17.12 Kap. 5501 Skatter på formue og inntekt

17.12.1 Post 70 Toppskatt og post 72 Fellesskatt

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om at det skal være fradrag for kost og skattefritak for godtgjørelse til kost for pendlere, skattefritak for fri kost for arbeidstakere på sokkel og hyretillegg for sjøfolk og at særfradraget for alder og uførhet økes med over 1 000 kroner til 19 368 kroner. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen under post 70 med 33 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, jf. endringene disse avtalepunktene medfører på kap. 571, 572 og 5700.

Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om at det skal være fradrag for kost og skattefritak for godtgjørelse til kost for pendlere, skattefritak for fri kost for arbeidstakere på sokkel og hyretillegg for sjøfolk og at særfradraget for alder og uførhet økes med over 1 000 kroner til 19 368 kroner. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen under post 72 med 131 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, jf. endringene disse avtalepunktene medfører på kap. 571, 572 og 5700.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt mv., nedsettes med

33 000 000

fra kr 20 044 000 000 til kr 20 011 000 000"

72

Fellesskatt, nedsettes med

131 000 000

fra kr 106 860 000 000 til kr 106 729 000 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at skattefradraget for pendlere, fri kost for sokkelarbeidere og hyretillegget for sjøfolk bør gjeninnføres. Videre går disse medlemmer inn for å øke særfradraget for alder og uførhet fra 18 360 kroner til 19 368 kroner. Videre foreslår disse medlemmer å øke innsatsen for å avdekke skatte- og avgiftsunndragelse, noe som vil føre til økte inntekter til staten. Disse medlemmer går også inn for å øke formuesskatten for dem med de største formuene, ved å redusere aksjerabatten ved formuesskatteligningen fra 35 pst. til 25 pst.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, forhøyes med

464 000 000

fra kr 106 860 000 000 til kr 107 324 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at skatteskjerpelsene vedrørende fri kost for sokkelarbeidere og hyretillegget for sjøfolk likevel ikke bør gjennomføres fordi disse skattereglene må sees på som en del av lønnsvilkårene. Disse medlemmer viser dessuten til at disse gruppene arbeider under spesielle forhold og ikke uten videre kan velge en annen mat enn den som til en hver tid serveres. Disse medlemmer ønsker å gjeninnføre ordningen med virkning for hele 2005.

Disse medlemmer viser videre til viktigheten av mobil arbeidskraft ettersom befolkningen i Norge bor spredt. En skatteøkning på dette området kan føre til at mobiliteten blant pendlere blir redusert, hvilket igjen kan medføre knapphet på arbeidskraft i deler av landet og på enkelte prosjekter. Dette kan igjen gi økt lønnspress og redusert verdiskapning. På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å videreføre fradraget for kost og skattefritaket for godtgjørelse til kost med virkning for hele 2005. Dette utgjør samlet et proveny på 340 mill. kroner. Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor dette er innfridd.

Disse medlemmer viser til at pensjonister ikke fikk like store skattelettelser som lønnsmottakere som følge av budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet. Disse medlemmer ønsker å rette opp denne skjevheten for å sikre flest mulig en god alderdom. Disse medlemmer foreslår derfor å øke særfradraget for alder og uførhet for denne gruppen fra 18 360 kroner til 20 360 kroner med virkning for hele 2005. Dette utgjør et proveny på 190 mill. kroner. Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor dette er delvis innfridd og særfradraget er økt til 19 368 kroner.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 530 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 530 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

530 000 000

fra kr 106 860 000 000 til kr 106 330 000 000"

Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Disse medlemmer viser til lovforslag i Innst. O. nr. 125 (2004-2005).

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter forslagene om å gjeninnføre fradrag for kost og skattefritak for godtgjørelse til kost for pendlere, fradrag for fri kost for sokkelarbeidere og hyretillegg for sjøfolk, og økt særfradrag for alder og uførhet.

Disse medlemmer viser til forslag ovenfor.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at det foreslåtte økonomiske opplegget fra Senterpartiets side vil bidra til en betydelig nedgang i ledigheten. Dette medlem vil særlig peke på økte bevilgninger på 1,1 mrd. kroner til helseforetakene. Basert på et forsiktig anslag vil dette ha en sysselsettingseffekt på 1000 årsverk. Videre foreslås en satsing på vei og veiinvesteringer. Sysselsettingseffekten av dette anslås til 1 000 årsverk. I tillegg mener dette medlem at en langt mer offensiv næringspolitikk vil bidra til 700 flere årsverk. Dette gir etter dette medlems oppfatning rom for økte skatteinntekter med 110 mill. kroner.

Dette medlem vil videre påpeke at økt innsats mot svart arbeid slik dette medlem har foreslått under kapittel 17.4 vil bidra til økte skatteinntekter på anslagsvis 150 mill. kroner. Dette medlem viser videre til forslag om å gjeninnføre fradrag for kost og skattefritak for godtgjørelse til kost, og skattefritak for fri kost for arbeidstakere på sokkel og hyretillegg for sjøfolk. Dette medlem viser også til forslag om endret særfradrag for alder og uførhet.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

175 000 000

fra kr 106 860 000 000 til kr 106 685 000 000"