2.1 Bakgrunn

Forsvaret er i ferd med å orientere seg mot et nettverksbasert forsvar. Det er i denne sammenheng behov for å anskaffe TDL-16 som et felles system for overføring av sanntidsdata mellom Forsvarets enheter og våpenplattformer. TDL-16 vil være et viktig bidrag til å sikre norske bakke-, sjø- og luftstyrker en komplett kapasitet, som i tiden fremover vil sette dem i stand til å inngå i et integrert stridsmiljø nasjonalt og med andre NATO-land.

Innføring av TDL-16 må også sees i lys av PCC (Prague Capabilities Commitment) hvor bidrag til å oppnå kommando-, kommunikasjons- og informasjonsoverlegenhet samt å forbedre evnen til operativt samarbeid og effektivitet i kamp, er blant de forpliktende satsningsområdene.

Det planlegges å integrere terminaler på ulike plattformer som nye fregatter, kampfly, DA 20 Jet-Falcon, NASAMS (bakke-til-luft rakettluftvern), 6. divisjonskommandos mobile kommandoplass (TACCP) etc.

Prosjekt TDL-16 ble omtalt i St.prp. nr. 1 (2002-2003) under Prosjekter i konsept-, definisjons- eller utviklingsfasen. Da systemet skal integreres på en rekke ulike våpenplattformer på tvers av forsvarsgrenene, er det anbefalt at anskaffelsene foretas under et totalprogram som vil forenkle så vel anskaffelse som drift og vedlikehold. En vellykket integrering av terminalene på de ulike plattformene, som er i forskjellige faser av sitt livsløp, krever individuell tilnærming og tidsfasing. Det vil derfor bli etablert delprosjekter som ivaretar innføringen på de ulike plattformene. Totalprogrammet omfatter det antall terminaler som Forsvaret i dag med sikkerhet vil ha behov for og som bidrar til et nettverk. Et eventuelt fremtidig behov for ytterligere terminaler, som følge av utviklingen av systemets bruksområde, vil bli finansiert enten som selvstendige oppgraderingsprosjekter eller som en del av fremtidige nyanskaffelser.

2.2 Deling av totalprogrammet i delprosjekter

Programmet vil bestå av et hovedprosjekt med to delprosjekter. Hovedprosjektet vil ivareta en helhetlig innføring av TDL-16 i Forsvaret, og de to delprosjektene ivaretar anskaffelse av TDL-16 til fregatter og en forsert delanskaffelse til kampfly. Beslutning om anskaffelse, bevilgning av midler, bestilling og levering av terminaler til Fridtjof Nansen (FN) -klasse fregatter og F-16 MLU flyene, er tidsmessig kritisk slik det er redegjort for i det etterfølgende. Totalanskaffelsen har en antatt ramme på i alt 1825 mill. kroner og forventes gjennomført i perioden 2003-2008.

Delprosjekt TDL-16 for fregatt omfatter anskaffelse av 5 TDL-16-terminaler for de 5 fartøyene av FN-klassen. For å redusere kostnadene er det viktig å forsere anskaffelsen. Derved kan test av TDL-16-systemet inngå som en del av testprogrammet for integrering av fregattens våpenkontrollsystem og den øvrige programvare på fregattene, mens de er under bygging, og hvor testmiljøet som etableres for formålet er tilgjengelig.

Delprosjekt TDL-16 for F-16 MLU-flyene omfatter en forsert anskaffelse av 20 TDL-16-terminaler, som vil bli montert på de første flyene som skal gjennomgå en planmessig oppgradering av flyenes programvare, den såkalte M3-oppgradering. Denne oppgraderingen starter i begynnelsen av mai 2004, og det er økonomisk fordelaktig å montere TDL-16-terminalene samtidig med M3-oppgraderingen. Det innebærer videre at Forsvaret vil ha en skvadron F-16 MLU operativ med TDL-16 i løpet av 2005. Besparelsen ved å forsere anskaffelsen og kjøre disse to prosjektene samtidig er kalkulert til totalt 170 mill. kroner.

De resterende 40 terminaler til de øvrige F-16 MLU-flyene og bakkeorganisasjonen vil bli anskaffet innenfor rammen av hovedprosjektet i likhet med TDL-16 til andre plattformer i Forsvaret, og er planlagt anskaffet slik at de er tilgjengelige for montering på resten av F-16 MLU-flåten når M3-oppgraderingen gjennomføres. Så snart totalprogrammet er ferdig utviklet og kvalitetssikret, vil Regjeringen legge dette frem for Stortinget.

2.3 Anskaffelseskostnader og finansiering

2.3.1 Anskaffelseskostnader (mill. kr)

Delprosjekt TDL-16 til F-16 MLU, 20 terminaler

115,0

Delprosjekt TDL-16 til FN-klasse fregatter

480,0

2.3.2 Finansiering

Delprosjekt TDL-16 til F-16 MLU-flyene, 20 terminaler, finansieres ved å øke rammen på prosjekt 7510 Mid Life Update (MLU) med i alt 115,0 mill. kroner.

Delprosjekt TDL-16 til FN-klasse fregatter finansieres ved å øke rammen på prosjekt 6088 Nye Fregatter med i alt 480 mill. kroner.

2.3.3 Prosjektgjennomføringskostnader

Disse kostnadene er en del av prosjektets kostnadsramme, men hører inn under en annen kostnadsart og føres derfor over en annen budsjettpost enn investeringsutgiftene.

2.3.4 Usikkerhet

Ekstern analyse av usikkerheten i et prosjekt er påkrevd for alle Forsvarets kategori-1-prosjekter, dvs. investeringsprosjekter som har en kostnadsramme på 500 mill. kroner og mer, eller som av andre grunner anses som spesielt viktige. I dette tilfellet økes rammen på to eksisterende kategori-1-prosjekter selv om kostnadsrammene hver for seg ligger lavere enn 500 mill. kroner. De to delprosjektene må i forhold til usikkerhet vurderes som en del av totalprogrammet som vil bli et kategori-1-prosjekt.

Firma HolteProsjekt har utført usikkerhetsanalyse på begge delprosjektene. Sluttrapport ble fremlagt 10. januar 2003, og rapporten inkluderer usikkerhetselementer knyttet til blant annet kontraktsbestemmelser, fremdrift, ressurstilgjengelighet, funksjonelle avvik, integrasjon av systemer og prosjekter.

Det legges vekt på å definere suksesskriteria for prosjektet. HolteProsjekt trakk følgende konklusjoner: Basert på en anbefalt finansieringsramme på hhv. 115,0 og 480,0 mill. kroner for delprosjektene er det 85 pst. sannsynlighet for at rammene hver for seg ikke overskrides.