Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Leif Lund, Liv Marit Moland og lederen Marit Nybakk, fra Høyre,
Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Vidar Andersen og Johnny Hult, fra Sosialistisk Venstreparti, Tove Lehre,
fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen
og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til at det fremlagte
forslag fra departementet om godkjenning av investeringer i nye
eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter, samt informasjonssaker.
Komiteen er tilfreds med at fremdriften
i investeringsdelen av forsvarets omstillingsprosess opprettholdes. Komiteen har
videre merket seg at det i proposisjonen er beregnet investeringer
på til sammen 789 mill. kroner, og at dette er innenfor
vedtatte budsjett.
Komiteen har merket seg at det
er behov for oppgradering, tilbygg og nybygg ved til sammen 50 radiostasjoner
fordelt over hele landet.
Komiteen har også merket
seg behovet for utbedring av ytre byggskader, samt innvendig utbedring knyttet
til miljø og sikkerhet, på Huseby.
Komiteenhar
videre merket seg at en utredning om felles forlegning, forvaltning
og forpleining av vernepliktige mannskaper i Rogaland, anbefaler
samlokalisering på Madla, og at behovet for erstatning
av forfalte forlegningsplasser også har bakgrunn i etableringen
av ny helikopterbase på Sola, ref. Innst. S. nr. 342 (2000-2001).
Komiteen har merket seg at det
i forbindelse med etableringen av KAMPUKS og FIST H i Østerdalen garnison,
og nedleggelse av Hvalsmoen, Eggemoen og Haslemoen med tilhørende
tekniske verksteder, er behov for nytt verksted på Rena
for å dekke økt behov i Østerdalen. Komiteen er
tilfreds med at eksisterende verkstedsbygg planlegges nyttet til
annet egnet bruk.
Komiteen har merket seg behovet
for nybygg med undervisningsarealer og spesialrom i forbindelse
med etablering av utdannings- og kompetansesenter for Hærens
trenvåpen på Sessvollmoen og nedleggelse av virksomheten
på Helgelandsmoen.
Komiteen viser til den meget
betydelige andel av forsvarsbudsjettet som omsettes gjennom FLO. Komiteen mener
at dette forhold alene gjør at det er av avgjørende
viktighet at FLO drives så kostnadseffektivt som mulig,
samtidig som det er tilpasset Forsvarets behov.
Komiteen har merket seg at fase
1, som innebar etablering av en felles logistikkorganisasjon, er
gjennomført og at fase 2, som omfatter etablering av en felles
investerings- og utviklingsorganisasjon (UIO) hvilket ble opprettet
1. januar 2003, dermed også i hovedsak er sluttført.
Komiteen har videre merket seg
at fase 3, som omfatter den videre organisasjonsutvikling med sikte på å utvikle
en mer prosessbasert internstruktur for FLO, nå er påstartet. Komiteen har
også merket seg at departementet har iverksatt forberedelsen
av en rekke tiltak i forbindelse med fase 3, inklusive overgang
til divisjonsstruktur med virkning fra 1. januar 2004. Komiteen er
tilfreds med at omstillingen av FLO ligger foran tidligere presentert
tidsskjema.
Komiteen påpeker viktigheten
av å opprettholde progresjonen i omstillingen av Forsvarets
logistikkaktivitet for å nå målene for
Forsvaret som helhet, det vil si en kostnadsreduksjon på 2
mrd. kroner og personellreduksjon på 5 000 stillinger i
planperioden 2002 til 2005.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 25 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 55 (1999-2000), der det slås
fast at FLO skal være en del av Forsvarets militære
organisasjon (FMO), direkte underlagt Forsvarssjefen.
Komiteenhar
med henvisning til brev fra statsråden datert 6. mai 2003
(vedlegg 1), merket seg at Stortinget vil bli forelagt planer for
den videre utvikling og omstilling av støttefunksjonene
i Forsvaret i neste langtidsdokument for Forsvaret (LTD 04). Komiteen forventer
at Regjeringen i LTD 04 vil foreta en grundig vurdering av FLO og
foreslå fremtidig tilknytningsform hvor hensynet til iverksetting
og gjennomføring av integrert strategisk ledelse er ivaretatt.
Komiteen vil be om at Stortinget
får seg forelagt konkrete mål for totale reduksjoner
i driftsutgifter, konkrete krav til gevinstrealisering og klare
prioriteringer.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002), der Regjeringen
informerte Stortinget om at alternative tilknytningsformer (forvaltningsbedrift,
statsforetak, aksjeselskap mv.) for FLO ville bli vurdert som en
integrert del av arbeidet med fase 2 og 3 av omstillingsarbeidet
knyttet til FLO. Komiteen registrerer at fase 2 er
gjennomført og at fase 3 er innledet uten at tilknytningsspørsmålet
er avgjort.
Komiteen viser i denne sammenheng
også til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003), jf. St.prp.
nr. 1 (2002-2003), der Regjeringen bebudet med hensyn til FLO at organisatoriske
endringsforslag av prinsipiell karakter ville bli lagt frem for
Stortinget i løpet av 2003 eller senest våren
2004.
Komiteen ber på denne
bakgrunn departementet senest i forbindelse med neste langtidsplan
for Forsvaret, komme tilbake med både strategi for den
videre utvikling av FLO og konkretiserte mål for kostnadsreduksjoner
for FLO.
Komiteen har merket seg at det
skal opprettes et operasjonssenter for logistikk (LOGOPS). Komiteen forventer
at Regjeringen på egnet måte vil komme tilbake
til Stortinget før fremtidig lokalisering for operasjonssenteret
og eventuelt øvrig FLO-infrastruktur velges.
Komiteen vil også be
om at FLOs plassering ute på stasjonene ikke innebærer
tvil om hvem som har kommandoen. Kommandolinjen for den militære
virksomhet må være klar og kommando og ledelse
må ligge hos den militære offiser på stasjonen
som er tilbeordret en utpekt sjefsstilling.
Komiteen er blitt gjort kjent
med at dataproblemene i Kystvakten primært knytter seg
til innføring og integrering av en ny radar med typebetegnelse
SPS 67, på 2 av kystvaktfartøyene i Nordkapp-klassen
og på det nye skipet KV Svalbard.
Komiteen har merket seg at sjefen
for FLO har innrømmet at den forsyningsorganisasjonen som
i 1998 anbefalte anskaffelse av SPS 67-radaren, ikke var aktpågivende
nok for de radarytelser som var forventet. Den manglet også full
oversikt over de flyoperative og sikkerhetsmessige behov som helikopteroperasjoner fra
fartøy til havs krever. Komiteen har merket
seg at dersom SPS 67-radaren må demonteres og nye anskaffes,
vil det medføre et tap på ca. 29 mill. kroner, og
at anskaffelse av nye radarer vil kunne koste inntil ca. 40 mill.
kroner per fartøy.
Komiteen er blitt orientert om
at Forsvaret har nedsatt en tverrfaglig arbeidsgruppe som arbeider
med å finne en midlertidig løsning som blant annet
medfører reduserte krav til radarens evne til å kansellere radarrefleksjoner
fra ikke bevegelige sjø- og landobjekter, den såkalte
"Moving Target Indicator" (MTI), samt større vekt tillagt
bruk av sekundærradar og GPS (Global Positioning System).
En slik løsning medfører at helikoptre i løpet
av sommeren vil kunne operere fra fartøyer med færre
begrensninger enn i dag, men er ikke en fullgod løsning. Komiteen er
derfor blitt informert om at involverte parter arbeider med å løse problemene
på sikt, slik at Kystvakten skal få et system som
fungerer fullgodt, men at dette arbeidet vil kunne ta noe tid.
Komiteen understreker at de løsninger
som finnes må tilfredsstille krav til flysikkerhet.
Komiteen viser til åpen
høring med organisasjonene i Forsvaret den 16. mai 2003,
der organisasjonene tok opp problemstilling rundt nye tilsettinger
i forhold til målsettingen om en netto reduksjon på 5
000 stillinger i inneværende planperiode, og der det ble hevdet
at det er tilsatt ca. 2 000 nye arbeidstakere i Forsvaret siden
2001.
Komiteen viser videre til vedlagte
brev fra statsråd Krohn Devold, datert 16. mai 2003 (vedlegg
2) der hun redegjør for bemanningsutviklingen. Komiteen tar statsrådens
redegjørelse til orientering og merker seg at årsverksutviklingen
fra og med høsten 2002 ikke har vært tilfredsstillende.
Komiteen vil påpeke
viktigheten av at tempo og kraft i omstillingen følger
vedtatt utvikling, slik at målet om netto bemanningsreduksjon
på 5 000 personer vil være en realitet per 1.
januar 2006. Komiteen ber Regjeringen komme tilbake
til Stortinget i St.prp. nr. 1 (2003-2004) med en redegjørelse
om utviklingen i sin alminnelighet, og forsvarssjefens strakstiltak
i særdeleshet.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002) om integrert
strategisk ledelse og samlokalisering på Akershus. Komiteen har
merket seg forsvarsministerens redegjørelse om avtale med
Oslo kommune i brev til komiteen av 26. mai 2003, se vedlagte brev
fra statsråd Krohn Devold, datert 26. mai 2003 (vedlegg
3).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet mener at når det gjelder serieanskaffelse
av nye sjømålsmissiler (NSM), forutsetter disse
medlemmer at de tekniske spesifikasjoner og krav som er
grunnlag for anskaffelsesprosessen er underlagt en streng kvalitetssikring og
at det er etablert et regime innad i Forsvarets overkommando som
ivaretar dette.
Disse medlemmerser
det som naturlig at de impliserte i denne anskaffelsesprosessen
er innforstått med nødvendigheten av en grundig
analysert plattform for et slikt prosjekt og at denne plattformen
er etablert på grunnlag av et totalbilde av prosjektet.
Dette sett i forhold til de andre prosjekter og utviklinger som
er en del av hovedprosjektet, nemlig utviklingen av våre
nye fregatter. Disse medlemmerforutsetter
videre at de økonomiske aspekter er sammenlignet med hva andre
tilsvarende våpensystemer vil koste.
Disse medlemmerer
bekymret over at Forsvarsdepartementet ikke på et tidligere
tidspunkt har tatt fatt i de integreringsproblemer som har oppstått
i forbindelse med anskaffelse av ny radar til kystvaktfartøyene.
Videre er disse medlemmer foruroliget
over at det synes å være en oppfatning at Regjeringen
er tilfreds med en løsning som ikke fullt ut tilfredsstiller
de krav som stilles i forhold til flysikkerhet under de ekstreme
værforhold man kan oppleve langs vår kystlinje. Disse
medlemmerer av den oppfatning at
flysikkerhetsproblematikken må løses på en
måte som sikrer full operativitet, og at tjenesten kan
gjennomføres slik en i utgangspunktet skal operere.
Disse medlemmer er også av
den oppfatning at de ansvarlige for denne feilinvesteringen må ta
konsekvensen av det, og at videre prosjekter må kvalitetssikres
gjennom strenge rapporterings- og oppfølgingskriterier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietregistrerer at Forsvarsbygg nå er
i gang med planleggingen av et bygg for den integrerte strategiske
ledelsen på Verkstedtomta på Akershus festning.
I denne forbindelse ser disse medlemmer det som naturlig
at det har vært foretatt vurderinger av eventuelle andre
former for omfordelt bruk av eksisterende bygningsmasse på Akershus
festning, Huseby og Forsvarsdepartementets lokaler.
Disse medlemmer forutsetter òg
at reguleringsarbeidet er klarert med Oslo kommune og at det ikke vil
fremkomme problemer i forbindelse med eventuelle nybygg i så måte. Disse
medlemmer forventer videre at det har vært vurdert å flytte
aktivitet som i dag er på Akershus festning, til lokalene
på Huseby og lokalene til Forsvarsdepartementet. Videre
ser disse medlemmerdet
som naturlig at det er vurdert som økonomisk ugunstig å leie
lokalitetskapasitet på det svært kapasitetsledige
leiemarkedet i Oslo.
Disse medlemmer forventer òg
at de stadig stigende byggekostnader er innkalkulert i de anslag
som er fremlagt for Stortinget. Disse medlemmer er innforstått
med at de utgifter som påløper som en følge av
nødvendig leie av overgangslokaler også er inkludert
i de totale kostnadsberegninger.