Stortinget ga ved behandlingen av St.meld. nr.
31 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 307 (2000-2001) sin tilslutning
til å styrke fylkeskommunens planmyndighet.
Planlovutvalget har lagt fram sin første
delutredning, NOU 2001:7 Bedre kommunal og regional planlegging
etter plan- og bygningsloven. I utredningen drøftes prinsipielle
spørsmål knyttet til utviklingen av planleggingen
etter plan- og bygningslovens regler. Den første delutredningen
har vært på en bred høring. Planlovutvalget
vil legge fram forslag til lovendringer i sin neste og siste delutredning,
som etter planen vil foreligge ved utgangen av 2002. Miljøverndepartementet tar
sikte på at oppfølgingen av Planlovutvalget legges fram
for Stortinget våren 2004.
Stortingets tilslutning til at fylkesplanen
skal styrkes og at den skal gis en generelt forpliktende virkning overfor
stat og kommune i regionale spørsmål, betyr at fylkesplanen
vil få en sterkere binding enn i dag overfor kommunene
og staten i spørsmål av regional karakter. Etter
Regjeringens oppfatning vil en slik endring i fylkesplanens status
gjøre fylkeskommunen til en overkommune. Det er riktignok
en forutsetning for de nevnte endringene at kommunene og staten
i sterkere grad må trekkes inn i planprosessen. Kommunal
medvirkning og medbestemmelse vil etter Regjeringens oppfatning
i noen grad kunne redusere fylkeskommunens rolle som overkommune.
Regjeringen legger til grunn at økt kommunal medvirkning
ikke øker byråkratiet i fylkesplanprosessen.
I oppgavemeldingen ble det lagt til grunn at
dagens form for statlig godkjenning av fylkesplanen ville bli vurdert
nærmere. Regjeringen viser til at en videreføring
av den statlige godkjenningsordningen av fylkesplanen vil redusere
den ovennevnte overkommuneproblematikken.
Regjeringen understreker at kommunene fortsatt skal
være den viktigste arealforvaltningsmyndigheten. Planlovutvalgets
forslag om at deler av fylkesplanen skal kunne gjøres rettslig
bindende for arealbruk i regionen vil gi fylkeskommunen en overkommunal
rolle. En slik rolle vil begrense kommunenes myndighet i arealforvaltningen,
selv om fortsatt sentral godkjenning av fylkesplanen og utvidet
kommunale medvirkning i noen grad vil kunne redusere fylkeskommunens rolle
som overkommune.
Regjeringen vil ikke nå ta stilling
til om fylkeskommunens planmyndighet skal styrkes ved å gjennomføre de
planlagte oppgaveendringene. Regjeringen vil vurdere de planlagte
oppgaveendringene nærmere under oppfølgingen av
Planlovutvalget.
Regjeringen vil understreke at det er behov
for å samarbeide om planspørsmål på tvers
av kommune- og fylkesgrenser, og viser i den sammenheng til Planlovutvalgets
forslag om interkommunalt plansamarbeid. Det vises også til
at det er gode erfaringer med regionalt samarbeid om fylkesplaner
for avgrensede problemstillinger eller områder.
Planlovutvalgets utredning inneholder ikke forslag om å overføre
myndighet til å avgjøre innsigelsessaker fra Miljøverndepartementet
til fylkeskommunen. Spørsmålet om en eventuell
desentralisering av avgjørelsesmyndigheten i innsigelsessaker
vil bli sett i sammenheng med oppfølgingen av Planlovutvalget.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti finner det riktig, i likhet med
Regjeringen, å avvente å ta stilling til regional
planlegging inntil oppfølgingen av Planlovutvalgets arbeid
er avsluttet ved utgangen av 2002.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til St.meld. nr. 19 (2000-2001) der det blei foreslått å styrkje
fylkesplanen og gi den meir forpliktande verknad overfor stat og kommune
i regionale spørsmål. Fleirtalet peiker elles
på at fylkeskommunen som planstyresmakt blei styrka og
viser til sitt partiet sine merknader frå sine respektive
fraksjonar i Innst. S. nr. 307 (2000-2001). På dette grunnlaget
går fleirtalet imot Regjeringa sitt opplegg
på dette punktet.
Fleirtalet viser elles til forslaget
sitt i kap. 1.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at fylkesplanleggingen bør vurderes med sikte på å gjøre
kommunene reelt til hovedansvarlige for arealplanleggingen. Dette
kan baseres på interkommunalt samarbeide. I denne sammenhengen
blir det viktig å sette fokus på fremtidig kommunestruktur.
Disse medlemmer mener at primærkommunen skal
ha ansvaret for arealplanlegging etter plan og bygningsloven. Disse
medlemmer mener grenseoverskridende planleggingsbehov må løses
i samarbeid mellom de berørte primærkommuner eventuelt
med fylkesmannen som meglingsinstans for å løse
konflikter. Det er etter disse medlemmers mening meningsløst å gi
fylkeskommunen en form for overordnet rolle i forhold til denne
planleggingen. Fylkeskommunen vil de fleste steder ikke ha bedre
grunnlag for å løse grenseoverskridende planleggingsbehov
enn et samarbeid mellom de berørte kommuner, tvert om vil
det oppstå grenseproblemer i områder med fylkesgrenser
og for mange instanser vil blandes inn i avgjørelsesprosessen.
Dette skaper forsinkelser, tregere planarbeid og f.eks. at det vil
ta lengre tid å tilrettelegge for boligområder.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er et betydelig behov
for å forenkle hele planleggingsprosessen etter plan og
bygningsloven, og i møteser en revisjon av denne loven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til NOU 2000:22 hvor evalueringen av fylkesplanarbeidet beskrives
slik:
"Når det gjelder spørsmålet
om fylkesplanens samordningsfunksjon oppsummerer evalueringen med
at fylkesplanen ikke fungerer etter intensjonen i plan- og bygningsloven.
Fylkesplanprosessen er i liten grad en arena for politiske prioriteringer
og fungerer i liten grad som et intern fylkeskommunalt styringsmiddel. Dette
gjelder særlig overfor de tjenesteytende virksomhetene.
Fylkesplanen synes også i liten grad å fungere
som et regionalt samordnende styringsvirkemiddel i forhold til regional
stat og kommunene. Fylkesplanene tar ikke opp de store regionale
konfliktene i fylkene."
Det vises videre til studier som viser at:
"[ ... ] fylkesplanprosessene vitner
om stort engasjement - fra alle involverte parter både
på så vel politisk som administrativt hold. Men
fylkesplanen var primært et planleggerinitiativ og -produkt.
Entusiasmen begrenser seg til de som deltok i prosessen. Ingen andre
synes å tillegge fylkesplanene nevneverdig betydning."
Disse medlemmer mener at fylkesplanlegging
i stor grad er overflødig og bør avvikles. Norge
klarer seg fint uten fylkesplanlegging, i realiteten viser evalueringen
at det har vi klart til nå. Fylkesplanleggingen har ikke
hatt praktisk betydning, men krevd mange årsverk i alle
deler av offentlig virksomhet. Ressurser som vi i et fornyelsesperspektiv
kan bruke på å bedre velferden.
Disse medlemmer mener at når
man fastslår at det er kommunene som har ansvaret for arealplanlegging,
men samtidig ønsker å gi fylkesplanen en generell
forpliktende virkning overfor stat og kommuner i grenseoverskridende
spørsmål, og at fylkesplanen skal være
sentral i å avklare spørsmål knyttet
til arealdisponering og utbyggingsmønster over kommunegrensene, da
går man faktisk inn for å etablere fylkeskommunen som
overkommune.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til det forslag Stortinget vedtok på Høyres
initiativ 26.mars 1998 om en bedre samordning og reduksjon av statlige myndigheters
innsigelser overfor kommunenes arealplaner. Disse medlemmer viser
til at dette skal følges opp i planlovutvalgets arbeid. Disse
medlemmer mener planlovutvalget bør ta utgangspunkt
i at fylkesplanleggingen skal avvikles og utarbeide lovendringene
i plan- og bygningsloven som baserer seg på at fylkesplanleggingen
skal avvikles.
Disse medlemmer vil fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
mandatet til planlovutvalget slik at ny plandel i plan- og bygningsloven baseres
på at fylkesplanlegging avvikles."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er uheldig at Regjeringen fremmer denne stortingsmeldingen med
endringer i oppgavefordelingen uten at Planlovutvalget har avgitt sin
innstilling. Disse medlemmer mener det hadde vært
ryddigere både for fylkeskommunen og Stortinget om planmyndigheten
hadde vært behandlet i en større helhet. Disse
medlemmer mener også at den bebudede oppfølgingen
av Planlovutvalget i 2004 bør sees i sammenheng med den
varslede evalueringen av fylkeskommunen Regjeringen har lagt opp til
i slutten av stortingsperioden.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til NOU 22:2000 Om oppgåvefordelinga
der eit av hovudproblema som vert drøfta er at fylkeskommunane
har blitt tillagd sentrale planverktøy, utan at det er
gitt verktøy for gjennomføring av dette planverket. Desse
medlemene meiner fylkesplanen må utviklast til
ein premissgjevar for regional utvikling og for nasjonal politikk. Desse
medlemene viser til at ein i dag i for liten grad får
gitt fagleg melding frå regionale myndigheiter til sentrale
styresmakter om kva behova og utfordringane er. Gjennom ein meir
forpliktande fylkesplan og ein velutvikla regional arena for samhandling
mellom kommunar og fylkeskommunar, vil lokale og regionale myndigheiter
bli viktige premissgivarar for komande statsbudsjett og stortingsmeldinger
om dei ulike saksfelt.
Desse medlemene vil påpeike
at det i dei Regionale utviklingsprogramma (RUP) er etablert ein
arena for koordinering av bruken av regionale midlar for næringsutvikling,
basert på partnerskap mellom de viktigaste utviklingsaktørane
på regionalt nivå. Gjennom vidareutvikling bør
RUP kunne danne basis for ein meir heilskapleg, fleksibel og målretta
utviklingspolitikk basert på regionspesifikke utfordringar,
behov og prioriteringar.
RUP bør være eit program som
fokuserer på effektiv samhandling for utvikling av regionane
sine føresetnader for innovasjon og læring (lærande
regionar). Alle sektorar og myndigheitsorgan som spelar ei rolle
i utvikling og tilrettelegging av infrastrukturen for næringsutvikling
på regionalt nivå, bør inngå som
likeverdige partnarar i eit reelt partnerskap med ansvar for utforming
og gjennomføring av RUP.
Medlemen i
komiteen frå Senterpartiet meiner at dei regionale
utviklingsprogramma primært bør ha eit systemfokus,
dvs. at dei vert konsentrert om realiseringa av tiltak for å styrke
næringslivetsiutviklings-
og innovasjonsevne (regionale innovasjonssystem). I tillegg
bør RUP gje meir generelle strategiske føringar
for bruken av dei etterspurnadstyrde bedriftsretta verkemidlane
som forvaltast regionalt.
Denne medlemen meiner
ein god modell kan sjå slik ut:
– For alle
fylke vert det utarbeidd regionale utviklingsprogram og
strategiske næringsplanar, med eit 4 års perspektiv
og basert på brei medverknad frå næringslivet
sine organisasjonar og regionale utviklingsaktørar. Midlane
kan tildelast gjennom årlege budsjett, men under føresetnad
av at det vert gitt moglegheiter for overføring av udisponerte midlar
eitt år til komande budsjettår. Midlane går direkte
til den aktuelle verkemiddeloperatør, ev. via det politiske
regionale nivå som får moglegheiter til å leggje
inn meir langsiktige regionale føringar for verkemiddelbruken.
– På grunnlag av dei
fireårige programma og utviklingsavtalen mellom
det regionale og sentrale nivået, utarbeider eit regionalt
partnerskap samansett av dei viktigaste utviklingsaktørane
i årlege handlingsplanar for det næringsretta
utviklingsarbeidet. Planane føreset å vere
innanfor ramma av nasjonale politiske føringar som må gjerast
mindre detaljerte og meir fleksible enn i dag.
– Verkemidlane for næringsutvikling
vert å administrere i hovudsak av eksisterande aktørar.
For å oppnå større fleksibilitet i høve
til den enkelte region sine behov og føresetnader, bør
det vurderast om den delen av utviklingsmidlane som er innretta mot
det regionale innovasjonssystemet og overlappande ansvarsområde
for deltakarne i partnerskapet (både mjuk og hard infrastruktur
for forsking og utvikling og kompetanseutvikling i næringslivet, inkubatorar
og liknande) og som ikkje er retta mot enkeltbedrifter eller enkeltkommunar,
bør samlast i ei ramme for kvart enkelt fylke.
– Det vert for alle ordningar
på regionalt nivå etablert eit skilje mellom strategisk
styring og tildeling av midlar. Det strategiske ansvaret ligg til
det politiske nivået, medan det operative ansvaret vert lagt
til den/dei fagleg ansvarlege.