I proposisjonen bes det om Stortingets samtykke
til forlengelse av det midlertidige statlige forsikringsansvaret
for norske luftfartøy og lufthavner ved skader på tredjepart
som følge av krigs- og terrorhandlinger som omhandlet i
St.prp. nr. 103 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 6 (2001-2002) og
Stortingets vedtak 26. oktober 2001.
I St.prp. nr. 27 (2001-2002) foreslås
ordningen forlenget fra og med 24. november 2001 til årsskiftet, ettersom
det fortsatt synes å være et behov for å videreføre
forsikringsordningen.
For å kunne håndtere en situasjon
hvor det omkring årsskiftet fortsatt viser seg å være
et ekstraordinært behov for forlengelse av det statlige
forsikringsansvaret, ber departementet om fullmakt til forlengelse
i ytterligere 30 dager.
Departementet vil i denne sammenheng basere
seg på de ordninger man eventuelt måtte komme
frem til i EUs organer.
Som bakgrunn for saken kan det vises til at
siden 24. september 2001 har staten erstattet bortfallet av forsikring
for skader på tredjepart som følge av krigs- og
terrorhandlinger for norske fly- og helikopterselskaper, samt lufthavner,
som har hatt behov for det. Ordningen kom til å omfatte
8 fly- og helikopterselskaper samt 2 lufthavner, og ble med virkning
fra 24. oktober 2001 midnatt forlenget med ytterligere 30 dager.
Etter forutgående varsel til selskapene,
endret departementet med virkning fra 4. november 2001 innslagspunktet
(excess-punktet) for det statlige dekningsomfanget for denne forsikringsordningen
fra 50 mill. USD til 150 mill. USD for flyselskap, fra 10 mill.
USD til 150 mill. USD for helikopterselskap, samt fra 10 mill. USD
til 50 mill. USD for lufthavner.
Premien ble også endret slik at den
utgjør 0,35 USD pr. passasjer pr. flygning for dekning
inntil 1 000 mill. USD, og ytterligere 0,35 USD pr. passasjer
pr. flyging for dekning inntil 1 750 mill. USD.
Gjensidige NOR administrerer ordningen iht.
kontrakt av 15. oktober 2001 med departementet. Statens forsikringsansvar
omfatter pr. 4. november 2001 5 fly- og helikopterselskap og OSL.
Denne reduksjon i antall selskaper har sammenheng med en gradvis
tilpasning til endringer i forsikringsmarkedet.
Departementet legger nå opp til at
tilsagn om statlig forsikringsansvar kan gis på inntil
1 000 mill. USD - og ikke minst 1 750 mill. USD som St.prp. nr.
103 (2000-2001) gir fullmakt til - ettersom ingen av selskapene med
virkning fra 4. november 2001 har tegnet forsikring for høyere
enn 1 000 mill. USD.
Dersom ordningen blir videreført med
nåværende vilkår, vil premieinntektene
utgjøre om lag 4 mill. kroner frem til årsskiftet.
Departementet vil legge vekt på de
ordninger som EUs organer eventuelt vil komme frem til, og vil i
likhet med EU aktivt forsøke å bidra til å avvikle
den statlige forsikringsordningen. Samferdselsdepartementet antar
at en ytterligere skjerpelse av vilkårene for den statlige
forsikringsordningen vil være et incitament for en reetablering
av et privat kommersielt forsikringsmarked.
For å holde seg oppdatert med utviklingen
på forsikringsmarkedet for denne type forsikring,
har man bl.a. løpende kontakt med de øvrige skandinaviske
land - i tillegg til at en følger med på hva som
skjer innenfor EU. Med bakgrunn i de informasjoner som departementet
innhenter fra ovennevnte, vil en først like før 23.
november 2001 kunne ta en endelig beslutning om det
er et behov for å forlenge ordningen.
Etter reviderte beregninger 25. oktober 2001 utgjorde
en samlet eksponering for staten 285 mrd. USD. Etter at departementet
med virkning fra 4. november 2001 midnatt endret innslagspunktet
for statens dekningsansvar til 150 mill. USD for fly- og helikopterselskapene
og 50 mill. USD for lufthavnene, utgjør den samlede eksponeringen
for staten om lag 160 mrd. USD.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, vil vise til viktigheten i at det snarest mulig reetableres et privat forsikringsmarked, og forventer at Regjeringen prioriterer et slikt arbeid.
Disse medlemmer vil videre vise til at de tidsfrister som Regjeringen gir Stortinget til å behandle proposisjonen ikke er akseptable. Disse medlemmer forventer at Regjeringen fremmer kommende proposisjoner på en slik måte at Stortinget gis rom til å behandle proposisjonen på en ansvarlig måte, og innenfor tidsfristene gitt i proposisjonen.
Disse medlemmer slutter seg for øvrig til forslaget i St.prp. nr. 27 (2001-2002).
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2001 kan forlenge avtaler om statlig forsikringsansvar for luftfartøy operert av norsklisensierte fly- og helikopterselskaper samt for norskregistrerte SAS-fly. Forsikringsansvaret omfatter kun skader på tredjepart, eksklusive selskapets passasjerer og ansatte, som følge av krig og terrorhandlinger. Slike avtaler kan også inngås med norske lufthavner som ikke er dekket av statens selvassuranse. Avtalene skal forlenges på følgende vilkår:
-
1. Tilsagn om statlig forsikringsansvar kan gis på inntil 1 000 mill. USD pr. skadetilfelle. Forsikringsansvaret overfor det enkelte selskap skal, med unntak for lufthavner, fortsatt begrenses til å erstatte bortfall av tidligere krigsansvarsforsikring.
-
2. Selskap som får forlenget avtale om statlig forsikringsansvar skal betale premie.
-
3. Det statlige forsikringsansvaret kan gjelde til og med 31. desember 2001, regnet fra og med 24. november 2001.
Samferdselsdepartementet gis fullmakt til å forlenge forsikringsansvaret ytterligere inntil 30 dager.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 20. november 2001
Petter Løvik
ordfører og leder |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |