Det vises til henvendelse fra Høyres
stortingsgruppe 11. desember angående forslag fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i nysalderingen om å opprette
post 21 spesielle driftsutgifter under kapittel 248 Særskilte
IKT-tiltak i utdanningen med 15 mill kroner i 2001-budsjettet og gjøre
bevilgningen overførbar.
Det framgår ikke av henvendelsen fra
Høyres stortingsgruppe hva som er begrunnelsen for forslaget
fra Ap, FrP, SV og Sp, men det er nærliggende å se
forslaget i sammenheng med forslaget fra en samlet kirke-, utdannings-
og forskningskomité i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002)
om å redusere kap 248 post 21 med samme beløp
(15 mill kroner) for 2002.
Forslaget reiser problemstillinger knyttet til
forholdet mellom rammevedtak for neste år og nysalderingen for
inneværende år, samt Bevilgningsreglementet § 4 om
realistisk budsjettering.
Disse problemstillingene er drøftet
av Utvalget for evaluering av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet
som ble oppnevnt av Stortingets presidentskap 19. juni 2000 og avgav
sin rapport 26. februar 2001, jf Innst. S. nr. 174 (2000-2001).
Under avsnitt 3.7 i innstillingen fra utvalget
blir det bl.a. uttalt:
"Utvalget vil vise til at det ved innføringen
av et system for bindende rammer for den videre behandling om
høsten for neste års budsjett, er det viktig at
systemet ikke blir svekket ved at bevilgninger som først kommer
til anvendelse neste budsjettår blir bevilget utenfor rammesystemet
i nysalderingen for inneværende års budsjett.
Problemstillingen oppstår når de bevilgede midlene
kan overføres til neste år, f.eks. ved at budsjettposten
påføres stikkordet "kan overføres".
Utvalget
vil peke på at selv om en bevilgning påføres stikkordet
"kan overføres" gir dette ikke unntak fra prinsippet om
realistisk budsjettering som innebærer at bevilgningen
ikke skal settes høyere eller lavere enn det som antas å bli
den faktiske inn- eller utbetaling for vedkommende termin. Dette
er også påpekt av Riksrevisjonen flere ganger
i de konstitusjonelle antegnelsene."