Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen, Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christ­opher Stensaker, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen, fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug Haga, viser til meldingen som gir en oversikt over kontroll med utførsel i 2003 av våpen og militært materiell beskrevet på Utenriksdepartementets liste I, samt tjenester og teknologi knyttet til disse varene.

Komiteen vil også vise til at varene på liste I omfatter både A-materiell, som er våpensystemer og ammunisjon, og B-materiell, som er annet utstyr utvik­let eller modifisert for militære formål.

Komiteen er tilfreds med at eksportkontrollen også tar sikte på å hindre at varer og teknologi som kan brukes til fremstilling av masseødeleggelsesvåpen utføres i strid med norsk regelverk, internasjonale avtaler og internasjonalt samarbeid som Norge har sluttet seg til.

Komiteen har merket seg at verdien av den samlede norske eksporten av forsvarsmateriell har øket fra om lag 2,4 mrd. kroner i 2002, til om lag 3,024 mrd. i 2003, og at økningen skyldes i hovedsak levering av luftvernsystemer i forbindelse med Sjøforsvarets nye fregatter som er under bygging i Spania, samt en generell økning fordelt på de tradisjonelle mottakerne av norsk forsvarsmateriell.

Komiteen viser til at Utenriksdepartementet har varslet i tidligere meldinger om eksport av forsvarsmateriell, en gjennomgang av eksportkontrollregelverket med sikte på styrking i tilknytting til terrorismeaspektet, ved kontroll med eksport av sensitive varer, teknologi og tjenester som kan benyttes til terrorformål.

Komiteen mener dette har tatt lang tid, men er tilfreds med at Regjeringen nå tar sikte på innen utgangen av 2004, å fremlegge et forslag til endring av eksportkontrolloven for å inkludere terrorismeaspektet, og at loven også vil inneholde regler om kontroll med formidling av visse kjernefysiske varer mellom tredjeland.

Komiteen er tilfreds med at det nå i tilknytning til årets melding er iverksatt en rekke tiltak for å gi økt innsyn i eksporten av forsvarsmateriell som komiteen ba om i Innst. S. nr. 41 (2003-2004), og at informasjonen som gis om eksporten nå er mer detaljert enn i tidligere meldinger.

Komiteen mener at det er viktig å opprettholde en streng kontroll med våpeneksport og teknologi som kan benyttes til fremstilling av våpen, og hvilke land disse eksporteres til, sett på bakgrunn av den ustabile situasjonen i mange land i verden.

Komiteen mener at multilateral eksportkontroll i de siste årene har blitt et stadig viktigere virkemiddel i arbeidet for å hindre spredning av masseødeleggelses­våpen og oppbygging av konvensjonell militær kapasitet som kan true stabiliteten og sikkerheten i et område.

Komiteen mener at i kampen mot terrorisme er det viktig å hindre at våpen og teknologi havner i hendene på grupper eller personer som har sivile liv som mål for å fremme sin sak.

Komiteen mener derfor at det fremdeles må føres en restriktiv politikk angående salg av våpen og teknologi, og at vi er tilsluttet internasjonale kontrollorganer.

Komiteen mener også det er viktig at det utveksles relevant informasjon med utvikling av kontrollister med varer og teknologi som er relevant i terrorsammenheng.

Komiteen viser til, og er glad for, at det er igangsatt et intensivt arbeid med sikte på å styrke samarbeidet for å hindre terrorister å få tilgang til utgangsstoffer for kjemiske våpen, biologiske agens eller produksjons- og spredningsutstyr.

Komiteen viser også til at mange av de væpnede konflikter i verden blir mer blodige og langvarige gjennom tilførsel av smuglede våpen.

Komiteen mener derfor at det er viktig å utvikle tiltak mot ulovlig våpenhandel, blant annet ved bedre grensekontroll mot land der konflikter pågår. Det er også viktig at norske militære våpenlagre sikres bedre.

Komiteen er også bekymret over at det finnes en mengde uregistrerte og ulovlige våpen som utgjør et alvorlig problem i konfliktområder, i land med ustabilt styre, og i land med borgerkrig og som er et globalt sikkerhetsproblem.

Komiteen mener at arbeidet med å fjerne uregistrerte våpen også må inngå i det internasjonale samarbeidet, og er glad for at Norge i år har gjennomført innsamling av uregistrerte og ulovlige våpen, som i tillegg til terror, også kan brukes til kriminell virksomhet, og håper at andre land vil følge eksempelet.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det er fortsatt økning i våpeneksporten i 2003. Ved siden av en økning som skyldes leveranser av luftvernsystemer i forbindelse med bygging av fregatter til Sjøforsvaret, rapporteres det også om en generell økning til tradisjonelle mottakere. Det er ikke mulig å lese ut av Utenriksdepartementets tilråding om dette kan ses i sammenheng med krigen i Irak. Det er etter disse medlemmers mening uheldig. Stortingsmeldingen burde gitt et bilde av hvorvidt norsk våpenproduksjon tjener på en folkerettsstridig krig, som den norske regjeringen ikke støttet. Disse medlemmer etterlyser en diskusjon om hvordan Norge håndterer våpeneksport innenfor en slik kontekst.

Disse medlemmer er tilfreds med at rapporteringen til Stortinget er mer konkret og detaljert enn tidligere, slik Stortinget har bedt om. Av hensyn til offentligheten, mener disse medlemmer likevel at listen over eksportert forsvarsmateriell kunne vært enda mer detaljert. I foreliggende rapport er det for eksempel ikke mulig å identifisere hvor mye som selges og til hvem av 12,7 millimeter flerbruksammunisjon, ammunisjon som er svært omdiskutert.

Disse medlemmer er fornøyd med at oversikten over land som har fått avslag på søknad om utførselslisens er offentliggjort, men savner liste over hvilke type materiell det er søkt om, og begrunnelsen for avslaget.

Disse medlemmer mener Norge fremdeles ikke har sikret seg godt nok mot videresalg eller -leveranser av norskproduserte våpen. Det bør etter disse medlemmers mening innføres en sluttbrukererklæring ved våpeneksport, også fra våre allierte, for å sikre bedre kontroll med hvor våpnene ender opp.