Stortingsmeldingen om biologisk mangfold skal være
et politisk verktøy for Norges oppfølging av konvensjonen
om biologisk mangfold. Sektoransvar og samordning, meldingens undertittel,
er knyttet direkte til artikkel 6 i konvensjonen. Artikkel 6 pålegger
partene å utarbeide en nasjonal plan for vern og bruk av biologisk
mangfold, der alle sektorer skal ta ansvar for å integrere
hensynet til biologisk mangfold i sin forvaltning, både
innenfor egen sektor og i samarbeid med andre sektorer. Dette krever
en sektorovergripende og nasjonal handlingsplan for forvaltningen
av biologisk mangfold etter konvensjonens prinsipper.
Meldingen inneholder forslag til tiltak som
skal gjennomføres i løpet av perioden 2001-2005.
Regjeringen vil innføre nye miljøvernpolitiske
grep som skal sikre samhandling mellom sektormyndighetene og helhetlig
statlig opptreden i bruk av virkemidler og håndtering av
tverrgående utfordringer.
Det understrekes i meldingen at bevaring av
norsk biologisk mangfold er en sektorovergripende utfordring. Det
er i meldingen presentert kapitler utformet av 14 departementer
som beskriver hvordan de på sine myndighetsområder
skal møte fellesutfordringene i form av konkrete tiltak
i 4-årsperioden.
Denne stortingsmeldingen om biologisk mangfold bygger
på St.meld. nr. 58 (1996-1997) Miljøvernpolitikk
for en bærekraftig utvikling, St.meld. nr. 8 (1999-2000)
og St.meld. nr. 24 (2000-2001) Regjeringens miljøvernpolitikk
og rikets miljøtilstand.
Regjeringen vil gjennom denne stortingsmeldingen bidra
til å innrette samfunnet slik at drivkreftene som i dag
fører til tap av biologisk mangfold endres og i stadig
mindre grad utgjør en trussel for vern og bærekraftig
bruk av biologisk mangfold.
Departementet viser til at Sametingets bidrag
er viktig i forhold til den nasjonale oppfølgingen av konvensjonen
om biologisk mangfold. Sametingets syn er presentert i et vedlegg
til meldingen.
FNs konvensjon om biologisk mangfold ble fremforhandlet
i 1992 og er nå ratifisert av 179 land. Norsk tilslutning
til avtalen ble besluttet i 1993, jf. behandling av St.prp. nr.
56 (1992-1993).
Departementet viser til at konvensjonen om biologisk
mangfold er et klart uttrykk for verdenssamfunnets bekymring over
dagens tap av biologisk mangfold og behovet for tiltak for å motvirke
dette tapet gjennom vern og bærekraftig bruk av biologisk
mangfold. Samtidig skal godene som oppstår gjennom bruk
av genetiske ressurser fordeles rettferdig. Avtalen omfatter også bestemmelser
om byrdefordeling mellom land.
Konvensjonen om biologisk mangfold legger føre-var-prinsippet
til grunn for å begrense eller hindre vesentlig reduksjon
eller tap av biologisk mangfold. Føre-var-prinsippet ble
lansert på en konferanse i Norge i 1990 som ledd i oppfølging
av Verdenskommisjonens rapport (FNs verdenskommisjon for miljø og utvikling).
Prinsippet innebærer at mangel på full visshet
og kunnskap ikke bør hindre iverksetting av tiltak for å verne
biologisk mangfold når trusler om tap foreligger.
Departementet viser til at konvensjonen er en
prosess-orientert rammekonvensjon som fastlegger overordnete mål,
prinsipper og generelle forpliktelser, mens spesielle forpliktelser
forutsettes utformet gjennom protokoller og arbeidsprogram til konvensjonen.
Alle partsland er pålagt å iverksette tiltak for
bevaring og bærekraftig bruk av biologisk mangfold gjennom nasjonale
strategier, handlingsplaner og rapportering som skal gjelde for
alle samfunnssektorer. Dette pålegger u-landene en stor
byrde, som forvaltere av størsteparten av jordas biologiske
mangfold. For å sikre en rettferdig byrdefordeling er i-landene
forpliktet til å bidra med finansiering, overføring
av teknologi og tiltak for rettferdig fordeling av goder i forhold
til u-landene.
Sentrale utfordringer for konvensjonen er knyttet
til tilgang til genressurser og fordeling av goder som oppstår
ved bruk av slike ressurser. Videre er det vesentlig å sikre
at viktige samfunnssektorer tar medansvar for utviklingen av avtalen.
Særlig sentralt står vern og bærekraftig
bruk av skog, kyst og hav, landbruksområder og ferskvann.
Det er viktig å styrke samordningen mellom konvensjonen
og det øvrige miljøvernavtaleverket, særlig
FNs klimakonvensjon og FNs forørkningskonvensjon. Å sikre
bedre samordning mellom handels- og miljøvernavtalene vil
være en viktig oppgave framover.
Regjeringen foreslår i meldingen etablering
av et nytt kunnskapsbasert forvaltningssystem for biologisk mangfold,
som skal bygges opp i perioden 2001-2005.
Regjeringen vil prioritere 3 innsatsområder,
som forutsetter styrking og samordning av kartlegging og overvåking
av biologisk mangfold - og for å sikre at verdiene det
biologiske mangfoldet representerer, ivaretas:
1. Nasjonalt program
for kartlegging og overvåking.
2. Samordning av juridiske og økonomiske
virkemidler.
3. Informasjon, forskning og kompetanse.
Forvaltningssystemet skal bidra til:
– vern og
bærekraftig bruk av biologisk mangfold,
– forenkling og effektivisering
av offentlig forvaltning,
– Regjeringens arbeid med overføring
av økt myndighet og ansvar til kommunalt nivå,
der samordning av statlige signaler vil være sentralt,
– at det vil bli lettere for beslutningstakere å avveie de
ulike samfunnshensynene,
– økt kostnadseffektivitet
i samfunnsplanleggingen, og
– økt forutsigbarhet
for næringsliv, lokale forvaltere, departementer og andre
brukere i arealforvaltningen.
Det foreslåtte nye forvaltningssystemet
for biologisk mangfold vil innebære at områder
med stor verdi for biologisk mangfold skal identifiseres, og informasjonen
skal være allment tilgjengelig. Dette skal utgjøre faktagrunnlaget
for sentral, regional og lokal forvaltning, og det må igangsettes
kartlegging og overvåking, herunder etablering av en artsdatabank,
for å skaffe faktagrunnlaget.
For å sikre vern og bærekraftig
forvaltning av biologisk mangfold må juridiske og økonomiske
virkemidler samordnes, og de må rettes mot områder
med stor verdi for biologisk mangfold.
Regjeringen vil prioritere gjennomføring
av tiltak for 14 departementer innenfor følgende hovedutfordringer:
– Sektoransvar
og samordning av virkemiddelbruk.
– Samordning og styrking av kunnskap.
– Bærekraftig bruk av
biologiske ressurser.
– Unngå uheldig spredning
av fremmede arter.
– Bærekraftig arealbruk.
– Unngå forurensning.
– Internasjonalt samarbeid.
Regjeringen legger til grunn at føre-var-prinsippet og økosystemtilnærming
skal være grunnleggende forvaltningsprinsipper for alle
myndighetsområder. Målet med en strategi som forutsetter
en sektorovergripende tilnærming, skal være å redusere
tapet av biologisk mangfold effektivt. I dette ligger at utfordringer
skal prioriteres, og at tiltak for å nå gitte
mål skal være konkrete og kostnadseffektive.
Regjeringen legger videre til grunn at alle
myndigheter, næringer og øvrige relevante aktører
skal bidra til arbeidet med bærekraftig bruk og vern av
det biologiske mangfoldet. Departementene har ansvar for å integrere
hensynet til biologisk mangfold i sin forvaltning og stimulere til
at de nasjonale målene om biologisk mangfold følges
opp i virksomhetene til underliggende etater, næringer
og interesseorganisasjoner som har tilknytning til departementenes
ansvarsområde. Det er i meldingen presentert prinsipper
og ansvar som skal gjelde for sentralforvaltningen i arbeidet med bærekraftig
bruk og vern av biologisk mangfold.
Bruk av økonomiske virkemidler for å ivareta
biologisk mangfold både nasjonalt og internasjonalt, har
hittil vært lite vektlagt. Ved behandlingen av St.meld.
nr. 58 (1996-1997) ble det etterlyst en systematisk gjennomgang
av statsbudsjettets utgiftsside med sikte på å fjerne
subsidier som har negativ virkning på biologisk mangfold.
I denne meldingen ble det videre varslet utredning
av en naturavgift i form av en arealavgift. Departementet viser
til at dette arbeidet er i startfasen og ses i sammenheng med tilsvarende
internasjonalt utredningsarbeid for innføring av en naturavgift,
"User Pays Principle". Det vil særlig være aktuelt å vurdere
avgifter ved inngrep som ikke samsvarer med nasjonale resultatmål og
i vesentlig grad reduserer kollektive goder av betydning for bærekraftig
bruk. Et formål med avgiften er å bidra til at
bruk av biologisk mangfold ikke kommer i konflikt med de nasjonale
resultatmålene.
Regjeringen har som mål at alle myndigheter
med ansvar for arealinngrep innarbeider hensynet til biologisk mangfold
ved utforming av politikk, regelverk, planer og tiltak. Det vises
i meldingen til at flere forvaltningssektorer har regelverk som
både regulerer selve virksomheten, men som også inneholder
arealbruksbestemmelser. Viktige eksempler her er jordloven, skogbruksloven,
naturvernloven, kulturminneloven, saltvannsfiskeloven, vegloven,
vannressursloven, vassdragsreguleringsloven, energiloven og forurensningsloven.
En bærekraftig arealbruk i tråd
med Regjeringens resultatmål er en forutsetning for å forebygge
tap av biologisk mangfold. I tillegg er det nødvendig å sikre spesielle
områder mot bruk, blant annet gjennom direkte vernetiltak
for å sikre truede og sårbare arter og deres leveområder.
Miljøvernforvaltningens juridiske virkemidler for naturforvaltning
er i stor grad rettet mot vern og bærekraftig bruk gjennom
ulike lovverk. Andre sektormyndigheters lovgivning er innrettet
mot verdiskaping, der prinsipper om bærekraftig bruk i større
eller mindre grad er innarbeidet. Det er et mål å utvikle
miljøvern- og sektorlovgivningen slik at hensynene til
biologisk mangfold blir ivaretatt.
Regjeringen mener juridiske og økonomiske
virkemidler må samordnes for å sikre vern og bærekraftig forvaltning
av biologisk mangfold. Virkemidlene må rettes mot områder
med stor verdi for biologisk mangfold. Et lovutvalg er nedsatt for å vurdere
lovverk om biologisk mangfold og relevant sektorlovgivning. Utvalget
skal vurdere regelverk som bør innlemmes i en felles lov
om biologisk mangfold. Videre skal det vurdere forholdet til eksisterende
lover. I utvalgets oppgaver inngår utredning av regelverk
for introduksjoner av fremmede arter og regelverk som regulerer tilgang
og bruk av naturlig forekommende genressurser. Videre vurderer Planlovutvalget
endringer i plan- og bygningsloven som ivaretar hensynet til biologisk mangfold
på en bedre måte.
Når det gjelder økonomiske
virkemidler vil det bli iverksatt en utredning som gjennomgår
disse i forhold til alle relevante forhold. Det skal vurderes endringer
i eksisterende, og behov for nye økonomiske ordninger som
kan rettes inn mot områder med stor verdi for biologisk
mangfold. Finansdepartementet og berørte departementer
skal sette i gang utredning om bruk av økonomiske virkemidler,
og utarbeide eventuelle forslag til gjennomføring innen
2003.
Regjeringen vil videreføre arbeidet
med Rikspolitiske retningslinjer for biologisk mangfold, som skal formidle
den nasjonale politikken på området. Rikspolitiske
retningslinjer for biologisk mangfold skal vurderes i sammenheng
med andre aktuelle virkemidler, blant annet Nasjonalt program for
kartlegging og overvåking.
Et regjeringsoppnevnt utvalg skal vurdere om
det bør foreslås en egen lov om biologisk mangfold,
og hvordan en slik lov skal avgrenses i forhold til sektorlovene
på dette området. Utvalget skal også vurdere om
gjeldende naturvernlov bør inngå i en eventuell
ny lov om biologisk mangfold, med de endringer som anses nødvendig.
I vurderingen av ny lovgivning om biologisk
mangfold skal det utredes gjennomgående hovedprinsipper for
vern og bruk av biologisk mangfold, som skal gjelde uavhengig av
sektor. Det forutsettes at dagens ansvars- og myndighetsfordeling
mellom Miljøverndepartementet og øvrige departementer
legges til grunn. De forskjellige sektorlover - som skogbruksloven,
jordloven, vassdrags- og energilovgivningen, oppdrettsloven, saltvannsfiskeloven,
såvareloven, dyre- og plantesjukdomsloven, og plantevernmiddelloven,
beholdes.
I flere av departementenes kapitler uttrykkes ønske om
at det igangsettes arbeid med regulering av tilgang til genressurser
og fordeling av utbytte, blant annet som ledd i oppfølgingen
av rapporten fra embetsgruppen for EUs patentdirektiv. Et slikt
arbeid er blant lovutvalgets oppgaver.
Tilsvarende har de berørte departementene ønsket
en styrking av regelverk og kontroll når det gjelder introduksjon
av fremmede arter. Også dette inngår i utvalgets
arbeid, men det kan i tillegg være aktuelt med strakstiltak
pga. risiko for skade på biologisk mangfold. Tiltak som
kan gjennomføres i henhold til gjeldende regler, er å sikre
at bevisste utsettinger baseres på fullverdige risikovurderinger
som omfatter skadevirkninger på biologisk mangfold, og
at overvåking kan pålegges i den forbindelse.
Regjeringen vil etablere samordnede kontrollrutiner mellom myndigheter på området,
slik at uønsket import og spredning kan forebygges og hindres
mer effektivt og oppdages tidligst mulig. I dette ligger også at
kompetansen styrkes, og at det utvikles veiledningsmateriale til
underliggende etater og relevante bransjer.
Departementet viser til at genteknologiloven
stiller krav om at fremstilling og bruk av genmodifiserte organismer
skjer på en etisk og samfunnsmessig forsvarlig måte,
i samsvar med prinsippet om bærekraftig utvikling og uten
helse- og miljømessige skadevirkninger. Regjeringen mener
det er nødvendig å videreføre en politikk
der fremstilling og bruk av levende genmodifiserte organismer er
underlagt streng offentlig regulering og tilsyn.
Regjeringen vil i oppfølgingen av Cartagenaprotokollen
- om handel med og bruk av levende genmodifiserte organismer - særlig
prioritere arbeidet med globale regler for merking og sporbarhet
av genmodifiserte organismer, samt sikre balanse i forhold til WTO-regelverket.
Det vises til at flere lover og forskrifter
regulerer introduksjoner og innførsel av planter, dyr og
mikroorganismer til Norge. Disse regulerer hensyn til sykdommer,
næringsinteresser og naturlige økosystemer. Lovverket
og forvaltningen er rettet mot å ivareta et sektoransvar
som omfatter hensynet til biologisk mangfold. Regjeringen mener
imidlertid det er behov for en gjennomgang av lover, forskrifter
og internasjonale avtaler med sikte på bedre samordning
og et mer dekkende regelverk og forvaltning. For å gjennomføre dette
vil det være behov for en felles oppbygging av kompetanse
om fremmede arter.
Departementet viser til at oppfølgingen
av viktige tiltak i meldingen vil ha stor nytte av frivillige organisasjoners
medvirkning. Særlig sentralt vil det være å sikre
den brede og landsdekkende biologiske fagkompetanse og praktiske
erfaring rettet mot biologisk mangfold. Utvikling av samarbeidet
mellom frivillige organisasjoner og staten vil bli prioritert for
tiltaksperioden 2001-2005, og midler vil bli øremerket
til organisasjonene for oppfølging av kartleggingsarbeidet
i kommunene.
Regjeringen vil starte opp Nasjonalt program
for kartlegging og overvåking av biologisk mangfold, herunder økosystemer,
arter og genetiske ressurser og etablering av en artsdatabank, som
bl.a. skal gi relevante opplysninger om stedfestede lokaliteter.
Programmet skal bidra til en koordinert innsats i forhold til å samle inn
kunnskap om biologisk mangfold, slik at Norge kan forvalte naturen
i tråd med mål om bærekraftig bruk og
vern av biologisk mangfold.
Regjeringen viser til at det innen 2003 skal
foreligge et samordnet opplegg for kartlegging og overvåking, herunder
omforente kriterier for verdiklassifisering av naturtyper. Videre
skal det nasjonale programmet være startet opp på alle
områder innen 2005.
Departementet viser til at en gjennom oppfølgingen av
denne meldingen i perioden 2001-2005 vil arbeide videre med utviklingen
av mål og nøkkeltall på basis av økt
datatilfang og samordning av virkemidler. Det tas sikte på en
rapportering i forhold til tiltakene i meldingen i 2003 og 2005,
slik at krav om tilbakemelding internasjonalt på partsmøtene
for konvensjonen i 2004 og 2006 oppfylles.
Departementene rapporterer til Miljøverndepartementet
som koordinerer prosessen og den videre rapporteringen nasjonalt
og internasjonalt. Denne rapporteringen vil innarbeides i stortingsmeldingen
om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.
Rapporteringen i 2005 skal avslutte oppfølgingen
av meldingen og tiltakene, og skal gi en analyse av måloppnåelse,
status og videre behov for innsats. Konvensjonen om biologisk mangfold
forutsetter at det lages nasjonale handlingsplaner for å følge
opp konvensjonens forpliktelser. Rapporteringen i 2005 bør derfor
også redegjøre for tiltak for en ny fireårsperiode som
legges fram i en egen melding.
Oppfølging av meldingens felles tiltak
og utvikling av det nye forvaltningssystemet skal skje gjennom samarbeid
i et interdepartementalt utvalg koordinert av Miljøverndepartementet.
Det forutsettes i meldingen ingen formelle endringer i
ansvars- og myndighetsforhold mellom departementene. Det legges økt
vekt på samarbeid i forvaltningen sentralt og lokalt samt
i forhold til næringer, organisasjoner og andre aktører.
Kostnadene for tiltakene innenfor de enkelte departementenes forvaltning
forutsettes dekket innenfor de årlige budsjettrammer.
Når det gjelder tiltak på tvers
av forvaltningsområdene ønsker Regjeringen å styrke
arbeidet med "Nasjonalt program for kartlegging og overvåking
av biologisk mangfold", som vil kreve økt økonomisk
innsats og samarbeid mellom berørte departementer - og
at disse prioriterer midler til programmet innenfor de gjeldende
budsjettrammene i perioden 2001-2005. Det forutsettes at denne innsatsen
trappes ned ved periodens slutt, etter som det vesentligste av kartlegging, stedfesting
og verdiklassifisering gjennomføres.