2. Komiteens merknader

Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Bjørgulv Froyn, Martin Kolberg, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, frå Framstegspartiet, Morten Ørsal Johansen og Kenneth Svendsen,frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti, Jan Sahl, og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad, ser på kortbanenettet som ein viktig del av infrastrukturen i landet, særleg i distrikta.

Fleirtalet meiner at spørsmål om flyplasstruktur bør handsamast i si fulle breidde i samband med rulleringa av Nasjonal transportplan (NTP), og at perspektivet her vert kva moglegheiter og utviklingspotensial som er knytt til eit godt flyplass- og reisetilbod, og ikkje berre relativt avgrensa vurderingar av kostnader. Fleirtalet meiner at vurderingar av å innlemma andre flyplasser og ev. behov for nye i staden for dei eksisterande flyplassane, høyrer heime i ein slik samanheng.

Fleirtalet føreset at spørsmålet om kor viktig lufttransporten er for distrikta vert nøye vurdert i saka. For delar av Vestlandet og Nord-Noreg er flyet ei kollektiv transportform både internt i landsdelane og fylka, og i høve til landet elles. Avstandar, vanskelege geografiske og vermessige tilhøve og manglande alternative transportformer gjer at flyet er ei viktig transportform. Dette gjeld både det regionale flyplassnettet og stamrutenettet. Utilfredsstillande reisetilbod og høge prisar fører til problem og kostnader både for næringsliv, privatpersonar og det offentlege.

Fleirtalet ber vidare om at saka i NTP omhandlar ei drøfting av prisnivået og reisemønsteret internt i landsdelane/fylka, ei vurdering av samspelet mellom stamruter og regionale ruter, ein gjennomgang av overgangsprising for reisande som må nytta fleire selskap og ei drøfting av systemet for offentlege kjøp av tenester og prisnivået på flytransport.

Fleirtalet er kjent med at det vil koma nytt regelverk for tryggleiken på flyplassar, og føreset at dette vert omhandla i saka.

Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti og frå Senterpartiet, meiner at framlegget om at anbodsrutene på Fagernes, Narvik og Vardø flyplass skal opphøyra frå 1. april 2003, ikkje på nokon måte er tilfredsstillande utgreidd. I tillegg er saka lagt fram for Stortinget så seint i sesjonen at det er umogleg å handsama ho på ein forsvarleg måte.

Fleirtalet vil på denne bakgrunn fremja fylgjande forslag til vedtak:

  • "1. Stortinget går imot at lufthamnene Fagernes, Narvik og Vardø ikkje skal omfattast av systemet med anbodsruter frå 1. april 2003.

  • 2. Stortinget ber om at det i rulleringa av Nasjonal transportplan vert innarbeidd fylgjande:

    • a) ein grundig informasjon og ei vurdering av situasjonen på heile luftfartsområdet i Noreg,

    • b) ei vurdering av den einskilde flyplass ut frå totale samfunnsmessige omsyn.

    • c) ei særskilt vurdering av luftfarten si rolle i distrikta.

  • 3. Dersom Regjeringa vel å koma tilbake til Stortinget med forslag til strukturelle endringar i flyplasstrukturen, er det ein føresetnad at

    • a) avbøtande tiltak er på plass før eventuell nedlegging av ein flyplass dersom ikkje noko anna er akseptert i kommunar/område som er omfatta av slik nedlegging,

    • b) det vert lagt opp til ein tett dialog med involverte partar for å sikra løysingar alle kan leva med."

Komiteens medlemmer fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og lederen Petter Løvik, og fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten, vil vise til at det meste av det regionale luftfartstilbudet ble etablert på 1970- og 80-tallet for å gi deler av distrikts-Norge en rask og effektiv tilknytning til omverdenen og slik redusere avstandsulempene.

Siden hovedstrukturen ble etablert, har det funnet sted en betydelig forbedring i det øvrige transporttilbud. Nye bruer, veger og tunneler har redusert reisetiden til øvrige lufthavner og andre destinasjoner. Også utviklingen av buss- og båttransport har bidratt til å knytte regionene nærmere sammen. Flere steder er det derfor oppstått en overlapping mellom dekningsområde til flere lufthavner.

Disse medlemmer vil vise til at regjeringen Stoltenberg i Nasjonal transportplan 2002-2011 varslet en gjennomgang av det regionale flyplassnettet før neste anbudsrunde som starter 1. april 2003, for å vurdere om det skulle foretas endringer i lufthavnstrukturen. Nedlegging av en av flyplassene i Vardø og Vadsø ble konkret fremholdt av regjeringen Stoltenberg. Blant de forholdene som regjeringen Stoltenberg ville legge vekt på ved nedleggelser var:

  • – nærhet til alternativ lufthavn i form av reisetid,

  • – alternative transporttilbud,

  • – Luftfartsverkets økonomiske bæreevne til å opprettholde bedriftsøkonomisk ulønnsom virksomhet,

  • – statens kostnader til opprettholdelse av flyrutedriften,

  • – unngå konkurranse mellom offentlig støttede transportalternativer,

  • – unngå konkurranse mellom offentlig støttede transportalternativer på den ene side og kommersielle alternativer på den annen side.

Regjeringen Stoltenberg understreket i tillegg at omfanget av bedriftsøkonomisk ulønnsom virksomhet, hvor det regionale luftfartstilbudet inngår, måtte tilpasses Luftfartsverkets budsjett.

Disse medlemmer har merket seg at Luftfartsverket har fått utarbeidet en rapport som omhandler samfunnsøkonomiske forhold, flyoperative forhold og utviklingsmuligheter ved de regionale lufthavnene. Rapporten viser at enkelte av lufthavnene har negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet og vanskelige fly­operative forhold.

Disse medlemmer har merket seg at Luftfartsverket anslår investeringsbehovet ved de regionale lufthavnene til å være minimum 1,5 mrd. kroner i den ­kommende 10-årsperioden.

Disse medlemmer er klar over at Luftfartsverket som følge av nedgangen i lufttrafikken har en meget anstrengt økonomi og at dette bidrar til at det er et betydelig etterslep når det gjelder oppgraderinger og utbygging på Luftfartsverkets regionale lufthavner.

Disse medlemmer er tilfreds med at Regjeringen i St.prp. nr. 63 (2001-2002) styrker Luftfartsverkets økonomi og investeringsbudsjett ved å øke bevilgningen til regionale lufthavner med 100 mill kroner.

Disse medlemmer har også merket seg at lufttrafikken etter en periode med kraftig fall har vist en bedre utvikling den siste tiden. En økning i lufttrafikken er viktig for å bedre Luftfartsverkets økonomi og muligheten til å oppgradere og bygge ut de regionale lufthavnene.

Disse medlemmer konstaterer at den bedrede utviklingen i lufttrafikken faller sammen med fjerning av passasjeravgiften 1. april 2002. Statsbudsjettet for 2002 innebærer en avgiftslettelse for luftfarten i størrelsesorden 1 mrd. kroner.

Disse medlemmer beklager at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet gikk imot denne nødvendige lettelsen for luftfarten som bidrar til å bedre Luftfartsverkets muligheter til å oppgradere og bygge ut de regionale lufthavnene.

Disse medlemmer er overrasket over at disse partiene står for en politikk som gjør det vanskeligere å opprettholde det regionale luftfartstilbudet. Disse medlemmer er tilfreds med at regjeringen Bondevik har fulgt opp regjeringen Stoltenbergs initiativ om å vurdere strukturen på det regionale luftfartstilbudet.

Disse medlemmer støtter Regjeringens justeringer av strukturen på regionalnettet. Justeringen bidrar til å styrke Luftfartsverkets anstrengte økonomi.

Disse medlemmer har merket seg at omleggingen vil medføre årlige nettobesparelser på 46 mill. kroner for staten og netto samfunnsøkonomiske besparelser på opp mot 670 mill. kroner. En videreføring av eksisterende struktur på regionalnettet vil kunne medføre langt større strukturendringer på et senere tidspunkt.

Disse medlemmer foreslår:

"Stortinget samtykker i at lufthavnene Fagernes, Narvik og Vardø ikke betjenes med anbudsruter fra 1. april 2003. Drift av Fagernes lufthavn opprettholdes og infrastrukturen i Vardø lufthavn vedlikeholdes i samsvar med de retningslinjer som framgår av St.pr. nr. 61 (2001-2002)."

Vardø lufthavn

Disse medlemmer støtter omleggingen ruteopplegget og lufthavnstrukturen i Vardø/Vadsø-regionen som totalt sett vil representere en forbedring av luftfartstilbudet i regionen. Lufthavnene i Vardø og Vadsø overlapper hverandre og det er én times kjøring mellom dem under normale kjøreforhold. Omleggingen med satsing på en lufthavn vil styrke trafikkgrunnlaget på denne og legger til rette for en bedring av rutetilbudet i Vardø/Vadsø-regionen. Dette er viktig for næringslivet og en positiv næringsutvikling, og opprettholdelse av bosettingen.

Disse medlemmer har merket seg at vegen mellom Vardø og Vadsø svært sjelden er stengt og at den kun har vært stengt én gang på dagtid de siste 4 årene. Disse medlemmer vil likevel at vintervedlikeholdet på vegen mellom Vardø og Vadsø skal styrkes når lufthavnen i Vardø tas ut av drift.

Disse medlemmer er enig i at Luftverket skal fortsette å vedlikeholde den eksisterende infrastrukturen ved lufthavnen i Vardø.

Disse medlemmer er tilfreds med at det skal etableres et alternativt ambulansetilbud for Vardø som følge av endret lufthavnstruktur.

Disse medlemmer viser til at det til nå ikke har vært rom i Luftfartsverkets infrastrukturplan for 2002-2005 til nytt ekspedisjonsbygg ved Kirkenes lufthavn.

For å forbedre det totale luftfartstilbudet i Øst-Finnmark mener disse medlemmer at det er nødvendig å sette fortgang i planene om nytt ekspedisjonsbygg, uten at dette går på bekostning av investeringer i sikkerhetsrelaterte formål. Disse medlemmer forutsetter at det innenfor det økte økonomiske handlingsrom Luftfartsverket får gjennom den strukturendringen Regjeringen nå foreslår, legges opp til raskere byggestart for nytt ekspedisjonsbygg i Kirkenes enn det som til nå har ligget i Luftfartsverkets planer.

Narvik lufthavn, Framnes

Disse medlemmer støtter omleggingen av ruteopplegget og lufthavnstrukturen i Narvik-regionen som totalt sett vil kunne representere en forbedring av luftfartstilbudet i regionen. Narvik lufthavn, Framnes har i dag kun ruteforbindelse til Bodø. Harstad/Narvik lufthavn, Evenes har også rute til Bodø. Narviks to lufthavner overlapper hverandre og det er om lag én times kjøring mellom dem. En stor del av Norges befolkning har mer enn en én times kjøring til nærmeste lufthavn.

Ved at all aktivitet blir kanalisert til Harstad/Narvik, Evenes bedres trafikkgrunnlaget for denne lufthavnen betydelig og legger grunnlag for en betydelig forbed­ring av rutetilbudet ved Harstad/Narvik lufthavn, ­Evenes. Ifølge opplysninger fra Narvik kommune er kapasiteten på flygingene mellom Evenes og Bodø sprengt. Overføring av passasjerene fra Narvik lufthavn, Framnes til Harstad/Narvik lufthavn, Evenes legger grunnlag for en utvidelse av til hyppigere avganger mellom Narvik og Bodø. Dette vil være positivt for næringslivet og en positiv næringsutvikling i Narvik-regionen, og opprettholdelse av bosettingen.

Disse medlemmer er tilfreds med at det skal etableres et alternativt ambulansetilbud for Narvik som følge av endret lufthavnstruktur.

Disse medlemmer vil vise til at E6 mellom Narvik og Evenes stedvis har dårlig standard. Deler av strekningen er også rasutsatt. Disse medlemmer mener derfor at det er rimelig med avbøtende tiltak på E6 mellom Narvik og Evenes for å utbedre strekningen.

Disse medlemmer ønsker derfor at det på vegbudsjettene for 2003-2005 skal bevilges 30 mill. kroner til utbedringer på vegen østover fra Narvik, sør for Rombaken, hvorav 20 mill. kroner i 2003.

Fagernes lufthavn, Leirin

Disse medlemmer har merket seg at passasjertallene ved ruteflygingene over Fagernes lufthavn, Leirin har vært svært lave. I 2000 var subsidiene pr. passasjer på anbudsruten oppe i 2000 kroner. På denne bakgrunn støtter Disse medlemmer forslaget om å stoppe subsidieringen av rutedriften over Fagernes lufthavn, Leirin.

Disse medlemmer er tilfreds med at Luftfartsverket vil opprettholde driften ved Fagernes lufthavn, Leirin slik at chartertrafikken på lufthavnen kan videreføres. Det er først og fremst chartertrafikken som har vært viktig for Valdres og det lokale næringslivet.

Disse medlemmer forutsetter at Luftfartsverket skal ha bemanning og åpningstider ved Fagernes lufthavn, Leirin slik at chartertrafikken ikke blir skade-lidende av at anbudsruten nedlegges.

Disse medlemmer finner det rimelig at vegforbindelsen til Valdres blir utbedret når rutetilbudet på Leirin blir innstilt.

Disse medlemmer ønsker at det på vegbudsjettet for 2003 skal bevilges 15 mill. kroner til utbygging av parseller på E16 på strekningen Fønhus-Bagn. Disse medlemmer ønsker videre at det i vegbudsjettene for 2003-2005 skal bevilges 25 mill. kroner til utbedringer av rv 33, hvorav 15 mill. kroner i 2003 til utbedringer over Vardalsåsen.

Disse medlemmer forutsetter også at staten bevilger de nødvendige midler i 2003 slik at tverrforbindelsen rv 35 Roa-Gardermoen kan ferdigstilles.

Teknisk/operative forhold

Disse medlemmer er kjent med at Luftfartstilsynet er i gang med en gjennomgang av de teknisk/operative forhold ved lufthavnene og at denne gjennomgangen vil være ferdig i 2002/2003. Disse medlemmer er også kjent med at EU arbeider med skjerping av kravene til sikkerheten i luftfarten. Mulighetene for, og kostnadene ved å utbedre slike skjerpede krav av teknisk/operativ/sikkerhetsmessig art kan få konsekvenser for økonomien i det regionale nettet.

Andre regionale lufthavner

Komiteen konstaterer at planleggingen av ny flyplass i Honningsvåg videreføres.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, støtter arbeidet med å få etablert en ny flyplass i Nord-Helgeland som kan erstatte tre andre og bidra til å bedre flytilbudet i regionen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til proposisjonens omtale av at den værmessige tilgjengeligheten ved en lokalisering av felles flyplass på Helgeland til Stormoen og Drevja, blir lav. Disse medlemmer mener at muligheten for en felles flyplass på Helgeland skal utredes, men mener at også andre alternativer enn Stormoen og Drevja skal utredes.