Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til endringer i lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi som åpner for begrenset bruk av preimplantasjonsdiagnostikk og forskning på overtallige befruktede egg i tråd med Dokument nr. 8:64 (2004-2005), senest innen utgangen av 2005."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne til at Odelstinget høsten 2003 behandlet Innst. O. nr. 16 (2003-2004) til Ot.prp. nr. 64 (2002-2003) om lov om medisinsk bruk av bioteknologi m.m. (bioteknologiloven). Det redegjøres i dokumentet for hva som var foreslått i Ot.prp. nr. 64 (2002-2003) med hensyn til preimplantasjonsdiagnostikk, og for de forslag som ble fremmet i Innst. O. nr. 16 (2003-2004). Forslaget som ble vedtatt, innebar at preimplantasjonsdiagnostikk bare kan gjøres i spesielle tilfeller ved alvorlig, arvelig kjønnsbundet sykdom uten behandlingsmuligheter (§ 2-14).
Det vises videre til at det våren 2004 i forbindelse med behandlingen av Dokument nr. 8:41 (2003-2004) ble vedtatt en endring i loven §§ 2-4 og 2-14 som gjorde det mulig for en dispensasjonsnemnd å gi tillatelse til genetisk undersøkelse av befruktede egg.
Forslagsstillerne mener det nå er flertall i Stortinget for en endring av loven § 2-14 slik at det blir tillatt med begrenset bruk av preimplantasjonsdiagnostikk, og de mener at en naturlig konsekvens av en slik endring i loven vil være en endring i loven § 3-1 om forskning på befruktede egg.
Forslagsstillerne viser til at metoder for befruktning utenfor kroppen som benyttes i dag, bygger på forskning på befruktede egg, og mener det er inkonsekvent å forby forskning på befruktede egg når en tar i bruk behandlingsmetoder som er utviklet på bakgrunn av slik forskning.
Forslagsstillerne viser videre til den betydning kunnskap basert på forskning på stamceller fra befruktede egg vil ha for behandling av en rekke alvorlige sykdommer. Det understrekes at slik forskning bare må skje på overtallige egg, og at det må være forbud mot å framstille befruktede egg til forskningsformål.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng,
Asmund Kristoffersen og Gunn Olsen, fra Fremskrittspartiet, lederen
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, vil peke på at
endringer innen bioteknologiområdet skjer meget raskt.
Forskningen gir ny kunnskap og ny innsikt som gir grunnlag for nye
problemstillinger, men også svar på tidligere
uløste spørsmål. Flertalletviser til at forskningen innen bioteknologi
gir store forhåpninger til bedre medisinsk behandling og
forhåpninger til å kunne behandle sykdommer som
til nå har vært vurdert som uhelbredelige. Flertalletlegger vekt på at norsk forskning
skal ha så gode rammebetingelser at den kan være
på høyde med internasjonal forskning på dette
området og på den måten bidra til kunnskaps-
og metodeutvikling på det biomedisinske området. Flertalletunderstreker betydningen av at bioteknologiloven
legger til rette for en slik forskning innenfor etisk forsvarlige
rammer.
Flertalletviser
til at det bare er ett og et halvt år siden bioteknologiloven
ble behandlet av Stortinget, og at det allerede har vært
nødvendig med justeringer. Flertalletviser i den forbindelse til at det våren
2004 ble åpnet for at en dispensasjonsnemnd skal kunne
gi tillatelse til genetisk undersøkelse av befruktede egg.
Flertalletmener
dette er et uttrykk for at både kunnskap og holdninger
til spørsmål knyttet til medisinsk bruk av bioteknologi
er i stor endring, og at det derfor vil være behov for
en løpende vurdering av ulike deler av loven sett i lys
av den teknologiske utviklingen og endringer i lovverk og praksis
i andre land.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartietviser til
at forslagsstillerne foreslår at bioteknologiloven endres
slik at det åpnes for begrenset bruk av preimplantasjonsdiagnostikk
og forskning på overtallige befruktede egg. Disse
medlemmerer enig i dette. Disse
medlemmervil imidlertid peke
på at også andre deler av bioteknologiloven bør
vurderes på nytt sett i lys av ny kunnskap, nye medisinske
metoder og ny teknologi. Disse medlemmerviser bl.a. til metodeutviklingen innen
assistert befruktning. Disse medlemmermener derfor det er behov for en bredere
gjennomgang av bioteknologiloven, og ber om at Regjeringen legger
frem forslag til endringer så snart som mulig i neste stortingsperiode.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at forslagsstillerne ber om at Regjeringen senest innen utgangen
av 2005 skal endre bioteknologiloven og åpne for begrenset
bruk av preimplantasjonsdiagnostikk og forskning på overtallige
befruktede egg. Disse medlemmer viser til at Sosialistisk
Venstreparti på sitt landsmøte vedtok et nytt
arbeidsprogram for perioden 2005-2009, der landsmøtet vedtok å åpne
for preimplantasjonsdiagnostikk og forskning på overtallige
befruktede egg.
Disse medlemmer vil påpeke
at arbeidsprogrammet danner grunnlaget for Sosialistisk Venstrepartis
politiske målsetninger for kommende stortingsperiode. Sosialistisk
Venstreparti vil følge opp landsmøtevedtaket i
forbindelse med den planlagte revisjonen av bioteknologiloven, men disse
medlemmer støtter ikke en isolert lovendring kun
knyttet til de to nevnte forhold, og ønsker i stedet at
endringene tas i forbindelse med den planlagte revisjonen av bioteknologiloven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Per
Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold,
vil påpeke at en gjennomgang av bioteknologiloven krever
innhenting av faglige vurderinger, normale høringsrunder
og en generelt faglig forsvarlig saksbehandling. Flertallet er
opptatt av at disse prosedyrene skal ivaretas også i forbindelse
med kommende revisjon, og ser at dette ikke muliggjør at
lovendringen skal finne sted allerede innen utgangen av 2005, slik
forslagsstillerne tar til orde for.
I tillegg kommer at de prosesser som skal igangsettes som
ledd i å revidere bioteknologiloven, etter flertallets syn
først bør igangsettes etter stortingsvalget kommende
høst. Det er dermed etter flertallets syn rimelig
at arbeidet med en revisjon av bioteknologiloven først
starter høsten 2005, noe som innenfor rammene av en forsvarlig
saksbehandling umuliggjør at loven skal kunne endres allerede
innen utgangen av 2005.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
imidlertid opptatt av at den revisjonen som skal finne sted, skjer
så raskt dette rent praktisk lar seg gjøre i kommende
stortingsperiode, men innenfor en tidsramme og en behandlingsmåte
som sikrer at dette skjer på en faglig og politisk forsvarlig måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag til revidert bioteknologilov og i den forbindelse åpne
for begrenset bruk av preimplantasjonsdiagnostikk og forskning på overtallige
befruktede egg. Et forslag til revidert lov bes fremmet så tidlig
som mulig i neste stortingsperiode."
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at Stortinget i denne perioden
har behandlet en stortingsmelding om evaluering av bioteknologiloven.
I forkant av utarbeidelsen av stortingsmeldingen ble det gjennomført
et omfattende evalueringsarbeid, og det ble gjennomført
viktige prosesser for å involvere folk fra ulike deler
av samfunnet i debatten. I bioteknologiloven møtes grunnleggende
etiske spørsmål og kompliserte vitenskapelige
problemstillinger. Etter dette flertallets syn er
det derfor viktig at brede demokratiske prosesser legger grunnlaget
for de grensene Stortinget setter opp for vitenskapen på dette
området. Alternativet er å la disse spørsmålene
bli avgjort i diskusjonen mellom forskerne selv.
Evalueringen av loven som ble behandlet i St.meld. nr.
14 (2001-2002) og Innst. S. nr. 238 (2001-2002) var resultat av
en evaluering etter at daværende lov hadde hatt en virketid
på 5 år.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at gjeldende
lov har hatt en svært kort virketid, og slik disse
medlemmer oppfatter det, har det ikke fremkommet opplysninger
om at det har vært noen endringer i metoder og vitenskapelig
status som rokker ved det som var kunnskapsgrunnlaget for Stortinget
da gjeldende lov ble vedtatt. Disse medlemmer viser også til
at begrunnelsene for stortingsflertallet i forbindelse med behandlingen
var knyttet til grunnleggende prinsipielle standpunkt og verdisyn.
Så hvis Stortingets flertall har andre synspunkter nå,
så må det være knyttet til at partier
har endret sine prinsipielle standpunkt.
Det er bakgrunnen for at disse medlemmer mener
at en ny evaluering av loven ikke bør komme før etter
fem års virkeperiode, slik Stortinget vedtok i forbindelse
med behandlingen av Innst. O. nr. 16 (2003-2004):
"Stortinget ber Regjeringen etter
fem års praktisering av den nye bioteknologiloven evaluere
loven og dens virkeområde."
Disse medlemmer viser til at
forslaget åpner for forskning på befruktede egg.
Flertallet begrunnet det gjeldende forbudet i Innst. O. nr. 16 (2003-2004)
med at
"Forskning på befruktede egg er etter dette
flertallets syn problematisk fordi det gjør liv til et
middel i stedet for et mål i seg selv."
Disse medlemmer kan ikke se at
det i det siste året har skjedd en utvikling som rokker
ved dette grunnleggende verdistandpunktet. Disse medlemmer vil
også vise til at Regjeringen gjennom tre statsbudsjett
har fulgt opp flertallets ønske om å prioritere forskning
på adulte stamceller som et alternativ. På den måten
kan Norge bli et foregangsland på en forskning som kan
være like lovende, men som ikke innebærer de samme
etiske dillemma.
Disse medlemmer vil også vise
til at selv om stortingsflertallet åpnet opp for en begrenset
bruk av preimplantasjonsdiagnostikk etter nemndbehandling i forbindelse
med Innst. O. nr. 71 (2003-2004) ("Mehmet-saken"), så var
dette knyttet opp til behandling i utlandet. Flertallet slo fast
i Innst. O. nr. 16 (2003-2004) at behovet for en slik behandling
vil være svært begrenset, og at det ikke er et
faglig grunnlag for å bygge opp denne kompetansen i Norge. Disse
medlemmer mener at dette fortsatt er gjeldende.
Disse medlemmer viser til Innst.
S. nr. 238 (2001-2002) der flertallet begrunnet hovedregelen om forbud
mot preimplantasjonsdiagnostikk slik:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
mener at en åpning for preimplantasjonsdiagnostikk vil
kunne innebære vektlegging av spesielle egenskaper hos
fosteret, altså i praksis en sortering ut fra definerte
kriterier. Flertallet ønsker ikke å tilrettelegge
for en slik sortering, idet flertallet mener at en slik sortering
allerede før implantasjon over tid også vil påvirke
den allmenne holdningen til fødte individer ut fra egenskaper.
Komiteen
merker seg at Norges Handikapforbund har gått mot at preimplantasjonsdiagnostikk
tas i bruk ut fra argumentasjonen om at dette bidrar til en sortering
av individer ut fra egenskaper."
Disse medlemmer mener at denne
begrunnelsen står seg like godt i dag, og vil understreke
at begrepet "alvorlig arvelig sykdom" er svært vanskelig å avgrense.
Et eksempel på dette er den positive utviklingen som kontinuerlig
skjer for behandlingen av sykdommen som var bakgrunnen for siste
endring i bioteknologiloven ("Mehmet-saken"). Dette viser at de avgrensingene
som Stortingets flertall tidligere sto for i forbindelse med Innst.
O. nr. 16 (2003-2004) er blitt bekreftet:
"Flertallet mener at begrepet alvorlig arvelig sykdom kan
være vanskelig å avgrense, og tilstander som tidligere
var uforenlig med liv, kan gjennom ny viten og nye behandlingsmetoder
over tid innebære bedrede leveutsikter. Flertallet mener
derfor at det er viktig å trekke en skarp grense for hvilke
tilstander som skal kunne undersøkes, for å unngå at
metoden brukes til seleksjon av gitte egenskaper som både
er forenlig med liv, og som vil kunne behandles."
Disse medlemmer mener at den
norske bioteknologiloven bygger på føre var prinsippet
og en oppfatning om at demokratiske prosesser skal sette opp de etiske
grensene for vitenskapen på dette området. Det vil
alltid være enkeltland som ikke setter opp slike grenser,
og dermed vil det internasjonalt foregå forskning
som bryter med grunnleggende etiske prinsipper.
På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer å avvise forslaget.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og
Senterpartiet:
Dokument nr. 8:64 (2004-2005) - forslag fra
stortingsrepresentantene John I. Alvheim og Harald T. Nesvik om
endringer i bioteknologiloven som åpner for preimplantasjonsdiagnostikk
og forskning på befruktede egg – avvises.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
til revidert bioteknologilov og i den forbindelse åpne
for begrenset bruk av preimplantasjonsdiagnostikk og forskning på overtallige
befruktede egg. Et forslag til revidert lov bes fremmet så tidlig
som mulig i neste stortingsperiode.
Oslo, i sosialkomiteen, den 2. juni 2005
John I. Alvheim
leder |
Britt Hildeng
ordfører |