Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal,
fra Høyre, Ivar Kristiansen, Erlend Nornes, og Anne Kathrine Slungård,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen Molvær
Grimstad, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser
til at det foreligger en framforhandlet avtale mellom staten og
jordbruksorganisasjonene. Avtalen innebærer bl.a. at målprisene økes
tilsvarende 40 mill. kroner, og at bevilgningene over kap. 1150 reduseres
med 410 mill. kroner i 2005. Videre utgjør 200 mill. kroner
i disponering av ledige midler på avtalen en del av avtalerammen
på minus 170 mill. kroner totalt. Komiteen konstaterer
at partene er enige om at dette legger grunnlag for en inntektsøkning
i jordbruket på vel 3 pst. Videre er partene enige om at
jordbruket beregnes å få en inntektsøkning
i perioden 2002 til 2004 på om lag 18 pst. pr. årsverk
og at næringen i perioden 2002 til 2005 dermed har fått
beholde en vesentlig del av produktivitetsgevinsten.
Når det gjelder fordeling
av produktivitetsgevinsten, viser komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, til avtalen mellom partene.
Flertallet har merket
seg at det i perioden 2002 til 2004 spesielt er redusert arbeidsforbruk
og redusert realrente som gir økt inntekt, beregnet pr. årsverk. Dette
viser betydningen for sektoren av forhold som ligger utenfor forhandlingene.
Renta er nå på et historisk lavt nivå.
Det er viktig at arbeidet med kostnadsreduksjoner fortsetter, slik
at jordbruket kan tåle en viss renteøkning igjen
på sikt. God utnytting av markedsmulighetene, økt
mangfold, et balansert marked, strukturelle endringer og fornuftige
kostnadstilpasninger vil i økende grad få betydning
for en tilfredsstillende inntektsutvikling i jordbruket. Flertallet har
merket seg at markedsbalansen for jordbruksråvarer nå er
bedre enn på svært mange år. Det har stor
betydning at en god markedssituasjon videreføres og at
markedsmulighetene utnyttes offensivt. Videre vil flertallet peke
på, slik det framgår av proposisjonen, at det
ligger inntektspotensial i å øke utnyttingsgraden
av jordbruksfradraget.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om
norsk landbruk og matproduksjon, og Innst. S. nr. 167 (1999-2000)
hvor et bredt flertall la følgende inntektsmålsetting
til grunn for landbruket:
"For å sikre at landbruket skal kunne utføre
de mangesidige samfunnsoppgavene som næringen er tildelt, mener
et flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
næringen må tilbys inntektsmuligheter og sosiale
vilkår som sikrer rekrutteringen til næringen."
Videre skrev det samme flertallet:
"Dette flertallet mener det må føres
en aktiv landbrukspolitikk som sikrer aktive utøvere i
jordbruket en inntektsutvikling og sosiale vilkår på linje
med andre grupper i samfunnet."
I St.prp. nr. 66 (2003-2004) er det vist til
at inntektsøkningen for næringen, inkludert skattefradraget
for jordbruket, er 18 pst. pr. årsverk i perioden 2002
til 2004. Det er også opplyst at den sterke inntektsveksten hovedsakelig
er å finne i to forhold; redusert realrente på lånt
kapital og økt produktivitet. Samtidig viser statistikk
at i perioden etter at St.meld. nr. 19 (1999-2000) ble behandlet,
har inntektsgapet mellom landbruket og andre grupper økt
fra 135 000 kroner pr. årsverk i 2000 til 160 000 kroner
pr. årsverk i 2004.
Disse medlemmer viser videre
til at dersom stortingsflertallets målsetninger for næringen
skal nås, så er det viktig at næringen
også får beholde produktivitetsgevinsten. Det
ble da også klart presisert fra flertallet, alle unntatt
Fremskrittspartiet, i næringskomiteen ved behandlingen
av jordbruksoppgjøret i 2003:
"Dette flertallet finner det naturlig at jordbruket
får beholde en vesentlig del av produktivitetsgevinsten. Dette
kan sikre en mer akseptabel og sammenlignbar inntektsutvikling,
samtidig som produktivitetsgevinsten blir en drivkraft som kommer
næringen til gode."
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Regjeringen, gjennom statens tilbud i jordbruksforhandlingene,
ikke forholdt seg til stortingsflertallets klare merknader når
det gjelder inntektsmålet for landbruket. Disse
medlemmer har merket seg at partene i jordbruksavtalen likevel
kom fram til en enighet om at jordbruket får beholde det
vesentlige av produktivitetsgevinsten for perioden 2002-2005. Disse
medlemmer legger til grunn at jordbruket også får beholde
en vesentlig del av produktivitetsgevinsten for det aktuelle året
det forhandles om en ny jordbruksavtale.
Disse medlemmer har videre merket
seg at partene innen den avtale rammen legger til grunn at jordbruket
skal kunne få en inntektsvekst på 3 pst. fra 2004
til 2005. Dette på tross av at den økonomiske rammen
for årets jordbruksavtale er-170 mill. kroner, inkludert
en disponering av 200 mill. kroner i ubrukte midler fra 2003-budsjettet.
Inntektsveksten forutsetter at
– Produksjon,
markedsinntekter og tilskudd på 3 300 bruk som går
ut av drift fra 2004 til 2005 overføres gjenværende
51 200 bruk.
– Bruk som går ut av
drift bruker 4 160 årsverk for å produsere det
volumet som overføres gjenværende produsenter.
Arbeidsinnsatsen for de gjenværende produsenter må ikke øke
med mer enn 860 årsverk. De må med andre ord effektivisere
driften.
– Den generelle prisstigningen
kan ikke overstige 2 pst. i 2005.
– Realrenta må ligge
lavere i 2005 enn i 2004. Med en prisstigning på 2 pst.
kan det nominelle rentenivået ikke øke mer enn
0,5 pst. i 2005 i forhold til 6. juni 2006 volumreduksjoner på kostnadssiden,
dvs. at produksjonskostnadene pr. produserte enhet må reduseres
med 0,9 pst. i 2005 og kapitalslit med 2 pst. slik at jordbruket
til sammen kan spare inn 220 mill. kroner i kostnader.
– Disponeringen av 200 mill. kroner
i "engangsmidler" med en styrking av likviditeten på LUF
i 2004 med 150 mill. kroner, en styrking av fondskapitalen til skadefondet
med 40 mill. kroner i 2004 og en avsetning på 10 mill.
kroner til digitale markslagskart i 2004, forusettes å gi
jordbruket 200 mill. kroner i inntektsvekst i 2005.
Disse medlemmer vil påpeke
at det skal svært små utslag til før
noen av forutsetningene ikke slår til slik som forutsatt.
Samtidig er det grunn til å påpeke at det er bruksnedgang
og lavere rentenivå som de siste årene har gitt
en inntektsøkning for jordbruket. På samme måte
som det er forutsetningene for inntektsutviklingen neste år.
Disse medlemmer viser til at årlige
jordbruksforhandlinger er en stor og krevende oppgave. Disse medlemmer mener
det bør vurderes å legge opp til 2-årige
avtaler for å skape større forutsigbarhet i næringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den fremforhandlede avtalen mellom staten og jordbrukets
organisasjoner innebærer en redusert ramme med 170 mill.
kroner og redusert budsjettstøtte med 410 mill. kroner,
mens målprisene økes med 40 mill. kroner. Disse
medlemmer har videre merket seg at de tre hovedmålene
som trekkes frem er en fortsatt effektivisering av landbruket, overføringene
tilpasses de norske posisjoner i forhandlingene i WTO og en forenkling
av tilskudds- og erstatningsordninger.
Disse medlemmer mener Regjeringen
i årets jordbruksoppgjør ikke gir helt nødvendige
signaler til jordbruket om nødvendigheten av en kraftig
kursomlegging for å få en utvikling som presser
næringen til sterkere effektiviseringskostnadskutt som
grunnlag for styrket konkurransedyktighet og lavere matvarepriser. En
utsettelse av denne prosessen vil være skadelig for jordbruket
på sikt. Disse medlemmer minner om at flere
forslag fra departementet som for eksempel forslag om en dobling
av maksimalkvoten på kumelk, muligheter for kvoteleie og
reduserte målpriser gikk i retning av mer fleksible kostnadseffektive
løsninger som også ville lagt grunnlaget for reduserte
rammer. Disse medlemmer registrerer at departementet frafalt
viktige forslag som ville stimulert til en mer effektiv produksjon
av jordbruksvarer. Dissemedlemmer mener
de få resultater som går i retning av mer fleksible
og kostnadseffektive løsninger er langt fra tilstrekkelig
til å oppnå et helt nødvendig tempo i tilpasningen
av norsk jordbruk til en internasjonal konkurransesituasjon.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at det var et bredt flertall
som under behandlingen av St.meld. nr. 19 (1999-2000) la til grunn
at man ville få en moderat strukturutvikling i landbruket.
Statens tilbud til bondeorganisasjonene og den framforhandlede avtalen
bryter med denne forutsetningen.
I løpet få av år
vil disse strukturtiltakene forme et helt annet og mer industrielt
landbruk enn det distriktslandbruket vi har i dag. Det er i strid
med folkets oppfatning. En ny undersøkelse viser nemlig
at 84 pst. av det norske folk vil opprettholde familielandbruket
slik vi kjenner det i dag. Disse medlemmer viser
til at statens tilbud vil svekke landbrukets rolle i distrikts-
og bosettingspolitikken, noe som for øvrig fremkommer på side
35 i statens tilbud til landbruksorganisasjonene:
"… en årlig reduksjon på 6 % i
antall jordbruksbedrifter og arbeidsforbruk som vi nå ser,
vil redusere det tradisjonelle landbrukets rolle i norsk distrikts-
og bosettingspolitikk."
Disse medlemmer vil peke på at
statens tilbud i jordbruksforhandlingene var av en slik karakter
at det ville forsterke bruksnedgangen ytterligere. Særlig
forslaget til endringer i kvotereglene for melk ville på sikt bidra
til store strukturendringer i melkebrukene.
Disse medlemmer mener at det
er uheldig for jordbruket at rammevilkårene for næringen
i så stor grad kan bli endret gjennom en enkelt jordbruksavtale. Strukturspørsmål
i jordbruket er av en slik karakter at det må eksistere
en grense for hvor store endringer som kan presses igjennom i et
jordbruksoppgjør. Årets tilbud fra staten i jordbruksforhandlingene,
var i så måte et tilbud som gav organisasjonene
små andre valg enn å forsøke å dempe
de verste utslagene av tilbudet.
De strukturelle grep som er gjennomført
de siste årene, gjenspeiles i økt bruksavgang. Disse
medlemmer mener at det landbruket minst av alt har behov
for nå er ytterligere tiltak som forsterker bruksavgangen.
En økning i bruksavgangen vil også hemme muligheten
til å utvikle tilleggsnæringer og dermed styrke
bygdesamfunnene. Det er derfor etter disse medlemmer oppfatning
viktig å unngå at det også i neste års
forhandlinger tas nye strukturelle grep. Disse medlemmer vil
i den sammenheng vise til at Stortinget behandlet nye konsesjonsgrenser
for svin og fjørfe i Ot.prp. nr. 94 (2002-2003) og at det
samme ville vært naturlig når det gjelder statens
forslag til endringer i reglene om melkekvoter.
Disse medlemmer vil derfor fremme
forslag om at større strukturgrep innen landbrukspolitikken
må forelegges Stortinget til behandling, og ikke tvinges igjennom
over forhandlingsbordet under jordbruksforhandlingene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram eventuelle spørsmål om større endringer
i strukturpolitikken til ordinær behandling i Stortinget."
Disse medlemmer mener at en viktig
forutsetning for økt verdiskaping i landbruket er stabilitet
og forutsigbarhet i rammevilkårene for næringen.
Derfor er det helt sentralt at overordnede spørsmål
om struktur undergis stortingsbehandling. Gjennom høringsrunder og
offentlig debatt om forslagene vil dermed Stortinget få den
nødvendige informasjon til å legge de føringer som
flertallet mener det er behov for i landbrukspolitikken.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at også årets
jordbruksavtale er inngått med en viss økning
i målprisene og relativt betydelig reduksjon i bevilgningene over
statsbudsjettet. Det er likevel lagt vekt på å sikre konkurransevilkårene
for næringsmiddelindustrien. Det er viktig å opprettholde
en konkurransedyktig næringsmiddelindustri i
Norge. Målprisendringer må derfor gjøres
i avveiningen mellom hensynet til inntektsmuligheter for jordbruket,
konkurransekraften til foredlingsindustrien og hensynet til forbrukerne. Flertallet mener
det over tid bør legges opp til en politikk som gir større
forutsigbarhet for at forskjellene i råvarekostnader til
andre land ikke økes. Det bør derfor søkes
løsninger som gir mer robuste rammevilkår for
industrien og kan ta høyde for svingninger i valutakursene
og reduserte råvarekostnader i konkurrerende land. Flertallet vil
spesielt be partene ta hensyn til den konkurranseutsatte RÅK-industrien
ved detaljutforming av avtalebestemmelser framover.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
ser positivt på at partene, innenfor rammen av en viss
målprisøkning, har prioritert å redusere
målprisene på korn, med tilskuddskompensasjon
til kornprodusentene. Kornprisene er viktige både for den
konkurranseutsatte mel- og bakevareindustrien, og kraftfôret
er en viktig kostnadsfaktor i husdyrholdet. Dette flertallet forventer
at reduserte kornpriser gir seg tilsvarende utslag i form av lavere
mel- og kraftfôrpriser. Resultatkontrollen tyder på at
det er mulig å opprettholde et stort åpent jordbruksareal
med lavere og mer konkurransedyktige kraftfôrpriser enn
det vi historisk har hatt i Norge. Det legger til rette for lavere
råvarepriser framover. Samtidig vil dette flertallet peke på at
det må sikres tilstrekkelig lønnsomhet i kornproduksjonen
slik at arealbruken kan opprettholdes og at grunnlaget for grovfôrbasert
husdyrhold i distriktene kan videreføres.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
partene er enige om at ordningen med eksportrestitusjon til eksportmarkeder
fases ut, med grunnlag i begrenset effekt av ordningen og et stramt
budsjettopplegg. Flertallet finner det også riktig,
med grunnlag i internasjonale forhandlinger, at denne type ordninger ikke
prioriteres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at målprisene økes i årets
avtale selv om økningen er mindre enn i de foregående
avtaler. Så lenge det eksisterer et system med en jordbruksavtale,
mener disse medlemmer at målprisene må legges
på et lavere nivå. Disse medlemmer vil
hevde at økte målpriser vil bidra til økt
grensehandelslekkasje og svekket konkurranseevne for kjøttindustrien.
Dette kommer i tillegg til den nye matvareavgiften og mulig opphør
av pakkemetoden med CO-pakkegass som vil bidra til en forverring
av situasjonen.
Disse medlemmer mener utviklingen
er bekymringsfull fordi råvareprisforskjellene med Europa øker. NILFs årlige
rapport, "Mat og Industri", viser at prisene på matvarer
som kjøtt og ost flater ut eller reduseres i EU, mens prisstigningen
er markant her hjemme. Tall fra SIFO viser også en betydelig prisstigning
på norsk mat og en høyere prisstigning enn den
generelle prisveksten. Prisene stiger mer enn i Sverige siden oktober
2002 som er referansepunktet i undersøkelsen.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har nedfelt en intensjon i Sem-erklæringen
om å etablere konkurransedyktige priser i tillegg til reduserte
prisforskjeller mellom Norge og EU på matvarer. Denne intensjonen
er ikke oppfylt. Disse medlemmer mener denne utviklingen
må snus slik at konkurransedyktigheten kan bedres for norske
bønder og næringsmiddelindustri. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiets særmerknader,
generelle merknader, som viser hvordan det er mulig å starte
en tilpasning av jordbruket som gir grunnlag for en sterkere næringsmiddelindustri
og en volumproduksjon som bedre tåler utenlandsk konkurranse.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til de pågående forhandlingene i WTO, og til at
Stortinget har gitt sin tilslutning til Regjeringens forhandlingsmandat. Flertallet støtter
Regjeringen i valg av strategi med et nært samarbeid med
G10-landene. I pressemelding fra Landbruksdepartementet 30. april 2004
understreker landbruksministeren at denne gruppen ikke kan akseptere
at det etableres et øvre tolltak og at det legges opp til
en obligatorisk økning i tollkvotene. Han sier videre at
tollreduksjonsformelen må gi tilstrekkelig fleksibilitet
til å verne om våre mest sensitive produkter som
er nødvendig for å ivareta våre "non-trade
concerns", dvs. sikre kulturlandskap, levende bygder og nasjonal
matvareberedskap. Flertallet støtter disse
intensjonene, og understreker samtidig betydningene av å ha
et nært forhold til landbrukets organisasjoner i forhandlingene.
Flertallet ser positivt på det
omfattende miljøarbeid og omlegging av miljøvirkemidlene
som har vært gjort i avtaleregi de siste årene.
Miljøprogrammene og miljøplaner på alle
bruk vil riktig brukt kunne bidra til økt konkurransekraft
og økt tillit til norske produkter, redusert miljøbelastning
og videreutvikling av et åpent vakkert kulturlandskap. Flertallet er
tilfreds med at dette arbeidet i årets oppgjør
kan konkluderes med at miljøstøtten knyttet til
miljøprogrammene nå tilfredsstiller kravene til
grønn støtte i gjeldende WTO-avtale.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet er enig i at ordninger under miljøprogrammene
innrettes slik det er gjort i årets jordbruksavtale med
sikte på å tilfredsstille kravene til grønn
støtte i gjeldende WTO-avtale.
Disse medlemmer mener imidlertid
det vil være helt feil å tilpasse norsk landbruk
til et framtidig forhandlingsresultat i WTO før forhandlingene
er avsluttet, både fordi man ikke vet hva forhandlingsresultatet
blir, og fordi man gjennom en slik tilpasning ikke vil ha mulighet
til å opprettholde et landbruk som er tilnærmelsesvis
likt det småskala multifunksjonelle landbruk et flertall
i Stortinget så langt har støttet opp om.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at man med dagens tilskudds- og støtteordninger
søker å tilpasse overføringene til de
norske posisjonene i forhandlingene i WTO. Disse medlemmer mener
likevel at en betydelig omlegging av landsbrukspolitikken vil være
det viktigste for å sikre jordbrukets overlevelsesevne.
En gjennomregulert landsbruksnæring med videreføring
av administrative priser, konsesjoner, produksjonskvoter og selektive
støtteordninger vil være ødeleggende
i et helt nødvendig arbeid med å utvikle fleksible
og kostnadseffektive markedsløsninger. Disse medlemmer vil
hevde at utviklingen av en robust produksjon basert på markedsøkonomiske
kriterier må ha topp prioritet og må utvikles
før tollvernet faller.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at partene har kommet fram til enighet om en omfattende
pakke med endringer i rammebetingelsene i melkeproduksjonen. Flertallet har merket
seg at den innebærer mer likeartede utviklingsmuligheter
for ulike organisasjonsformer i melkeproduksjonen gjennom harmonisering
av dagens regelverk for samdrifter og andre organisasjonsformer. Flertallet er
enig i at aktivitetskravet til samdriftene har vært det
viktigste grunnlaget for å yte større tilskudd
til samdrifter enn enkeltmannsforetak med samme driftsomfang. Ønske
om større tilskuddsutmåling bør ikke
være grunnlaget for valg av organisasjonsform og investeringer
som skal avskrives over lang tid.
Flertallet er positiv til samdrift.
Gjennom avtalen økes fleksibiliteten også for
samdrifter på noen områder, bl.a. ved at aktivitetskravet
bortfaller. Flertallet viser til at avtalen innebærer
avvikling av aktivitetskravet for samdrifter i melkeproduksjonen,
og har merket seg at partene er enige om å vurdere forutsetningene
for et kontrollerbart aktivitetskrav fram til 1. januar 2005. Samtidig
mener flertallet at forutsigbarhet i rammebetingelsene
er viktig. For det store flertall av samdrifter som har tilpasset
seg gjeldende regler er det derfor viktig at avtalen legger opp
til avvikling av ekstratilskuddet over tid. Samtidig bør
overgangen fra 1. juli håndteres fleksibelt slik at endringene
ikke unødvendig griper inn i planer som er lagt i næringen.
Flertallet vil også vise
til at med denne relativt store omleggingen, legges grunnlag for
et rammeverk i melkeproduksjonen som kan være mer stabilt
framover. Det er viktig i en periode med stort investeringsbehov.
Uforutsigbarhet kan i seg selv bidra til å redusere investeringslyst.
Flertallet konstaterer videre
at med de avtalte harmoniseringer av regelverket kommer også melkeprodusentenes
muligheter til å utvikle sin produksjon mer på linje
med de muligheter andre produksjoner har, innenfor de rammene kvotesystemet
gir. Flertallet vil peke på at kvotesystemet
først og fremst er ment å være et virkemiddel
for å tilpasse totalproduksjonen til markedsmulighetene.
Ut over det bør systemet i minst mulig grad begrense handlingsrommet
for produsentene. Dette er ikke minst viktig for å rekruttere
nye unge utøvere, med behov for utviklingsmuligheter, til sektoren.
Flertallet vil samtidig peke
på nødvendigheten av å utvikle regelverket
og oppfølgingen av det, for å hindre tilpasninger
som ikke er i tråd med målene og intensjonene
for de enkelte ordninger.
Flertallet viser til at handlingsrommet
for enkeltbruk i melkeproduksjonen øker i avtalen, med
virkning fra 1. januar 2005. Omsetningen av kvoter holdes på fylkesnivå,
med unntak for Oslofjordregionen, som blir en omsetningsregion. Flertallet vil
peke på at den geografiske produksjonsfordelingen er helt
sentral i landbrukspolitikken. Flertallet er likevel
enig i at fylkene rundt Oslofjorden, som også har relativt
begrenset melkeproduksjon, blir én omsetningsregion. Det kan
ikke pekes på viktige distriktspolitiske eller andre landbrukspolitiske
hensyn som skulle tilsi en annen vurdering.
Flertallet viser til at avtalen
innebærer en viss utflating av strukturprofilen i areal-
og kulturlandskapstilskuddene, slik det ble forutsatt ved behandlingen
av St.meld. nr. 19 (1999-2000). Dette kompenseres de minste brukene
for gjennom økt strukturdifferensiering av husdyrtilskuddet. Flertallet har
merket seg at det bl.a. er forvaltings- og kontrollmessige hensyn
som ligger til grunn for tilpasningen, bl.a. ved at det økonomiske
incitamentet til å søke tilskudd på andre
måter enn via de reelle driftsenhetene reduseres. Flertallet ber
departementet på egnet måte legge fram for Stortinget
en vurdering av konsekvensene av endret regelverk som har strukturvirkning. Flertallet ser positivt
på at partene videreutvikler tilskuddssystemet med sikte
på forenkling og for å redusere uønsket tilskuddstilpasning. Flertallet ser
det som naturlig at arealtilskuddene differensieres med grunnlag
i regionvise kostnadsulemper, mens strukturdifferensieringen ivaretas
av husdyrtilskuddene og jordbruksfradraget. Det vil bidra til et
enklere og mer oversiktlig tilskuddssystem og formål med
de ulike ordningene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at de endringer i rammebetingelsene
som følger av årets avtale er av et omfang som
tilsier at dette ikke hører hjemme i forhandlinger mellom
avtaleparter. Endringene vil påvirke strukturen i næringa
i et omfang som tilsier at Stortinget burde ta stilling til dette
som egen sak.
Disse medlemmer viser i denne
forbindelse til at taket for produksjon på det enkelte
bruk heves kraftig, at det åpnes for kvoteleie, at mulighetene
for direkte omsetning av melkekvote utvides og at aktivitetskravet
i samdrifter fjernes.
Disse medlemmer mener at flere
av elementene bringer oss mer i retning av et leilendingejordbruk, med
leie av både jord og melkekvoter. Dette vil redusere forutsigbarheten
og investeringsviljen i landbruket.
Disse medlemmer frykter at samdrift
mellom aktive produsenter vil bli en sjeldenhet ved at aktivitetskravet
fjernes, og vil på samme måte som komiteens flertall
be om at partene finner fram til ordninger som kan ivareta hensynet
til at vi også i framtida skal ha samdrifter med aktive
deltagere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at statens tilbud i jordbruksforhandlingene om en dobling av
maksimalkvoten for melk og muligheter til kvoteleie ble forhandlet
bort. Disse medlemmer mener at økte muligheter
for kvotesalg i avtalen langt fra er tilstrekkelig for å oppnå et
nødvendig tempo i tilpasningen av melkeproduksjonen til
en kommende internasjonal konkurransesituasjon.
Disse medlemmer mener primært
at produksjon og omsetning av melk skal foregå i et marked
med reell konkurranse uten offentlig fastsatte melkekvoter. Disse
medlemmer vil likevel, som en subsidiær holdning
innenfor den eksisterende landbrukspolitikken, støtte ordningen
med omsettelige produksjonskvoter for melk. Det bør da
vektlegges at produksjonskvotesystemet praktiseres på en
måte som fører til en ønsket strukturutvikling
og kostnadssenkning i melkeproduksjonen. Dissemedlemmer vil
hevde at en ordning med omsettelige produksjonskvoter for melk som
gjøres landsomfattende, bedrer mulighetene ytterligere
for en ønskelig strukturutvikling og kostnadssenking
i melkeproduksjonen. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en ordning med omsettelige produksjonskvoter for kumelk
som ikke beregnes til fylkes- eller regionnivå, men gjøres
landsomfattende."
Disse medlemmer viser til at
samdrift er en rasjonell produksjonsform som gjør det mulig
for yrkesutøvere i landbruket i fellesskap å utnytte stordriftsfordeler,
styrke lønnsomheten i produksjonen og ta ut mer ferie og
fritid. Kostnadseffektive produksjonsopplegg styrker også muligheten
for lavere matvarepriser.
Disse medlemmer registrerer at
forholdene for samdrifter legges ikke særlig til rette
ved dette jordbruksoppgjøret. Etter 1. juli 2004 aksepteres
kun 5 deltakere i samdrifter og avstandskravet på 12 km
opprettholdes. Disse medlemmer vil minne om Fremskrittspartiets
landbrukspolitikk som tilsier at markedet selv utvikler hensiktsmessige
løsninger for en konkurransedyktig produksjon. Disse
medlemmer kan derfor ikke se at det foreligger særskilte
grunner til å begrense mulighetene for samdrift.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at avtalen innebærer
en betydelig modernisering og målretting av bygdeutviklingsmidlene
i tråd med Landbruk Pluss-satsingen. Flertallet vil
peke på at det er behov for endringskompetanse i landbruket
framover. Det bør legges vekt på disse utfordringene
ved disponering av kompetansemidlene i avtalen. Flertallet er
enig i at økt satsing på alternativ næringsutvikling
er like nødvendig som en mer konkurransedyktig volumproduksjon.
I dette arbeidet er det nødvendig å se alle landbrukets
ressurser samlet. Samtidig er det viktig å få alle ledd
i dette arbeidet til å arbeide samordnet og målrettet
med grunnlag i en overordnet nasjonal strategi. Flertallet ser
positivt på at det regionale ledd, koordinert av fylkesmannen,
får økt ansvar til å prioritere regionalt
innenfor nasjonale strategier.
Flertallet ser positivt på at
melke- og storfekjøttproduksjonen prioriteres særskilt
i denne gjennomgangen. Disse produksjonene er svært viktige
i landbrukets bidrag både til sysselsetting og arealbruk
i distriktene. Flertallet viser spesielt til at det
er underskudd i produksjonen av norsk storfekjøtt og har merket
seg at denne produksjonen er prioritert i avtalen ved at målprisene
ikke reduseres til tross for redusert kraftfôrpris, ved økt
storfetilskudd og økt driftstilskudd til spesialisert kjøttproduksjon.
Det er nødvendig at det også i denne produksjonen
utvikles enheter med et produksjonsomfang som gjør profesjonell
kvalitetsproduksjon og en tilfredsstillende inntektsutvikling mulig. Flertallet har
merket seg at det nå registreres en viss reduksjon i jordbruksareal
i drift. En ekstensiv produksjon som ammekuholdet kan være
et viktig bidrag til å holde kulturlandskapet åpent
med beitedyr. Flertallet ber avtalepartene følge
arealutviklingen nøye og vurdere tilpasninger i virkemiddelbruken
for å sikre at Norges begrensede jordbruksarealer holdes
i drift og gir et attraktivt og variert kulturlandskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Landbruk Pluss-strategien har som mål å forsterke
nærings- og eiendomspolitikken, overføre myndighet
i jord- og skogbrukspolitikken til regionalt og lokalt nivå og
fjerne flaskehalser som hindrer næringsutvikling på bygdene.
Disse medlemmer mener en målrettet
strategi for alternative næringer og nisjeproduksjon med gården
som utgangspunkt kan gi drahjelp til en del driftige bønder. Disse
medlemmer vil likevel understreke at dette ikke løser
problemene for volumproduksjonen i landbruket. Disse medlemmer mener
det viktigste blir å utmeisle en alternativ politikk rettet
mot hovedtyngden av norsk landbruk og næringsmiddelindustri
som kan bidra til å styrke næringens konkurransekraft
i en situasjon med økt internasjonal konkurranse.
Komiteen mener rammevilkårene
for nisjeprodusenter må bedres for å få ytterligere
fortgang på denne produksjonen. Ett av områdene
som må prioriteres er forenkling av regelverket for gårds-
og småslakterier.
Komiteen har merket seg at det økologiske
landbruket er økende, men at utviklingen på markedssiden ikke
er tilfredsstillende. Komiteen vil peke på at arealmålet
på 10 pst. er betinget av at det finner markedsgrunnlag
for en lik andel. Det betinger at tiltakene prioriteres med sikte
på å få en vesentlig større
andel av det som produseres som økologisk ut i markedet
og bys fram til forbrukerne som økologisk merkede varer. Komiteen er
enig i at myndighetene i samarbeid med de store aktørene
forsterker markedsinnsatsen for økologiske varer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser positivt på de
tilpasninger i velferdsordningene som avtalen innebærer. Flertallet peker
på at forenkling av ordningen med tilskudd til ferie og
fritid reduserer forvaltningsbelastningen både for brukerne
og forvaltningen. Videre ser komiteen positivt på at
partene har prioritert å styrke ordningen med tilskudd
til sykdomsavløsning og å inkludere svangerskapspenger
i ordningen. Alle disse tilpasningene er viktige forbedringer og
gir riktige signaler for utøverne i næringen.
Flertallet viser til det pågående
arbeidet for å styrke klinisk veterinærtjeneste
i næringssvake strøk. Flertallet ber
videre partene bidra til å sikre grunnlag for tilgang til
veterinærtjenester i alle områder med husdyrhold.
Flertallet viser til at partene
vil sette ned en arbeidsgruppe for å utrede en forenkling
av sonegrensene for distriktstilskudd for kjøtt og melk
fram mot jordbruksoppgjøret i 2006. Flertallet er
innforstått med at dette er et krevende arbeid, på grunnlag
av det sterkt differensierte sonesystem som pr. dato foreligger for
disse ordningene. Flertallet mener sonegrensene bør
følge administrative grenser. Flertallet viser
til behandlingene av St.meld. nr. 19 (1999-2000) hvor avtalepartene
fikk i oppdrag å forenkle virkemiddelsystemet. Flertallet ser
at denne gjennomgangen vil måtte føre til endringer
i tilskuddsutmålingen for enkeltbruk, men vil igjen peke
på at nødvendige forenklinger må gjennomføres
og det nødvendige omfang av konsekvenser for enkeltbruk
aksepteres for å komme i en situasjon med et mer oversiktlig
og forvaltbart regelverk.
Komiteen viser til
St.meld. nr. 12 (2002-2003) om Dyrevern og dyrehelse som ble behandlet
av Stortinget i 2003. Behandlingen viste stor enighet om satsingen på dyrevelferd.
Komiteen vil derfor peke på betydningen
av at Stortingets vedtak og merknader følges opp og legges til
grunn i det landbruket og landbrukets næringer som følger
av de endringer årets jordbruksoppgjør fører
til.
Komiteen er opptatt av at det
er et stort fokus på dyrehelse og dyrevelferd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
resultatkontrollen fra Budsjettnemnda de siste årene viser
en viss reduksjon i arealbruken. I enkelte områder er også gjengroing
i ferd med å bli et problem. Flertallet viser
til at produksjon og vedlikehold av kulturlandskapet er et viktig
mål med landbrukspolitikken for samfunnet. Flertallet mener
avtalepartene, fylkesnivået og kommunene må prioritere
arbeidet med å opprettholde og videreutvikle kulturlandskapet. Flertallet viser
til at gjennom desentraliseringen av mange miljøvirkemidler
har regionalt og lokalt nivå fått økt
ansvar og økt myndighet til å prioritere og målrette
bruken av midlene i forhold til lokale utfordringer.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at det i næringen de
siste par årene er blitt skapt større optimisme.
Dette er en svært viktig forutsetning for å bidra til
rekruttering til landbruket. Statens tilbud i jordbruksoppgjøret
2004, med store forslag til strukturendringer og krav om inntektsnedgang
pr. årsverk i landbruket, bidrar ikke til å bygge
opp om optimismen i næringen. Disse medlemmer vil
derfor understreke betydningen av å sikre stabilitet og
forutsigbare rammevilkår for næringen, som grunnlag
for framtidig rekruttering og vekst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til egen særmerknad - Generelle merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at Regjeringen heller ikke denne gangen benytter muligheten til
en kursomlegging i landbrukspolitikken som kunne gitt en langt mer
effektiv produksjon, foredling og omsetning av jordbruksvarer. En
utsettelse av denne prosessen slik jordbruksoppgjøret indikerer,
vil være skadelig for jordbruket på sikt. Ved
at jordbruket tillates av myndighetene å være
fristilt fra vesentlige krav i markedet, så utvikler næringen
en svakere motstandskraft overfor nye behov og betingelser.
Disse medlemmer vil minne om
at Fremskrittspartiets politikk innebærer at landbrukets yrkesutøvere
må basere sin virksomhet på produksjon som er
bedriftsøkonomisk riktig og ikke på subsidierte særordninger.
Ved hjelp av markedsøkonomiske prinsipper vil det bli stimulert
til effektiv produksjon. Fremskrittspartiets landbrukspolitikk bygger
på en vilje til å legge forholdene til rette for
en nasjonal og lønnsom kvalitetsproduksjon basert på landets
klimatiske og topografiske begrensninger, men også på den styrken
som produksjon i et av verdens reneste miljøer gir. Disse
medlemmers resept for landbrukspolitikken er blant annet
en god økonomisk politikk med betydelige skatte- og avgiftslettelser,
bevisst satsing på infrastruktur og fjerning av hindrende
lover, regler og forskrifter. Dersom overføringene reduseres
i takt med omfanget av de reguleringer som hindrer landbruket i å være
rasjonelt og effektivt, vil nødvendig vekstkraft utløses.
Disse medlemmer viser til at
landbrukspolitikken lenge har hatt sentrale distriktspolitiske oppgaver.
Disse oppgavene har, til tross for uttellinger i milliardklassen,
langt fra nådd de politikerbestemte mål knyttet
til bosetting, sysselsetting og inntekt. Disse medlemmer mener
landbrukspolitikken har bidratt til å utarme distriktene
og gjort dem mindre i stand til å utvikle et bærekraftig
næringsliv og således medvirke til å forsterke
sentraliseringseffekten. Disse medlemmer registrerer
at den førte politikk har gitt en skjev fordeling av offentlige
ressurser i distriktene, med det resultat at lokalsamfunnene har
utviklet for få alternativer og dermed resultert i et begrenset
og lite variert arbeidstilbud. I særlig grad har kvinners
yrkesmuligheter vært sterkt begrenset. Disse medlemmer mener
derfor det er behov for en ny landbrukspolitikk som radikalt endrer
betingelser for jordbrukets og bygdens samlede næringsliv
gjennom å skille landbrukspolitikken fra distriktspolitikken.
Disse medlemmer har den oppfatning
at den nåværende kompliserte jordbruksavtale,
hvor produsentene legger opp sin virksomhet basert på tilskudds-
og reguleringsordninger, og hvor et stort byråkrati er
koplet til generelt uoversiktlige forhold, må erstattes
av et markedsbasert konkurransesystem. Fremskrittspartiet vil at
dagens ressursødende ordninger legges om til fordel for
miljøet, til styrke for næringsutøvere
som ønsker å forbli i yrket og til fordel for
forbrukerne.
Disse medlemmer vil minne om
Fremskrittspartiets politikk som innebærer at jordbrukssystemet
må avvikles. Jordbruksnæringen må finne
sin plass blant andre produksjoner som søker et marked
i friest mulig konkurranse med andre aktører. I en nedtrappingsfase
for støttetiltak og jordbrukssubsidier gis bevilgninger
i det ordinære statsbudsjettet. Innenfor dagens overføringssystem
vil disse medlemmer prioritere produksjonsuavhengige
støtteordninger.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"1. Forslag
til ny jordbruksavtale bifalles ikke.
2. Eksisterende ordning med jordbruksavtale
oppheves.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til jordbrukssubsidier og andre økonomiske tiltak
rettet mot jordbruket i forbindelse med det ordinære statsbudsjettet
uten forutgående forhandlinger."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag, slik at markedsreguleringen av fjørfe,
med hjemmel i omsetningsloven, oppheves."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å oppheve omsetningsloven."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om oppheving av alle særregler for beskatning av
landbruksnæringen slik at den likestilles med annen næringsvirksomhet."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av lov om
regulering av ervervsmessig husdyrhold."