Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler
på statsbudsjettet for 2004. Under programområde
10 Helsevern fremmes det forslag om økning av utgiftene
med netto 486,8 mill. kroner. Inntektene foreslås redusert
med netto 3,8 mill. kroner. Under programområde 30 Helsevern
- folketrygden fremmes det på grunnlag av nye anslag forslag
om en netto reduksjon i utgiftene på 239,6 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås redusert
med 0,7 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
redusert med 1,3 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd til opplysningstiltak, forebyggelse av
uønskede svangerskap foreslås redusert med 0,32 mill.
kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt
med 1,21 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
redusert med 0,5 mill. kroner.
Helse- og omsorgsministeren har i brev av 19. november
2004 til Stortinget gitt følgende rettelse:
"I St.prp. nr. 22 (2004-2005) foreslås bevilgningen på kap.
3720 Sosial- og helsedirektoratet post 4 Gebyrinntekter
satt ned med 2 mill. kroner.
Forslaget gjelder gebyrer
ved tildeling av autorisasjon og lisenser for helsepersonell. Bevilgningen
foreslås satt ned på grunn av nedgang i antallet
saker.
Bevilgningen til gebyrordningen føres
på post 2 Salgs- og leieinntekter. Vi ber derfor om at
forslaget til vedtak endres tilsvarende slik at post 2 Salgs- og
leieinntekter reduseres med 2 mill. kroner, fra 16 739 000 kroner
til 14 739 000 kroner.
Forslaget knyttet til post
4 Gebyrinntekter bortfaller."
Post 2 Salgs- og leieinntekter forelås
redusert med 2 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås redusert
med 1 mill. kroner.
Post 50 Tilskudd til NPE som statlig fond foreslås økt med
25,759 mill. kroner.
Post 70 Dekning av advokatutgifter foreslås økt
med 1,7 mill. kroner.
Post 50 Overføring fra NPE som statlig
fond foreslås redusert med 0,7 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås redusert
med 1 mill. kroner.
Post 50 Overføring fra NPE som statlig
fond foreslås økt med 1,4 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter, Statens helsepersonellnemnd foreslås
redusert med 0,25 mill. kroner.
Post 60 Tilskudd til rekrutteringsplanen foreslås redusert
med 1 mill. kroner.
Post 71 Tilskudd til Nordiska Högskolan
för folkhälsovetenskap mv. foreslås økt
med 0,165 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt
med 7 mill. kroner. Da det er usikkert om myndighetene i 2004 vil
rekke å foreta alle utbetalingene i forbindelse med erstatningsoppgjør
for pasienter med stråleskader, foreslås det at
inntil 21 mill. kroner av bevilgningen kan overføres til
2005 utover de midler som kan overføres i henhold til bevilgningsreglementet.
Post 71 Tilskudd til Helse Øst RHF
foreslås økt med 32,455 mill. kroner.
Post 72 Tilskudd til Helse Sør RHF
foreslås økt med 9 mill. kroner.
Post 73 Tilskudd til Helse Vest RHF foreslås økt
med 11,1 mill. kroner.
Post 74 Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF foreslås økt
med 4,5 mill. kroner.
Post 75 Tilskudd til Helse Nord RHF foreslås økt med
2,5 mill. kroner.
Post 76 Innsatsstyrt finansiering av sykehus
foreslås økt med 193 mill. kroner.
Post 77 Refusjon poliklinisk virksomhet ved
sykehus foreslås økt med 277,99 mill. kroner.
Post 80 Syketransport foreslås redusert
med 44,535 mill. kroner.
Post 91 Opptrekksrenter foreslås derfor
redusert med 50 mill. kroner.
Post 80 Renter på investeringslån
foreslås redusert med 17,9 mill. kroner.
Post 90 Avdrag på investeringslån
foreslås økt med 15,4 mill. kroner.
Post 70 Kompetanse, utredninger og utviklingsarbeid
foreslås økt med 25 mill. kroner.
Post 73 Tilskudd til psykososialt arbeid for
flyktninger foreslås redusert med 4 mill. kroner.
Det foreslås at Stortinget samtykker
i at Finansdepartementet i det sentrale statsregnskap for 2004 kan
korrigere statskassens mellomværende med Statens legemiddelverk
mot konto for forskyvninger i balansen med kr 1 713 716,27.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås
redusert med 2,5 mill. kroner.
Post 70 Tilskudd foreslås økt
med 2,5 mill kroner.
Post 64 Ressurskrevende brukere foreslås økt
med 307 mill. kroner.
Post 70 Refusjon spesialisthjelp foreslås
redusert med 8 mill. kroner.
Post 71 Refusjon psykologhjelp foreslås
redusert med 11,5 mill. kroner.
Post 72 Refusjon tannlegehjelp foreslås økt
med 61,1 mill. kroner.
Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt
foreslås redusert med 24 mill. kroner.
Post 70 Legemidler foreslås redusert
med 152 mill. kroner.
Post 72 Sykepleieartikler foreslås
redusert med 65 mill. kroner.
Post 70 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak
1 foreslås redusert med 51,2 mill. kroner.
Post 71 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak
2 foreslås redusert med 11 mill. kroner.
Post 62 Tilskudd til fastlønnsordning
fysioterapeuter foreslås redusert med 16 mill. kroner.
Post 70 Refusjon allmennlegehjelp foreslås økt
med 102 mill. kroner.
Post 71 Refusjon fysioterapi foreslås
redusert med 42 mill. kroner.
Post 72 Refusjon jordmorhjelp foreslås økt
med 14 mill. kroner.
Post 70 Bidrag, lokalt foreslås redusert
med 36 mill. kroner.
Når det gjelder kapitler og poster
som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til de framlagte forslagene i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, er oppmerksom på at Nasjonalt
folkehelseinstitutt har anbefalt oppfriskningsdose for kikhostevaksinering
for barn i seks-sju- års alderen innenfor rammen av Barnevaksinasjonsprogrammet.
Klare råd fra Nasjonalt folkehelseinstitutt har ikke ført
til bevilgninger til en ekstra kikhostevaksinasjon.
Komiteen viser til at Nasjonalt
Folkehelseinstitutt den 1. desember 2004 meldte følgende:
"Kikhoste er nå den smittsomme sykdom som
er hyppigst meldt til MSIS. Alle fylker har kikhostetilfeller, slik
at man må påregne at kikhostesmitte sirkulerer i
hele landet, og at uvaksinerte barn reelt er utsatt for risiko for å bli
utsatt for smitte."
Komiteen mener på bakgrunn
av dette at det må igangsettes oppfriskningsvaksinering
mot kikhoste.
Komiteen fremmer forslag om en
bevilgning på 7,5 mill. kroner øremerket til dette
formål og at kap. 710 post 21 tilføyes stikkordet kan overføres. Komiteen fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
710 | | Nasjonalt folkehelseinstitutt | |
| 21 | Formidlingsvirksomhet, kan overføres, forhøyes
med | 7 500 000 |
| | fra kr 128 484 000 til
kr 135 984 000" | |
Komiteen har merket seg at erstatningsoppgjøret for
barn som har fått skader etter strålebehandling
ved Rikshospitalet i perioden 1971-78, nå er under gjennomføring,
og at erstatningsbeløpene utgjør mer enn det som
hittil er finansiert. Komiteen mener at erstatningsoppgjøret
må gjennomføres uten opphold, og gir sin støtte
til bevilgninger som samsvarer med erstatningsutbetalingene.
Komiteen viser til statsbudsjett
for 2005 der det framgår at helseforetakene står
overfor svært store utfordringer for å få balanse
i drifta ved utgangen av året, noe gapet mellom dagens
driftsnivå og helseforetakenes inntekter viser.
Komiteen har merket seg at departementet redegjør
for merutgifter som helseforetakene har fått, uten at dette
er foreslått kompensert. Det vises for eksempel til at
kostnadene for insulinpumper og insulininjektor med forbruksmateriell
er større enn antatt da helseforetakene fikk
seg pålagt finansieringsansvaret for dette.
Komiteen viser også til
at det i proposisjonen redegjøres for merutgifter for gjennomført
palliativ behandling i 2003 som kommer til avregning i 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser også til at endret registreringspraksis
var lavere og reell aktivitetsvekst høyere i 2003 enn lagt
til grunn i budsjettet. Flertallet er tilfreds med
at konsekvensen av dette er at enhetsprisen i 2004 settes opp, og
at det foreslås tilleggsbevilget 180 mill. kroner for 2004. Flertallet viser
til de vansker det ville skapt om helseforetakene ikke skulle fått
betalt for faktisk utført aktivitet, og viser i denne sammenheng
til tidligere forslag om avkorting i enhetsprisen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at det hele tiden har vært
en forutsetning at det skal utbetales refusjon gjennom ISF-ordningen
for all reell aktivitet. Fordi den reelle aktiviteten først
er kjent året etter, vil utbetalingene i det løpende
budsjettåret nødvendigvis være beheftet
med usikkerhet. Gjennom de avregningsrutiner som er etablert, skal
foretakene sikres mest mulig korrekt oppgjør.
Disse medlemmer vil understreke
at uten et troverdig krav om balanse undergraves statens eierstyring og
budsjettdisiplinen i helseforetakene. Disse medlemmer er
videre av den oppfatning at det å tilgodese enkelte regionale
helseforetak, enten i form av tilleggsbevilgninger eller ettergivelse
av gjeld, vil undergrave de insentivene helseforetakene har både
på kort og lang sikt når det gjelder å følge
de rammebetingelsene som er gitt av Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2004-2005) der disse medlemmer peker på de store
akkumulerte underskudd helseforetakene drar med seg inn i 2005,
og kravet til budsjettbalanse i løpet av året
som vil bidra til å redusere foretakenes muligheter til å utnytte
sin kapasitet fullt ut og til ny økning av ventetiden. Disse medlemmer fremmer
derfor forslag om å øke den samlede bevilgning
til helseforetakene med 2 mrd. kroner slik at kapasiteten kan utnyttes
fullt ut. Tilleggsbevilgning vil også gi foretakene større
handlefrihet ved avslutning av regnskapet for 2004, noe som kan
gi større handlingsrom i budsjettet for 2005.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
derfor følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 71 | Tilskudd til Helse Øst
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 749 455 000 |
| | fra kr 14 989 758 000 til
kr 15 739 213 000 | |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 421 000 000 |
| | fra kr 8 468 568 000 til
kr 8 889 568 000 | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 370 100 000 |
| | fra kr 7 449 723 000 til
kr 7 819 823 000 | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge, kan overføres, forhøyes
med | 272 500 000 |
| | fra kr 5 507 194 000 til
kr 5 779 694 000 | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 246 500 000 |
| | fra kr 5 294 483 000 til
kr 5 540 983 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at opparbeidet underskudd i helseforetakene
bidrar til å svekke sentrale deler av spesialisthelsetjenesten,
ikke minst virksomheter ved lokalsykehusene. Disse medlemmer mener
at hovedårsaken til underskuddene er ubalansen mellom løpende
aktivitetsnivå og bevilgede midler, også knyttet
til at det ved økende aktivitet har vært gitt
lønnstillegg til høyinntektsgrupper som Stortinget
verken har forutsatt eller bevilget midler til.
Disse medlemmer mener at det
er behov for en grundig gjennomgang av helseforetakenes økonomi, både
for å motvirke den lønnsutviklingen som har skjedd
for høyinntektsgruppene i helseforetakene, men også for å sikre
at de virksomheter som Stortinget har vedtatt prioritert faktisk
blir prioritert innenfor helseforetaksrammene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at alle disse forholdene må rettes opp gjennom behandlingen
av de årlige statsbudsjettene og den påfølgende
revisjonen av disse. Ekstrabevilgninger på inneværende års
budsjett til ren gjeldssletting vil etter disse medlemmers syn
kun ha marginal betydning for helseforetakenes drift, og vil i tillegg
kunne bidra til å forsterke kommende års underskudd
gjennom ytterligere vekst av de aktiviteter og den lønnsutviklingen
som har bidratt til underskuddene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil påpeke at den økte
andelen for ISF vil øke underskuddene ytterligere dersom
dette er ment å stimulere til en aktivitetsvekst utover
det budsjettbevilgningen for 2005 gir grunnlag for. Disse
medlemmer merker seg imidlertid at det er nettopp denne
typen aktivitetsvekst Fremskrittspartiet legger opp til i sine budsjettmerknader
for 2005.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) der Sosialistisk
Venstreparti i sitt budsjettalternativ vil styrke basistilskuddet
til helseforetakene med 1 mrd. kroner for 2005 og skyve balansekravet
ut i tid til 2006.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) der Senterpartiet
i sitt budsjettalternativ vil styrke basistilskuddet til helseforetakene
med 1,5 mrd. kroner for 2005. Dette medlem påpeker
også helseforetakenes meget vanskelige driftssituasjon
med bl.a. akkumulerte underskudd og gjeldsbelastning. Videre viser dette
medlem til at Senterpartiet hele tiden har ment at kravet
til budsjettbalanse ikke burde settes før 2006, men at
flertallet nå har fastlagt dette til driftsåret
2005.
Dette medlem ønsker
med bakgrunn i disse forholdene å styrke helseforetakene
driftssituasjon ved at det nå tilleggsbevilges 2 mrd. kroner
til kap. 732 post 70. Midlene skal nyttes under postene 71, 72,
73, 74 og 75, og kan overføres.Dette
medlem mener at en slik tilleggsbevilgning er nødvendig
for å kunne opprettholde og forbedre tilbudet innen spesialisthelsetjenesten
når det gjelder bl.a. akuttberedskap, behandling og rehabilitering. Dette
medlem vil også understreke at en slik styrking
av driftsressursene vil sette helseforetakene i bedre stand til å møte
de oppgavene spesialisthelsetjenesten har og skal løse,
uten at disse oppgavene dekkes av ISF-systemet. Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Tilskudd til helseforetak, kan overføres, kan nyttes under postene
71, 72, 73, 74, 75, forhøyes med | 2 000 000 000 |
| | fra kr 1 559 522 000 til
kr 3 559 522 000" | |
Komiteen har merket seg en kraftig
underbudsjettering for statens tilskudd til ressurskrevende brukere på hele
307 mill. kroner med bakgrunn i tall som framkommer av kommunenes
rapportering, og merker seg at dette beløpet foreslås
tilleggsbevilget.
Komiteen ber om at departementet
nøye følger opp statens forpliktelser i forhold
til finansieringen av denne ordningen.
Komiteen har merket seg at utbetalingen
til egenandelstak 2-ordningen fortsatt er svært mye lavere enn
det antatte behovet. Komiteen mener at selv om taket
for 2005 er satt ned, så må departementet aktivt bidra
til at denne ordningen fungerer etter sin hensikt bl.a. gjennom
tydelig informasjon og forslag til utviding og forbedring. Ordningen
bør treffe de som har behov for denne skjermingen som egenandelstak
2 innebærer.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at utgiftene til egenandelstak
2 i andre kvartal 2004 var 137 prosent høyere enn tilsvarende
periode året før, hvilket indikerer at langt flere
nå har nytte av ordningen. Trygdeetaten har høsten
2004 iverksatt ytterligere informasjonstiltak overfor behandlere
og brukere. Videre viser disse medlemmer til at Regjeringen
i St.prp. nr. 1 (2004-2005) har foreslått å redusere
egenandelstaket i ordningen fra 4 500 kroner til 3 500 kroner.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende
endringer:
Kap | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 71 | Tilskudd til Helse Øst
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 749 455 000 |
| | fra kr 14 989 758 000 til
kr 15 739 213 000 | |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 421 000 000 |
| | fra kr 8 468 568 000 til
kr 8 889 568 000 | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 370 100 000 |
| | fra kr 7 449 723 000 til
kr 7 819 823 000 | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge, kan overføres, forhøyes
med | 272 500 000 |
| | fra kr 5 507 194 000 til
kr 5 779 694 000 | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF, kan overføres, forhøyes
med | 246 500 000 |
| | fra kr 5 294 483 000 til
kr 5 540 983 000 | |
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 2
I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Tilskudd til helseforetak, kan overføres, kan nyttes under postene
71, 72, 73, 74, 75, forhøyes med | 2 000 000 000 |
| | fra kr 1 559 522 000 til
kr 3 559 522 000 | |
Komiteen viser til proposisjonen
og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
| | Utgifter: | |
702 | | Helse- og sosial beredskap | |
| 1 | Driftsutgifter, reduseres med
| 700 000 |
| | fra kr 43 718 000 til kr
43 018 000 | |
703 | | Internasjonalt samarbeid | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, reduseres med
| 1 300 000 |
| | fra kr 16 453 000 til kr
15 153 000 | |
710 | | Nasjonalt folkehelseinstitutt | |
| 21 | Formidlingsvirksomhet, kan overføres, økes med
| 7 500 000 |
| | fra kr 128 484 000 til
kr 135 984 000 | |
719 | | Helsefremmende og forebyggende
arbeid | |
| 71 | Tilskudd til opplysningstiltak,
forebyggelse av uønskede svangerskap mv.,
kan overføres,reduseres med
| 320 000 |
| | fra kr 21 628 000 til kr
21 308 000 | |
720 | | Sosial- og helsedirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 1 210 000 |
| | fra kr 400 360 000 til
kr 401 570 000 | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, reduseres med
| 500 000 |
| | fra kr 45 856 000 til kr
45 356 000 | |
722 | | Norsk pasientskadeerstatning | |
| 1 | Driftsutgifter, reduseres med
| 1 000 000 |
| | kr 60 228 000 til kr 59
228 000 | |
| 50 | Tilskudd til NPE som statlig
fond, forhøyes med | 25 759 000 |
| | fra kr 320 575 000 til
kr 346 334 000 | |
| 70 | Dekning av advokatutgifter, forhøyes med
| 1 700 000 |
| | fra kr 12 000 000 til kr
13 700 000 | |
723 | | Pasientskadenemnda | |
| 1 | Driftsutgifter, reduseres med
| 1 000 000 |
| | fra kr 17 059 000 til kr
16 059 000 | |
724 | | Statens personellnemnd
og tilskudd til personelltiltak | |
| 1 | Driftsutgifter, reduseres med
| 250 000 |
| | fra kr 5 751 000 til kr
5 501 000 | |
| 60 | Tilskudd til rekrutteringsplanen, reduseres med
| 1 000 000 |
| | fra kr 57 905 000 til kr
56 905 000 | |
| 71 | Tilskudd til Nordiska Hälsovårdshögskolan
mv., forhøyes med | 165 000 |
| | fra kr 12 811 000 til kr
12 976 000 | |
728 | | Forsøk og utvikling
mv. | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med
| 7 000 000 |
| | fra kr 114 873 000 til
kr 121 873 000 | |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 71 | Tilskudd til Helse Øst
RHF, kan overføres,forhøyes med
| 32 455 000 |
| | fra kr 14 989 758 000 til
kr 15 022 213 000 | |
| 72 | Tilskudd til Helse Sør
RHF, kan overføres, forhøyes med
| 9 000 000 |
| | fra kr 8 468 568 000 til
kr 8 477 568 000 | |
| 73 | Tilskudd til Helse Vest
RHF, kan overføres, forhøyes med
| 11 100 000 |
| | fra kr 7 449 723 000 til
kr 7 460 823 000 | |
| 74 | Tilskudd til Helse Midt-Norge, kan overføres, forhøyes med
| 4 500 000 |
| | fra kr 5 507 194 000 til
kr 5 511 694 000 | |
| 75 | Tilskudd til Helse Nord
RHF, kan overføres, forhøyes med
| 2 500 000 |
| | fra kr 5 294 483 000 til
kr 5 296 983 000 | |
| 76 | Innsatsstyrt finansiering
av sykehus, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 193 000 000 |
| | fra kr 12 344 915 000 til
kr 12 537 915 000 | |
| 77 | Refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus mv., overslagsbevilgning,forhøyes med
| 277 990 000 |
| | fra kr 3 422 010 000 til
kr 3 700 000 000 | |
| 80 | Syketransport, reduseres med
| 44 535 000 |
| | fra kr 839 035 000 til
kr 794 500 000 | |
| 91 | Opptrekksrenter, reduseres med
| 50 000 000 |
| | fra kr 115 000 000 til
kr 65 000 000 | |
743 | | Statlige stimuleringstiltak
for psykisk helse | |
| 70 | Kompetanse, utredninger
og utviklingsarbeid, forhøyes med | 25 000 000 |
| | fra kr 273 668 000 til
kr 298 668 000 | |
| 73 | Tilskudd til arbeid med
vold og traumatisk stress, kan overføres, reduseres med | 4 000 000 |
| | fra kr 61 493 000 til kr
57 493 000 | |
751 | | Apotekvesenet og legemiddelfaglige
tiltak (jf. kap. 3751 og 5577) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, reduseres med
| 2 500 000 |
| | fra kr 15 540 000 til kr
13 040 000 | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes med
| 2 500 000 |
| | fra kr 63 834 000 til kr
66 334 000 | |
761 | | Tilskudd forvaltet av Sosial-
og helsedirektoratet | |
| 64 | Ressurskrevende brukere, overslagsbevilgning,forhøyes med
| 307 000 000 |
| | fra kr 1 200 000 000 til
kr 1 507 000 000 | |
2711 | | Diverse tiltak i spesialisthelsetjenesten | |
| 70 | Refusjon spesialisthjelp, reduseres med
| 8 000 000 |
| | fra kr 1 043 000 000 til
kr 1 035 000 000 | |
| 71 | Refusjon, psykologhjelp, reduseres med
| 11 500 000 |
| | fra kr 191 500 000 til
kr 180 000 000 | |
| 72 | Refusjon tannlegehjelp, forhøyes med
| 61 106 000 |
| | fra kr 518 894 000 til
kr 580 000 000 | |
| 76 | Private laboratorier og
røntgeninstitutt, reduseres med | 24 000 000 |
| | fra kr 694 000 000 til
kr 670 000 000 | |
2751 | | Medisiner mv. | |
| 70 | Legemidler, reduseres med
| 152 000 000 |
| | fra kr 8 202 000 000 til
kr 8 050 000 000 | |
| 72 | Sykepleieartikler, reduseres med
| 65 000 000 |
| | fra kr 1 070 000 000 til
kr 1 005 000 000 | |
2752 | | Refusjon av egenbetaling | |
| 70 | Refusjon av egenbetaling,
egenandelstak 1, reduseres med | 51 195 000 |
| | fra kr 2 981 195 000 til
kr 2 930 000 000 | |
| 71 | Refusjon av egenbetaling,
egenandelstak 2, reduseres med | 11 000 000 |
| | fra kr 29 000 000 til kr
18 000 000 | |
2755 | | Helsetjeneste i kommunene | |
| 62 | Tilskudd til fastlønnsordning
fysioterapeuter, kan nyttes under post 71,reduseres med | 16 000 000 |
| | fra kr 206 000 000 til
kr 190 000 000 | |
| 70 | Refusjon allmennlegehjelp, forhøyes med
| 102 000 000 |
| | fra kr 2 133 000 000 til
kr 2 235 000 000 | |
| 71 | Refusjon fysioterapi, kan nyttes under post 62, reduseres med
| 42 000 000 |
| | fra kr 1 262 000 000 til
kr 1 220 000 000 | |
| 72 | Refusjon jordmorhjelp, forhøyes med
| 14 000 000 |
| | fra kr 10 000 000 til kr
24 000 000 | |
2790 | | Andre helsetiltak | |
| 70 | Bidrag, lokalt, reduseres med
| 36 000 000 |
| | fra kr 481 000 000 til
kr 445 000 000 | |
| | | |
| | Inntekter: | |
3720 | | Sosial- og helsedirektoratet | |
| 2 | Salgs- og leieinntekter, reduseres med
| 2 000 000 |
| | fra kr 16 739 000 til kr
14 739 000 | |
3722 | | Norsk pasientskadeerstatning | |
| 50 | Overføring fra
NPE som statlig fond, reduseres med | 700 000 |
| | fra kr 72 152 000 til kr
71 452 000 | |
3723 | | Pasientskadenemnda | |
| 50 | Overføring fra
NPE som statlig fond, forhøyes med | 1 400 000 |
| | fra kr 15 229 000 til kr
16 629 000 | |
3732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 732) | |
| 80 | Renter på investeringslån, reduseres med
| 17 900 000 |
| | fra kr 50 000 000 til kr
32 100 000 | |
| 90 | Avdrag på investeringslån, forhøyes med
| 15 400 000 |
| | fra kr 55 000 000 til kr
70 400 000 | |
II
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet
i 2004 kan gi tilsagn utover gitte bevilgninger, men slik at samlet
ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende
beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
761 | | Tilskudd forvaltet av Sosial-
og helsedirektoratet | |
| 60 | Tilskudd til omsorgstjenester
| 1 mill. kroner |
| 75 | Kompetansesentra m.m. | 7 mill. kroner |
III
Overførbare midler
Stortinget samtykker i at inntil 21 mill. kroner,
knyttet til erstatningsoppgjør for stråleskader
under kap. 728, post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
til 2005 utover de midler som kan overføres i henhold til bevilgningsreglementet.
IV
Fullmakt til å korrigere
feil i statskassens
mellomværende med Statens legemiddelverk
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet
i det sentrale statsregnskap for 2004 kan korrigere statskassens
mellomværende med Statens legemiddelverk mot konto for
forskyvninger i balansen med kr 1 713 716,27.
Oslo, i sosialkomiteen, den 7. desember 2004
John I. Alvheim
leder |
Asmund Kristoffersen
ordfører |