3.18.1 Orientering om oppfølging av tilleggs­bevilgningen i forbindelse med flodbølge­katastrofen rundt Det indiske hav

Sammendrag

Tilleggsbevilgningen til flodbølgekatastrofen rundt Det indiske hav utgjorde 600 mill. kroner over kap. 162 post 70 Overgangsbistand (gap) og 400 mill. kroner over kap. 163 post 70 Naturkatastrofer, jf. St.prp. nr. 36 (2004-2005) og Innst. S. nr. 94 (2004-2005). Det vises til proposisjonen for oversikt over hvordan bevilgningen er disponert så langt:

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

3.18.2 Orientering om Statens investeringsfond for næringsvirksomhet i utviklingsland (NORFUND)

Sammendrag

Spørsmålet om NORFUNDs eierandel i fondsforvaltningsselskapet Aureos Capital og investeringsselskapet Statkraft NORFUND Power Invest AS ble drøftet av Stortinget på grunnlag av Riksrevisjonens merknader i Dokument nr. 3:2 (2003-2004), jf. Innst. S. nr. 135 (2003-2004). Som omtalt i St.prp. nr. 1 (2004-2005) har Regjeringen i lys av dette vært innstilt på å foreta en presisering i NORFUNDs instruks. Etter en grundig vurdering har man imidlertid konkludert med at det skal legges frem forslag om endring i Lov nr. 26 av 9. mai 1997 om Statens investeringsfond for næringsvirksomhet i utviklingsland (NORFUND-loven), slik at den eksplisitt hjemler dagens praksis.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

3.18.3 Oppfølging av Stortingets behandling av St.meld. nr. 35 (2003-2004) Felles kamp mot fattigdom, jf. Innst. S. nr. 93 (2004-2005)

Sammendrag

Stortinget ga 18. januar 2005 sin tilslutning til hovedprinsippene i Regjeringens utviklingspolitikk, jf. St.meld. nr. 35 (2003-2004) Felles kamp mot fattigdom og Innst. S. nr. 93 (2004-2005). Det vises til proposisjonen for redegjørelse for saker som Stortinget fattet særskilte vedtak om, jf. vedtak 217 og 218 i ovennevnte innstilling. Regjeringen tar sikte på å redegjøre for øvrige forhold påpekt av Stortinget i statsbudsjettet for 2006.

Komiteens merknader

Komiteen tar redegjørelsen til orientering, og tar til etterretning at øvrige forhold Stortinget påpeker i Innst. S. nr. 93 (2004-2005) vil bli redegjort for i statsbudsjettet for 2006.

3.18.4 Anmodning om unntak fra Bestemmelser om økonomistyring i staten

Sammendrag

I henhold til Bestemmelser om økonomistyring i staten av 1. januar 2004 skal tilskuddsbeløp utbetales etter hvert som mottaker har behov for å dekke de aktuelle utgiftene. Dette punktet i ovennevnte regelverk er basert på et stortingsvedtak av 8. november 1984. For enkelte ordninger under Utenriksdepartementets budsjett er det behov for unntak fra dette punktet. Dette gjelder følgende ordninger:

Pliktige bidrag til internasjonale organisasjoner som Norge er medlem av

Over Utenriksdepartementets budsjett betales medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til blant annet FN, NATO og andre internasjonale organisasjoner. I forbindelse med harmoniseringsarbeidet som foregår internasjonalt er det viktig at slike utbetalinger tilpasses den enkelte organisasjons regelverk. Dette gjøres som ledd i bestrebelsene for å redusere administrative kostnader for den enkelte organisasjon.

Samfinansiering med andre givere

Innenfor utviklingssamarbeidet inngås det blant annet avtaler med andre givere om samfinansiering hvor det på grunn av giverkoordinering og harmoniseringshensyn kun vil være mulig å foreta én utbetaling i løpet av året. Norge vil imidlertid i forhandlingene om slike felles forvaltningsmekanismer forsøke å få til avtaler som innebærer at tilskuddet utbetales i terminer, det vil si at utgangspunktet vil være å følge Bestemmelser om økonomistyring i staten.

Et eventuelt unntak vil kunne benyttes der Norge ikke får gjennomslag i giverfellesskapet for utbetaling i terminer. I slike tilfeller er det viktig at Norge kan følge andre givere og ikke krever egne rutiner som gir en uheldig signaleffekt, skaper forsinkelser og er med på å øke mottakers administrasjonskostnader. I slike større samfinansieringstiltak vil giverne sette krav til forvaltningen og bruken av midlene.

En viktig begrunnelse for samtlige forslag om unntak er behovet for oppfølging av harmoniseringsarbeidet og giverkoordineringen som foregår internasjonalt og som Norge er en pådriver for. Regjeringen anmoder Stortinget om fritak fra stortingsvedtak av 8. november 1984 for de ovennevnte forholdene, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak X under kapittel 21 Komiteens tilråding.