17.21 Kap. 5559 Avgift på drikkevareemballasje

17.21.1 Post 70 Grunnavgift på engangsemballasje

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet om å fjerne grunnavgiften for engangsemballasje for PET-flasker fra 1. juli 2005. Flertallet foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5559

Avgift på drikkevareemballasje

70

Grunnavgift på engangsemballasje, nedsettes med

25 000 000

fra kr 474 000 000 til kr 449 000 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. II (2004-2005) kapittel 11.2.2 og til finansministerens svar på spørsmål fra komiteen vedrørende grunnavgiften på engangsemballasje, der det pekes på at en slik endring må godkjennes av ESA fordi det skiller mellom engangsemballasje i form av plastflasker og aluminiumsboks. Disse medlemmer går imot dette forslaget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å redusere bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 25 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett. Avgiften ønskes fjernet for PET-flasker fra 1. juli. Begrunnelsen er at avgiften er konkurransevridende i forhold til gjenfyllbar emballasje og at avgiften ikke lenger har noen miljømessig begrunnelse slik også Regjeringen anfører i Revidert nasjonalbudsjett for 2004. Disse medlemmer viser også til at det i etterkant har kommet forskningsrapport fra TØI (Transportøkonomisk institutt) som har ført ytterligere bevis på at denne avgiften ikke kan begrunnes miljømessig, men snarere bidrar til økte CO2-utslipp som følge av mer tungtransport. Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 25 000 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 25 000 000 kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor dette er innfridd.

Disse medlemmer viser til forslag til endret vedtak i kapittel 2.6.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti foreslår at grunnavgiften på engangsemballasje i første omgang økes med 20 øre pr. emballasjeenhet. Begrunnelsen for forslaget er de stadig økende mengdene med engangsemballasje som introduseres i det norske markedet, og at det åpenbart er behov for sterkere incitamenter for å få bryggerinæringa til å i stedet satse på ombruksemballasje. Disse medlemmer understreker at dette er god miljøpolitikk, både ved at det stimulerer til mindre bruk av engangsemballasje og økt satsing på retursystemer, men også ved at dette gir økt stimulering til desentralisert produksjon og dermed mindre transport av ferdige produkter og returemballasje.

Videre vil disse medlemmer foreslå å øke den graderte avgiften på glassemballasje med 1 krone pr. emballasjeenhet. I denne sammenheng vil disse medlemmer særlig peke på den lave resirkuleringsgraden for engangsemballasje som brukes for rusbrus. Dette er et nytt produkt i det norske markedet som medfører stadig økende mengder med avfall, og hvor bransjen så langt ikke i tilstrekkelig grad har vist vilje til å slutte seg til de eksisterende returordningene.

Disse medlemmer viser til forslag til endret vedtak i pkt. 2.6, og fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5559

Avgift på drikkevareemballasje:

70

Grunnavgift på engangsemballasje, forhøyes med

4 500 000

fra kr 474 000 000 til kr 478 500 000"