Det kan visast til St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
4 (2001-2002) der det blei lagt fram eit forslag om omorganisering
av produksjonsverksemda i Statens vegvesen til statsaksjeselskap.
Stortinget slutta seg til dette ved handsaminga av budsjettet.
Samferdselsdepartementet gjer i proposisjonen framlegg
om endring i løyvingar som følgje av oppretting
av eit interimselskap for å førebu omorganiseringa av
produksjonsverksemda i Statens vegvesen.
Det vert gjort framlegg om fullmakt til å utgiftsføre driftsutgifter
for interimselskapet på nytt kap. 1321 Oppretting av selskap
for vegproduksjon post 70 Tilskott til drift, mot tilsvarande reduksjon
av kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.
Departementet gjer også framlegg om å løyve
kr 100 000 i eigenkapital til interimselskapet.
Departementet tek sikte på å opprette
det permanente selskapet med verknad frå 1. januar 2003.
Departementet arbeider med å opprette eit styre for interimselskapet
som også vil inngå i styret for det permanente selskapet.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, sluttar
seg til forslaget til løyving og har elles ingen merknader.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er svært
kritisk til at ei så stor og omfattande sak som omdanning
av Statens vegvesen vert handsama stykkevis og delt utan at Stortinget
som besluttande organ har oversikt over totale kostnader og totale
konsekvensar.
Desse medlemene syner til vedlagde
spørsmål og svar der det heller ikkje tyder på at
statsråden har den naudsynte oversikten. Desse medlemene vil koma
tilbake til meir konkrete merknader i samband med handsaming av
St. prp. nr. 60 (2001-2002) som omhandlar fleire element av omdanningsprosessen. For
ikkje å seinka prosessen ytterlegare, finn desse medlemene likevel
at ein ikkje vil gå i mot forslag til løyving
av eigenkapital med kr 100 000.
Rv 9 er eit viktig samband mellom Agderfylka
og indre delar av Rogaland, Hordaland og Telemark. Vegen knyter
saman kystvegen E18/E39 med ferjeterminalen i Kristiansand
til vegnettet i indre delar av nabofylka via E134 ved Haukeligrend.
Delar av rv 9 oppfyller ikkje krava til standard,
særleg når det gjeld vegbreidd.
Det blir tilrådd i proposisjonen at
bompengeselskapet får høve til å krevje
inn bompengar til delvis finansiering av utbygging av rv 9 Setesdalen
i Aust-Agder.
Aust-Agder fylkeskommune har søkt om
at det blir innført bompengeinnkrevjing på rv
9 for å oppnå måla som er lagde til grunn
i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011.
Både Aust-Agder fylkesting, vertskommunane
for bomstasjonane Bygland og Valle, og Bykle kommune har slutta
seg til bompengefinansiert utbygging.
Vilkåra går nærare
fram av proposisjonen. Det vil bli lagt vekt på den lokale
prioriteringa av utbyggingsstrekningar og tiltak, og på dei
prioriteringane som fylket har gjort, når det gjeld midlar
til rv 9 i fylkesfordelt riksvegramme til Aust-Agder.
Samferdselsdepartementet har merka seg at kostnadsoverslaga
har stor uvisse, da berre nokre av parsellane har reguleringsplan.
Det er lagt til grunn at omfanget av utbygginga blir tilpassa ramme
på 206 mill. kroner. Dersom det ser ut til å bli
kostnadsoverskriding ut over dette, står finansieringsplanen
fast og innhaldet i pakken må takast opp til ny vurdering.
Trafikkmengda på rv 9 varierer frå om
lag 700 ÅDT på dei lågast trafikkerte
strekningane til over 4 500 ÅDT ved Evje sentrum. Sommardøgntrafikken
er om lag 50 pst. høgare enn årsdøgntrafikken.
I perioden 1992-2001 var det 166 trafikkulykker med personskade
på rv 9.
Utbygginga har som hovudmål å forbetre
framkomsten og redusere trafikkulykkene ved å utbetre dei
smalaste vegpartia til tofelts vegstandard. I dag står
det igjen totalt 58 km som ikkje er tofelts veg. Det blir sett av
inntil 22 mill. kroner til miljø- og trafikktryggleikstiltak
i områda Moisund, Evje nord, Byglandsfjord og Harstadberget.
I denne summen inngår også refusjon av 4 mill.
kroner til Valle kommune for forskottering av gang- og sykkelveg
på strekninga Rysstad S - Rysstad som blei bygd i 2000.
Nytte-kostnadsanalysen med delvis bompengefinansiering
av prosjektet viser ei netto nytte (NN) på -33 mill. kroner
(2002-kroner). Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er rekna ut til -0,18.
Tabell 2.2 i proposisjonen viser finansieringsplanen til
Samferdselsdepartementet.
Tabell 2.2 Finansieringsplan
i mill. 2002-kroner
| 2002-2005 | 2006-2011 | Sum | Pst. |
Statlege midlar | 16,0 | 15,0 | 31,0 | 14,0 |
Bompengar til investering
| 56,5 | 84,0 | 140,5 | 69,0 |
Refusjon, Bykle kommune
| 10,0 | 12,0 | 22,0 | 11,0 |
Lokale tilskott
| 9,5 | 3,0 | 12,5 | 6,0 |
Sum | 92,0 | 114,0 | 206,0 | 100,0 |
I tillegg til statlege midlar blir det lagt
til grunn at ei forskottering på 22 mill. kroner frå Bykle
kommune til tiltak på rv 9 blir refundert i løpet
av tiårsperioden. Forskotteringa medverka til ferdigbygging
av delar av rv 9 i Bykle. Lokale tilskott ut over dette utgjer 12,5
mill. kroner. Resten blir finansiert gjennom bompengeinnkrevjing
i 15-årsperioden.
Bompengeinnkrevjinga skjer gjennom to ubetente bomstasjonar
på rv 9, ein i Bygland på grensa til Evje og Hornnes
og ein i Valle på grensa til Bygland. Bommen i Bygland
har einvegs innkrevjing for nordgåande trafikk i ein femårsperiode.
Deretter blir innkrevjinga i denne bommen avvikla. Bommen i Valle
har einvegs innkrevjing for sørgåande trafikk
i første femårsperiode. I den neste tiårsperioden
skjer innkrevjinga i begge retningar. Det blir kravd inn bomavgift
heile døgnet i begge stasjonane.
Det er oppretta eit lokalt bompengeselskap som
er fylkeskommunalt. Bompengeselskapet kan etter avtale med Vegdirektoratet
forlengje innkrevingsperioden med inntil 5 år og/eller
auke taksten med inntil 20 pst. dersom bompengeinntektene blir lågare
enn føresett. Vegdirektoratet vil inngå avtale
med selskapet i tråd med standardavtalen.
Aust-Agder fylkesting har vedteke å stille
fylkeskommunal garanti for eventuelle låneopptak på inntil 60
mill. kroner.
Av proposisjonen går det fram at det
ikkje er full lokal semje om at rabattsystemet i takstretningslinene skal
følgjast. Bygland kommune ønskjer eit betalingstak
på 1 000 kroner pr. år for dei lokale trafikantane. Samferdselsdepartementet
vil peike på at ei ordning med eit slikt betalingstak ikkje
vil vere i tråd med takstretningslinene. Departementet
er no kjent med at det lokalt vil bli lagt fram eit forslag om å finansiere
den foreslåtte ordninga med eit betalingstak på 1
000 kroner med kommunale midlar. Dette er tenkt gjort ved å redusere
det lokale tilskottet til finansieringsplanen med 2,5 mill. kroner
og å bruke desse midlane til å finansiere ordninga.
Dette inneber at rabattordninga ikkje vil belaste inntektsgrunnlaget
for bompengeordninga. Ordninga er ikkje i strid med takstretningslinene.
Departementet legg til grunn at Bygland kommune tek den økonomiske
risikoen med kostnaden ved ordninga og at rabattordninga blir administrert
av kommunen heilt uavhengig av bompengeselskapet. Vidare legg Samferdselsdepartementet
til grunn at tilleggsfinansieringa på 2,5 mill. kroner
til utbygging av rv 9 Setesdalen kan dekkjast innafor fylkesfordelt
riksvegramme i perioden 2002-2011 og at dette eventuelt blir godkjent
av fylkeskommunen.
Komiteen sitt fleirtal, alle
unnateke medlemene frå Framstegspartiet, har merka seg
den støtta prosjektet og delvis bompengefinansiering av
prosjektet har både i dei aktuelle kommunane og i Aust-Agder fylkeskommune.
Fleirtalet ber om å verta
halden informert om prosjektet på eigna måte,
og har elles ingen kommentarar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Nasjonal transportplan 2002-2011.
Disse medlemmer viser til at
statens inntekter på bil og bilbruk i dag er oppe i over
40 mrd. kroner, mens bevilget til riksveger over statsbudsjettet
til vegdrift, vedlikehold og investeringer er på kun om
lag 10 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
Fremskrittspartiets forslag om en økning i Nasjonal transportplan
til vegsektoren for perioden på 46 mrd. kroner utover Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer viser til at
nåværende rv 9 allerede er betalt av bilistene
gjennom altfor høye drivstoffavgifter og bilkostnader.
Disse medlemmer viser også til
at bom på nåværende rv 9 vil medføre
ytterligere høye transportutgifter for næringslivet
og private, samtidig som vegen har stor betydning for å knytte
sammen Agderfylkene og indre deler av Rogaland, Hordaland og Telemark.
Disse medlemmer er enig i de
utbyggingsplanene som proposisjonen tar for seg, men er negativ
til at utbyggingen skal finansieres ved innkreving av bompenger.
Med den utviklinga Kristiansund står
overfor, er det rekna med høgare trafikkvekst i Kristiansund
enn i resten av Møre og Romsdal. Problema i Dalegata bør derfor
løysast snarast råd. På delar av strekninga
er det særleg viktig å rydde opp i trafikktilhøva.
Dette gjeld særleg trafikktryggleik og miljø for
dei som bur langs vegen. Ved å føre trafikken
gjennom eit mindre utbygd område og ved å leggje
delar av vegen i tunnel, vil mykje av oppryddingstiltaka i Dalegata
kunne bli unngåtte.
Departementet tilrår i proposisjonen
at bompengeselskapet får høve til å krevje
inn bompengar til delvis finansiering av utbygging av rv 70 Nordsundbrua
- Løkkemyra, ny innfartsveg til Kristiansund i Møre
og Romsdal.
Prosjektet omfattar bygging av ny veg frå Løkkemyra
til Nordsundbrua med ei lengd på 1 930 m, fordelt på 2
byggjetrinn. Tunnelen er regulert med eit tunnellaup. Det er lagt
opp til anleggsstart tidleg i 2003 og at prosjektet skal vere ferdig
i 2005.
Det ligg føre godkjend reguleringsplan
for heile prosjektet frå mai 2001. Innafor ei uvisse på +/-
10 pst. har vegkontoret rekna kostnaden til 140 mill. kroner (2002-kroner)
fordelt med 115 mill. kroner for byggjetrinn 1 og 25 mill. kroner
for byggjetrinn 2.
Nytte-kostnadsanalysen viser ein netto nytte
(NN) på 77,6 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er utrekna til 0,42.
Det er føresett at prosjektet blir
finansiert med 15 mill. kroner i statlege midlar og 125 mill. kroner
i bompengar. Dette gir ein bompengedel på 89 pst.
Dersom det ikkje blir gjort snarlege tiltak
på innfartsvegen til Kristiansund, vil trafikkveksten dei
næraste åra føre til framkomstvanskar
og auka problem i høve til trafikktryggleik og miljø.
Bompengeprosjektet gjer det mogeleg å løyse dette
problemet tidlegare enn med statlege midlar åleine. Prosjektet
har ein svært høg bompengedel og ei nedbetalingstid
som er mykje kortare enn det som er vanleg.
Samferdselsdepartementet har merka seg at det
er oppnådd lokal støtte til prosjektet ved å leggje
opp til kort nedbetalingstid. Departementet tilrår derfor
at det blir gitt løyve til å starte innkrevjing
av bompengar i 2002 for å finansiere ny innfartsveg til
Kristiansund.
Finansieringsplanen går fram av tabell
2.3 i proposisjonen.
Tabell 2.3 Finansieringsplan
i mill. 2002-kroner
| 2002-2005 | 2006-2011 | Sum |
Statlege midlar - ordinær løyving | 10 | | 10 |
- refusjon | | 5 | 5 |
Bompengar
| 125 | | 125 |
Sum | 135 | 5 | 140 |
Det skal etablerast bomstasjonar i begge endar
av prosjektet; den eine bomstasjonen om lag 300 m aust for rundkøyringa
på Løkkemyra og den andre ved Nordsundbrua. Dette
inneber at alle som har nytte av prosjektet, vil betale bomavgift.
Det er lagt opp til eit takst- og rabattsystem
i samsvar med gjeldande retningsliner.
Basert på tidleg oppstart av innkrevjinga,
vil alle lån vere nedbetalte innan 6 år. Dersom
kostnaden aukar med 10 pst., betalande trafikk blir 10 pst. mindre
enn rekna med og lånerenta aukar med 2 pst., vil innkrevjingstida
auke med om lag 2 år.
Vilkåra går elles fram av
proposisjonen.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg
Folkeparti og Senterpartiet, er positive til søknaden
som ligg føre om bompengefinansiering av ny innfartsveg
til Kristiansund.
Fleirtalet registrerer at det
er oppstått ein ny situasjon etter bystyremøtet
i Kristiansund den 7. mai i år, samtidig som vedtaket i
Møre og Romsdal fylkesting ligg fast.
Fleirtalet vil på bakgrunn
av dette avvente ei vurdering av prosjektet frå Regjeringa
si side og ber Regjeringa komme tilbake med ei orientering til Stortinget
på ein eigna måte.
Komiteen sine medlemer frå Arbeiderpartiet har
merka seg den sterke motstanden det er mot sjølve prosjektet,
særleg i Kristiansund kommune. Desse medlemene er
gjort kjent med at saka vart handsama på nytt i bystyret
7. mai 2002. Eit fleirtal (24 mot 21) gjekk då imot prosjektet
og gjorde følgjande vedtak:
– "1. Vedtak
i bystyresak PS 01/53 oppheves.
– 2. Innkreving av bompenger til
ny innfartsvei utsettes.
– 3. Saken vurderes på ny
når Krifast er nedbetalt."
Desse medlemene har forståing
for protestane mot dette prosjektet, under dette val av vegtrasé og
val av plassering av bom, og vil på denne bakgrunn av dette
gå imot prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Nasjonal transportplan 2002 - 2011.
Disse medlemmer viser til at
statens inntekter på bil og bilbruk i dag er oppe i over
40 mrd. kroner, mens bevilget til riksveger over statsbudsjettet
til vegdrift, vedlikehold og investeringer er på kun om
lag 10 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
Fremskrittspartiets forslag om en økning i Nasjonal transportplan
til vegsektoren for perioden på 46 mrd. kroner utover Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer viser til at
nåværende rv 70 allerede er betalt av bilistene
gjennom altfor høye drivstoffavgifter og bilkostnader.
Disse medlemmer viser også til
at bom på nåværende rv 70 vil medføre
ytterligere høye transportutgifter for næringslivet
og private i et fylke som allerede har alt for store transportkostnader
på grunn av bomprosjekter og lange transportveger.
Disse medlemmer er enig i de
utbyggingsplanene som proposisjonen tar for seg, men er negativ
til at utbyggingen skal finansieres ved innkreving av bompenger.
Disse medlemmer går
inn for at utbyggingen foretas med statlige midler og at prosjektet
får oppstart i henhold til proposisjonen.
Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen
fram forslag om løyve til å krevje inn bompengar
for delvis bompengefinansiering av rv 661 ny bru over Straumen i
Skodje kommune i Møre og Romsdal. Behovet for bygging av
ny bru og delvis bompengefinansiering av prosjektet er omtalt i
St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011.
Eksisterande Skodje bru er i så dårleg
stand at det er innført restriksjonar for trafikken over
brua. Tungtrafikken, inkludert rutebussane, må derfor køyre
gjennom Skodje sentrum. Dette aukar veglengda mellom områda
nord for eksisterande Skodjebru og Ålesund med om lag ei
mil. I tillegg til å påføre trafikantane ekstra
køyring, fører dette til at Skodje sentrum blir unødig
tyngd med gjennomgangstrafikk. Ei ny bru vil gi langt mindre trafikk
gjennom Skodje sentrum og gi betre vilkår for heile bustad-
og arbeidsmarknadsregionen. Departementet tilrår at delvis
bompengefinansiering av prosjektet blir godkjent, og at innkrevjinga tar
til når brua er ferdig, etter planane i 2004.
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget
i dei årlege budsjetta med forslag til endeleg prioritering
av prosjekta med anleggsstart og kostnadsoverslag.
Det vil bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med gjeldande standardavtale
og dei føresetnader som er lagde til grunn i proposisjonen.
Prosjektet er delt i fire byggjetrinn for å spreie
finansieringa over tid. Det er ikkje noko til hinder for at nokon
av dei kan gjennomførast som ein kontrakt.
Reguleringsplanen for prosjektet blei vedteken
av Skodje kommunestyre 26. september 2000. Innafor ei uvisse på +/-10
pst. har vegkontoret rekna ut kostnadene til 224 mill. kroner (2002-kroner).
Prosjektet blir etter planen starta opp tidleg
i 2003, med fullføring av byggjetrinn 1 innan utgangen
av 2004.
Nytte-kostnadsanalysen med delvis bompengefinansiering
av prosjektet viser ei netto nytte (NN) på 33 mill. kroner
(2002-kroner). Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er rekna til 0,23.
Av kostnadsramma på 224 mill. kroner
er om lag 50 pst. er planlagt finansiert med bompengar. Det vil
bli teke opp eit bompengelån som skal dekkje kostnadene til
bygging og finansiering av bru og vegar på 143 mill. kroner.
Av dette skal 30 mill. kroner refunderast over fylkesfordelt ramme
i siste del av tiårsperioden, dvs. 2006-2011.
Dersom økonomien i prosjektet skulle
bli betre enn det som er lagt til grunn, kan selskapet AS Skodjebrua etter
søknad få forskottere så mykje av den
statlege løyvinga som økonomien i prosjektet tillet.
Møre og Romsdal fylkesting har i sak
T-39/01 vedteke å stille simpel garanti for bompengelånet
for å oppnå gunstigast mogelege lånevilkår.
Den lokale handsaminga i kommunane Skodje, Haram, Ålesund
og Sandøy og i Møre og Romsdal fylkesting går
elles fram av proposisjonen.
Det er ein føresetnad at bomstasjonen
blir plassert rett sør for Straumsholmen og opparbeidd
med to felt i begge retningar. Innkrevjing vil skje i begge køyreretningane.
Ut frå føresetnadene som går
fram av proposisjonen og med oppstart av innkrevjinga når
brua er ferdig i 2004, er bompengeperioden utrekna til 15 år.
Ein kostnadsauke på 10 pst. vil auke bompengeperioden til 17,5 år,
ein trafikkreduksjon på 10 pst. vil forlengje bompengeperioden
til 18 år, og ein renteauke på 1 pst. vil auke
bompengeperioden til 17,5 år.
Komiteen sitt fleirtal, alle
unnateke medlemene frå Framstegspartiet, har merka seg
den støtta prosjektet og delvis bompengefinansiering av
det, har i dei aktuelle kommunane og i fylkeskommunen. Fleirtalet støttar
ut frå dette prosjektet, og ber om å verta halden
informert om utviklinga på eigna måte. Fleirtalet har
elles ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at bilistene i form av forskjellige bilrelaterte avgifter årlig
betaler inn over 40 mrd. kroner, mens bevilgningene i statsbudsjettet
for vegdrift, vedlikehold og investeringer er på om lag
10 mrd. kroner. Dette viser at bilistene betaler ca. 30 mrd. kroner inn
i statskassen som en ren fiskal avgift. I tillegg til dette må de
betale store summer i bompengeavgift.
I tilfeller der det ikke finnes fornuftige muligheter
til avgiftsfri omkjøring, er disse medlemmer
prinsipielt imot etablering av bompengefinansierte veger.
Disse medlemmer konstaterer at
i dette tilfelle vil det være muligheter for omkjøring
uten at en er nødt til å betale bomavgift, og
på den bakgrunn finner disse medlemmer å kunne
støtte prosjektet.