I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag og fatte de nødvendige vedtak
slik at:
1. Det innføres
en "hurtigparagraf" i utlendingsloven slik at asylsøknader
som er "åpenbart grunnløse" avslås uten
ankerett. Asylsøkere fra medlemsland i Europarådet
skal avhøres på ankomststedet umiddelbart, og
avgjørelsen skal som hovedregel tas umiddelbart etter at
avhøret er sluttført. Dersom dette av praktiske
grunner er vanskelig, skal asylsøkeren holdes i forvaring
til avgjørelsen tas.
2. Det innføres en nødvendig
adgang eller hjemmel for utlendingsmyndighetene til å holde
særskilte asylsøkere i asylmottak med sterke begrensninger i
bevegelsesfriheten eller full forvaring på asylmottaket
inntil søknaden er ferdig behandlet.
3. Det opprettes særskilte asylmottak
organisert slik at det kan innføres en sterk begrensning
eller full forvaring av de asylsøkere som myndighetene
innfører slike begrensninger for."
Som begrunnelse for forslagene vises det i dokumentet
til at antallet asylsøkere som forsvinner fra mottakene
har øket betraktelig, fra 1 116 i 1999 til 2 805 i 2001.
Fra april 2001 til januar 2002 stakk 354 asylsøkere av
etter å ha fått avslag på søknadene.
Det må antas at de fleste av disse oppholder seg ett eller
annet sted i Europa som ulovlige innvandrere. For personer som oppholder
seg ulovlig i et land er det vanskelig å skaffe seg inntekter
på lovlig måte. Det må derfor antas at
flere av de ulovlige innvandrerne lever av svart arbeid, kriminalitet
eller prostitusjon. Slik systemene er i asylmottakene i dag, eksisterer
det ingen begrensninger i bevegelsesfriheten selv for voksne mannlige asylsøkere
fra terroristeksporterende land. Forslagsstilleren viser til at
personer fra land som Iran, Irak, Syria, Libanon og Libya, som egentlig
er terrorister eller agenter fra disse landenes etterretningstjeneste, således
vil få full bevegelsesfrihet og mulighet for å gjennomføre
uakseptable handlinger. Det samme gjelder personer som kommer fra
land som Russland og tidligere østeuropeiske land, som
vet at de ikke vil få opphold i Norge, men som vet at noen
måneder i asylmottak gir anledning til vinningskriminalitet
og hjemsendelse av tyvegods som faktisk er lønnsomt selv
med et kortere fengselsopphold.
Forslagsstilleren peker på at Schengen-avtalen
langt på vei er verdiløs så lenge det
er mulig å bruke asylordningen til å komme seg
inn i Norge og Europa og operere som illegale innvandrere.
I dokumentet vises det til at det meste av den
asylkriminaliteten som er avdekket er begått av asylsøkere
fra land i Øst-Europa, som er medlemsstater i Europarådet.
Medlemsstatene i Europarådet er alle stater som følger
de demokratiske standardene som er satt i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.
Det er derfor lite trolig at disse asylsøkerne er reelle
flyktninger, og det er all grunn til å stille spørsmålstegn
ved hvilke motiver de da har for å søke asyl i
Norge.
Også i andre nordiske land har kriminalitet
begått av østeuropeiske asylsøkere vært
et stort problem. I Danmark toppet problemet seg i 1994. Danmark
innførte da nye regler for asylsøkere fra Øst-Europa.
De blir holdt i lukket forvaring inntil søknaden er ferdigbehandlet.
Deretter blir de aller fleste sendt ut av landet. Samtidig ble saksbehandlingstiden
redusert fra ca. 3 måneder til ca.7 dager. Noe liknende
burde det være mulig å få til i Norge.
I Danmark ble resultatet at asylstrømmen fra disse landene
sank betraktelig, og kriminaliteten fra denne gruppen ble minimalisert.
I Danmark ble det for flere år siden
innført en såkalt "hurtigparagraf" i utlendingsloven
som fungerer slik at utlendingsmyndighetene under den første
samtale med asylsøkeren kan vurdere søknaden som
"åpenbart grunnløs". En slik avgjørelse
kan ikke ankes slik andre avgjørelser kan, men organisasjonen
Dansk Flyktninghjelp kan nedlegge veto og overføre søknaden
til ordinær saksbehandling.