15.1.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Posten foreslås styrket med 2 mill. kroner til opprettelse av et utvalg for reduksjon av klimagasser. Utvalget skal blant annet skissere scenarier for hvordan de nasjonale utslippene av klimagasser kan reduseres med 50-80 pst. innen 2050.

Regjeringen ønsker å trekke opp langsiktige retningslinjer for klimapolitikken. Det vil også være viktig at Norge kan gå inn i nye internasjonale klimaforhandlinger med et bedre grunnlag for å kunne vurdere hvilke utslippsreduksjoner vi kan påta oss på kort og lang sikt. I henhold til Kyotoprotokollen skal forhandlingene om neste forpliktelsesperiode starte i 2005.

Utvalget vil ha et hovedfokus på mulighetene som ligger i å utvikle og ta i bruk ny teknologi, herunder vurdere hvilke tiltak som kreves for å utløse de teknologiske potensialene. Sentrale utviklingstrekk i samfunnet skal vurderes ut fra hvilke muligheter de gir for å skape et "lavutslippssamfunn". Utvalget skal også vurdere kostnader knyttet til de ulike scenariene og herunder sammenligne kostnadene ved utslippsreduksjoner nasjonalt med kostnader for tilsvarende reduksjoner i andre land.

Bevilgningen skal dekke sekretariatsutgifter og utvalgsutgifter, herunder utgifter til nødvendige eksterne utredninger og arrangementer. Utvalgets arbeid startet i april, og utvalget er gitt en tidsramme på 18 måneder for sitt arbeid, som skal legges fram i en egen NOU-rapport.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til kap. 1400 post 21 Spesielle driftsutgifter som foreslås øket med 2 mill. kroner til opprettelse av et utvalg for reduksjon av klimagasser. Utvalget skal blant annet skissere scenarier for hvordan de nasjonale utslippene av klimagasser kan reduseres med 50-80 pst. innen 2050. Disse medlemmer er enige at Norge må oppfylle forpliktelsene i Kyoto-avtalen, og at minst halvparten av klimagassreduksjonene må skje nasjonalt. Det er derfor viktig å trekke opp de langsiktige retningslinjene for klimapolitikken. Disse medlemmer mener det også er viktig å sette i gang et arbeid for utarbeide konkrete, sektorspesifikke handlingsplaner for å synliggjøre hvor reduksjonene skal gjennomføres, og fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i etterkant av Klimautvalgets NOU å legge fram forslag til langsiktige retningslinjer for klimapolitikken og konkrete, sektorspesifikke handlingsplaner for å synliggjøre hvor og hvordan reduksjonene skal gjennomføres."

Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i forbindelse med behandlingen av St.meld. 21 (2004-2005) om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.

15.1.2 (NY) Post 65 Nasjonal agenda 21 - tiltak

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at kommunene spiller en nøkkelrolle i arbeidet med å stoppe tapet av biologisk mangfold og oppnå en bærekraftig utvikling gjennom Lokal Agenda 21. Disse medlemmer viser til at de såkalte foregangskommunene i Lokal Agenda 21-arbeidet har gått inn for å opprette et "Nasjonal Agenda 21-fond", der det sentrale er at staten setter av midler som skal stimulere til tverrsektoriell handling sentralt og lokalt. For å oppnå en revitalisering av miljøarbeidet må kommunenes rolle til å "tenke globalt, handle lokalt" styrkes. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer å øke bevilgninger til kommunene til Agenda 21-tiltak med 10 mill. kroner på kap. 1400 post 65. Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag om "kommunenes rolle for bærekraftig utvikling" i behandlingen av St.meld. nr. 21 (2004-2005) om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1400

Miljøverndepartementet (jf. kap. 4400)

65

(NY) Agenda 21 tiltak, bevilges med

10 000 000"

15.1.3 Post 70 Grunnstøtte til frivillige organisasjoner

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til kap. 1400 post 21 Spesielle driftsutgifter som foreslås øket med 2 mill. kroner til opprettelse av et utvalg for reduksjon av klimagasser. Utvalget skal blant annet skissere scenarier for hvordan de nasjonale utslippene av klimagasser kan reduseres med 50-80 pst. innen 2050. Disse medlemmer er enige at Norge må oppfylle forpliktelsene i Kyoto-avtalen, og at minst halvparten av klimagassreduksjonene må skje nasjonalt. Det er derfor viktig å trekke opp de langsiktige retningslinjene for klimapolitikken. Disse medlemmer mener det også er viktig å sette i gang et arbeid for utarbeide konkrete, sektorspesifikke handlingsplaner for å synliggjøre hvor reduksjonene skal gjennomføres.

Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 21 (2004-2005) om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1400

Miljøverndepartementet (jf. kap. 4400)

70

Grunnstøtte til frivillige miljøvernorganisasjoner, forhøyes med

5 000 000

fra kr 30 000 000 til kr 35 000 000"

15.1.4 Post 71 Internasjonale organisasjoner

Sammendrag

Denne posten dekker kontingentene i internasjonale organisasjoner der Stortinget har ratifisert medlemskapet eller medlemskapet er godkjent av Regjeringen.

Norge har ratifisert Cartagena-protokollen under Biodiversitetskonvensjonen. Protokollen trådte i kraft i 2004. I tillegg har Kyotoprotokollen under Klimakonvensjonen trådt i kraft i 2005. Disse protokollene innebærer en innbetaling av kontingenter på til sammen USD 65 993 i 2005. På denne bakgrunn forslås det at bevilgningen økes med 0,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

15.1.5 Post 78 Miljøtiltak til nikkelverka på Kola

Sammendrag

Utbetalingene til nikkelverkene på Kola går saktere enn forutsatt. På grunn av forsinkelsene i arbeidet har det ikke vært noen bevilgning på posten i 2004 og 2005. Nødvendige utbetalinger i 2004 og 2005 har vært dekket gjennom overføringer fra 2003-budsjettet. Ubrukte bevilgninger på 54 mill. kroner fra 2003 er ikke overførbare til 2006. På denne bakgrunnen foreslås det at tilsagnsfullmakten under kap. 1400 post 78 økes tilsvarende de midler som ikke kan overføres til 2006. Tilsagnsfullmakten vil etter dette være på 195 mill. kroner, jf. forslag til romertallvedtak

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VI under kapittel 21 Komiteens tilråding.