Bevilgningen til fødselspenger ble
i saldert budsjett anslått til 9 599,5 mill. kroner.
Det anslås et mindrebehov på 159,0 mill. kroner,
hovedsakelig som følge av lavere anslag på veksten
i utbetalingene av fødselspenger pr. kvinne enn lagt til
grunn i saldert budsjett.
Komiteen tar dette
til etterretning.
I St.meld. nr. 29 (2002-2003) Om familien -
forpliktende samliv og foreldreskap uttales det at Regjeringen vil
arbeide for å utvide fedrekvoten i form av en forlengelse
av den samlede permisjonstiden. Det vises til at et pålegg
om at fedre skal ta ut en større del innenfor den eksisterende
stønadsperioden vil legge sterke begrensninger på foreldrenes
valgfrihet. Mange vil dessuten oppleve dette som en begrensning
av etablerte rettigheter. Fedrekvoten bortfaller hvis den ikke benyttes.
Dersom fedrekvoten utvides innenfor dagens stønadsperiode,
og far av en eller annen grunn ikke benytter sin kvote, vil dette
få konsekvenser for familiens rett til lønnet
permisjon i barnets første leveår. Ved behandlingen
av St.meld. nr. 29 (2002-2003) understreket komiteens flertall at
en utvidelse av fedrekvoten ikke må gå på bekostning
av mors rettigheter, og merket seg at det foreslås en gradvis økning
i pappapermisjonen.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (2004-2005)
uttalte familie-, kultur- og administrasjonskomiteen "at det er nødvendig
at fars permisjon etter fødselen blir utvidet. Dette er
et viktig skritt i retning av et likestilt foreldreskap, og viktig
for barnets rett til tidlig tilknytning til begge foreldre".
Det foreslås å utvide fedrekvoten
med 1 uke i form av en forlengelse av den samlede stønadsperioden
ved fødsel og adopsjon. Det foreslås at endringen
iverksettes fra 1. juli 2005 med virkning for barn født
eller adoptert fra og med denne dato. Forslaget vil gjelde fedre
som i dag har rett til fedrekvote. Den ekstra uken går
til mor dersom far har unntak fra fedrekvote, hvis far ikke har
rett til fedrekvote eller dersom mor er alene om omsorgen for barnet.
Merutgiften er anslått til 265 mill.
kroner når ordningen får helårsvirkning.
I 2005 er merutgiftene anslått til om lag 13,5 mill. kroner,
tilsvarende 5 prosent av helårseffekten.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å redusere bevilgningen på kap. 2530 post
70 med 145,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
ikke å støtte forslag om utvidet pappapermisjon
av flere årsaker.
For det første bør all fødselspermisjon
deles likt mellom de to foreldre. Et av de beste bidrag til likestilling er å behandle
begge foreldre likt, også i forhold til offentlige ytelser.
Det betyr at enten bør hele fødselspermisjonen
kunne tas ut av den ene eller andre forelder, eller så bør
begge foreldre ha en like stor "reservert" kvote av permisjonen.
Den andre grunnen til at disse medlemmer går imot
forslaget er at en utvidelse av permisjonsordningen har en helårs
provenyeffekt på 265 mill. kroner, penger som kan brukes
på andre områder. Den tredje årsaken
er at en slik utvidelse på ingen måte hører hjemme
i revidert budsjett. Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 13,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende 159 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2530 | | Fødselspenger
og adopsjonspenger | |
| 70 | Fødselspenger
til yrkesaktive, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 159 000 000 |
| | fra kr 9 599 500 000 til
kr 9 440 500 000" | |
Det er bevilget 390 mill. kroner til engangsstønad ved
fødsel og adopsjon. Det anslås et merbehov på 20 mill.
kroner som følge av at nye prognoser tyder på om lag
550 flere kvinner med engangsstønad enn antatt i saldert
budsjett.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 2530 post
71 med 20 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det anslås et merbehov på 9
mill. kroner til adopsjonspenger utover årets bevilgning
på 141 mill. kroner. Dette skyldes at det anslagsvis vil
være 50 flere kvinner med adopsjonspenger i 2005 enn lagt
til grunn i saldert budsjett. Gjennomsnittlig utbetaling anslås imidlertid
noe lavere.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 2530 post
73 med 9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.