Innstilling frå næringskomiteen om forslag fra stortingsrepresentant Inger Stolt-Nielsen om tiltak som kan sikre norske sjøfolks konkurransedyktighet innenfor det regelverk som gjelder for EU-området

Til Stortinget

Samandrag

16. juni 2000 vedtok Stortinget å anmode Regjeringen om å legge frem forslag til tiltak som kan sikre norske sjøfolks konkurransedyktighet innenfor det regelverk som gjelder for EU-området. Bakgrunnen for Stortingets vedtak var en økende bekymring for utviklingen innen norsk skipsfart.

Stortinget, alle bortsett fra Sosialistisk Venstreparti, har bekreftet at man ønsker konkurranseforhold for norske sjømannsarbeidsplasser som gjør det mulig for norske rederier å beholde norsk flagg og en minstebemanning av norske sjøfolk. Norske rederier kan ved utflagging fra NOR bemanne sine skip med utenlandske mannskaper til langt lavere kostnad enn det norske mannskaper innebærer. Det vil imidlertid bety at grunnlaget for rekruttering til maritime yrker blir borte, og kystnasjonen Norge vil miste en vesentlig del av et kompetansemiljø som i dag er i verdenstoppen. Stortingets bekymring er knyttet til det faktum at vi som kystnasjon har behov for den kompetanse erfarne norske sjøfolk har. Norske sjøfolk trenges i vanlig skipsfart, men også i lostjenesten, i kystvakten, i marinen, i redningstjenesten, i fiskeflåten og i maritimt relaterte virksomheter på land.

Regjeringen har ikke fulgt opp Stortingets anmodning. Det synes derfor å være påkrevet å vedta et pålegg om at Stortingets intensjoner med vedtaket av 16. juni 2000 følges opp.

Følgende forslag fremmes i dokumentet:

"Stortinget viser til sitt vedtak om rammevilkår for norske sjøfolk av 16. juni 2000 og ber Regjeringen følge opp intensjonene i dette vedtaket i løpet av våren 2001."

Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell Opseth og Rita Tveiten, frå Kristeleg Folkeparti, Randi Karlstrøm og Jon Lilletun, frå Høgre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, frå Framstegspartiet, Øystein Hedstrøm, frå Senterpartiet, leiaren Morten Lund, frå Venstre, Leif Helge Kongshaug, og representanten Terje Knudsen, syner til svarbrev frå nærings- og handelsminister Grete Knudsen, dagsett 8. mai 2001, der det vert gjort greie for at arbeidet med å utarbeida tiltak som sikrar likeverd for dei norske ferjereiarlaga samanlikna med tilsvarande reiarlag i dei andre nordiske landa er i rute, og at det vil koma framlegg om tiltak i budsjettet for 2002. Brevet er lagt ved innstillinga.

Komiteen syner også til at tilskotsordninga til sysselsetting av sjøfolk med gjeldande innretning og støttesats skal vidareførast for 2001 inntil ei vurdering av ordninga, og her medrekna avgrensinga av fartøygrupper, er gjort. Komiteen syner i denne samanhengen til handsaminga av Revidert nasjonalbudsjett for 2001.

Komiteen er kjend med at reiarlagsnæringa er positiv til signala frå Regjeringa i samband med denne saka.

Komiteen rår til at Dokument nr. 8:98 (2000-2001) vert lagt ved møteboka.

Tilråding frå komiteen

Komiteen har elles ingen merknader, syner til dokumentet og rår Stortinget til å gjere slikt

vedtak:

Dokumentnr. 8:98 (2000-2001) - forslag fra stortingsrepresentant Inger Stolt-Nielsen om tiltak som kan sikre norske sjøfolks konkurransedyktighet innenfor det regelverk som gjelder for EU-området - vert lagt ved møteboka.

Vedlegg: Brev fra Nærings- og handelsdepartementetv/statsråden til næringskomiteen, datert 8. mai 2001

Vedrørende dokument 8:98 (2000-2001)

Det vises til brev av 4. mai fra næringskomiteen vedrørende dokument 8:98 (2000-2001) Forslag fra stortingsrepresentanten Inger Stolt-Nielsen om tiltak som kan sikre norske sjøfolks konkurransedyktighet innenfor det regelverk som gjelder for EU-området. Nedenfor følger departementets vurdering av det foreliggende forslag.

I St.prp. nr. 1 for 2000-2001 Nærings- og handelsdepartementet ble det foreslått å videreføre tilskuddsordningen til sysselsetting av sjøfolk med gjeldende innretning og støttesats. Stortinget la til grunn at refusjonsordningen skulle videreføres med gjeldende innretning og støttesats for 2001 inntil en vurdering av ordningen, herunder avgrensning av fartøysgrupper var gjort.

Refusjonsordningen må generelt sett sies å ha vært positiv for rekruttering og sysselsetting av norske sjøfolk. Tall fra Rikstrygdeverket viser en økning av norske sjøfolk på norskregistrerte skip NOR og NIS fra 15 611 i 1994 til 18 736 i 1999. Imidlertid er hovedandelen av norske sjøfolk mellom 40 og 59 år. Dette betyr at utdanning og rekruttering av unge sjøfolk vil bli en stor utfordring framover.

Refusjonsordningen har vært kritisert fra næringens side. Blant annet oppfattes ordningen som usikker ved at bevilgningen må vedtas i budsjettet hvert år. En revurdering av ordningen må eventuelt gjøres innenfor rammen av den totale skipsfartspolitikk.

Situasjonen for de norske fergerederiene er blitt tatt opp særskilt med Regjeringen. Det er besluttet at Finansdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet skal utarbeide forslag til tiltak som sikrer likeverdighet for de norske fergerederiene sammenliknet med tilsvarende rederier i de øvrige nordiske land. Bakgrunnen for dette er at Danmark har innført nettolønnsordning for fergerederiene og at Sverige vil innføre et lignende system senest fra 1. januar 2002. Forslag til tiltak vil fremmes i statsbudsjettet for 2002.

Oslo, i næringskomiteen, den 12. juni 2001

Morten Lund

leiar

Rita Tveiten

ordførar

Kjell Opseth

sekretær