Vedlegg 2: Notat til Høyres stortingsgruppe fra Det konstitusjonelle kontor, datert 12. desember 2001

Nysalderingen for 2001 - forholdet til budsjett­reformen av 1997 og Bevilgningsreglementet

Det vises til henvendelse fra Høyres stortingsgruppe 11. desember angående forslag fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i nysalderingen om å opprette post 21 spesielle driftsutgifter under kapittel 248 Særskilte IKT-tiltak i utdanningen med 15 mill kroner i 2001-budsjettet og gjøre bevilgningen overførbar.

Det framgår ikke av henvendelsen fra Høyres stortingsgruppe hva som er begrunnelsen for forslaget fra Ap, FrP, SV og Sp, men det er nærliggende å se forslaget i sammenheng med forslaget fra en samlet kirke-, utdannings- og forskningskomité i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) om å redusere kap 248 post 21 med samme beløp (15 mill kroner) for 2002.

Forslaget reiser problemstillinger knyttet til forholdet mellom rammevedtak for neste år og nysalderingen for inneværende år, samt Bevilgningsreglementet § 4 om realistisk budsjettering.

Disse problemstillingene er drøftet av Utvalget for evaluering av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet som ble oppnevnt av Stortingets presidentskap 19. juni 2000 og avgav sin rapport 26. februar 2001, jf Innst. S. nr. 174 (2000-2001).

Under avsnitt 3.7 i innstillingen fra utvalget blir det bl.a. uttalt:

"Utvalget vil vise til at det ved innføringen av et sy­stem for bindende rammer for den videre behandling om høsten for neste års budsjett, er det viktig at systemet ikke blir svekket ved at bevilgninger som først kommer til anvendelse neste budsjettår blir bevilget utenfor rammesystemet i nysalderingen for inneværende års budsjett. Problemstillingen oppstår når de bevilgede midlene kan overføres til neste år, f.eks. ved at budsjettposten påføres stikkordet "kan overføres".

Utvalget vil peke på at selv om en bevilgning påføres stikkordet "kan overføres" gir dette ikke unntak fra prinsippet om realistisk budsjettering som innebærer at bevilgningen ikke skal settes høyere eller lavere enn det som antas å bli den faktiske inn- eller utbetaling for vedkommende termin. Dette er også påpekt av Riksrevisjonen flere ganger i de konstitusjonelle antegnelsene."