I proposisjonen omtales status for endringer
i finansieringsordninger for kommunene og fylkeskommunene. De viktigste
sakene er:
Regjeringen tar sikte på en betydelig
styrking av virkemidler i barnehagesektoren inneværende
stortingsperiode, for å oppnå en fullt utbygd
sektor, økonomisk likebehandling av private og offentlige
barnehager og redusert foreldrebetaling. Regjeringen varsler en
sterkere vektlegging av kommunenes helhetlige ansvar for sektoren.
Det er ønskelig med en overgang til rammefinansiering av
barnehagene, samtidig som dette følges av en sterkere formell
forankring av det kommunale ansvaret.
En utredning utført av en interdepartemental
arbeidsgruppe viser at alternative utforminger av toppfinansieringsmodeller
for kompensasjon for ressurskrevende brukere gir ulike fordelingsvirkninger,
og at det er nødvendig å arbeide videre med utformingen
av rapporterings- og kontrollopplegget. Regjeringen går
derfor inn for at arbeidsgruppens rapport sendes på høring blant
annet til kommunene høsten 2002, og at saken deretter presenteres
i kommuneproposisjonen for 2004.
Dagens ordning med kompensasjon over Kommunal-
og regionaldepartementets skjønnsmidler foreslås videreført
uendret i 2003. Regjeringen går inn for at rammen til dette
formålet økes med 50 mill. kroner til om lag 600
mill. kroner i 2003, jf. kapittel 5.1.1 foran.
Finansdepartementet har nedsatt en egen arbeidsgruppe
med deltakelse fra Kommunal- og regionaldepartementet, som utreder
modeller for å tilføre kommuner inntekter fra
næringsvirksomhet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til avtalen disse partier i mellom
om barnehager i perioden 2002-2005. Flertallet viser
til at avtalen og forslaget fra flertallet er gjengitt
i sin helhet i innstillingen til Revidert nasjonalbudsjett for 2002.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at det har vært
ført tverrpolitiske forhandlinger om bl.a. finansieringsmodell
for barnehagesektoren i finanskomiteen, men at disse forhandlingene
ikke førte frem til en avtale som innbefattet Høyre
og Kristelig Folkeparti. Disse medlemmer beklager
bruddet i forhandlingene, men innser at det dessverre var for stor
avstand mellom regjeringspartiene på den ene siden og opposisjonspartiene;
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Fremskrittspartiet og
Senterpartiet, på den andre siden.
Disse medlemmer konstaterer at
det ikke er uenighet partiene imellom om målene i barnehagepolitikken;
full behovsdekning og lavere foreldrebetaling er mål alle
arbeider for å nå. Disse medlemmer vil presisere
at Høyre og Kristelig Folkeparti strakk seg langt i forhandlingene
for å finne en felles løsning på utfordringene
i barnehagesektoren og la frem en offensiv, realistisk og forpliktende
skisse for å nå nevnte mål.
Disse medlemmer mener at ansvaret
for barnehagesektoren som helhet bør forankres tydeligere
i kommunen. I tråd med målet om nedbygging av øremerkede
tilskudd vil disse medlemmer arbeide for en overgang til rammefinansiering
av barnehagene. Dette kan skje i 2004 eller når utbyggingsmålet
er nådd og den offentlige finansieringen er ferdig opptrappet.
Disse medlemmer mener at opposisjonspartienes
krav om innføring av maksimalpris ikke kan forsvares så lenge
ingen kan forutsi konsekvensene av en slik ordning. En maksimalpris
kan etter disse medlemmers oppfatning føre
til at mange private barnehager går konkurs og at kvaliteten
svekkes. Regjeringspartiene har vist vilje til å diskutere
og utrede modeller for tak på foreldrebetalingen, men har
stilt krav om at man først må vite hvilke konsekvenser
en slik ordning vil gi.
Disse medlemmer vil påpeke
at det for deres respektive partier er en forutsetning at offentlig
og privat barnehagetilbud likebehandles. En lovpålagt likebehandling
av private og kommunale barnehager vil gi et lokalt "penger følger
bruker"-prinsipp. Dette vil bidra til å skape forutsigbar,
stabil og rettferdig finansiering av de private barnehagene. En
slik finansiering vil bidra til at private igjen vil ta et betydelig
ansvar for målet om full barnehagedekning.
Disse medlemmer vil påpeke
at norske småbarnsforeldre har opplevd mange brutte løfter
i barnehagepolitikken. Disse medlemmer mener at det
er uforsvarlig nok en gang å være med på et
urealistisk vedtak som rammer småbarnsforeldre. Disse
medlemmer mener at vi nå trenger realisme og resultater i
barnehagepolitikken.
For disse medlemmer er det viktig
at ønsket om maksimalpris ikke skal være til hinder
for målet om full barnehagedekning. Dette er også i
tråd med de undersøkelser som er gjort - det er
viktigere å få barnehageplass enn lavere pris
til de som allerede har plass.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Fremskrittspartiet, viser til barnehageavtalen mellom disse
partiene, og viser også til at regjeringspartiene selv
valgte ikke å være med på et bredt forlik
om barnehagene. Flertallet har merket seg at regjeringspartiene
mener at de har de samme målsettingene som de partiene
som nå har inngått avtale. Flertallet viser
til at bl.a. Kristelig Folkeparti i valgkampen lovet velgerne full
barnehagedekning og en pris på barnehager under 1 500 kroner
pr. plass. Flertallet vil understreke at regjeringspartiene
i forhandlingene ikke hadde de samme målsettinger på antall
plasser som avtalepartene, de ville ikke gå inn for maksimaltakst,
de kunne først gå inn for stimuleringstilskudd
fra 2003. Regjeringspartiene ville heller ikke stille til disposisjon
de midlene som trengs for å oppfylle målsettingene
i sektoren. Regjeringspartienes opplegg ville ført til
at norske småbarnsforeldre nok en gang ville opplevd løftebrudd
i barnehagepolitikken. Flertallet kunne ikke være
med på en så utilstrekkelig satsing som ville ramme
småbarnsfamiliene.
Flertallet har vært
opptatt av å sikre alle barnehager forutsigbarhet og et
sikkert økonomisk ståsted. Det har også vært
viktig for flertallet å sikre utbyggingen
av plasser. Dette gjøres ved at det offentlig tilskuddet
skal økes til om lag 80 pst. fra 1. august 2003, og at det
innføres et stimuleringstilskudd fra 1. juli 2002. Flertallet har
gjennom finansieringsmodellen sikret økonomien slik at
en unngår konkurser ved innføring av maksimaltakst,
i tillegg til at en gjør dette gjennom at det etableres
en nedtrappingsplan som gjør at det er tid for omstilling. Flertallet viser
til at finansieringsmodellen i hovedsak består av to elementer;
foreldrebetalingen og statstilskuddet. I tillegg kommer en buffer
i kommunene og skjønnspott hos fylkesmannen. Det er en
forutsetning at private og offentlige barnehager skal likebehandles. Flertallet viser
til at bufferen i kommunene skal ta høyde for kostnadsavvik
mellom barnehagene. Bufferen håndteres av kommunen etter
objektive kriterier der barnehageeierne gis medbestemmelse. Flertallet vil
understreke at det må sikres at bufferen er stor nok til
at den nye finansieringsmodellen ikke medfører forringelse
av kvaliteten og nedleggelse av plasser. I tillegg skal ordningen
med inntektsgradering og søskenmoderasjon sikres. Den endelige
fordelingen mellom statstilskuddet og bufferen som skal ligge i
kommunene, fastsettes når kostnadsanalysen foreligger våren
2003.
Flertallet har merket seg at
regjeringspartiene mener at barnehageavtalen er urealistisk. Flertallet stiller
seg uforstående til dette. Regjeringspartiene hevder at
de har de samme mål som flertallet. Da blir
også kostnadene de samme. Regjeringspartienes kritikk mot
avtalen kan ikke forstås annerledes enn at de legger opp
til å bryte sine løfter overfor velgerne og småbarnsforeldrene. Flertallet viser
til barnehageavtalen og forutsetter at Regjeringen vil komme tilbake med
de nødvendige forslag i tråd med avtalen, slik Stortingets
vedtak krever.
Komiteen viser til
sine merknader under kapittel 6 om ressurskrevende brukere.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til forslag og omtale av avtalen
om kommuneøkonomien mellom sine respektive partier under kap.
1.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
endelig forslag om toppfinansieringsordning for særlig
ressurskrevende brukere i kommuneproposisjonen for 2004."
Komiteen flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, fremmer følgende forslag:
"Bevilgningen til særlig
ressurskrevende brukere økes med 50 mill. kroner, utover
Regjeringens forslag innenfor skjønnsrammen for 2003."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2002. Vedtaket hadde slik ordlyd:
"Stortinget ber Regjeringen om å etablere
en statlig toppfinansiering for ressurskrevende brukere. Regjeringen
bes fremme forslag i kommuneproposisjonen for 2003."
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen ikke har fremmet et slikt forslag til tross for Stortinget
klare vedtak. Dette er uheldig. Disse medlemmer viser til
at mange kommuner har betydelige utgifter for å etablere
forsvarlige tiltak for ressurskrevende brukere, tiltak som på ingen
måte finansieres av de skjønnsmidler som stilles
til disposisjon. Konsekvensen kan derfor bli at kommuner ikke får
gi tilfredsstillende kvalitet på tilbudet til ressurskrevende
brukere. En annen følge kan være at tilbudet til
de funksjonshemmede blir så kostbart at det går
på bekostning av andre viktige velferdstilbud i kommunen. Disse
medlemmer mener at saken må finne sin løsning
ved at det blir etablert en statlig toppfinansiering. En slik ordning
må settes i verk fra 2003. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å etablere
en statlig toppfinansiering for ressurskrevende brukere. Regjeringen
bes fremme forslag i statsbudsjettet for 2003."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til egne forslag de siste år om å innføre
en statlig toppfinansiering for særlig ressurskrevende
brukere. Regjeringen har nå i mange år unnlatt å fremme
en ordning som kunne sikret brukerne trygghet og kommunene økonomi
til å gi disse brukerne som ikke har noen mulighet til
selv å føre sin sak, et godt og verdig tilbud.
Tilskuddet til særlig ressurskrevende brukere er nå lagt
inn i skjønnspotten og tilskuddet varierer fra år
til år og fra kommune til kommune, avhengig av størrelsen
på skjønnsramma, hvilke andre områder
som skal tilgodesees innenfor ramma, hvor mange brukere som kommer
inn under ordninga og kommunenes evne til medfinansiering.
Disse medlemmer vil hevde at
tjenester til disse brukerne er fullstendig uegnet for utøvelse
av generelt skjønn. Dette er mennesker som er helt avhengig
av døgnkontinuerlig hjelp og pleie, og som ofte krever spesialisert
personale. Verken brukernes behov og eller behovet for stabilt og
kvalifisert personell, kan sikres ved dagenes finansiering.
Disse medlemmer vil påpeke
at en ordning uten innslag av skjønn betyr mindre byråkrati
og bedre sikring for de mest hjelpetrengende. Disse medlemmer vil
derfor foreslå en toppfinansiering der alle kommunale utgifter
over 600 000 kroner dekkes 100 pst.
Disse medlemmer viser også til
Stortingets vedtak om at ingen unge funksjonshemmede skal bo på, eller
flyttes inn i, alders- og sykehjem innen 2005. Utflytting og fritt
valg av bolig forutsetter at kommunen får dekket utgifter
knyttet til omsorg og pleie samt nødvendig brukerstyrt
personlig assistent, og viser ellers til merknader under kapittel
10.2.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i 2003
innføre en statlig toppfinansiering for særlig
ressurskrevende brukere av kommunale tjenester der alle utgifter
over 600 000 kroner pr. bruker dekkes av staten."
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet har snudd i denne saken og nå ikke lenger
støtter dette forslaget. Disse medlemmer beklager
at Fremskrittspartiet løper fra løftene om en
statlig toppfinansiering til særlig ressurskrevende brukere. Å øremerke 50
mill. kroner mer innenfor skjønnspotten vil ikke bety noen
forbedring fordi kommuneøkonomien er så stram
at tilbudene i utgangspunktet må kuttes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
på det sterkeste avvise at Fremskrittspartiet ikke lenger
støtter forslaget om en statlig toppfinansiering til særlig
ressurskrevende brukere. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet i forhandlinger fikk økt tilskuddet
til ressurskrevende brukere med 50 mill. kroner i 2003. Disse
medlemmer viser også til Fremskrittspartiets forslag
om at denne ordningen skal være på plass i 2004.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre
en ordning med statlig toppfinansiering for særlig ressurskrevende brukere.
Ordningen medfører at staten dekker alle årlige
utgifter over 600 000 kroner pr. bruker."
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at mange kommunar slit med høge kostnader til ressurskrevjande
brukarar. Denne medlemen meiner ordninga med skjønstilskot
på dette området ikkje er føreseieleg
nok verken for kommunane eller for brukarane.
Denne medlemen viser til at Stortinget
i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2001-2002) ba Regjeringa komme tilbake
med ei statleg toppfinansiering for særleg ressurskrevjande
brukarar og fremje forslag om dette i kommuneproposisjonen for 2003.
Denne medlemen meiner det er
oppsiktsvekkjande at Regjeringa ikkje har funne å prioritere
arbeidet med ei slik ordning så langt, men melder ei sak
om dette seinare.
Denne medlemen fremjar følgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa i statsbudsjettet
for 2003 fremje forslag om å innføre ei statleg
toppfinansiering for særleg ressurskrevjande brukarar av
kommunale tenester der 80 pst. av kommunane sine utgifter utover 600
000 kroner pr. brukar vert dekte av staten."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er tilfreds med at Regjeringen har
nedsatt en arbeidsgruppe som skal utrede modeller hvor deler av
selskapsskatten igjen skal tilfalle kommunene. Det er viktig at
kommunene har incitamenter til å legge til rette for næringsutviklingen lokalt.
Når deler av selskapsskatten igjen tilfaller kommunene
er det nødvendig med en mer rettferdig fordeling av selskapsskatten
enn det den tidligere ordningen medførte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at det er store forskjeller mellom kommunene når
det gjelder bevilgninger pr. elev i grunnskolen. Det er også rettet
kritikk mot statlige myndigheter når det gjelder det samlede
omfanget av bevilgninger til kommunene. Fra mange hold er det gitt uttrykk
for bekymring når det gjelder kommunenes evne til å opprettholde
og å videreutvikle standarden og omfanget av offentlige
tjenester innen eldreomsorgen. Disse medlemmer kan
ikke akseptere at innbyggerne opplever store forskjeller på tjenestetilbudene,
avhengig av hvilken kommune man er bosatt i. Disse medlemmer mener
derfor at alternative finansieringsmodeller bør vurderes.
Disse medlemmer mener ressursutnyttelsen
i kommunene mange steder er langt fra optimal, og at tjenestetilbudet
i kommunene kan forbedres uten å øke pengeforbruket.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til alternative finansieringsmodeller for
skoler og institusjoner innen eldreomsorgen, der kommunenes ansvar
avløses av et kriteriebasert statstilskudd til den enkelte
skole/institusjon."