Moderniseringsdepartementet fremmer forslag om endringer i bevilgningen under følgende utgiftskapitler: Kap. 1500 Moderniseringsdepartementet, kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse, kap. 1544 Boliglån til statsansatte, kap. 1582 Utvikling av Fornebu-området og kap. 2470 Statens Pensjonskasse.
Det fremmes også forslag om endringer i bevilgningen under følgende inntektskapitler: Kap. 4546 Yrkesskadeforsikring, kap. 4547 Gruppelivsforsikring, kap. 4583 Salg av eiendom i Pilestredet Park, kap. 5446 Salg av eiendom, Fornebu, kap. 5470 Statens Pensjonskasse og kap. 5607 Renter av boliglånsordningen til statsansatte.
I tillegg foreslås det en justering av Statsbyggs balanse med 545,5 mill. kroner.
Som følge av meget stor pågang
av saker er saksbehandlingstiden på de eldste sakene nå ett år.
Ved opprettelsen ble det antatt at det ville komme inn ca. 70 saker
pr. år. Status har vist at pågangen av saker er
stabilt på ca. 270 saker pr. år.
Med bakgrunn i ovennevnte er det behov for å tilleggsbevilge
1 mill. kroner i 2004 og det foreslås derfor å øke
kap. 1500 post 22 Klagenemnda for offentlige anskaffelser med 1,0
mill. kroner.
Posten foreslås redusert med 238,670
mill. kroner.
Posten foreslås redusert med 3,472
mill. kroner, jf. omtale under post 1.
Låneetterspørselen er noe
mindre enn forutsatt. Videre har antall innfrielser vært
høyere enn forutsatt så langt i år. Samlet
fører dette til en reduksjon slik at bevilgningsbehovet
for 2004 nå anslås til minus 1,0 mrd. kroner.
Dette innebærer at bevilgningen under
kap. 1544, post 90 foreslås redusert med 1,4 mrd. kroner.
Bevilgningen under kap. 4546, post 1 foreslås
redusert med 27,15 mill. kroner.
Økningen skyldes i hovedsak at antall
ansatte som omfattes av ordningen, og som det skal betales premie for,
er noe høyere enn tidligere forutsatt.
Det foreslås at kap. 4547, post 1 økes
med 4,580 mill. kroner.
Driftsresultatet foreslås økt
med 3,179 mill. kroner.
Det vises til at svikt i driftsinntektene er
større enn det er mulig å redusere driftsutgiftene.
For å kompensere for dette utsettes planlagte investeringer
samt inndekning fra reguleringsfondet.
Driftsinntektene foreslås redusert
med 21,290 mill. kroner. Reduksjonen er i hovedsak knyttet til tre forhold:
lavere låneetterspørsel, inntektene knyttet til Personkundeområdet
er redusert, inntektene knyttet til Kapitalforvaltningsområdet
er økt.
Driftsutgiftene foreslås redusert med
9,817 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at Statens Pensjonskasse
ligger under budsjett på alle utgiftsarter med unntak av lønnsutgifter.
Avviket er særlig knyttet til IT, drift og prosjekter.
Beregnede avskrivninger for 2004 er justert
i forhold til det som ble de faktiske aktiveringer i 2003. Avskrivningene
foreslås ut fra dette redusert med ca. 2,759 mill. kroner.
Beregnede renter av statens kapital er justert
i forhold til det som ble de faktiske lånefinansierte investeringer i
2003. Renter av statens kapital foreslås ut fra dette redusert
med ca. 0,420 mill. kroner.
Oppdaterte investeringsbudsjetter viser lavere
beløp for aktiverbare investeringer i 2004 enn tidligere
forutsatt. Det foreslås derfor at underposten reduseres
med 5,0 mill. kroner, jf. tilsvarende reduksjon under kap. 2470
post 45 og kap. 5470. Reduksjonen inngår i driftsforutsetningene
for å innfri resultatkravet for 2004.
Det er foreslått å overføre
6,473 mill. kroner fra reguleringsfondet. Overføringen
fra reguleringsfondet skal dekke den delen av inntektsbortfallet
knyttet til Låneområdet som Statens Pensjonskasse
ikke kan anbefale kompensert ved nedbemanninger eller kostnadsreduserende
tiltak.
Som følge av svikt i driftsinntektene
og oppdaterte anslag for aktiverbare investeringer i 2004, foreslås
det at investeringsrammen reduseres med 5,0 mill. kroner.
Salgene på Fornebu er kompliserte og
avhengig av rammeavklaringer, som delvis ligger utenfor prosjektets
kontroll. Det er derfor ventet at salgsprosessen vil fortsette utover
i 2004 og over i 2005, noe som medfører merkostnader til
administrasjon utover planlagt budsjett.
Det foreslås at kap. 1582 post 21 økes
med 2,1 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av kap. 1582 post
30 Investeringer på Fornebu.
Det foreslås at kap. 4583 post 39 økes
med 44 mill. kroner, jf. salg av eiendommer.
Det foreslås at kap. 5446, post 40
reduseres med 204,37 mill. kroner fra 327,52 mill. kroner til 123,15 mill.
kroner.
Det foreslås en reduksjon av kap. 5470,
post 30 med 5,0 mill. kroner, som tilsvarer reduksjonen under kap. 2470,
post 24.5 Til investeringsformål, jf. også tilsvarende
reduksjon av kap. 2470 post 45.
Som følge av forslaget om å redusere
kap. 1544 Boliglån til statsansatte, post 90
og en utlånsrente på 2,5 prosent, er renteanslaget
for 2004 redusert til 245 mill. kroner.
Det foreslås derfor å redusere
bevilgningen med 35,0 mill. kroner.
I Dokument nr. 1 (2002-2003) fremgår
det at revisjon av Statsbyggs regnskap for 2001 viste at en rekke
kontoer i balansen ikke var avstemt, bl.a. konto for bygg under
arbeid. I Dokument nr. 1 (2004-2005) viser revisjon av regnskapet
for 2003 at Statsbygg har gjort mye for å rydde opp i regnskapsarbeidet.
På bakgrunn av dette foreslår
Moderniseringsdepartementet nå at Statsbygg får
fullmakt til å justere ned kontoer gjengitt i proposisjonen.