Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling
under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen
er det enighet om at det skal være fradrag for kost og
skattefritak for godtgjørelse til kost for pendlere, skattefritak
for fri kost for arbeidstakere på sokkel og hyretillegg
for sjøfolk og at særfradraget for alder og uførhet økes
med over 1 000 kroner til 19 368 kroner. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen
under post 70 med 33 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
jf. endringene disse avtalepunktene medfører på kap.
571, 572 og 5700.
Disse medlemmer viser til avtalen
om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt
i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet
gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag
til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger
av avtalen. I avtalen er det enighet om at det skal være
fradrag for kost og skattefritak for godtgjørelse til kost
for pendlere, skattefritak for fri kost for arbeidstakere på sokkel
og hyretillegg for sjøfolk og at særfradraget
for alder og uførhet økes med over 1 000
kroner til 19 368 kroner. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen under
post 72 med 131 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, jf.
endringene disse avtalepunktene medfører på kap. 571,
572 og 5700.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet, fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | |
| 70 | Toppskatt mv., nedsettes
med | 33 000 000 |
| | fra kr 20 044 000 000 til
kr 20 011 000 000" | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes
med | 131 000 000 |
| | fra kr 106 860 000 000
til kr 106 729 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at skattefradraget for pendlere, fri kost for sokkelarbeidere og
hyretillegget for sjøfolk bør gjeninnføres.
Videre går disse medlemmer inn for å øke
særfradraget for alder og uførhet fra 18 360
kroner til 19 368 kroner. Videre foreslår disse
medlemmer å øke innsatsen for å avdekke
skatte- og avgiftsunndragelse, noe som vil føre til økte
inntekter til staten. Disse medlemmer går
også inn for å øke formuesskatten for
dem med de største formuene, ved å redusere aksjerabatten
ved formuesskatteligningen fra 35 pst. til 25 pst.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, forhøyes
med | 464 000 000 |
| | fra kr 106 860 000 000
til kr 107 324 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at skatteskjerpelsene vedrørende
fri kost for sokkelarbeidere og hyretillegget for sjøfolk
likevel ikke bør gjennomføres fordi disse skattereglene
må sees på som en del av lønnsvilkårene. Disse
medlemmer viser dessuten til at disse gruppene arbeider
under spesielle forhold og ikke uten videre kan velge en annen mat
enn den som til en hver tid serveres. Disse medlemmer ønsker å gjeninnføre
ordningen med virkning for hele 2005.
Disse medlemmer viser videre
til viktigheten av mobil arbeidskraft ettersom befolkningen i Norge
bor spredt. En skatteøkning på dette området
kan føre til at mobiliteten blant pendlere blir redusert,
hvilket igjen kan medføre knapphet på arbeidskraft
i deler av landet og på enkelte prosjekter. Dette kan igjen
gi økt lønnspress og redusert verdiskapning. På denne
bakgrunn ønsker disse medlemmer å videreføre
fradraget for kost og skattefritaket for godtgjørelse til
kost med virkning for hele 2005. Dette utgjør samlet et
proveny på 340 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, hvor dette er innfridd.
Disse medlemmer viser til at
pensjonister ikke fikk like store skattelettelser som lønnsmottakere
som følge av budsjettforliket mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet. Disse medlemmer ønsker å rette
opp denne skjevheten for å sikre flest mulig en god alderdom. Disse
medlemmer foreslår derfor å øke
særfradraget for alder og uførhet for denne gruppen
fra 18 360 kroner til 20 360 kroner med virkning for
hele 2005. Dette utgjør et proveny på 190 mill.
kroner. Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
hvor dette er delvis innfridd og særfradraget er økt
til 19 368 kroner.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 530 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende 530 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes
med | 530 000 000 |
| | fra kr 106 860 000 000
til kr 106 330 000 000" | |
Disse medlemmer viser til avtalen
om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene og
Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett
med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter
seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Disse medlemmer viser til lovforslag
i Innst. O. nr. 125 (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter
forslagene om å gjeninnføre fradrag for kost og
skattefritak for godtgjørelse til kost for pendlere, fradrag
for fri kost for sokkelarbeidere og hyretillegg for sjøfolk,
og økt særfradrag for alder og uførhet.
Disse medlemmer viser til forslag
ovenfor.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at det foreslåtte økonomiske opplegget fra
Senterpartiets side vil bidra til en betydelig nedgang i ledigheten. Dette
medlem vil særlig peke på økte bevilgninger
på 1,1 mrd. kroner til helseforetakene. Basert på et
forsiktig anslag vil dette ha en sysselsettingseffekt på 1000 årsverk.
Videre foreslås en satsing på vei og veiinvesteringer.
Sysselsettingseffekten av dette anslås til 1 000 årsverk.
I tillegg mener dette medlem at en langt mer offensiv
næringspolitikk vil bidra til 700 flere årsverk.
Dette gir etter dette medlems oppfatning rom for økte
skatteinntekter med 110 mill. kroner.
Dette medlem vil videre påpeke
at økt innsats mot svart arbeid slik dette medlem har
foreslått under kapittel 17.4 vil bidra til økte
skatteinntekter på anslagsvis 150 mill. kroner. Dette
medlem viser videre til forslag om å gjeninnføre
fradrag for kost og skattefritak for godtgjørelse til kost,
og skattefritak for fri kost for arbeidstakere på sokkel
og hyretillegg for sjøfolk. Dette medlem viser
også til forslag om endret særfradrag for alder
og uførhet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | | Skatter på formue
og inntekt | |
| 72 | Fellesskatt, nedsettes
med | 175 000 000 |
| | fra kr 106 860 000 000
til kr 106 685 000 000" | |