Mangfoldet i de trusler og risikoer samfunnet
står overfor kan gi en rekke sektorer betydelige sikkerhetsmessige
utfordringer. Det vil ikke bli redegjort for alle kritiske samfunnsfunksjoner
eller sektorer i meldingen. I det følgende vil det bli
gitt sektorvise redegjørelser, herunder for utviklingen
på områder hvor komiteene i Innst. S. nr. 9 (2002-2003)
ba om særlig oppmerksomhet knyttet til klargjøring
av ansvarsforhold, beredskapsplaner og krisehåndteringsplaner.
Det samlede beredskapssystemet for militær
og sivil sektor er under revisjon med det formål å tilpasse
det bedre til sikkerhetspolitiske utfordringer i den lavere del
av krisespekteret, inkludert asymmetriske trusler som terrorisme,
anslag med masseødeleggelsesvåpen og angrep mot
informasjonssystemer. Beskyttelse av kritisk infrastruktur og sivilbefolkningen
tillegges en større rolle enn i gjeldende system.
Olje- og energidepartementet har et overordnet
ansvar for beredskapsarbeid i kraftsektoren og store deler av vassdragsvirksomheten
i Norge. Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE) er delegert
det operative ansvaret for kraftforsyningsberedskapen, men samarbeider
også med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
(DSB), Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), politiet, Forsvaret,
fylkesmannsembetene, nordiske myndigheter og andre aktører
innen næringslivet.
NVE har utarbeidet et strategidokument for arbeidet med
kraftforsyningsberedskap som løper fram til 2010. Dokumentet
er i stor grad basert på Sårbarhetsutvalgets utredning
og en studie av beredskapen i kraftsektoren kalt BAS 3 Beskyttelse
av samfunnet 3 - Sårbarhetsreduserende tiltak i kraftforsyningen.
Gjennom beredskapsforskriften har NVE definert funksjonskrav for å bedre
sikringen av IKT-systemene i kraftforsyningen for driftskontroll
samt økonomiske og administrative systemer, evnen til raskt å gjenopprette
nettets funksjonsevne ved skade. Gjennom prosjektet eBeredskap er det
etablert en nasjonal database for reservemateriell og kompetanse.
Det pågår et arbeidet med å revidere
de beredskapsmessige kravene som stilles til dammer og vassdragsanlegg
med hjemmel i lov 29. juni 1990 nr. 50, og dambruddsbølgeberegninger
er igangsatt for ca. 40 pst. av de dammer som har pålegg
om dette.
Transportsektoren, bestående av veg,
jernbane, luft og sjø, har en stor samfunnsmessig betydning.
Sektoren er grundig omtalt både i Sårbarhetsutvalgets
rapport og i St.meld. nr. 17 (2001-2002) Samfunnssikkerhet. Her
gis en oversikt over den sikkerhetsmessige utviklingen både
når det gjelder tilsiktede og utilsiktede hendelser innenfor
noen sentrale områder. Det vises for øvrig til
St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 som
ble lagt frem i mars 2004.
Samferdselssektoren står overfor store
utfordringer innen transportberedskapsområdet. Etablerte
beredskapsordninger i transportsektoren blir løpende videreutviklet
og modernisert, bl.a. for å oppnå en bedre sammenheng
mellom beredskap for ulykker og større kriser i fred, og
eventuelle sikkerhetspolitiske kriser og krig. De pågående
prosesser skal også sikre at internasjonale regler mot
terrorisme og organisert kriminalitet kan integreres i de nye beredskapsordninger.
Regjeringens prioriteringer i transportsektoren
er gitt i meldingens kapittel 10.2.
På bakgrunn av hendelsene 11. september
2001 har EU vedtatt felles bindende regler for beredskap mot terror
og sabotasje mot luftfarten. Bestemmelsene innebærer sikkerhetskontroll
av passasjerer, bagasje, frakt, post og ansatte, samt fysisk sikring
av lufthavnene. Gjennom EØS-avtalen vil disse reglene også gjelde
for Norge. Avinor vil i løpet av 2004 øke kontrollen
fra nåværende nivå bl.a. ved å innføre
full kontroll av passasjerer og bagasje på stamlufthavnene. For
regionallufthavnene vil de nye bestemmelsene tre i kraft 1. januar
2005. I tillegg vil kravene blitt gjort gjeldende for enkelte ikke-statlige
lufthavner, som Sandefjord Lufthavn, Torp.
Regjeringen vil legge til grunn risiko- og sårbarhetsanalyser
og kost/nytte-analyser for dimensjonering og utforming
av ulike tiltak. Det er viktig at regelverket ikke virker konkurransevridende
i et liberalisert transportmarked.
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) avsluttet
i juni 2003 prosjektet BAS 4 Beskyttelse av samfunnet – Sårbarhetsreduserende
tiltak innen transport. Det ble gjennomført
sårbarhetsvurderinger av norsk luftfart, jernbane, vegtransport
og sjøtransport, med anbefalte tiltak for å redusere
sårbarheten.
Den etablerte transportberedskapsorganisasjonen (TBO)
vil bli lagt ned og erstattet av en ny mer fleksibel organisasjonsstruktur.
Samferdselsdepartementet har som målsetting at den nye
transportorganisasjonen skal kunne håndtere fredskriser,
sikkerhetspolitiske kriser og krig, og være en ressurs
for redningstjenesten og andre myndigheter som har behov for transportressurser
utover det de selv disponerer ved større kriser i fred.
Den nye organisasjonen vil få et sentralt rådgivningsforum
og regionale/lokale ledd, som vil være forankret
i fylkeskommunen og i næringen. Ny transportberedskapsstruktur
planlegges etablert tidlig i 2005.
Blant annet på grunnlag av anbefalingene
i prosjektet BAS – 4 Sårbarhetsreduserende tiltak
innen transport, vil Samferdselsdepartementet videreutvikle underliggende
etater og virksomheters arbeid med sikkerhet og beredskap. Lufthavnenes
beredskapsutvalg er sentrale i oppfølging av beredskapstiltak
ved den enkelte lufthavn. Beredskapsarbeidet innen jernbanen koordineres
gjennom beredskapsutvalg sentralt og regionalt. Jernbaneverket vedlikeholder
planverk og gjennomfører øvelser i utvalgene.
Statens vegvesen har utpekt sikkerhets- og beredskapsledere i regionene
og distriktene, samt har planer for reparasjonsberedskap ved ekstraordinære
situasjoner i fred. De ulike beredskapsutvalgene skal videreutvikles
og moderniseres, for å oppnå en tettere kopling
mot det øvrige sikkerhetsområdet.
Regjeringen har i Sem-erklæringen nedfelt
et ønske om en felles havarikommisjon for transportulykker. Spørsmålet
ble drøftet i en arbeidsgruppe ledet av Samferdselsdepartementet
med deltakelse fra berørte departementer, Havarikommisjonen
og SINTEF. Arbeidsgruppens rapport, som ble lagt frem i 2002, konkluderte
med at det bør opprettes en felles havarikommisjon for
sivil luftfart, jernbane, sjø- og vegtransport med utgangspunkt
i Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane. Bakgrunnen var
bl.a. behovet for å samle kompetanse og utveksle erfaringer.
Utvidelsen av Havarikommisjonen i 2002 til å omfatte
jernbanen har vært et viktig ledd i det langsiktige sikkerhetsarbeidet
på jernbaneområdet. Utvidelsen av Havarikommisjonen
kan også omfatte vegtransport og sjøtransport.
Samferdselsdepartementet tar sikte på å utvide
Havarikommisjonens mandat i løpet av 2005 til også å omfatte
undersøkelser av vegtrafikkulykker. Regjeringen vil i løpet
av våren 2004 fremme forslag til endringer i lov 24. juni
1994 nr. 39 om sjøfarten.
Fiskeridepartementet har det sentrale ansvaret
for havneberedskapen, og Samferdselsdepartementet bevilger midler
til Kystdirektoratet til beredskapsformål. Kystdirektoratet
gjennomfører regelmessige øvelser for havnesjefer
og medlemmene av havnekomiteene, og utvikler og ajourfører
lokale beredskaps-planer for havneberedskapen.
Regjeringen legger opp til å modernisere
og fornye havneberedskapen. Nye sikkerhetsbestemmelser ble vedtatt
12. desember 2002 i FNs sjøfartsorganisasjon International
Maritime Organisation (IMO). Sikkerhetsbestemmelsene vil få konsekvenser
for sikkerhets- og beredskapsarbeidet ved norske havner.
Som en av verdens største skipsfartsnasjoner,
og med stor utenriksflåte, er det i Norges interesse å arbeide
for høy sikkerhet, godt renommé og globale løsninger. Gjennom
aktiv deltakelse i IMOs organer og der beslutninger tas kan vi være
med på å legge premisser for et nytt og bedre
internasjonalt regelverk. I EUs nye europeiske sjøfartsdirektorat,
EMSA, som skal være et rådgivende organ, er Norge
representert ved Sjøfartsdirektøren. For norske
sjøfartsinteresser er det en fordel at EU ved hjelp av
EMSA etablerer et høyt harmonisert sikkerhetsnivå innen
EØS-området.
Det nye regelverket vil medføre nye
og til dels omfattende forpliktelser både for flaggstater
og kyststater ved at det skal fastsettes sikkerhetsnivå for
skip og havner. For ytterligere omtale av regelverket rettet mot
skip og havner vises det til St.meld. nr. 31 (2003-2004) Vilje til
vekst - for norsk skipsfart og de maritime næringer, og
Nasjonal transportplan 2006-2015.
Fiskeridepartementet har gjennom Kystverket
ansvaret for forebyggende sjøsikkerhet, herunder fyr- og merketjenesten,
lostjenesten og maritime trafikksentraler. Kystverket har også ansvaret
for statlig beredskap mot akutt forurensning. Dette omfatter også forebyggende
tiltak som slepebåtberedskap. Skipstrafikk langs kysten
og anløp i havner medfører risiko for utslipp
av olje, kjemikalier og andre giftige eller forurensende stoffer.
En økende del av skipstrafikken frakter farlig eller forurensende
last. I St.meld. nr. 12 (2001-2002) Rent og rikt hav, trakk Regjeringen
opp en rekke tiltak for å øke sikkerheten og beredskapen langs
kysten. Disse er iverksatt eller under etablering.
Fiskeridepartementet og Kystverket overtok 1.
januar 2003 det overordnede ansvaret for den statlige beredskapen
mot akutt forurensing fra Miljøverndepartementet og SFT.
Kystdirektoratet har etter forurensningsloven myndighet til å gripe
inn og aksjonere for å avverge fare for akutt forurensning
fra skip. Gjennom KYBAL-ordningen (Kystberedskap og aksjonsledelse) har
Forsvaret mulighet til å håndtere en situasjon
inntil Kystdirektoratet er klar til å overta aksjonsledelsen.
I arbeidet med forvaltningsplan for Barentshavet utreder Kystdirektoratet
konsekvenser av skipstrafikk i området Lofoten-Barentshavet.
Her vil det særlig bli tatt høyde for økningen
i oljetransporter fra Russland. Utredningen skal sluttføres
i 2004 og vil inngå som en av fire delutredninger i en
helhetlig forvaltningsplan for Barentshavet som skal ferdigstilles
vinteren 2005-2006.
På bakgrunn av den økende
oljetransporten fra Nordvest-Russland har Kystverket gjennomført
en analyse av behovet for taubåtberedskap langs kysten
av Nord-Norge. Regjeringen har på bakgrunn av analysen
etablert en slepebåtberedskap for Nord-Norge. Forsvaret støtter
her med fartøysressurser.
Gjennom oppfølgingen av EU-direktiv
2002/59, som bl.a. etablerer det europeiske informasjonssystemet SafeSeaNet,
deltar Norge ved Kystverket i et system for informasjon om transporter
med farlig eller forurensende last i og til EU/EØS-farvann.
Fiskeridepartementet samarbeider også med
russiske myndigheter om å utvikle et gjensidig meldings-
og informasjonssystem for oljetransporten fra Barentsområdet
og langs hele norskekysten. I dette samarbeidet inngår
også oljevernberedskap.
Som ledd i den totale oljevernberedskapen har Fiskeridepartementet
sett det som viktig å utnytte muligheten som ligger i et
utvidet territorialfarvann og tidlig etablere en påbudt
minimumsavstand fra kysten for oljetransportene som går
utenfor Finnmarkskysten. Med virkning fra 1. januar 2004 er det
fastsatt påbudte seilingsleder utenfor kysten av Finnmark
som ligger nær opp til den nye territorialgrensen. Forskriften gjelder
for trafikk i territorialfarvannet, og er ikke til hinder for at
fartøy kan seile enda lenger fra kysten, utenfor territorialgrensen.
Kystverket etablerer et nettverk for mottak
av signaler for automatisk identifisering av skip (AIS), med sikte
på dekning av hele kysten i løpet av 2004. Detaljprosjekteringen
av trafikksentralen for Nord-Norge i Vardø er startet.
Fram til trafikksentralen settes i operativ drift vil overvåkning
av skipstrafikken utenfor Nord-Norge ivaretas ved utnyttelse av
Kystverkets ressurser, bl.a. Fedje trafikksentral og AIS, samt samarbeid
med Forsvaret.
Ti nye mellomdepoter for oljevernutstyr er under
etablering i tillegg til de 15 eksisterende oljeverndepotene. I
2004 starter også oppgraderingen av hoveddepotene. I dette
arbeidet vil Nord-Norge bli prioritert først. I tillegg
er det plassert oljevernutstyr på ni av Forsvarets fartøyer.
Ved Stortingets behandling av St.meld. nr.17
(2002-2003) Om statlige tilsyn, ble det besluttet at Oljedirektoratet
(OD) skulle deles med virkning fra 1. januar 2004. Den delen av
direktoratet som ivaretok hensynet til sikkerhet og arbeidsmiljø i
petroleumssektoren ble skilt ut som eget tilsynsorgan - Petroleumstilsynet (Ptil).
OD ivaretar fortsatt overordnede ressursforvaltningshensyn under
Olje- og energidepartementet. Ansvarsforholdet mellom Olje- og energidepartementet/OD
og Arbeids- og administrasjonsdepartementet/ Ptil er beskrevet
i kronprinsregentens resolusjon av 17. desember 2003. Samarbeidet,
også om beredskap, mellom OD og Ptil vil bli avklart i
en samarbeidsavtale, som er under utarbeidelse.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har
gjennom Ptil ansvaret for at det til enhver tid opprettholdes en
effektiv beredskap med sikte på å møte
fare- og ulykkessituasjoner, både når det gjelder
offshore og for noen nærmere angitte landanlegg.
Ptil skal utover dette bistå Forsvaret
og politiet og Olje- og energidepartementet/OD i deres
arbeid med den totale beredskap i krigs- og krisesituasjoner. I
lov 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet er det innført
en bestemmelse (§ 9-3 beredskap mot bevisste anslag) som
gir rettighetshaverne plikter som vil bidra til å opprettholde
nødvendige sikrings- og beredskapstiltak for de installasjoner
og kjeder av installasjoner som til enhver tid er kritiske for utvinning
og transport av petroleum. Det er nå lovfestet at rettighetshaver
til enhver tid skal ha beredskapsplaner for bevisste anslag. Disse
planene må også omfatte tiltak som rettighetshaver
skal iverksette for å bidra til å hindre drifts-
og leveranseavbrudd. Tidligere var det faren for krig som utgjorde
den relevante trussel. I dag er faren for bevisste skadehandlinger
som terroraksjoner og lignende.
Adgangen til å opprette sikkerhetssoner
rundt offshoreinstallasjonene er regulert i Havrettskonvensjonen
av 10. desember 1982, lov 29. november 1996 nr. 72 om petroleumsvirksomhet § 9-4
og forskrift av 31. august 2001 om helse, miljø og sikkerhet
i petroleumsvirksomheten (rammeforskriften). En sikkerhetssone er
et geografisk avgrenset område med forbud mot, eller begrensninger
med hensyn til, opphold, gjennomfart eller operasjoner av uvedkommende
fartøy, herunder luftfartøy. Grensesnitt mellom
Ptil og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap skal evalueres
etter en tid.
Noen av de viktigste målene for norsk
matpolitikk er å sikre trygg mat, et sunt kosthold og en
langsiktig matforsyning. Lovgrunnlaget for matforvaltningen er styrket,
både når det gjelder helhetlig tilnærming
til hele produksjonskjeden, hjemmelsgrunnlag for nærmere forskriftsregulering
og virkemidler for tilsynet gjennom en ny matlov. Fra 1. januar
2004 er mat- og drikkevannstrygghet regulert gjennom lov 19. desember
2003 om matproduksjon og mattrygghet m.v. (matloven).
Ansvaret for mattrygghet er på departementsnivå delt
mellom Landbruksdepartementet, Fiskeridepartementet og Helsedepartementet.
Ansvarsfordelingen mellom departementene fremgår av Kronprinsregentens
resolusjon av 19. desember 2003. For å styrke det faglige
og vitenskapelige grunnlaget for matforvaltningens risikohåndtering,
er det under Helsedepartementet opprettet en vitenskapskomité som
skal sikre tilsynet uavhengige, vitenskapelig baserte risiko-vurderinger.
Regjeringen har som mål at etablering av Mattilsynet og
egen vitenskapskomité, samt fristilling av laboratorietjenestene
skal bidra til å oppfylle målsettingen om at Mattilsynet
skal bli et av de beste mattilsyn i Europa innen få år
og ha et tilsynsapparat som er samordnet og følger hele
produksjonskjeden.
Mattilsynet har overtatt forvaltningsoppgavene
til Statens dyrehelsetilsyn, Statens næringsmiddeltilsyn, Statens
landbrukstilsyn, de kommunale næringsmiddeltilsyn og deler
av Fiskeridirektoratet. Mat- og vannforsyning til sjøs
og på skip er omfattet av matloven, men er foreløpig
ikke underlagt Mattilsynet. Det vil bli arbeidet videre med spørsmål
knyttet til mat- og vannforsyning til sjøs og på skip
i 2004.
Etter kommunehelsetjenesteloven fører
også kommunene tilsyn med mat og drikkevann. Kommunenes tilsyn
er til dels overlappende med Mattilsynets og må på slike
områder i dag oppfattes som sekundært til Mattilsynets
tilsyn. Mattilsynet er organisert med 64 distriktskontorer og 8
regionkontorer spredt over hele landet som utfører tilsyn
og som dermed utgjør grunnpilaren i Mattilsynets virksomhet
med totalt ca. 940 ansatte.
Beredskap både i forhold til ekstraordinære
hendelser innenfor eget forvaltningsområde og deltakelse
i den generelle samfunnsberedskapen vil være prioriterte
områder for Mattilsynet. Mattilsynet ivaretar forvaltningsvakt
for alvorlige smittsomme dyresjukdommer på alle tre forvaltningsnivåer.
Mattilsynet deltar i atomulykkesberedskapen som organiseres av Statens strålevern.
I tillegg har Mattilsynet grenseflater mot en rekke andre etaters
forvaltningsområder som krever planverk for beredskap og
krisehåndtering.
Som varslet i St.meld. nr. 17 (2001-02) Samfunnssikkerhet
tok Justisdepartementet initiativ til en vurdering av sårbarheten
i norsk landbasert vannforsyning. Utredningen ble gjennomført
i samarbeid med Helsedepartementet, Landbruksdepartementet, Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap, vannverksbransjen (NORVAR) og
ulike fagmiljøer. Som en del av dette prosjektet ble det
på Forsvarets forskningsinstitutt gjennomført
en studie om terror mot drikkevann. Forsvarets forskningsinstitutt
mener forgiftningsanslag mot hovedvannforsyningen er lite sannsynlig
da et anslag mot større drikkevannsreservoarer vil kreve tilgang
til store mengder og kompetanse til å håndtere de
aller farligste, og mest effektive giftstoffene. Den største
risiko mot vannforsyningen i Norge er ekstreme værsituasjoner,
teknisk svikt og organisatoriske forhold som uklare rammevilkår,
manglende beredskap og manglende kompetanse.
Staten ved Mattilsynet overtok 1. januar 2004
godkjenningsmyndighet etter drikkevannsforskriften for de landbaserte
vannforsyningssystemene. Med denne endringen er kommunenes dobbeltrolle
som godkjenningsmyndighet og ofte også vannverkseier, endret.
Rapporten fra vannverksregisteret 2003 viser
at det fortsatt er 235 vannverk som ikke har montert desinfeksjonsutstyr
slik at de kan tilfredsstille minimumskravet i drikkevannsforskriften
til hygienisk sikring. Disse vannverkene forsyner til sammen ca.
62 500 personer. Det er altså gjennomgående små vannverk.
I tillegg er det 69 mindre vannverk som har en utilfredsstillende
drift, og som tidvis utsetter til sammen 37 500 personer for hygienisk
betenkelig vannkvalitet. Alle de store vannverkene har nå en
god sikkerhet i kilde, vannbehandling og drift.
Innenfor næringsberedskap er i det
alt vesentlige siste rest av virkemidler med basis i et storkrigsscenario avviklet
i de senere år. Dette gjelder beredskapsorganisasjoner
innenfor industriberedskap (sentral og regional ordning), skipsfart
(NORTRASHIP) og utenrikshandel. Statlig varekrigsforsikring som
en løpende virksomhet er avviklet og erstattet av en beredskapsordning.
Etter grundige analyser og høringer har Regjeringen også truffet
beslutning om å avvikle forberedt rasjoneringssystem for
matvarer. Videre er beredskapslagre av industriråvarer
og basis næringsmidler i hovedsak avviklet. Etter
oppfølging og behandling av Risiko- og sårbarhetsanalyse
av dagligvareforsyningen til Nord-Norge, et samarbeid mellom Nærings-
og handelsdepartementet og Landbruksdepartementet, besluttet Regjeringen å bygge
ned lagre av korn og mel.
Det er en målsetting å sikre
forsyninger til befolkningen i hele landet, men også dekke
Forsvarets og Sivilforsvarets behov tilpasset ny struktur. Som en
konsekvens av Nærings- og handelsdepartementets risiko- og
sårbarhetsvurdering er Nord-Norge fortsatt prioritert forsyningsmessig.
Målsettingen om å dekke 30 dagers forbruk av matvarer
for befolkningen nord for Ofoten ligger fast, men forutsettes oppnådd
ved en kombinasjon av lagre av nødproviant for 10 dagers
forbruk, som nå er på plass, og lageroppbyggingsplan
for standard matvarer tilsvarende 20 dagers forbruk. De etablerte
lagrene for 10 dagers forbruk består av Nærings-
og handelsdepartementets lagre av nødproviant og Landbruksdepartementets
lagre av mel for bakeribransjen i Nord-Norge. De senere år
har all oppbygging av statlige lagre av næringsmidler vært
innrettet mot produkter som er ordinær salgsvare og i det
vesentlige i samarbeid med produsenter.
En oversikt over Nærings- og handelsdepartementets prioriterte
områder knyttet til samfunnssikkerhet og næringsberedskap
i neste planperiode er gitt i meldingens kapittel 10-7.
De senere år har flere statlige virksomheter
blitt skilt ut som egne selskaper. Et kjennetegn ved de bedrifter som
skilles ut er at de ofte har viktige beredskapsoppgaver. Når
slike virksomheter privatiseres, vil det være behov for å sikre
at de beredskapsoppgaver som det er nødvendig å ivareta,
drives videre på en forsvarlig måte. Problemstillingen
ble drøftet i St.meld. nr. 25 (1997-1998). Meldingen varslet
at Justisdepartementet ville ta initiativ til en vurdering av de
beredskapsmessige konsekvenser av omdanningen av statlige virksomheter
med den målsetting at det etableres mekanismer for å unngå at
det sivile beredskap svekkes. Forsvarskomiteen bemerket i Innst.
S. nr. 241 (1997-98) at etter hvert som flere og flere forvaltningsenheter knyttet
til de ulike departementene får endret organisasjonsform
og en friere stilling, er det viktig at de beredskapsmessige oppgaver
blir nærmere definert og ansvar klargjort. Dette er forhold
som komiteen mener en må ta med i betraktning allerede
når en planlegger organisasjonsendringer.
Vurderingen St.meld. nr. 25 (1997-1998) la opp
til vil bli prioritert i perioden. Denne vurderingen vil bli sett i
sammenheng med spørsmål om sikring av kritisk infrastruktur
og mulighetene for å sikre tilgang på samfunnsviktige
varer og tjenester.