4.1 Kap. 248 Særskilte IKT-tiltak i utdanningen

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, viser til behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) og fremmer følgende forslag:

I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

248

Særskilte IKT-tiltak i utdanningen

21 (NY)

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, bevilges med

15 000 000

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstreviser til at flertallet foreslår å øke bevilgningen over kap. 248 Særskilte IKT-tiltak i utdanningen post 21 med 15 mill. kroner. Disse medlemmer konstaterer at flertallet velger å fremme forslaget på tross av at dette er i strid med bevilgningsreglementet § 4 første ledd. Det vises til vedlagte brev 12. desember 2001 fra finansministeren.

Disse medlemmer viser videre til brev fra Det konstitusjonelle kontor av 12. desember 2001 til Høyres stortingsgruppe:

"Forslaget reiser problemstillinger knyttet til forholdet mellom rammevedtak for neste år og nysalderingen for inneværende år, samt Bevilgningsreglementet § 4 om realistisk budsjettering. Disse problemstillingene er drøftet av Utvalget for evaluering av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet som ble oppnevnt av Stortingets presidentskap 19. juni 2000 og avgav sin rapport 26. februar 2001, jf. Innst. S. nr. 174 (2001-2002)."

Disse medlemmer vil understreke viktigheten av at Stortingets budsjettsystem og bevilgningsreglementet ikke undergraves. Disse medlemmer viser til innstilling fra utvalget for evaluering av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet punkt 3.7.2 Utvalgets vurderinger:

"I de tilfeller der det likevel vedtas bevilgninger på inneværende års budsjett som høyst sannsynlig helt eller delvis vil komme til anvendelse på neste års budsjett, vil utvalget anbefale at det først gjøres eksplisitt vedtak om å fravike bevilgningsreglementet § 4 før slikt bevilgningsvedtak fattes, jf. Stortingets behandling av Innst. S. nr. 24 (2000-2001) 14. november 2000."

Disse medlemmer legger til grunn at en slik fremgangsmåte benyttes når flertallets forslag kommer opp til behandling.

Disse medlemmer vil stemme imot flertallets forslag.

4.2 Ekstraordinær skattefri utbetaling og ekstra­ordinære tilskudd til humanitære og sosiale organisasjoner

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Regjeringen foreslår å la den uforutsette ekstraordinært høye skatte- og avgiftsinngangen i 2001 øke det gigantiske overskuddet på statsbudsjettet fremfor å benytte midlene til tiltak for folk flest eller rett og slett gi pengene tilbake til folk flest.

Disse medlemmer viser også til at flere partier i valgkampen tok til orde for å ta et krafttak for "fattig-Norge". Nå er anledningen her. I løpet av tre uker i november er Regjeringens anslag for inntekter fra skatter og avgifter øket med 3,5 mrd. kroner. Regjeringen selv fastslår at dette "i liten grad vil redusere det strukturelle, oljekorrigerte underskuddet i 2001".

Regjeringen behandler 3,5 mrd. kroner som en bagatell, og lar være å svare på spørsmål fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe om disse konstaterte merinntektene gir behov for å aktivitetskorrigere budsjettet. Regjeringen lar også være å svare på om det brått og plutselig den 30. november 2001 er blitt uansvarlig å holde det strukturelle underskuddet som ble foreslått av Regjeringen selv den 9. november 2001.

Disse medlemmer konstaterer at det er skatte- og avgiftsinntekter fra fastlandsøkonomien som er kraftig øket. Man står altså ikke overfor et spørsmål om å bruke petroleumsinntekter, men om å ta i bruk eller gi tilbake for meget innbetalte skatter og avgifter fra fastlandsøkonomien. Skatte- og avgiftsinngangen er økt med 15,1 mrd. kroner siden statsbudsjettet ble fremlagt høsten 2000. Disse medlemmer tar kun til orde for å anvende de 3,5 mrd. kroner som er den uventede merinntekten som er konstatert i nysalderingsproposisjonen i 2001, 3 uker etter at Regjeringen fremla sine tilleggsproposisjoner for statsbudsjettet for 2002.

Disse medlemmer mener at handling må følge ord, og vil derfor foreslå at merinntektene på 3,5 mrd. kroner gis tilbake til folk flest i form av en ekstraordinær tilbakebetaling av for mye innbetalte skatter og avgifter, og at det i tillegg gis tilskudd til humanitære og sosiale organisasjoner som arbeider for syke og fattige.

Disse medlemmer legger vekt på at tilbakebetalingen av for meget innbetalte skatter og avgifter skal ha en sosial profil, og foreslår derfor at alle lønnede og trygdede, totalt 3,25 mill. mottagere etter sist tilgjengelige statistikk, mottar en ekstraordinær skattefri utbetaling på kr 1 000.

Disse medlemmer foreslår også at humanitære og sosiale organisasjoner gis ekstraordinære tilskudd i samsvar med forslaget som her er referert.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"a

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1690

Ekstraordinær skattefri utbetaling:

70 (NY)

Refusjon av for mye innbetalt skatt, overslagsbevilgning, bevilges med

3 250 000 000

71 (NY)

Bevilgning til likemannsarbeid, bevilges med

250 000 000

b

Bevilgningen over kap. 1690 post 70 fordeles med kr 1 000 i skattefri utbetaling til alle lønnede og trygdede.

c

Bevilgningen over kap. 1690 post 71 fordeles slik:

  • 1. Frelsesarmeen tildeles 50 mill. kroner.

  • 2. 200 mill. kroner fordeles til likemannsarbeid til frivillige humanitære og sosiale organisasjoner etter samme fordelingsnøkkel som i Sosial- og helsedepartementets tildeling av likemannsmidler ved tildelingen 19. juni 2001."

Disse medlemmer viser for øvrig til forslag under kap. 5800, jf. avsnitt 3.3.5.