Når det gjelder grunnskole og videregående opplæring,
har Regjeringen følgende mål:
– Elever
skal oppleve en inkluderende og tilpasset skole der enhver får
sjanse til å lykkes i forhold til sine forutsetninger,
anlegg og interesser.
– Elever med nedsatt funksjonsevne
skal oppleve god planlegging, hjelp og veiledning i overgangen mellom
grunnskolen og videregående opplæring og i overgangen
til høyere utdanning/arbeid.
Tiltak knyttet til grunnskole og videregående opplæring
oppsummeres slik:
– Utdannings-
og forskningsdepartementet har lagt fram forslag om endringer av
dagens klassedelingsregler slik at skolene kan legge til rette for
fleksible, pedagogisk forsvarlige grupper.
– Utdannings- og forskningsdepartementet
vil igangsette en gjennomgang av tilpasset opplæring og spesialundervisning.
– Stortinget vil få seg
forelagt en sak om hørselssektoren og statlig spesialpedagogisk
støttesystem.
– Utdannings- og forskningsdepartementet
vil legge til grunn DAISY-format i den videre lydbok-produksjonen
for elever med lese- og skrivevansker, blinde og synshemmede.
– I Ot.prp. nr. 67 (2002-2003)
har Utdannings- og forskningsdepartementet lagt fram et lovendringsforslag
som åpner for at fylkeskommunen i enkelte tilfelle kan
godkjenne en lærekontrakt som fastsetter at hele eller
større deler av opplæringen skal skje i bedrift.
– Utdannings- og forskningsdepartementet
vil styrke fokus på situasjonen for elever med nedsatt
funksjonsevne i det tilsyn som utøves av fylkesmennenes
utdanningsavdelinger.
– Prosjektet "Delt rådgivningstjeneste"
er igangsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet og skal prøve
ut nye modeller for organisering av skolens rådgivningstjeneste.
– Utdannings- og forskningsdepartementet
vil prioritere arbeidet med å utvikle samarbeidsrutiner
mellom skolemyndighetene og Aetat for å lette overgangen
mellom skole og arbeidsliv for personer med nedsatt funksjonsevne.
Når det gjelder universitet og høyskoler,
har Regjeringen følgende mål:
– Personer
med nedsatt funksjonsevne, som oppfyller vilkårene for å studere,
skal ha samme reelle adgang til høyere utdanning som andre.
– Øke antall studenter
med nedsatt funksjonsevne i høyere utdanning til samme
andel som befolkningen for øvrig.
– Lette overgangen mellom høyere
utdanning og arbeid for studenter med nedsatt funksjonsevne.
Tiltak knyttet til universitet og høgskoler
oppsummeres slik:
– Utdannings-
og forskningsdepartement vil i samarbeid med sektoren legge opp
til forbedrede rapporteringsrutiner som kan danne utgangspunkt for konkrete
tiltak innenfor de ulike universiteters og høyskolers ansvarsområder.
– Utdannings- og forskningsdepartementet
vil stille krav til utdanningsinstitusjonene om lokale handlingsplaner
som skal bidra til at kravene i universitet- og høgskoleloven
blir fulgt opp, og til at studenter med nedsatt funksjonsevne får
et bedre læringsmiljø.
– Det er etablert en nasjonal
pådriver- og nettverksfunksjon ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet
(NTNU) knyttet til arbeidet med å fremme bedre læringsmiljø for
studenter med nedsatt funksjonsevne.
– Enheten ved NTNU vil i samarbeid
med universitets- og høyskolesektoren legge til rette for
kompetansehevende tilbud rettet mot medlemmer av læringsmiljøutvalgene.
– Utdannings- og forskningsdepartementet
har gjennom Ot.prp. nr. 65 (2002-2003) fremmet forslag om endringer
i universitets- og høgskoleloven som innebærer
at Arbeidstilsynet gis tilsynsansvaret med studentenes læringsmiljø,
og at læringsmiljøutvalgets sentrale plass i arbeidet
for å ivareta studentenes læringsmiljø styrkes.
– Utdanningsinstitusjonene vil
følge opp utvikling og bruk av Individuell utdanningsplan
slik at dette blir et nyttig verktøy for studenter med
nedsatt funksjonsevne.
– Utdannings- og forskningsdepartementet
vil videreføre kravet om at hver utdanningsinstitusjon skal
etablere en kontaktperson eller rådgivningstjeneste for
studenter med nedsatt funksjonsevne.
– Utdannings- og forskningsdepartementet
vil videreføre Brukerforum for høyere utdanning
for en treårsperiode.
– Sosialdepartementet har tatt
initiativ til at det utarbeides en revidert brosjyre om studenter
med nedsatt funksjonsevne for å lette tilgangen på informasjon
om relevante tjenester.
– Det skal utarbeides et rundskriv
i samarbeid mellom Utdannings- og forskningsdepartementet og Arbeids-
og administrasjonsdepartementet for å stimulere til økt
tverrsektorielt samarbeid lokalt for å lette overgangen
mellom utdanning og arbeid.
– Det er innført en ny
støtteordning for elever og studenter med innføringen
av fribeløp som innebærer at trygdede får
ta del i den generelle forbedringen i studiefinansieringen.
Regjeringen ønsker å legge
til rette for et arbeidsliv preget av mangfold, der den enkelte
får tatt sine evner og interesser i bruk. Regjeringen mener
det er behov for en samordnet og styrket innsats for at personer
med nedsatt funksjonsevne skal kunne ta sine ressurser i bruk i
arbeidslivet, og at det særlig er behov for å styrke innsatsen
for å få flere i ordinært arbeid. Regjeringens mål
er at alle skal ha muligheter til å delta i arbeidslivet ut
fra sine forutsetninger.
Tiltak når det gjelder avklaring, kvalifisering
og formidling, oppsummeres slik:
– Arbeids-
og administrasjonsdepartementet vil legge til rette for årlig
rapportering om situasjonen for personer med nedsatt funksjonsevne
på arbeidsmarkedet.
– Aetat vil ta initiativ til samarbeid
med brukerorganisasjoner for å sikre et godt tjenestetilbud
overfor grupper med nedsatt funksjonsevne.
– Arbeids- og administrasjonsdepartementet
tar sikte på fremme et lovforslag som sikrer brukermedvirkning
i Aetat.
– Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil klargjøre og synliggjøre brukernes rettigheter
og vil foreslå at dette nedfelles i ny lov om offentlige arbeidsmarkedstjenester.
Innføring av nye servicebaserte brukerrettigheter skal
gi brukerne en formell rett til å få vurdert sine
behov for arbeidsmarkedstjenester.
– Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil videreføre forsøk med stykkprisfinansiert
avklaring av yrkeshemmede innrettet mot en raskere avklaring og
oppfølging av yrkeshemmede. Departementet vil vurdere å forsterke
innsatsen for å utrede yrkeshemmedes muligheter i arbeidslivet.
– Arbeids- og administrasjonsdepartementet
har iverksatt forsøk med konkurranse om arbeidsformidling
av personer som krever ekstra tilrettelegging og oppfølging
i arbeidsmarkedet, blant annet yrkeshemmede og langtidsledige.
– Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil løpende vurdere innretning og omfang på tiltakssammensetningen
rettet mot arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne.
– Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil vurdere å bygge ut arbeidsmarkedstiltaket Varig tilrettelagt
arbeid.
– Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil vurdere forsøk med jobbklubb og andre jobbsøkeraktiviteter
for arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne.
– Arbeids- og administrasjonsdepartementet
vil vurdere å iverksette en forsøksordning rettet
mot oppfølging av arbeidssøkere med psykiske lidelser.
Det framholdes at for å bedre samarbeidet
mellom helsetjenestene og andre tjenester er det behov for forskning
og utviklingsrettede prosjekter som tar opp problemstillinger knyttet
til insentiver, mål og ansvar for samarbeid i ulike sammenhenger.
Det orienteres om intensjonsavtalen om et mer
inkluderende arbeidsliv, og det framholdes at Rikstrygdeverket skal
prioritere fokus på personer med nedsatt funksjonsevne
i sitt fagutviklingsprogram og ved iverksetting av utviklingsprosjekter.
Formålet er å øke antall IA-virksomheter
som utarbeider delmål knyttet til å rekruttere
flere arbeidstakere med redusert funksjonsevne.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet skal
utarbeide en tiltaksplan for økt rekruttering av personer med
nedsatt funksjonsevne til offentlig sektor.
Tiltak knyttet til tilrettelegging av arbeidsplassen oppsummeres
slik:
– Arbeids-
og administrasjonsdepartementet vil fremme et lovforslag om skjerpet
vern mot diskriminering i arbeidslivet.
– Rikstrygdeverket skal opprette
en nasjonal faggruppe på området arbeidsplasshjelpemidler
for å øke kompetansen om hjelpemidler og ergonomiske tiltak
på dette området.
– I forbindelse med Sosial- og
helsedirektoratets evaluering av forskrift om habilitering og rehabilitering
skal kommunens ansvar for hjelpemidler og ergonomiske tiltak gjennomgås.
– Det er etablert et landsdekkende
forsøk som innebærer at ved nyansettelse etter
1. januar 2003 bortfaller arbeidsgivers egenandel på ½ G
også etter 6 måneders ansettelse.
– Sosialdepartementet vil etablere
en varig ordning for funksjonsassistent.
– Sosialdepartementet har foreslått å oppheve
taket på individuelle rettigheter til tolk i arbeidslivet
fra 1. juli 2003.
Komiteen stiller seg
bak Regjeringa sine mål for utdanning og arbeid.
Komiteen meiner at
utdanning er eit av dei viktigaste verkemidla for arbeidsdeltaking
for funksjonshemma. Utdanning generelt og høgare utdanning spesielt
har større tydnad for om menneske med funksjonshemming
kjem i arbeid, enn det har for andre.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet, registrerer at Utdannings-
og forskingsdepartementet (UFD) i 2003 fekk gjennomslag
for endringar av dagens klassedelingstal, slik at skulane kan legge
til rette for fleksible, pedagogisk forsvarlege grupper.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og
Senterpartiet, trur at dette saman med gjennomgangen av
tilpassa opplæring og spesialundervisning vil vere med
på å gjere skulen meir inkluderande.
Komiteen trur at individuelle
utdanningsplanar vert ein nyttig reiskap for å legge til
rette for studiesituasjonar for personar med nedsett funksjonsevne.
Det vert frå komiteen si side føresett
at studenten samarbeidar med institusjonen om å utforme
utdanningsplanen, og at den enkelte student kan påverke
innhaldet i eigen utdanningsplan.
Komiteen er nøgd med
at UFD vil legge til grunn DAISY-format i den vidare lydbokproduksjonen
for elevar med lese- og skrivevanskar, blinde og synshemma. Dette
vil gje elevar eit betre og meir tilgjengeleg tilbod.
Komiteen har merka seg at overgangen
mellom skule og arbeid kan opplevast vanskeleg for personar med
nedsett funksjonsevne. Komiteen er difor positiv
til at UFD vil prioritere arbeidet med å utvikle samarbeidsrutinar
mellom skulen og Aetat for å lette overgangen. Komiteen er
nøgd med at Regjeringa set i gang eit slikt arbeid som
vil tydeleggjere ansvarsforholda mellom dei ulike aktørane.
Komiteen er positiv til at det
er sett av midlar til å etablere ein nasjonal pådrivar-
og nettverksfunksjon ved Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet (NTNU)
knytt til arbeidet med å fremme betre læringsmiljø for
studentar med nedsett funksjonsevne. Denne eininga ved NTNU vil
i samarbeid med universitets- og høgskulesektoren legge
til rette for kompetansehevande tilbod retta mot medlemar av læringsmiljøutvala. Komiteen meiner
at denne eininga vil ha stor effekt i arbeidet med å betre
situasjonen for studentar med nedsett funksjonsevne.
Komiteen vil leggje vekt på at
spørsmål knytt til funksjonshemma og utdanning
vil bli tatt opp i samband med handsaminga av stortingsmeldinga
basert på Kvalitetsutvalget si innstilling (NOU 2003:16).
Komiteen vil understreke at prisnippet
om lik rett til utdanning er et av de viktigste prinsippene utdanningen
i Norge er basert på. Komiteen er glad for
at det er bred politisk enighet om dette. Komiteen understreker
at prinsippet om lik rett til utdanning er i samsvar med artikkel
26.1 i FNs menneskerettighetserklæring.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet legger vekt på at
utdanningsinstitusjonene våre er grunnleggende samfunnsinstitusjoner
som blant annet skal utjevne sosiale forskjeller og virke samfunnsbyggende. Disse
medlemmer mener at en rettferdig utdanning krever en tilrettelegging
for dem med spesielle behov.
Komiteen vil særlig
bemerke at arbeidslivet er en sentral inngangsport til deltagelse
i arbeidet og at utdanning er en viktig forutsetning for deltagelse
i fellesskapet. Komiteen mener at utdanning er en
svært viktig forutsetning for at mennesker med funksjonsnedsettelser
kommer i arbeid. Undersøkelser har vist at blant mennesker
med funksjonshemninger så stiger arbeidsdeltagelsen i tråd
med utdanningens lengde. Komiteen er av den oppfatning
at å la mennesker bruke sine skapende evner gjennom et
aktivt yrkesliv, er godt for den enkelte, men også for
samfunnet som helhet. Komiteen mener at det derfor
er viktig at man i tilstrekkelig grad evner å tilby en
utdanning som på alle måter er tilgjengelig for
folk med ulike funksjonshemninger.
Komiteen understreker at man
ved "tilgjengelig undervisning", mener både det fysiske
læringsmiljøet og formen på selve undervisningen. Komiteen vil her
særlig legge vekt på spesialundervisningen som
et viktig virkemiddel for tilby en tilpasset undervisning. Komiteen mener
at man må se på hele utdanningsløpet
samlet. Det hjelper lite om man har universiteter og høyskoler
som er tilrettelagt for folk med funksjonshemninger, om man ikke
kan tilby disse elevene den nødvendige støtten
i grunnopplæringen.
Komiteen ser på økte
muligheter til utdanning og arbeid som det viktigste virkemidlet
for å oppnå likestilling for personer med funksjonsnedsettelse.
Det er også en svært klar sammenheng mellom disse
to viktige samfunnsarenaene. For de aller fleste er utdanning og
kompetanse en forutsetning for deltagelse på arbeidsmarkedet.
Dette er en minst like viktig forutsetning for mennesker med nedsatt
funksjonsevne som for andre.
Komiteen sine medlemer frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti viser til samandraget der dei tiltaka
som Regjeringa har sett i verk eller vil setje i verk knytt til
grunnskule og vidaregåande opplæring er lista
opp. Desse medlemene vil spesielt peike på at
UFD vil igangsetje ein gjennomgang av tilpassa opplæring
og spesialundervisning nettopp for elevar på desse trinna. Desse
medlemene ser fram til at denne gjennomgangen vert gjort
for å kunne vurdere om elevar med nedsett funksjonsevne
vert tilbydd den nødvendige støtta i grunnopplæringa.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at utdanning
og arbeid er viktig for utjevning av levekår. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til at funksjonshemmede
gjennomgående både har lavere utdanning, lavere
yrkesdeltakelse og dårligere levekår enn befolkningen
for øvrig.
Siden utdanning er så grunnleggende
for arbeidsdeltakelse, må det settes inn omfattende tiltak
i utdanningssektoren - fra grunnskole til universitet og høgskoler.
Et hovedsatsingsområde vil være å sikre
en reell rett for alle til tilrettelagt undervisning. Denne retten
er nedfelt i opplæringslova, men det er langt igjen før denne
retten er en realitet for alle. En av de viktigste begrensende faktorene
i så måte, slik disse medlemmer ser
det, er manglende ressurser i kommunene til å skape en
skole som gir alle denne muligheten.
I tillegg er den manglende fysiske tilgjengeligheten til
og tilretteleggingen av skolebygg og anlegg et stort hinder for
mange. På dette området er også kommuneøkonomien
i mange tilfeller en begrensende faktor for forbedring. Det er derfor
nødvendig at statlige myndigheter tar et langt større økonomisk
ansvar for kommunenes muligheter til å gi en fullt ut tilrettelagt undervisning
for alle.
Disse medlemmer mener derfor
det må utarbeides en konkret og forpliktende handlingsplan
for tilgjengelighet i eksisterende skolebygg med klare tidsfrister
og et forpliktende opplegg for statlig medvirkning i finansiering
av handlingsplanen.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
viser til rentekompensasjonsordninga for skuleanlegg. Skal ein kome
inn under ordninga, er det ein føresetnad at behova til
menneske med nedsett funksjonsevne vert ivaretatt. Det er til no
utbetalt 502 mill. kroner under denne ordninga som har ei investeringsramme
på 15 mrd. kroner over 8 år. Fleirtalet viser
også til at Eigedomsforvaltingsutvalet som vart oppnemnd
21. november 2003, skal leggje fram ei delinnstilling i månadsskiftet
mars/april og si endelege innstilling 15. oktober d.å.
Det er grunn til å tru at tilgjenge til skulebygg for personar
med nedsett funksjonsevne vil bli grundig vurdert av utvalet.
Fleirtalet vil vise til at regjeringspartia
og Senterpartiet i samband med trontaledebatten høsten
2003 støtta Framstegspartiet sitt framlegg om at Regjeringa skal
utarbeide ei utgreiing for Stortinget om vedlikeholdssituasjonen
for skolebygg i grunnskolen og den vidaregående skolen
i løpet av første halvår 2004.
Komiteen mener at
utdanning er en viktig forutsetning for arbeidsdeltakelse. Dette
gjelder for alle, men i særlig grad for personer med funksjonsnedsettelser.
Tall fra SSBs levekårsundersøkelse i 1995 viser at
blant dem som hadde høyere utdanning i denne gruppen, var
nesten dobbelt så mange i arbeid sammenligna med dem som
hadde sju til tolv års utdanning. Dette viser, slik komiteen ser
det, at tilgang til høyere utdanning er spesielt viktig
for personer med funksjonsnedsettelse når det
gjelder tilgang til arbeidsmarkedet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, mener kvalitetsreformen i
høyere utdanning skaper spesielle utfordringer når
det gjelder personer med funksjonsnedsettelse. Reformen innebærer
at utdanningsinstitusjonene i større grad skal konkurrere
om studentene, og institusjonene får tildelt midler etter hvor
raskt studentene fullfører et studieløp. Dette
vil etter flertallets oppfatning føre til
at studenter som bruker lenger tid på grunn av funksjonsnedsettelse,
blir mindre attraktive. I tillegg vil studenter med funksjonsnedsettelse
ofte medføre ekstrautgifter på grunn av kostnader
knytta til tilrettelegging. Samla sett vil studenter med funksjonsnedsettelse
da lett bli taperne i et system der de høyere utdanningsinstitusjonene
skal konkurrere med hverandre om studentene og om finansieringa.
Dette problemet mener flertallet må vies større
oppmerksomhet, og flertallet vil derfor fremme forslag
om at Regjeringa legger fram en plan for hvordan studiekvalitet
skal bedres for studenter med funksjonshemming, og som hindrer at
kvalitetsreformen i seg sjøl utelukker denne gruppen studenter.
Flertallet remmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa fremme
forslag som sikrer at kvalitetsreformen i høyere utdanning
sikrer kvalitet og lik tilgjengelighet også for studenter
med nedsatt funksjonsevne."
Komiteen sine medlemer frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti viser til at universitet og høgskular
er pålagte å utvikle kvalitetssikringssystem som
skal omfatte alle prosessar som har tydnad for studiekvaliteten. Desse
medlemene understrekar at dette også gjeld i høve
til funksjonshemma studentar. Det er etablert eit eige organ, NOKUT,
som skal kontrollere at institusjonar under universitets- og høgskulelova
har et system for kvalitetssikring på plass.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, vil også peke på studiefinansieringa
som et særlig problem, slik også Manneråk-utvalget
gjorde. Det er viktig at studiefinansieringa blir slik at studenter
som forsinkes i utdanninga på grunn av funksjonshemming, ikke
påføres ekstra økonomiske belastninger
på grunn av dette. Det kan etter disse medlemmers oppfatning
gjøres ved at lån blir omgjort til stipend når slike
forsinkelser oppstår.
Disse medlemmer fremmer på bakgrunn
av dette følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringa sikre
at studiefinansieringsordningene ikke påfører
studenter ekstra utgifter som er knytta til nedsatt funksjonsevne."
Komiteen sine medlemer frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti viser til at frå 2002-2003 vart
det innført ei ny støtteordning gjennom Lånekassen
for studentar i høgare utdanning og all anna utdanning
enn ordinær vidaregåande opplæring. Kostnadsnorma
auka til 8 000 kroner per måned, og stipendandelen
auka til 40 prosent. Tildeling av utdanningsstipend er avhengig
av at studenten består eksamen/fullfører
utdanninga. Det er likevel gjort visse unntak frå vilkåret
om fullført utdanning/bestått eksamen
for å få stipend. Dette gjeld blant anna studentar som
har blitt forseinka på grunn av sjukdom, fødsel eller
funksjonshemming. Studentar som blir forseinka av desse årsakene,
har også høve til å få støtte
utover dei ordinære forseinkingsreglane. Desse medlemene peikar
på at dette inneber at det allereie gjeld spesielle sosiale
ordningar for studentar med nedsett funksjonsevne. Desse
medlemene ser derfor ingen grunn til å endre dagens
regelverk i Statens lånekasse.
Komiteen vil framholde
at også i overgangen mellom utdanning og arbeid vil mange
med funksjonsnedsettelser møte spesielle utfordringer. Komiteen viser bl.a.
til at studenter med nedsatt funksjonsevne har mindre muligheter
til å ha arbeid ved siden av studiene enn andre, og på samme
måte er mulighetene til sommerjobb for disse studentene
begrensa sammenligna med andre. Denne type arbeidserfaring er svært
nyttig - både som et bidrag til å lette overgangen
til arbeidslivet og for å knytte kontakter inn mot den enkelte
arbeidsplass og bedrift.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
viser til at UFD og AAD i samarbeid vil utarbeide eit rundskriv
for å stimulere til auka tverrsektorielt samarbeid lokalt
for å lette overgangen mellom utdanning og arbeid. Fleirtalet ber
Regjeringa i denne samanheng vurdere om det bør leggjast
til rette for praksisordningar og sommarjobbprosjekt for ungdom
med nedsett funksjonsevne som er i utdanning, både for å gje
dei arbeidstrening og for å betre kontakten til arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at arbeidslivssentrene
i fylkene må ha en sentral rolle i arbeidet med å lette
overgangen mellom utdanning og arbeid for personer med nedsatt funksjonsevne. Disse
medlemmer ønsker derfor at Regjeringen tar initiativ
til at arbeidslivssentrene får en langt mer sentral rolle
i dette arbeidet ved at disse sentrene eksempelvis etablerer sommerjobbprosjekter for
ungdom med nedsatt funksjonsevne. Et annet tiltak kan være
at det etableres praksisordninger for studenter med nedsatt funksjonsevne
i samarbeid med arbeidslivssentrene.
Komiteen meiner at
ein nøkkel til betre levekår for personar med
nedsett funksjonsevne er knytt til mulegheitene til lønna
arbeid, og er derfor uroleg over at berre om lag halvparten av alle
med nedsett funksjonsevne er i arbeid. Frå komiteen si
side er det derfor ønskeleg at flest muleg funksjonshemma
får høve til å delta i arbeidslivet. Komiteen stiller
seg av denne grunn bak Regjeringa sitt ynskje om å legge
til rette for eit arbeidsliv prega av mangfald, der den einskilde
får ta sine evner og interesser i bruk slik at det vert
etablert eit stimulerande og kreativt arbeidsmiljø, noko
som også kan leggje til rette for auka produktivitet og
konkurransekraft.
Komiteen har merka seg at Arbeids-
og administrasjonsdepartementet vil legge til rette for årleg
rapportering om situasjonen for personar med nedsett funksjonsevne
på arbeidsmarknaden ved gjennomføring av årvisse
tilleggsundersøkingar til Arbeidskraftsundersøkelsen.
Komiteen meiner at brukarmedverknad
må settast på dagsorden også innan arbeidslivet,
og registrerer at Aetat i 2003 tok initiativ til samarbeid med brukarorganisasjonane
for å sikre eit godt tenestetilbod overfor grupper med
nedsett funksjonsevne. Komiteen er såleis
nøgd med at det i løpet av 2003 vart lovfesta
brukarmedverknad i Aetat. Det er viktig at ein klargjer og synleggjer
brukarane sine rettar. Innføring av nye servicebaserte
brukarrettar skal gje brukarane ein formell rett til å få vurdert
sine behov for arbeidsmarknadstenester.
Komiteen har merka seg at Arbeids-
og administrasjonsdepartementet vil vurdere å bygge ut
arbeidsmarknadstiltaket Varig tilrettelagt arbeid, og at Regjeringa
dei siste to åra har bygd ut tiltaket med om lag 560 nye
plassar. I denne samanheng vil komiteen vise til at
dette er eit avgjerande tiltak for at utviklingshemma skal få høve
til å delta i arbeidslivet.
Komiteen har merka seg at det
er positive erfaringar med jobbklubbar og andre jobbsøkaraktivitetar
for personar med nedsett funksjonsevne, og støtter vidareføringa
av dette arbeidet.
Komiteenvil
understreke at helsetenesta ofte spelar ei avgjerande rolle for
at menneske med funksjonshemming skal kome seg i arbeid. Ved hjelp
av funksjonsvurderingar kan helsetenesta medverke til at det vert
lettare å setje i gang relevante tiltak for å førebyggje
utstøting frå arbeidslivet. Tverrfagleg og tverretatleg
arbeid er nødvendig for å sjå brukaren
sine problem i ein heilskap. Bruk av individuell plan kan vere eit
verkemiddel for å få til dette.
Komiteen er oppteken av at delmål
2 i intensjonsavtalen om eit meir inkluderande arbeidsliv i større grad
vert følgd opp. Komiteen er difor positiv
til at Rikstrygdeverket har priortert å ha fokus på personar med
nedsett funksjonsevne gjennom sine fagutviklingsprogram
og ved iverksetting av utviklingsprosjekt. I denne samanheng har komiteen merka
seg at Arbeids- og administrasjonsdepartementet skal utarbeide ein
tiltaksplan for auka rekruttering av personar med nedsett funksjonsevne
til offentleg sektor.
Komiteen er oppteken av at tiltak
knytt til tilrettelegging av arbeidsplassar vert prioritert. Komiteen er
difor glad for at arbeidsgjevars eigenandel ved nyansettingar er
fjerna, og for at det har vorte etablert ei varig ordning for funksjonsassistent
samstundes som taket for individuelle rettar til tolk i arbeidslivet
har vorte oppheva. Komiteen meiner at dette er tre viktige
tiltak som Regjeringa har sett i verk, som vil styrke nokre grupper
si tilknyting til arbeidslivet.
Komiteen er kjend med at personar
med nedsett funksjonsevne må forhalde seg til ei rekke
aktørar i det offentlege hjelpeapparatet. Dagens organisering
av velferdsordningane gjev ikkje ei tilstrekkeleg samordna hjelp
til dei som har problem med å kome inn på arbeidsmarknaden.
Tenesteapparatet er for oppsplitta og ikkje i god nok stand til å finne
skreddarsydde, heilskaplege løysingar for den einskilde. Komiteen ser fram
til at utgreiing om ulike modellar for ein felles velferdsetat beståande
av dagens Aetat, trygdeetat og sosialetat vert lagd fram for Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, er bekymret for den store økningen
i registrerte yrkeshemmede og for at de funksjonshemmede ofte står
i fare for å bli utstøtt av arbeidslivet. I løpet
av det siste året har om lag 20 000 funksjonshemmede arbeidstakere
gått ut av arbeidsmarkedet, og det er en høyere
avgang enn i andre deler av befolkningen.
Flertallet viser til at manglende
statistikk og oversikt over utviklingen av sysselsettingen blant
funksjonshemmede og uføre er et problem. At det er blitt
20 000 færre funksjonshemmede i arbeidslivet bare det siste året,
synliggjør behovet for å få mer eksakt
kunnskap om hvilke mekanismer som fungerer for å få funksjonshemmede
i arbeid, kunnskap om hvilke metoder og innsatser som fungerer godt
for hvem i attføringsarbeidet og i tilretteleggingsarbeidet
- og for at de forblir i varig arbeid.
Komiteen mener at
det er viktig å legge til rette for at funksjonshemmede
og yrkeshemmede kan være yrkesaktive i den grad de har
mulighet til det.
Komiteen viser til at Arbeids-
og administrasjonsdepartementet vil utarbeide årlig rapportering
om situasjonen for personer med nedsatt funksjonsevne på arbeidsmarkedet,
med gjennomføring av årvisse tilleggsundersøkelser
til Arbeidskraftundersøkelsene (AKU).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener innsatsen
for et inkluderende arbeidsliv må økes, bl.a.
ved å øke innsatsen gjennom arbeidslivssentrene.
Komiteen viser til
at tilretteleggingstilskuddet er en viktig del av Intensjonsavtalen
om et mer inkluderende arbeidsliv. Komiteen vil understreke viktigheten
av at ordningen med tilretteleggingstilskudd videreføres
og innrettes slik at den gir forutsigbare rammer.
Komiteen mener at i det videre
arbeidet med IA-avtalen må det settes et særskilt
søkelys på tiltak og ordninger som kan sikre funksjonshemmede
deltakelse i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at i denne
sammenhengen er det i tillegg sentralt at trygdeetatens arbeidslivssentre
får økt antall stillinger slik det var forutsatt
da Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv ble inngått i
2001.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til forslag og merknader om dette i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag i statsbudsjettet for 2004, Budsjett-innst. S. nr. 11
(2003-2004), hvor Sosialistisk Venstreparti styrka trygdeetaten
med 75 mill. kroner, i hovedsak for å styrke arbeidslivssentrene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietvil
ha et mer inkluderende arbeidsliv, der det er rom for alle. Det
er god arbeidsmarkedspolitikk, god familiepolitikk, god helsepolitikk
og god sosialpolitikk. Disse medlemmer mener derfor
at vi må arbeide for å utvikle et mindre stressende,
et varmere og et friskere arbeidsliv.
Disse medlemmer viser til at
vi står foran store utfordringer i arbeidsmarkedet i årene
framover. Dette understreker betydningen av å ha et samarbeid
for å sikre et regulert arbeidsmarked der vi har nok jobber
til alle. Disse medlemmer mener dette blant annet må skje
gjennom en tett og forpliktende dialog mellom partene i arbeidslivet
og myndighetene. En slik dialog er særlig viktig for å sikre
at de med nedsatt funksjonsevne gis muligheter i arbeidslivet på linje
med andre.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har som uttalt mål at den vil føre
en kamp mot fattigdom. Disse medlemmer mener at den
viktigste forutsetning for å unngå fattigdom er
at folk er i jobb. Disse medlemmer viser til at det
har vært en sterk negativ utvikling i antall ledige i løpet
av de årene som regjeringen Bondevik II har hatt ansvaret. Disse medlemmer viser
til at det totale antallet arbeidssøkende som er registrert
hos Aetat i denne perioden, har økt fra 163 446 til 244
800personer. Det er dermed hele 80 554
personer som er satt helt eller delvis utenfor arbeidsmarkedet under
regjeringen Bondevik II.
Disse medlemmer er også kjent
med at det har vært en stor økning i antallet
yrkeshemmede arbeidssøkende de siste årene. Ved
utgangen av januar 2004 var det hele 80 187 yrkeshemmede registrert ledige
hos Aetat, noe som tilsvarer en økning på 4 155 personer
det siste året. Disse medlemmer mener dette
viser at det må til en helt annen satsing for å motvirke
arbeidsledighet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett for 2004 som ville gitt
24 000 flere mennesker jobb eller opplæring i 2004.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
i denne sammenheng vise til Sosialistisk Venstrepartis alternative
statsbudsjett for 2004 som ville skapt 20 000 nye arbeidsplasser.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil i
denne sammenheng vise til Senterpartiets alternative budsjett for
2004 som ville skapt 17 000 flere årsverk i arbeidsmarkedet.
Komiteen vil framholde
at svært mange personer med nedsatt funksjonsevne som i
dag ikke slipper inn på arbeidsmarkedet, kunne jobbet og ønsker
det. Mange sektorer i Norge trenger også arbeidskraft,
men funksjonshemmede stenges i stor grad ute fra arbeidsmarkedet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser i denne
sammenheng til at 20 000 funksjonshemmede har falt ut av arbeidsmarkedet
det siste året, iflg. tall fra Statistisk sentralbyrå.
Dette er en utvikling som disse medlemmer ikke kan
akseptere, og som krever at mange og effektive tiltak settes inn.
Statistikken viser også at bare 46 prosent av funksjonshemmede
er med i arbeidsstyrken mot 66 prosent av befolkningen totalt mellom
16 og 66 år.
Dette forholdet kan, slik disse medlemmer ser det,
bare rettes opp ved at tiltak retta mot utdanning og arbeid for
mennesker med nedsatt funksjonsevne blir langt mer konkrete, målretta
og forpliktende enn hva tilfelle er i denne stortingsmeldinga.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng peke
på ulike tiltak som kan være aktuelle. Det gjelder funksjonsassistentordningen
som bør gjøres permanent og omfattes av et regelverk
som gjør at de som har behov, sikres funksjonsassistent.
Det må videre utarbeides ulike stimulerings- og tilskuddsordninger
som sikrer både bedre tilgjengelighet på arbeidsplassen
og kompensasjon for funksjonsnedsettelse som fører til redusert
mulighet for effektiv og kontinuerlig arbeidsinnsats.
Disse medlemmer vil også understreke
behovet for at det opprettes flere tiltaksplasser for personer med nedsatt
funksjonsevne.
Disse medlemmer viser til at
endringer i attføringsregelverket de siste åra
har gitt økt fokus på gjennomstrømningen
i attføringstiltakene og dermed mindre fokus på kvaliteten
i tiltakene. Dette har gjort det vanskeligere for personer med nedsatt
funksjonsevne å gjennomføre vellykka attføringsløp.
Slik disse medlemmer ser det, er det derfor behov
for en grundig gjennomgang av ordningen med yrkesretta attføring
med tanke både på målsetting, omfang
og utforming av ordningen.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
er uroleg over at mange med nedsett funksjonsevne fell mellom det
ordinære arbeidslivet og uføretrygding. Fleirtalet meiner
at det er nødvendig å foreta ei samla vurdering
av behovet for tiltaksplassar for yrkeshemma. Vurderinga må sjåast
i høve til yrkeshemma sine ulike behov for avklaring, arbeidspraksis
og opplæring.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til ulike
lokale og regionale forsøk med sikte på en bedre
samordning av ressursene på tvers av Aetat, trygdeetat,
sosialsektor og opplæringssektor, slik at flere mennesker
som står utenfor arbeidslivet, kan komme tilbake i jobb.
Disse medlemmer viser til som
eksempel at prosjektet i Hedmark og Oppland følger en modell
som prøver ut tettere samhandling mellom Aetat, trygdetat og
kommunene, der de videregående skoler, voksenopplæringsavdelingene
i fylkeskommunen og partene i arbeidslivet trekkes sterkere med.
Modellen forutsetter at tilstrekkelig administrative ressurser blir
avsatt hos alle samarbeidende parter.
Disse medlemmer ber Regjeringen
sørge for at det avsettes nok administrative ressurser
til de forsøkene og prosjektene som Aetat er med i.
Disse medlemmermener
det er svært positivt at det kommer inn klare regler i
arbeidsmiljøloven som sikrer den enkelte arbeidstaker et
bedre vern mot diskriminering og viser til behandlingen av Ot.prp.
nr. 104 (2002-2003) og disse partiers respektive merknader og forslag
i Innst. O. nr. 52 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
det er lav rekruttering av funksjonshemmede til offentlig sektor.
Kun 0,7 prosent av 129 000 ansatte i staten er funksjonshemmede,
til tross for at dette er definert som et satsingsområde. Disse medlemmer mener
derfor det er behov for handlingsplaner med klare måltall
for rekruttering av funksjonshemmede til stillinger i offentlig
sektor.
Komiteen sine medlemer frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti viser til at Regjeringa har varsla
at ho i løpet av kort tid vil kome med ein handlingsplan
for rekruttering av personar med nedsett funksjonsevne til staten.
Desse medlemene meiner at ein
må sjå auken i arbeidsledige personar i samanheng
med konjunktursvingingane, og viser til at utviklinga er i ferd
med å snu.
Desse medlemene meiner at veksten
i talet på yrkeshemma arbeidssøkjarar må sjåast
i lys av at det har vore ei ynskja politisk utvikling at fleire
skal prøve seg i arbeidslivet før ein eventuelt
tar stilling til innvilging av uførepensjon. Auka tilstrømming
av yrkeshemma er eit resultat av ei auka satsing på yrkesretta
attføring for å hindre uførepensjonering,
auka utstøting og utestenging frå arbeidsmarknaden. Desse
medlemene viser til Regjeringa sine tiltak for å snu
utviklinga, bl.a. IA-avtalen, auka avklaring og auke i tiltaksinnsats
overfor yrkeshemma, samt auka vekt på tidleg intervensjon,
målretta yrkesretta attføring, auka effektivisering,
brukarretting av Aetat og tidsavgrensa uførestønad.
Desse medlemene vil òg
peike på at deltakarar ved tiltaket varig tilrettelagt
arbeid ikkje kan omtalast som "sett utanfor arbeidsmarknaden". Deltakarane
deltek i ein meiningsfylt aktivitet, samstundes som dei bidrar til
verdifull produksjon for samfunnet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeidstilsynet har en viktig oppgave i å arbeide
for et helsefremmende og inkluderende arbeidsliv. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett for 2004 der det foreslås
at Arbeidstilsynet styrkes med 10 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader under kap. 1.2 der disse medlemmer
viser til hvordan en ønsker å organisere den fremtidige
velferdspolitikken. I den forbindelse vektlegger en ikke minst betydningen
av hvordan en skal kunne få lagt til rette for at også funksjonshemmede
i større grad enn i dag skal kunne livnære seg
av eget arbeid. Disse medlemmer vil vise til at de
aller fleste innen gruppen funksjonshemmede har et stort ønske
om å komme seg ut i arbeid. Funksjonshemmede er ikke en
ensartet gruppe som har behov for de samme tilrettelegginger for å kunne
fungere, men har i stor grad individuelle behov. Dette er det viktig
at det offentlige tar høyde for når en skal iverksette
tiltak.