Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser
til behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) og fremmer
følgende forslag:
I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
248 | | Særskilte IKT-tiltak
i utdanningen | |
| 21 (NY) | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, bevilges med | 15 000 000 |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstreviser
til at flertallet foreslår å øke bevilgningen
over kap. 248 Særskilte IKT-tiltak i utdanningen post 21
med 15 mill. kroner. Disse medlemmer konstaterer
at flertallet velger å fremme forslaget på tross
av at dette er i strid med bevilgningsreglementet § 4 første
ledd. Det vises til vedlagte brev 12. desember 2001 fra finansministeren.
Disse medlemmer viser videre
til brev fra Det konstitusjonelle kontor av 12. desember 2001 til
Høyres stortingsgruppe:
"Forslaget reiser problemstillinger knyttet til forholdet
mellom rammevedtak for neste år og nysalderingen for inneværende år,
samt Bevilgningsreglementet § 4 om realistisk budsjettering.
Disse problemstillingene er drøftet av Utvalget for evaluering
av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet som ble oppnevnt
av Stortingets presidentskap 19. juni 2000 og avgav sin rapport
26. februar 2001, jf. Innst. S. nr. 174 (2001-2002)."
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at Stortingets budsjettsystem og bevilgningsreglementet
ikke undergraves. Disse medlemmer viser til innstilling
fra utvalget for evaluering av Stortingets behandling av stats-
og nasjonalbudsjettet punkt 3.7.2 Utvalgets vurderinger:
"I de tilfeller der det likevel vedtas bevilgninger
på inneværende års budsjett som høyst
sannsynlig helt eller delvis vil komme til anvendelse på neste års
budsjett, vil utvalget anbefale at det først gjøres
eksplisitt vedtak om å fravike bevilgningsreglementet § 4
før slikt bevilgningsvedtak fattes, jf. Stortingets behandling
av Innst. S. nr. 24 (2000-2001) 14. november 2000."
Disse medlemmer legger til grunn
at en slik fremgangsmåte benyttes når flertallets
forslag kommer opp til behandling.
Disse medlemmer vil stemme imot
flertallets forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen foreslår å la den uforutsette
ekstraordinært høye skatte- og avgiftsinngangen
i 2001 øke det gigantiske overskuddet på statsbudsjettet
fremfor å benytte midlene til tiltak for folk flest eller
rett og slett gi pengene tilbake til folk flest.
Disse medlemmer viser også til
at flere partier i valgkampen tok til orde for å ta et
krafttak for "fattig-Norge". Nå er anledningen her. I løpet
av tre uker i november er Regjeringens anslag for inntekter fra
skatter og avgifter øket med 3,5 mrd. kroner. Regjeringen selv
fastslår at dette "i liten grad vil redusere det strukturelle,
oljekorrigerte underskuddet i 2001".
Regjeringen behandler 3,5 mrd. kroner som en
bagatell, og lar være å svare på spørsmål
fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe om disse konstaterte merinntektene
gir behov for å aktivitetskorrigere budsjettet. Regjeringen
lar også være å svare på om
det brått og plutselig den 30. november 2001 er blitt uansvarlig å holde
det strukturelle underskuddet som ble foreslått av Regjeringen
selv den 9. november 2001.
Disse medlemmer konstaterer at
det er skatte- og avgiftsinntekter fra fastlandsøkonomien
som er kraftig øket. Man står altså ikke
overfor et spørsmål om å bruke petroleumsinntekter,
men om å ta i bruk eller gi tilbake for meget innbetalte
skatter og avgifter fra fastlandsøkonomien. Skatte- og
avgiftsinngangen er økt med 15,1 mrd. kroner siden statsbudsjettet
ble fremlagt høsten 2000. Disse medlemmer tar
kun til orde for å anvende de 3,5 mrd. kroner som er den uventede
merinntekten som er konstatert i nysalderingsproposisjonen i 2001,
3 uker etter at Regjeringen fremla sine tilleggsproposisjoner for
statsbudsjettet for 2002.
Disse medlemmer mener at handling
må følge ord, og vil derfor foreslå at
merinntektene på 3,5 mrd. kroner gis tilbake til folk flest
i form av en ekstraordinær tilbakebetaling av for mye innbetalte
skatter og avgifter, og at det i tillegg gis tilskudd til humanitære og
sosiale organisasjoner som arbeider for syke og fattige.
Disse medlemmer legger vekt på at
tilbakebetalingen av for meget innbetalte skatter og avgifter skal ha
en sosial profil, og foreslår derfor at alle lønnede
og trygdede, totalt 3,25 mill. mottagere etter sist tilgjengelige
statistikk, mottar en ekstraordinær skattefri utbetaling
på kr 1 000.
Disse medlemmer foreslår
også at humanitære og sosiale organisasjoner gis
ekstraordinære tilskudd i samsvar med forslaget som her
er referert.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"a
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
1690 | | Ekstraordinær
skattefri utbetaling: | |
| 70 (NY) | Refusjon av for mye innbetalt
skatt, overslagsbevilgning, bevilges med | 3 250 000 000 |
| 71 (NY) | Bevilgning til likemannsarbeid,
bevilges med | 250 000 000 |
b
Bevilgningen over kap. 1690 post 70 fordeles
med kr 1 000 i skattefri utbetaling til alle lønnede og
trygdede.
c
Bevilgningen over kap. 1690 post 71 fordeles
slik:
1. Frelsesarmeen tildeles
50 mill. kroner.
2. 200 mill. kroner fordeles til likemannsarbeid
til frivillige humanitære og sosiale organisasjoner etter samme
fordelingsnøkkel som i Sosial- og helsedepartementets tildeling
av likemannsmidler ved tildelingen 19. juni 2001."
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslag under kap. 5800, jf. avsnitt 3.3.5.