lag 14 mill. kroner til nødvendige arbeid
på veg i dagen, inkludert midtdelar, 0,6 mill. kroner til
miljøtiltak på noverande E6 og 0,7 mill. kroner
til mindre tilpassingar i området til bomstasjonen.
Kostnadsoverslaget for tiltak på Innherredsvegen
og Mellomvegen er om lag 20 mill. kroner, men prosjektet E6 Trondheim-Stjørdal
skal bidra med berre 4,55 mill. kroner gjennom den utvida bompengeordninga.
Med ei utviding av bompengeprosjektet til også å omfatte
bompengefinansiering av tiltaka som blir omtalte i proposisjonen,
vil tida for innkrevjing auke med om lag eit halvt år,
dvs. nedbetaling i løpet av første halvdel av
2006. I samband med handsaminga av St.prp. nr. 42 (1994-1995) blei
det opna for innkrevjing fram til 2013. Årsaka til tidlegare
nedbetaling av gjelda er høgare trafikkvekst og lågare
lånerente.
Under føresetnad av Stortingets godkjenning
vil anleggsarbeidet starte snarast mogleg og med sluttføring
i løpet av 2001.
I St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011
heiter det at innteninga i bompengeposjektet E6 Trondheim-Stjørdal
er vesentleg høgare enn lagt til grunn, og at det derfor
blir arbeidd med planar om å utvide prosjektet til også å omfatte
endeparsellane Nidelv bru-Grilstad i Trondheim og Værnes-Kvithamar
i Stjørdal.
Da bystyret i Trondheim kommune vedtok reguleringsplan
for Nordre avlastningsveg Ila 23. november 2000, gjekk kommunen
inn for å overføre kostnadene ved bygging av Nidelv
bru frå Trondheimspakka til E6 Trondheim-Stjørdal.
Dette kan få konsekvensar for planane om å utvide
bompengeprosjektet E6 Trondheim-Stjørdal til også å omfatte
endeparsellane. Forslaget frå Trondheim kommune må derfor
leggjast fram for Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag
fylkeskommunar, og Malvik og Stjørdal kommunar for handsaming.
Komiteen viser til
at det er viktig å øke kapasiteten gjennom Grilstadtunnelen
slik at denne tunnelen ikke blir en flaskehals på strekningen
E6 Trondheim-Stjørdal.
Komiteen peker på at
det er viktig at det blir tatt hensyn til tiltak for trafikksikkerhet
med utbygging av midtdeler, samt at miljøtiltak også er
med i prosjektet.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at det
er lokalpolitisk enighet om utvidelse av bompengeprosjektet og at
dette skal 100 pst. bompengefinansieres.
Flertallet slutter seg til at
Trøndelag Bomveiselskap AS får anledning til å finansiere
utvidelsen av bompengeprosjektet E 6 Trondheim-Stjørdal
slik det er gjort rede for.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil gå imot at tiltakene
på Innherredsvegen og Mellomvegen finansieres med bompenger
fra E6, da dette er tiltak som kommer et fåtall av bilistene
på en ny endeparsell på E6 til gode. Disse medlemmer mener
derfor at tiltakene bør finansieres av riksvegbevilgningene
til Sør-Trøndelag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
inn for å avvikle bompengeperioden som forutsatt, og mener
at fullføring av nordre tunnelløp i Grilstadtunnelen,
og nødvendig arbeid i dagen inkludert midtdeler med tilpasninger
ved bomstasjonen, finansieres ved statlige midler.
Departementet orienterer om oppføring
av bomstasjonar og førebuande arbeid på E6 i samband
med Østfoldpakka.
Ved handsaminga av St.prp. nr. 26 (1999-2000)
ga Stortinget løyve til å starte innkrevjing av
bompengar for delvis finansiering av utbygginga av E6 og E18 gjennom Østfold,
jf. Innst. S. nr. 111 (1999-2000).
I St.prp. nr. 20 (2000-2001) blei det varsla
at Moss kommune har utsett slutthandsaminga av reguleringsplanane
for bomstasjonane på E6 og fv 311 til etter Stortingets
handsaming av St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan
2002-2011. Det blei vidare varsla at Samferdselsdepartementet vurderte
bruk av statleg reguleringsplan for bomstasjonane for å unngå at
oppstarten på innkrevjinga blei utsett. Miljøverndepartementet
gjorde 16. februar 2001 vedtak om statleg plan for dei to bomstasjonane.
Bomstasjonane på E6 og fv 311 vil bli
etablerte slik at innkrevjinga kan starte i oktober 2001.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til tidligere behandling
av Østfoldpakka og nødvendigheten av at bl.a.
bomstasjonene ble etablert så snart som mulig. Flertallet har merket
seg at bomstasjonene på E6 og fv 311 nå vil bli etablert
slik at innkrevingen kan starte i oktober 2001, og tar dette til
orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader til Østfoldpakka, jf. Innst. S. nr.
111 (1999-2000) og Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan
2002-2011, der disse medlemmer gikk inn for en hurtigst mulig og
full utbygging av E6 og E18 til 4-felts motorveg. Vegen skal bygges
ut for statlige midler uten bompengeinnkreving.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
viser til at ved behandling av Østfoldpakka hadde Sosialistisk
Venstreparti et annet innhold og finansieringsplan.
Det blir orientert om søknad frå Stord
og Fitjar kommunar om å kunne krevje inn bompengar for å finansiere
opprusting og trafikksikring av E39 Jektevik-Sandvikvåg.
Samferdselsdepartementet tek sikte på å fremje
saka i budsjettproposisjonen for 2002.
Komiteen tar saken
til orientering og legger til grunn at departementet vil komme tilbake
til prosjektet i budsjettproposisjonen for 2002.
Det blir orientert om start av førebuande
arbeid på prosjektet E16 Voldum-Seltun i Sogn og Fjordane.
Prosjektet er omtalt i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal
transportplan 2002-2011. Det omfattar bygging av to tunnelar på 1,5
km og 3 km, og ny bru over Lærdalselva. I Vegdirektoratets
forslag til handlingsprogram for perioden 2002-2011 er det foreslått anleggsstart
i 2002 og opning for trafikk i 2004. Kostnadsoverslaget er no oppgitt
til 275 mill. kroner.
Statens vegvesen ønskjer å starte
førebuande arbeid hausten 2001. Arbeida i 2001 er kostnadsrekna
til om lag 5 mill. kroner, og er foreslått finansierte
gjennom innsparingar på prosjektet E16 Lærdal-Aurland.
Komiteen slutter seg
til at det kan startes opp forberedende arbeid høsten 2001,
finansiert med innsparte midler fra prosjektet E16 Lærdal-Aurland. Komiteen legger
til grunn at departementet vil komme tilbake til videreføringen
av prosjektet i forbindelse med statsbudsjettet for 2002.
På grunn av plansituasjonen for LOFAST
legg departementet opp til å nytte løyvinga til
dette prosjektet i 2001 til å starte prosjektet E6 Korgen-Osen.
Prosjektet er omtalt i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal
transportplan 2002-2011.
I samband med handsaminga av St.prp. nr. 1 (2000-2001)
gjekk fleirtalet i samferdselskomiteen inn for ei løyving
på 25 mill. kroner til vidareføring av Lofotens fastlandssamband
(LOFAST) i 2001, under føresetnad av at prosjektet får
prioritet i første del av Nasjonal transportplan med samanhengande
finansiering frå 2002. Dersom føresetnaden om
samanhengande finansiering ikkje blei innfridd, gjekk fleirtalet
inn for å nytte løyvinga til å starte
prosjektet E6 Osen-Korgen i 2001, jf. Budsjett-innst. S. nr. 13
(2000-2001).
I samband med handsaminga av St.meld. nr. 46 (1999-2000)
gjekk fleirtalet i samferdselskomiteen inn for å setje
av 500 mill. kroner til vidareføring av Lofotens fastlandssamband
i perioden 2002-2005. Fordi plansituasjonen for LOFAST enno ikkje
er avklart, kan ikkje prosjektet bli starta opp før i 2003.
E6 Osen-Korgen kan ut frå plansituasjonen startast opp
alt i 2001. På denne bakgrunn går Vegdirektoratet
i forslaget til handlingsprogram for planperioden inn for vidareføring
av prosjektet E10 Lofotens fastlandssamband i 2003 og oppstart av
E6 Osen-Korgen i 2001.
Prosjektet E6 Osen-Korgen omfattar bygging av
13 km ny veg, inkl. 8,5 km i tunnel gjennom Korgfjellet. Kostnadsoverslaget
er på 425 mill. 2001-kroner. Med anleggsstart hausten 2001
er det rekna med at prosjektet kan opnast for trafikk i 2004.
Komiteen viser til
Budsjett-innst. S. nr. 13 (2000-2001) og slutter seg til at bevilgningen
på 25 mill. kroner i 2001 blir brukt til oppstart av prosjektet
E6 Osen-Korgen.
Departementet orienterer om anleggstart for utbetring
av rasfarleg strekning på E6 mellom Røssvoll og
Storforshei i Rana kommune.
Prosjektet omfattar utbetring av ei 2,2 km lang
rasfarleg strekning på E6 mellom Røssvoll og Storforshei i
Rana kommune. Kostnadsoverslaget er på 63 mill. 2001-kroner.
Som det går fram av St.prp. nr. 1 (2000-2001),
er det foreslått tildelingar til prosjektet over kap. 1320
post 33 Kompensasjon for auka arbeidsgjevaravgift, både
i 2000 og 2001. Dette utgjer til saman 31 mill. 2001-kroner. I Vegdirektoratet
sitt forslag til handlingsprogram for strekningsvise investeringar
på stamvegnettet er prosjektet foreslått fullfinansiert
i 2002. Vegdirektoratet går derfor inn for å starte
anleggsarbeidet sommaren 2001.
Komiteen har ingen
merknader.
Det blir i proposisjonen gjort greie for start
av arbeidet med rassikring av E6 Trældal-Leirvika i Nordland.
I Nasjonal transportplan for 2002-2011 har Samferdselsdepartementet
vurdert det som aktuelt å leggje om E6 på den
rasfarlege strekninga på nordsida av Rombaken ved Narvik
i siste del av planperioden 2002-2011.
Som følgje av handsaminga av St.meld.
nr. 46 (1999-2000) i Stortinget er investeringsrammene for planperioden
auka. På bakgrunn av dette har Vegdirektoratet i forslaget
til handlingsprogram for strekningsvise investeringar på stamvegnettet
foreslått at ramma til stamvegrute 4 blir auka, slik at
arbeidet med rassikring av E6 på strekninga Trældal-Leirvika
kan starte i 2005 med fullføring i siste del av tiårsperioden.
Det blir arbeidd med tre alternativ for rassikring på strekninga.
Komiteen ser det som
svært viktig at planarbeidet for strekningen Trældal-Leirvik
har høy prioritet slik at arbeidet med nødvendig
rassikring på denne strekningen kan starte opp så tidlig
som mulig i første del av transportplanperioden.
Samferdselsdepartementet går inn for
anleggsstart på parsellen Knapstad-Kvalvik hausten 2001.
Det er lagt til grunn at midlane i 2001 blir stilte til disposisjon som
forskot av Sunnfjordtunnelen AS.
Parsellen omfattar 3,3 km ny riksveg utanom
Eikefjord sentrum. Kostnadsoverslaget er 70 mill. 2001-kroner. Dette
er ein auke på om lag 30 pst. i forhold til overslaget
i St.prp. nr. 77 (1997-1998).
Komiteen slutter til
at det legges opp til anleggsstart på parsellen Knapstad-Kvalvik
høsten 2001 og at midlene i 2001 blir stilt til disposisjon
som forskudd av Sunnfjordtunnelen AS.
Det blir orientert om omdisponering av foreslått
løyving i 2001 for Rv 714 Hitra-Frøya.
I St.prp. nr. 1 (2000-2001) blei det gjort framlegg
om å løyve 44,4 mill. kroner i refusjon til bompengeselskapet
og 65,4 mill. kroner til vegbygging i 2001. I St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 5 (2000-2001) blei Stortinget orientert om at departementet
i 2001 ville kome tilbake til omdisponering av foreslått
løyving i 2001 for Rv 714 Hitra-Frøya.
Samferdselsdepartementet legg opp til at 6,1
mill. kroner av løyvinga på 65,4 mill. kroner
blir nytta til restarbeid og sluttoppgjer på Rv 714 Hitra-Frøya,
og at dei resterande 59,3 mill. kroner blir omdisponerte til andre
tiltak i samsvar med fylkeskommunen sitt vedtak, jf. proposisjonen.
Komiteen viser til
Budsjett-innst. S. nr. 13 (2000-2001) hvor flertallet la til grunn
at midlene som var foreslått bevilget til Hitra-Frøya
i 2001, skulle fortsatt bli stilt til disposisjon innenfor riksvegramma
til Sør-Trøndelag.
Komiteen tar den foreslåtte
omdisponering etter fylkestingets vedtak til orientering.
Det blir orientert om korleis resten av kostnadene
for bru til Tautra vil bli dekt, jf. Stortingets handsaming av statsbudsjettet
for 2001 der det blei løyvd 20 mill. kroner til prosjektet.
Med eit kostnadsoverslag på 47 mill.
kroner og at Nord-Trøndelag vil medverke med 3,4 mill.
kroner, står det att å finansiere 23,6 mill. kroner.
Miljøverndepartementet og Samferdselsdepartementet
er samde om at dei to departementa på statsbudsjettet for
2002 dekkjer resten av kostnadene på 23,6 mill. kroner
med same fordelingsnøkkel som løyvingane for 2001.
På denne bakgrunn blir Miljøverndepartementets
del på 5,9 mill. kroner og Samferdselsdepartementets del
på 17,7 mill. kroner.
Komiteen har ingen
merknader til finansieringsopplegget som er skissert for fullfinansiering
av prosjektet.
Departementet orienterer om at det vil gi tilskot
til Lenvik kommune som delvis finansiering av kommunen sitt kjøp
av Nord-Norsk Trafikksenter.
Nord-Norsk Trafikksenter i Lenvik gjekk konkurs sommaren
2000. Stortinget har tidlegare løyvd om lag 28 mill. kroner
til bygging av anlegget. I tillegg er det gitt tilskot på til
saman 14 mill. kroner frå kommune og fylkeskommune.
Lenvik kommune har no kjøpt anlegget
og har i samband med dette søkt om tilskot på 1,6
mill. kroner, som er om lag halvparten av kjøpesummen.
Samferdselsdepartementet vil gi eit tilskot
på 1,6 mill. kroner til Nord-Norsk Trafikksenter i Lenvik.
Komiteen tar saken
til orientering.
Det blir gjort greie for utprøving
av snøggåande katamaranferjer.
Samferdselskomiteen har i Budsjett-innst. S.
nr. 13 (2000-2001) og fleirtalet i komiteen har i Innst. S. nr. 119
(2000-2001) om Nasjonal transportplan 2002-2011, stilt seg positive
til utprøving av snøggåande katamaranferjer
av typen Ferry Cat i riksvegferjesamband som ligg til rette for
dette.
Samferdselsdepartementet legg til grunn at ferjer
av denne typen kan vere eit godt supplement til dagens ferjetype
på lengre ferjestrekningar med stor trafikk i skjerma farvatn
der høg fart og korte opphald ved ferjeleia gjer katamaranen
effektiv.
Noverande utgåve av Ferry Cat er ikkje
tilpassa drift med naturgass, men det ligg føre søknader
frå Fjellstrand AS til Norges Forskningsråd om
tilskot til slik vidareutvikling av katamaranen. Ein bør
ikkje prøve ut katamarankonseptet og gassdrift på eitt
og same fartøy.
Fjellstrand AS har rekna prisen pr. ferje til
160 mill. kroner i tillegg til kostnadene til eigaren til planlegging og
byggjeoppfølging. Med den uvisse som ligg i eit nytt konsept,
tilseier slike kostnader ei avgrensa utprøving av ein prototype.
I Budsjett-innst. S. nr. 13 (2000-2001) har
komiteen spesielt peika på at sambandet Stavanger-Tau kan
høve når det gjeld val av samband.
Samferdselsdepartementet vil halde det opent
i kva samband det kan vere aktuelt å prøve ut
ferjetypen. Ein gjer likevel merksam på at det er relativt
få lange samband med stor trafikk i skjerma farvatn som
høver for denne ferjetypen.
Det er mest aktuelt å setje ferja inn
i eit samband der farten til ferja kan gi ein kapasitet og eit rutemønster som
kan svare til to vanlege ferjer på dei mest trafikktunge
tidene.
Departementet vil minne om at det ligg risiko
og auka administrative kostnader i det å vere først
ute med ein ny ferjetype. Det er derfor av interesse å sjå nærare på viljen
til samarbeid mellom offentlege og private aktørar, m.a.
kva risiko verft, underleverandørar og reiarlag tek. Konkret
vedtak om bruk av katamaranferjer og val av samband krev etter departementet
si vurdering at Vegdirektoratet på nytt går igjennom
budsjett- og miljøverknadene i aktuelle samband. Departementet
legg til grunn at Vegdirektoratet i samsvar med det skisserte opplegget
får fullmakt til å gå vidare med dette
arbeidet innafor dei fullmakter som gjeld elles i riksvegferjedrifta.
Komiteen viser til
Budsjett-innst. S. nr. 13 (2000-2001), og Innst. S. nr. 119 (2000-2001)
hvor flertallet stilte seg positive til utprøving av hurtiggående
katamaranferjer av typen Ferry Cat i riksvegsamband som ligger til
rette for dette.
Komiteen er fornøyd
med at dette følges opp slik at denne ferjetypen kan prøves
ut.
Komiteen slutter seg til at Vegdirektoratet
i samsvar med det skisserte opplegget får fullmakt til å gå videre
med dette arbeidet innenfor de fullmakter som ellers er gitt for
ferjedriften.
Komiteen viser til finanskomiteens
innstilling i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett når
det gjelder orientering om innfasing av gassferje, jf. Innst. S. nr.
325 (2000-2001).
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til
at det holdes åpent på hvilke samband det kan
være aktuelt å prøve ut ferjetypen. Flertallet har
merket seg at det vil være få lengre samband med
stor trafikk i skjerma farvatn som passer for denne ferjetypen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og Venstre vil peke på at forsøket bør
ta sikte på i tillegg til å utprøve ny
teknologi å løse transportmessige utfordringer
i et ferjesamband med stor trafikk og viser til komiteens tidligere
merknad om sambandet Stavanger–Tau. Disse medlemmene ser
liten grunn til å måtte avgrense forsøket
til bare å bygge ei ferje.
Departementet orienterer om Statens vegvesens utvikling
av ulike publikumsretta tenester over Internett.
I løpet av 2001 vil m.a. fleire av
tenestene som trafikkstasjonane tilbyr, bli gjort tilgjengelege
for publikum via Internett. Registrering av køyretøy
ved elektronisk kommunikasjon mellom bilbransjen og Statens vegvesen
er det tiltaket som vil gi den største kostnadssparinga
både for Statens vegvesen og publikum.
Gevinsten av effektiviseringa av dei nye tenestene ligg
i at publikum i større grad utfører tenestene
frå eigen datamaskin. Ut frå erfaringar som andre
organisasjonar har med overgang til Internettbaserte tenester, har
Statens vegvesen rekna med ei netto innsparing på om lag
150 årsverk.
Tekniske investeringar og driftsutgifter, andre
administrative kostnader til Internettenester og drift av kontaktsenter
vil i den første 4-årsperioden koste om lag 35
mill. kroner årleg.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar saken til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at Statens vegvesen sparer
150 årsverk ved overgang til internettbasert virksomhet.
Utgifter til tekniske investeringer, drift m.m. er fastsatt til
om lag 35 mill. kroner. Disse medlemmer forutsetter
at innsparte midler stilles til rådighet til vegformål.
Det blir orientert om at departementet har motteke rapport
frå Statskonsult om organiseringa av produksjonsverksemda
i Statens vegvesen.
Departementet vil kome tilbake til Stortinget
med ein omtale av organiseringa av produksjonsverksemda i budsjettproposisjonen
for 2002.
Komiteen viser til
Statskonsults rapport om organiseringen av produksjonsvirksomheten
i Statens vegvesen.
Komiteen ber om at organiseringen
av produksjonsvirksomheten blir forelagt Stortinget som egen sak.
Komiteen viser, når
det gjelder bevilgningsforslag, til finanskomiteens innstilling
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 84 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2001,
jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets forslag i revidert om å øke
bevilgningene til vegsektoren. Disse medlemmer viser
til den store ledigheten i anleggssektoren samt at en stor del av
maskinparken står uten oppdrag. Disse medlemmer viser
til et stadig økende behov for vedlikehold og utbygging
innenfor vegsektoren, og mener at forholdene nå ligger
gunstig an for å få til et sterkt tiltrengt løft
innenfor vegsektoren. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag
i innstillingen fra finanskomiteen hvor Fremskrittspartiet vil øke
satsingen på vegsektoren i revidert med 2 mrd. kroner.
I Regjeringa sitt langsiktige arbeid med tryggleik
i transportsektoren er det lagt til grunn ein visjon om at det ikkje
skal skje ulykker med drepne eller livsvarig skadde. Det er eit
faktum at det er knytt risiko for ulykker til all transportverksemd,
men visjonen tek som utgangspunkt at dei alvorlege konsekvensane
av ulykkene må hindrast. Samstundes er det viktig å arbeide for å endre åtferda
til trafikantane, slik at ulykker skjer i minst mogleg grad.
Regjeringa ser det dessutan som viktig at det
i alle delar av transportsektoren blir utvikla ein tryggleikskultur
og ein leiarfilosofi som prioriterer tryggleik.
På jernbanesektoren ligg ansvaret for
tryggleiken hos den som driv jernbaneverksemd. Innafor Jernbaneverkets
forvaltningsansvar for statens jernbaneinfrastruktur inngår
også eit systemansvar for tryggleiken på jernbanenettet.
Ansvaret for transportverksemda ligg hos operatørane. Statens
jernbanetilsyn skal føre tilsyn med tryggleiken m.v. ved
anlegg og drift av private og offentlege jernbanar, og føre
tilsyn med at utøvarane oppfyller dei krav som
er sette i eller med heimel i jernbanelova.
Statens jernbanetilsyn fastsette 23. desember
1999 ei særskild "tryggleiksføresegn" som m.a.
fremjar fire viktige krav for å sikre god tryggleik i togframføringa, jf.
proposisjonen. Føresegna er under implementering hos alle
aktørane på jernbanen og kan gi seg utslag i endringar
i organisasjon og i styringssystem.
I St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011,
er det planlagt å bruke 1,3 mrd. kroner til eit program
for trafikktryggleik på jernbane. Av dette er 450 mill.
kroner sett av i første 4-årsperiode. Dei endelege
prioriteringane i handlingsprogrammet vil bli fastsette til hausten.
I dette arbeidet vil det også bli vurdert å innpasse Åsta-kommisjonens
tilrådingar om konkrete investeringstiltak som i hovudsak
er i samsvar med det Jernbaneverket allereie har prioritert.
Samferdselsdepartementet har i retningslinjer
til handlingsprogrammet gitt tilsegn om utvida rammer, som delvis
skal gå til utviding av programmet for trafikktryggleik.
Jernbaneverket har i forslag til handlingsprogram i definisjonen
av trafikktrygging, også rekna med teknisk trafikktrygging
(ATC/CTC og togradio ved GSM-R), rassikring, tunneltryggleik,
fjerning/sikring av planovergangar og tryggleikstiltak
på enkelte stasjonar.
Departementet gjer greie for oppfølginga
av tilrådingane i Åsta-rapporten og løyvingar
til Jernbaneverket og Statens jernbanetilsyn i denne samanhengen.
4. januar 2000 kolliderte to persontog ved Åsta
på Rørosbanen. Totalt 19 personar omkom, medan
67 personar overlevde.
Ved kongeleg resolusjon 7. januar 2000 oppnemnde Regjeringa
ein kommisjon for å undersøkje ulykka. Kommisjonen
leverte sin rapport til justisministeren 6. november 2000, jf. NOU
2000: 30 Åsta-ulykken, 4. januar 2000.
I rapporten har kommisjonen m.a. gått
gjennom hendingane som førte til ulykka, og vurdert moglege årsaker
til ulykka.
Etter ei samla vurdering av den tekniske dokumentasjonen
har kommisjonen kome fram til at det er lite truleg at tekniske
feil kan ha verka inn på funksjonane til signal- og sikringsanlegget
på ulykkesdagen. Ingen av dei undersøkingar og
prøver som er gjennomførte, tyder på at
fysiske feil ved anlegget kan ha vore viktige for hendinga. Det
er heller ikkje konstatert at spesifikke og funksjonelle svake sider
ved anlegget har vore årsak til ulykka. Kommisjonen kan
likevel ikkje utelukke tekniske feil i samband med ulykka. Ifølgje
kommisjonen har sikringsanlegget ikkje ein standard for tryggleik
og ein kvalitet som er tilfredsstillande, og ein kan såleis
ikkje sjå vekk frå at kortvarige feilfunksjonar
kan skje.
På denne bakgrunn kan ikkje kommisjonen
vere trygg på kva for eit signalbilete ein hadde i nordgåande retning
på Rustad stasjon 4. januar 2000. Kommisjonen seier at
teknisk sett er det all grunn til å tru at det var raudt
utkøyringssignal. Samstundes gir konstruksjonen av sikringsanlegget
eit så stort potensial for feil at kommisjonen ikkje kan
sjå vekk frå mogleg signalfeil.
På grunn av at kommisjonen ikkje har
kunne seie noko sikkert om den direkte årsaka til ulykka,
har den konsentrert seg om å finne fram til korleis ulykka kunne
skje, for dermed å kunne hindre liknande ulykker i framtida.
Ifølgje kommisjonen sine undersøkingar
avdekte Åsta-ulykka ei rekkje manglar ved tryggleikstenkinga og
tryggleiksstyringa både hos NSB BA og Jernbaneverket. Kommisjonen
meiner at desse manglane er hovudårsaka til at ulykka skjedde.
Kommisjonen avdekte at togdrifta på Rørosbanen
m.a. ikkje hadde tilstrekkelege barrierar mot enkeltfeil.
Kommisjonen har avdekt manglar ved signalanlegget
på Rørosbanen (NSB-87), manglar ved Hamar togleiarsentral,
dårlege og mangelfulle kommunikasjonsforhold på banar
utan togradio og manglar i tilsynsordninga.
Kommisjonen har kome med tilrådingar
som kan medverke til å hindre at liknande ulykker skjer
i framtida. Tilrådingane er baserte på korleis
situasjonen var 4. januar 2000. Kommisjonen gjer merksam på at enkelte
av tilrådingane ikkje går lenger enn det som alt følgjer
av gjeldande regelverk. Desse er likevel tekne inn som tilrådingar
fordi kommisjonen ser dei som viktige og fordi kommisjonen meiner
at dei ikkje var oppfylte 4. januar 2000. Tilrådingane
er avgrensa til dei som kommisjonen meiner praktisk og økonomisk
let seg gjennomføre.
Til saman sju område peikar ifølgje
kommisjonen seg ut som dei klart viktigaste å gjere noko
med etter ulykka. Dette gjeld:
– ei omlegging
og implementering av ei meir proaktiv tryggleikstenking og tryggleiksstyring
i jernbaneverksemdene
– utbygging av ATC (automatisk
togstopp)
– installasjon av togradio
– reengineering (konstruksjonsgjennomgang)
av sikringsanlegget NSB-87 på Rørosbanen
– teknisk gjennomgang av sikringsanlegget
NSI-63 (på dei fleste andre banestrekningar)
– installering av lydalarm som
varslar farlege og uønskte hendingar på togleiarsentralane
– gjennomgang og eventuelt oppgradering
av gamalt rullande materiell med omsyn til tryggleikskrav og krav
til branntryggleik.
Kommisjonen har også gitt ei rekkje
andre tilrådingar som den meiner er viktige å følgje
opp.
Samferdselsdepartementet bad i brev av 10. november
2000 til Statens jernbanetilsyn, Jernbaneverket og NSB BA om synspunkt
på Åsta-rapporten og om ei nærare utgreiing
av på kva slags måte dei ville følgje opp
rapporten. Verksemdene blei dessutan bedne om å utarbeide
ein tiltaksplan med fristar for gjennomføring og oppfølging
av tilrådingane. Departementet har motteke planar frå etatane
og selskapet med forslag til tiltak for den vidare oppfølginga
av rapporten. Vidare har departementet også motteke forslag
frå etatane til tiltak som kan gjennomførast i
2001 for å følgje opp tilrådingane og
ekstraordinære tiltak for å betre tryggleiken
på jernbanen.
I perioden desember 2000 til februar 2001 blei
det gjennomført ei brei høyring av NOU 2000:30 Åsta-ulykken,
4. januar 2000. Høyringsinstansane er stort sett positive
til tilrådingane i rapporten frå kommisjonen.
Justisdepartementet ønskjer å sikre
ei samordna oppfølging og presentere ein samla strategi
og plan for å styrkje tryggleiken i samfunnet gjennom ei
eige stortingsmelding. Justisdepartementet har planar om å leggje
fram meldinga hausten 2001.
Framlegget i proposisjonen er derfor avgrensa
til å gjere greie for status for oppfølging av
tilrådingane i Åsta-rapporten, med forslag om
tilleggsløyvingar i 2001.
Statens jernbanetilsyn har fått det
overordna ansvaret for å sjå til at Jernbaneverket
og NSB følgjer opp tilrådingane i Åsta-rapporten.
Tilsynet held jamlege møte med Jernbaneverket og NSB for å følgje
opp status og framdrift i arbeidet i samsvar med dei handlings-
og framdriftsplanane som dei har lagt opp til.
Det kan visast nærare til proposisjonen
når det gjeld tilrådingane frå kommisjonen
og oppfølging når det gjeld:
– Overordna
styring av tryggleiken
– Signal- og sikringsanlegg
– Kommunikasjon togleiar - tog
– Radiokommunikasjon basert på GSM-R.
– Forvaltning av tekniske system
– Togleiarsentralane
– Organisering og tilhøve
ved togleiarsentralane
– Gjennomgang og oppgradering
av materiell
– Regelverket for jernbaneverksemda
– Statens jernbanetilsyn
– Den nye avgangsprosedyren
– Planar for kryssing
– Kurs i signalanlegg for lokomotivførarar
– Tilgang til førarrom
for andre enn lokomotivførar
– Informasjonsutveksling mellom
togleiarsentralane og mellom sentralane og DROPS (Driftsoperativt senter
NSB BA)
– Sikring av tekniske installasjonar
i reléhus mv.
– Dieseltankar
– Laus bagasje
– Brannvesen
– Naudmeldingssentralar
– Fast havarikommisjon mv.
I St.meld. nr. 46 (1999-2000)/Innst.
S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011 er det lagt opp
til at Havarikommisjonen for sivil luftfart får utvida
sitt mandat til også å omfatte gransking av jernbaneulykker
og alvorlege hendingar. Samferdselsdepartementet har lagt fram eit
lovforslag som skal gjere dette mogleg, jf. Ot.prp. nr. 73 (2000-2001).
Ein fast kommisjon for heile transportsektoren er ei større
sak som eventuelt må vurderast nærare i samband
med Justisdepartementets oppfølging av m.a. NOU 1999:30 Undersøkelse
av sjøulykker.
I samsvar med tilrådingar frå politiet
og statsadvokaten har Riksadvokaten kome fram til at det bør
reagerast strafferettsleg mot Jernbaneverket som føretak fordi
tryggleiken ved Jernbaneverket si drift av Rørosbanen samla
sett ikkje var forsvarleg da ulykka skjedde.
Riksadvokaten ber derfor om at førelegg
på føretaksstraff, jf. straffelova kap. 3 a, blir
utsteda til Jernbaneverket for brot på jernbanelova § 14,
jf. § 6, jf. "forskrift om tillatelse til å drive
jernbanevirksomhet mv." av 10. juli 1997 nr. 781 §§ 2-5
og 1-4, jf. straffelova § 48 for som ansvarleg for jernbaneverksemd
uaktsamt ikkje å ha dreve verksemda på ein forsvarleg
måte med omsyn til tryggleiken. Bota er sett til 10 mill.
kroner.
Riksadvokaten meiner, slik også politiet
og statsadvokaten har lagt til grunn, at det ikkje er grunnlag for å reagere
strafferettsleg mot andre institusjonar eller mot personar.
Jernbaneverket har godteke avgjerda til Riksadvokaten,
og Samferdselsdepartementet har akseptert dette. Bota vil bli dekt
av Jernbaneverket innafor vedteken løyving på kap.
1350.
I tabell 5.1 frå proposisjonen er det
gitt ei oppsummering av Samferdselsdepartementets forslag til oppfølging
av tilrådingane frå Åsta-kommisjonen
i 2001.
I tillegg til forslaga for 2001 er det i oversikta
teke med ei kolonne som viser totalt kostnadsoverslag for dei enkelte
prosjekta. Forslaga for 2001 omfattar dei tiltaka som Samferdselsdepartementet
meiner det hastar mest med å få gjennomførte.
Større tiltak og prosjekt som inngår i tiltakslista
nedanfor, vil i tillegg til løyvinga for 2001 bli vurderte
i samband med 2002-budsjettet og seinare års budsjett.
Tabell 5.1
(i 1000 kr)
| | | Forslag
2001 |
| Kostnadsoverslag | Brukt/ Løyvd i 2000/01 | Jernbane- verket | Statens jernbane- tilsyn |
Hovudtilrådingane
frå kommisjonen | | | | |
Signal og sikringsanlegg | 17,5 | 1,0 | 16,0 | 0,5 |
Utbygging av ATC | 550,0 | | 15,0 | |
Radiokommunikasjon basert
på GSM-R | 650,0 | | 0,0 | |
Kommunikasjon togleiar
- tog (mobiltelefon og togradio) | 50,0 | | 33,7 | |
Togleiarsentralane
- lydalarm og logging | 57,0 | 20,0 | 37,0 | |
Andre
tilrådingar frå kommisjonen | | | | |
Regelverket for jernbaneverksemda | 1,5 | | | 1,5 |
Styrkjing av SJT | 5,3 | | | 5,3 |
Sikring av tekniske installasjonar
i reléhus mv. | 22,0 | | | |
Oppfølgjing
av andre tiltak frå kommisjonen | 1,0 | | | 1,0 |
| 1354,3 | 21,0 | 101,7 | 8,3 |
Jernbaneverket har kome med innspel på tiltak
til oppfølging av Åsta-ulykka og andre ekstraordinære tryggleikstiltak
som kan gjennomførast i 2001 for til saman 570 mill. kroner.
Av dette er om lag 290 mill. kroner knytte til tiltak som er relaterte
til tilrådingane frå Åsta-kommisjonen.
I tillegg har Jernbaneverket lagt fram forslag om andre tryggleikstiltak
innafor områda tunneltryggleik, rassikring, planovergangar, tryggleikssystem
og tryggleikstiltak på stasjonar for om lag 280 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet foreslår at
det blir lagt opp til å nytte til saman 101,7 mill. kroner
i 2001 til tiltak til oppfølging av tilrådingar
frå Åsta-kommisjonen.
Departementet foreslår at dette blir
dekt opp ved ei omdisponering på til saman 80 mill. kroner
av vedteken løyving for 2001 til Jernbaneverket, og ei
tilleggsløyving til Jernbaneverket på 21,7 mill.
kroner. Omdisponeringa skjer ved at post 23 Drift og vedlikehald,
blir redusert med 40 mill. kroner og ved ei omdisponering innafor
post 30 Investeringar i linja, med 40 mill. kroner. Tilleggsløyvinga
og omprioriteringa frå post 23, aukar post 30 med til saman
61,7 mill. kroner i 2001.
Statens jernbanetilsyn har kome med innspel
på ekstraordinære tiltak for til saman 8,3 mill.
kroner. Det blir gjort framlegg om å auke løyvingane
til Statens jernbanetilsyn med 7,3 mill. kroner. Det resterande beløp
på 1 mill. kroner blir dekt opp av midlar overførte
frå 2000-budsjettet.
Når det gjeld forslag til vedtak for
løyvingane på kap. 1350 postane 23 og 30 og kap.
1354 post 1, viser departementet til Finansdepartementets proposisjon
i samband med revidert nasjonalbudsjett 2001.
Komiteen viser, når
det gjelder bevilgningsforslag, til finanskomiteens innstilling
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 84 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2001,
jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001).
Komiteen er enig med departementets
langsiktige visjon om at det i transportsektoren skal legges en
nullvisjon til grunn for sikkerhetsarbeidet. Komiteen vil understreke
at jernbanetransport er en av de sikreste transportformer. Således
er det å styrke jernbanens konkurransekraft for å føre
så vel person som godstransport fra veg til jernbane et
trafikksikkerhetstiltak i seg selv. De ulykker som skjedde sist år,
med Åsta-ulykka som den omfattende katastrofen, har medført
at tilliten til jernbanen som sikker transportform er svekket. Komiteen vektlegger
at det er viktig å gjenvinne tilliten til jernbanen som
en sikker transportform.
Komiteen vil peke på at Åsta-ulykka
og andre ulykker og hendelser viser at sikkerhetsarbeidet innafor
jernbanetransport må ha høg prioritet. Det gjelder så vel
for forvalter av jernbanens infrastruktur, som hos operatører
som driver jernbanetransport. Det er også et politisk ansvar å prioritere
midler til nødvendig investering for sikkerhet samt til
vedlikehold.
Komiteen konstaterer at det ifølge
kommisjonens undersøkelser er avdekket en rekke mangler
ved sikkerhetstenking og sikkerhetsstyring både hos NSB
BA og Jernbaneverket. Komiteen ser det som viktig
at de tilrådinger kommisjonen ga følges opp. Komiteen understreker
det viktige i at det i jernbanesektoren, som i alle transportsektorer,
vektlegges å ha tilstrekkelige barrierer mot at enkeltfeil,
tekniske eller menneskelige, ikke medfører at ulykker skjer.
Komiteen vil understreke at det
bør være en prioritert oppgave å bygge
ut ATC/CTC på den del av jernbanenettet hvor det
ikke er utbygd, og at sikkert kommunikasjonsutstyr må installeres
for alle banestrek-ninger.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke
nødvendigheten av at jernbanen tilføres tilstrekkelig
ressurser slik at sikkerheten holder et høyt nivå.
Sikkerheten må derfor ha førsteprioritet ved Jernbaneverkets
disponering av midlene til drift, vedlikehold og investeringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at det er viktig å få mest
mulig igjen for de midlene som stilles disposisjon. Disse
medlemmer vil i den sammenheng vise til St. prp. nr. 1 (2000-2001)
hvor Regjeringen orienterte om at Jernbaneverket hadde oppnådd
effektivitetsgevinster på opp mot 40 pst. ved å ta
i bruk konkurranseutsetting.
Komiteens medlem Sosialistisk
Venstreparti vil understreke at det er et politisk ansvar å tilføre
jernbanen tilstrekkelige ressurser til sikkerhetsarbeidet. Dersom
nødvendige investeringer for å styrke jernbanens
konkurransekraft ovenfor vegtrafikken blir nedprioritert, kan det
medføre en svekkelse av jernbanen, og det beste kan bli
det godes fiende, ved at jernbanen som den sikreste transportform
taper overfor vegtrafikken. Det gjelder også for de krav
som stilles til transportøren. Det er mulig å stille
sikkerhetskrav som tilnærma umuliggjør jernbanetransport.
Dette medlem viser til de anbefalinger/pålegg som
ble gitt av Åstakommisjonen, Statens jernbanetilsyn og
Direktoratet for brann og eksplosjonsvern. Ut fra disse anbefalinger
og pålegg, samt egne prioriteringer har Jernbaneverket
utarbeidet forslag for sikkerhetstiltak som kan gjennomføres
i år for 570 mill. kroner. Av dette har de gitt tiltak
for 370 mill. kroner høg prioritet.
Dette medlem synes det er helt
uakseptabelt at Jernbaneverket i Regjeringas forslag bare tilføres
21,7 mill. kroner i friske penger, og for øvrig blir pålagt å omdisponere
80 mill. kroner fra investeringer og vedlikehold til sikkerhetstiltak.
Dette vil redusere det vedlikehold og den investeringstakt som i
dag er alt for beskjeden. Ut fra den debatt som har vært
om sikkerhet vil midlene være fullstendig utilstrekkelige.
Dette medlem vil vise til at
Sosialistisk Venstreparti vil gå mot Regjeringas forslag
til omprioritering. Det er nødvendig å styrke
sikkerhetsinnsatsen samtidig som det gis et generelt løft
for jernbanen ved en øket investeringstakt. Den ledige
kapasitet på anleggssektoren bør brukes til økt
jernbaneinnsats.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, er kjent med at
det på det nye dobbeltsporet i Sande (Vestfoldbanen) er
gått lang tid siden skinnegangen var ferdigstilt. Likevel
er ennå ikke strekningen tatt i bruk. Flertallet forutsetter
at det avsluttende arbeidet gjennomføres uten ytterligere utsettelse,
slik at det er mulig å ta i bruk den nye strekningen. Dette
vil også frigjøre arealene knyttet til det gamle
sporet til de formål som er vedtatt av kommunen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti regner
med at verken Jernbaneverket eller NSB har interesse av at nesten
ferdige strekninger blir liggende ubrukt. Dette medlem ser
som det største problemet at Stortingets bevilgninger er
så utilstrekkelige at anleggsarbeid ofte tar lengre tid
enn nødvendig.
Det blir gjort greie for fullmakter til Jernbaneverket om
sal og bortfeste av fast eigedom og om kjøp og feste av
grunnareal og kjøp av fast eigedom.
Departementet har gitt Jernbaneverket, Hovedkontoret,
fullmakt til sal og bortfeste av fast eigedom inntil ein verdi av
10 mill. kroner i det enkelte tilfelle. Fullmakta kan delegerast
vidare for inntil 5 mill. kroner. Det er ein føresetnad
at Jernbaneverket ser til at fullmakta blir utøvd forsvarleg.
Vegdirektoratet har den same fullmakta.
Departementet har gitt Jernbaneverket, Hovedkontoret,
fullmakt til kjøp og feste av grunnareal og kjøp
av fast eigedom innafor ei grense på 10 mill. kroner i
det enkelte tilfelle. Fullmakta for kjøp av grunnareal
gjeld i den grad meininga med kjøpet ikkje er å oppføre bygg,
anlegg m.v. Fullmakta kan delegerast vidare. Det er ein føresetnad
at Jernbaneverket ser til at fullmakta blir utøvd forsvarleg.
Komiteen tar saken
til orientering.
Det blir orientert om framtidig utnytting av
Valdresbanen.
I St.prp. nr. 95 (1987-1988) om trafikkomleggingar på NSBs
sidebaner m.v. foreslo Samferdselsdepartementet at linjenettet på Valdresbanen
blei liggjande fram til Leira av omsyn til beredskap, og at strekninga Leira-Fagernes
om ønskjeleg kunne disponerast til vegformål,
jf. Innst. S. nr. 240 (1987-1988). Stortinget slutta seg til framlegget.
Samferdselsdepartementet er merksam på at
det i Valdres har vore ein interessemotsetnad om kva det nedlagde
jernbanesporet skal nyttast til i framtida. Særleg har
AS Valdresbanen arbeidd aktivt for å oppretthalde jernbanesporet
og bruke det til turist- og veterantogkøyring. Frå Samferdselsdepartementet
har det vore ein føresetnad at staten ikkje ville løyve
pengar til å vedlikehalde jernbanestrekninga, noko som
også var i samsvar med Stortingets føresetnad
ved nedlegginga av Valdresbanen.
Valdresbanen har heller ikkje noko interesse
i beredskapssamanheng. Samferdselsdepartementet har derfor valt å leggje
fleirtalsvedtaket i Oppland fylkeskommune til grunn for den vidare
oppfølginga av saka. Den aktuelle banestrekninga vil såleis
kunne nyttast til andre formål, som t.d. bygging av gang-
og sykkelveg i samsvar med lokale ønske i Nord-Aurdal.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, viser
til at passasjertrafikken på Valdresbanen ble nedlagt i
1988, mens godstrafikken ble opprettholdt til Dokka inntil for to år
siden. Flertallet viser til at bruken av jernbanesporet
etter det har vært minimal. Den siste tida har det ikke
vært utført noen form for togtrafikk på linja.
Flertallet viser også til
de mange nestenulykkene på E16 på strekningen
Aurdal-Leira og peker på at vegen flere steder også fungerer
som skoleveg uten fortau eller gang/sykkelveg. Flertallet viser
til lokale ønsker om at jernbanesporet omgjøres
til gang/sykkelveg. Vegen er også en del av stamvegen
E16 Oslo-Bergen med stor andel tungtransport. Flertallet ser
det derfor som viktig å sikre myke trafikanter og spesielt
skoleelever.
Flertallet støtter derfor
framlegget om å fristille banestrekningen Dokka-Leira til
andre formål, i tråd med vedtak fattet i Oppland
fylkeskommune. Flertallet ber videre om at skinner
og sviller på strekningen Bjørgo-Leira fjernes
raskt, slik at bygging av gang/sykkelveg på strekningen
kan komme i gang. Også dette er i tråd med vedtaket
i Oppland fylkeskommune.
Komiteen sine medlemer frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre har
merka seg at det i dei aktuelle kommunane ikkje har vore mogleg å bli samde
om bruken av banestrekninga for Valdresbanen. Desse medlemene meiner
at å kombinere jernbanespor i delvis bruk med gang- og
sykkelveg er uakseptabelt av omsyn til trafikktryggleik. Desse
medlemene har samstundes og merka seg det store engasjementet
for å oppretthalde jernbanesporet som ein del av ein nasjonal
turistbane. Strekninga går gjennom vakker natur og ei rekkje
turistverksemder er lokalisert her. Desse medlemene vil
difor oppretthalde sporet under føresetnad av ei rask avklaring
frå interessentane. Valdresbanen AS må stå for
finansieringa av banestrekninga.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ber
kommunen/Jernbaneverket vurdere om det er mulig å asfaltere
nåværende spor slik at man får beholde
sporet samtidig som man får gang/sykkelveg.
Disse medlemmer vil peke på at
på denne måten kan innbyggerne få en
permanent gang/sykkelveg, samtidig som sporet kan brukes
av og til til turisttrafikk.
Disse medlemmer vil peke på at
Valdres og Landkommunene ble lovet bedre forbindelse i forbindelse
med nedlegging av Valdresbanen i 1988. Disse medlemmer vil
peke på at den opprusting av rv 33 som nå endelig
er påbegynt videreføres og at de føringer
som ligger i Nasjonal transportplan for E16 blir gjennomført.
På bakgrunn av endeleg kjøpsavtale
for 2001 blir det lagt opp til å auke betalinga for statleg
kjøp av persontransporttenester frå NSB BA med
228 mill. kroner på kap. 1351 post 70.
I Budsjett-innst. S. nr. 13 (2000-2001) la fleirtalet
i samferdselskomiteen til grunn at togproduksjonen i 2000 skulle
vidareførast i 2001, og at takstauken ikkje skulle vere
høgare enn den generelle prisstiginga. Dersom dette ikkje
lot seg gjere innafor den vedteke løyvinga på 987
mill. kroner, bad fleirtalet om at Regjeringa kom tilbake med eit
framlegg for Stortinget.
Forhandlingane om ein endeleg kjøpsavtale
blei avslutta i april 2001 etter at styret i NSB BA la fram ein ny
strategiplan for verksemda. Samferdselsdepartementet har med atterhald
om samtykke frå Stortinget forhandla fram ein avtale for
2001 på totalt 1 215 mill. kroner. Avtalen inneber ei vidareføring
av togtilbodet i 2000, justert m.a. for endringane som følgje
av mangelen på lokomotivførarar. Det er ikkje
lagt opp til endra takstføresetnader i høve til
det som tidlegare er lagt til grunn ved handsaminga av 2001-budsjettet.
Den nye avtalen vil dekkje inntektstap for NSB
ved å ta vekk det ekstraordinære takstpåslaget
i Romeriksporten for alle statleg kjøp av persontransporttenester, til
ein samla netto kostnad i avtalen på 19 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet vil i samband med forhandlingane
om ny rammeavtale med NSB for perioden 2002-2005 sjå om
det er mogleg å redusere løyvinga til kjøp
av persontransporttenester meir i tråd med det som er lagt
til grunn i NTP 2002-2011, dvs. gjennomsnittleg 980 mill. kroner
(i 2000-prisar) pr. år.
Når det gjeld forslag til vedtak, viser
departementet til Finansdepartementets proposisjon i samband med Revidert
nasjonalbudsjett for 2001.
Komiteen viser, når
det gjelder bevilgningsforslag, til finanskomiteens innstilling
i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 84 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2001,
jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001).
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser
til de premisser som ble lagt av flertallet i komiteen i Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2000-2001) hvor det ble lagt til grunn at togproduksjonene
i 2000 skulle videreføres i 2001, og at takstøkninga
ikke skulle være høyere enn den generelle prisstigningen.
Det ble videre fra flertallet bedt om at dersom det ikke lot seg
gjøre innafor den vedtatte bevilgning på 987 mill.
kroner, skulle Regjeringen komme tilbake med forslag til Stortinget. Flertallet registrerer
at det er inngått en avtale for 2001 på 1 215 mill.
kroner som er en økning på 228 mill. kroner.
Flertallet har merket seg at
denne økning er basert på komitéflertallets
forutsetninger, og omfatter også ekstraordinære
kostnader som følge av mangel på lokomotivførere,
avvikskostnader som følge av erstatningtilbud med buss,
oppstart av togtilbud på Arendalsbanen og et redusert togtilbud
på Bratsbergbanen fra sommeren 2001, samt inntektstap for
NSB ved at det ekstraordinære takstpåslaget i
Romeriksporten er fjerna.
Flertallet sier seg enig i de
premisser som ligger til grunn for avtalen. Flertallet understreker
viktigheten av at togproduksjon blir tatt opp igjen på Arendalsbanen
og Bratsbergbanen, og vil understreke at det må gis et
tilbud som gjør det attraktivt å bruke jernbanen. Flertallet ser
det som riktig å fjerne takstpåslaget i Romeriksporten.
De reisende fikk ikke en kvalitetsheving i redusert reisetid som
stod i forhold til påslaget, og ordningen var dessuten
vanskelig å administrere.
Flertallet merker seg at Samferdselsdepartementet
har som målsetting å se om det er mulig å redusere bevilgningene
til kjøp av persontransporttjenester mer i tråd
med det som ble lagt til grunn i NTP 2002-2011.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre har merket seg omtalen av avtalen som er inngått
med NSB BA om kjøp av persontransporttjenester. Disse
medlemmer er tilfreds med at de signaler Stortinget gav
med tanke på å opprettholde togtilbudet og ikke øke
prisene, er fulgt opp. Disse medlemmer mener likevel
avtalen har vesentlige mangler blant annet med tanke på incentiver til å øke
togtilbudet, og viser i denne sammenheng til merknader i Innst.
S. nr. 328 (2000-2001), jf. St. meld. nr. 48 (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Høyre har
merket seg at Regjeringen foreslår å øke
bevilgningen til kjøp av persontransporttjenester fra 987
mill. kroner som vedtatt i statsbudsjettet med 228 mill. kroner
til 1 215 mill kroner.
Disse medlemmer støtter
forslaget om å øke bevilgningen til kjøp
av persontransporttjenester med tog ettersom det er behov for å styrke
kollektivtrafikken, særlig i de sentrale strøk.
Disse medlemmer vil peke på viktigheten
av få mest mulig igjen for de midlene som også bevilges
til jernbanesektoren og forutsetter at statens kjøp av
persontransporttjenester med tog settes ut på anbud.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til forslaget om å innføre 0-momssats for
kollektivtrafikken med fradrag for inngående moms, som
vil innebære en reell styrking av transporttilbudet på jernbane.
Det vil kunne øke tilbudet eller redusere takstene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil vise til at NSB BA sitter på verdier
av et betydelig omfang gjennom eiendommer, Flytoget AS, Nettbuss
AS og NSB Gods.
Disse medlemmer mener at NSB
BA må realisere verdiene som ligger i disse selskapene
før det er aktuelt for staten å skyte inn ytterligere
midler i selskapet.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til Stortingets behandling av St. meld. nr. 48 (2000-2001).
Det blir orientert om nye portotakstar frå 1.
juli 2001 som følgje av innføring av meirverdiavgift
for posttenester.
Samferdselsdepartementet har godkjend følgjande nye
portosatsar inkl. meirverdiavgift for A-post innanlands frå 1.
juli 2001, for brev som blir betalt med frimerke eller frankeringsmaskin:
| Frimerke/frankert
post (stykkpris) |
Vekstbasert | Gjeldande
pris | Ny pris pr.
1.7. 2001 inkl. mva |
Inntil 20 | 4,50 | 5,50 |
21-50 g | 7,00 | 8,50 |
51-100 g | 9,00 | 11,00 |
101-350 g | 18,00 | 22,00 |
Portoendringane fører ikkje til framlegg
om endringar i løyvinga til kjøp av posttenester,
jf. kap. 1370.
Komiteen tar saken
til orientering.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykkjer i at:
1. Samferdselsdepartementet
i 2001 kan inngå avtalar om forskotering av midlar til
vegformål for inntil 600 mill. kroner ut over gitt løyving
over kap. 1320 Statens vegvesen post 30 Riksveginvesteringar, og
slik at samla refusjonsansvar knytt til nye og alt inngåtte
forskoteringsavtalar ikkje overstig 1 800 mill. kroner. Fullmaktsgrensene
er eksklusive refusjonar på vilkår. Forskota skal
refunderast utan kompensasjon for renter og prisstiging.
2. E 18 Eidangerhalvøya AS får
høve til å utvide bompengeinnkrevjinga med vel
4 månader for å krevje inn om lag 18 mill. kroner
til finansiering av trafikksikringstiltak på ny E18 over
Eidangerhalvøya, samt til rundkøyring og miljøtiltak
på gamle E18 mellom Kjørholt og Rugtvedt i Telemark.
3. Bompengeselskapet får høve
til å utvide bompengeinnkrevjinga for utbygging av hovudtilkomst
til høgskolen i Agder og utbygging av kollektivtiltak i
samsvar med vilkåra i St.prp. nr. 76 (2000-2001) og Innst.
S. nr. 327 (2000-2001).
4. Vegdirektoratet får fullmakt
til å inngå tilleggsavtale med bompengeselskapet
i samsvar med vilkåra i St.prp. nr. 76 (2000-2001) og Innst.
S. nr. 327 (2000-2001), jf. pkt. 3 ovafor.
5. Trøndelag Bomveiselskap AS
får høve til å utvide bompengeordninga
på E6 Trondheim-Stjørdal med 52 mill. kroner i
samsvar med vilkåra i St.prp. nr. 76 (2000-2001) og Innst.
S. nr. 327 (2000-2001).
Oslo, i samferdselskomiteen, den 7. juni 2001
Oddvard Nilsen
leder |
Eirin Faldet
ordfører for Programkategoriene 21.10 Administrasjon, 21.50 Jernbaneformål og 22.10 Post og Telekommunikasjoner |
Inge Myrvoll
ordfører for programkategori 21.20 Luftfartsformål |
Ola Røtvei
ordfører for programkategori 21.30 Vegformål |
|
May Britt Vihovde
sekretær |