16. juni 2000 vedtok Stortinget å anmode
Regjeringen om å legge frem forslag til tiltak som kan
sikre norske sjøfolks konkurransedyktighet innenfor det
regelverk som gjelder for EU-området. Bakgrunnen for Stortingets
vedtak var en økende bekymring for utviklingen innen norsk
skipsfart.
Stortinget, alle bortsett fra Sosialistisk Venstreparti, har
bekreftet at man ønsker konkurranseforhold for norske sjømannsarbeidsplasser
som gjør det mulig for norske rederier å beholde
norsk flagg og en minstebemanning av norske sjøfolk. Norske
rederier kan ved utflagging fra NOR bemanne sine skip med utenlandske
mannskaper til langt lavere kostnad enn det norske mannskaper innebærer.
Det vil imidlertid bety at grunnlaget for rekruttering til maritime
yrker blir borte, og kystnasjonen Norge vil miste en vesentlig del av
et kompetansemiljø som i dag er i verdenstoppen. Stortingets
bekymring er knyttet til det faktum at vi som kystnasjon har behov
for den kompetanse erfarne norske sjøfolk har. Norske sjøfolk
trenges i vanlig skipsfart, men også i lostjenesten, i
kystvakten, i marinen, i redningstjenesten, i fiskeflåten
og i maritimt relaterte virksomheter på land.
Regjeringen har ikke fulgt opp Stortingets anmodning.
Det synes derfor å være påkrevet å vedta
et pålegg om at Stortingets intensjoner med vedtaket av 16.
juni 2000 følges opp.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget viser til sitt vedtak
om rammevilkår for norske sjøfolk av 16. juni
2000 og ber Regjeringen følge opp intensjonene i dette
vedtaket i løpet av våren 2001."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen,
Kjell Opseth og Rita Tveiten, frå Kristeleg Folkeparti,
Randi Karlstrøm og Jon Lilletun, frå Høgre,
Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, frå Framstegspartiet, Øystein
Hedstrøm, frå Senterpartiet, leiaren Morten Lund,
frå Venstre, Leif Helge Kongshaug, og representanten Terje
Knudsen, syner til svarbrev frå nærings-
og handelsminister Grete Knudsen, dagsett 8. mai 2001, der det vert
gjort greie for at arbeidet med å utarbeida tiltak som
sikrar likeverd for dei norske ferjereiarlaga samanlikna med tilsvarande
reiarlag i dei andre nordiske landa er i rute, og at det vil koma
framlegg om tiltak i budsjettet for 2002. Brevet er lagt ved innstillinga.
Komiteen syner også til
at tilskotsordninga til sysselsetting av sjøfolk med gjeldande
innretning og støttesats skal vidareførast for
2001 inntil ei vurdering av ordninga, og her medrekna avgrensinga
av fartøygrupper, er gjort. Komiteen syner
i denne samanhengen til handsaminga av Revidert nasjonalbudsjett
for 2001.
Komiteen er kjend med at reiarlagsnæringa
er positiv til signala frå Regjeringa i samband med denne saka.
Komiteen rår til at
Dokument nr. 8:98 (2000-2001) vert lagt ved møteboka.
Komiteen har elles
ingen merknader, syner til dokumentet og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
Dokumentnr. 8:98 (2000-2001)
- forslag fra stortingsrepresentant Inger Stolt-Nielsen om tiltak
som kan sikre norske sjøfolks konkurransedyktighet innenfor
det regelverk som gjelder for EU-området - vert lagt ved
møteboka.
Det vises til brev av 4. mai fra næringskomiteen
vedrørende dokument 8:98 (2000-2001) Forslag fra stortingsrepresentanten
Inger Stolt-Nielsen om tiltak som kan sikre norske sjøfolks
konkurransedyktighet innenfor det regelverk som gjelder for EU-området.
Nedenfor følger departementets vurdering av det foreliggende
forslag.
I St.prp. nr. 1 for 2000-2001 Nærings-
og handelsdepartementet ble det foreslått å videreføre
tilskuddsordningen til sysselsetting av sjøfolk med gjeldende
innretning og støttesats. Stortinget la til grunn at refusjonsordningen
skulle videreføres med gjeldende innretning og støttesats
for 2001 inntil en vurdering av ordningen, herunder avgrensning
av fartøysgrupper var gjort.
Refusjonsordningen må generelt sett
sies å ha vært positiv for rekruttering og sysselsetting
av norske sjøfolk. Tall fra Rikstrygdeverket viser en økning
av norske sjøfolk på norskregistrerte skip NOR
og NIS fra 15 611 i 1994 til 18 736 i 1999. Imidlertid er hovedandelen
av norske sjøfolk mellom 40 og 59 år. Dette betyr at
utdanning og rekruttering av unge sjøfolk vil bli en stor
utfordring framover.
Refusjonsordningen har vært kritisert
fra næringens side. Blant annet oppfattes ordningen som
usikker ved at bevilgningen må vedtas i budsjettet hvert år.
En revurdering av ordningen må eventuelt gjøres
innenfor rammen av den totale skipsfartspolitikk.
Situasjonen for de norske fergerederiene er
blitt tatt opp særskilt med Regjeringen. Det er besluttet
at Finansdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet
skal utarbeide forslag til tiltak som sikrer likeverdighet for de
norske fergerederiene sammenliknet med tilsvarende rederier i de øvrige
nordiske land. Bakgrunnen for dette er at Danmark har innført
nettolønnsordning for fergerederiene og at Sverige vil
innføre et lignende system senest fra 1. januar 2002. Forslag
til tiltak vil fremmes i statsbudsjettet for 2002.
Oslo, i næringskomiteen, den 12. juni 2001
Morten Lund
leiar |
Rita Tveiten
ordførar |
Kjell Opseth
sekretær |