Jeg viser til brev datert 19.november 2003 med spørsmål i forbindelse med komiteens behandling av St.prp. nr. 12 (2003-2004).
Svar på spørsmålene følger vedlagt.
Hva vil være konsernstabens størrelse
og funksjon?
Konsernstaben ble etablert høsten 2002.
Fra 1.desember 2002 fremsto staben med en ramme på 30 stillinger,
redusert fra en ramme på 98 stillinger. Konsernstabens
størrelse vil ikke endres i fase3 i omstillingen av FLO.
Konsernstaben ble etablert primært
for å være et styringsverktøy for sjef
FLO, men er også blitt en kapasitet for å styrke
hans rolle som forsvarssjefens rådgiver i logistikkspørsmål.
Staben skal gi strategisk rådgivning både til
sjef FLO og til ledergruppen i FLO. Konsernstaben skal koordinere
omstillingsaktiviteter på strategisk nivå, med
hovedfokus på utvikling av FLOs målbilde for omstillingen,
oppdrag og mandater i omstillingsarbeidet, rammer, virksomhetsstyringsmodeller
og utviklingen av balansert målstyring som metode.
Etableringen av Forsvarsstaben har ytterligere
forsterket konsernstabens rolle som et viktig stabilt støtteelement
for forsvarssjefen, ikke minst i den avsluttende fasen av omstillingsprosessen
i inneværende langtidsperiode.
Hvilken gevinst vil gå tapt hvis stortingsbehandlingen
av proposisjonen utsettes til 2004?
En utsettelse ville i praksis medføre
at takten i omstillingen av FLO blir redusert betydelig og at planlagte
gevinstrealiseringer utsettes. Iverksettingen av FLO fase3 er tidskritisk
både for å utvikle FLO som en konkurransedyktig
og foretrukket logistikkorganisasjon, men også for komme
ned på de årsverkrammer som er fastsatt for at
FLO skal nå pålagte innsparingsmål. Dersom
FLO ikke når disse målene, vil heller ikke Forsvaret
nå sin overordnede målsetting når det gjelder årsverkreduksjoner.
Budsjettet for 2004 forutsetter at FLO skal
omorganiseres og utvikles i henhold til Stortingets tidligere vedtak.
St.prp. nr. l (2003-2004) viser her til Innst. S. nr. 232 (2002-2003),
jf. St.prp. nr. 53 (2002-2003) og at det planlegges med en egen
stortingsproposisjon i løpet av høsten 2003 for å sikre
nødvendig fremdrift i moderniseringsarbeidet. For å oppnå budsjettmålene
for FLO i 2004 er det derfor helt nødvendig at St.prp.
nr. 12 (2003-2004) behandles i Stortinget inneværende år. Dersom
målene ikke nås, vil dette ha virkning for budsjettet
både i 2005 og 2006.
Budsjettet for 2004 forutsetter en planlagt
reduksjon i FLO på 1000 årsverk. Ut fra et plantall
på kr471000 pr. årsverk utgjør dette
brutto 471 mill. kr. Et nettobeløp vil fremkomme bl.a.
ved fratrekk for avgangsstimulerende tiltak, herunder "avgangspakker".
Det beløp som er avsatt for å dekke
FLOs EBA-utgifter i 2004, er mindre enn det nåværende
beregnede behov (2003), og forutsetter en betydelig reduksjon av bygningsmassen.
En slik reduksjon betinger at avdelinger/virksomheter samlokaliseres,
legges ned eller flyttes som følge av de organisatoriske
grep som skal tas ved innføringen en prosessbasert internstruktur
i FLO.
Hva er begrunnelsen for lokaliseringen av ledelsen
i produksjons- og resultatenhetene (PRE) og hvilke kostnader ligger
i dette?
FLOs produksjons- og resultatenheter (PRE) skal organiseres
til å være en kundefokusert, kundefinansiert vedlikeholds-
og forsyningsorganisasjon med en koordinerende kundeportal. Organiseringen
på produksjonsnivå skal i størst mulig
grad gjenspeile organiseringen på styringsnivå.
PRE-ene er derfor delt inn i naturlige områder i forhold
til geografi og kundegrunnlag. Den totale størrelsen på dette
produksjonsapparatet vil reduseres i takt med implementeringen av den
nye organisasjonen og innføringen av Felles Integrert Forvaltningssystem
(FIF), og på sikt vil antallet PRE kunne reduseres. Dette
kan skje gjennom samordning mellom øvrige divisjoners lokale
enheter og driftsdivisjonens PRE-er. I dette vil man kunne redusere
dublering av funksjonsområder og areal, samt styrke fagmiljøene.
Det er vurdert flere alternativer for lokaliseringen
av ledelsen i den enkelte PRE. Det er benyttet samme kriterier som
for lokalisering av divisjonsledelsene. Ledelsen av PRE er ikke
detaljutredet, men oppgavene er beskrevet. Oppgaver og organisasjon
skal utredes i detalj i den påfølgende prosessen
1.januar -1.august 2004 i nært samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene.
Hver PRE opprettes innenfor en øvre ramme på 20 årsverk,
men skal dimensjoneres etter ledelses- og styringsbehov innenfor
den enkelte PRE.
De logistikkfaglige kriterier for lokalisering
er:
– nærhet
til kundene - dvs. Forsvarets operative enheter/avdelinger
– ingen/minimale økonomiske
etableringskostnader
– nærhet til eiere/overordnede
ledd
– nærhet til leverandører/samarbeidspartnere
– nærhet til gjensidig
fagkompetanse
– tilgang på kompetanse
– unngå bortfall av kompetanse
– mulighet for samlokalisering
innen tilgjengelig EBA
– nærhet til underlagte
ledd
– nærhet til transportmidler,
herunder offentlig kommunikasjon
– fleksibilitet (utvidelsesmuligheter).
De personellmessige kriterier for lokalisering
er:
– minimere
antall personell som må flytte
– etableringskostnader/levekostnader
for personell som må flytte
– jobbmulighet for ektefelle/samboer
– nærhet til transportmidler,
herunder offentlig kommunikasjon
– egnede lokaler med gode kontorer
og møtelokaler
– nærhet til skole/servicetilbud/kulturtilbud.
En nasjonal helhetsplan for FLOs fremtidige
bygningsmasse er i tillegg lagt til grunn for lokaliseringen. Planen
utarbeides i nært samarbeid mellom Forsvarsbygg og FLO
og vil være et viktig bidrag til utviklingen av en effektiv
og konkurransedyktig logistikkvirksomhet. Målet for FLO
er bl.a. å redusere arealbehovet frå 2,4 mill.
kvm. i 2000 til 1,2 mill. kvm. innen utløpet av 2005. Det
vil ha betydelige kostnadsmessige konsekvenser å endre
forutsetningene for dette.
Ut fra ovenstående har departementet
anbefalt lokalisering av PRE som følger:
Lokaliseringen er uttrykt som Indre Troms fordi departementet
ser behovet for fleksibilitet ift. pågående arbeid
med nasjonal helhetsplan for EBA i FLO. Bardufoss Fellesverksted
kan frigjøre inntil 10 kontorplasser umiddelbart og ytterligere
10kontorplasser ved utflytting ifm. etablering av Regionale Støttefunksjoner
(RSF) 1.januar 2004. Noen tilpasningstiltak kreves. IKT-løsninger
er på plass.
20 kontorplasser frigjøres ifm. at
FLO/Adm ved Bodø hovedflystasjon flytter inn i
nytt ledelsessenter innen utløpet av 2003. Ventilasjon
må utbedres. IKT-løsninger er på plass.
Ellers ingen tiltak.
Det er ledig inntil 20 kontorplasser på Haakonsvern
i nåværende FLO/SJØs kontorbygg.
IKT-løsninger er på plass. Ingen tiltak.
Lokaliseringen er uttrykt som Romerike fordi
departementet ser behovet for fleksibilitet både ift. pågående arbeid
med nasjonal helhetsplan for EBA i FLO. Tiltak som for PRE Landsdekkende
(under).
Samlokaliseres med PRE Øst-Norge. Det
må anskaffes en del IKT-materiell anslått til
ca. 3 mill. kroner. Bygningsmessige tiltak er totalt anslått
til ca. 3 mill. kroner.