Det framholdes i meldingen at flertallet av
befolkningen i Norge har høy levestandard og gode levekår,
men at et lite mindretall lever i en situasjon preget av fattigdom
som likevel er noe annet enn fattigdom i internasjonal sammenheng.
Det understrekes at den tradisjonelle fattigdommen så godt
som er utryddet i Norge, men at det å leve i sosial og
materiell nød i et velferdssamfunn med generelt høy
levestandard ofte vil oppleves som særlig belastende.
Regjeringens visjon er at ingen skal leve i
fattigdom i Norge, og Regjeringen vil med utgangspunkt i tiltaksplanen
iverksette tiltak for å bekjempe fattigdom. Regjeringen
mener at fattigdomsutfordringene ikke bare løses gjennom
universelle velferdsordninger og en bred utjamningspolitikk, men
at bekjempelse av fattigdom i tillegg fordrer målrettede
tjenester tilpasset den enkeltes spesielle situasjon og behov. Innsatsen
skal målrettes mot de personene som lever i fattigdom,
og mot årsakene og risikofaktorene for å utvikle
fattigdom. I tillegg til målrettede tiltak vil Regjeringen
videreutvikle de universelle velferdsordningene for at disse i større
grad skal bidra til å hjelpe personer ut av fattigdom og
forebygge fattigdom. Hovedinnsatsen skal rettes inn mot å gjøre
de som lever i fattigdom over lengre tid, bedre i stand til å forsørge
seg selv gjennom eget arbeid. Vanskeligstilte barnefamilier er en
prioritert målgruppe. Regjeringen vil arbeide for å forebygge sosial
utstøting som har sammenheng med fattigdomsproblemer.
Om verdigrunnlaget uttales bl.a. at Regjeringen
vil føre en politikk som gir den enkelte frihet til å velge,
og at alle skal gis like muligheter ut fra den enkeltes forutsetninger.
Det understrekes at det offentlige ikke kan bekjempe fattigdom alene,
men at det enkelte mennesket har et ansvar for eget liv. Regjeringen
vil arbeide for et velferdssamfunn som støtter opp under
den enkeltes initiativ og egeninnsats, og hvor den enkelte tar medansvar.
Regjeringen legger opp til at velferdsordningene
skal gi økonomisk og sosial trygghet slik at alle kan leve
et verdig liv. Personer som på varig basis er avhengig
av offentlige ytelser for sitt livsopphold, skal ha en grunnleggende
trygghet for at de ikke rammes av fattigdom eller vedvarende dårlige
levekår. Regjeringen vil arbeide for et inkluderende samfunn,
hvor deltakelse og tilhørighet gjennom familie, nærmiljø og
frivillig engasjement, utdanning eller annen aktivitet vektlegges.
Det foretas i meldingen en drøfting
av hvordan fattigdom skal defineres, og det konkluderes med at det
i tiltaksplanen legges til grunn at lav inntekt, målt ved
50 prosent av medianinntekten som varer i tre år, utgjør
en hovedindikator på fattigdom.
Det understrekes at tiltaksplanen mot fattigdom
må ses i nær sammenheng med innsatsen på andre
områder, blant annet arbeidsmarkedspolitikken, utdanningspolitikken,
integreringspolitikken, boligpolitikken, rusmiddelpolitikken og
barne- og familiepolitikken og velferdspolitikken for øvrig.
Regjeringen viderefører reformarbeid
iverksatt av tidligere regjeringer, som er viktige i fattigdomssammenheng.
Dette gjelder blant annet:
Følgende initiativ og satsinger fra
Regjeringen må ses som et ledd i den samlede innsatsen
for å bekjempe fattigdom:
– Ot.prp.
nr. 102 (2001-2002) om tidsbegrenset uførestønad
– Handlingsplan mot rasisme og
diskriminering (2002-2006)
– Handlingsplan med tiltak for å øke
deltakelsen i samfunnet for barn og unge med innvandrerbakgrunn
– Ot.prp. nr. 63 (2001-2002) Om
lov om endringer i lov om borettslag og lov om eierseksjoner
– Ot.prp. nr. 94 (2001-2002) om
gratisprinsippet i grunnskolen
– St.meld. nr. 39 (2001-2002)
Oppvekst- og levekår for barn og ungdom i Norge
– St.meld. nr. 40 (2001-2002)
om barne- og ungdomsvernet
Regjeringen vil komme med framlegg på følgende områder:
– Stortingsmelding
om samordning av Aetat, trygdeetaten og sosialtjenesten
– Handlingsplan mot rusmiddelproblemer
– Stortingsmelding om arbeidsmarkedspolitikken
– Odelstingsproposisjon om introduksjonsstønad
– Stortingsmelding om boligpolitikken
for de neste årene
– Stortingsmelding om storbyene
– Stortingsmelding om folkehelsepolitikken
– Stortingsmelding om mål,
strategier og tiltak i politikken for funksjonshemmede
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, og fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, viser til
den fremlagte St.meld. nr. 6 (2002-2003). Flertallet ser
det som viktig at det gjennom tiltaksplanen mot fattigdom defineres
mål og strategier i arbeidet for å bekjempe fattigdom
i Norge. Utjevningsmeldingen som Bondevik I-regjeringen la frem,
dokumenterte forskjeller i levekår. Gjennom fattigdomsmeldingen
følger Bondevik II-regjeringen opp med målrettede
tiltak for å løfte de som har de dårligste
levekårene og lever i fattigdom. Dette vil være
med på å redusere de økonomiske og sosiale
forskjellene.
Flertallet slutter seg til Regjeringens
mål om at alle skal gis like muligheter ut fra den enkeltes
evner, ressurser og forutsetninger. Flertallet viser
til meldingens punkt 1.2, der det heter at:
"Det offentlige har et ansvar for å legge
til rette for at alle får like muligheter og vilkår
for å skaffe seg gode levekår. Det offentlige
kan ikke alene bekjempe fattigdom. Det enkelte mennesket har et
ansvar for eget liv. Det må stilles krav til alle, ut fra
hver enkelts evner og ressurser. Et velferdssamfunn må bygge
på en forståelse av at det er et gjensidig ansvar
og forpliktelse mellom stat og borger. Å stille krav er
et uttrykk for respekt og tro på enkeltmennesket. Tro på egne
muligheter er viktig for å komme seg ut av en vanskelig
situasjon. Regjeringen vil arbeide for et velferdssamfunn som støtter
opp under den enkeltes initiativ og egeninnsats, og hvor den enkelte
tar medansvar."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo
og Sigbjørn Molvik, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, understreker at
vi har et felles ansvar for å sikre at alle mennesker får dekket
sine grunnleggende behov, og for å gi alle muligheten til å leve
et godt liv i trygghet. Bærebjelkene i velferdssatsing
er å sikre alle rett til helse, bolig, arbeid og utdanning.
Disse medlemmer mener at rettferdig
fordeling må være basis for å sikre likeverdige
levekår. Det er et mål å sikre alle størst
mulig frihet til å utvikle sine evner og interesser innenfor
et trygt fellesskap.
Disse medlemmer vil understreke
at en forutsetning for å skape et trygt og solidarisk samfunn
der alle sikres rett til helse, bolig, arbeid og utdanning, er å sørge
for rettferdig fordeling og små økonomiske forskjeller.
Utviklinga i Norge de siste 10-15 åra har i lys av dette
gått i feil retning, slik disse medlemmer ser
det.
Disse medlemmer vil påpeke
at vi har sett en utvikling der de fleste har forbedret sin økonomiske
og sosiale levestandard, men innafor dette hovedbildet skjuler det
seg store forskjeller. De som fra før hadde mest å rutte
med, har fått enda mer, mens de som hadde størst
knapphet fra før, er blitt hengende enda mer etter. Denne
forskjellsutviklinga har akselerert på slutten av 90-tallet
og fortsetter inn i det nye årtusenet. Denne utviklinga
må, slik disse medlemmer ser det, ikke få lov
til å fortsette. En strategi for bekjempelse av fattigdommen
i Norge vil etter disse medlemmers mening vanskelig
kunne lykkes uten at den kobles sammen med en strategi for å minske
de økonomiske forskjellene.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringa i stortingsmeldinga gir uttrykk for at fattigdomsutfordringene
ikke løses gjennom universelle velferdsordninger og en
bred utjamningspolitikk. Disse medlemmer vil sterkt
understreke at universelle velferdsordninger og en bred utjamningspolitikk
er grunnleggende viktigst for å bekjempe fattigdom, men
at det også er nødvendig med personrettede tiltak
og individuelle løsninger.
Disse medlemmer mener derfor
at det er en klar svakhet ved stortingsmeldinga at en vurdering
av de universelle velferdsordningene og en bred utjamningspolitikk
er viet svært liten plass. Disse medlemmer mener
at bl.a. Utjamningsmeldinga som Regjeringa Bondevik I la fram, naturlig
burde være med som en del av grunnlaget for en omfattende
utjamningspolitikk i tilknytning til Regjeringas tiltaksplan mot
fattigdom.
Disse medlemmer vil peke på at
det viktigste virkemiddelet vårt samfunn rår over
for å utjevne økonomiske forskjeller, er skattesystemet.
Gjennom skattesystemet er det mulig å sørge for
en jamnere fordeling både av plikter og goder. Dagens skattesystem bidrar
i for liten grad til dette, slik disse medlemmer ser
det. Disse medlemmer mener derfor at Regjeringas
tiltaksplan mot fattigdom må følges opp med en
endring av skattesystemet slik at dette i større grad kan
bidra til økonomisk utjamning. Dette må omfatte
beskatning både av lønnsinntekter, kapitalinntekter
og formue. Disse medlemmer mener Regjeringa og Stortinget
må følge dette opp i behandlinga av Skatteutvalgets
(Skauge-utvalget) innstilling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at Skatteutvalget har hatt som mandat å vurdere
mål og prinsipper for skattesystemet, og behovet for endringer.
Utvalget har levert sin innstilling, og Stortinget vil behandle
dette i høstsesjonen 2003.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at skattesystemets fordelingsvirkninger
vil vurderes i denne sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at en strategi
for bekjempelse av fattigdommen i Norge ikke kan lykkes uten at
den kobles sammen med en strategi for å minske de økonomiske forskjellene.
Disse medlemmer vil påpeke
at den beste strategi for å bekjempe fattigdom er å hindre
at den oppstår. Derfor må samfunnet legge til
rette for at hver enkelt skal kunne bruke sine evner til beste for
seg selv og fellesskapet og sikre like muligheter for alle, mest mulig
uavhengig av livets tilfeldigheter. Mer markedsstyring og privatisering
på viktige velferdsområder øker forskjellene
i samfunnet. Markedet er ikke rettferdig og kan ikke ta samfunnsansvar.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at disse partiers skatteopplegg
gir skattelette til dem som trenger det mest, og skatteøkning
til de rikeste. Dette betyr at skatteopplegget i disse partiers
alternative statsbudsjett for 2003 ville gitt vesentlig bedre økonomi
for familier med lave og middels inntekter.
I en globalisert økonomi er presset
for å øke forskjellene stort. Vanlige folks lønninger,
sosiale ytelser og trygder presses ned, og lederlønninger
og utbyttekrav presses opp. Dette krever etter disse medlemmers syn
en sterk politisk bevissthet om det etisk riktige i en god fordelingspolitikk
både nasjonalt og globalt, og om det faktum at land med
en god fordelingspolitikk og sterk offentlig sektor også er
vellykkede i økonomisk forstand. En globalisert økonomi
kan skape verdier, men ikke fordele dem rettferdig. Uten styring øker gapet
mellom fattig og rik. Dette krever vilje og evne til politisk styring
både på nasjonalt og globalt nivå.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil minne
om at Utjamningsmeldinga ikke bare dokumenterte forskjeller i levekår,
men at meldinga også hadde konkrete forslag. Spesielt vises
det til kap. 9 om forslag som var beregnet til om lag 2 mrd. kroner.
En sterk og velfungerende velferdsstat er avhengig av
at alle innbyggere har interesser knyttet til fellesskapet, at alle
forplikter seg til å bidra, og at vi evner å fordele
byrder og goder rettferdig. Alle mennesker har en grunnleggende
plikt til å ta ansvar for seg selv og en rett til å sikre
seg selv en akseptabel materiell velferd ved å være
til nytte i fellesskapet. Fellesskapet og staten har en plikt til,
og et overordnet ansvar for, å hindre at noen lider økonomisk
nød, men også en rett til å stille krav
til alle mottakere av fellesgoder. Alle rettigheter som det enkelte
menneske har overfor fellesskapet, bør derfor motsvares
av forpliktelser som fellesskapet setter for den enkelte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, påpeker
at arbeid er den viktigste forsikring mot fattigdom. Velferdsordningene
må derfor inneholde gode, arbeidsrettede tiltak i tillegg
til økonomiske ytelser. Fattigdom finnes i Norge på tross av
at det eksisterer en rekke universelle ordninger for inntektssikring.
De generelle velferdsordningene er viktige for å forebygge
fattigdom, men ikke tilstrekkelige for å hjelpe mennesker
ut av fattigdom.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
er derfor enig med Regjeringen i at de universelle ordningene må suppleres
med målrettede, individuelle tiltak.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet legger til grunn
at et rettferdig samfunn forutsetter en omfordeling av ressurser
mellom de som har mest, og de som har minst, og at alle innbyggere
yter etter evne. De økonomiske forskjellene mellom folk
i Norge er i dag mindre enn i nesten noe annet land, men er økende.
Skal denne utviklingen snus, mener disse medlemmer at
vi fortsatt må satse mer på gratis velferdsordninger
for alle enn bare på å konstruere spesialordninger
for de få.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det ikke må være et mål
i seg selv at alle skal være mest mulig like, og at det
ikke må aksepteres at det finnes forskjeller i den norske
befolkning. Det er, og vil alltid være, til dels store
forskjeller hva angår inntekt og levestandard i befolkningen,
men dette er ikke i seg selv et stort nasjonalt problem. Disse
medlemmer mener at en fra politisk side bør konsentrere
seg om å få tak i de enkeltpersoner som faller
utenfor det sikkerhetsnett som finnes i velferdsstaten, for å motvirke
fattigdom. Disse medlemmer er av den oppfatning at
det ikke er riktig å snakke om at enkelte grupper er å anse
som fattige, men at en i stedet må erkjenne at det er enkeltpersoner
innen en rekke forskjellige grupper som i kortere eller lengre tid
er i en meget vanskelig økonomisk situasjon. Slik disse
medlemmer ser det, er det viktig at de personer som over
lengre tid ikke klarer å forsørge seg selv eller
sin familie, må på en mest mulig målrettet
måte få hjelp til å komme seg ut av denne situasjonen.