I proposisjonen gjøres det rede for
utfordringer som kommunesektoren står overfor som kan møtes
med interkommunalt samarbeid og/eller sammenslutning av
kommuner. Videre følger en gjennomgang av ulike virkemidler
som skal bidra til å stimulere til interkommunalt samarbeid
og frivillige sammenslutninger.
Det er en sentral målsetning for Regjeringen å ha
velfungerende kommuner som er i stand til å tilby innbyggerne
og næringslivet tjenester de er fornøyde med.
Utfordringene i tiden fremover vil bli særlig
store for små distriktskommuner dersom de skal kunne opprettholde
og videreutvikle sitt velferdstilbud. Problemstillingen er også aktuell
for utkantkommuner truet av fraflytting. De vil være helt
avhengig av å kunne tilby tilstrekkelige og kvalitativt
gode tjenester for å hindre fraflytting, og i enda større
grad for å trekke til seg nye innbyggere.
Mulige virkemidler for kommuner som har utfordringer
knyttet til å få til et tilfredsstillende tjenestetilbud
for sine innbyggere kan være interkommunalt samarbeid eller
sammenslutning med andre kommuner. Når det gjelder interkommunalt
samarbeid, ønsker departementet en utvikling mot en mer
forpliktende form på samarbeidet enn det man ser mellom
kommunene i dag. Mangelen på intern beslutningskraft er
et viktig ankepunkt mot frivillig interkommunalt samarbeid. Så lenge
alle involverte kommuner har vetorett i alle interkommunale samarbeidsorganer,
har kommunene en stor utfordring i å få dette
til å fungere effektivt. Samtidig er det også grunnleggende
viktig at vi har et velfungerende lokalt demokrati der innbyggerne kan
stille politikerne til ansvar for de prioriteringer som foretas.
Hva som er den beste strategien for å møte
utfordringer på en mest mulig framtidsrettet måte,
kommunesammenslutning eller interkommunalt samarbeid, er opp til
politikerne i den enkelte kommune å ta stilling til. Tvangssammenslutninger
fra statens side er ikke noen god vei å gå. Initiativet
må komme fra lokalt hold.
Departementet ønsker å legge
til rette for frivillig sammenslutning og interkommunalt samarbeid
gjennom positive virkemidler som for eksempel støtte til utredninger,
inndelingstilskudd som vil sikre kommunene statlige rammeoverføringer
på samme nivå som før sammenslutningen,
innføring av en overgangsordning for inndelingstilskuddet,
kompensasjon for engangskostnader knyttet til sammenslutnings-/omorganiseringsprosessen
og regelverksendringer.
I proposisjonen omtales forskningsprosjekter
knyttet til interkommunalt samarbeid og oppgaveløsning
i forhold til kommunestørrelse.
Interkommunalt samarbeid og/eller
sammenslutning av kommuner kan etter komiteens oppfatning
være gode stimulanser for en mer hensiktsmessig organisering
i deler av kommunesektoren. Komiteen stiller seg
positiv til Regjeringens arbeid for å stimulere til dette
gjennom positive virkemidler, og har dessuten merket seg at man
bl.a. gjennom ulike prosjekter utvikler metoder og modeller for
best mulig samarbeid/sammenslutning. Komiteen mener
imidlertid at interkommunalt samarbeid og kommunesammenslåinger
må bygge på frivillighet.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag om å la inndelingstilskuddet opprettholdes i sin
nåværende form i de ti første årene
etter sammenslutningen, og deretter trappes ned med 1/5
i hvert av de fem påfølgende årene. Videre
støtter komiteen at fylkesmannen fra 2003
gis utvidede fullmakter til å støtte utviklingsprosjekter
i kommunene. Hva gjelder forslaget om alternativt bruk av ferjetilskudd,
viser komiteen til samferdselskomiteens merknader
til St.prp. nr. 60 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil understreke at Regjeringen ikke
går inn for tvangssammenslutning av kommuner, men understreker
i St.prp. nr. 64 (2001-2002) at kommunesammenslutninger skal skje
frivillig og gjennom lokale initiativ. Disse medlemmervil påpeke at for enkelte kommuner
kan sammenslåing med andre kommuner være hensiktsmessig.
Likeså kan økt interkommunalt samarbeid for enkelte
kommuner være et viktig grep for å yte et best
mulig tjenestetilbud til innbyggerne. Kommunesektoren står
i dag overfor betydelige utfordringer. Disse medlemmer vil
i den forbindelse både påpeke viktigheten av å tenke
nytt og påpeke at hvilken organisering som den enkelte
kommune er best tjent med bør besluttes lokalt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er for mange små kommune i Norge i dag. Kommunestrukturen
må bli mer hensiktsmessig og rasjonell med færre
og større kommuner. Dette vil gi stordriftsfordeler og
vil representere større produksjonsenheter innen tjenesteproduksjonen
som igjen er bedre egnet for konkurranseutsetting. Når
fylkeskommunen en gang nedlegges bør også antall
kommuner i Norge reduseres. Prinsippet for sammenslåing er
allikevel at sammenslåinger skal bygge på frivillighet
og ikke tvang. Det gjelder derfor å tilrettelegge for sammenslåing
gjennom positive incitamenter. Slike statlige incitamenter kan være å tilby
statlig gjeldssanering av kommunenes lånegjeld ved kommunesammenslåing.
Et slikt virkemiddel må imidlertid først utredes
grundig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen nedsette
et utvalg med mandat å foreslå konkrete sammenslåinger
av kommuner i Norge og samtidig beskrive ulike strategier og virkemidler
for en slik prosess. Utvalgets arbeid og innstilling skal danne
grunnlaget for en bred offentlig debatt om dagens kommunestruktur,
som er ment å gi som resultat en mer hensiktsmessig og
tidsmessig kommuneinndeling, bygget på frivillighet."
"Stortinget ber Regjeringen utrede
en ordning som går ut på å tilby delvis
statlig gjeldssanering for kommuner som velger å slå seg
sammen frivillig."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at Regjeringen
legger til grunn at kommunesammenslutninger vil være nødvendige
redskaper i å oppnå kostnadseffektivisering. Disse
medlemmer er enig i at omstilling og best mulig ressursutnyttelse
er viktig for å få mer tjenesteproduksjon for
hver krone fremfor å bruke penger på unødvendig
byråkrati. Disse medlemmer slutter seg likevel
ikke til Regjeringens strenge krav om effektivisering og viser for øvrig
til sine generelle merknader foran. Disse medlemmer viser
også til at kommunesammenslutninger må være
basert på frivillighet.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er
sterkt uroa over den politikken kommunal- og regionalministeren
gjer seg til talsperson for når det gjeld talet på kommunar
i framtida. Denne medlemen merker seg at Regjeringa
i St.prp. nr. 64 (2001-2002) slår fast at kommunesamanslutningar
skal skje frivillig og gjennom lokale initiativ. Samstundes nyttar
statsråden kvart høve til å målbere
eit ynskje om 100 færre kommunar i Noreg. Denne
medlemen vil peike på at den økonomiske
situasjonen i kommunesektoren i sterk grad bidrar til å presse
kommunane inn i samanslutningsprosessar.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet ynskjer ein kommunestruktur med rom både
for små og store kommunar. Nærleik og oversiktlege
einingar gjev gode resultat både med omsyn til tenester
og demokratiske deltaking. Desse medlemene viser
til NIBR prosjektrapport 2001:19 "Kommunale oppgaver - Hvorfor varierer
omfang og kvalitet?". Rapporten slår fast at små kommunar
har særs god tenesteutføring.
Desse medlemene meiner omfattande
strukturomlegging av kommunestrukturen vil gje uynskte konsekvenser
for innbyggarane sine tenestetilbod. Desse medlemene vil
peike på at kostnadene ved samanslutningsprosessar kan
vere så store at kommunane ikkje kan hente ut ein effektiviseringsgevinst.
Desse medlemene ser at mange
små kommunar slit med å kunne tilby faglege utfordrande
og attraktive arbeidsmiljø. Desse medlemene er
opptatt av at kommunesektoren og i framtida skal ha moglegheit til å rekruttere
nødvendig kompetanse.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet vil
peike på at desse utfordringane kan løysast gjennom
ulike former for interkommunalt og regionalt samarbeid. Denne
medlemen vil peike på at dette er eit særs
godt alternativ til kommunesamanslutningar.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremjar følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringa i samband
med statsbudsjettet for 2003 opprette ein eigen tilskotspost for å fremje
interkommunalt samarbeid."