Tilleggsbevilgningen til flodbølgekatastrofen
rundt Det indiske hav utgjorde 600 mill. kroner over kap. 162 post
70 Overgangsbistand (gap) og 400 mill. kroner over kap. 163 post
70 Naturkatastrofer, jf. St.prp. nr. 36 (2004-2005) og Innst. S.
nr. 94 (2004-2005). Det vises til proposisjonen for oversikt over
hvordan bevilgningen er disponert så langt:
Komiteen tar dette
til etterretning.
Spørsmålet om NORFUNDs eierandel
i fondsforvaltningsselskapet Aureos Capital og investeringsselskapet
Statkraft NORFUND Power Invest AS ble drøftet av Stortinget
på grunnlag av Riksrevisjonens merknader i Dokument nr.
3:2 (2003-2004), jf. Innst. S. nr. 135 (2003-2004). Som omtalt i
St.prp. nr. 1 (2004-2005) har Regjeringen i lys av dette vært
innstilt på å foreta en presisering i NORFUNDs
instruks. Etter en grundig vurdering har man imidlertid konkludert
med at det skal legges frem forslag om endring i Lov nr. 26 av 9.
mai 1997 om Statens investeringsfond for næringsvirksomhet
i utviklingsland (NORFUND-loven), slik at den eksplisitt hjemler
dagens praksis.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Stortinget ga 18. januar 2005 sin tilslutning
til hovedprinsippene i Regjeringens utviklingspolitikk, jf. St.meld.
nr. 35 (2003-2004) Felles kamp mot fattigdom og Innst. S. nr. 93
(2004-2005). Det vises til proposisjonen for redegjørelse
for saker som Stortinget fattet særskilte vedtak om, jf.
vedtak 217 og 218 i ovennevnte innstilling. Regjeringen tar sikte
på å redegjøre for øvrige forhold
påpekt av Stortinget i statsbudsjettet for 2006.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering, og tar til etterretning at øvrige forhold
Stortinget påpeker i Innst. S. nr. 93 (2004-2005) vil bli
redegjort for i statsbudsjettet for 2006.
I henhold til Bestemmelser om økonomistyring
i staten av 1. januar 2004 skal tilskuddsbeløp utbetales
etter hvert som mottaker har behov for å dekke de aktuelle utgiftene.
Dette punktet i ovennevnte regelverk er basert på et stortingsvedtak
av 8. november 1984. For enkelte ordninger under Utenriksdepartementets
budsjett er det behov for unntak fra dette punktet. Dette gjelder
følgende ordninger:
Over Utenriksdepartementets budsjett betales
medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til blant
annet FN, NATO og andre internasjonale organisasjoner. I forbindelse
med harmoniseringsarbeidet som foregår internasjonalt er
det viktig at slike utbetalinger tilpasses den enkelte organisasjons
regelverk. Dette gjøres som ledd i bestrebelsene for å redusere administrative
kostnader for den enkelte organisasjon.
Innenfor utviklingssamarbeidet inngås
det blant annet avtaler med andre givere om samfinansiering hvor
det på grunn av giverkoordinering og harmoniseringshensyn
kun vil være mulig å foreta én utbetaling
i løpet av året. Norge vil imidlertid i forhandlingene
om slike felles forvaltningsmekanismer forsøke å få til avtaler
som innebærer at tilskuddet utbetales i terminer, det vil
si at utgangspunktet vil være å følge Bestemmelser
om økonomistyring i staten.
Et eventuelt unntak vil kunne benyttes der Norge ikke
får gjennomslag i giverfellesskapet for utbetaling i terminer.
I slike tilfeller er det viktig at Norge kan følge andre
givere og ikke krever egne rutiner som gir en uheldig signaleffekt,
skaper forsinkelser og er med på å øke
mottakers administrasjonskostnader. I slike større samfinansieringstiltak
vil giverne sette krav til forvaltningen og bruken av midlene.
En viktig begrunnelse for samtlige forslag om
unntak er behovet for oppfølging av harmoniseringsarbeidet og
giverkoordineringen som foregår internasjonalt og som Norge
er en pådriver for. Regjeringen anmoder Stortinget om fritak
fra stortingsvedtak av 8. november 1984 for de ovennevnte forholdene,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak X under kapittel
21 Komiteens tilråding.