Bevilgningen til kontantstøtte i saldert
budsjett er på 2 860 mill. kroner. Utgiftsbehovet
anslås nå til 2 950 mill. kroner. Blant
annet som følge av færre nye barnehageplasser
i 2004 enn måltallet på 8 000 barn under
3 år, er det anslått et merbehov på 90
mill. kroner på posten.
Kontantstøtte gis for barn mellom ett
og tre år som ikke eller bare delvis gjør bruk
av barnehageplass med offentlig driftstilskudd. Aldersgrensen på tre år
gjelder også for adoptivbarn. Det betyr at mange adoptivfamilier
ikke har mulighet til å gjøre bruk av kontantstøtteordningen
i to år, slik andre familier har.
Barne- og familiedepartementet foreslår
derfor at adoptivbarn skal gis rett til kontantstøtte i
to år etter at stønadsperioden for fulle adopsjonspenger
er utløpt. Retten vil gjelde for barn under skolealder.
Barne- og familiedepartementet foreslår at endringen trer
i kraft 1. juli 2005.
Utgiftene anslås til 12 mill. kroner
på årsbasis. Barne- og familiedepartementet legger
til grunn at utgiftene ved iverksettelse fra 1. juli 2005
vil være om lag 3,5 mill. kroner i 2005. Forslaget forutsetter
endring av kontantstøtteloven og Barne- og familiedepartementet
vil om kort tid fremme forslag om nødvendige lovendringer.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 844 post
70 med 93,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at kontantstøtten gjelder for barn mellom ett og tre år
som ikke eller bare delvis gjør bruk av barnehageplass
med offentlig driftstilskudd. Disse medlemmer merker
seg at Regjeringen foreslår at adoptivbarn skal gis rett
til kontantstøtte i to år etter at stønadsperioden
for fulle adopsjonspenger er utløpt, og at retten til kontantstøtte
for adoptivbarn skal gjelde i to år, men utvides til skolealder.
Disse medlemmer peker på at
forskning viser at barnehagen er svært viktig for den sosiale
utviklingen til barn, og at barn som har gått i barnehage
har en bedre sosial utvikling og takler overgang til skole bedre enn
barn som ikke har gått i barnehage. Disse medlemmer peker
også på det 3-årige forsøket
med gratis barnehage til 4-5-åringer i bydel Gamle Oslo
(Prosjekt Indre Øst). Evalueringen viste en bedre språkutvikling og
integrering av innvandrerbarn, og dermed en bedre overgang til skolen
for disse barna.
Disse medlemmer ser at Regjeringens
forslag om utvidelse av kontantstøtten utelukkende vil
gjelde for adoptivbarn over 3 år som kommer fra andre land. Disse
medlemmer viser til at det aldri skjer en direkte adopsjon
av norske barn som er 3 år, uten at de har vært
fosterhjemsplassert i utgangspunktet. Disse medlemmer peker
på at adoptivbarn over 3 år, er fremmedspråklig
når de kommer til Norge. De trenger både den sosiale
og språklige ferdigheten de får i barnehagen.
Disse medlemmer mener at det
svakeste punktet ved Regjeringens forslag, er at kontantstøtten
er knyttet til ikke-bruk eller delvis bruk av barnehageplass med
offentlig driftstilskudd. Bruk av barnehageplass fører
til trekk i kontantstøtten.
Disse medlemmer viser til at
norske fosterforeldre som blir fosterforeldre for større
småbarn med problemer av sosial/fysisk/psykisk
art, kan i en periode få tilbud om lønnskompensasjon
gjennom barnevernet. Disse medlemmer mener at det
er sannsynlig at adoptivbarn som kommer til Norge etter spedbarnsalder,
kan ha traumatisk opplevelser, oppvekst på barnehjem og/eller
funksjonshemminger m.m. Disse medlemmer mener at
det bør gjøres en utredning av adoptivbarn som
kommer til Norge, med tanke på hvilke behov barnet har,
og hvilke hjelpetiltak som bør tilbys adoptivforeldrene
for at foreldrene skal kunne takle eventuelle traumer, ulike funksjonshemminger og/eller
andre typer problemer.
Disse medlemmer mener at hjelpetiltak
skal rettes mot foreldre og barn med hjelpebehov. Disse medlemmer mener
at verken Regjeringens eller Sosialistisk Venstrepartis forslag
bør implementeres uten at relevante faginstanser har fått
forslagene ut til høring. På denne bakgrunn går disse
medlemmer imot at kontantstøtten utvides til å gjelde
adoptivbarn til skolealder, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
hjelpetiltak for adoptivforeldre og adoptivbarn med hjelpebehov."
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
844 | | Kontantstøtte | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 90 000 000 |
| | fra kr 2 860 000 000 til
kr 2 950 000 000" | |