Regjeringen varslet i november 2001 at den i
lys av Sem-erklæringen ønsket å vurdere
fylkeskommunens oppgaver, og de oppgaveendringene på regionalt
nivå som Stortinget sluttet seg til ved behandlingen av St.meld.
nr. 31 (2000-2001) Kommune, fylke, stat - en bedre oppgavefordeling.
Regjeringen gir i denne meldingen sin tilråding
om oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåene - stat,
fylkeskommune og kommune. Regjeringen har vurdert oppgavefordelingen
mellom fylkeskommunen og fylkesmannen, og mellom fylkeskommunen
og kommunene, med hovedvekt på de planlagte oppgaveendringene
innen miljø, landbruk, planlegging og arealforvaltning.
Bakgrunnen for vurderingen er Sem-erklæringens utsagn om
at fylkeskommunen ikke må bli en overkommune, at endringer
i oppgavefordelingen må bidra til en reduksjon av byråkrati,
og at avgjørelser skal fattes så nær
dem det angår som mulig.
Regjeringen ønsker å modernisere,
omstille og effektivisere offentlig sektor. Følgende mål
er sentrale i Regjeringens moderniseringsarbeid:
– Et enklere
og ryddigere samfunn
– Et tjenestetilbud tilpasset
den enkeltes behov
– En effektiv offentlig sektor
– En produktivitets- og effektivitetsfremmende offentlig
sektor
– En inkluderende og stimulerende
personalpolitikk
Et av hovedprinsippene for Regjeringens modernisering
av offentlig sektor, er delegering og desentralisering av ansvar
og myndighet. Det betyr at lokal frihet og lokalt ansvar skal stå sentralt
i moderniseringsarbeidet. Det lokale selvstyret skal styrkes. For
kommunene og fylkeskommunene betyr det at de skal gis større handlefrihet
og selvstendighet. Regjeringen mener at desentralisering av oppgaver
og myndighet til kommunesektoren vil gi et reelt lokaldemokrati
og en effektiv og brukervennlig forvaltning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian Hogsnes og Kari
Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og
Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen og Heikki Holmås,
fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg
og fra Senterpartiet lederen Magnhild Meltveit Kleppa, registrerer
at Regjeringen i St.meld. nr. 19 (2001-2002) følger opp
de varslede vurderinger av de vedtak Stortingets flertall sluttet
seg til våren 2001.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti finner det riktig, i likhet med
Regjeringen, å vurdere de beslutninger flertallet gjorde
i Budsjett-innst. S. nr. 307 (2000-2001) på nytt. Disse
medlemmer mener det nå er meget viktig at Stortinget fatter
vedtak som er langsiktige og som skaper forutsigbarhet for forvaltningen.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen,
Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Signe Øye,
Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og
Senterpartiet, meiner det framleis er behov for eit regionalt
folkevalt nivå. Regional utvikling er eit område
som bør leggjast under direkte folkevald styring.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at regjeringa Stoltenberg i fjor fremma forslag om ei betre
oppgåvedeling mellom stat, fylkeskommune og kommune (jf.
St.meld. nr. 31 (2000-2001)). Det blei foreslått å styrkje
det regionale nivået. Fylkeskommunen fekk ei meir sentral
rolle som utvik-lingsaktør. Regionale utviklingsoppgåver
skulle leggjast under direkte folkevald styring. Fylkeskommunen
skulle på denne måten få eit tydeleg
og samla ansvar for utviklinga av regionen. Desse medlemene viser
dessutan til det prinsipielt uheldige i at fylkesmannsembetet har
oppgåver som krev avveging og prioritering mellom ulike
interesser og regionalpolitisk skjønn og vurdering.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
peiker dessutan på at regjeringa Stoltenberg foreslo at
landbruks- og miljøoppgåvene skulle flyttast frå fylkesmannen
til fylkeskommunen. Det blei vidare foreslått at fylkesplanen skulle
styrkjast, og at fylkeskommunen som planstyresmakt skulle bli sterkare. Fleirtalet viser
til at eit breitt fleirtal i Stortinget samansett av Arbeidarpartiet, Kristeleg
Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre
i all hovudsak slutta seg til forslaget frå regjeringa
Stoltenberg (jf. Innst. S. nr. 307 (2000-2001)).
Fleirtalet meiner det er uheldig
at Regjeringa har fremma ny sak for Stortinget på dette
området fordi det ikkje ligg føre nye moment.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Stortinget i fjor vår
hadde en bred behandling av de ulike oppgavene på det kommunale,
det fylkeskommunale og det statlige nivå under behandlingen
av St.meld. nr. 31 (2000-2001). Disse medlemmer mener
at det nå må bli ro rundt det regionale nivå slik
at de ansatte i de ulike forvaltningsnivåene får
anledning til å iverksette de nye reformene og at innbyggerne
ikke føler en usikkerhet i den enkelte region.
Komiteen viser til
at fylkeskommunens rolle i den offentlige forvaltningen har vært
under konstant diskusjon.
Komiteen viser også til
at debatten omkring fylkeskommunen har skapt stor usikkerhet og
forvirring, dette gjelder både for ansatte i forvaltningen,
og innbyggerne i den enkelte region.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til at Sundsbø-utvalget
i delrapport KOU 1-97 "Spiller det noen rolle?", konkluderte med
at situasjonen for fylkeskommunen både er utilfredstillende
og alvorlig. Utvalget mente at det offentlige regionale nivået
må reformeres i betydelig grad. Det gjaldt såvel
struktur, som demokratisk forankring og oppgavefordelingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser videre til at endringer i
statlig politikk de siste årene har aktualisert nedleggelse
av fylkeskommunen som selvstendig forvaltningsnivå. Statlig
overtakelse av sykehusene har fratatt fylkeskommunen majoriteten
av oppgavene, som hittil har vært fylkeskommunens viktigste
arbeidsoppgave.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at fylkeskommunen ikke har noen eksistensberettigelse i seg selv,
bare gjennom de oppgavene fylkeskommunen utfører for samfunnet.
Hvis andre aktører kan utføre fylkeskommunens
oppgaver minst like godt som fylkeskommunen, mener disse medlemmene at
fylkeskommunen er overflødig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil styrke det lokale selvstyret.
Dette vil øke mangfoldet, gi større rom for lokale
løsninger og gjøre lokaldemokratiet mer levende
og spennende. Avgjørelser skal fattes så nær dem
det angår som mulig, og dette nærhetsprinsippet ser disse
medlemmer som en meget viktig rettesnor for fordelingen
av oppgaver mellom de ulike forvaltningsnivå. For en del
oppgaver vil det med dagens kommunestruktur være slik at
lavest mulige nivå er det regionale nivået. Disse
medlemmer legger derfor til grunn at vi skal ha et regionalt
folkevalgt forvaltningsnivå i Norge. Samtidig skal ikke
fylkeskommunen utvikle seg til en overkommune. Dobbeltbyråkrati må unngås,
og ansvarsforhold mellom de ulike aktører og nivåer
må være avklart. Disse medlemmer støtter
Regjeringens planlagte evaluering av den nye fylkeskommunen. Disse
medlemmer har samme utgangspunkt som Regjeringen: Desentralisering
av oppgaver og myndighet til kommunesektoren vil gi et reelt lokaldemokrati
og en effektiv og brukervennlig forvaltning.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner at forslaget frå Regjeringa inneber ei klar svekking
av det folkevalde regionale nivået i forhold til den avgjerda
som Stortinget tok i juni i fjor (jf. Innst. S. nr. 307 (2000-2001)). Dette
skjer ved at viktige oppgåver på det næringspolitiske
området ikkje skal plasserast hos fylkeskommunen, men delast
mellom fylkesmannen og kommunane. Miljøpolitikken blir
også teken bort frå fylkeskommunen. Dessutan blir
det ikkje lagt opp til at fylkesplanen blir styrkt, og at fylkeskommunen
som planstyresmakt blir sterkare. Fleirtalet meiner
derfor at forslaget frå Regjeringa tek bort viktige delar
av arbeidsområdet til fylkeskommunen, og den folkevalde
innverknaden på samfunnsutviklinga blir klart mindre.
Fleirtalet fremmar følgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa om å leggje
til rette for at ansvaret for regionale miljø- og landbruksoppgåver (med
unntak av klagebehandling og legalitetskontroll) vert lagt til fylkeskommunen."
"Stortinget ber Regjeringa syte for
at fylkeskommunen si rolle som planstyresmakt vert styrkt."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener Regjeringen med denne meldingen fortsetter
den styrte avviklingen av fylkeskommunen. Disse medlemmer viser
her til at Regjeringen overfører flere oppgaver til kommunene,
foreslår ikke vesentlige nye oppgaver til fylkeskommunen
og initierer forsøksordninger som undergraver det regionale
folkevalgte nivået. Etter disse medlemmers mening
forsterkes dette synet ved at Regjeringen er bevisst uklar om hvordan
det regionale folkevalgte nivået i fremtiden skal se ut,
både med hensyn til oppgaver og geografisk inndeling.
Disse medlemmer vil vise til
sine merknader i Innst. S. nr. 307 (2000-2001) hvor disse
medlemmer mente at prinsipper og politiske mål
for oppgavefordeling og inndeling skal fastlegges før en
tar stilling til geografiske strukturer og delspørsmål. Disse medlemmer vil
her vise til at Stortinget først trakk ut tunge sektorsaker
slik som sykehus, SND, post og samferdsel og behandlet framtidig
organisering og struktur på disse sentrale områdene
etter sektorprinsippet, før en tok for seg oppgavefordelingen. Å unnta
så sentrale oppgaver fra å bli vurdert helhetlig
i sammenheng med andre oppgaver er en " bit for bit"-politikk som
ikke fører til gode resultater for befolkningen og gir
ikke et riktig grunnlag for beslutninger om ny oppgavefordeling
som tar mer hensyn til befolkningen enn til sektorinteressene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at fylkeskommunens generelle handlefrihet, styringsevne og legitimitet
er sterkt svekket. Fylkeskommunens reelle styring av sykehussektoren
er falt bort ved statlig overtakelse av sykehusene. Det statlige
ansvaret for et enhetlig helsetilbud for hele landet er dermed i
ferd med å bli tydeliggjort. Disse medlemmer mener
også at stykkprisfinansiering kan innføres overfor
videregående skoler. Da vil fylkeskommunen fremstå som
et kostbart og byråkratiserende mellomledd, uten nødvendig
eksistensgrunnlag.
Disse medlemmer mener at med
bare 4,5 millioner innbyggere er det kun behov for to forvaltningsnivåer
i Norge, det statlige og det kommunale. I en ny forvaltningsstruktur ønsker disse
medlemmer en ytterligere satsing på primærkommunene.
Gjennom utstrakt interkommunalt samarbeid etter modell fra Finland,
og økende kjøp og salg av tjenester mellom kommuner
etter modell fra USA og endret kommunestruktur, vil kommunene være
i stand til å yte de forventede tjenester overfor innbyggerne. Disse
medlemmer registrerer at mange kommuner allerede har tatt
i bruk konkurranse og anbud for å skape en effektiv forvaltning,
mange kommuner har også foretatt andre rasjonaliseringsgrep, disse
medlemmer mener imidlertid at mange kommuner fortsatt har
et stort potensial for innsparinger og at kommunesektoren generelt
har tilstrekkelige ressurser.
Disse medlemmer viser til at
fylkespolitikerne i stor grad er bundet av statlige prioriteringer.
Deres eget handlingsrom er sterkt begrenset. Den reelle folkevalgte
styringen på regionnivået må derfor sies å være minimal.
Fylkestingene og de øvrige politiske organene i fylkeskommunen
fremstår mer som demokratiske alibi, enn som handlekraftige
organ under folkevalgt styring. Det vil derfor ikke være
noe smertelig tap for demokratiet om disse organene legges ned. Disse medlemmer mener
denne situasjonen vil vedvare selv om fylkeskommunene vil få tilført
en ny, diffus rolle som regionsutvikler.
Disse medlemmer mener lokaldemokratiet
i Norge har sin styrke i primærkommunene. Ved en avvikling
av fylkeskommunen blir det derfor viktig at alt interkommunalt samarbeid
forankres demokratisk i primærkommunene.
Disse medlemmer foreslår
derfor at Regjeringen setter i gang arbeidet med avvikling av fylkeskommunen,
med sikte på fullstendig avvikling i 2005. Dette vil innebære
at det ikke avholdes fylkestingsvalg i 2003, men at de sittende
fylkesting avvikler fylkeskommunen over to år.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
i gang arbeidet med å avvikle fylkeskommunen som selvstendig
forvaltningsnivå."
"Det avholdes ikke fylkestingsvalg
i 2003, de sittende fylkesting avvikler fylkeskommunen over to år."
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til sine respektive merknader i Innst.
S. nr. 307 (2000-2001). Desse medlemene meiner at
omsynet til eit levande demokrati og ein god offentleg sektor best
blir ivaretatt gjennom tre folkevalde nivå. Desse
medlemene viser til at knapt noko tema er så grundig
analysert og utgreidd som nettopp oppgåvefordeling og det
regionale forvaltningsnivå. Desse medlemene viser
til at det både i offentlege utgreingar og i forskingsrapportar
ettertrykkeleg er fastslått at trenivåmodellen
i forvaltning og politikk bør oppretthaldast.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil likevel påpeike at eit godt
og velfungerande lokaldemokrati ikkje berre vert skapt av gode målsetjingar
i denne stortingsmeldinga, men av den reelle viljen til å prioritere
kommunar og fylkeskommunar og setje desse i stand til å utøve
dei oppgåvene og den makt Stortinget meiner dei bør
ha.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet, vil peike på nokre
hovudprinsipp for ei god oppgåvefordeling:
– Det lokale
sjølvstyret må styrkast ved at det politiske ansvaret
for beslutninger og oppgåveløysing vert flytta
nærmast mogleg dei det gjeld. Det er eit mål å desentralisere
oppgåver frå statleg nivå til kommunar
og fylkeskommunar.
– Det er dei folkevalde organ
i kommunar og fylkeskommunar som har best kunnskap om lokale og regionale
behov og om føresetnadene for å løyse dei
på den mest effektive måte i eigen kommune eller
fylke. Dette må skje ut frå eit heilskapsperspektiv
på tvers av ulike sektorar.
– Kommunane bør overta
ansvar for oppgåver som krev lokalt politisk skjønn.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil dessutan peike på: