Postmarkedet preges av stadig økende
bruk av elektroniske alternativer, som e-post, internettbank mv., strukturendringer
i næringslivet generelt og skjerpede kundekrav. For Posten
betyr dette bl.a. betydelig volumfall for adressert brevpost. Samtidig
skjer det store strukturrasjonaliseringer innen industrien, som
i sin tur betyr økt etterspørsel etter skreddersydde tjenester
som dekker hele, eller store deler av kundenes logistikk- og transportbehov.
Dette driver fram store endringer på leverandørsiden.
De store postselskapene i Europa ekspanderer
på tvers av landegrenser, og stadig større postvolumer flyttes
over til framførings- og distribusjonsnettverk utenfor
det tradisjonelle postsamarbeidet. Samtidig blir bransjeskiller
mindre markert som følge av den teknologiske utviklingen.
Utviklingen er en alvorlig trussel for lønnsomheten i selskapet,
og stiller Posten overfor store utfordringer knyttet til produkt-
og tjenesteutvikling, effektivisering og markedsposisjonering.
Departementet forventer at omstillingene og
effektiviseringene i Posten vil bidra til å utvikle et
framtidsrettet tjenestetilbud. Brukerne av tradisjonelle posttjenester
skal også i framtiden sikres gode og rimelige posttjenester.
Departementet legger til grunn at Posten aktivt tilpasser
sin virksomhet i forhold til de strukturendringer som skjer i postmarkedet,
slik at selskapet i et mer konkurranseutsatt marked får
en konkurransedyktig utvikling. Liberaliseringen av postsektoren
skal ikke svekke det universelle tjenestetilbudet, men tvert imot
bidra til at posttjenestene blir bedre i hele landet.
Komiteen er kjend
med at Posten står overfor store utfordringar i møte
med dagens postmarknad, mellom anna med tanke på liberalisering
av brevmarknaden og strukturendringar. Komiteen er
samd med Samferdselsdepartementet i at liberaliseringa av postsektoren
ikkje skal svekke det universelle tenestetilbodet, men tvert imot
medverkar til at posttenestene blir betre i heile landet.
Komiteen ser det som positivt
at ein har fått fleire ekspedisjonsstadar og at leveringskvaliteten
for A-post er betra for landsgjennomsnittet.
Komiteen deler departementet
si oppfatning om at brukarane av tradisjonelle posttenester òg
i framtida skal sikrast gode og rimelege posttenester.
Komiteen vil peike på at
etableringa av Post i butikk har gitt fleire ekspedisjonsstader
og utvida opningstider. Post i butikk har òg styrka driftsgrunnlaget for
mange utsette butikkar i distrikta.