Det er fremmet følgende forslag:
"1. Stortinget ber Regjeringen
offentliggjøre hvilke krav som er fremmet til de ulike
land som Norge har levert anmodninger om liberalisering til.
2. Stortinget ber Regjeringen, så langt
WTO-regelverket tillater, å offentliggjøre hvilke
krav Norge har mottatt i de første fasene av GATS-forhandlingene.
3. Stortinget ber Regjeringen redegjøre
for Norges posisjoner i GATS-forhandlingene som starter etter 31.
mars 2003."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, mener at både forhandlingene om Generalavtalen
for handel med tjenester i WTO, men også WTO-forhandlingene
om landbruk, er svært viktige for Norge. Komiteen viser
til at en rekke interesser berøres av disse forhandlingene,
og resultatet vil kunne ha betydning for hvordan vi organiserer samfunnet
her i Norge. I mandatet og retningslinjene for tjenesteforhandlingene
er det også lagt inn klare krav om at man skal ta hensyn
til og fremme utviklingslandenes, og særlig de fattigste
landenes interesser i forhandlingene. Således vil også forhandlingene ha
stor betydning for forholdet til utviklingslandene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener på denne bakgrunn at det så langt regelverket
tillater det, bør tilstrebes størst mulig grad
av åpenhet rundt disse forhandlingene. Flertallet er
kjent med at Regjeringen har offentliggjort krav Norge har mottatt
i de første fasene av GATS-forhandlingene. Når
det gjelder de krav som er fremmet til de ulike land som Norge har levert
anmodninger om liberalisering til, viser flertallet til
brev til Arbeiderpartiets stortingsgruppe fra utenriksråden
for utenriksministeren, datert 18. februar 2003, som inneholder
en oversikt og orientering om Norges bilaterale forhandlingskrav
og forslag i tjenesteforhandlingene i WTO.
Både når det gjelder
GATS-forhandlingene som starter etter 31. mars 2003, men også når
det gjelder de pågående WTO-forhandlinger om landbruk,
mener komiteen at Regjeringen bør orientere
Stortingets organer fortløpende om utviklingen av forhandlingene og
at utenriksministeren i tillegg bør holde en åpen redegjørelse
i løpet av vårsesjonen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet har registrert at Regjeringen har offentliggjort
et sammendrag av de krav Norge har mottatt i de første
fasene av GATS-forhandlingene. Sammendraget redegjør for
på hvilke tjenesteområder det er kommet krav,
men ikke hvilke konkrete krav som er kommet. For å kunne
føre en meningsfull debatt ville det vært nyttig å vite
hvilke krav som er kommet fra OECD-land og hvilke som er kommet
fra utviklingsland.
Disse medlemmer viser til at
i brev fra utenriksråden, om krav om anmodninger til liberalisering
som Norge har stilt, kommer det ikke fram hvilke krav som er stilt
til hvilke land, og det blir dermed vanskelig å føre
en reell debatt om innholdet i kravene.
Disse medlemmer fremmer de forslagene
som er gjengitt i Dokument nr. 8:48 (2002-2003).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:48 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Audun Bjørlo Lysbakken, Bjørn Jacobsen
og Åslaug Haga om åpenhet rundt Norges posisjoner,
og de krav Norge sender og mottar, i forbindelse med forhandlingene
om Generalavtalen for handel med tjenester i WTO - vedlegges protokollen.
Vedlagt oversendes anmodning fra Arbeiderpartiets gruppe
knyttet til ovennevnte dokument, som nå er til behandling
i komiteen.
Det bes om svar innen onsdag 19.ds.
Utenrikskomiteen har for tiden til behandling
Dokument nr. 8:48 (2002-2003) Forslag fra stortingsrepresentantene
Audun Bjørlo Lysbakken, Bjørn Jacobsen og Åslaug
Haga om åpenhet rundt Norges posisjoner, og de krav Norge
sender og mottar, i forbindelse med forhandlingene om Generalavtalen
for handel med tjenester i WTO.
I forbindelse med behandlingen av denne saken
ber Arbeiderpartiet om å få oversendt en liste
over de bilaterale forhandlingsforslag Norge har fremmet overfor andre
land, uten at dette spesifiseres på land, tilsvarende listen
som tidligere er offentliggjort når det gjelder kravene
som er stilt til Norge.
Det vises til brev av 14. februar 2003 der det
anmodes om liste over Norges bilaterale forhandlingsforslag i tjenesteforhandlingene
i WTO.
Vedlagt følger en oversikt og orientering
om Norges bilaterale forhandlingskrav og forslag i tjenesteforhandlingene
i WTO.
Tjenesteforhandlingene er en viktig del av den pågående forhandlingsrunden. Tjenester utgjør nå over 60% av verdens bruttoprodukt og er den raskest voksende del av verdensøkonomien. For Norges del beløper tjenesteeksporten seg til ca. 165 milliarder kroner (Statistisk Sentralbyrå, 2001).
Norge har fremlagt bilaterale forslag og forhandlingskrav overfor 51 land i tjenesteforhandlingene i WTO. Norges hovedfokus i de bilaterale forhandlingene knytter seg til våre næringsinteresser på områdene skipsfart og maritime tjenester, energitjenester og telekommunikasjon, med sikte på å oppnå bedre markedsadgang, mer åpenhet og forutsigbarhet for norske bedrifter.
De mest omfattende kravene retter seg mot Norges viktigste markeder i industrialiserte land utenfor EØS-området. Forslagene overfor utviklingsland er fremmet med invitasjon til kontakt og samarbeid innenfor de forhandlingsområder der norske bedrifter allerede er eller kan bli engasjert.
Handelen med tjenester ble første gang inkludert i det multilaterale handelssystemet gjennom Uruguay-runden. Avtalen om handelen med tjenester (GATS) medførte at medlemmene påtok seg forpliktelser i tråd med det som var gjeldende nasjonale reguleringer i første halvdel av 1990-årene. Disse forpliktelsene førte landene inn i sine nasjonale bindingslister. Bindingslistene føres av hvert land og beskriver de handelsforutsetninger som gjelder på den enkelte sektor. Bindingslistene gir forutsigelighet for handelen med tjenester, ved at landene ikke kan tilby dårligere vilkår enn de har fastsatt i sine bindingslister. Siden 1990-årene har svært mange land foretatt endringer i nasjonalt regelverk, slik at de nasjonale regelverkene er mer liberalisert enn deres forpliktelser i GATS.
Utgangspunktet for de pågående tjenesteforhandlingene er at avtalen om handel med tjenester (GATS), forpliktet landene til å starte nye forhandlinger om ytterligere handelsliberalisering fra januar 2000. Det er imidlertid under enhver omstendighet slik at medlemmene selv bestemmer hvilke forpliktelser de vil påta seg.
På WTOs ministerkonferanse i Doha i november 2001 ble tidsrammene for de videre tjenesteforhandlingene fastlagt: Fristen for fremleggelse av bilaterale krav og forslag var satt til 30. juni 2002, og fristen for å fremsette de innledende forhandlingstilbud som svar på kravene ble satt til 31. mars 2003.
Den første fasen av tjenesteforhandlingene fram til utløpet av juni 2001 var basert på drøftelser av plenumsforslag fra medlemmene. Det er fremlagt ca. 150 plenumsforslag som er gjennomgått og drøftet i Tjenesterådet i WTO. Det norske plenumsforslaget (fremlagt 21. mars 2001) dekker seks hovedområder: skipsfart, energitjenester, teletjenester, yrkes- og forretningstjenester, finans, forsikring og luftfart.
Norge har fremlagt innledende bilaterale krav
og forslag overfor 51 land: Angola, Argentina, Australia, Bahrain,
Bangladesh, Brasil, Brunei, Bulgaria, Canada, Chile, Kina, Colombia,
Elfenbenskysten, Cuba, Ecuador, Egypt, Gabon, Hong Kong, India,
Indonesia, Israel, Japan, Kenya, Korea, Kuwait, Kirgisistan, Malaysia, Mexico
Marokko, New Zealand, Nigeria, Oman, Pakistan, Panama, Paraguay,
Peru, Filippinene, Qatar, Romania, Singapore, Sør-Afrika,
Sveits, Taiwan, Thailand, Trinidad and Tobago, Tunisia, Tyrkia,
Forente Arabiske Emirater, USA, Uruguay og Venezuela.
Hovedvekten i de norske kravene knytter seg
til tre norske tjenesteområder: maritime tjenester, energirelaterte
tjenester og telekom, i tråd med det norske plenumsforslaget
fra mars 2001. De norske krav og forslag er basert på innspill
fra en rekke departementer. Mer enn 30 interesseorganisasjoner fra
næringslivet og arbeidstakerorganisasjoner ble også tatt
med på råd i forberedelsen av kravene.
Ved utarbeidelsen av kravene og forslagene er
følgende vurderinger lagt til grunn:
– Likebehandling
og best mulig markedsadgang for norske tjenesteeksportører
innenfor en tidshorisont fra 2005 og fremover. Derfor er ikke bare
nåværende, men også fremtidige markedsmuligheter viktige.
– De industrialiserte land representerer
hovedmarkedene. De strategisk og økonomisk viktigste forslag fra
norsk side sikter derfor mot disse landene.
– Utviklingslandenes reelle deltakelse
i det multilaterale handelssystemet skal søkes forbedret.
Forslagene overfor fattige land fremsettes derfor med invitasjon
til kontakt og samarbeid innenfor de forhandlingsområder
som foreslås.
Norsk eksport av maritime transporttjenester
beløp seg i 2001 til over 82 milliarder kroner. Norske
rederier kontrollerer verdens tredje største skipsflåte
og representerer Norges største tjenesteeksportnæring.
Skipsfart er derfor et sentralt forhandlingsområde for
Norge i tjenesteforhandlingene i WTO.
I prinsippet er skipsfart dekket av GATS-avtalens generelle
bestemmelser. Det sentrale bestevilkårsprinsippet,
som sikrer likebehandling av alle WTO-land, er imidlertid suspendert
for skipsfartsektoren. Bestevilkårsprinsippet gjelder således
ikke for alle WTO-land, slik som for alle andre sektorer, men bare mellom
de land som har skrevet inn forpliktelser på skipsfartsområdet
i sine nasjonale bindingslister. Dette medfører at GATS
avtalen i praksis er av liten betydning for skipsfartssektoren selv
om 36 land, inkludert Norge, har tatt forpliktelser.
I forbindelse med Uruguay-runden og de påfølgende skipsfartsforhandlingene
i WTO ble det lagt til rette for å klassifisere skipsfart
i henhold til en egen modell ("Model Schedule"), som sikrer et rederi
adgang til å selge alle tjenester vedrørende internasjonal
transport (last og passasjerer) og tilknyttede tjenester (lastehåndtering,
lagring, tollbehandling, containerhåndtering, agenturtjenester
og videreforsendelse) samt å få tilgang til og
bruk av havnetjenester (los, taubåter, forsyninger, avfallshåndtering,
navigasjonshjelpemidler, havnekaptein-tjenester, nødreparasjon,
oppankring og kaiplass). Kystfart er ikke en del av Model Schedule.
Norges forpliktelser for skipsfart og maritime tjenester i GATS
er basert på systemet i "Model Schedule".
På skipsfartsområdet
har Norge fremmet krav til 38 land.Hovedmålet
er å sikre fri adgang for den norske handelsflåten
tilvåre viktigste markeder.
Dette søkes oppnådd bant annet ved at likebehandlings-
og bestevilkårsprinsippet skal gjelde fullt ut for skipsfartstjeneste
slik tilfellet er for andre tjenestesektorer. Norge ønsker
at flest mulig land skriver inn forpliktelser for skipsfartssektoren
i sine bindingslister, samtidig som unntakene fra bestevilkårsprinsippet
begrenses. Dette vil gi mer forutsigbare og likeverdige markedsvilkår for
norsk skipsfart.
Konkret foreslås
at andre WTO-medlemmerskriver inn forpliktelser
på skipsfartsområdet i sine bindingslister basert
på "Model Schedule", fordi denne modellen etter vår oppfatning
sikrer en mest mulig effektiv sjøtransport. Ettersom Norge
allerede har tatt forpliktelser for skipsfart og maritime tjenester
basert på "Model Schedule", innebærer disse kravene at landene skal
ta slike forpliktelser som Norge allerede har påtatt seg.
Enkelte tjenester innenfor
dør-til-dør transport (multimodal transportkjede)
er ikke inkludert i "Model Schedule". Norge har derfor overfor enkelte land også tatt
med veitransport og videreforsendelse og henting av tomme containere
innenriks (kabotasje). Veitransportkravet gjelder bare retten til å etablere
lokalt selskap.
Norge samarbeider aktivt med en rekke land,
både skipsfartsland og avskiperland, med felles interesser
på skipsfartsområdet, som Australia, EU, Hong
Kong, Japan, Korea, Kina og Singapore . Alle disse går
nå inn for omfattende forpliktelser på skipsfartsområdet.
Mer enn 80 norske bedrifter konkurrerer på verdensmarkedet
innenfor olje- og gassvirksomhet, som totalt eksporterte for ca.
34 milliarder kroner (varer og tjenester til sammen) i 2001 (kilde:
INTSOK, 2001). Flere norske bedrifter leverer også energitjenester
som ikke er direkte knyttet til olje- og gassektoren, for eksempel
innenfor energiplanlegging, elektrifisering, energirådgivning,
vannressursforvaltning, transporttelematikk, sedimentteknologi,
miljøkonsekvensanalyser, salg og omsetning av elektrisitet
etc.
I GATS forhandles bare om adgangen til å levere
tjenester. Utvinning og produksjon av energi
(elektrisitet, olje og gass) faller utenfor GATS’ virkeområde.
Norges mål er å sikre
norske interesser bedre markedsadgang og likebehandling på verdensmarkedet. Norge
har fremlagt forhandlingskrav og forslag til 29 land, der vi særlig
har prioritert bedre handelsvilkår for norske bedrifter
innenfor internasjonal olje- og gassvirksomhet, herunder den norske
offshore-industrien. Norges krav går ut på at
landene påtar seg forpliktelser om markedsadgang og likebehandling
for tjenester i tilknytning til olje, gass og elektrisitet, og både
opp- og nedstrømsaktiviteter, for eksempel leting, boring,
design, bygging, tjenester knyttet til utvinning, rørledningstransport,
salg og markedsføring osv.
Norge samarbeider nært med andre land
som har markert interesser på energiområdet, slik
som Canada, Chile, Cuba, EU, Japan, USA og Venezuela.
Forhandlinger om liberalisering av teletjenester
i WTO har skjedd i flere trinn og ble avsluttet i 1997 og resulterte
i Den Fjerde Protokoll til GATS. Avtalen trådte i kraft
5. februar 1998 og inneholder forpliktelser både hva gjelder
verdiøkende teletjenester ("Value-Added Services") og grunnleggende
teletjenester ("Basic Telecommunication Services").
Med verdiøkende teletjenester menes
tilpassede tjenester som benytter ren telekommunikasjon som underlag,
mens med grunnleggende teletjenester menes retten til å anlegge,
drive og eie infrastruktur, samt å tilby taletelefoni.
Skillet mellom verdiøkende teletjenester og grunnleggende
teletjenester er vanskelig å trekke nøyaktig og
har i dag liten praktisk eller rettslig betydning. I all hovedsak
dreier de pågående forhandlinger seg om de såkalte
grunnleggende teletjenester, da de fleste medlemmer allerede har
tatt forpliktelser for verdiøkende teletjenester.
I tillegg til fjerde protokoll har flere land
sluttet seg til det såkalte "Reference Paper on Regulatory
Principles". Dette er et sett av sentrale bestemmelser som har til
formål å sikre konkurranse. Eksempelvis gir referansedokumentet
bestemmelser om samtrafikk, uavhengig tilsynsmyndighet, tilgang
til frekvenser og numre, transparente konsesjonsprosedyrer etc.
Norske teleselskaper leverer teletjenester internasjonalt
og har etablert virksomhet i flere land. Norske selskaper har investert
betydelige verdier i selskaper i utlandet. I lys av Norges kommersielle
interesser på området og det forhold at Norge
allerede har sluttet seg til alle avtalene og tatt omfattende forpliktelser
for teletjenester i WTO, har Norge utelukkende offensive interesser
mht. teletjenester.
Norge har sluttet seg til
alle avtaler for teletjenester i WTO. Det er fremlagt norske forhandlingskrav
og forslag for teletjenester til 27 land. Norges målsetting
for forhandlingene om teletjenester i WTO, er å få flest mulig
land til å ta fulle forpliktelser på teleområdet, dvs.
fjerne alle eventuelle restriksjoner som spesifikt måtte
knytte seg til telesektoren. Videre ønsker man fra norsk
side at landene slutter seg til det såkalte "Reference Paper on Regulatory Principles", ettersom det bidrar til mer rettferdig konkurranse
om adgangen til telenettverk, frekvenser ol.
Norge samarbeider aktivt med en rekke land med
felles interesser i teleforhandlingene, blant annet USA, EU, Canada,
Chile, Japan, Sveits, Thailand og Singapore. Alle disse går
inn for omfattende forpliktelser for teletjenester.
"Forretningstjenester" omfatter en lang rekke
yrkeskategorier og tjenester, hvorav noen er knyttet til spesifikke
profesjoner eller frie yrker (for eksempel ingeniører,
revisorer, arkitekter etc), mens andre er knyttet til tjenestetyper
(Edb-tjenester, utleie- og leasingtjenester, eiendomsmeglingstjenester
etc.). Dette representerer i betydelig grad små- og mellomstore
selskaper som vil ha særlige fordeler av å oppnå større åpenhet
og mer likeverdige konkurranseforhold på andre lands markeder.
Norge ønsker at krav om lokalt bosted og statsborgerskap
fjernes, videre at landene skriver inn de begrensninger som de anvender
i sine nasjonale bindingslister for å skape større
forutsigelighet for norske bedrifter der. Eksportverdien av norske yrkes-
og forretningstjenester beløp seg i 2001 til ca. 32 milliarder
kroner. Norge har allerede påtatt seg fulle forpliktelser,
dvs. ikke innskrevet spesifikke begrensninger, på de fleste
tjenestesektorer innen "yrkes- og forretningstjenester". Norge krever
tilsvarende forpliktelser fra andre land. I tillegg krever Norge økte
forpliktelser på enkelte områder der Norge i dag
ikke har forpliktelser, men som Norge vurderer å tilby
forpliktelser på i løpet av forhandlingsrunden.
De norske kravene knytter seg i hovedsak til
ingeniørtjenester og ingeniørrelatert
virksomhet, for eksempel teknisk testing og analyse, teknisk og
vitenskapelig rådgivning osv. Norge har betydelige næringsinteresser
på disse områdene. Eksportverdien av norske arkitekt-
og ingeniørtjenester var i 2001 på over 8 milliarder
kroner. Flere norske bedrifter har utviklet spisskompetanse på disse
områdene, særlig i tilknytning til norsk olje-
og gassindustri og skipsfart.
Det er fremmet norske forhandlingskrav
og forslag overfor 41 land på dette området. Siktemålet
for de norske forhandlingskravene er å fjerne handelsbarrierer,
som bostedskrav og nasjonalitetskrav, og sikre likebehandling for
norske bedrifter i verdensmarkedene.
Norske sjøforsikringsselskaper har
ca. 15% andel av verdens sjøforsikringspremier. Ønske
om økte forpliktelser i forhold til sjøforsikring
er derfor et prioritert område for Norge under forhandlingene.
Retten til å levere sjøforsikring på tvers
av landegrensene er sentral for sjøassurandørernes
virksomhet, ettersom en stor andel av skipstrafikken går
mellom land.
Det er også betydelige norske næringslivsinteresser innenfor
energiforsikring, herunder forsikring av olje og gassinstallasjoner,
gassrørledninger, elektrisitetsnettverk, LNG-anlegg osv.
Energiforsikring regnes som et eget felt med høy risiko
og stort skadepotensiale, hvor behovet for risikospredning er stort.
Det er fremmet norske forhandlingskrav og forslag overfor
36 land. Hovedfokus fra norsk side er å sikre norske selskaper
adgang til å levere forsikringstjenester på tvers
av landegrensene innen noen nærmere angitte områder
som sjøforsikring, energiforsikring, og forsikring av næringsvirksomhet
som involverer store verdier. Norge anmoder også i sine
forhandlingskrav og forslag om at landene vurderer å påta
seg forpliktelser innen forsikring for andre forretningsområder
som involverer store verdier og risiki. De norske kravene på forsikringsområdet
er supplert med tilknyttede tjenester som gjenforsikring, aktuarvirksomhet
og risikovurderingstjenester.
I de norske forhandlingskravene og forslagene
på luftfartsområdet anmodes landene for det første å utvide
sine forpliktelser til alle de områdene som omfattes av
dagens GATS-regler for luftfartstjenester (reparasjon av luftfartøy
og vedlikeholdstjenester, salg og markedsføring av luftfartstjenester
og komputerbaserte reservasjonstjenester), samt at landene slutter
opp om en utvidelse av anvendelsesområdet for GATS i forhold
til luftfartstjenester. Den foreslåtte utvidelsen gjelder
visse bakketjenester som "ground handling" og flyplassadministrasjon.Norske forslag på luftfartsområdet
er koordinert med EU.
Det er fremmet norske forhandlingskrav
og forslag overfor 25 land om at andre land påtar seg samme
forpliktelser som Norge. Videre at landene slutter seg til utvidelse
av anvendelsesområdet for GATS i forhold til luftfartstjenester
til å omfatte visse bakketjenester som "ground handling" og
flyplassadministrasjon.
Allerede i dag utgjør verdensmarkedet
for utdanningstjenester, som i praksis omfatter universitets- og høyskolenivå og
yrkesutdanning, mer enn 30 milliarder U.S dollars. De største
eksportland av utdanningstjenester er USA, Storbritannia, Frankrike
og Australia.
Siden GATS-avtalen ble inngått har
det skjedd en betydelig utvikling i retning av økt internasjonal
handel og flere private tilbydere. Det fremvoksende verdensmarked
for kommersielt baserte utdanningstjenester har bidratt til å øke
interessen for sektoren i forhandlingssammenheng. Det er videre
klart at de segmenter som er interessante i forhandlingssammenheng knytter
seg til høyere utdanning og voksenopplæring.
Norge har allerede påtatt seg forpliktelser
innenfor utdanningstjenester i WTO. Norges forpliktelser gjelder
alle utdanningsnivåer og både for utdanning som leder
til offentlig godkjente eksamener og for utdanning som ikke fører
til offentlig godkjente eksamener.
Det er identifisert offensive norske interesser
innen internettbasert opplæring og voksenopplæring,
og noen norske institusjoner er allerede etablert i utlandet. En
nærmere analyse av andre lands forpliktelser viser at flere
av de viktigste eksportland selv har relativt få forpliktelser
som sikrer likebehandling for andre lands tilbydere.
Av hensyn til den vekt som Norge legger på internasjonalt
samarbeid om kvalitative sider ved utdanningstilbudene, søker
Norge samarbeid med likesinnede utviklingsland og industriland for å bidra
til at liberalisering av utdanningstjenester sees i sammenheng med arbeidet
for bedre kvalitet i det internasjonale utdanningstilbudet, slik
dette blant annet kommer til uttrykk i Unesco’s arbeid
og i andre fora.
Det er fremlagt norske
forhandlingskrav og forslag på utdanningssektoren overfor
17 land. Kravene og forslagene knytter seg til høyere utdanning
og voksenopplæring. I Norges krav og forslag tas det til
orde for at landene fører inn i sine forpliktelser at de
vil ivareta hensynet til kvalitet, åpenhet og studentinteresser. Norge
har nevnt Unesco’s konvensjoner som eksempler på internasjonale
avtaler som landene kan forplikte seg til å følge.
Verdensmarkedet for miljøtjenester
har vokst betydelig siden Uruguay-runden (i dag ca. 280 milliarder
US dollar), og forventes fordoblet innen 2010.
På Ministerkonferansen i Doha ble det
enighet om at miljø skulle prioriteres i forhandlingene
og at WTO-medlemmene skulle legge vekt på handelsliberalisering
for miljøtjenester og miljøvarer. Hensikten er
at forhandlingene skal bidra til miljøgevinster på verdensbasis.
I innledningen til de norske forhandlingskravene
og forslagene er det slått fast at de ikke berører
offentlig virksomhet, mao. at forslagene ikke skal forstås å innebære
krav om privatisering av offentlig virksomheter eller av statlig
eide bedrifter.
Miljøtjenester var en helt ny tjenestesektor
under Uruguay-runden. Forhandlerne begrenset seg derfor til å behandle
de enkleste former for miljøtjenester, med særlig
vekt på kloakk- og avfallshåndtering. De forslag som
nå er fremmet fra mange land søker å reflektere den
tekniske og kommersielle utvikling som har funnet sted etter Uruguay-runden.
Norge har fremmet krav
og forslag overfor 44 land på denne sektoren. Dissesikter mot å sikre norske eksportører
av miljøtjenester bedre markedsadgang og likebehandling.
Dette kan bidra positivt til spredning av miljøteknologi, økt
innovasjon og rimeligere miljøteknolog og dermed føre
til miljøgevinster.
Norske bedrifter som etablerer seg i utlandet
har behov for å kunne bruke egne ansatte i sine lokale
kontorer der i en overgangsperiode. Selskapene har behov for å kunne
nyttiggjøre seg ansattes arbeidserfaring fleksibelt innenfor
hele konsernet. Dette er særlig viktig for selskaper der
de ansatte har spesialkompetanse. Ansattes kunnskaper om konsernets
forretningsområder kan også være viktig
for å komme raskt i gang i nye markeder. Norge har allerede
tatt forpliktelser i GATS for midlertidige arbeidstillatelser for
konsernansatte.
Lokale restriksjoner for arbeidstillatelser,
møter flere norske selskaper i utlandet. Fra norsk side
har man derfor anmodet en rekke land om å gjøre
det lettere for ansatte som flytter innen samme konsern å få en
tidsavgrenset eller midlertidig arbeidstillatelse.
De norske forslagene er
generelle og har til formål å bringe behovet for
konsernansatte inn i forhandlingene om midlertidige arbeidstillatelser
i GATS.
I denne fase av forhandlingene finner det sted
et stort antall konsultasjoner med de land som Norge har fremmet
krav og forslag overfor, og som har fremmet krav overfor Norge.
Disse konsultasjonene danner i sin tur grunnlaget for de første
tilbud fra Norge og de øvrige WTO-medlemslandene om revisjon
av de nåværende forpliktelser under tjenesteavtalen.
Norges innledende tilbud skal fremlegges innen 31. mars 2003. Deretter fortsetter
bilaterale forhandlinger om nye innrømmelser av forbedrede
handelsvilkår. Medlemslandenes endelige reviderte tilbud
vil utgjøre landenes nye forpliktelser i WTO. Dette vil
være klart først mot slutten av forhandlingsrunden.
Forhandlingsrunden forutsettes avsluttet innen 1. januar 2005.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 26. februar 2003
Thorbjørn Jagland
leder |
Gunhild Øyangen
ordfører |
Åslaug Haga
sekretær |