Regjeringen foreslår at Arbeidsforskningsinstituttet AS
opprettes som heleid statlig aksjeselskap 1. juli 2002. Regjeringen ønsker
innen utgangen av 2003 å selge inntil 100 pst. av statens
aksjer i AFI AS.
Ovennevnte forslag medfører endringer
på statsbudsjettet for 2002 under kap. 1574/4574
Arbeidsforskningsinstituttet.
Arbeidsforskningsinstituttet er et sentralt
forskningsinstitutt innen arbeidslivsfeltet. Instituttet
driver tverrfaglig handlings- og brukerrettet forskning. Det finnes
nå flere sentrale arbeidslivsforskningsinstitutter, og
det er ikke lenger gode grunner for at ett av disse skal ha status
som forvaltningsorgan. Den forrige regjeringen fremmet forslag om å velge
stiftelse som tilknytningsform for AFI. I tråd med Mjøsutvalgets innstilling
mener denne regjeringen at aksjeselskapsformen er mer hensiktsmessig.
Et hovedankepunkt mot stiftelse er at den er for statisk og for
lite styrbar. En framtidig organisasjonsform må tillate
markedsorientering og dynamikk både når det gjelder å velge arbeidsområder
og organisasjonsmessige løsninger. Organisasjonsformen
må tillate at instituttene kan bestemme om de vil inngå i
allianser eller fusjoner både nasjonalt og internasjonalt.
I tillegg kommer påpekingen fra Riksrevisjonen om uheldige
sider ved bruk av stiftelsesformen i statlige sammenhenger. Etter departementets
syn gir aksjeselskap størst faglig og organisatorisk fleksibilitet,
samt klare og ryddige eier- og ansvarsforhold.
Parallelt med arbeidet med endring av tilknytningsform
for AFI har departementet samarbeidet med Norges forskningsråd
om å utvikle en mer helhetlig og framtidsrettet strategi
for den samlede arbeidslivsforskningen.
Departementet ser det som ledd i sitt sektoransvar
for arbeidslivs- og arbeidsmiljøpolitikken å påse
at det finnes forskningskompetanse og -miljøer på høyt
internasjonalt nivå. Det er i denne sammenheng departementets
intensjon å opprettholde en basisbevilgning til AFI. Basisbevilgningen
vil bli foreslått kanalisert via Norges forskningsråd
og vurdert av det nye arbeidslivsforskningsutvalget som vil kunne
se dette i sammenheng med basisbevilgninger til en rekke av de andre
sentrale instituttene på området.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal,
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Signe Øye, fra
Sosialistisk Venstreparti Karin Andersen og Heikki Holmås,
og fra Senterpartiet lederen Magnhild Meltveit Kleppa, viser
til at Regjeringen begrunner sin kritikk av stiftelsesformen med argumenter
hentet fra Riksrevisjonens Rapport Dokument nr. 3:6 (1998-1999)
og Innst. S. nr. 177 (1998-1999). Etter flertallets oppfatning
er dette ikke korrekt og er feilbruk av riksrevisjonens konklusjon.
Riksrevisjonens konklusjon baserer sin kritikk på at stiftelsesformen
ikke er egnet der staten ønsker å opprettholde
et overordnet økonomisk ansvar og styringsinteresser for
virksomheten. Derimot kan stiftelsesformen være gunstig
i tilfeller hvor siktemålet er fristilling, som er den
uttalte hensikten med omstillingen av Arbeidsforskningsinstituttet.
Flertallet viser til at Regjeringen
i St.prp. nr. 1 (2001-2002). Tillegg nr. 4 og i St.prp. nr. 57 (2001-2002)
viser til at Mjøsutvalget har anbefalt aksjeselskap for
forskningsinstitutter. Etter flertallets oppfatning
er også dette uriktig fordi utvalget i den sammenheng ikke
uttalte seg om frittstående forskningsinstitutter, men
omhandler oppdragsforskningsinstitutter som allerede er
knyttet til undervisningsinstitusjoner. Arbeidsforskningsinstituttet
er i dag ikke knyttet til en utdanningsinstitusjon og sammenlikningen
er derfor ikke relevant.
Flertallet må konkludere
med at det ikke fins faglig dekning i nevnte faginstansers arbeider
til støtte for Regjeringens syn og at det kun er Regjeringens
politiske ønsker om flest mulig aksjeselskaper uten konsekvensutredning
som styrer omorganiseringene.
Flertallet mener dessuten at
en rekke forskningspolitiske problemstillinger knyttet til omgjøringen
av Arbeidsforskningsinstituttet til aksjeselskap ikke er drøftet,
heller ikke hvilke kriterier som skal ligge til grunn ved et av
regjeringen varslet utsalg av instituttet. Flertallet viser
til svarbrev av 29. mai 2002 til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe
der arbeids- og administrasjonsminister Victor D. Norman skriver:
"Hovedkriteriet ved salg av aksjer vil således
være profesjonelt forskningseierskap snarere enn for eksempel
pris. Jeg ville anse det som en fordel snarere enn som en ulempe
dersom en slik løsning bidro til større og mer
robuste forskningsmiljøer på arbeidslivsområdet,
jf referansen i St.prp. nr. 57 til utredninger gjort både
for nåværende styre for AFI og for Norges forskningsråd
som påpeker at forskningsfeltet ville vært tjent
med å utvikle mer robuste miljøer. Jeg tror imidlertid
lite på sentraldirigerte løsninger i slike sammenhenger
og ønsker ikke å legge noen sterke føringer
på et fremtidig styre for instituttet."
Flertallet mener det er behov
for å vurdere prinsipielle spørsmål som
spørsmålene om allmennyttige forskningsinstitusjoner
skal kunne selges, hvilke forskningspolitiske vurderinger
som skal legges til grunn for et salg og hva en omstrukturering
av forskningsinstitusjonene vil bety for den
samlede forskningen på området.
Flertallet forbeholder seg for øvrig
retten til å komme tilbake til disse spørsmålene
ved et eventuelt utsalg av aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet.
Flertallet viser til sine merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2001-2002) der disse fraksjonene gikk inn
for å gjøre AFI om til en stiftelse. Flertallet er sterkt
uenig i at AFI blir gjort om til et A/S og begrunner dette
med at arbeidslivsforskning er en samfunnsoppgave som staten må ha
ansvar for. Flertallet vil også peke på det
viktige i at forskingsmiljø trenger stabile rammevilkår
for å kunne bygge og forvalte sin kompetanse. En eierform
som er sterkt knyttet opp til markedet, er lite egnet til å løse
utfordringene som forskningsinstituttene står overfor.
På denne bakgrunn vil dette flertallet stemme
imot forslaget fra Regjeringen om å omgjøre Arbeidsforskningsinstituttet (AFI)
til et aksjeselskap og foreslår med dette å gjøre om
AFI til en stiftelse.
Flertallet foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen om å omgjøre
Arbeidsforskningsinstituttet fra forvaltningsorgan til stiftelse med
virkning fra 1. juli 2002."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Peter Gitmark, Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra
Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Per Sandberg,
og fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg,
er enig med Regjeringens vurdering av at det ikke er gode grunner
til at ett av arbeidslivsforskningsinstituttene skal ha status som forvaltningsorgan.
Arbeidsforskningsinstituttet AS bør derfor opprettes som
heleid statlig aksjeselskap 1. juli 2002. Omstillingsprosessen som
ble startet allerede i 1998 bør nå fullføres
ved at AFI utnytter den dynamikk som ligger i en markedsorientering.
Dette åpner nye muligheter som AFI bør dra nytte
av, med basis i sin solide faglig tyngde og gode posisjon i oppdragsmarkedet.
Disse medlemmer har merket seg
Riksrevisjonens innvendinger mot bruk av stiftelsesformen i statlige
sammenhenger.
Komiteen er positiv
til samarbeidet mellom departementet og Norges forskningsråd
for å utvikle en mer helhetlig og framtidsrettet strategi
for norsk arbeidslivsforskning. Det nye arbeidslivsforskningsutvalget
vil ha en sentral rolle i dette arbeidet.
På sikt har ikke departementet ønske
om å være eneeier og heller ikke nødvendigvis
deleier av instituttet. Det sentrale anliggende er å skaffe
selskapet en eller flere eiere som kan ivareta et langsiktig, strategisk
og profesjonelt eierskap av denne type forskningsvirksomhet. Fortrinnsvis
bør en framtidig eierløsning også bidra
positivt til utviklingen av mer robuste arbeidsforskningsmiljøer.
Det vises i denne sammenheng til at flere utredninger som er blitt
utført i tilknytning til fristillingsprosessen ved AFI
og opprettelsen av det omtalte utvalget i Norges forskningsråd
har påpekt at feltet er svært fragmentert med
mange relativt små miljøer og institusjoner.
Departementet har arbeidet med å sondere
mulige interesser for et framtidig eierskap. I første omgang
ble det rettet henvendelser til Universitet i Oslo og hovedorganisasjonene
i arbeidslivet. Ingen av disse har ønsket å inngå i
eierskap.
I løpet av denne prosessen har derimot
følgende virksomheter meldt sin interesse: SINTEF, Fafo,
Landsforeningen for Hjerte- og lungesyke, Høgskolen i Oslo, Einar
Thorsrud Arbeidslivsstiftelse og de ansatte i AFI. Basert på interessentenes ønsker
i forhold til eierandel og visjoner ble følgende 3 alternativer
ansett som aktuelle: SINTEF som 100 pst. eier, Fafo som 100 pst. eier
eller en bredt sammensatt eierstruktur.
AFI selv ønsker primært en
flereierstruktur for best mulig å sikre instituttets identitet.
Flere deleiere må da melde sin interesse i løpet
av en interimsperiode som heleid statlig aksjeselskap. Så langt
har dette vist seg vanskelig å mobilisere med tilstrekkelig
styrke og soliditet.
Departementet foreslår at styret for
Arbeidsforskningsinstituttet AS gis i oppdrag å vurdere
alternativene til framtidig eierskap for instituttet og gjennomføre
salg av aksjer innen utgangen av 2003. Departementet ber om fullmakt
til å selge statens aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet
AS, jf. Forslag til vedtak II. Fullmakten vil foreslås
videreført i St.prp. nr. 1 (2002-2003).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine innledende merknader og har ut over det ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er enig i at arbeidet fram mot en
framtidig eierstruktur bør ivareta hensynet om mer robuste arbeidsforskningsmiljøer
for å kunne hevde seg i internasjonal konkurranse på feltet.
Et langsiktig, strategisk og profesjonelt eierskap vil derfor være ønskelig
i AFIs tilfelle, og dette behøver ikke nødvendigvis inkludere
departementet. Organisasjonsformen må legge til rette for
utstrakt samarbeid, allianser eller fusjoner både nasjonalt
og internasjonalt. Styret for Arbeidsforskningsinstituttet AS bør
derfor grundig vurdere alternativene for framtidig eierskap og gjennomføre
salg av aksjer innen utgangen av 2003.
Etter EØS-avtalens artikkel 61 er statsstøtte
som vrir eller truer med å vri konkurransen ved å begunstige
enkelte foretak eller produksjonen av enkelte varer i utgangspunktet
forbudt, med mindre annet følger av unntakene i avtalen.
Forslag til framtidig tilskudd til AFI og forholdet til EØS-avtalens
art. 61 om statsstøtte er vurdert i samarbeid med Nærings-
og handelsdepartementet (NHD). I vurderingen er det lagt vekt på om
forslaget innebærer vesentlige endringer i forhold til
omfang og innretning av dagens støtteordning.
Departementet har etter tilråding fra
NHD valgt å notifisere ESA om endringen i støtteordningen.
Det tas forbehold om godkjennelse fra ESA.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine innledende merknader og har ut over det ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti tar omtalen i proposisjonen til
orientering.
AFI har i dag 48 ansatte og det legges opp til
at samtlige fortsetter i aksjeselskapet. Ved omdanningen til aksjeselskap
vil AFI AS bli avtalepart og ikke staten. Ved utskillelsen vil arbeidsmiljølovens
regler avløse reglene i tjenestemannsloven. Videre vil
arbeidstvistloven avløse tjenestetvistloven.
Det legges til grunn at den enkelte arbeidstakers
tilsettingsforhold løper uavbrutt videre inn i AFI AS da selskapet
er å anse som videreføring av eksisterende virksomhet.
Ved overgang til AFI AS beholder de tilsatte
de lønns- og arbeidsvilkår de har ved tidspunktet
for omdanningen.
Ved overgang til aksjeselskap er det en sak
for selskapets styre eller den styret måtte gi slik myndighet, å bestemme
hva slags pensjonsordning selskapet skal ha. Dersom medlemsskap
i Statens pensjonskasse (SPK) blir det ønskede resultat
av styrets vurdering, kan Arbeids- og administrasjonsdepartementet
treffe endelig vedtak om dette.
Det legges opp til at tilsatte i AFI AS for
en periode på tre år, beregnet fra overgangstidspunktet,
omfattes av tjenestemannsloven § 13 nr. 2 til nr. 6 med
hensyn til fortrinnsrett til statlige stillinger og ventelønnsrettigheter.
Slikt bibehold av rettigheter etter tjenestemannsloven må lovreguleres.
Det fremmes forslag om dette i egen Ot.prp.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine innledende merknader og har ut over det ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er fornøyd med at de ansattes
interesser ivaretas med en tre års periode hvor de ansatte
fortsatt vil omfattes av tjenestemannsloven § 13 nr. 2
til nr. 6 med hensyn til fortrinnsrett til statlige stillinger og
ventelønnsrettigheter. Disse medlemmer viser
til Ot.prp. nr. 73 (2001-2002).
Etableringen av AFI som aksjeselskap medfører
at styringsprinsippene endres ved at AFI AS vil bli styrt i tråd
med de prinsipper som er gitt i aksjeloven og økonomireglementet
for staten i henhold til § 22 om departementets ansvar
for oppfølging av aksjeselskap med statlig eierinteresse,
statsforetak m.m. Øvrig styring og kontroll av/med
virksomheten vil skje som for andre selskaper gjennom de relevante
kompetente statlige tilsynsorganer og lovregulering.
Det skal i henhold til aksjeloven § 2-6
utarbeides en særskilt redegjørelse som blant
annet skal inneholde en erklæring om at eiendelene som
overdras, har en verdi som minst svarer til det avtalte vederlaget.
Redegjørelsen skal bekreftes av revisor, som også skal
utarbeide en erklæring om at åpningsbalansen er
satt opp i samsvar med regnskapslovens bestemmelser. Denne erklæringen
skal tidligst være datert fire uker før stiftelsen.
Det legges opp til at AFI AS etableres med en
kapitalstruktur som gjør at selskapet på etableringstidspunktet
kan dekke sine løpende forpliktelser og nå sine mål.
Departementet legger vekt på at selskapet sikres tilstrekkelig
finansiell styrke i etableringsfasen. Selskapet foreslås
etablert med en egenkapitalandel på ca. 80 pst., som er
en høy andel.
For å dekke løpende forpliktelser
ved fortsatt drift, vil selskapet ha behov for en viss likviditetsbeholdning.
Dette er foreslått dekket ved innskudd av egenkapital.
Det er foreslått at AFI får all kapital som egenkapital
og ikke som lån, da de driver en type virksomhet hvor det
vil være vanskelig å få lån.
Inntil salgsprosessen er fullført foreslås
det at Arbeids- og administrasjonsdepartementet utøver
eierskapet for virksomheten ved å stå som eneeier,
og ved at arbeids- og administrasjonsministeren utøver
funksjonen som generalforsamling i selskapet.
Den overordnede styringen av AFI AS vil skje
etter bestemmelsene i aksjeloven av 13. juni 1997 nr. 44, og eventuelle
spesielle bestemmelser som tas inn i selskapets stiftelsesdokument
og vedtekter, samt retningslinjer fastsatt av overordnet departement
i henhold til det statlige økonomireglementet § 22.
Det legges til grunn at styret skal være
sammensatt slik at det representerer eiers og samfunnets interesser samtidig
som det vil bli lagt vekt på forskningsfaglig kompetanse,
samt forretningsmessig forståelse.
Selskapet skal drive allmennyttig forskningsvirksomhet.
Selskapet skal ikke ha til formål å skaffe aksjeeierne økonomisk
utbytte. Overskudd som oppnås gjennom virksomheten skal
anvendes til realisering av selskapets allmennyttige formål.
Departementet ser det derfor som unaturlig å fastsette
avkastningskrav for virksomheten. EØS-avtalens regler om
statsstøtte setter normalt krav om avkastning. ESA vil
i notifikasjonen derfor bli opplyst om dette.
Estimert åpningsbalanse for AFI AS
pr. 1. juli 2002:
Eiendeler: | Kroner |
Inventar og EDB | 920 000 |
Forskuddsbetalte kostnader
| 700 000 |
Oppdrag i arbeid | 2 500 000 |
Kundefordringer | 1 100 000 |
Likvider | 4 000 000 |
Sum eiendeler | 9 220 000 |
Egenkapital og gjeld: | Kroner |
Egenkapital | 7 270 000 |
Påløpte
lønnsforpliktelser | 1 950 000 |
Sum egenkapital og gjeld | 9 220 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine innledende merknader og har ut over det ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti slutter seg til Regjeringens forslag.
Staten bidrar med en netto støtte på 8,9
mill. kroner (utgifter - inntekter). I tillegg kommer en indirekte støtte
på ca. 2 mill. kroner i form av utgifter som dekkes av
staten sentralt (pensjon, forsikring, revisjon etc.). Totalt er
støtten over statsbudsjettet ca. 11 mill. kroner i 2002.
For Arbeidsforskningsinstituttet AS foreslår
departementet å opprettholde det finansieringsopplegget
som ble foreslått i St.prp. nr. 1 (2001-2002) for omdanning til
stiftelse. Det foreslås en basisbevilgning på 7
mill. kroner, fordelt på grunnbevilgning og strategisk
instituttprogram med henholdsvis 80/20 de første
3 årene. Etter 3 år skal andelen til strategiske
satsinger øke til 40 pst., og etter 5 år forutsettes
disse midlene konkurranseutsatt, dvs. de vil inngå i en
pott som Norges forskningsråd vil fordele mellom
flere institutter etter søknad. Grunnbevilgningen skal
bidra til å styrke den faglig/vitenskapelige kompetansen
gjennom strategisk satsing på kompetanseutvikling, publisering
og informasjon, faglig utvikling og kvalitetssikring. Det foreslås
et særskilt tilskudd til dekning av etableringskostnader
på 4 mill. kroner fordelt på 2 år. Etter
en omstillingsperiode frigjøres midler som skal forvaltes av
Norges forskningsråd etter råd fra det nye strategiske
utvalget for arbeidslivsforskning. Departementet foreslår
at det bevilges kr 4 000 000 i egenkapital ved stiftelsen. Dette
vil dekke AFIs likviditetsbehov i oppstartsfasen.
Departementet legger foreløpig til
grunn et forbruk i første halvår på 50
pst. av bevilgningen og at tilskuddsutbetalingene i 2. halvår
utgjør 50 pst. av ovennevnte forslag til basisbevilgning.
Midler til etableringskostnader på 2 mill. kroner fordeles
likt mellom 1. og 2. halvår. Overføringen fra
Statens pensjonskasse forutsettes også å utgjøre
50 pst. av helårseffekt. Halvårseffekt er beregnet å utgjøre
kr 800 000.
Departementet ber om fullmakt til å utgiftsføre,
uten bevilgning, tilskudd til Arbeidsforskningsinstituttet AS under
kap. 1574, post 70 Tilskudd til AFI AS. Inndekning vil framgå av
reduksjon i utgifter under kap. 1574 Arbeidsforskningsinstituttet,
post 1 og kap. 1542 Tilskudd til Statens pensjonskasse og Pensjonsordningen
for apoteketaten, post 1 fratrukket inntektsbortfall under kap.
4574 Arbeidsforskningsinstituttet, postene 1 og 03. Netto mellom
reduserte utgifter og inntektsbortfall vil utgjøre netto
innsparing.
Pga. behovet for å se 1. og 2. halvår
i sammenheng vil tilskuddet for 2. halvår utbetales direkte
fra departementet. Fra 2003 vil bevilgningen utbetales via Norges
forskningsråd. Departementet vil orientere om saken i forbindelse
med nysalderingen 2002.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine innledende merknader og har ut over det ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti støtter bevilgningen av
kr 4 000 000 til egenkapital ved stiftelsen.
Disse medlemmer forutsetter at
basisbevilgningen på 7 mill. kroner etter 5 år
konkurranseutsettes ved å inngå i en pott som
Norges forskningsråd vil fordele mellom flere institutter
etter søknad.
Komiteen vil gjøre
oppmerksom på at en fraksjon med halvparten av medlemmene
i komiteen (7 av 14), vil utgjøre et flertall dersom lederen
er med i vedkommende fraksjon.
Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:
I
I statsbudsjettet for 2002 gjøres følgende endring:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
|
|
|
|
1574 |
|
Arbeidsforskningsinstituttet |
|
|
90 (ny) |
Innskudd egenkapital AFI AS, bevilges med |
4 000 000 |
II
Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet gis fullmakt til å:
-
1. utgiftsføre, uten bevilgning, tilskudd til Arbeidsforskningsinstituttet AS under kap. 1574, post 70 Tilskudd til AFI AS med inndekning i netto innsparing under utgiftskap. 1574, post 1 og inntektskap. 4574, postene 1 og 03, samt innsparing under kap. 1542 Tilskudd til Statens pensjonskasse og Pensjonsordningen for apoteketaten, post 1 Driftsutgifter,
-
2. selge inntil 100 pst. av statens aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS,
-
3. inntektsføre uten bevilgning salg av statens aksjer i Arbeidsforskningsinstituttet AS under kap. 4574, post 90 Salg av aksjer.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og ber Stortinget gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen om å omgjøre Arbeidsforskningsinstituttet fra forvaltningsorgan til stiftelse med virkning fra 1. juli 2002.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 30. mai 2002
Magnhild Meltveit Kleppa
leder |
Hans Kristian Hogsnes
ordfører og sekretær |