Åra 1997-2001 har vore prega av høg
sysselsetting, låg arbeidsløyse og god inntektsvekst.
Dette har medverka til god økonomi for mange hushald, og
gitt større etterspurnad etter bustader og høgare
aktivitet innafor bustadsektoren. Veksten i bustadinvesteringar
og bustadbygging har særleg vore høg i 2000 og
2001, jf. tabell 1 Prisutviklinga på bustader, og då særleg
det gunstige forholdet mellom prisen på brukte og nye bustader
i størstedelen av perioden, har også medverka til
den positive utviklinga i bustadbygginga i denne perioden. Bustadbygginga
i 2001 var den høgaste sidan 1980-talet. Det sterke oppsvinget
i igangsettinga av nye bustader som starta i 2000, skjedde jamvel
om Noregs Bank det året sette opp renta fire gonger med
til saman 1,5 prosentpoeng.
Tabell 1: Nokre hovudtal
for utviklinga i bustadsektoren dei siste åra
| 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |
Bustadinvesteringar i mrd.
kroner | 31,3 | 31,8 | 32,0 | 37,1 | 42,3 |
Igangsette bustader | 21 259 | 19 646 | 20 492 | 23 550 | 25 266 |
Gj.snittleg bruksareal
(m2) - igangsette bustader | 130 | 128 | 124 | 124 | 118 |
Marknadsrente - bustadlån
(per 31.12)1 | 5,43 pst. | 9,82 pst. | 7,19 pst. | 8,64 pst. | 8,15 pst. |
Byggjekostnadsindeks for
einebustad2 | 2,0 pst. | 2,9 pst. | 2,5 pst. | 3,9 pst. | 4,7 pst. |
Årleg prisvekst
for nye einebustader | 4,5 pst. | 9,0 pst. | 9,1 pst. | 8,7 pst. | 7,8 pst. |
Årleg prisvekst
for sjølveigde bruktbustader | 8,6 pst. | 9,0 pst. | 9,9 pst. | 14,0 pst. | 5,5 pst. |
1 Renteindikator for bustadlån basert
på eit utval på 9 forretningsbankar og 41 sparebankar.
2 Byggjekostnadsindeksen måler prisutviklinga
på materialar, arbeidskraft, transport og anna som inngår
i produksjon av bustadbygg.
Kilde: Kjelde: SSB og Cicero Informasjon AS.
Medan talet på bustader har auka dei
siste åra, har storleiken på bustadene jamt over
blitt mindre. Gjennomsnittleg bruksareal har gått ned med
12 m2 sidan 1997, og var på 118
m2 i 2001. Innspurten i satsinga på omsorgsbustader
er ein vesentleg grunn til at gjennomsnittsarealet har gått
ned. I tillegg blei det i 2001 sett i gang bygging av mange studentbustader,
særleg i Oslo. Statistikken viser også at den
gjennomsnittlege storleiken på hushalda går ned,
og slik aukar det generelle behovet for mindre bustader.
Den sterke veksten i prisane både på nye
og brukte bustader heldt fram i 2000. Det året steig prisane
på brukte bustader mest. Den sterke veksten i bustadprisane
har truleg medverka til den auka bustadbygginga. Særleg
har etterspurnaden etter bustader vore stigande i dei største
byane.
Sjølv om bustadbygginga på landsbasis
no er høgare enn den langsiktige etterspurnaden, vil den
låge bustadbygginga på 1990-talet medføre
at det i mange større bysentra framleis vil vere større
etterspurnad enn tilgang på bustader dei nærmaste åra.
Difor har det i den seinare tida vore eit viktig bustadpolitisk
mål å auke innsatsen i pressområda for å redusere
regional ubalanse i bustadmarknaden.
I tillegg til høgt nivå på nybygginga
er det no eit potensial for vekst i rehabiliteringsmarknaden. På 1970-talet
blei det sett i gang bygging av over 40000 bustader kvart år,
og mange av desse bustadene nærmar seg no rehabiliteringsmoden
alder. Det ser dessutan ut til at det er ein aukande tendens til å byggje
om næringseigedomar til bustader.
I 2000 og 2001 blei det sett i gang fleire bustadtiltak som
skal gjere det lettare for unge og vanskelegstilte å etablere
seg i eigar- eller utleigebustad.
Husbanken skal gjennomføre Regjeringas
bustad- og byggingspolitikk målretta og effektivt. Banken
skal fremje bygging av bustader med ein nøktern standard og
god kvalitet. Banken forvaltar låne- og tilskotsordningar,
fordeler bustønad og gir råd og rettleiing til kundane.
Husbanken gir lån og tilskot til bustadbygging,
bygging av barnehagar og studentbustader, bustadfornying, bustadetablering,
omsorgsbustader og sjukeheimar. Desse verkemidla nyttar Husbanken
for å nå dei bustadpolitiske måla til
Regjeringa.
Tabell 2 viser dei viktigaste verkemidla til
Husbanken i forhold til dei bustadpolitiske måla.
Tabell 2: Husbankens verkemiddel
i forhold til dei bustadpolitiske måla 1999-2001
| 1999 | 2000 | 2001 |
| | | |
God
bustaddekning | | | |
Oppføringslån,
talet på ordinære bustader med godkjenning | 8 530 | 9 989 | 11 307 |
Oppføringslån,
gj.snittleg storleik på bustader som fekk lån
(m2) | 110 | 104 | 94 |
Lån til omsorgsbustader
og sjukeheimsplassar, talet på bueiningar med tilsegn | 1 402 | 313 | 93 |
Tilskot til omsorgsbustader
og sjukeheimsplassar, talet på bueiningar med tilsegn | 6 285 | 6 235 | 7 437 |
| | | |
God
bustadfordeling | | | |
Etableringslån,
talet på tilsegn frå kommunane | 8 115 | 8 157 | 11 324 |
Kjøpslån,
talet på bustader med godkjenning | 2 288 | 2 165 | 4 207 |
Bustadtilskot til etablering,
talet på bustader med tilsegn | 1 456 | 1 388 | 1 550 |
Bustadtilskot til utleigebustader,
talet på bustader med tilsegn | 1 185 | 901 | 1 045 |
| | | |
Butryggleik | | | |
Bustønad, talet
på hushald med stønad 1 | 100 539 | 103 482 | 106 106 |
| | | |
Gode
bustader, god byggkvalitet og godt bumiljø | | | |
Oppføringslån,
talet på bustader med tilleggskvalitetar | 6 771 | 8 162 | 8 332 |
Tilskot til bustadkvalitet,
talet på bustader med tilsegn | 4 452 | 4 874 | 4 846 |
Utbetringslån,
talet på bustader med tilsegn | 9 999 | 15 014 | 10 651 |
Bustadtilskot til utbetring,
talet på saker med tilsegn frå kommunane | 5 610 | 5 362 | 5 157 |
Lån til barnehagar
og skulefritidsordning, talet på plassar | 1 730 | 1 789 | 2 285 |
Tilskot til utvikling av
bumiljø o.a., talet på prosjekt | 116 | 137 | 144 |
1 Ved hovudutbetaling
for andre termin
I 1996 blei verkemiddelapparatet i Husbanken
lagt om. Rentestøtta for lån blei avskaffa, og
midlane skulle i staden nyttast i form av målretta tilskot.
Tabell 3 gir oversyn over dei viktigaste verkemidla som Husbanken
disponerte i perioden 1998-2001.
Tabell 3: Verkemidla til
Husbanken. Rammer for aktivitetsnivå 1998-2001, mill. kroner
| 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |
| | | | |
Tilskotsrammer
i alt | 3 766 | 4 144 | 4 319 | 5 427 |
Bustønad | 1 507 | 1 576 | 1 623 | 1 796 |
Tilskot til
byfornying og bustadkvalitet | 180 | 175 | 125 | 92 |
Bustadtilskot til etablering,
utbetring og utleigebustader | 434 | 494 | 489 | 641 |
Tilskot til utvikling av
bumiljø, bustadforvaltning og bustadpolitikk1 | 22 | 35,4 | 31,6 | 29 |
Tilskot til organisasjonar
for funksjonshemma2 | 8 | - | - | - |
Oppstartingstilskot | 1 535 | 1 582 | 1 617 | 2 142 |
Kompensasjonstilskot3 | 80 | 282 | 433 | 727 |
| | | | |
Utlånsramme | 8 000 | 9 000 | 11 000 | 13 000 |
Oppføringslån
- nye bustader4 | 4 079 | 4 135 | 6 036 | 6 771 |
Lån til omsorgsbustader
o.a. | 890 | 963 | 285 | 89 |
Utbetringslån | 676 | 1 168 | 1 748 | 1 208 |
Etableringslån | 1 373 | 1 667 | 1 730 | 2 340 |
Kjøpslån | 986 | 1 067 | 1 201 | 2 592 |
1 Dette er den delen
av løyvinga som Husbanken forvaltar. I tillegg forvaltar
Kommunal- og regionaldepartementet ein mindre del av den samla løyvinga
til føremålet.
2 Posten blei innlemma
i tilskot til utvikling av bumiljø m.m. frå og
med 1999.
3 Nytt tilskot i 1998.
4 Inklusive lån
til barnehagar.
Åra 2000 og 2001 var prega av ei sterk
auke i bustadbygginga. Husbanken har medverka til denne utviklinga
i form av lån og tilskot. Husbanken har i denne perioden
i større grad enn før markerte seg når
det gjeld oppføring av nye bustader i storbyane og andre
pressområde. Eit anna kjenneteikn for perioden er den storstilte
utbygginga av omsorgsbustader og sjukeheimsplassar under handlingsplan
for eldreomsorga.
Vidare har samanslåinga av dei to bustønadsordningane
ført til at bustønaden har auka etter måten
mykje. I tillegg er det gjort stadige forbetringar i bustønadsordninga,
mellom anna ved at ein for barnefamiliar har sløyfa finansieringskrav
i private utleigebustader (2000) og heva buutgiftstaket (2001).
Talet på stønadsmottakarar har stige jamt i 2000
og 2001. Bustadtilskot til etablering, utbetring og utleigebustader
auka markert frå 2000 til 2001 for å gi rom for
fleire bustader for unge og vanskelegstilte. Tilskot til byfornying
og bustadkvalitet har gått ned frå det blei innført
i 1996. Det er i første rekkje tilskot til byfornying som
har gått ned, og det blir ikkje lenger gitt rammetilskot
til større byfornyingsprosjekt.
Ein nærmare omtale av dei enkelte låne-
og tilskotsordningane er gitt i punkt 3.3-3.6 i meldinga.
Systemet for fastsetjing av renta har også i
2000 gitt eit stabilt og relativt rimeleg rentenivå i Husbanken, men
renta har stige noko i 2001. Særleg gjeld dette den flytande
renta.
Husbanken tilbyr kundane fleksible nedbetalingsordningar
både når det gjeld betalingsform, nedbetalingstid
og avdragsfri periode. Kundane kan velje mellom flytande rente,
der renta blir regulert kvart kvartal, og eit tilbod om fem års
fastrente. Fastrentetilbodet til nye kundar blir endra kvar månad.
Husbanken utbetalte 9,1 mrd. kroner i nye lån
i 2000 og 11,2 mrd. kroner i 2001. Auken kjem i hovudsak av auka
lånerammer, at det blir gitt relativt fleire lånetilsegner
og at utbetalinga av nye lån har vore større enn innbetalinga
av ordinære og ekstraordinære avdrag frå lånekundane
i Husbanken.
Avdraga utgjorde 5,7 mrd. kroner i 2001 mot
5,1 mrd. kroner i 2000. Høg etterspurnad etter låneordningane
og relativt gunstige rentevilkår har ført til
at utlånsmassen har auka dei siste åra og no er
oppe på same nivået som tidleg i 1990-åra.
Fleirtalet av kundane i Husbanken har bunde
lånet til fast rente. Ved utgangen av 2001 var 70 pst.
av låna bundne i fastrentekontraktar. Målt som
del av den uteståande lånemassen utgjorde dette
79 pst.
Også i forvaltinga av låna
tek Husbanken bustadpolitiske omsyn gjennom å vise fleksibilitet
og gi råd i situasjonar med misleghald. Ved å freiste å unngå tvangssal
gjer banken sitt for å få tapa så låge
som mogleg, samtidig som dette òg medverkar til å oppfylle målet
om butryggleik.
Misleghaldet har stabilisert seg på eit
lågt nivå.
Ved utgangen av 2001 hadde Husbanken bokført
eit samla bruttotap på 17,8 mill. kroner, mot 21,3 mill. kroner
i 2000. Tapa er fordelte med 17,1 mill. kroner på personlege
låntakarar og 0,7 mill. kroner på ikkje-personlege
låntakarar.
Klagenemnda for Den Norske Stats Husbank behandla
i 2000 132 saker, av desse blei 99 endeleg avgjort av nemnda.
I 2001 behandla nemnda 200 saker, der 179 saker blei
endeleg avgjort av nemnda. Av alle saker som kom inn i Husbanken
i 2001, utgjer klagene 1,4 pst.
Klage på avslag om kjøpslån
utgjorde fleirtalet av Klagenemnda sine saker både i 2000
og 2001.
Husbanken fekk ny administrerande direktør
i juni 2001. Om hausten blei det ved hovudkontoret gjennomført
fleire administrative og organisatoriske endringar. Føremålet
med endringane var å få til ein meir effektiv
og fleksibel organisasjon.
Husbanken hadde i 2001 ansvaret for den administrative
støtta i samband med etableringa av Husleigetvistutvalet
i Oslo som er ei verksemd under Kommunal- og regionaldepartementet.
Denne støtta har etter kvart kome inn i rutinebundne former,
og omfattar mellom anna IT-støtte, arkiv- og rekneskapsstøtte
osv.
I 2001 starta prosessen med å flytte
delar av regionkontor Sør, dvs. regionen Aust-Agder, Vest-Agder
og Telemark, til Arendal. Det er lagt opp til at dette kontoret
skal byggjast ut til eit fullverdig regionkontor - på lik
linje med alle andre regionkontor - frå 1.juni 2003. Når
det gjeld fylka Vestfold og Buskerud, arbeider Husbanken med å finne
ei høveleg plassering av desse.
I år 2000 introduserte Husbanken servicefråsegner.
I desse fråsegnene blei det sett klare mål for
kva kundane kan vente av saksbehandlingstid frå Husbanken
si side. Servicefråsegner og driftsmål skal gjere
kundane i Husbanken sikre på at dei kan vente god service.
I ei storkundeundersøking som blei
gjort i oktober 2001, fekk utbyggjarar, kommunar, bustadbyggjelag, burettslag
og fleire høve til å uttale seg om servicenivået
i Husbanken. 88 pst. var anten nøgde eller svært nøgde,
og 96 pst. sa at dei ville bruke Husbanken i framtidige prosjekt.
93 pst. av personkundane vurderte servicen som bra eller veldig
bra.
Prosentdelen av kvinner i leiarstillingar i
Husbanken er 38 pst. ved utgangen av 2001.
Informasjonsteknologien i Husbanken har utvikla seg
sterkt frå år til år og har i stor grad
medverka til at Husbanken kan ta seg av dei bustadpolitiske oppgåvene
på ein effektiv måte. IT-verktøya til
banken er heilt avgjerande for all verksemd når det gjeld
både kundebehandling, informasjon og rapportering. Ein
ny strategiplan for IT-verksemda blei ferdig tidleg i 2001.
Fleire rimelege butilbod til vanskelegstilte
grupper er ei høgt prioritert oppgåve for Husbanken.
Prosjektkonkurransane som Husbanken har vore initiativtakar til, er
eit av verkemidla for å oppnå denne målsettinga. Konkurransane
er spesielt retta mot utleigebustader for ungdom og vanskelegstilte,
bustader for flyktningar, i tillegg til miljøvennlege bustadområde.
Prosjektkonkurransane skal stimulere og leggje
til rette for ein meir aktiv bustadpolitikk i kommunane. Husbanken
bidreg til dette ved å gi økonomisk stønad til
konkurransane, presentere sine tilskots- og låneordningar
og tilby sin faglege kompetanse.
Konkurransane er ein del av Husbanken sitt arbeid med å stimulere
til nytenking i bustadsektoren. Gjennom konkurransane ønskjer
Husbanken òg å føre entreprenørar
og arkitektar saman ved at det blir stilt krav om at arkitekt skal
nyttast ved utforming av bustadene. Vonleg vil dette føre
til at den lokale byggjebransjen får større interesse
for god kvalitet og god byggjeskikk.
I 2001 inviterte Husbanken til 11 prosjektkonkurransar.
I 1999 blei det arrangert ein tilsvarande konkurranse, og i 2000
ble det arrangert to tilsvarande konkurransar.
I meldinga er prosjektet Bondelia i Gjøvik
og eit prosjekt i Stange nærare omtala. Begge prosjekta
baserer seg på prosjektkonkurranse.
Husbanken skal vere i framkant av bustadplanlegginga.
Gjennom prosjektkonkurransar oppnår ein dialog om det enkelte
prosjekt, og Husbanken kan då med sine kostnads- og kvalitetskrav
vere med på å påverke utforminga av prosjekta
i stor grad.
For å stimulere kommunane til å lage
bustadsosiale handlingsplanar ga Husbanken om lag 9 mill. kroner
i tilskot under kap. 581 post 78 til 118 prosjekt i 2000 og 2001.
For å rettleie kommunane la Husbanken vekt på ein
kombinasjon av dialog og skriftleg rettleiingsmateriale.
Prosjektmålet om at minst 90 kommunar
skulle ha sett i gang planarbeid innan november 2001, blei nådd. Ved årsskiftet
2001/2002 var det sett i gang arbeid med bustadsosiale
handlingsplanar i om lag 120 kommunar. Målet om at 40 kommunar
skulle ha ferdige planar til same tidspunkt blei ikkje nådd.
Ved årsskiftet 2001/2002 hadde 16 kommunar klare
planane sine. Grunnen til at måltalet ikkje blei nådd
var at det tok lengre tid enn venta for kommunane å få på plass
eit politisk vedtak, organisere prosjektet og sette av ressursar
til å gjennomføre arbeidet.
Om lag halvparten av kommunane i landet, med
over 15000 innbyggjarar, er med i dette bustadsosiale planarbeidet.
Av alle kommunar med under 15000 innbyggjarar er planarbeid sat
i gang i om lag kvar sjette kommune. Omfanget av sosiale problem
i kommunane ser ut til å vere den viktigaste årsaka
til at kommunar lagar bustadsosiale handlingsplanar.
112 kommunar er pr. oktober 2002 i gang med bustadsosiale
handlingsplanar, og 43 kommunar har ferdigstilt sine bustadsosiale
handlingsplanar.
I 2001 gjorde Asplan Viak ei evaluering av prosjektet bustadsosiale
handlingsplanar. Evalueringa peikar på at det er eit stort
planbehov på det bustadsosiale feltet, og det blei konkludert
med at kommunane vurderer handlingsplanane som eit godt verkemiddel
i kommunen både med tanke på å få til
eit godt samarbeid på tvers av sektorane og med tanke på å nå målgruppene
i kommunen.
Evalueringa peiker på at handlingsplanane
har medført ein annan og betre dialog med Husbanken enn
den kommunane tradisjonelt har hatt. Kommunane er positive til at
dei i dette prosjektet har kome i kontakt med Husbanken allereie
i den strategiske delen av arbeidet.
Kommunane vurderer tilskotet frå Husbanken
som viktig for å få i gang planarbeidet. Kommunane
ser ut til å vere særs medvetne om at handlingsplanen
må koplast til kommunen sin økonomiplan og andre
sentrale planar. Kommunane ser ut til å ha hatt stor nytte av
rettleiingsmaterialet og anna informasjon frå Husbanken,
men dei etterlyser røynsler og gode planforslag frå andre
kommunar. Metoden for kartlegging av dei vanskelegstilte får
god omtale av kommunane, likeins har prosjektleiarsamlingane som
Husbanken arrangerer, fått god omtale.
Planane som er utarbeidde er svært
forskjellige. Dei lokale utfordringane varierer.
I fleire kommunar avdekka kartlegginga at mange
av dei vanskelegstilte har økonomi til å eige
sin eigen bustad. Kommunane har difor auka låneopptaket
til vidareutlån og endra regelverket.
Nokre kommunar har fokusert på at kunnskapen
om bustadverkemidla i tenesteapparatet ikkje er god nok. Spesielt
er det liten kunnskap om verkemiddel for å betre heimesituasjonen
for personar som ikkje har ein bustad tilrettelagt for deira funksjonsnivå.
Eit av dei viktigaste resultata er at kommunane
har avdekka at mange husstandar har behov for anna hjelp for å kunne
halde på bustaden. Mange har behov for oppfølging
i busituasjonen. Fleire kommunar foreslår difor at det
vert oppretta miljøtenester som skal følgje opp
vanskelegstilte i bustadene deira.
Fleire kommunar har samarbeidd i planfasen.
Dette har ført til at kommunane også har sett
på korleis dei kan dra nytte av kvarandre i gjennomføringa
av planen.
I planarbeidet kartlegg kommunane vanskelegstilte med
bustadbehov som er i kontakt med tenesteapparatet. Kartlegginga
pågår på samtlege tenestestader i kommunen.
Kartleggingsresultata blir vurderte i samanheng med den generelle
befolkningsutviklinga og bustadstrukturen i kommunen. Dette gjev
kommunen eit grunnlag for å seie noko om kva lokale utfordringar
dei har, noko som gjer det lettare å vurdera verkemidla
og utvikle strategiar.
Kommunane sender inn anonymiserte kartleggingsresultat
og ferdige planar til Husbanken. I oktober 2002 var 73 kommunar
ferdige med kartlegging av bustadbehovet i kommunen.
Kartlegginga har medverka til eit betre grunnlag
for Husbanken si vidare tildeling av midlar på dei ulike låne-
og tilskotsordningane til kommunane.
Gjennom dei bustadsosiale handlingsplanane har
staten fått auka kunnskap om dei lokale utfordringane i kommunane.
Planane har medverka til at Husbanken har fått reiskap
som kan gjere det mogeleg å målstyre verkemidla.
Planane gjer at Husbanken på førehand har betre
oversikt over kva søknader om til dømes bustadstilskot
som kjem og låneopptak i kommunane. Husbanken kan kome
tidleg inn i prosessen av prosjekta og påverke kvaliteten
i desse mellom anna gjennom prosjektkonkurransar.
Arbeidet med bustadsosiale handlingsplanar som prosjekt
blei avslutta i 2001, og det vidare arbeidet med planane blei lagt
inn i Husbanken sin daglege drift. Nye kommunar kjem til og får
del i Husbanken sitt opplegg. Ein av dei fremste utfordringane i
tida framover vil vere å få sett i verk planane
på ein måte som kjem bebuarane i kommunane til
gode. Å lage ein plan er berre det første skrittet
mot ein god bustadsosial politikk i kommunane. Å følgje
opp og realisere tiltaka i planen krev kompetanse og ressursar.
Det blir ei viktig oppgåve for Husbanken å hjelpe
kommunane med råd og økonomiske middel for å realisere
dei ulike bustadsosiale tiltaka. Det blir tatt sikte på ei
evaluering av effektane av dei bustadsosiale handlingsplanane i
kommunane etter tre år.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian
Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin
Andersen og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita
Apelthun Sæle og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet,
lederen Magnhild Meltveit Kleppa, mener St.meld. nr. 13
(2002-2003) gir en god gjennomgang av Husbankens virksomhet fra
2000 og 2001, og viser at Husbanken er et avgjørende verktøy
for å kunne drive en offensiv boligpolitikk. Komiteen viser
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002-2003),
i Innst. S. nr. 95 (2002-2003) og Innst. S. nr. 126 (2002-2003)
om forslag til endringer av boligvirkemidlene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at alle skal disponere en god og rimelig bolig i et godt bomiljø.
En god boligpolitikk må gå ut på at det
bygges nok eieboliger og ikke-kommersielle utleieboliger til at
færrest mulig får problemer på det ordinære
boligmarkedet og må få bostøtte og boligtilskudd
for å kunne skaffe seg et sted å bo.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, viser til at årene
1997-2001 har vært preget av høy sysselsetting,
lav arbeidsledighet og høy inntektsvekst. Dette har gitt
større etterspørsel etter boliger. Årene
2000 og 2001 var særlig preget av sterk vekst i boligbyggingen
der Husbanken medvirket i form av lån og tilskudd. Dette
flertallet er tilfredse med at Husbanken i denne perioden
i større grad enn før har markert seg når
det gjelder oppføring av nye boliger i storbyene og andre
pressområder. Dette flertallet har merket
seg at et annet kjennetegn for perioden er den storstilte utbyggingen
av omsorgsboliger og sykehjemsplasser under handlingsplanen for
eldreomsorgen.
Dette flertallet er tilfredse
med at det i 2000 og 2001 ble satt i gang flere boligtiltak som
skal gjøre det lettere for unge og vanskeligstilte å etablere
seg i egen eller utleiebolig. Blant annet gjelder dette boligtilskudd til
etablering.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er spesielt opptatt av å føre
en boligpolitikk som gir mulighet for vanskeligstilte å få en
bolig. Disse medlemmer mener også at det
er viktig å sikre god oppfølging for å mestre
en bosituasjon. Disse medlemmer mener også at
det er viktig å gi unge med liten egenkapital mulighet
til å etablere seg i boligmarkedet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil påpeke at Husbanken har
en viktig rolle når det gjelder å bidra til boligbygging
i distriktene der andre finansieringsmuligheter kan være
vanskelig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener
at Husbanken skal videreføres som en allmenn bank for boligbygging og
utbedring, og i tillegg være en bank som lettere bidrar
til boligetablering. Husbanken skal også bidra til å finansiere
boligbygging i distrikter hvor private banker vegrer seg mot å gi
lån. Flertallet har merket seg at Regjeringen
har varslet at lån til bygging av nye boliger framover,
trolig bare vil gå til de som har spesielle behov. Flertallet mener
disse signalene er svært overraskende og at dette vil føre
til redusert nybygging, og understreker at færre nye boliger
først og fremst vil ramme ungdom og de med økonomiske
problemer.
Flertallet viser til at Husbanken,
uten rentesubsidiering, kan sikre tilgang på rimelig kreditt
til nybygging, ved at staten benytter sin adgang til rimelige innlån
til det beste for låntakerne. Husbankens tilbud om oppføringslån
bidrar også til sterkere konkurranse i lånemarkedet
og til et generelt lavere rentenivå for boliglån.
Flertallet mener Husbanken skal
kunne gi lån også til lånsøkere
som vanskelig vil kunne få lån i de private bankene
også i sentrale strøk. Husbanken skal også med
sin spesielle kompetanse bidra til nøktern ressursbruk
og god kvalitet i boligbyggingen. Husbanken skal samtidig være
et viktig redskap for å kunne drive motkonjunkturpolitikk
og sikre at boligbygginga holdes oppe også i nedgangstider.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at St.meld. nr. 13 (2002-2003) omhandler årene 2000-2001
og har merket seg at regjeringen Stoltenbergs boligpolitikk var
vellykket på mange områder. Rammene til Husbanken
ble økt vesentlig og i 2001 var boligbyggingen den høyeste
siden 1980-tallet. Det ble også satt i gang bygging av
mange studentboliger, særlig i Oslo. I tillegg var det
i perioden 2001-2002 en storstilt utbygging av omsorgsboliger og
sykehjemsplasser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Per Sandberg, tar St.meld.
nr. 13 (2002-2003) om verksemda til Den Norske Stats Husbank 2000-2001
til orientering.
Disse medlemmer mener Husbanken
er i ferd med å utspille sin rolle som en bank for boligfinansiering
i det ordinære boligmarkedet.
Disse medlemmer viser til at
Husbanken ble opprettet i en tid da lånemulighetene var
mer utilgjengelig for mange. Dessuten var rentenivået svært
gunstig i en årrekke. Dette gjorde Husbanken attraktiv
for mange med lave eller vanlige inntekter. Av disse grunner hadde
Husbanken den gang en viktig boligpolitisk rolle å spille
ved at det var lettere for mange å få lån
i Husbanken enn i andre banker. Husbanken var den gang et viktig
virkemiddel i den sosiale boligpolitikken som ble ført
etter krigen. I dag er den boligsosiale betydningen blitt sterkt
redusert. Tilgjengeligheten i det private boliglånemarkedet
er blitt vesentlig styrket de senere årene. Dessuten er
det heller ikke lenger som tidligere noen umiddelbar rentefordel
knyttet til å oppta lån i Husbanken.
Disse medlemmer viser til at
en undersøkelse utført av Econ Senter for økonomisk
planlegging viser at Husbanken ikke lenger er et avgjørende
redskap for nivået på boligbyggingen her i landet.
Disse medlemmer mener derfor
at det bør vurderes å omdanne Husbanken fra en
generell boligbank til en bank for finansiering av en mer ekstraordinær type
boligbygging som det er vanskeligere å finansiere og realisere
gjennom det ordinære private bank- og finansieringssystemet.
Disse medlemmer mener et annet
alternativ kan være å privatisere Husbanken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at Husbanken har fått økt sine lånerammer
i perioden fra 1996 og frem til i dag, men at en stadig mindre andel
av midlene går til boligbygging og en stadig større
andel til enkeltindivider til kjøp av brukt bolig. Denne
utviklingen er forventet å fortsette i forlengelsen av
innføringen av START-lånet fra 1. januar 2003. Flertallet merket seg
også at Husbanken gikk tom for utlånsmidler i 2002,
med de konsekvenser dette hadde for boligbyggingen. Ifølge
Statistisk Sentralbyrå ble boligbyggingen redusert med
11 pst. fra 2001 til 2002.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Husbankens lånerammer
har økt i perioden.
Disse medlemmer er glad for innføringen
av Startlånet fra 1. januar 2003. Lånet har erstattet
ordningen med Kjøpslån og Etableringslån
og vil være en bedre og mer brukervennlig ordning for unge
og vanskeligstilte på boligmarkedet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Husbankens oppføringslån har finansiert
om lag halvparten av nybyggingen etter krigen og har bidratt til å holde
takten i boligbyggingen høyere enn hvis markedet alene skulle
finansiere boligbyggingen. Etter avskaffingen av rentetrappen i
1996 er betydningen av oppføringslånet redusert,
og det offentlige bidrar ikke lenger med subsidiering av boligbygging
og lånemottaker. Oppføringslånet er likevel
foretrukket av mange boligbyggere fordi det i snitt ligger lavere
enn markedsrente, og fordi det gir en opplevd trygghet for den enkelte
lånetaker både til kvalitet og til forvaltning. Flertallet viser
til at et enstemmig boligutvalg i NOU 2:2002 gikk inn for å videreføre
oppføringslånet.
Flertallet mener Husbankens rammer
bør utvides for å sikre målet om å igangsette
bygging av minst 25000 boliger i året.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil i denne sammenheng vise til
en nylig fremlagt evaluering av oppføringslånet
gjennomført av ECON. Evalueringen konkluderer med at Husbankens oppføringslån
har liten effekt på hvor mange boliger som bygges. Disse
medlemmer konstaterer at bare 5-11 pst. av de husbankfinansierte
boligene som inngår i evalueringen, ikke ville blitt oppført
uten husbanklån. Dette er boliger til personer som ikke
får lån i ordinære banker. Når
det gjelder lånets effekt på boligenes kvaliteter,
har disse medlemmer merket seg at evalueringen har
gitt et mer positivt resultat.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at Husbanken har innført en låneutmålingstrapp
der låneutmålingen til leiligheter over 85 kvadratmeter
reduseres. Etter flertallets oppfatning gjør
dette Husbanken mindre attraktiv som finansierer av varierte boområder
i storbyene, noe som over tid vil svekke Husbankens betydning for
boligbygging i byene. Eksempelvis er det stort behov for familieboliger
i flere sentrumsområder i Oslo som har byggekostnader langt
over Husbankens låneutmålingsbeløp.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, merker seg også at
en større andel av Husbankens lånekunder enn i
lånemarkedet for øvrig benytter seg av fastrentetilbud
i stedet for flytende rente, noe som gir større trygghet
for stabile utgifte og gjør dem mindre utsatt for rentesvingninger
i markedet.
Dette flertallet merker seg at
Husbanken i perioden har hatt svært lave tapsavskrivninger.
Komiteen merker seg
at Regjeringen kommer tilbake med drøftelse av Husbankens
låneforvaltning i forbindelse med den varslede boligmeldingen
til høsten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener likevel at det er avgjørende at Husbanken beholder
låneforvaltningen innen sin virksomhet. Forvaltningen av
lån er en del av Husbankens kjernevirksomhet. Det er gjennom
forvaltningen av lån at Husbanken møter sine kunder
og har muligheten til å bruke hele spekteret av virkemidler,
fra tilskudd til høyere låneutmåling
fulgt av kompetanse for å sikre viktige kvaliteter, fra
god byplanlegging til effektive og miljøvennlige energiløsninger.
Komiteen ser det som
positivt at Husbankens administrasjon i 2000 og 2001 har gjennomført
flere effektiviseringstiltak, blant annet at det er satt klare mål for
saksbehandlingstid og service. Komiteen har i den
forbindelse merket seg at Husbanken gjennom en stor kundeundersøkelse
i 2001 fikk svært positive tilbakemeldinger når
det gjaldt servicenivået.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at boligtilskuddet til enkeltpersoner og til utleieboliger
avløste rentesubsidiene av lån i 1996. Siden den
gangen har boligtilskuddenes betydning minsket fordi den reelle verdien
av boligtilskuddet har gått ned, samtidig som prisstigningen
både på nye og brukte boliger har vært vesentlig
høyere enn annen prisstigning. Prisen på nye boliger
steg med 60 pst. mens tilskuddets størrelse steg fra 560
mill. kroner i 1996 til 657 mill. kroner i 2002. I 1996 ble det
igangsatt bygging av 1430 utleieboliger, mens tall fra 2001 viser
at det bare ble igangsatt bygging av 1045 utleieboliger.
Komiteen viser til
at det ifølge NOU 2:2002 finnes minst 7800 bostedsløse
i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser også til at antallet flyktninger som bosettes er
for lavt i forhold til behovet og at flere av kommuner melder om
mangel på boliger.
Norge skiller seg fra Danmark og Sverige ved
at andelen av folk som eier boligen de bor i er høy, og
at andelen av ikke-kommersielle utleieboligers andel av leiemarkedet
er lav.
Flertallet mener tilskuddene
til kjøp og bygging av ikke-kommersielle utleieboliger
burde økes vesentlig for å nå et mål
om minst 10 pst. ikke-kommersielle utleieboliger av det samlede
boligmarkedet.
Flertallet mener at når
tilskuddene til eldreplanen nå fases ut, må tilskuddene
til boligbygging i stedet rettes inn mot bygging av boliger for
unge og vanskeligstilte.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil påpeke at det er store
forskjeller mellom boligmarkedet i Norge og de andre nordiske landene. Det
vises til at det norske boligmarkedet har en langt større
grad av eierboliger enn for eksempel det svenske, og at det har
vært bred støtte til denne politikken siden andre
verdenskrig. Disse medlemmer er også av
den oppfatning at denne politikken har vært svært
vellykket, og tilrettelegging for at flest mulig kan eie sin bolig
bør være hovedstrategien i boligmarkedet også i
fremtiden.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har utvidet "Prosjekt bostedsløse" til å gjelde
de syv største byene, og at frivillige organisasjoner nå også skal involveres. Disse
medlemmer er av den oppfatning at "Prosjekt bostedsløse"
er et viktig tiltak for å utvikle en nasjonal strategi
for bekjempelse av bostedsløshet.
Disse medlemmer vil påpeke
at boligtilskuddet er et viktig virkemiddel for at også de
aller mest vanskeligstilte på boligmarkedet skal få en
rimelig og nøktern bolig.
Disse medlemmer vil vise til
at i forbindelse med Handlingsplan mot fattigdom foreslo Regjeringen å styrke
oppfølgingen av bostedsløse gjennom bolig- og
oppfølgingsopplegg. Disse medlemmer vil også vise
til at tilskudd til boliger til bostedsløse har topp-prioritet
innenfor ordningen med boligtilskudd.
Disse medlemmer ber Regjeringen
komme tilbake til dette i forbindelse med den varslede boligmeldingen
til høsten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at tilskuddene til kvalitet og byfornying i perioden
er blitt redusert. Dette innebærer blant annet at tilskudd
til energisparende løsninger som varmepumper er blitt fjernet. Flertallet mener
at det å bruke markedsmekanismer ved å gi kvalitetstilskudd
til utbyggere som velger energibesparende og andre miljøvennlige
løsninger, er meget effektivt samfunnsøkonomisk
sett. Det er atskillig bedre og billigere å planlegge og
bygge miljøvennlige løsninger enn å installere
slike i etterkant. Det er flertallets oppfatning
at det er viktig for Husbanken å ha tilskudd til byfornyelse
og opprustning av bomiljøer.
Komiteen viser for øvrig
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002-2003).
Komiteen merker seg
at utgiftene til bostøtte øker. Komiteen ser
dette både som et utslag av at flere grupper kommer inn
under bostøtten og at flere har behov for bostøtte
som følge av den høye prisstigning i eie- og leiemarkedet
og økte økonomiske forskjeller mellom husholdningene.
Komiteen viser for øvrig
til Innst. S. nr. 95 (2002-2003) og Innst. S. nr. 126 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser også til at Regjeringen i
høst la frem en stortingsmelding om bekjempelse av fattigdom.
I denne meldingen fikk boligspørsmål en sentral
plass. Styrking av bostøtten og oppfølging av personer
med særlige boproblem er blant de sentrale tiltakene i
handlingsplanen. Disse medlemmer vil særlig
påpeke at det er i de to siste statsbudsjettene at bostøtten
har økt både i antall mottakere, ved at 5000 barnefamilier
har fått rett til støtte, og beløp per
mottaker, ved en generell økning og en økning
i støtten til lys og varme.
Disse medlemmer vil påpeke
at dette står i sterk kontrast til regjeringen Stoltenberg
som i 2001 foreslo å fjerne sjablonen for lys og varme,
samt foreslo en nulløkning i bostøtten
i statsbudsjettet for 2002.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet også i budsjettet for 2002 gikk
inn for å øke utgiftstaket for bostøtten
med 5000 kroner, samt å beholde sjablonbeløpet
for lys og varme i boutgiftene.
Komiteen merker seg
at tilskuddene til utarbeidelse av boligsosiale handlingsplaner
har fungert etter intensjonen. Gjennom utarbeidelse av slike planer
har både den enkelte kommune og staten ved Husbanken fått
god oversikt over det samlede økonomiske behovet for å nå den
enkelte kommunes boligpolitiske mål. Komiteen mener
utfordringen nå ligger hos regjering og Storting for å stille
tilstrekkelige midler til rådighet for å nå planene
som nå er utarbeidet.
Komiteen vil komme tilbake til
alle sider ved Husbankens virksomhet og forslag for å nå de
boligpolitiske målene i forbindelse med behandlingen av
Regjeringens varslede boligmelding høsten 2003.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 13 (2002-2003) - verksemda til Den Norske Stats Husbank - vedlegges protokollen.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 1. april 2003
Magnhild Meltveit Kleppa
leder |
Heikki Holmås
ordfører |
Hans Kristian Hogsnes
sekretær |