I Dokument nr. 8:134 (2001-2002) fremmes følgende
forslag:
"Regjeringen bes fremme forslag om
en fremdriftsplan for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende
samferdselsbudsjetter, av forsering av utbygging av E6/E18
fra Svinesund/Ørje til Oslo med ferdigstillelse
innen 2007 og E18 fra Vinterbro via Oslo til Kristiansand som motorvei
klasse A med ferdigstillelse innen 2010."
Som bakgrunn for forslaget vises det til at
veinettet rundt Oslofjorden har store feil og mangler. E6 og E18 fra
Svinesund/Ørje via Oslo til Kristiansand har en usammenhengende
veistandard, fra seksfelts hovedveier til tofelts veier med kryssing
i plan. Mange strekninger har en blanding av trafikantgrupper som
representerer stor risiko for ulykker. Trafikktettheten er den største
i landet. Slik veisystemet fremstår i dag, er det miljømessig
utilstrekkelig, trafikkfarlig, og fremkommeligheten er elendig på lange
strekninger.
Forslagsstillerne må dessverre slå fast
at Norge nå har Vesteuropas dårligste veinett.
Også sammenlignet med flere østeuropeiske land
kommer Norge dårlig ut.
E6 fra svenskegrensen ved Svinesund til Oslo,
og fra Oslo til Kristiansand er landets viktigste transportårer. Jernbanestrekningene
parallelt med veiene transporterer bare bagatellmessige mengder
med passasjerer og gods i forhold til det transportarbeidet som
utføres på veien. Slik vil det være i
all overskuelig fremtid. Jernbaneutbyggingen konsentreres om nærtrafikken
i byene, mens veien benyttes for det aller meste av transport utover
det helt lokale. Selv en formidabel vekst i jernbanetrafikken vil
knapt merkes på veitrafikken.
Målet er å skape en helhet
i hovedveisystemet i Norges tettest befolkede område. Meningen
er å få E6 og E18 til å fremstå som
sammenhengende motorveier med en ensartet standard, veier som er
trygge og komfortable å kjøre på. Med
100 km/t fartsgrense på de fleste strekningene
vil kjøretiden fra Fredrikstad til Oslo bli ca. 1 time,
Oslo Porsgrunn 1 t. 20 min, og Oslo-Kristiansand ca. 3 timer.
Planen omfatter ca. 450 km motorvei klasse A, hvorav
ca. 130 km pr. i dag er bygget ferdig. Veiene foreslås
bygget opp som ett, sammenhengende motorveisystem med planskilte
kryss, minst fire felter, belysning, og midtdeler. De sterkest trafikkerte
delene av strekningene forutsettes bygget ut med tre gjennomgående
felter i hver retning.
Tiltakene vil resultere i langt færre
trafikkulykker enn nå. Med to felter i hver kjøreretning
og fysisk adskilte kjøreløp (midtdeler) vil antallet
møteulykker reduseres til tilnærmet null. Møteulykkene
er som kjent de alvorligste.
Et veisystem vil bety mye for miljøet.
Det vil bli færre køproblemer, og utslipp av avgasser
fra kjøretøyer i kø blir redusert.
Forslagsstillerne ser for seg en fartsgrense
på 100 km/t på så godt som hele
strekningen. Det er imidlertid ingenting i veien for å øke
til f.eks. 120 km/t.
Både LO og NHO har i årevis
presset hardt på for å få bygget opp
et overordnet hovedveinett. Køer, kork og kaos koster næringslivet
milliarder hvert år. Et hovedveisystem som skissert gir
bedre utnyttelse av bilparken, mer effektivitet i logistikk og distribusjon, og
større verdiskapning pr. enhet.
Forslagsstillerne mener at behovet for denne
veiutbyggingen er så stort at det bør forseres
radikalt frem i tid med raskest mulig ferdigstillelse. Dette kan
skje ved at anleggsarbeidet legges ut på internasjonalt anbud
tilpasset også utenlandske entreprenørbedrifter. Finansieringen
kan derfor skje utenfor det ordinære statsbudsjett i og
med at når det norske anleggsmarked er fullt opptatt med
de ordinære vei- og anleggsutbygginger så vil
ikke kostnadene virke inflasjonsdrivende hvis arbeidet utføres
av utenlandsk personell og utenlandske maskiner, med mer.
Dette kan sikres og gjennomføres ved å legge
opp til en arbeidsmodell for anleggsarbeidet basert på vilkårene
som bl.a. gjelder for arbeidet på kontinentalsokkelen.
Utbyggingen av infrastrukturen har tatt uforholdsmessig
lang tid i Norge. Andre land, med langt svakere økonomi
enn oss, er kommet mye lengre. Nå har vi de økonomiske
rammebetingelsene som gjør oss i stand til å bygge
opp transportsystem som bare vil bli viktigere og viktigere spesielt
når andre næringer etter hvert overtar for olje
og gass.
Veinettet rundt Oslofjorden er et naturlig sted å begynne.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Bjørgulv Froyn, Martin Kolberg,
Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, frå Høgre,
Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad
og leiaren Petter Løvik, frå Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti,
Odd Holten og Jan Sahl, og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad,
viser til merknader i Innst. S. nr. 265 (2001-2002), jf. St. prp. 68
(2001-2002).
Fleirtalet vil kome tilbake til
dei enkelte strekningane som er omtala i dokumentet i Nasjonal transportplan
og i samband med dei årlege statsbudsjetta.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Morten Ørsal Johansen og Kenneth Svendsen, viser
til at utgifter til ny E18 fra Ørje via Oslo til Kristiansand
og E6 fra Svinesund til Oslo er anslått til mellom 8 og
10 mrd. kroner i Nasjonal transportplan. De foreslåtte
veiprosjektene dekker fylker med til sammen vel 2 125 000 innbyggere,
dvs. 47 pst. av landets befolkning. Provenyet av avgifter på biler
og bilbruk er i inneværende år budsjettert med
32 834 mill. kroner uten bompenger. 47 pst. av dette er ca. 15,4
mrd. kroner. Byggeprisen for hele dette enorme veisystemet er altså finansiert
av brukernes alminnelige bil- og bensinavgifter i løpet
av mindre enn åtte måneder.
Et annet forhold er at antallet trafikkulykker
vil bli dramatisk redusert. Den nye firefelts strekningen på E18
mellom Drammen og Horten er et meget illustrerende eksempel. Her
var det årlig 2-3 dødsfall og 25-30 skadde pr. år
før utbyggingen. Etter utbyggingen og innføringen
av 100 km/t fartsgrense er ulykkene tilnærmet
lik null. Et omfattende firefelts veisystem i landets tettest trafikkerte
veistrekninger vil spare samfunnet for enorme midler, og redusere
antall nye trafikkofre.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag i samsvar med Dokument 8:134 (2001-2002), fortgang
i utbyggingen av E6 og E18:
"Regjeringen bes fremme forslag om
en fremdriftsplan for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende
samferdselsbudsjetter, av forsering av utbygging av E6/E18
fra Svinesund/Ørje til Oslo med ferdigstillelse
innen 2007 og E18 fra Vinterbro via Oslo til Kristiansand som motorvei
klasse A med ferdigstillelse innen 2010."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Regjeringen bes fremme forslag om en fremdriftsplan
for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende
samferdselsbudsjetter, av forsering av utbygging av E6/E18
fra Svinesund/Ørje til Oslo med ferdigstillelse
innen 2007 og E18 fra Vinterbro via Oslo til Kristiansand som motorvei
klasse A med ferdigstillelse innen 2010.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:134 (2001-2002) - forslag fra
stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Thore A. Ni- stad, Øystein
Hedstrøm, Henrik Rød, Morten Høglund, Ulf
Erik Knudsen, Per Ove Width, Per Erik Monsen, John I. Alvheim og
Torbjørn Andersen om fortgang i utbyggingen av E6/E18
fra Svinesund/Ørje via Oslo til Kristiansand -
vert å avvise.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 14. juni 2002
Petter Løvik
leder |
Oddbjørg Ausdal Starrfelt
ordførar |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |