Posten foreslås styrket med 2 mill.
kroner til opprettelse av et utvalg for reduksjon av klimagasser.
Utvalget skal blant annet skissere scenarier for hvordan de nasjonale
utslippene av klimagasser kan reduseres med 50-80 pst. innen 2050.
Regjeringen ønsker å trekke
opp langsiktige retningslinjer for klimapolitikken. Det vil også være
viktig at Norge kan gå inn i nye internasjonale klimaforhandlinger
med et bedre grunnlag for å kunne vurdere hvilke utslippsreduksjoner
vi kan påta oss på kort og lang sikt. I henhold
til Kyotoprotokollen skal forhandlingene om neste forpliktelsesperiode
starte i 2005.
Utvalget vil ha et hovedfokus på mulighetene
som ligger i å utvikle og ta i bruk ny teknologi, herunder vurdere
hvilke tiltak som kreves for å utløse de teknologiske
potensialene. Sentrale utviklingstrekk i samfunnet skal vurderes
ut fra hvilke muligheter de gir for å skape et "lavutslippssamfunn".
Utvalget skal også vurdere kostnader knyttet til de ulike
scenariene og herunder sammenligne kostnadene ved utslippsreduksjoner
nasjonalt med kostnader for tilsvarende reduksjoner i andre land.
Bevilgningen skal dekke sekretariatsutgifter
og utvalgsutgifter, herunder utgifter til nødvendige eksterne
utredninger og arrangementer. Utvalgets arbeid startet i april,
og utvalget er gitt en tidsramme på 18 måneder
for sitt arbeid, som skal legges fram i en egen NOU-rapport.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til kap. 1400 post 21 Spesielle driftsutgifter som foreslås øket
med 2 mill. kroner til opprettelse av et utvalg for reduksjon av
klimagasser. Utvalget skal blant annet skissere scenarier for hvordan de
nasjonale utslippene av klimagasser kan reduseres med 50-80 pst.
innen 2050. Disse medlemmer er enige at Norge må oppfylle
forpliktelsene i Kyoto-avtalen, og at minst halvparten av klimagassreduksjonene
må skje nasjonalt. Det er derfor viktig å trekke opp
de langsiktige retningslinjene for klimapolitikken. Disse
medlemmer mener det også er viktig å sette i
gang et arbeid for utarbeide konkrete, sektorspesifikke handlingsplaner
for å synliggjøre hvor reduksjonene skal gjennomføres,
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i etterkant
av Klimautvalgets NOU å legge fram forslag til langsiktige
retningslinjer for klimapolitikken og konkrete, sektorspesifikke
handlingsplaner for å synliggjøre hvor og hvordan
reduksjonene skal gjennomføres."
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader og forslag i forbindelse med behandlingen av St.meld.
21 (2004-2005) om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets
miljøtilstand.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at kommunene spiller en nøkkelrolle i arbeidet med å stoppe
tapet av biologisk mangfold og oppnå en bærekraftig
utvikling gjennom Lokal Agenda 21. Disse medlemmer viser
til at de såkalte foregangskommunene i Lokal Agenda 21-arbeidet
har gått inn for å opprette et "Nasjonal Agenda 21-fond",
der det sentrale er at staten setter av midler som skal stimulere
til tverrsektoriell handling sentralt og lokalt. For å oppnå en
revitalisering av miljøarbeidet må kommunenes
rolle til å "tenke globalt, handle lokalt" styrkes. På denne
bakgrunn foreslår disse medlemmer å øke
bevilgninger til kommunene til Agenda 21-tiltak med 10 mill. kroner
på kap. 1400 post 65. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader og forslag om "kommunenes
rolle for bærekraftig utvikling" i behandlingen av St.meld.
nr. 21 (2004-2005) om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets
miljøtilstand.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1400 | | Miljøverndepartementet
(jf. kap. 4400) | |
| 65 | (NY) Agenda 21 tiltak,
bevilges med | 10 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til kap. 1400 post 21 Spesielle driftsutgifter som foreslås øket
med 2 mill. kroner til opprettelse av et utvalg for reduksjon av
klimagasser. Utvalget skal blant annet skissere scenarier for hvordan de
nasjonale utslippene av klimagasser kan reduseres med 50-80 pst.
innen 2050. Disse medlemmer er enige at Norge må oppfylle
forpliktelsene i Kyoto-avtalen, og at minst halvparten av klimagassreduksjonene
må skje nasjonalt. Det er derfor viktig å trekke opp
de langsiktige retningslinjene for klimapolitikken. Disse
medlemmer mener det også er viktig å sette i
gang et arbeid for utarbeide konkrete, sektorspesifikke handlingsplaner
for å synliggjøre hvor reduksjonene skal gjennomføres.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader og forslag i forbindelse med behandlingen av St.meld.
nr. 21 (2004-2005) om Regjeringens miljøvernpolitikk og
rikets miljøtilstand.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1400 | | Miljøverndepartementet
(jf. kap. 4400) | |
| 70 | Grunnstøtte til
frivillige miljøvernorganisasjoner, forhøyes med
| 5 000 000 |
| | fra kr 30 000 000 til kr
35 000 000" | |
Denne posten dekker kontingentene i internasjonale organisasjoner
der Stortinget har ratifisert medlemskapet eller medlemskapet er
godkjent av Regjeringen.
Norge har ratifisert Cartagena-protokollen under Biodiversitetskonvensjonen.
Protokollen trådte i kraft i 2004. I tillegg har Kyotoprotokollen
under Klimakonvensjonen trådt i kraft i 2005. Disse protokollene
innebærer en innbetaling av kontingenter på til
sammen USD 65 993 i 2005. På denne bakgrunn forslås
det at bevilgningen økes med 0,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Utbetalingene til nikkelverkene på Kola
går saktere enn forutsatt. På grunn av forsinkelsene
i arbeidet har det ikke vært noen bevilgning på posten
i 2004 og 2005. Nødvendige utbetalinger i 2004 og 2005
har vært dekket gjennom overføringer fra 2003-budsjettet. Ubrukte
bevilgninger på 54 mill. kroner fra 2003 er ikke overførbare
til 2006. På denne bakgrunnen foreslås det at
tilsagnsfullmakten under kap. 1400 post 78 økes tilsvarende
de midler som ikke kan overføres til 2006. Tilsagnsfullmakten
vil etter dette være på 195 mill. kroner, jf.
forslag til romertallvedtak
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI under kapittel
21 Komiteens tilråding.