I foreløpig utgave av St.meld. nr.
29 (2003-2004)om skatteform er det oppdaget enkelte feil jf. nedenfor. Feilene
er rettet opp av departementet i forbindelse med trykking av endelig
utgave av meldingen.
I punkt 6.1 side 83 fjerde avsnitt f.o.m. femte
setning og i punkt 6.2.6 side 93 tredje avsnitt står det:
"Utvalget foreslår på denne bakgrunn å oppheve
en rekke fradrag som samlet øker skatteprovenyet med om
lag 4,6 mrd. kroner. Av dette er om lag en tredel knyttet til avvikling
av sosialt begrunnede fradrag. Utvalget forutsetter at en vesentlig
del av de sparte utgiftene ved å avvikle disse fradragene
går til å kompensere for økt skatt for
de berørte gruppene gjennom økte bunnfradrag,
barnetrygd og ordninger på utgiftssiden."
Setningene skulle hatt følgende ordlyd:
"Utvalget foreslår på denne bakgrunn å oppheve
en rekke fradrag som samlet øker skatteprovenyet med om
lag 6,3 mrd. kroner. Av dette er om lag halvparten knyttet til avvikling av sosialt
begrunnede fradrag. Utvalget forutsetter at en vesentlig del (to tredeler) av de sparte utgiftene ved å avvikle de sosialt begrunnede fradragene går
til å kompensere for økt skatt for de berørte
gruppene gjennom økte bunnfradrag, barnetrygd og ordninger
på utgiftssiden."
På side 94 i tabell 6.3, Anslått
provenyvirkning av Skaugeutvalgets forslag til innstramming i fradragsordningene,
vises det til at summen av Skaugeutvalgets forslag til innstramminger
i de ulike fradragene er 4 615 mill. kroner. De enkelte
forslagene til innstramming i tabellen summerer seg imidlertid til
6 305 mill. kroner.
Nederste linje i tabell 6.3 skal derfor lyde:
"Sum Skaugeutvalgets forslag….. 6
305"
I punkt 8.4 side 130 andre avsnitt tredje setning
står det:
"Departementet foreslår derfor at samordnings-
og fremføringsadgangen for ubenyttet skjermingsfradrag begrenses
til den enkelte aksje."
Setningen skulle hatt følgende ordlyd:
"Departementet foreslår derfor at fremføringsadgangen for ubenyttet
skjermingsfradrag begrenses til den enkelte aksje."
I punkt 8.5.3 side 133 tredje avsnitt står
det:
"Departementet foreslår at ubenyttet skjermingsgrunnlag
ikke skal kunne samordnes med annen aksjeinntekt etter at aksjen
er realisert. Det er en ytterligere begrensning i muligheten til å anvende
skjermingsgrunnlaget i forhold til utvalgets forslag. Utbytteskatten vil
derfor ikke være helt nøytral. Departementet har vurdert
om det bør kompenseres for dette ved å foreslå et
risikotillegg i skjermingsrenten, eventuelt et høyere risikotillegg
enn det utvalget foreslår. Et slikt risikotillegg vil ikke
fullt ut kunne kompensere for begrensningene i å anvende
skjermingsgrunnlaget, men vil likevel redusere skattebelastningen
for en investering finansiert med ny aksjekapital."
Avsnittet skulle hatt følgende ordlyd:
"Departementet foreslår at ubenyttet skjermingsfradrag ikke skal kunne samordnes med
annen aksjeinntekt etter at aksjen er realisert. Det er en ytterligere begrensning
i muligheten til å anvende skjermingsfradraget i
forhold til utvalgets forslag. Utbytteskatten vil derfor ikke være
helt nøytral. Departementet har vurdert om det bør
kompenseres for dette ved et risikotillegg i skjermingsrenten, eventuelt
et høyere risikotillegg enn det utvalget foreslår.
Et slikt risikotillegg vil ikke fullt ut kunne kompensere for begrensningene
i å anvende skjermingsfradraget,
men vil likevel redusere skattebelastningen for en investering finansiert
med ny aksjekapital."
I punkt 8.5.6 side 139 siste avsnitt fjerde
setning står det:
"Det foreslås i stedet en kildebasert modell
(skjermingsmodellen) med løpende overskuddsbeskatning, og
med skjerming av kapitalen etter samme prinsipper som i aksjonærmodellen."
Setningen skulle hatt følgende ordlyd:
"Det foreslås i stedet en kildebasert modell
(skjermingsmodellen) med løpende beskatning,
og med skjerming av kapitalen etter samme prinsipper som i aksjonærmodellen."
I punkt 12.2.4.1 side 204 siste strekpunkt siste setning
står det:
"Hele 40 pst. av formueskatten betales av pensjonister."
Setningen skulle hatt følgende ordlyd:
"Nærmere 40 pst.
av formuesskatten betales av pensjonister."
I tillegg er det oppdaget følgende
feil i foreløpig utgave som en ikke rakk å rette
opp ved trykking av endelig utgave av meldingen:
I punkt 9.7 side 155 femte avsnitt tredje setning
står det:
"Gevinsten på forretningsverdien inntektsføres
gjennom gevinst- og tapskonto med 20 pst. pr. år i den
nye virksomheten."
Setningen skulle hatt følgende ordlyd:
"Gevinsten på forretningsverdien inntektsføres
gjennom gevinst- og tapskonto med 20 pst. pr. år i den overdragende virksomheten."