Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett
2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel
1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte
til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med
de endringer som følger av avtalen. I avtalen er det enighet
om å fjerne grunnavgiften for engangsemballasje for PET-flasker fra
1. juli 2005. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med
25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje,
nedsettes med | 25 000 000 |
| | fra kr 474 000 000 til
kr 449 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst.
S. II (2004-2005) kapittel 11.2.2 og til finansministerens
svar på spørsmål fra komiteen vedrørende
grunnavgiften på engangsemballasje, der det pekes på at
en slik endring må godkjennes av ESA fordi det skiller
mellom engangsemballasje i form av plastflasker og aluminiumsboks. Disse
medlemmer går imot dette forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår å redusere
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende 25 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett. Avgiften ønskes
fjernet for PET-flasker fra 1. juli. Begrunnelsen er at
avgiften er konkurransevridende i forhold til gjenfyllbar emballasje
og at avgiften ikke lenger har noen miljømessig begrunnelse
slik også Regjeringen anfører i Revidert nasjonalbudsjett
for 2004. Disse medlemmer viser også til
at det i etterkant har kommet forskningsrapport fra TØI (Transportøkonomisk
institutt) som har ført ytterligere bevis på at
denne avgiften ikke kan begrunnes miljømessig, men snarere
bidrar til økte CO2-utslipp
som følge av mer tungtransport. Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 25 000 000 kroner i forhold til
Regjeringens forslag, tilsvarende 25 000 000 kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer viser til avtalen
om Revidert nasjonalbudsjett for 2005 mellom regjeringspartiene og
Fremskrittspartiet, hvor dette er innfridd.
Disse medlemmer viser til forslag
til endret vedtak i kapittel 2.6.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti foreslår
at grunnavgiften på engangsemballasje i første
omgang økes med 20 øre pr. emballasjeenhet. Begrunnelsen
for forslaget er de stadig økende mengdene med engangsemballasje
som introduseres i det norske markedet, og at det åpenbart
er behov for sterkere incitamenter for å få bryggerinæringa
til å i stedet satse på ombruksemballasje. Disse medlemmer understreker
at dette er god miljøpolitikk, både ved at det
stimulerer til mindre bruk av engangsemballasje og økt
satsing på retursystemer, men også ved at dette
gir økt stimulering til desentralisert produksjon og dermed
mindre transport av ferdige produkter og returemballasje.
Videre vil disse medlemmer foreslå å øke
den graderte avgiften på glassemballasje med 1 krone pr. emballasjeenhet.
I denne sammenheng vil disse medlemmer særlig
peke på den lave resirkuleringsgraden for engangsemballasje
som brukes for rusbrus. Dette er et nytt produkt i det norske markedet
som medfører stadig økende mengder med avfall,
og hvor bransjen så langt ikke i tilstrekkelig grad har
vist vilje til å slutte seg til de eksisterende returordningene.
Disse medlemmer viser til forslag
til endret vedtak i pkt. 2.6, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5559 | | Avgift på drikkevareemballasje: | |
| 70 | Grunnavgift på engangsemballasje,
forhøyes med | 4 500 000 |
| | fra kr 474 000 000 til
kr 478 500 000" | |