20. Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet:

Forslag 1

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2426

SIVA SF (jf. kap. 3961 og 5609)

95

Egenkapital, forhøyes med

100 000 000

fra kr 50 000 000 til kr 150 000 000

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen utvide forskriften til regelverket for tollbehandling av utenlandsvarer (utenlands bearbeiding) slik at ordningen gis en formålsparagraf, en sikkerhetsbestemmelse også for næringsmiddelindustrien og at ordningen innrettes slik at samme vare ikke kan importeres over ulike tollsatser og at det beregnes toll av bearbeidingsverdien. Bestemmelsen iverksettes fra 1. juli 2005 som foreslått av Regjeringen. Hvis den foreslåtte utvidelsen av forskriften krever stortingsbeslutning, legges dette fram i forslaget til statsbudsjett for 2006.

Forslag 3

  • 1. Stortinget ber Regjeringen sikre at opplæringstilbudet knyttet til de private behandlingsinstitusjonene innen den private rusomsorgen opprettholdes på minst samme nivå som for 2004, inntil et nytt og stabilt finansieringssystem er på plass.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen i budsjettet for 2006 å legge fram et nytt finansieringssystem som sikrer kvalitet, kontinuitet og stabilitet i opplæringstilbudet knyttet til private rusbehandlingsinstitusjoner.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen snarest mulig å avvikle ordningen med anbud på produksjon av ortopedisk fottøy.

Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 5

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

320

Allmenne kulturformål:

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres, forhøyes med

1 500 000

fra kr 117 843 000 til kr 119 343 000

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4710)

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres, nedsettes med

149 000 000

fra kr 1 359 000 000 til kr 1 210 000 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 4795)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

14 000 000

fra kr 154 583 000 til kr 168 583 000

Forslag 6

Stortinget ber om på egnet måte å få seg forelagt dokumentasjon på effekten av tiltakene i tiltaksplanen mot fattigdom (2002-2005) og hvilke andre tiltak som kan bidra til velstandsutvikling for vedvarende lavinntektsgrupper.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen vurdere arbeidslivssentrenes kapasitet for oppfølging av sykemeldte og oppfølging av eldre arbeidstakere og foreslå økning av trygdeetatens administrative ressurser til dette i statsbudsjettet for 2006.

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen foreta en evaluering av de nye reglene for uføretrygding, rehabilitering, attføring og sykemelding for å vurdere om regelverket fanger opp personer som trenger hjelp, slik at de får de riktige ytelsene.

Forslag 9

Stortinget vil be om at Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 foretar en vurdering av hvilke tiltak som kan settes inn for å bedre situasjonen for aktuelle rekrutteringssvake geografiske områder og spesialiteter.

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide et moderniseringsprogram for fraktefartøyene, hvor viktige målsettinger er reduserte utslipp av NOx og CO2, bedre sikkerhet og bedre miljø.

Forslag fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Kystpartiet:

Forslag 11

Fra 1. juli 2005 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak av 25. november 2004 om avgift på hydrofluor­karboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK) for budsjetterminen 2005:

§ 3 ny bokstav i skal lyde:

i. Omfattes av en avtale godkjent av departementet om utslippsreduserende tiltak. Slik avtale skal kun omfatte produkttypen HFK.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 12

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

30

Statlige erverv, båndlegging av friluftsområder, kan overføres, forhøyes med

5 200 000

fra kr 34 405 000 til kr 39 605 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

49

(NY) Statlig erverv, kjøp av forsvarseiendommer til friluftsformål, kan overføres, bevilges med

32 200 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

74

Tilskudd til friluftslivstiltak, kan overføres, forhøyes med

7 000 000

fra kr 15 520 000 til kr 22 520 000

1432

Norsk kulturminnefond (jf. kap. 4432)

90

(NY) Fondskapital, bevilges med

400 000 000

2421

Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 5625)

72

Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres, forhøyes med

153 967 000

fra kr 157 500 000 til kr 311 467 000

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2006 legge frem en opptrappingsplan for utbygging av flere nasjonalparksentre og starte etableringen allerede i 2005.

Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kystpartiet:

Forslag 14

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

261

Universitetet i Bergen

50

Statstilskudd, forhøyes med

5 000 000

fra kr 1 880 541 000 til kr 1 885 541 000

908

Skipsregistrene (jf. kap. 3908)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

3 000 000

fra kr 8 900 000 til kr 11 900 000

2600

Trygdeetaten

1

Driftsutgifter, nedsettes med

7 900 000

fra kr 4 946 400 000 til kr 4 938 500 000

2650

Sykepenger

70

Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning, nedsettes med

3 185 600 000

fra kr 25 415 000 000 til kr 22 229 400 000

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:

Forslag 15

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

950

Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 3950 og 5656)

95

(NY) Egenkapital Argentum, bevilges med

550 000 000

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med

75 000 000

fra kr 5 969 000 000 til kr 6 044 000 000

1429

Riksantikvaren (jf. kap. 4429)

74

Fartøyvern, kan overføres, forhøyes med

2 000 000

fra kr 29 004 000 til kr 31 004 000

Forslag fra Arbeiderpartiet og Kystpartiet:

Forslag 16

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

430

Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (jf. kap. 3430)

30

(NY) Oppstart Kriminalomsorgens sentrale forvaltning, bevilges med

5 000 000

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, nedsettes med

3 084 700 000

fra kr 8 451 191 000 til kr 5 366 491 000

Forslag 17

Fra 1. juli gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak av 25. november 2004 om CO2-avgift på mineralske produkter (kap. 5543 post 70) for budsjetterminen 2005:

§ 1 nr. 2 bokstav a annet punktum oppheves.

§ 3 nr. 2 ny bokstav f skal lyde:

f. Treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskeindu­strien.

Forslag 18

Stortinget samtykker til at det spares 84,5 mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter (postene 1-49, unntatt post 24) samt på nettobudsjetterte virksomheter. Regjeringens gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2005. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 84,5 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 84,5 mill. kroner til kap. 2309.

Forslag fra Arbeiderpartiet:

Forslag 19

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

229

Andre tiltak

70

Tilskudd til sikkerhetsopplæring for fiskere, forhøyes med

4 000 000

fra kr 6 988 000 til kr 10 988 000

274

Statlige høgskoler

50

Statstilskudd, forhøyes med

10 000 000

fra kr 7 393 053 000 til kr 7 403 053 000

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

72 880 000

fra kr 6 403 913 000 til kr 6 476 793 000

630

Aetat (jf. kap. 3630)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

32 400 000

fra kr 2 109 600 000 til kr 2 142 000 000

634

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

70

Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, forhøyes med

104 100 000

fra kr 1 525 000 000 til kr 1 629 100 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

231 700 000

fra kr 13 727 316 000 til kr 13 959 016 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

72

Tilskudd til Helse Sør RHF, kan overføres, forhøyes med

134 500 000

fra kr 7 603 260 000 til kr 7 737 760 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

125 900 000

fra kr 6 770 761 000 til kr 6 896 661 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

95 900 000

fra kr 4 953 965 000 til kr 5 049 865 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

93 000 000

fra kr 4 576 208 000 til kr 4 669 208 000

1600

Finansdepartementet (jf. kap. 4600)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

10 300 000

fra kr 225 770 000 til kr 236 070 000

1618

Skatteetaten (jf. kap. 4618)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

33 500 000

fra kr 3 243 300 000 til kr 3 276 800 000

2415

Innovasjon Norge, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak

76

(NY) Verdiskapingsprogram for fisk, bevilges med

5 000 000

2421

Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 5625)

71

Internasjonalisering, profilering og innovasjon - programmer, kan overføres, forhøyes med

33 800 000

fra kr 248 600 000 til kr 282 400 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, forhøyes med

134 000 000

fra kr 9 615 000 000 til kr 9 749 000 000

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, forhøyes med

464 000 000

fra kr 106 860 000 000 til kr 107 324 000 000

5543

Miljøavgift på mineralske produkter mv.

70

CO2-avgift, nedsettes med

33 000 000

fra kr 4 047 000 000 til kr 4 014 000 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank, nedsettes med

9 900 000

fra kr 1 750 140 000 til kr 1 740 240 000

Forslag fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet:

Forslag 20

Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til spørsmål om oppstart av nytt bygg for odontologi i Bergen i statsbudsjettet for 2006, basert på godkjent kostnadsramme.

Forslag 21

Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2006 å stille til disposisjon ytterligere midler til riving av det eksisterende PKI-bygget dersom det er nødvendig.

Forslag 22

Stortinget ber Regjeringen innføre ordning med avgiftsfritak på politiets tjenestekjøretøy. Det gis fritak på alle politiets kjøretøy innkjøpt med virkning fra 1. januar 2006.

Forslag 23

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet 2006 fremme forslag om å utvide nettolønnsordningen for sjøfolk basert på følgende forutsetninger:

  • – Alle norske sjøfolk i konkurranseutsatt fart i NIS, avgrenset til sertifikatpliktige stillinger, inkluderes.

  • – Ordningen lovfestes på linje med regelverket i Danmark og Sverige.

Forslag 24

Stortinget ber Regjeringen legge fram en fireårig opptrappingsplan for økt satsing på profilering av Norge som reiselivsmål.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet:

Forslag 25

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

581

Bolig- og bomiljøtiltak

73

(NY) Restbevilgning til radonbehandling, bevilges med

8 300 000

1580

Bygg utenfor husleieordningen

31

Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres, forhøyes med

24 000 000

fra kr 828 522 000 til kr 852 522 000

Forslag 26

Stortinget ber Regjeringen sørge for at vertskommuner, fylkeskommuner eller institusjoner som har påtatt seg utgifter til skoledriften i 2005 for å unngå nedleggelser, men som de ikke er forplikter til å betale, får sine utgifter refundert fra staten.

Forslag 27

Stortinget ber Regjeringen om å legge fram en sak om tilrettelegging for økt bruk av forenklet forelegg innenfor straffeloven, legemiddelloven, løsgjengerloven og politiloven.

Forslag 28

Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av hvilke overtredelser som kan møtes med reaksjon i form av administrative reaksjoner (overtredelsesgebyr) i stedet for bøtestraff/subsidiær frihetsstraff.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet:

Forslag 29

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

84 880 000

fra kr 6 403 913 000 til kr 6 488 793 000

Forslag 30

Stortinget ber Regjeringen likestille samarbeidet med Eurofighter og JSF i forhold til økonomi og kriterier.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 31

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1429

Riksantikvaren (jf. kap. 4429)

72

Vern og sikring av fredete og bevaringsverdige kulturminner og kulturmiljøer, kan overføres, kan nyttes under post 21, forhøyes med

10 000 000

fra kr 110 230 000 til kr 120 230 000

Forslag 32

Stortinget ber Regjeringen videreføre skolepengestøtten slik at det fortsatt gis støtte til norske studenter til første året i en bachelorgrad i de landene som er foreslått kuttet fra skoleåret 2005-2006 der graden samlet sett kvalifiserer til støtte.

Forslag 33

Stortinget ber Regjeringen nedsette et utvalg for å utrede forholdene for kvinnelige innsatte i Norge.

Forslag 34

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med budsjettet for 2006 fremlegge forslag til tiltak for å redusere antallet utkastelser.

Forslag 35

Stortinget ber Regjeringen utsette kravet om balanse i helseforetakenes regnskap innen 1. januar 2006 til 1. januar 2007.

Forslag 36

Stortinget ber Regjeringen om å foreta en full gjennomgang av verdien av helseforetakenes bygninger, anlegg og utstyr som ledd i å framskaffe en samlet verdifastsettelse, og som ledd i å foreta en samlet kartlegging av framtidig bruk av bygninger og anlegg til helseforetakenes formål, andre offentlige formål, eller for vurdering av salg eller avhending etter slik gjennomgang. Stortinget ber Regjeringen om å legge fram gjennomgangen som egen sak for Stortinget innen utgangen av 2006.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet:

Forslag 37

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler (jf. kap. 3281)

50

(NY) Statstilskudd, bevilges med

50 000 000

430

Kriminalomsorgens sentrale forvaltning (jf. kap. 3430)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med

77 600 000

fra kr 89 297 000 til kr 166 897 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

70

Tilskudd til helseforetakene, forhøyes med

110 000 000

fra kr 2 303 251 000 til kr 2 413 251 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

965 546 000

fra kr 13 727 316 000 til kr 14 692 862 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

72

Tilskudd til Helse Sør RHF, kan overføres, forhøyes med

580 520 000

fra kr 7 603 260 000 til kr 8 183 780 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

487 700 000

fra kr 6 770 761 000 til kr 7 258 461 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

361 117 000

fra kr 4 953 965 000 til kr 5 315 082 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

337 617 000

fra kr 4 576 208 000 til kr 4 913 825 000

950

Investeringsselskap

95

(NY) Egenkapitalinnskudd, bevilges med

1 800 000 000

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med

125 000 000

fra kr 5 969 000 000 til kr 6 094 000 000

1323

Bompengeprosjekter - overslagsbevilgning

70

(NY) Tilskudd til avskrivning av lån kr 13 000 000 000, bevilges med

13 000 000 000

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

73

Tilskudd til utjevning av overføringstariffer, forhøyes med

22 500 000

fra kr 17 500 000 til kr 40 000 000

3450

Sivile vernepliktige, driftsinntekter (jf. kap. 450)

1

Inntekter av arbeid, nedsettes med

8 400 000

fra kr 39 476 000 til kr 31 076 000

4323

Bompengeprosjekter

92

(NY) Avskrivning av lån, bevilges med

13 000 000 000

4353

Egenkapital Argentum

70

(NY) Tilskudd til egenkapital i Argentum, bevilges med

1 800 000 000

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

530 000 000

fra kr 106 860 000 000 til kr 106 330 000 000

Forslag 38

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 gjeninnføre en ordning med at slike førsteår også godkjennes av norske myndigheter som grunnlag for stipend og lån.

Forslag 39

Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med å legge til rette for at utenlandske borgere, dømt for kriminelle handlinger i Norge, i større grad skal sone i sine respektive hjemland.

Forslag 40

Stortinget ber Regjeringen umiddelbart avslutte ordningen med fremskutt prøveløslatelse.

Forslag 41

Stortinget ber Regjeringen om å videreføre diakonstillingen i Torrevieja som fast stilling for en tids­periode på fem år fra 1. januar 2006.

Forslag 42

Stortinget ber Regjeringen om at kravet om økonomisk balanse ved foretakene i 2005 utsettes til utgangen av 2006.

Forslag 43

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en sammenslåing av Helse Sør og Helse Øst fra og med budsjettåret 2006.

Forslag 44

Stortinget ber Regjeringen fremme sak om utvidelse av AS Gardermobanens tilbud til også å gjelde pendlere.

Forslag 45

Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å anskaffe nye transportfly for Forsvaret og fremme forslag om nødvendig tilleggsbevilgning som del av omgrupperingsproposisjonen for statsbudsjettet for 2005.

Forslag 46

Stortinget ber Regjeringen, innen utgangen av 2005, å fremme forslag til endringer i lovverket for kvotehandelen slik at treforedlingsbedriftene kommer med i kvotehandelen på lik linje med konkurrentene i EU.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet:

Forslag 47

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

630

Aetat (jf. kap. 3630)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

33 400 000

fra kr 2 109 600 000 til kr 2 143 000 000

634

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

70

Ordinære arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, forhøyes med

27 100 000

fra kr 1 525 000 000 til kr 1 552 100 000

1030

Fiskeridirektoratet (jf. kap. 4030)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

7 000 000

fra kr 252 300 000 til kr 259 300 000

1062

Kystverket (jf. kap. 4062)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 45, forhøyes med

38 800 000

fra kr 809 500 000 til kr 848 300 000

3410

Rettsgebyr (jf. kap. 410)

1

Rettsgebyr, nedsettes med

96 000 000

fra kr 1 485 568 000 til kr 1 389 568 000

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 48

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

100

Utenriksdepartementet

71

Diverse tilskudd, forhøyes med

5 000 000

fra kr 23 348 000 til kr 28 348 000

321

Kunstnerformål:

1

Driftsutgifter, nedsettes med

328 000

fra kr 13 303 000 til kr 12 975 000

500

Kommunal- og regionaldepartementet (jf. kap. 3500)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 000 000

fra kr 173 496 000 til kr 174 496 000

520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

1

Driftsutgifter, nedsettes med

600 000

fra kr 423 470 000 til kr 422 870 000

701

Forskning

50

Norges forskningsråd mv., forhøyes med

3 000 000

fra kr 135 576 000 til kr 138 576 000

1115

Mattilsynet (jf. kap. 4115)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

5 000 000

fra kr 1 084 619 000 til kr 1 089 619 000

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

25 000 000

fra kr 1 382 839 000 til kr 1 407 839 000

1618

Skatteetaten (jf. kap. 4618)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

7 500 000

fra kr 3 243 300 000 til kr 3 250 800 000

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

2 000 000

fra kr 51 900 000 til kr 53 900 000

2530

Fødselspenger og adopsjonspenger

70

Fødselspenger til yrkesaktive, overslagsbevilgning, nedsettes med

159 000 000

fra kr 9 599 500 000 til kr 9 440 500 000

5536

Avgift på motorvogner m.m.:

76

Avgift på bensin, nedsettes med

820 000 000

fra kr 9 341 000 000 til kr 8 521 000 000

5536

Avgift på motorvogner m.m.:

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift), nedsettes med

430 000 000

fra kr 4 990 000 000 til kr 4 560 000 000

Forslag 49

I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om Avgift på motorvogner mv. (kap. 5536). Avgift på bensin (kap. 5536 post 76), gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

§ 1 første ledd skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på bensin. Avgift betales med følgende beløp pr. liter:

  • a) for svovelfri bensin (under 10 ppm svovel): kr 3,03

  • b) for lavsvovlet bensin (under 50 ppm svovel): kr 3,07

  • c) for annen bensin: kr 3,07.

Forslag 50

I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om VI. Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) (kap. 5536 post 77) gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

§ 1 første ledd skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på mineralolje til framdrift av motorvogn. Avgift betales med følgende beløp pr. liter:

  • – for svovelfri mineralolje (under 10 ppm svovel): kr 2,27

  • – for lavsvovlet mineralolje (under 50 ppm svovel): kr 2,32

  • – for annen mineralolje: kr 2,32.

Forslag 51

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring av et system for bensinavgift som er fleksibelt, slik at avgiften går ned når oljeprisen går opp og motsatt, slik at utsalgsprisen ikke endres som følge av endringer i oljeprisen.

Forslag 52

Stortinget ber Regjeringen sørge for at de bevilgede midler på kap. 701 post 50 i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005) øremerket til grunnforskning på ADHD gjennom Norsk forskningsråd med 3 000 000 kroner, øremerkes opprettelse av et grunnforskningssenter for ADHD ved Universitetet i Oslo.

Forslag 53

Stortinget ber Regjeringen ta kontakt med Oslo kommune for å diskutere hva som kan gjøres for å få til en utvidelse av kapasiteten med et sprøyterom til, slik at de som har behov for dette tilbudet, får det.

Forslag 54

Stortinget ber Regjeringen om at legemidlet Lamictal refunderes etter blåreseptforskriftens § 9 (under punktet Antidepressiva) fra og med 1. juli 2005.

Forslag 55

Stortinget ber Regjeringen endre forskriften om stønad til dekning av utgifter til viktige legemidler og spesielt medisinsk utstyr under følgende paragrafer gjeldende refusjon etter folketrygdloven § 5-15:

§ 15 Legemiddelliste endres slik at det under vilkårene for refusjon under legemiddelet Remicade tilføyes ny bokstav c som skal lyde: Rikstrygdeverket kan når særlige grunner taler for det, godkjenne at det, etter søknad, ytes stønad også på andre indikasjoner for preparatet.

§ 17 Oppgjørspris endres slik at det under varenummer 575787/Remicade gjøres følgende endringer i kolonnen Oppgjørspris: Kronebeløpet tas ut og erstattes med teksten Den til enhver tid godkjente LIS-oppgjørspris.

Forslag 56

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å etablere Den Norske Stats Omsorgsselskap (STATOMSORG) i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2006 med formål å etablere og drive eldreomsorgsinstitusjoner i andre land.

Forslag 57

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre etableringen av Bioforsk AS ved at de tre instituttene Jordforsk, NORSØK og Planteforsk slås sammen. For å gjøre sammenslåingen økonomisk gjennomførbar, overføres den eiendomsmassen Planteforsk disponerer, som har liten alternativ verdi for staten, til Bioforsk AS. Bioforsk AS etableres innen 1. januar 2006.

Forslag 58

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 fremme forslag om å fremskynde større samferdselsprosjekter som egner seg for en særskilt organisering gjennom internasjonale anbud basert på arbeid etter turnusordninger som benyttes på norsk sokkel.

Forslag 59

Stortinget ber Regjeringen endre forskrift til skatteloven § 6-45 annet ledd, slik at også virksomheter og ansatte som har eller har hatt statlig eierandel, eller har nær tilknytning til staten, og virksomheter som på grunn av tariffavtale eller etablert praksis har offentlig tjenestepensjon, får skattefradrag og inntektsfradrag for tilskudd til offentlig tjenestepensjonsordning, jf. forsikringsvirksomhetsloven § 8 b-1.

Forslag 60

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at Folketrygdfondet får anledning til å utvide rammene for aksje- og obligasjonsinvesteringer slik at:

  • – Norden defineres som fondets investeringsunivers både for aksjer og obligasjoner.

  • – 30-50 pst. av fondets kapital bør kunne investeres i børsnoterte nordiske aksjer og norske unoterte aksjer.

  • – 50-70 pst. av fondets kapital bør kunne investeres i nordiske stats- og kredittobligasjoner.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:

Forslag 61

Stortinget ber Regjeringen redegjøre for utøvelse av det aktive eierskapet av petroleumsfondet med grunnlag i prinsippene om etikk og bærekraftighet, senest i budsjettet for 2006.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 62

Kap.

Post

Formål

Kroner

152

Bistand til Midtøsten

78

Regionbevilgning for Midtøsten, kan overføres, forhøyes med

20 000 000

fra kr 140 500 000 til kr 160 500 000

161

Næringsutvikling

70

Nærings- og handelstiltak, kan overføres, nedsettes med

21 500 000

fra kr 80 000 000 til kr 58 500 000

171

Multilaterale finansinstitusjoner

70

Verdensbanken, kan overføres, nedsettes med

125 000 000

fra kr 730 000 000 til kr 605 000 000

225

Tiltak i grunnopplæringen (jf. kap. 3225)

68

Tilskudd til opplæring innenfor kriminalomsorgen, forhøyes med

12 600 000

fra kr 107 274 000 til kr 119 874 000

228

Tilskudd til frittstående skoler mv.

70

Tilskudd til frittstående skoler, overslagsbevilgning, nedsettes med

150 920 000

fra kr 2 042 444 000 til kr 1 891 524 000

274

Statlige høgskoler

50

Statstilskudd, forhøyes med

15 000 000

fra kr 7 393 053 000 til kr 7 408 053 000

281

Fellesutgifter for universiteter og høgskoler (jf. kap. 3281)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

55 074 000

fra kr 321 011 000 til kr 376 085 000

320

Allmenne kulturformål

50

Norsk kulturfond, forhøyes med

7 000 000

fra kr 254 218 000 til kr 261 218 000

321

Kunstnerformål

1

Driftsutgifter, forhøyes med

500 000

323

Musikkformål (jf. kap. 3323)

78

Ymse faste tiltak, forhøyes med

3 000 000

fra kr 27 085 000 til kr 30 085 000

400

Justisdepartementet (jf. kap. 3400)

21

(NY) Spesielle driftsutgifter, tiltak for kriminalitetsofre, bevilges med

30 000 000

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

84 630 000

fra kr 6 403 913 000 til kr 6 488 543 000

521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

60

Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med

29 000 000

fra kr 2 768 300 000 til kr 2 739 300 000

521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

61

Norskopplæring for voksne innvandrere, nedsettes med

25 000 000

fra kr 1 275 000 000 til kr 1 250 000 000

571

Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571)

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

553 494 000

fra kr 26 137 892 000 til kr 26 691 386 000

571

Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571)

64

Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64,forhøyes med

70 000 000

fra kr 2 772 285 000 til kr 2 842 285 000

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572)

60

Innbyggertilskudd, forhøyes med

255 553 000

fra kr 9 826 112 000 til kr 10 081 665 000

581

Bolig- og bomiljøtiltak

75

Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger, kan overføres, forhøyes med

45 000 000

fra kr 591 000 000 til kr 636 000 000

634

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

73

Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71,forhøyes med

73 000 000

fra kr 69 400 000 til kr 142 400 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

251 400 000

fra kr 13 727 316 000 til kr 13 978 716 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

72

Tilskudd til Helse Sør RHF, kan overføres, forhøyes med

142 100 000

fra kr 7 603 260 000 til kr 7 745 360 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

144 900 000

fra kr 6 770 761 000 til kr 6 915 661 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

104 400 000

fra kr 4 953 965 000 til kr 5 058 365 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

87 000 000

fra kr 4 576 208 000 til kr 4 663 208 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

77

Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv., overslagsbevilgning, forhøyes med

282 500 000

fra kr 3 199 134 000 til kr 3 481 634 000

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

90 000 000

fra kr 2 860 000 000 til kr 2 950 000 000

856

Barnehager

60

Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning, forhøyes med

810 000 000

fra kr 9 594 504 000 til kr 10 404 504 000

857

Barne- og ungdomstiltak

73

Ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres, forhøyes med

11 250 000

fra kr 34 267 000 til kr 45 517 000

1115

Mattilsynet (jf. kap. 4115)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

21 500 000

fra kr 1 084 619 000 til kr 1 106 119 000

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

31

Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post 60, forhøyes med

30 000 000

fra kr 210 200 000 til kr 240 200 000

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

23

Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 30, forhøyes med

55 000 000

fra kr 2 773 000 000 til kr 2 828 000 000

1350

Jernbaneverket (jf. kap. 4350)

30

Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med

210 000 000

fra kr 1 382 839 000 til kr 1 592 839 000

1351

Persontransport med tog

70

Kjøp av persontransport med tog, forhøyes med

10 000 000

fra kr 1 502 000 000 til kr 1 512 000 000

1400

Miljøverndepartementet (jf. kap. 4400)

65

(NY) Agenda 21 tiltak, bevilges med

10 000 000

1400

Miljøverndepartementet (jf. kap. 4400)

70

Grunnstøtte til frivillige miljøvernorganisasjoner, forhøyes med

5 000 000

fra kr 30 000 000 til kr 35 000 000

1426

Statens naturoppsyn (jf. kap. 4426)

30

Tiltak i nasjonalparkene, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 10 391 000 til kr 20 391 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

73

Forebyggende og konfliktdempende tiltak i rovviltforvaltningen, kan overføres, forhøyes med

8 000 000

fra kr 32 000 000 til kr 40 000 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

77

Tilskudd til nasjonalparksenter, kan overføres, forhøyes med

5 000 000

fra kr 11 400 000 til kr 16 400 000

1429

Riksantikvaren (jf. kap. 4429)

74

Fartøyvern, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 29 004 000 til kr 39 004 000

1441

Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441)

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

8 000 000

fra kr 3 445 000 til kr 11 445 000

1441

Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441)

39

Opprydningstiltak, kan overføres, forhøyes med

35 000 000

fra kr 64 880 000 til kr 99 880 000

1580

Bygg utenfor husleieordningen

30

(NY) Igangsetting av byggeprosjekter, kan overføres, bevilges med

20 000 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

50

(NY) Omlegging til fornybar energi, bevilges med

50 000 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

60

(NY) Oppfølging nasjonal agenda 21, bevilges med

5 000 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon:

61

(NY) Utskifting av PCB-armaturer, komm og fylker, bevilges med

6 000 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

70

(NY) Tilskudd til el-sparing, bevilges med

25 000 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

71

(NY) Tilskudd til energitiltak i kraftkrevende industri, kan overføres, bevilges med

30 000 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

76

(NY) Tilskudd til utskifting av PCB-armaturer i bedrifter, bevilges med

20 000 000

1827

Miljøvennlig gassteknologi (jf. kap. 4827)

50

Administrasjon, forhøyes med

7 000 000

fra kr 6 500 000 til kr 13 500 000

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, nedsettes med

3 654 200 000

fra kr 8 451 191 000 til kr 4 796 991 000

2421

Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 562)5

71

Internasjonalisering, profilering og innovasjon - programmer, kan overføres, forhøyes med

31 000 000

fra kr 248 600 000 til kr 279 600 000

2415

Innovasjon Norge, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak

76

(NY) Verdiskapingsprogram for fisk, bevilges med

50 000 000

2440

Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440)

30

Investeringer, forhøyes med

1 410 000 000

fra kr 22 000 000 000 til kr 23 410 000 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

137 000 000

fra kr 9 615 000 000 til kr 9 478 000 000

2650

Sykepenger

70

Sykepenger for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning, nedsettes med

3 120 000 000

fra kr 25 415 000 000 til kr 22 295 000 000

2755

Helsetjeneste i kommunene mv.

70

Refusjon allmennlegehjelp, nedsettes med

40 500 000

fra kr 2 349 000 000 til kr 2 308 500 000

2752

Refusjon av egenbetaling

70

Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1, forhøyes med

4 500 000

fra kr 3 341 000 000 til kr 3 345 500 000

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift, nedsettes med

5 000 000

fra kr 1 876 000 000 til kr 1 871 000 000

5521

Merverdiavgift mv.

70

Avgift, forhøyes med

210 000 000

fra kr 149 450 000 000 til kr 149 660 000 000

5559

Avgift på drikkevareemballasje:

70

Grunnavgift på engangsemballasje, forhøyes med

4 500 000

fra kr 474 000 000 til kr 478 500 000

Forslag 63

I Stortingets vedtak om avgifter på drikkevareemballasje (kap. 5559 post 70-74) med følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

§ 1 første ledd nr. 1 skal lyde:

1. Miljøavgift

  • a) Glass kr 5,46

  • b) Metall kr 4,46

  • c) Plast kr 2,69

  • d) Kartong/papp kr 1,11

Departementet kan på nærmere vilkår frita for, sette ned eller refundere miljøavgiften dersom emballasjen inngår i et retursystem.

§ 1 første ledd nr. 2 skal lyde:

2. Grunnavgift

Engangsemballasje kr 1,11

Som engangsemballasje ansees emballasje som ikke kan gjenbrukes i sin opprinnelige form.

Forslag 64

I Stortingets vedtak om merverdiavgift for budsjetterminen 2005 (kap. 5521 post 70) gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

§ 2 skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det betales 12 pst. avgift etter bestemmelsene i lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift for næringsmidler. Som næringsmidler anses enhver mat- eller drikkevare og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker, unntatt:

a. legemidler,

b. vann fra vannverk,

c. tobakkvarer,

d. alkoholholdige drikkevarer.

Forslag 65

Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2006 legge fram en finansieringsplan for fengselsopplæringen som sikrer forutsigbare rammevilkår.

Forslag 66

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag til finansieringssystem for norskopplæring av voksne innvandrere i statsbudsjettet for 2006 etter å ha gjennomført høringsrunder med involverte parter.

Forslag 67

Stortinget ber Regjeringen om å tilrettelegge for og å videreutvikle en desentralisert spesialisthelsetjeneste med utgangspunkt i dagens sykehusstruktur. Målsettingen skal være at hele befolkningen skal sikres et likeverdig helsetjenestetilbud uavhengig av bosted, med ivaretakelse av akuttfunksjoner ved de ulike sykehusenhetene som bidrar til likeverdighet, og som motvirker at deler av befolkningen får urimelig lang reisetid når det er behov for akuttbehandling på spesialistnivå.

Forslag 68

Stortinget ber Regjeringen vurdere hjelpetiltak for adoptivforeldre og adoptivbarn med hjelpebehov.

Forslag 69

Stortinget ber Regjeringen reversere innløsningsretten for fritidsbolig i statsallmenning.

Forslag 70

Stortinget ber Regjeringen endre tomtefesteloven slik at det ikke gis rett til innløsning i statsallmenning.

Forslag 71

Stortinget ber Regjeringen i etterkant av Klimautvalgets NOU å legge fram forslag til langsiktige retningslinjer for klimapolitikken og konkrete, sektorspesifikke handlingsplaner for å synliggjøre hvor og hvordan reduksjonene skal gjennomføres.

Forslag 72

Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2006 å vurdere opprettelsen av et eller flere kompetansesentre for villrein, og vurdere å ta i bruk allerede eksisterende nasjonalparksentre til dette dersom disse kan dekke behovene ved forvaltning og forskning.

Forslag 73

Stortinget ber Regjeringen opprette en bred, sektor­overgripende miljøgiftgruppe for å styrke føre-var-prinsippet i arbeidet mot miljøgifter.

Forslag 74

Innsparingsfullmakt

Stortinget samtykker i at det spares inn 556 mill. kroner på Forsvarets budsjett. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2005. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 556 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 556 mill. kroner til kap. 2309.

Forslag 75

Stortinget samtykker i at det spares inn 100 mill. kroner på departementenes driftsutgifter (postene 1-29, unntatt post 24) med unntak av Forsvaret. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med ny saldering av statsbudsjettet for 2005. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 100 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 100 mill. kroner til kap. 2309.

Forslag 76

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 å foreslå petroleumsfrie områder for Lofoten-Barentshavet og redegjøre for innholdet i en ryddig og inkluderende prosess for den helhetlige forvaltningsplanen for Lofoten-Barentshavet.

Forslag 77

Stortinget ber Regjeringen innen 1. juli 2005 utvide sameksistensutvalget med representanter fra miljøorganisasjonene og sørge for at gruppen vurderer kriterier for områder som skal gjøres petroleumsfrie, samt hjemmelsgrunnlag for dette vernet. Gruppen skal også utarbeide en prioritert liste over hvilke områder som er aktuelle for vern på sokkelen og avklare viktige juridiske problemstillinger knyttet til opprettelsen av petroleumsfrie områder. Utvalgets arbeid må koordineres i tid med arbeidet med den helhetlige forvaltningsplanen for Barentshavet.

Forslag 78

Stortinget ber Regjeringen å styrke samarbeidsprosjekter i nordområdene innen miljøkartlegging, -forvaltning og -forskning samt miljøsamarbeid mellom norske og russiske frivillige organisasjoner.

Forslag 79

Stortinget ber Regjeringen gjennom ulike tiltak bidra til at det i 2006 tas investeringsbeslutning på Gullfaksfeltet slik at det tas i bruk CO2-injeksjon for økt oljeutvinning.

Forslag 80

Stortinget ber Regjeringen sørge for at arbeidsgruppen også vurderer et nasjonalt regelverk for byggegrenser mot høyspentlinjer og endringer i forvaltningsstrategien vedrørende elektromagnetiske felt fra høyspentledninger.

Forslag 81

Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2006 foreta en vurdering av om staten bør gå aktivt inn i spleiselag med utbyggere for å få til jordkabling av høyspentledninger i tilfeller hvor det er usikkerhet og utrygghet omkring strålingsfaren jf. Årrumsaken.

Forslag 82

Stortinget ber Regjeringen sette en lav øvre grense for hva fastleddet i nettleien for elektrisitet kan settes til for å stimulere til strømsparing og gi en bedre sosial fordeling.

Forslag 83

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med budsjettet for 2006 å fremme forslag til et nytt regime for nettleiekostnader og nettstruktur for elektrisitet i Norge som bedre ivaretar ENØK-hensyn, oppmuntrer til reduksjon i effektbehov og bedre sikrer oppgradering, vedlikehold og beredskap av distribusjonsnettet. Et nytt nettleiesystem må sikre en større likhet i nettleiekostnadene både regionalt og nasjonalt.

Forslag 84

Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en bred gjennomgang av energiloven og i en stortingsmelding foreslå de nødvendige endringer for å inkludere miljøformål i loven og få bedre styring med svingningene i energiprisen. Loven skal revideres for å legge til rette for å redusere avhengigheten til elektrisitet til oppvarming, bedre konkurransekraften til nye fornybare energibærere, øke mulighetene for bærekraftig energiplanlegging og -omlegging, bedre forsyningssikkerhet for elektrisitet, redusere markedseksponeringen for private forbrukere og å få kontroll over de bredere strukturendringene som liberaliseringen har utløst.

Forslag 85

Stortinget ber Regjeringen i sin behandling av anmodningsvedtaket om forslag til hensiktsmessige virkemidler for å stimulere til bruk av CO2 som trykkstøtte for økt utvinning på norsk sokkel, som vil bli fremlagt i statsbudsjettet for 2006 vektlegge følgende:

  • 1. Gjennomgå lisenssystemet og rammebetingelsene for operatører og deleiere og foreslå en mer offensiv strategi for økt utvinningsgrad for å utnytte ressursene i de feltene som allerede er åpnet.

  • 2. Etablere et nasjonalt mål om å realisere CO2-injeksjon av minimum 5 mill. tonn CO2 årlig innen 2008.

  • 3. Etablere en sterkere sammenheng mellom tildelingspolitikken og prestasjoner for økt utvinningsgrad.

  • 4. Foreslå skatteendringer som eksplisitt fremmer samfunnsøkonomisk lønnsom økt utvinningsgrad og CO2-injeksjon uten at det gis generelle skatteletter og slik at den totale grunnrentebeskatningen blir opprettholdt.

Forslag 86

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i statsbudsjettet for 2006 med forslag om arbeidstilskudd til unge arbeidsledige, økt fokus på unge arbeidsledige hos Aetat, tilskudd til bedrifter som tar inn unge arbeidsledige, og opplegg for en innovasjonsordning for unge.

Forslag 87

Stortinget ber Regjeringen utarbeide samlede anslag over kostnadene ved miljøskadelige aktiviteter i Norge og legge dette fram i nasjonalbudsjettet, som en del av oppfølgingen av handlingsplanen for bærekraftig utvikling.

Forslag 88

Stortinget ber Regjeringen innføre CO2-avgift for innenlands bruk av gass til energiformål. Dette skal ikke omfattebedrifter som er innbefattet i det nasjonale klimakvotesystemet eller er omfattet av andre klimavirkemidler. Avgiften skal tilsvare CO2-avgiften for bruk av fyringsolje innenlands beregnet ut ifra mengde CO2 per energienhet.

Forslag fra Senterpartiet og Kystpartiet:

Forslag 89

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

71

Finansieringsordningen under EØS-avtalen, kan overføres, nedsettes med

210 000 000

fra kr 235 000 000 til kr 25 000 000

116

Deltaking i internasjonale organisasjoner

72

Finansieringsordningen i det utvidede EØS, kan overføres, nedsettes med

315 000 000

fra kr 325 000 000 til kr 10 000 000

229

Andre tiltak

70

Tilskudd til sikkerhetsopplæring for fiskere, forhøyes med

4 000 000

fra kr 6 988 000 til kr 10 988 000

274

Statlige høgskoler

50

Statstilskudd, forhøyes med

20 000 000

fra kr 7 393 053 000 til kr 7 413 053 000

315

Frivillighetsformål

71

Tilskudd til frivillighetssentraler, forhøyes med

12 000 000

fra kr 63 161 000 til kr 75 161 000

315

Frivillighetsformål

72

Tilskudd til frivillig virksomhet, forhøyes med

30 000 000

fra kr 15 000 000 til kr 45 000 000

320

Allmenne kulturformål

50

Norsk kulturfond, forhøyes med

15 000 000

fra kr 254 218 000 til kr 269 218 000

323

Musikkformål (jf. kap. 3323)

50

(NY) Instrumentfond, bevilges med

10 000 000

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål (jf. kap. 3326)

50

(NY) Vinjefondet - fond for nynorsk journalistikk, bevilges med

10 000 000

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål (jf. kap. 3326)

73

Noregs Mållag, forhøyes med

500 000

fra kr 1 536 000 til kr 2 036 000

326

Språk-, litteratur- og bibliotekformål (jf. kap. 3326)

74

Det Norske Samlaget, forhøyes med

2 500 000

fra kr 8 576 000 til kr 11 076 000

341

Presteskapet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

3 000 000

fra kr 647 998 000 til kr 650 998 000

571

Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571)

64

Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64,forhøyes med

159 400 000

fra kr 2 772 285 000 til kr 2 931 685 000

583

Rentekompensasjon til fylkesveiformål

60

(NY) Rentekompensasjon til fylkesveiformål, bevilges med

11 500 000

634

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

71

Spesielle arbeidsmarkedstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 70,forhøyes med

21 600 000

fra kr 3 262 000 000 til kr 3 283 600 000

634

Arbeidsmarkedstiltak (jf. kap. 3634)

73

Investeringer i skjermede tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71, forhøyes med

15 000 000

fra kr 69 400 000 til kr 84 400 000

640

Arbeidstilsynet (jf. kap. 3640):

1

Driftsutgifter, forhøyes med

13 500 000

fra kr 296 900 00 til kr 310 400 000

720

Sosial- og helsedirektoratet (jf. kap. 3720)

60

(NY) Frukt og grønt i grunnskolen, bevilges med

184 000 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 71, 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

208 000 000

fra kr 2 303 251 000 til kr 2 511 251 000

1115

Mattilsynet (jf. kap. 4115)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

100 000 000

fra kr 1 084 619 000 til kr 1 184 619 000

1149

Verdiskapings- og utviklingstiltak i landbruket

70

(NY) Investeringstilskudd i landbruket, bevilges med

30 000 000

1161

Statskog SF - forvaltningsdrift

75

Oppsyn i statsallmenninger, forhøyes med

1 000 000

fra kr 6 929 000 til kr 7 929 000

1320

Statens vegvesen (jf. kap. 4320)

31

Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post 60, forhøyes med

200 000 000

fra kr 210 200 000 til kr 410 200 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427):

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

13 500 000

fra kr 43 671 000 til kr 57 671 000

1427

Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

73

Forebyggende og konfliktdempende tiltak i rovviltforvaltningen, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 32 000 000 til kr 42 000 000

1508

Spesielle IT-tiltak

50

Tilskudd til høyhastighetskommunikasjon, kan overføres, forhøyes med

100 000 000

fra kr 69 024 000 til kr 169 024 000

1800

Olje- og energidepartementet

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med

5 000 000

fra kr 22 258 000 til kr 27 258 000

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

71

(NY) Tilskudd kompetanseutvikling mikro- og minikraftverk, bevilges med

2 000 000

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

50

(NY) Energifondet, bevilges med

25 000 000

2410

Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310)

50

Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes med

254 024 000

fra kr 4 166 750 000 til kr 4 420 774 000

2410

Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310)

70

Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes med

25 880 000

fra kr 2 447 760 000 til kr 2 473 640 000

2415

Innovasjon Norge, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak

75

Marint innovasjonsprogram, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 10 000 000 til kr 20 000 000

2415

Innovasjon Norge, fiskeri- og andre regionalpolitiske tiltak

76

(NY) Verdiskapingsprogram for fisk, bevilges med

50 000 000

2421

Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 5625)

52

(NY) Gründerbank, bevilges med

100 000 000

2421

Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 5625)

71

Internasjonalisering, profilering og innovasjon - programmer, kan overføres, forhøyes med

100 000 000

fra kr 248 600 000 til kr 348 600 000

2421

Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 5625)

72

Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres, forhøyes med

145 967 000

fra kr 157 500 000 til kr 303 467 000

2426

SIVA SF (jf. kap. 3961 og 5609)

70

(NY) Tilskudd, bevilges med

30 000 000

2541

Dagpenger

70

Dagpenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

227 000 000

fra kr 9 615 000 000 til kr 9 388 000 000

2711

Spesialisthelsetjenester mv.

78

Opptreningsinstitusjoner m.fl., forhøyes med

14 000 000

fra kr 602 409 000 til kr 616 409 000

4030

Fiskeridirektoratet (jf. kap. 1030)

8

Gebyr havbruk, nedsettes med

5 000 000

fra kr 18 910 000 til kr 13 910 000

4030

Fiskeridirektoratet (jf. kap. 1030)

21

Kontrollavgift fiskeflåten, nedsettes med

20 000 000

fra kr 20 000 000 til kr 0

4115

Mattilsynet (jf. kap. 115)

1

Gebyr og avgifter, nedsettes med

70 000 000

fra kr 736 926 000 til kr 667 926 000

Forslag 90

I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om merverdiavgift for budsjetterminen 2005 (kap. 5521 post 70) gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

§ 2 skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det betales 12 pst. avgift etter bestemmelsene i lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift for næringsmidler. Som næringsmidler anses enhver mat- eller drikkevare og enhver annen vare som er bestemt til å konsumeres av mennesker, unntatt:

  • a) legemidler

  • b) vann fra vannverk

  • c) tobakkvarer

  • d) alkoholholdige drikkevarer

  • e) alkoholfrie drikkevarer tilsatt sukker."

Forslag 91

Stortinget ber Regjeringen legge fram en samlet vurdering av behovet for fengselsplasser på Nord-Vestlandet, samt forslag til plassering av nytt fengsel i Ålesundsområdet i forbindelse med budsjettet for 2006.

Forslag 92

Stortinget ber Regjeringen følge utviklingen i kommunesektoren nøye, og komme tilbake til Stortinget med eventuelle tilleggsbevilgninger dersom det viser seg at anslagene for kommunesektorens inntekter ikke nås.

Forslag 93

Stortinget ber Regjeringen opprette en låneordning med rentekompensasjon etter modell av låneordning for skolebygg og kirker. Det settes i 2005 av 1 mrd. kroner i utlånsramme.

Forslag 94

Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning med gratis frukt og grønt i grunnskolen fra og med høsten 2005.

Forslag 95

Stortinget ber Regjeringen om straks å instruere de regionale helseforetakene om at ingen akuttmottak eller lokalsykehus legges ned uten at et slikt forslag er forelagt Stortinget for vurdering og behandling. Denne instruksen må i første omgang gjelde fram til evalueringen av sykehusreformen er lagt fram og behandlet av Stortinget i løpet av våren 2006.

Forslag 96

Stortinget ber Regjeringen om å innføre krav til responstid i Forskrifter for ambulansetjenesten i tråd med Stortingets vedtak av 12. juni 2001.

Forslag 97

Stortinget ber Regjeringen endre avstandskriteriet i MERKUR-programmet slik at nærbutikker som ligger 8-10 km fra nærmeste butikk også kan få støtte om de andre kriteringene i programmet et oppfylt.

Forslag 98

Stortinget ber Regjeringen om å utrede og fremme forslag om fritak for formuesskatt og arveavgift på arbeidende kapital etter den svenske modellen.

Forslag 99

Stortinget ber Regjeringen senest i statsbudsjettet for 2006 legge fram en helhetlig gjennomgang av incen­tivordninger for en mer aktiv seniorpolitikk, herunder redusert arbeidsgiveravgift for arbeidstakere under 55 år.

Forslag 100

Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag for Stortinget om et eget skattefradrag for enslige.

Forslag fra Senterpartiet:

Forslag 101

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

100

Utenriksdepartementet

71

Diverse tilskudd, forhøyes med

6 500 000

fra kr 23 348 000 til kr 29 848 000

228

Tilskudd til frittstående skoler mv.

70

Tilskudd til frittstående skoler, overslagsbevilgning, nedsettes med

61 494 000

fra kr 2 042 444 000 til kr 1 980 950 000

328

Museums- og andre kulturvernformål (jf. kap. 3328)

70

Det nasjonale museumsnettverket, forhøyes med

31 944 000

fra kr 420 350 000 til kr 452 294 000

520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, forhøyes med

7 000 000

fra kr 1 138 770 000 til kr 1 145 770 000

521

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

60

Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med

28 000 000

fra kr 2 768 300 000 til kr 2 740 300 000

642

Petroleumstilsynet (jf. kap. 3642)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

6 000 000

fra kr 125 000 000 til kr 131 000 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

231 700 000

fra kr 13 727 316 000 til kr 13 959 016 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

72

Tilskudd til Helse Sør RHF, kan overføres, forhøyes med

134 500 000

fra kr 7 603 260 000 til kr 7 737 760 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

125 900 000

fra kr 6 770 761 000 til kr 6 896 661 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

95 900 000

fra kr 4 953 965 000 til kr 5 049 865 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

93 000 000

fra kr 4 576 208 000 til kr 4 669 208 000

1020

Havforskningsinstituttet (jf. kap. 4020)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

10 000 000

fra kr 224 200 000 til kr 234 200 000

1137

Forskning og utvikling

51

Basisbevilgninger til forskningsinstitutter m.m., forhøyes med ..

3 500 000

fra kr 166 565 000 til kr 170 065 000

1618

Skatteetaten (jf. kap. 4618)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

27 500 000

fra kr 3 243 300 000 til kr 3 270 800 000

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat (jf. kap. 4820 og 4829)

73

Tilskudd til utjevning av overføringstariffer, forhøyes med

22 500 000

fra kr 17 500 000 til kr 40 000 000

2410

Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310)

71

Andre stipend, overslagsbevilgning, forhøyes med

11 948 000

fra kr 615 000 000 til kr 626 948 000

2410

Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 5310)

72

Rentestønad, overslagsbevilgning, nedsettes med

124 200 000

fra kr 953 200 000 til kr 829 000 000

5501

Skatter på formue og inntekt

72

Fellesskatt, nedsettes med

175 000 000

fra kr 106 860 000 000 til kr 106 685 000 000

5521

Merverdiavgift mv.

70

Avgift, forhøyes med

280 000 000

fra kr 149 450 000 000 til kr 149 730 000 000

5526

Avgift på alkohol

70

Produktavgift på alkoholholdige drikkevarer, forhøyes med

50 000 000

fra kr 9 653 000 000 til kr 9 703 000 000

5556

Avgift på alkoholfrie drikkevarer m.m.

70

Avgift, forhøyes med

70 000 000

fra kr 1 028 000 000 til kr 1 098 000 000

5557

Avgift på sukker

70

Avgift, forhøyes med

10 000 000

fra kr 212 000 000 til kr 222 000 000

Forslag 102

I Stortingets vedtak av 24. november 2004 om avgift på alkohol (kap. 5526 post 71) gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

Fra 1. juli 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved innførsel eller innenlandsk tilvirking av sprit, isopropanol, brennevin, vin, fruktvin, mjød og øl mv. med følgende beløp:

  • A) Brennevinsbasert drikk med alkoholstyrke over 0,7 volumprosent alkohol: kr 5,66 pr. volumprosent og liter.

  • B) Annen alkoholholdig drikk:

    • 1. med alkoholstyrke over 4,75 til og med 22 volumprosent alkohol: kr 3,69 pr. volumprosent og liter.

    • 2. med alkoholstyrke:

    • a) til og med 0,7 volumprosent alkohol avgiftslegges etter regelverket for alkoholfrie drikkevarer

    • b) over 0,7 til og med 2,75 volumprosent alkohol: kr 2,52 pr. liter

    • c) over 2,75 til og med 3,75 volumprosent alkohol: kr 9,56 pr. liter

    • d) over 3,75 til og med 4,75 volumprosent alkohol: kr 16,54 pr. liter.

Forslag 103

I Stortingets vedtak av 25. november 2004 om avgift på alkoholfrie drikkevarer (kap. 5556 post 70) gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005.:

§ 1 første ledd skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på:

  • a) alkoholfrie drikkevarer, pr. liter salgsvare: kr 1,82

  • b) sirup som nyttes til ervervsmessig fremstilling av alkoholfrie drikkevarer i dispensere, fontener og lignende pr. liter salgsvare: kr 11,09

  • c) kullsyre som blir solgt eller innført til tilvirkning av alkoholfrie drikkevarer som ikke skal selges, pr. kg kullsyre: kr 73,60.

Forslag 104

I Stortingets vedtak av 24. november 2004 om avgift på sukker (kap. 5557 post 70) gjøres følgende endringer med virkning fra 1. juli 2005:

§ 1 skal lyde:

Fra 1. juli 2005 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på sukker mv. med kr 7,04 pr. kg av varens avgiftspliktige vekt.

Forslag 105

Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 legge fram en gjennomgang av de saker NPE har fått til behandling og komme med en vurdering av om økt feilbehandling skyldes drifts- og systemfeil i helsevesenet.

Forslag 106

Stortinget ber Regjeringen utføre en grundigere gjennomgang i forhold til faglige krav til opptreningsinstitusjonene og samtidig en økonomisk justering av de enkelte opptreningsinstitusjonene. Finansieringsordningen for opptreningsinstitusjonene må inntil videre ligge fast fram til en bedre ordning som sikrer både brukerne og opptreningsinstitusjonene legges fram for Stortinget.

Forslag 107

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer at ordningen med skattefritak for gaver for skatteåret 2005 kan omfatte alle allmennyttige og ikke-kommersielle frivillige organisasjoner.

Forslag fra Kystpartiet:

Forslag 108

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

737

Kreftregisteret

70

Tilskudd, forhøyes med

7 000 000

fra kr 71 206 000 til kr 78 206 000

1429

Kulturminner og kulturmiljø

74

Fartøyvern, forhøyes med

3 500 000

fra kr 29 004 000 til kr 32 504 000

Forslag 109

Stortinget ber Regjeringen om at Janusbanken forblir et faglig ansvar for Kreftregisteret. Banken overføres til lokalene til Norsk kreftregister.

Forslag 110

Stortinget ber Regjeringen senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 komme tilbake til Stortinget med forslag til hvorledes statlige myndigheter på en hensiktsmessig måte kan medvirke i finansieringen av restaureringen av Mohawk II.