Regjeringen har bestemt at Miljøverndepartementet skal
ha det nasjonale ansvaret for gjennomføring av EUs rammedirektiv
for vann med fylkesmannen som regional myndighet. Dette innebærer
behov for økte ressurser både sentralt og regionalt
til det faglige arbeidet med gjennomføringen av direktivet.
Arbeidet skjer gjennom direktoratsgruppen som ledes av Statens forurensningstilsyn
(SFT).
Miljøverndepartementets og SFTs ansvar
for direktivet var ikke forutsatt da bevilgningen under posten ble vedtatt.
Det er derfor nødvendig å øke bevilgningen med
3 mill. kroner for å dekke det økte ressursbehovet.
Som inndekning for forslaget om bevilgningsøkning foreslås
en tilsvarende innsparing under kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning
post 70 Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål. En
omdisponering som foreslått vil ikke få betydning
for kalkingsprosjekter som allerede er i gang, jf. omtale under
nevnte post.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Miljøverndepartementets og SFTs har fått
ansvar for implementeringen av EUs vanndirektiv og er enig at det
er nødvendig å øke bevilgningen med 3
mill. kroner for å dekke det økte ressursbehovet. Disse
medlemmer er imidlertid overrasket og uenig at dekke skal
dekkes inn ved å kutte kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning
post 70 Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål. Disse medlemmer påpeker
at behovet for kalking ikke blir mindre som følge av implementeringen
av vanndirektivet og at det snarere tvert imot kan bli aktuelt å øke kalkingsaktivitetene
som følge av kravene i direktivet. Disse medlemmer opprettholder
derfor kalkingsaktiviteten i 2005. Disse medlemmer ønsker
også at SFT etablerer en nasjonal kjemikaliegruppe for å styrke
føre-var-prinsippet i arbeidet mot miljøgifter. Det
krever en omvendt bevisbyrde for introduksjon av nye stoffer: Det
må sannsynliggjøres at nye kjemikalier ikke er
skadelige, ikke bare konstatere at det ikke er påvist skadelige
effekter. Stoffer hvor vi vet at mange enkelt kjemikalier er skadelige,
må gjennomgås på nytt i dette lyset på denne
bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
en bred, sektorovergripende miljøgiftgruppe for å styrke
føre-var-prinsippet i arbeidet mot miljøgifter."
Disse medlemmer øker
kap. 1441 post 21 med 5 mill. kroner til dette formålet
i 2005. Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader om miljøgifter og behovet for en ny
kjemikaliepolitikk i kapitlet om "Helse og miljøfarlige
kjemikalier" i behandlingen av St.meld. nr. 21 (2004-2005) om Regjeringens
miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.
Videre poengterer disse medlemmer at
SFT under kap. 4441 post 8 får økte inntekter
på 57,2 mill. kroner fra salg av bilvrak som igjen medfører økte utgifter
til biloppsamlingssystemet (kap. 1441 post 73) og utbetaling av
pant for bilvrak (kap. 1441 post 75) på 34 mill. kroner. Disse
medlemmer kan ikke se at Regjeringen redegjør for
hva disse 23,2 mill. kroner blir brukt til. Disse medlemmer mener
den gjenværende merinntekten burde disponeres av SFT for blant
annet å redusere miljøeffektene av destruering
av bilvrak. Disse medlemmer mener at staten har et betydelig
verdikjedeansvar som eier av bilvrak. Det bør også innebære
at staten sørger for at omsmelting av norske bilvrak ikke
fører til miljøfarlige utslipp. Disse medlemmer påpeker
i den forbindelse at Fundia Armeringsstål AS i Rana har
det største kvikksølvutslippet i landet fordi
bl.a. bilvrak som omsmeltes inneholder kvikksølv og andre
tungmetaller. Disse medlemmer viser til avtalen mellom
Sosialistisk Venstreparti og regjeringspartiene om støtte
på 30 mill. kroner til ny miljøteknologi utviklet
ved Fundia Armeringsstål, slik at bedriften kan bli det
første stålverk i verden som renser kvikksølv. Disse
medlemmer viser til at avtalen følges opp i revidert
nasjonalbudsjett. Disse medlemmer mener at forebygging
av utslipp må prege hele skrapgjenvinningskjeden, fra mottak
til sluttbruk, også behandling og miljøsanering av
bilvrak som SFT har eierskap og et direkte ansvar for.
Disse medlemmer viser i denne
forbindelse til at de øker kap. 1825 post 71 Tilskudd til
energitiltak i kraftkrevende industri med 20 mill. kroner som blant annet
skal gå til dette.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | | Statens forurensningstilsyn
(jf. kap. 4441) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
forhøyes med | 8 000 000 |
| | fra kr 3 445 000 til kr
11 445 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at opprydding av forurensa grunn og havbunn går tregt
i Norge. Økt tempo på opprydding av forurensa
grunn og havbunn gjennom statlige bidrag og forurensningslovens
tvangsmidler, krever arbeidsinnsats. Oppfylling av målet
om å rydde de 100 verste tomtene i Norge innen 2005 krever økt
innsats i år. Så langt er 45 av 93 tomter på SFTs
A-liste (eiendommer hvor miljøproblemene skal være
løst innen utgangen 2005) i mål. Det gjenstår
med andre ord 48 tomter når et drøyt halvt år
gjenstår av fristen som ble satt i St.meld. nr. 8 (1999-2000)
om Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand.
Disse medlemmer viser til at
Statens forurensningstilsyn også har ansvaret for å organisere
oppryddingen av forurensede havner og fjordbasseng. Det er igangsatt
kartlegging av de verste stedene i alle fylker og noen pilotprosjekter.
Også dette arbeidet kan forseres. Dette kan innebære
etableringen av 100 nye arbeidsplasser i 2005. Det samlede investeringsnivået for
teknologiutvikling, opprydding og rensing vil årlig være
1 mrd. kroner fram til 2005, deretter vil innsatsen øke
til 2 mrd. kroner årlig til 2015. Dette vil være
både statlige og private penger, der forurenser betaler
den private andelen. I hele oppryddingsperioden innebærer dette
arbeidsplasser og oppdrag for entreprenører og miljøbedrifter
rundt hele kysten. Disse medlemmer vil derfor forsere
tempoet på opprydding av forurensa grunn, havbunn, havner
og fjordbasseng gjennom statlige bidrag og forurensningslovens tvangsmidler. Disse
medlemmer viser i denne forbindelse til sine merknader og
forslag om dette i kapitlet om "Helse og miljøfarlige kjemikalier"
i behandlingen av St.meld. nr. 21 (2004-2005) om Regjeringens miljøvernpolitikk
og rikets miljøtilstand.
Disse medlemmer øker
på denne bakgrunn bevilgningen på kap. 1441 post
39 Oppryddingstiltak med 35 mill. kroner, og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | | Statens forurensningstilsyn
(jf. kap. 4441) | |
| 39 | Opprydningstiltak, kan overføres, forhøyes
med | 35 000 000 |
| | fra kr 64 880 000 til kr
99 880 000" | |
Posten foreslås styrket med 17,0 mill.
kroner. Utbetaling av tilskudd henger sammen med omfanget av innleverte
bilvrak. Som omtalt under kap. 1441 post 75 viser siste prognose
for innleverte bilvrak i 2005 at det forventes å bli innlevert
flere vrak enn opprinnelig lagt til grunn. Bevilgningen foreslås
oppjustert for å ivareta dette.
Det er også lagt til grunn en økning
i skrapjernsprisene. Dette er basert på vurderinger fra
analytikere som ser det som mer sannsynlig at den internasjonale
skrapjernprisen vil holde seg høy eller øke, enn
at den blir redusert. Dette skyldes stor etterspørsel av
skrapjern i asiatiske land. Det knytter seg imidlertid stor usikkerhet
til disse forventningene.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten foreslås styrket med 17,0 mill.
kroner. I budsjettforslaget for 2005 er det lagt til grunn at det
blir innlevert ca. 100 000 bilvrak som det skal utbetales pant
for. En ny gjennomgang av forventet levering av bilvrak viser en økning
fra ca. 100 000 til ca. 112 000 i 2005. En oversikt
over innleverte bilvrak for de siste to årene viser at
antall vrakinger har vært ca. 110 000. I forbindelse
med den nye gjennomgangen er det forventet at den siste tids økte
vrakmengde også vil vedvare i tiden fremover.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med
10 mill. kroner. I statsbudsjettet for 2005, jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005), ble
det foreslått å øke posten med til sammen
18 mill. kroner som følge av helårsvirkning av
refusjonsordningen for HFK/PFK. Nye estimater for innlevering
og påfølgende refusjon medfører at bevilgningen
bør reduseres med 10 mill. kroner. Reduksjonen bygger på bransjens
eget estimat for utbetalinger i 2005, samt eventuelle krav om refusjon
for HFK/PFK oppsamlet i tidligere år.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.