St.meld. nr. 54 (2000-2001) Norsk klimapolitikk
ble lagt fram av regjeringen Stoltenberg i juni 2001.
Samarbeidsregjeringen (regjeringen Bondevik
II) slutter seg til hovedtrekkene i St.meld. nr. 54 (2000-2001),
og fremmer i St.meld. nr. 15 (2001-2002) en tilleggsmelding til
St.meld. nr. 54 (2000-2001).
Regjeringen viser til at Klimakonvensjonen med Kyotoprotokollen
representerer viktige milepæler i arbeidet med å redusere
de globale utslippene av klimagasser. Kyotoprotokollen, som omfatter
utslippsforpliktelser for industrilandene for perioden 2008-2012, er
imidlertid bare et første steg. Langt større utslippsreduksjoner
må til om vi skal klare å hindre en uønsket klimautvikling.
Regjeringen ser det som viktig å ha
et globalt perspektiv i klimapolitikken. Dersom det skal lykkes
på sikt å stabilisere konsentrasjonen av klimagasser
på et forsvarlig nivå, er det viktig at utslippsreduksjonene skjer
der hvor dette er billigst. Tilleggsmeldingen om Norsk klimapolitikk
fokuserer særlig på de kostnadseffektive tiltakene
som Norge kan gjennomføre før 2008.
Regjeringen foreslår i meldingen at
det etableres et nasjonalt kvotesystem med kvoteplikt fra 2005 -
og at en rekke andre nasjonale tiltak gjennomføres.
Det foreslås sektorvise tiltak og virkemidler
som skal iverksettes før 2005 innenfor avfalls-, energi-, petroleums-
og transportsektoren.
Regjeringen ser det videre som viktig å legge
forholdene til rette for at Norge kan oppfylle sine klimaforpliktelser,
både i perioden 2008-2012 og i senere forpliktelsesperioder.
Gjennom de foreslåtte virke-midlene i meldingene vil myndighetene
legge til rette for investeringer som er nødvendige for
at produksjonen og forbruket skal bli mindre klimagassintensive.
Regjeringen legger samtidig med denne tilleggsmeldingen
fram en stortingsproposisjon om samtykke til norsk ratifikasjon
av Kyotoprotokollen, jf. St.prp. nr. 49 (2001-2002). Det vises til
at Norge dermed vil kunne bli blant de første industrilandene
som binder seg juridisk til Kyotoprotokollen. Regjeringen ønsker gjennom
en tidlig ratifikasjon at Norge kan bidra til at protokollen trer
i kraft innen toppmøtet om miljø og utvikling
i Johannesburg i august 2002.
Regjeringen slutter seg i St.meld. nr. 15 (2001-2002) til
hovedtrekkene i St.meld. nr. 54 (2000-2001), som ble lagt fram av
regjeringen Stoltenberg - herunder forslaget om å innføre
et bredt kvotesystem koblet til kvotesystemet under Kyotoprotokollen
fra 2008. Regjeringen Bondevik II mener imidlertid at regjeringen Stoltenbergs
melding er lite ambisiøs når det gjelder klimapolitikken
før 2008.
Regjeringen Bondevik II mener det er viktig å videreføre
CO2-avgiften fram mot 2008. CO2-avgiften omfatter nesten to tredeler
av de samlede norske CO2-utslippene og
gir gjennomgående sterke incentiver til å redusere
disse utslippene. Regjeringen ser det imidlertid som lite hensiktsmessig å starte
en forhandlingsprosess for å inngå avtaler med
virksomheter som skal inngå i et kvotesystem fra 2008,
slik regjeringen Stoltenberg foreslår i St.meld. nr. 54
(2000-2001). Regjeringen foreslår i stedet å etablere
et kvotesystem fra 2005, som ifølge tilleggsmeldingen vil
gi større sikkerhet for utslippsreduksjoner og forutsigbarhet
- og tidlig innføring vil gi viktig læring.
Regjeringen vurderer et kvotesystem som et langt bedre
virkemiddel overfor industrien enn avtaler. Regjeringen foreslår
derfor at det innføres et kvotesystem som i hovedsak omfatter
de utslippene som i dag ikke er belagt med CO2-avgift
- der dette er praktisk mulig.
Regjeringen vil:
– redusere
utslippene av klimagasser ved å innføre et kvotesystem
med kvoteplikt for perioden 2005-2007 for utslippskilder som i dag
ikke har CO2-avgift der dette er praktisk gjennomførbart,
– at kvotesystemet skal omfatte
utslipp av CO2 og andre klimagasser fra energi- og utslippsintensiv industri
og eventuelt enkelte andre virksomheter som står for om
lag 30 pst. av de norske utslippene,
– at ambisjonsnivået
- utgangspunktet for den samlede tildelingen - er en reduksjon på 20
pst. i forhold til utslippene i 1990,
– åpne for en begrenset
felles gjennomføring nasjonalt i forhold til utslippskilder
som enten ikke har en ansvarlig eller som det vil være
krevende og kostbart å tilordne en ansvarlig aktør,
– åpne for bruk av kvoter
som er godkjente under Kyotoprotokollen,
– at Norge bør samarbeide
med andre land om å utvikle et internasjonalt
kvotemarked,
– tildele kvotene vederlagsfritt
med basis i historiske utslipp på en måte som
bidrar til å forhindre utflytting av virksomhet fra Norge
og utløser reduksjoner i utslippene,
– etablere et effektivt og hensiktsmessig
rapporterings- og kontrollregime,
– sette et gebyr for overtredelse
av kvoteplikten ut fra et mål om å oppnå utslippsreduksjoner
i Norge, og hensynet til at klimakostnadene for de kvotepliktige
før 2008 ikke blir så høye at de medfører nedleggelse
av virksomhet som vil være levedyktig i Kyotoprotokollens
forpliktelsesperiode 2008-2012,
– utvide kvoteplikten til andre
sektorer fra og med 2008 slik at kvotesystemet blir hovedvirkemidlet for å oppfylle
forpliktelsene under Kyotoprotokollen,
– fremme en odelstingsproposisjon
med forslag til lovfesting av kvotesystemet.
Regjeringens forslag innebærer at Norge
innfører et kvotesystem med kvoteplikt for utslippskilder
som ikke har CO2-avgift fra 2005 - der
dette er teknisk mulig og økonomisk hensiktsmessig. Disse
virksomhetene, som i hovedsak består av energi- og utlippsintensiv
industri, er i dag i liten grad omfattet av klimavirkemidler.
Hovedmålet med å innføre
et tidlig kvotesystem er å få utløst
ytterligere kostnadseffektive tiltak i Norge. Samtidig må ikke
dette virkemidlet utformes så stramt at virksomheter som
er lønnsomme med en internasjonal kvotepris i Kyoto-perioden
nedlegges på grunn av særlig høye klimakostnader
før 2008. Disse hensynene vil bli ivaretatt ved den endelige
utformingen av enkeltelementene i kvotesystemet i en egen odelstingsproposisjon.
Kvotesystemet skal fra og med 2005 omfatte utslipp av
CO2 og andre klimagasser fra virksomheter
som ikke betaler CO2-avgift på en
hoveddel av sine utslipp. Energi- og utslippsintensiv industri vil
dermed få kvoteplikt for de utslippene som i dag ikke er
avgiftspliktige. Regjeringen vil også vurdere hensiktsmessigheten
av å innføre kvoteplikt for andre virksomheter
som har fritak for eller får refundert CO2-avgiften,
hvor den viktigste sektoren er fiske - med tre pst. av utslippene.
Regjeringen vil åpne for at de virksomhetene
som får kvoteplikt i 2005-2007 kan bruke kvoter og kreditter som
er godkjente under Kyotoprotokollen. Regjeringen legger opp til å utvide
kvoteplikten til andre sektorer fra og med 2008 slik at kvotesystemet
blir hovedvirkemidlet under Kyotoprotokollen. Fra 2008 skal klimagassutslippene
reguleres av et bredt, nasjonalt kvotesystem som omfatter så mange
utslippskilder som praktisk mulig og som er koblet til et internasjonalt
kvotehandelssystem.
Regjeringen ser det som hensiktsmessig å legge
fram forslag om et norsk kvotesystem med en innretning som er tilpasset
Norges spesielle utslippssituasjon og annen bruk av virkemidler.
Regjeringens forslag tar hensyn til at Norge allerede har CO2-avgift på utslippene fra offshore
og transport, og begrenser kvotesystemet fra 2005-2007 til sektorer
hvor utslippene til nå har vært uregulert.
Regjeringen vil at Norge skal samarbeide med
andre land om å utvikle et internasjonalt kvotemarked ut
over dette, og den vil vurdere kobling til andre lands og EUs kvotesystemer
der dette er praktisk mulig og fornuftig.
I forhold til den prosessen som nå pågår
i EU søker Regjeringen aktivt å påvirke
beslutningene. Det er spesielt viktig at land som ønsker
det får anledning til å inkludere andre kilder
i systemet enn Kommisjonen har foreslått, og at de kan
innføre et bredt og omfattende kvotesystem med fri adgang
til bruk av Kyoto-mekanismene fra 2008.
Regjeringen legger opp til at kvotene for systemet
i 2005-2007 skal tildeles vederlagsfritt til de kvotepliktige. I
dag har disse virksomhetene i praksis en ubegrenset kvote som de
ikke trenger å betale for. Regjeringens opplegg innebærer
dermed en skjerping av virkemidlene. Alle virksomheter med kvoteplikt
vil med dette få incentiver til å redusere utslippene.
Med ambisjonsnivå på 20 pst. reduksjon totalt
vil størstedelen av virksomhetene måtte gjennomføre
tiltak, kjøpe kvoter utover de som er tildelt vederlagsfritt,
eller betale overtredelsesgebyr. Noen virksomheter vil ha gjennomført
tilstrekkelig med tiltak til at de kan selge kvoter de ikke trenger
selv.
Regjeringen mener at systemet for 2005-2007
må utformes slik at det ikke gir nedleggelser som ikke
uansett ville kommet som resultat av kvotesystemet for 2008-2012.
De virksomheter innen energi- og utslippsintensiv industri
som vil få kvoteplikt konkurrerer i hovedsak på et
globalt marked der en stor del av konkurrentene befinner seg i land
som ikke har utslippsforpliktelser i perioden 2008-2012.
Regjeringen legger opp til at det knyttes restriksjoner til
omsetteligheten for en andel av gratiskvotene for å motvirke
nedleggelser, men at et tilstrekkelig antall gjøres omsettelige
slik at incentivene til å gjøre tiltak beholdes.
Regjeringen vil komme tilbake med forslag til operasjonalisering
av disse hensynene når den fremmer odelstingsproposisjonen
om kvotesystemet.
Regjeringen legger opp til at det skal være
adgang til å spare kvotene fra et år til et annet
innenfor systemet fra 2005-2007, slik det også er adgang
til fra 2008 under Kyotoprotokollen.
Regjeringen legger opp til at de kvotepliktige
skal kunne få godskrevet utslippsreduksjoner som de gjennomfører
hos enkelte typer virksomheter uten kvoteplikt innenfor det tidlige
nasjonale kvotesystemet. Regjeringen vil komme tilbake med en nærmere
presisering av denne muligheten i odelstingsproposisjonen om kvotesystemet.
Regjeringen legger opp til en samlet politikk
som vil medføre at en vesentlig del av de utslippsreduserende tiltakene
som er nødvendige for å nå utslippsforpliktelsen
fra 2008 vil bli gjennomført i Norge og sikre at bruken
av Kyoto-mekanismene fra 2008 blir et supplement til nasjonale tiltak.
Regjeringen vil også åpne for at kvoteplikt i
det tidlige kvotesystemet kan dekkes gjennom kvoter og kreditter
som er godkjente under Kyotoprotokollen, og som dermed er godkjent
for å dekke kvoteplikt i Kyotoperioden.
Det vises i meldingen til at EU nå arbeider
med å utforme et kvotedirektiv hvor kvoteplikten skal tre
i kraft fra 2005.
Regjeringen ser det som lite hensiktsmessig å avvente
utformingen av et eventuelt kvoteregime fra EU. Regjeringen har
i stedet valgt å legge fram forslag om et eget norsk kvotesystem
for perioden 2005-2007. Dette forslaget tar hensyn til at Norge
allerede har CO2-avgift på utslippene
fra petroleumsvirksomhet på sokkelen og transport, og begrenser
kvotesystemet til sektorer hvor utslippene til nå har vært
uregulert.
Dersom det på sikt skulle vise seg
at Norge må tilpasse kvotesystemet til et EU-direktiv,
vil det kunne skje etter forhandlinger om de ulike elementene i
kvotesystemet. Regjeringen søker aktivt å påvirke
den prosessen som nå pågår i EU.
I tillegg til et kvotesystem mener Regjeringen
det er viktig med andre klimavirkemidler. Tilleggsmeldingen omtaler
derfor tiltak som foreslås iverksatt før 2008 med
andre nasjonale virkemidler enn kvoter. Regjeringen legger vekt
på at det skal tas hensyn til kostnadseffektivitet ved
vurdering av ytterligere tiltak og virkemidler.
Regjeringen mener at bruken av mineraloljer
til oppvarming skal reduseres med 25 pst. i den første
Kyotoperioden (2008-2012) sammenlignet med gjennomsnittet for perioden
1996-2000. Det skal utarbeides en strategi for konvertering fra
oljefyring til ny fornybar energi, blant annet gjennom å stimulere
til økt utnytting av biomasse og metangass fra landbruket
til energiformål.
Det legges opp til at avfall i langt større
grad enn i dag skal erstatte bruk av fossile brensler, og et forbud mot
deponering av alt nedbrytbart avfall vil bli vurdert. Omlegging
av sluttbehandlingsavgiften for avfall vil bli tilpasset klimapolitikken.
Regjeringen vil styrke forskning for utvikling
av miljøvennlig energiteknologi.
Regjeringen ønsker rammebetingelser
som gjør det mulig å etablere gasskraftverk med
CO2-håndtering. Regjeringen
vil sørge for at Statoil og rettighetshaverne på Snøhvit
utarbeider en tidsatt plan for å utprøve CO2-reduserende teknologier. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget med en orientering om framdriften,
kostnadsoverslag og hvordan et pilotanlegg kan finansieres.
Når det gjelder ikke-industrielle utslipp
av sterke klimagasser som HFK, PFK og SF6,
foreslår Regjeringen å innføre en avgift
på import av HFK og PFK på nivå med CO2-avgiften for fyringsolje. Regjeringen
vil vurdere en refusjonsordning for HFK og PFK som leveres inn til
et mottak etter å ha blitt tatt ut av bruk.
Petroleumsvirksomheten på norsk kontinentalsokkel er
en stor kilde til utslipp av klimagasser, og utslippene forventes å øke
i framtiden dersom ikke nye virkemidler iverksettes. Regjeringen
vil derfor legge til rette for krafttilførsel fra land
og vil vurdere ulike ordninger for hvordan dette kan gjøres.
Regjeringen skal også vurdere ytterligere utslippsreduserende
tiltak knyttet til fakling på sokkelen.
Regjeringen vil at en vesentlig del av utslippsreduksjonene
som Norge må gjennomføre for å oppfylle
sin utslippsforpliktelse under protokollen skal komme gjennom nasjonale
tiltak. For at industriland skal kunne bruke Kyoto-mekanismene må de
overholde relevante metodikk- og rapporteringskrav under protokollen.
Det vises i tilleggsmeldingen til at regelverket
er slik at utslippsenheter som kommer fra felles gjennomføring
og Den grønne utviklingsmekanismen kan spares til fremtidige
forpliktelsesperioder etter 2012 opp til en grense (for hver av
dem) på 2,5 pst. av partens tillatte utslippsmengde over
forpliktelsesperioden.
Regjeringen mener at Den grønne utviklingsmekanismen
vil kunne bli et nyttig instrument for å utløse gode
klimaprosjekter i utviklingslandene, og derigjennom bidra til mer
aktiv deltakelse fra utviklingslandene i arbeidet med å møte
klimaproblemet. Regjeringen vil samtidig tilrettelegge for en politikk
der en vesentlig andel av utslippsreduksjonene skal skje nasjonalt.
Regjeringen vil ikke godkjenne kreditter fra eventuelle kjernekraftprosjekter
ved oppfyllelse av Norges utslippsforpliktelse.
Regjeringen vil at privat sektor skal være
drivkraften i bruk av Kyoto-mekanismene. Myndighetene vil kunne
bidra med å legge til rette for prosjektsamarbeid gjennom
generelle rammeavtaler med mulige samarbeidsland, men uten at myndighetene
involverer seg i spesifikke prosjektaktiviteter.
På lengre sikt vil Regjeringen arbeide
for å få til en inkludering av arealbruk, arealbruksendringer
og skogbruk i det internasjonale klimaregimet, som på en bedre
måte ivaretar miljømessige hensyn og er vitenskapelig
forsvarlig.
Regjeringen vil vurdere behovet for ytterligere restriksjoner
fra norsk side når det er oppnådd internasjonal
enighet om regelverket for skogreisings- og nyplantingsaktiviteter
under Den grønne utviklingsmekanismen. Regjeringen vil
komme tilbake til hvordan en administrativt skal forholde seg til
det fastsatte taket på kreditering fra slike aktiviteter,
blant annet hvordan dette skal fordeles mellom norske interessenter.
Det vises i tilleggsmeldingen til at Kyotoprotokollen legger
opp til et etterlevelsesregime med prosedyrer og mekanismer for å løse
problemer med at parter ikke overholder sine forpliktelser. Forhandlingene
om regelverket med slike prosedyrer og mekanismer var blant de vanskeligste
spørsmålene i forhandlingene. Det er oppnådd
enighet om konsekvensene av ikke å overholde utslippsforpliktelser.
For det første skal den utslippsmengde som går
ut over en parts tillatte mengde trekkes fra partens tillatte mengde
for neste forpliktelsesperiode, men med en strafferente på 30 pst.
For det andre opphører partens rettighet til å selge utslippskreditter
inntil parten igjen har vist at den overholder sine forpliktelser.
I tillegg må parten legge fram en plan som viser hvordan
den skal kunne overholde sine forpliktelser.
Det er besluttet innført en avgift
på prosjekter under Den grønne utviklingsmekanismen.
Ifølge protokollen skal denne gå til tilpasningstiltak
i særlig sårbare utviklingsland. Avgiften
er satt til 2 pst. av de sertifiserte utslippskreditter som utstedes
for det enkelte prosjekt. En avgift skal også dekke de
administrative kostnadene for Den grønne utviklingsmekanismen,
herunder kostnader knyttet til det institusjonelle apparatet som skal
overvåke mekanismen, men størrelsen på denne
er ikke bestemt. Det vil imidlertid ta tid før midler via disse
avgiftene vil begynne å komme inn til systemet. Regjeringen
vil derfor avsette midler fra norsk side som kan bidra til å dekke
disse administrative kostnadene i en tidlig fase.
Regjeringen mener at etablering av et framtidig
mål for konsentrasjon av klimagasser i atmosfæren
kan gi et godt grunnlag for videre internasjonale forhandlinger.
Regjeringen vil arbeide for at industrilandene
skal påta seg strengere utslippsforpliktelser etter 2012.
En mer ambisiøs global klimaavtale må imidlertid
også inkludere USA og utviklingsland med forholdsvis store
utslipp og sterk utslippsvekst.
Regjeringen foreslår at det innføres
en avgift på import av HFK og PFK fra 1. januar 2003. Avgiftssatsen
bør ligge på nivå med CO2-avgiften
på fyringsolje.
Regjeringen legger opp til at CO2-avgiften
videreføres, samtidig som et kvotesystem for perioden 2005-2007
innføres for de sektorene som i dag er unntatt for CO2-avgiften.
Videre vil økte bevilgninger til forskning
på miljøvennlig energiteknologi, forskning knyttet
til bruk av naturgass, hydrogen og nye fornybare energikilder og klimavitenskapelig
forskning medføre kostnader som vil bli vurdert løpende
i de årlige statsbudsjettene. På de øvrige
områdene vil Regjeringen komme tilbake med en nærmere
konkretisering av virkemidler og tiltak, blant annet i de varslede
stortingsmeldingene om bedre miljø i byer og tettsteder,
om kollektivtransporten og om bruk av gass. Virkninger for statens
inntekter og utgifter av en omlegging av sluttbehandlingsavgiften
for avfall, samt eventuelle endringer i engangsavgiften for biler
vil vurderes i forbindelse med de årlige statsbudsjettene.