Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
leiaren Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, frå Høgre, Ivar Kristiansen, Erlend Nornes
og Anne Kathrine Slungård,frå Framstegspartiet, Øystein
Hedstrøm og Lodve Solholm, frå Sosialistisk Venstreparti, Åsa
Elvik og Inge Ryan, frå Kristeleg Folkeparti, Olaf Gjedrem
og May-Helen Molvær Grimstad, og frå Senterpartiet,
Odd Roger Enoksen, viser til at den maritime bransjen er
ei av Noregs viktigaste næringar. Den norske maritime klynga
er ei av dei mest komplette i verda med eit vidt spekter av tenester, utdanningstilbod,
utstyrsleveransar og verft. Sektoren sysselset 75 000 personar,
mange av desse i distrikta. Noreg er verdas tredje største
skipsfartsnasjon. Komiteen ser det som viktig å ta
vare på og vidareutvikla denne bransjen i Noreg. Komiteen støttar Regjeringa
sitt ynskje om stabile og framtidsretta rammevilkår for
skipsfarten og dei maritime næringane i Noreg. Komiteen deler òg
synet på at det er viktig å halda på hovudkontor
og eigarskap i Noreg.
Komiteen viser til at sidan førre
skipsfartsmelding i 1996 har Stortinget måtta ta stilling
til over 20 forslag til endringar av rammevilkåra for denne
bransjen. Det seier seg sjølv at det er vanskeleg å driva
næringsverksemd med så uvisse rammevilkår.
Særleg vert dette vanskeleg for ein bransje som opererer
i den kanskje mest globale av alle marknadar, skipsfarten . Det
er difor viktig at handsaminga av denne meldinga fører
til større stabilitet slik at bransjen veit kva rammevilkår den
har å halda seg til.
For å få større
stabilitet vil fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Fremskrittspartiet og Senterpartiet, lovfesta dei ulike
ordningane som er vedtekne for å støtte norsk
skipsfart. Fleirtalet ber Regjeringa koma tilbake
med forslag til lovfesting i samband med budsjettet for 2005.
Fleirtalet fremmer fylgjende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen koma
tilbake med forslag til lovfesting av dei ulike endringane som er vedtekne
for å støtta norsk skipsfart, i samband med budsjettet
for 2005."
Komiteen peiker på at
den maritime næringa sjølv, i høyringa
og på anna vis, har understreka at rammevilkår
på linje med konkurrentane er viktige og vil gje positive
ringverknadar for heile den maritime klynga. Det har vært
framført frå fleire at det er nettoløn
og EU-harmonisering av skatteordningane som er avgjerande for å skape
vekst og ringverknader i Noreg.
Komiteen viser til at EU dei
siste åra har utvikla ein offensiv maritim politikk, med
sikte på å sikra internasjonalt konkurransedyktige
rammevilkår for eigne reiarlag og sjøfolk. I 1997
vedtok EU-kommisjonen retningsliner for internasjonalt konkurransedyktige
rammevilkår for rederiselskap og sjøfolk, "State
Aid Guidelines". Komiteen viser til at dei maritime
retningslinene kan sjåast i samanheng med "Lisboa-strategien"
frå 2000, der EU søkjer å styrke verdiskapinga
og utvikle økonomien. Komiteen merkar seg
at det generelle målet om redusert næringsspesifikk
stønad ikkje gjeld for EU sine støtteordningar
for skipsfart. Komiteen har og merka seg at EU-kommisjonen
har vedteke å oppdatere og vidareføre dei maritime
retningslinene med seks nye år frå 1. juli 2005.
Utviklinga i EU har indirekte ført til forverra konkurranseforhold
for norske reiarlag og sjøfolk. For å møta
den skjerpa konkurransen frå EU har Noreg vedteke spesielle
ordningar for ferjereiarlag i utanriksfart og for norske offshorefarty
etter modell frå EU (jf. Budsjett-innst. S. nr. 8 (2001-2002)
og Dokument nr. 8:21 (2002-2003)).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at hovedkontorfunksjoner er viktig for beslutninger om selskapers videre
strukturelle utvikling, hvor driftsenhetene skal være lokalisert
og hvor forskningen skal foregå. Flertallet viser
til at dette innebærer at hovedkontoret er avgjørende
i de strategiske beslutninger om hvor og hvordan verdiskapingen
skal skje. Flertallet viser også til at
hovedkontorfunksjonen i tillegg er nært knyttet til eierskapet.
Erfaringen viser at dersom det tilbys konkurransedyktige betingelser
vil hovedkontoret lokaliseres der de største eierinteressene
befinner seg. Mange land forsøker derfor å legge
til rette for lokalisering av hovedkontor. Hovedkontorfunksjonen gir
muligheter for land til økt verdiskaping, skatteinntekter,
attraktive arbeidsplasser og økt dynamikk i næringslivet.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ser det som ein fordel at verknadene
av dei ulike ordningane vert betre dokumenterte. Desse medlemene ber
difor Regjeringa føreta ei evaluering av verknadane ved
dei spesielle ordningane denne bransjen har. Med bakgrunn i dei
ordningane reiarlaga har, har desse eit sjølvstendig ansvar
for å bidra til arbeidsplassar for norske sjøfolk,
og bruk av norsk utstyr og leveransar. Desse medlemene ber
Regjeringa syte for at dette vil bli et viktig moment i ei framtidig
evaluering av skatteregimet og rammevilkåra for reiarlaga.
Desse medlemene fremmer fylgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa føreta
ei evaluering av verknadane ved dei spesielle skatteordningane og
rammevilkåra denne bransjen har. Herunder ei vurdering av
korleis reiarlaga bidrar til arbeidsplassar for norske sjøfolk,
og bruk av norsk utstyr og leveransar."
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
meiner det er nødvendig å vidareføre
desse ordningane og også utvida dei til å gjelda andre
fartøygrupper som er utsett for direkte konkurranse frå EU-flåten. Fleirtalet vil
difor utvide nettolønnsordninga til å gjelde alle
norske sjøfolk om bord på konkurranseutsette skip
i NOR. Å berre gi stønad til sertifikatpliktige
mannskap slik Regjeringa føreslår, vil ikkje løysa
dei konkurranseforholda NOR-flåten møter.
Fleirtalet fremmer fylgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa utvide
nettolønnsordninga til å gjelde alle norske sjøfolk
om bord på konkurranseutsette skip i NOR."
Komiteen ser det som
uheldig at landa i Norden gjennom ulike konkurransevridande tiltak
prøver å tiltrekkja seg reiarlag som konkurrerer
på den nordiske marknaden. Særleg gjeld dette
for ferjereiarlaga.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
støttar difor intensjonane om å avvikla nettolønordninga
for desse reiarlaga. Men ei einsidig norsk avvikling av denne ordninga
vil føra til heilt ulike konkurranseforhold, noko som vil
få svært uheldige konsekvensar for dei norske
ferjereiarlaga. Fleirtalet vil difor gå mot
at ein avviklar denne ordninga einsidig frå norsk hald.
Regjeringa må heller jobba for eit felles nordisk vedtak
om å avvikla denne ordninga.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, fremmer fylgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa jobbe
aktivt internasjonalt for eit felles nordisk vedtak om å avvikla
ordninga med nettolønn på ferjetrafikken."
Fleirtalet i komiteen, Arbeidarpartiet, Framstegspartiet
og Senterpartiet, fremmer fylgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vidareføre
gjeldande ordningar for nettoløn på utenlandsferjene
i NOR."
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Sosialistisk Venstreparti,
meiner at skal Noreg halda på sin posisjon som ei maritim
stormakt må ein ha om lag same rammevilkår her
i landet som i landa rundt oss. Dette fleirtalet meiner
Noreg difor må legga seg opp til den politikken EU fører
på dette området. Her opnar EØS-avtala
for at medlemslanda kan drive ein aktiv næringspolitikk
og vedta særskilte rammevilkår for den maritime
næringa. Det handlingsrommet må også Noreg
nytta.
Alt tyder på at internasjonal skipsfart
er ei vekstnæring. Som verdas tredje største skipsfartsnasjon,
bør Noreg få sin del av denne veksten. Dette
fleirtalet meiner at Noreg må ha som ambisjon å halda
på sin posisjon som ein av verdas største og viktigaste
skipsfartsnasjonar, noko som mellom anna krev stabile rammevilkår
på linje med dei land norske verksemder konkurrerer med.
Komiteen merkar seg
den utviklinga som har vært for norsk skipsfart dei siste åra
og at talet på norske skip som er registrert ute, er lågt
samanlikna med andre store skipsfartsland. Komiteen merkar
seg og at det er ein stor grad av spesialisering blant norske reiarlag og
at det er etter måten stor forskjell på snittalderen mellom
dei ulike flåtegruppene. Komiteen merkar seg
særleg den høge snittalderen på frakteflåten
registrert i NOR med sine 35 år. Dette avspeglar nok i
stor grad manglande inntening og høve til nyinvesteringar. Kystflåten
har slitt med innteninga i fleire år m.a. grunna aukande
internasjonal konkurranse pluss konkurranse frå trailertransport.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti understreker viktigheten av Regjeringens
foreslåtte kompetansemodell. Modellen innebærer
en nettolønnsordning for sertifikatpliktige stillinger
i NOR og sertifikatpliktig refusjonsberettiget i NIS. Disse
medlemmer understreker at som et supplement til denne ordningen
foreslås det at også øvrige sjøfolk
i offshoreflåten i NOR omfattes av en nettolønnsordning. Disse
medlemmer viser til at offshoreflåten gjennomgående
består av teknisk avanserte skip, og det er derfor et ønske
om å sikre kompetanse gjennom norsk mannskap også ut
over sertifikatpliktige stillinger. Disse medlemmer understreker
at målet om å prioritere støtte til den
maritime kompetansen, innebærer at passasjerbetjeningen på ferger
i utenriksfart ikke vil omfattes av særskilte støtteordninger.
Gjennom den omleggingen Regjeringen fremmer vil det samlede støttenivået
være om lag som i dag, men konsentrert gjennom å etablere
en nettolønnsordning for de mest kompetansekrevende stillingene
om bord.
Disse medlemmer viser til at
kompetansemodellen vil gi næringen et stabilt system for
støtte til sjøfolk, som prioriterer maritim kompetanse.
Dette vil kunne få som konsekvens en økt norsk
innflagging til NIS.
Disse medlemmer viser til at
når det gjelder skattekonkurransen knyttet til nordisk
fergetrafikk har problemet vært diskutert i lang tid både
på politisk nivå og på embetsnivå mellom
de nordiske land. Sverige tok i 2001 initiativ til en utredning
med sikte på å undersøke mulighetene
for en omforent nordisk skipsfartspolitikk spesielt i forhold til
bruk av EUs regler for offentlig støtte til maritim transport.
Nærings- og handelsdepartementet i Norge har deltatt aktivt
i dette arbeidet. Arbeidet ble avsluttet høsten 2003 med
rapporten "En gemensam nordisk sjöfartspolitik". Konklusjonen
var at det ikke var mulig å bli enig om en felles nordisk
skipsfartspolitikk nå. Disse med-lemmer støtter
et videre arbeid for å få dette til.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet peiker
på at meldinga er svært vag når det gjeld provenyverknadane
av dei ulike forslaga og dei ulike ordningane. Til tross for at
ein del tal er komne fram som eit resultat av spørsmål
frå komiteen, gir meldinga ikkje full oversikt over kostnadane. Desse medlemene understrekar
at Stortinget i dag tek stilling til prinsippa for norsk skipsfart
og dei rammevilkåra som skal gjelde for skipsfarten.
Desse medlemene vil at desse
prinsippa skal gjelda frå 2006. Desse medlemene meiner
det er viktig å bevare eksisterande ordningar, slik dei
er vedteke av fleirtalet i Stortinget. Heller enn å ta
frå ei fartøygruppe og gi til ei anna, slik Regjeringa
foreslår, vil desse medlemene ha ei gradvis
utviding av ordningane, slik at ein fyrst syter for nettoløn
til heile NOR-flåta og deretter kompetansemodellen for
NIS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til Regjeringens forslag i meldingen
om en omlegging av støtteordningene til en kompetansemodell
for sjøfolk som innebærer en nettolønnsordning
for sertifikatpliktige stillinger i NOR og sertifikatpliktige refusjonsberettigede
stillinger i NIS i tillegg til at offshoreflåten i NOR
omfattes av en nettolønnsordning. Disse medlemmer registrerer
at sjøfolk som er tilknyttet andre fartøyskategorier,
ikke blir omfattet av nettolønnsordninger eller tilsvarende
ordninger.
Disse medlemmer mener en slik
omlegging kun kan aksepteres dersom følgende forbedringer
og presiseringer gjennomføres:
– De konkurranseutsatte
sjøfolkene i NOR som faller utenfor Regjeringens forslag
om innføring av en kompetansemodell, må fortsatt
sikres konkurransedyktighet. Det betyr at sjøfolk på utenriksfergene,
på fraktefartøyene, taubåter og andre
fartøyskategorier og som i dag omfattes av netto-lønnsordninger,
ulike refusjonsordninger eller faller helt utenfor ordningene, må omfattes
av fullverdige nettolønnsordninger. Ordningen må lovfestes
på linje med regelverket i Sverige og Danmark.
– En nettolønnsordning
må gjelde samtlige nordmenn i sertifikatpliktige stillinger
og opplæringsstillinger om bord på NIS-skip og
ikke begrenses av de skip som fyller dagens krav til full norsk
refusjonsbemanning.
– Dersom det blir en utvidelse
av NIS fartsområdet, må innføringen av
en kompetansemodell finne sted samtidig. Dette for å sikre
at skipene kan beholde de norske kompetansestillingene også i
overgangsperioden.
Disse medlemmer understreker
at en nettolønnsordning for alle norske sjøfolk
i konkurranseutsatt fart er et viktig virkemiddel for å sikre
arbeidsplassene om bord og for å sikre en fremtidig norsk næringsklynge. Disse
medlemmer mener dette er den eneste eksisterende ordningen
som kan gjøre norske sjøfolk konkurransedyktige
i Europa.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag, i forbindelse med statsbudsjettet 2005, om å innføre
nettolønn for alle norske sjøfolk om bord på skip
i NOR, utsatt for internasjonal konkurranse, og som har rett til
sjømannsfradrag etter skatteloven § 6-61. Skip
som mottar annet offentlig tilskudd vil ikke kunne omfattes. Ordningen
må lovfestes på linje med regelverket i Sverige
og Danmark."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Stortinget i Innst. S. nr. 143 (2002-2003), Dokument nr.
8:21 (2002-2003) fattet følgende vedtak:
"Stortinget ber Regjeringa i Revidert nasjonalbudsjett
2003 komme tilbake med en utvidelse av nettolønnsordninga
til også å gjelde offshorefartøy i NOR-registeret
med virkning fra 1. juli 2003.
Stortinget ber Regjeringa
utarbeide regler hvor det stilles krav om et visst antall lærlingeplasser
for norske sjøfolk på skip som kommer inn under
nettolønnsordninga. Dette skal sikre i snitt 2 lærlinger
per skip som er omfatta av nettolønnsordninga.
Stortinget
ber Regjeringa opprette et fond, for eksempel etter svensk modell,
som skal gå til kompetansehevings- og rekrutteringstiltak
i de maritime næringene, spesielt retta mot opplæring
til sjøs. Fondet disponeres i samråd med de berørte
rederiene og de ansattes organisasjoner. Fondet finansieres ved
innbetaling av kr 470 per måned per sysselsatt på alle
norske skip som er omfatta av nettolønnsordninga.
Stortinget
ber Regjeringa knytte krav om positiv næringsutvikling
(f.eks. dokumenterbare investeringer utover normalnivå i
HMS-arbeid, innovasjon og industriell utvikling i forskningsinstitusjoner,
leverandører og andre bedrifter i den maritime klyngen)
til alle skip under nettolønnsordninga. Stortinget ber
Regjeringa komme tilbake med forslag til konkretiserte vilkår
i samsvar med ovennevnte i Revidert nasjonalbudsjett 2003."
Disse medlemmer er glade for
at forskriften nå er på plass, og at ordningen
med fond for lærlingeplasser ser ut til å virke
som forutsatt. Fondet blir benyttet til kompetansehevings- og rekrutteringstiltak
i de maritime næringene, spesielt retta mot opplæring
til sjøs. Fondet disponeres i tråd med vedtaket
i samråd med de berørte rederiene og de ansattes
organisasjoner.
Disse medlemmer vil peke på viktigheten
av å stimulere til kontinuerlig industriell utvikling i
de maritime verfts-, leverandør- og forskningsmiljøene
i Norge. Spesielt er dette viktig i faser hvor verftsindustrien
og underleverandører sliter med oppdrag. Disse medlemmer viser
derfor til vedtakets formuleringer om "krav om positiv næringsutvikling
(f.eks. dokumenterbare investeringer utover normalnivå i
HMS-arbeid, innovasjon og industriell utvikling i forskningsinstitusjoner,
leverandører og andre bedrifter i den maritime klyngen)
til alle skip under nettolønnsordninga". Disse medlemmer har
ikke registrert at det er gjort noen merkbar innsats for å få denne
delen av vedtaket på plass. Disse medlemmer forutsetter
at Regjeringen følger opp dette vedtaket snarest, av hensyn
til arbeidsplasser og industriell utvikling.
Disse medlemmer vil vise til
Sosialistisk Venstrepartis primærstandpunkt om et bredt
samarbeid mellom sjøfartsland for å internasjonalt
fjerne alle nettolønnsordninger. Disse medlemmer viser
derfor til at Stortinget fattet følgende vedtak 324, 27.
februar 2003:
"Stortinget ber Regjeringa ta dei internasjonale
initiativa som er nødvendige, til dømes gjennom
organisasjoner som WTO og OECD, for å få slutt
på skattesubsidiering."
Regjeringa har ikke fulgt opp dette vedtaket
godt nok, jf. St.meld. nr. 4 (2002-2003) Om anmodnings- og utredningsvedtak
i stortingssesjonen 2002-2003.
Disse medlemmer viser til at
den viktigste kompetansereformen for maritimt ansatte som er gjennomført
de siste år er Sosialistisk Venstrepartis forslag og Stortingets
vedtak i 2002 om en ordning med et kompetansefond for lærlinger,
sammen med kravet om at krav om økt forskning og industriell
utvikling skal knyttes til skip og rederier med ansatte under ordningen
med nettolønn. Dette er en framtidsretta ordning, og de
krav og ordninger som ligger i vedtaket vil - brukt på riktig
måte - være svært viktige for å utvikle kompetansen
og konkurranseevnen i hele det norske maritime miljøet.
Disse medlemmer har notert seg
næringas argumenter om egenverdien av å beholde
norske sysselsatte på norske skip. Disse medlemmer ønsker å utfordre
næringa på å selv i større grad
illustrere denne verdien, ved å prioritere ansettelse av
norske sjøfolk i årene framover.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen legger opp til betydelige lettelser i formues- og tonnasjeskatt
for norske rederier. Denne utviklingen skjer uten at det settes
krav om gjenytelser fra norske rederier. Disse medlemmer går
mot disse lettelsene, og går mot at disse lettelsene innføres
uten gjenkrav til rederiene. Disse medlemmer mener
de planlagte lettelsene aktualiserer at norske rederier i større
grad enn før bør forpliktes til å ansette
norske sjøfolk på NOR- og NIS-registrerte skip. Disse
medlemmer ber på denne bakgrunn om at Regjeringen
utformer forskrifter som i større grad enn i dag ivaretar
nødvendig norsk kompetanse på norskeide skip.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utforme
forskrifter som i større grad enn i dag ivaretar nødvendig
norsk kompetanse på norskeide skip."
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens forslag om nettolønn til norske sjøfolk
i sertifikatpliktige stillinger er blitt kalt en såkalt
"kompetansemodell". Disse medlemmer vil peke på at
Regjeringens foreslåtte ordning verken skaper mer kompetanse
eller flere kompetente sysselsatte, men at ordningens viktigste
bidrag vil bli å øke skillet mellom norske sertifikatpliktige
ansatte på den ene siden og utenlandske ufaglærte
ansatte på den andre.
Disse medlemmer ser det ikke
som et mål i seg selv at Norge skal være verdensledende
i lav skatt alene, men at skattebetingelser må ses i sammenheng med øvrig
investeringsklima, som kompetansemiljø, industrielt miljø,
tradisjon, erfaring og historie. Disse medlemmer mener
at dette er forhold som må tas tungtveiende hensyn til
ved utformingen av skatteregime for rederinæringa. Disse
medlemmer vil vise til at ulike land i EU har til dels svært
ulike nettolønns- og refusjonsordninger, uten at lokaliseringen av
rederier ser ut til å konsekvent følge skattenivået
i de enkelte landene. I forlengelse av dette mener disse medlemmer at
omfanget og graden av realisme som ligger i trusselen om norsk utflagging
med mindre det gjennomføres endringer i skatte- og avgiftsopplegget, må dokumenteres
bedre enn det er gjort hittil.
Disse medlemmer viser til informasjon
om at norske redere i et omfang benytter seg av muligheten til å registrere
skip i postkasseselskaper i land med sterke brudd på menneskerettighetene. Disse
medlemmer vil oppfordre næringa til å ta
tak i disse problemene, med sikte på å redusere
omfanget av en slik praksis fra norske rederes side.
Disse medlemmer mener det ikke
er tilstrekkelig dokumentert hvilke samlede økonomiske effekter
omfanget av refusjonsordninger og nettolønn i dag har på sysselsetting,
verdiskaping og næringsutvikling, målt opp mot
alternativ bruk av pengene. I 2004 brukes det i overkant av 1 mrd.
kroner på ulike støtteordninger for sysselsetting
av norske sjøfolk. Effekten av ordningen har heller ikke
blitt vurdert i tilstøtende eller rivaliserende næringer
som fiskerier, hoteller, handel med mer, f.eks. hva gjelder lønnsdannelse,
omsetting i næringer eller tilgang på personell.
Disse medlemmer viser til at
ansatte i en rekke næringer i Norge møter økt
press på lønn og arbeidsplasser, med bakgrunn
i at personer med annet opprinnelsesland enn Norge ofte aksepterer
lavere lønninger enn det som tradisjonelt har vært
tilfelle. Dette gjelder private servicenæringer som drosjenæringa, butikker
og hoteller, det gjelder offentlige aktiviteter som helsestell og
omsorgsyrker, og det gjelder arbeidsintensive, utflaggingstruede
deler av tradisjonell industri. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at problemene som skipsfartsnæringa
møter tidvis blir viet en forholdsmessig stor politisk
oppmerksomhet sammenliknet med de tilsvarende utfordringene som
også andre næringer møter.
Disse medlemmer viser til at
fraktefartøyene representerer et bedre alternativ til transport
langs vei. Fraktefartøyene representerer bedre trafikksikkerhet, og
i forhold til mengde transportert last utgjør også fraktefartøyene
mindre forurensing.
Disse medlemmerviser
til at høye NOx-utslipp fra
fraktefartøyene kombinert med den høye snittalderen
på fraktefartøyene, gjør det ønskelig å styrke fraktefartøyene
gjennom en ordning for modernisering av dagens dieseldrevne fartøyer
mot en overgang til hydrogen- og gassdrevne skip. Norsk kompetanse
er langt framme på dette området, og bør
utvikles gjennom en støtteordning til modernisering av
og gassdrift på norske fraktefartøyer. En ordning
forutsettes gjennomført innenfor de rammer som EØS-avtalen
gir mht. støtte til miljø- og utviklingsprosjekter,
jf. Procedural and Substantive Rules in the Field of State Aid.
Med hensvisning til spesielle regler for statsstøtte til
miljø- og utviklingsprosjekter er det disse medlemmers oppfatning
at denne moderniseringen så langt som mulig skal skje gjennom å bruke
kompetansemiljøer lokaliserte i Norge. Ordningen skal være
i størrelsesorden 200 mill. kroner per år.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
i gang et opplegg over fem år fra og med budsjettet for
2005 i størrelsesorden 200 mill. kroner per år
for modernisering av fraktefartøyer med spesiell vekt på redusert
utslipp."
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til at Arbeidarpartiet fleire gonger har teke opp spørsmålet
om bygging av gassferger ved norske verft. Desse medlemene meiner
dette er framtidsretta prosjekt, både næringspolitisk
og miljøpolitisk, og viser såleis til sine merknadar
og forslag om dette i andre samanhang.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at drift av fem nye gassdrevne
ferjer er utlyst i hele EØS-området. Disse
medlemmer viser til at tilbudskontrakten er utformet på en
slik måte at de forutsetter forsknings- og utviklingsstøtte.
Med Regjeringens nylige kutt i offentlige forsknings- og utviklingskontrakter
er norske tilbydere svekket. Med henvisning til spesielle regler
i EØS-avtalen for statlig støtte til miljø-
og utviklingsprosjekter er det disse medlemmers oppfatning
at denne moderniseringen så langt som mulig skal skje gjennom å bruke
kompetansemiljøer lokalisert i Norge.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om at
selskaper som inngår forpliktende utviklingsavtaler med
norske verft skal gis fortrinn i tildelingen av kontrakter på drift
av de fem nye gassdrevne ferjene."
Disse medlemmer viser til at
fraktefartøyene opplever et kompleks system av avgifter
i forhold til landtransport, som svekker deres relative konkurransesituasjon.
Anløpsavgift, kaiavgift, vareavgift, losberedskapsgebyr,
losningsgebyr, kystgebyr og sikkerhetsgebyr er blant disse. Mange
av disse avgiftene er imidlertid kommunale, og derfor utenfor det
som bør være Stortingets virkeområde.
Hva gjelder de statlige avgiftene går disse i dag til områder
av betydelig viktighet for sjøfarten. Samtidig er det viktig å legge bedre
til rette for fraktefartøyene. Disse medlemmer ser
det derfor som ønskelig at Regjeringen kommer tilbake til
Stortinget med en vurdering av muligheter for hvordan en større
del av de statlige avgiftsområdene (losberedskap, losning,
kystinfrastruktur og sikkerhetsinfrastruktur) kan skje gjennom direkte
overføringer på statsbudsjettet, med det formål om
en reduksjon av avgiftsnivået for fraktefartøyene fra
og med 2006, uten å svekke dagens inntektsnivå for de
nevnte sikkerhets- og fagområdene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa om å komme
tilbake til Stortinget med en vurdering av hvordan man kan legge forholdene
bedre til rette for fraktefartøyene gjennom en samordning
og reduksjon av de statlige avgiftene for fartøyene fra
og med budsjettåret 2006, under forutsetning av at inntektsbortfallet
for de berørte områdene kompenseres i sin helhet
gjennom offentlige overføringer."
Meldinga viser til at Norsk Internasjonalt
Skipsregister vart oppretta i 1987. Fleirtalet i komiteen, alle
unnateke medlemene frå Sosialistisk Venstreparti,merkar seg at innføringa av
det nye registeret reverserte ei negativ utvikling for norsk skipsfart
og sysselsetting. Meldinga viser at den sterke heimflagginga i stor
grad kom frå utanlandske register som Liberia og Panama. Fleirtalet merkar
seg at NIS-registrerte skip i dag ikkje kan delta i norsk innanriksfart,
og at NIS er det einaste registeret i verda som har denne avgrensinga. Fleirtalet merkar
seg at Regjeringa viser til at NIS-registrerte skip dermed har dårlegare
konkurransevilkår enn utanlandsregistrerte skip.
Fleirtaletvil
understreke at ein stor norsk flåte under nasjonalt flagg
er ein føresetnad for at Noreg skal kunne påverke
utviklinga i internasjonal skipsfart og fleirtalet støtter
Regjeringas forslag om å vidareføre ordninga med
to skipsregistre i Noreg. Fleirtalet støtter
forslaget om å ei gradvis utviding av fartsområdet
for NIS med at norsk sokkel vert opna.
Flertallet viser til at NIS-registeret
var attraktivt da det kom og førte til et styrket norsk
flagg. Utviklingen over tid har imidlertid ført til at
det ikke lenger var like konkurransedyktig. Flertallet synes
derfor det er positivt at Regjeringen tar tak i dette nå. Flertallet vil
presisere at hovedformålet med NIS-registeret nettopp må være å sikre
at skip i internasjonal fart fortsatt skal være eiet og
drevet fra Norge. For å oppfylle dette formålet,
mener flertallet at det er av stor betydning at vilkårene
for NIS-registeret er konkurransedyktige, fleksible og med høy
servicegrad for sine kunder uten at dette går ut over kvaliteten.
NIS-registeret må markedsføres og selges som et
kvalitetsregister med minst mulig særnorske fordyrende
elementer og reguleringer. Flertallet synes i denne
sammenheng det er bra at Regjeringen har tatt initiativ til å nedsette
en gruppe som vurderer disse forhold.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil ikke
gå inn for en ytterligere utvidelse av NIS" fartsområde
på nåværende tidspunkt. Flertallet mener
Regjeringen må utrede mulige konsekvenser og virkninger
før Stortinget tar stilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med en vurdering av ytterligere utvidelse av NIS-registerets fartsområde
i 2005."
Komiteen viser til
at Regjeringa har sendt forslag til endringar av utlendingsforskrifta
på høyring. Forslaget frå Regjeringa
vil fjerna krav om arbeidsløyve for utanlandske mannskap
på utanlandske skip i norsk innanriksfart. Forslaget
vil opna kysten for full konkurranse frå lågkostland.
Etter medlemene i komiteen
frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti sitt syn
vil Regjeringa sitt opplegg undergrave norsk innanriks
skipsfart. Desse medlemene er difor mot den varsla
endringa.
Desse medlemene fremmer fylgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa stoppe
forslag til endringar av utlendingsforskrifta om arbeidsløyve
for utanlandske mannskap på utanlandske skip i norsk innanriksfart."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens ønske om å ta
inn bestemmelser i utlendingsregelverket som formaliserer vilkårene
for adgang for utenlandsk mannskap på utenlandske skip
i norsk innenriksfart. De senere år har en sett en vridning
i markedsandelen blant utenlandske registrerte skip langs norskekysten.
Det er økende konkurranse fra utenlandske skip bemannet med
lavkostmannskap. Disse medlemmer viser
til at det aldri har vært praktisert krav om arbeidstillatelse overfor
utenlandske arbeidstakere på utenlandske skip i Norge.
Norge er en ledende flaggstat og stor eksportør av skipsfartstjenester.
90 pst. av flåten opererer i utenlandske markeder, og Norge
er tjent med at bemannings- og arbeidsvilkårene i størst
mulig utstrekning reguleres av flaggstaten (flaggstatsprinsippet). Å praktisere
krav om arbeidstillatelse kan dessuten skape usikkerhet omkring
Norges posisjon som pådriver for liberalisering av den
maritime tjenestehandel, bl.a. i WTO-forhandlingene, og kunne legitimere
tilsvarende regulering i andre land. Disse
medlemmer viser til at Norge gjennom EØS-avtalens
bestemmelser om adgang for skip og mannskap i innenriksfart forpliktelser
som medfører at det vil være vanskelig et krav om
arbeidstillatelse med tilsiktet virkning. Utvidelsen av EU medførte
at skip og mannskap fra lavkostland vil få formelle rettigheter
i norsk innenriksfart. Disse medlemmer støtter
på dette grunnlag at Kommunal- og regionaldepartementet
har utarbeidet forslag til endring i utlendingsforskriften som er
sendt på høring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til at Regjeringen har sendt et forslag
til endringer i utlendingsforskriften på høring. Disse
medlemmer vil konkludere etter at høringsrunden
vedrørende forskriftsendringar er avsluttet.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Kristeleg
Folkeparti, viser til at norske verft er ein viktig del av den maritime
klynga. Det er viktig at også denne delen av bransjen har tilgang
til støtte og garantiordningar på line med landa rundt
oss. Det er difor positivt at Regjeringa har føreslått å vidareføra
den verftstøtteordninga EU har. Det er viktig at Noreg
tek i bruk det handlingsrommet EU-forordninga gir. Fleirtalet støttar
at Innovasjon Norge sine ordningar vert opna for innovasjonsstøtte
til skipsbyggingsindustrien.
Men fleirtalet meiner det er
lite nytte i tilgang til desse ordningane om det ikkje finst midlar å fordela
frå dei aktuelle postane. Det er og positivt at Noreg har meldt
partsinteresse i WTO-saka mellom EU og Korea. Fleirtalet vil
understreke at Noreg bør søkje å oppheve
slike subsidieordningar gjennom internasjonale avtalar og organisasjonar.
Inntil internasjonal semje er nådd, er fleirtaletnøgd med at Regjeringa vil følgje
EUs politikk for verftsstøtte og innovasjonsstønad.
Skipsbygging er blitt ein meir kapitalkrevjande
bransje, og strukturelle endringar i finansnæringa gjer
at det i dag er langt vanskelegare å finansiera kontraktar
enn før. Det er etter fleirtalet sitt syn
viktig at norske verft ikkje taper oppdrag grunna dårlegare
garantiordningar enn det verfta dei konkurrerar med i landa rundt oss
har.
Inntil 1. januar 1997 hadde Noreg ein eigen
garantiordning for byggjelån til skip. Ei slik ordning
har ikkje provenyverknad for staten då den går
i balanse over tid. Då føresetnadane er endra
sidan denne ordninga vart avvikla, ber fleirtalet Regjeringa
gjenoppretta ordninga slik at norske verft er sikra tilgang på garantiar
og med det lån. Fleirtalet er kjend med
at andre land i Norden har ei slik ordning.
Fleirtalet fremmer fylgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa gjenoppretta
ein eigen garantiordning for byggjelån til skip slik at
norske verft vert sikra tilgang på garantiar og med det
lån."
Fleirtalet ber òg Regjeringa
bruke GIEK meir aktivt for å fremme auka aktivitet i verftsnæringa.
Fleirtalet fremmer fylgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa syte for
at GIEK vert brukt meir aktivt for å fremme auka aktivitet
i verftsnæringa."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er opptatt av å sikre gode rammevilkår
for skipsbyggingsindustrien, og vil bl.a. peke på at Regjeringen
har foreslått en fortsettelse av verftstøtteordningene
i EU. Disse medlemmer ser det som positivt at Norge
har meldt partsinteresse i den pågående handelskonflikt
(WTO) mellom Korea og EU. Disse medlemmer legger
til grunn at Regjeringen løpende vurderer rammebetingelsene
for skipsbyggingsnæringen, herunder ev. behov for garantiordninger
for byggelån til skip. Disse medlemmer støtter
at Innovasjon Norge sine ordninger blir åpnet for innovasjonsstøtte
til skipsbyggingsindustrien.
Det er etter komiteen sitt
syn viktig at Noreg spelar ei aktiv rolle i dei internasjonale fora
som handsamar maritime spørsmål. Som ein stor
aktør i ei global næring vil Noreg og norsk skipsfart
vera tent med internasjonale reglar. Noreg må satsa på høgkvalitet skipsfart
med særleg omsyn til tryggleik og miljø. Det er
viktig å jobba mot substandard skipsfart. Både
fordi slike skip utgjer ein større fare for tryggleik og
miljø, men og fordi dei undergrev konkurranseposisjonen
til kvalitetsskipsfarten.
Komiteen støttar Regjeringa
sitt mål om eit enkelt og best mogleg nasjonalt regelverk
for tryggleik og miljø til sjøs, men dette må ikkje
gå ut over kvaliteten på innhaldet i regelverket.
Komiteen støttar Regjeringa
si vektlegging av skipsfarten sin posisjon i dei pågåande
WTO-tingingane.
Komiteen har merka seg det arbeidet
som skjer internasjonalt for å betra miljøkrava
til skip, inkludert betre regelverk for oljetransport og ansvar
ved ulykker. Komiteen merkar seg vidare det arbeidet
som er gjort for å betra den maritime tryggleiken mot terror.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil i forbindelse
med det arbeidet som pågår i internasjonale fora
påpeke betydningen av at vi har et register med mange skip,
eiet og drevet fra Norge. I både IMO og ILO så vel
som også andre internasjonale fora, har dette gitt Norge
stor innflytelse. Flertallet er også kjent
med at det er flåtestørrelsen har bidratt til å sikre
innflytelse i EU, en innflytelse som har gjort oss i stand til å få gjennomslag for
forbedrede krav og standarder i forhold til miljø, sikkerhet
samt sosiale- og arbeidsrettslige forhold.
Rekruttering og utdanning av sjøfolk
er avgjerande for framtida til skipsfarten. Også andre
næringar og offentlege instansar har trong for maritim
kompetanse. Komiteen merkar seg at det ikkje vert
utdanna nok kandidatar til å dekka trongen etter maritim
kompetanse i Noreg og at det er ei utfordring å finna nok praksisplassar.
Også internasjonalt er det venta mangel på kvalifisert
mannskap. Komiteen syner
til opprettinga av det maritime kompetansefondet, og har forventningar
til evalueringa av dette fondet. Komiteen ber Regjeringa
komme attende til Stortinget med ei evaluering av kompetansefondet
og lærlingeordninga som blei vedtatt av Stortinget våren
2003.
Komiteen har merka seg ei vriding
av rekrutteringa frå utenriks- til innenriksflåten.
Komiteen ber Regjeringa komme
attende til Stortinget med ei evaluering av kompetansefondet og
lærlingordninga som blei vedtatt av Stortinget våren
2003.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener stortingsmeldingen gir et
svært godt grunnlag for fremtidig vekst i den maritime
sektor. Norge er et av få land som har et komplett maritimt-industrielt
miljø. Miljøet defineres gjerne som en klynge
eller nettverk av maritime bedrifter, og omfatter alt fra sjøtransport
til skipsutstyr, skipsbygging, megling, finansiering, klassifisering, forskning
og maritim petroleumsvirksomhet.Disse medlemmer understreker
at det er et mål å sikre at størst mulig
del av verdiskapningen og sysselsetting i norsk maritim virksomhet
foregår i og fra Norge. Disse medlemmer er
svært fornøyd med at Samarbeidsregjeringen gjennom
denne stortingsmeldingen sikrer en av Norges viktigste næringer
historisk gode rammebetingelser.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
foreslåtte tiltak til bedre rammebetingelser for norske
rederier, en omlegging av støtteordningene for norske sjøfolk
til en kompetansemodell, økt satsing på innovasjon,
og tiltak for å gjøre Norsk Internasjonalt Skipsregister
(NIS) mer attraktivt. Det understrekes at Regjeringens overordnede
mål er å etablere vilkår for å eie
og drive skip i og fra Norge som i sum er mer på linje
med betingelsene i EU. Disse medlemmer støtter
Regjeringens vilje til vekst for det maritime Norge gjennom tiltak
for å sikre norsk kompetanse om bord, og en innovativ maritim
industri på land i verdensklasse.
Disse medlemmer vil sterkt understreke
betydningen av den opparbeidede kunnskap som bedrifter i det maritime
miljøet og forskningsinstitusjoner i Norge besitter og
forvalter. Det er samspillet mellom maritim næringsvirksomhet
og maritim teknologi og forskning som bidrar til en viktig kunnskapsbase
hvor vi er de ledende i verden. Disse medlemmer ser
også at når dette kobles sammen med deler av olje
og gassnæringen, utgjør dette til sammen erfaring
og kompetanse uten like. Disse medlemmer mener dette
er et konkurransefortrinn av så stor betydning for vår
verdiskaping, at vi også for fremtiden må gjøre
vårt ytterste for å kunne opprettholde og videreutvikle
dette konkurransefortrinn.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at Regjeringa i meldinga skriv
at
"Regjeringa ser på utdanning og forskning
som et viktig grunnlag for videre oppbygging av kompetanse i de
maritime næringar i Noreg. Det er likevel primært næringens
eget ansvar å prioritere midler til forskning og utvikling."
Regjeringa skriv vidare at "Maritimt, marin,
offshore/leverandørindustri og verft" er eit prioritert
innovasjonsområde under Regjeringas plan Innovasjon 2010.
Fleirtalet peikar på at
den maritime klynga i Noreg har mange moglegheiter. Men verknadane
for sysselsetting og verdiskaping avheng av viljen og evna til å omdanne
idear og moglegheiter til lønnsam næringsverksemd.
Difor vart innsatsen for å støtte opp om nyskaping
og næringsutvikling avgjerande for å gjere moglegheiter
til røyndom.
I framtida vil næringsutvikling etter fleirtalet si oppfatning
meir og meir avhenge av kunnskap og dugleik. Saman med dei naturgitte
moglegheitene er kreativitet og innovasjon - vår evne til å bruke
avansert teknologi, skape nye produkt, marknadsføre og
selje dei - avgjerande for verdiskaping, sysselsetting og velferd. Fleirtalet vil
difor peike på at opplæring, forsking og utviklingsarbeid
vil vere heilt sentralt i satsinga på næringsutvikling.
Fleirtalet vil i den samanhangen
streke under viktigheita av at Regjeringa ikkje kutter i tilskotta
til Forskningsrådet og Innovasjon Noreg, slik
at deira tiltenkte rolle som katalysator i innovasjonsprosjekt ikkje
blir vanskeleggjort. Fleirtalet tar for avgjort at satsinga
Regjeringa har varsla gjennom Innovasjon 2010 vert følgt
opp aktivt, med nødvendige midlar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til at Regjeringen vil øke
innsatsen både innen grunnleggende forskning, anvendt forskning
og utvikling av produkter og tjenester gjennom et eget innovasjonsprogram.
Det skal gis prioritet til maritim forskning og innovasjon innenfor
en slik samlet satsing.
Disse medlemmer mener Norge bør
ha ett av verdens sterkeste miljø for maritimt relatert
forskning. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til at det offentlige satte av 24 mill. kroner i 2003 til maritim
forskning i tillegg til generelt virkende ordninger som blant annet
Skattefunn. Disse medlemmer vil hevde at dette er
et svært beskjedent beløp i forhold til næringens
egen satsing og verdiskapning, og den innsats som er nødvendig
for å videreutvikle kompetansebasen sektoren er avhengig
av for å møte den internasjonale konkurransen. Disse
medlemmer mener myndighetenes innsats må trappes
opp slik at mulighetene for økt verdiskapning bedre kan
utnyttes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag i statsbudsjettet 2005 slik at "maritim" blir et særskilt
satsningsområde i Norges forskningsråd."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag i statsbudsjettet 2005 slik at "maritimt" gjøres
til et satsningsområde i Innovasjon Norge."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser også til at Regjeringen går inn for at tonnasjeavgiften
harmoniseres i forhold til europeisk nivå. Det er også behov
for en større grad av harmonisering av det norske rederiskattesystemet
med EU-nivå, jf. ordningene blant annet i Danmark, Nederland
og Storbritannia. Flertallet viser til at Regjeringen
vil komme tilbake til konkrete forslag til endringer og tilpasninger
i rederiskatteordningen i statsbudsjettet for 2005.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen i den fremlagte
Skattemeldingen foreslår å halvere formueskatten
i løpet av 2006 og 2007, og at den deretter trappes ned
med sikte på avvikling. Dette vil gi bedre muligheter for
norsk privat eierskap i norsk næringsliv, og vil være
av særlig betydning for rederinæringen som preges
av privat eierskap.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet viser
til sine merknader i Innstillinga til Skattemeldinga, Innst. S.
nr.232 (2003-2004), der desse medlemene sette fram
følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en samlet gjennomgang av formuesskatten, fordelsbeskatningen
av egen bolig og eiendomsskatten vurderes i sammenheng. Utredningen
må også omfatte takseringsgrunnlaget for boligbeskatningen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at mange land i EU siden 1996, med utgangspunkt i EUs retningslinjer
for maritim transportvirksomhet - de såkalte State Aid
Guidelines - innførte tonnasjeskattesystemer. Selv om disse systemene
innholdsmessig varierer noe, er de basert på samme beskatningsmodell,
det nederlandske systemet, som ble innført i 1996.
Disse medlemmer minner om at
det i 1996 ble innført norsk tonnasjeskattemodell. Grunntanken
i denne er den samme som i de europeiske systemene; selskaper engasjerte
i internasjonal skipsfartsvirksomhet skal være fritatt
for løpende overskuddsskatt på driftsinntekter.
Disse medlemmer understreker
at det likevel er flere sentrale forskjeller mellom de to systemene.
Disse forskjellene knytter seg både til selve modellvalget,
og til innholdet. I motsetning til den norske modellen, hvor selskapet
som sådan må kvalifisere for tonnasjeskatt, fokuserer
de europeiske modellene på inntektsstrømmen. Det
avgjørende for skattefriheten er hvorvidt selskapets inntekter
kan betegnes som skipsfartsinntekt. Andre, ikke-skipsfartsrelaterte
inntekter som selskapene har, skattelegges ordinært.
Disse medlemmer viser i så måte
til Regjeringens beskrivelse i Skipsfartsmeldingen av de strukturelle
forskjellene mellom den norske tonnasjeskattemodellen og de europeiske
tonnasjeskattemodellene:
"Felles for de andre europeiske tonnasjeskattesystemene
er endelig skattefrihet på selskapsnivå. Overskudd
fra skipsfart kan fritt utdeles til eierselskapet, eller benyttes
i annen næringsvirksomhet, uten at det påløper
beskatning. Kun ved utdeling til personlig aksjonær skattelegges
midlene. Beskatningen av aksjonær følger av det
ordinære skattesystemet, og har ingen sammenheng med at
det underliggende selskap er tonnasjebeskattet. Det er imidlertid
en 10 års bindingstid for selskaper i tonnasjeskatteordningene
i flere land. Den norske ordningen medfører at det må betales utbytteskatt
med 28 pst. når det betales utbytte til eierselskapet eller
det foretas investeringer i annen virksomhet."
Disse medlemmer har registrert
at det særnorske tonnasjeskattesystemet har en svært
begrenset fleksibilitet og organiseringsmulighet i forhold til de europeiske
modellene. Den nasjonale løsningen er i tillegg lite stabil
og forutsigbar i forhold til internasjonale endringer. EU-kommisjonens
nylige revisjon av State Aid Guidelines har illustrert dette.
Disse medlemmer viser til at
gjennom budsjettbehandlingen for statsbudsjettet 2000 ble rederiskatteordningen
innholdsmessig strammet inn på en rekke punkter. Dette
er noe av bakgrunnen for at skattenivået for norske rederier
i dag ligger over nivået i andre skipsfartsland i Europa. Disse
medlemmer konstaterer i så måte at det
norske tonnasjeskattesystemet gir en langt høyere effektiv
skattebelastning enn de europeiske modellene. Konsekvensene av innstrammingen
understrekes av Regjeringen i Skipsfartsmeldingen:
"Resultatet er at den faktiske skattebelastningen
for norske rederier innenfor rederiskatteordningen har økt vesentlig.
Hovedtyngden av skatt knytter seg ikke lenger til skattesatsene
for tonnasje, men til skatt på tilordnede finansinntekter
i selskapene."
Etter disse medlemmers vurdering
har utviklingen nasjonalt og internasjonal i sum medført
at det norske tonnasjeskattesystemet har mistet sin attraktivitet og
konkurransedyktighet; de øvrige europeiske skatteregimene
fremstår som bedre og mer næringsvennlige alternativer
for lokalisering av internasjonal skipsfartsvirksomhet. Dette er
også understreket av Regjeringen i den fremlagte meldingen:
"Andre land har i denne perioden endret sine skatteordninger
for rederier enten ved at de har innført tonnasjeskatt
etter modell fra Nederland eller ved at de har endret sine eksisterende
skattesystem innenfor rammene av EU-kommisjonens retningslinjer
for støtte. Den norske tonnasjeskatteordningen fremstår derved
i dag ikke spesielt gunstig sammenlignet med andre lands ordninger."
Disse medlemmer slutter seg til
Regjeringens beskrivelse av den norske ordningens manglende konkurransedyktighet.
På bakgrunn av dette foreslås det at det gjeldende
norske tonnasjeskattesystemet bringes i overensstemmelse med de øvrige
europeiske modellene. Målet med disse endringene er at
den norske tonnasjeskatteordningen igjen skal fremstå som konkurransedyktig
og attraktiv for norske rederier, som også vil være
i samsvar med det som var intensjonen ved innføringen av
ordningen i 1996.
For å nå denne målsettingen
mener disse medlemmer at det norske tonnasjeskattesystemet
må harmonisere med den hovedstrukturen som er felles for
de europeiske ordningene, dvs. den nederlandske tonnasjeskatteordningen.
Etter disse medlemmers oppfatning vil en slik løsning
gi norsk skipsfart likeverdige konkurransevilkår, samtidig
som systemet vil bli mer forutsigbart og robust i forhold til eventuelle endringer
i rammebetingelser internasjonalt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram forslag til et nytt system for beskatning av skipsfartsvirksomhet (tonnasjeskattesystem)
i forbindelse med statsbudsjettet 2005. Det nye norske systemet
skal ta utgangspunkt i tonnasjeskattemodellene i Storbritannia,
Nederland og Danmark, både når det gjelder systemets
innhold og systemets struktur. Systemet må bygge på følgende
elementer:
1. Skipsfartsbeskatningen
styres av inntektens kilde og fastsettes som normert inntekt. Nivået
tilpasses Europa.
2. Selskapet står fritt i forhold
til organisering av virksomhet og kapital.
3. Beskatningen av finansinntekter og valuta
harmoniseres med tonnasjeskatteordningen i Danmark.
4. Skattefriheten skal gjelde selskapsnivået.
Skipsfartsinntekter kommer til beskatning hos personlig aksjonær,
jf. løsningene i Europa.
5. Begrepet "skipsfartsinntekter" samt
kvalifiserende aktiviteter, tilpasses i henhold til modellene i Storbritannia,
Nederland og Danmark."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til omtalen i meldingen om betydningen av å videreføre
eierskap og hovedkontor i Norge, og rederienes sentrale betydning
fremheves.
Disse medlemmer minner om at
rederinæringen har vært kjennetegnet av et omfattende,
aktivt, privat norsk eierskap. Disse medlemmer mener
det må utvikles en politikk som gjør det mulig å beholde
rederier og maritime bedrifter på norske hender samt tiltrekke
internasjonal maritim virksomhet. Disse medlemmer vil
hevde at den særnorske formueskatten rammer privat eid,
kapitalintensiv og konkurranseutsatt virksomhet særlig
sterkt og må derfor fjernes som en del av omleggingen av
skattesystemet. Det bør komme et konkret forslag om når
formueskatten skal være avviklet. Disse medlemmer viser
til behandlingen av St.meld. nr. 29 (2003-2004) Om skattereformen
i finanskomiteen og Fremskrittspartiets fraksjon sitt standpunkt
i saken.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det ikke er grunnlag for en betydelig reduksjon av tonnasjeskatt
og formueskatt for rederiene, slik det legges opp til fra Regjeringens side.
Spesielt gjelder dette for skip med utenlands flagg eid av norske
rederier. For disse rederiene bør det snarere vurderes
en skjerping av skatteregimet.
Disse medlemmer kommer nærmere
tilbake til disse spørsmålene i behandlinga av
skattemeldinga.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet i innstillingen til Skattemeldingen Innst.
S. nr. 232 (2003-2004) har foreslått å fjerne formuesskatten
på arbeidende kapital. Dette medlem vil
påpeke at dette er en målrettet lettelse i formuesbeskatningen
som ville bidratt positivt for den maritime næringen. Dette
medlem konstaterer imidlertid at det ikke var flertall for
forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen i meldingen vektlegger norsk skipsfart som en
viktig del av norsk næringsliv og bidrar direkte og indirekte
til verdiskapningen i Norge. Skipsfarten representerer
også en erfaring og en kompetanse som er viktig for resten
av det maritime Norge. Disse medlemmer har merket
seg følgende uttalelse i meldingen:
"For at disse bedriftene også i fremtiden
skal bidra til vekst og verdiskaping, er det viktig at skipsfarten
og de maritime næringene fortsatt er klart forankret i
Norge."
Disse medlemmer ser det som positivt
at Regjeringen fremhever skipsfartens betydelige rolle i norsk næringsliv.
Regjeringen mener at den skal ha en fremskutt posisjon internasjonalt
i tillegg til at Norge skal fremstå som et attraktivt sted å eie
og drive virksomheten.
Disse medlemmer mener at de virkemidler
som foreslås ikke er tilstrekkelige for å nå dette
målet. Regjeringen går ikke langt nok i å foreslå virkemidler som
kan gi norsk skipsfart og norske sjøfolk de samme rammebetingelsene
som konkurrentene i Europa. Disse medlemmer vil understreke
at meldingen heller ikke gir tilstrekkelig forutsigbarhet for de
maritime næringer fordi den ikke inneholder en tempoplan for
realisering av rammebetingelser og virkemidler.
Disse medlemmer minner om at
skipsfarten lenge har vært en kasteball i næringspolitikken.
Skiftende regjeringers gjentatte svekkelser har betydd at myndighetene
har lav troverdighet. Forutsigbarheten og langsiktigheten har glimret
med sitt fravær. Disse medlemmer vil i den
sammenheng vise til Semerklæringen, Samarbeidsregjeringens
politiske grunnlag, som sier at den vil gi gode betingelser for norske
sjøfolk. Disse medlemmer konstaterer at dette
ikke følges opp for mange norske sjøfolk i NOR-flåten.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet gjennom mange år har kjempet for at
Norge også i fremtiden skal være blant verdens
ledende maritime nasjoner. Disse medlemmer peker
på at Norge er det land i Europa hvor skipsfarten har størst
betydning i samfunnet og mener derfor det bør være
dette områdets mest attraktive lokaliseringssted for maritim
virksomhet.
Disse medlemmer har merket seg
at den maritime næringen nå står samlet
om felles krav for å sikre sjøfolkenes og rederienes
konkurransedyktighet. Disse medlemmer støtter
skipsfartens organisasjoner og den felles plattform som er lagt. Disse medlemmer vil
understreke at det lenge har vært Fremskrittspartiets politikk å harmonisere
konkurransebetingelsene med de som er innført i europeiske konkurrentland.
Blir disse betingelsene realisert her hjemme innenfor et begrenset
tidsrom, mener disse medlemmer at forutsetningene
vil være til stede for at norske maritime bedrifter kan
hevde seg i konkurransen og være ledende, fordi de fortsatt
har et konkurransefortrinn gjennom å være verdensledende
på kompetanse.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet er forpliktet gjennom vedtak på partiets
landsmøter å arbeide for europeiske rammebetingelser
for skipsfarten og sjøfolkene. Sentralt i de landsmøtevedtatte
resolusjoner er kravene om å innføre en europeisk
tonnasjebeskatning for rederiene, fjerning av formuesskatten og
innføring av en lovfestet ordning vedrørende støtte som
sikrer norske sjøfolk konkurransedyktige betingelser sammenlignet
med europeiske sjøfolk. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen foreslår å ferdigbehandle en
omlegging av tilskuddsordningene for sjøfolk i 2005, slik
at de nye ordningene kan få virkning fra 2006. Disse
medlemmer mener det haster med å få fastlagt
rammebetingelser for sjøfolkene og rederiene og vil foreslå at
de nødvendige vedtak fattes høsten 2004 ved behandlingen
av statsbudsjettet for neste år.
Disse medlemmer vil harmonisere
vilkårene med EU snarest mulig fordi de maritime næringene
i dag hemmes betydelig av politisk bestemte rammebetingelser som
er betydelig dårligere enn de konkurrentene i Europa ellers
opererer under. Skiftende regjeringers gjentatte svekkelser av næringens
vilkår i Norge står i grell kontrast til EUs offensive
satsing på rederier, sjøfolk og maritim virksomhet
ellers. Disse medlemmer viser til et bredt anlagt
forskningsprosjekt - European Maritime Benchmark - utført
av Handelshøyskolen BI som et eksempel på dette.
Man har fremlagt en sammenligning av hvor attraktive fem europeiske
land er som vertsland for maritim virksomhet. Landene som sammenlignes
er Danmark, Nederland, Norge, Storbritannia og Tyskland. Med de
eksisterende rammebetingelser vil den sterkeste veksten komme i
Nederland og Storbritannia, mens Norges rolle som maritim stormakt
snart vil være over. Disse medlemmer registrerer
at myndighetsbestemte rammebetingelser står sentralt når
denne utviklingen skal forklares. Disse medlemmer mener
denne negative trenden nå må snus fordi det vil
være lønnsomt for norske interesser.
Disse medlemmer mener garantier
om forutsigbarhet og langsiktighet er viktige elementer hvis tilliten og
troverdigheten til beslutningstakerne skal gjenreises. Dette er
rammebetingelser som er viktige for den maritime næringen
og er også et hyppig omtalt ønske fra andre deler
av næringslivet. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet har startet en utredning og et arbeid med
et grunnlovsforslag som kan gi en formell mulighet til langsiktige
skatte-, avgifts-, lov- og forskriftsvedtak. Dersom det kan innføres
et system som muliggjør vedtak som ikke kan endres på eksempelvis
10 år, kan det underlette planleggingen og investeringsbeslutningene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke
skipsfartsnæringens store betydning for sysselsetting og
verdiskaping i hele det maritime næringsmiljøet.
Samtidig er et av kjennetegnene ved næringen at den er
spredt langs etter hele kysten og således bidrar vesentlig
til sysselsetting, verdiskaping og bosetning i distriktene. Dette
medlem mener det er viktig for Norge å bevare og
utvikle dette næringsmiljøet som et av de områder
der vi har særlige kompetansefortrinn. Dette medlem vil
peke på at det er et sterkt behov for å bryte
med Regjeringens næringsnøytrale linje. Forliket
om en ny skipsfartspolitikk i 1996 er i den sammenhengen et svært
godt eksempel på de positive resultatene av en målrettet næringspolitikk
på det maritime området.
Dette medlem mener at Regjeringen
i stortingsmeldingen på en god måte dokumenterer
den nasjonale betydningen det maritime miljøet har. Samtidig
er ikke meldingen ambisiøs nok når det gjelder
viljen til å gi næringen rammevilkår
som kan gjøre Norge til den ledende skipsfartsnasjonen.
Dette medlem har merket seg Regjeringens omtale
av hvordan erfaringen og kompetansen som bygges opp i rederiene,
er viktig for resten av det maritime Norge.
Dette medlem vil i den sammenhengen
understreke den rollen og betydningen rederiene har for andre norske
bedrifter. Ved å bestille avanserte skip, nye utstyrsløsninger
og ulike typer av spesialiserte tjenester, bidrar rederiene til
oppbygging av kompetanse også internt i de andre bedriftene
i næringsmiljøet. Videre spiller norske rederier
en rolle som døråpner for norsk maritim industri
ute. Dette medlem registrerer hvordan norske utstyrsbedrifter fremholder
at det er enklere å lansere sine produkter i et internasjonalt
marked dersom man kan vise til at utstyret er spesifisert og tatt
i bruk av anerkjente norske rederier. Når norske rederier
bygger ved utenlandske verft er tilbøyeligheten til å bruke
norske leverandører større enn for andre lands
rederier. Dermed øker sjansene for at verftet vil bruke
norsk utstyr også senere.
Dette medlem vil fremheve den
dynamikken som skapes gjennom at et stort antall aktører
samarbeider og konkurrerer i et tett miljø. Også rederiene
drar stor nytte av at å være omgitt av bedrifter
som innen sine spesialiteter er helt i verdenstoppen. Ikke minst spiller
spesialiserte tjenesteleverandører som skipskonsulenter,
klassifikasjonsselskap, meglere, forsikringsselskaper og banker
en viktig rolle. Dette medlem har med bekymring registrert
at en aktør som Det Norske Veritas har varslet at utflytting
av norske rederier og svekkelse av skipsfartsaktiviteten i Norge,
også vil rive grunnlaget vekk for å bevare deres hovedkontor
i Norge. Mye av den tekniske, markedsmessige og kommersielle kompetansen
som bygges opp omkring rederiene finnes hos de spesialiserte tjenesteytende
selskapene.
Dette medlem vil peke på at
beskrivelsen av hvilke ordninger næringen har i andre europeiske
land, på en god måte illustrerer det gapet i rammebetingelser som
næringen opplever i forhold til sine konkurrenter.
Når Regjeringen har en så presis
virkelighetsoppfatning er dette medlem derfor overrasket
over at Regjeringen ikke er mer konkret og ikke går lenger
i sine forslag til tiltak. Dette medlem viser til
Senterpartiets merknad til statsbudsjettet for 2004 (Budsjett-innst.
S. nr. 9 (2003-2004)):
"Det er dette medlems forventning at meldingen legger
til rette for nødvendig endringer i dagens politikk slik
at næringen får internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår
minst på linje med andre europeiske land."
Slik dette medlem ser det går
ikke meldingen langt nok når det gjelder vilkårene
verken for norske sjøfolk eller rederiene. Regjeringens
føringer i forhold til rederiskatteordningen burde også vært
mer konkrete for å skape trygghet og forutsigbarhet for
at ordningen nå vil harmoniseres slik at man faktisk skaper
konkurransedyktighet i forhold til andre europeiske land.
Dette medlem støtter
den holdning som nærings- og handelsministeren ved flere
anledninger har gitt uttrykk for om at rammevilkårene i
sum må gjøre det attraktivt å eie og
drive maritim virksomhet fra Norge. Dette medlem mener
den maritime politikken bør utformes etter en tydelig visjon
og gir sin tilslutning til Maritimt Forums ambisjonen om at:
"Norge skal være det mest attraktive stedet å drive
og eie maritim virksomhet fra i EU/EØS-området."
Dette medlem registrerer med
tilfredshet at Regjeringen foreslår å harmonisere
rederiskatteordningen med de ordningene man finner ellers i Europa. Målet
må, som Regjeringen selv påpeker, være
at "den norske tonnasjeskatteordningen igjen skal fremstå som konkurransedyktig
og attraktiv for norske rederier".
Dette medlem støtter
derfor forslaget om at tonnasjeavgiften reduseres til europeisk
nivå. Dette medlem mener også at
de tilstramninger som ble gjort i rederibeskatningen i 2000, herunder
reglene for behandling av valutagevinster og finansaktiva, har svekket
den norske ordningens konkurransedyktighet.
Regjeringen har i meldingen en nærmere
gjennomgang av ordningene for sjøfolk og rederier i en
rekke land. Dette medlem registrerer at i omtalen
av hvordan det norske rederiskattesystemet skal harmoniseres, refererer
Regjeringen konkret til ordningene i Danmark, Nederland og Storbritannia. Dette medlem vil
peke på at utformingen av et fremtidig norsk tonnasjeskattesystem
ikke direkte kan kopieres fra et annet land, men må ta
hensyn til norske forhold. Dette medlem vil imidlertid
understreke viktigheten av at Regjeringen ikke bare justerer den norske
ordningen i forhold til nivået i andre europeiske land,
men faktisk sikrer at innretningen av den norske tonnasjeskatteordningen
blir i tråd med det man finner i de tre landene Regjeringen
referer til.
Dette medlem registrer at Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget med forslag om konkrete endringer
i rederiskatteordningen i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet
for 2005.
Dette medlem har registrert at
den norske ordningen har krav som på en helt annen måte
enn ordningene i andre land, begrenser hvilke aktiviteter som kan foregå i
et rederibeskattet selskap og hvordan et slikt selskap kan organiseres.
Den norske ordningen har også et høyere skattenivå. Dette
medlem viser i denne sammenheng til Regjeringens omtale
av den danske tonnasjeskatteordningen hvoretter alle finanskostnader,
også knyttet til lån på skipet, direkte
kan avskrives mot finansinntekter.
Dette medlem viser også til
Regjeringens beskrivelse av de øvrige fellestrekkene i
de europeiske tonnasjeskattesystemene.
For å sikre norsk skipsfart internasjonale
konkurransevilkår, er det avgjørende at den norske
rederiskatteordningen gis en utforming som er på linje
med de modellene som finnes i Europa. Etter dette medlems oppfatning
bør utgangspunkt for en slik harmonisering være
rederiskatteordningene i Storbritannia, Nederland og Danmark Dette
medlem forutsetter likevel at en omlegging av den norske
rederiskatteordningen til en europeisk ordning ikke skal medføre
at skipsfartsinntekter kan tas ut til personlige skatteytere uten
beskatning.
Dette medlem har merket seg Regjeringens
fokusering på kompetanse i sitt forslag til omlegging av støtteordningene
for norske sjøfolk. Dette medlem vil i denne
sammenheng understreke viktigheten av å sikre et tilstrekkelig
antall opplæringsplasser og rekrutteringsstillinger på mellomnivå i
bedriftene. For å ivareta norske arbeidsplasser og styrke
oppbyggingen av maritim kompetanse mener dette medlem at
nettolønnsordningen bør utvides til å omfatte
alle offisersstillinger i NIS, og ikke begrenses til de offiserer som
jobber om bord på skip med full norsk refusjonsbemanning. Dette
medlem viser til at et slikt tiltak vil gjøre det
mer attraktivt å flagge skip om til NIS. Målet
er å stimulere til økt bruk av norsk flagg og dermed
norsk tilknytning, men også å øke det
norske innholdet i NIS.
Som Regjeringen påpeker i skipsfartsmeldingen
er den særnorske formuesskatten en hemsko for utvikling av
norsk eierskap. Dette medlem er derfor skuffet over
at Regjeringen i skattemeldingen (St.meld. nr. 29 (2003-2004)) ikke
har noen plan for avvikling av formuesskatten for arbeidende kapital. Dette
medlem ser en slik avvikling som et helt sentralt element
i en strategi for å sikre at eierskapet i norske maritime
bedrifter ikke flyttes ut, men kan utvikles videre i Norge. Dette
medlem mener at sterke nasjonale og lokale eiermiljøer
er viktige for å ivareta norske strategiske interesser,
og for å sikre dynamiske og nyskapende næringsmiljøer.
Erfaringene fra Norge og fra andre land viser
at politiske bestemte rammevilkår er av umiddelbar og stor betydning
for utviklingen av skipsfartsnæringen. Dette medlem vil
i denne sammenheng vise til Senterpartiets engasjement i 1996 for å få etablert
en konkurransedyktig maritim politikk ved behandlingen av den forrige
maritime meldingen. Innføringen av rederiskatteordningen
og en styrking av tiltakene for sysselsetting av norske sjøfolk
var av stor betydning for den vekst næringen opplevde de
påfølgende år. Norges Rederiforbund opplyser
i brev til finanskomiteen 30. april 2004 at antall skip i utenriksflåten økte
med 25 pst. fra 1996 til 2001, og at antall norske sjøfolk økte med
19 pst. fra 1996 til 2000. Dette medlem er også kjent
med at veksten i antall sjøfolk var spesielt sterk i typiske
distriktskommuner. Etter dette medlems vurdering
er dette en god illustrasjon på effekten av de tiltakene
som ble iverksatt.
Dette medlem viser også til
EUs retningslinjer for statsstøtte til den maritime næringen
(Meddelelse C(2004) 43 fra Kommisjonen 2004/C 13/03)
hvor man tydelig viser hvordan målrettede tiltak overfor
rederiene og sjøfolkene har gitt opphav til vekst i skipsfartsnæringen
i en rekke EU-land.