Det vises til St.meld. nr. 12 (2003-2004) Om
modernisering av Statens lånekasse for utdanning. Det vises også til
St.prp. nr. 63 (2003-2004) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2004. Stortinget har tidligere
sluttet seg til Regjeringens forslag om at kreditoroppgaver knyttet
til innkreving av misligholdte studielån skal overføres
til Statens innkrevingssentral, jf. Innst. S. nr. 250 (2003-2004).
Omleggingen skal skje gradvis over flere år, med sikte
på å gjennomføre første fase
innen utgangen av 2005. Når Lånekassens IKT- og
organisasjonsutviklingsprosjekt er gjennomført,
skal overføring av de resterende oppgavene prioriteres.
Den planlagte oppgaveoverføringen til
Statens innkrevingssentral har medført behov for endringer
i lov om utdanningsstøtte. I Ot.prp. nr. 48 (2004-2005)
Om lov om utdanningsstøtte foreslås det å lovfeste
at Statens innkrevingssentral kan forvalte deler av regelverket
om tilbakebetaling etter denne lov med forskrifter. For saker Statens
innkrevingssentral behandler etter denne lov, har Utdannings- og
forskningsdepartementet instruksjonsmyndighet. Vedtak fattet av
Statens innkrevingssentral etter lov om utdanningsstøtte
med forskrifter skal kunne påklages til Lånekassens klagenemnd.
Stortinget har sluttet seg til Regjeringens forslag, jf. Innst.
O. nr. 75 (2004-2005).
Nærmere presisering av Statens innkrevingssentrals behandlingshjemler
vil bli gitt i nye forskrifter til den nye utdanningsstøtteloven.
Disse forskriftene er i dag under utarbeidelse, og både
Lånekassen og Statens innkrevingssentral deltar i dette
arbeidet. I perioden frem til ny lov trer i kraft legges det opp
til en overgangsordning der Statens innkrevingssentrals behandlingshjemler
vil bli avledet av Lånekassens hjemmel i nåværende utdanningsstøttelov.
Det vil også bli utarbeidet en samarbeidsavtale som skal
regulere oppgavefordeling og ansvarsforhold mellom de to virksomhetene.
Det legges opp til at første fase i
oppgaveoverføringen skal starte opp innen utgangen av 2005.
Gjennomføringen av omstillingen vil skje i henhold til
gjeldende lov- og avtaleverk for personalforvaltning i staten.
Første fase av omleggingen vil fra
2007 gi en årlig innsparing for staten på om lag
2 mill. kroner. Når resterende oppgaver er overført,
anslagsvis i 2009, vil den årlige innsparingen øke
med ytterligere 4 mill. kroner til om lag 6,5 mill. kroner.
Det er nødvendig med en særskilt
finansiering av engangs omstillingskostnader i de to virksomhetene, samt
mellomfinansiering som følge av at det vil påløpe driftskostnader
hos Statens innkrevingssentral før innsparinger kan realiseres
hos Lånekassen. På denne bakgrunn foreslås
det en tilleggsbevilgning til dekning av omstillings- og driftskostnader.
Det foreslås at kap. 2410 post 1 økes med 5,5
mill. kroner og at kap. 1634 post 1 økes med 9,4 mill kroner,
jf. omtale under kap. 1634 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Antallet støttemottakere i høyere
utdanning har økt i forhold til anslaget som lå til
grunn for saldert budsjett 2005. Det foreslås derfor å øke
bevilgningen på posten med 211,0 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til at størrelsen på stipendene ikke
er justert på flere år i tråd med prisstigningen. Disse
medlemmer mener slike støtteordninger bør indeksreguleres årlig
for å hindre at økonomisk svake grupper som studenter
sakker ytterligere akterut i forhold til befolkningen for øvrig.
Disse medlemmer foreslår
derfor å prisjustere stipendene for studenter innen høyere
utdanning for skoleåret 2005-2006.
Disse medlemmer foreslår
derfor å øke bevilgningen på kap. 2410
post 50 med 43 mill. kroner utover vedtatt budsjett for 2005.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning (jf. kap. 5310) | |
| 50 | Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 254 024 000 |
| | fra kr 4 166 750 000 til
kr 4 420 774 000" | |
Likningskontrollen har hatt større
effekt på posten enn anslaget som lå til grunn
for saldert budsjett. Det foreslås derfor å redusere
bevilgningen på posten med 122,8 mill. kroner.
I tråd med intensjonen i St.meld. nr.
30 (2003-2004) Kultur for læring om at deler av videregående
opplæring skal tas i utlandet, foreslås det å utvide
ordningen med utveksling av elevgrupper med en elevgruppe fra Nord-
og Sør-Trøndelag som skal reise til Storbritannia.
Det foreslås derfor å øke kap. 2410 post
70 med 180 000 kroner og post 71 med 40 000 kroner til dette formålet
i 2005. Samlet foreslås posten dermed redusert med 122,6
mill. kroner.
Komiteens flertall�
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til at Senterpartiet i flere budsjettbehandlinger
har tatt til orde for innføring av et generelt læremiddelstipend
for elever i videregående opplæring slik at videregående
skole blir gratis for alle. Disse medlemmer viser
til at selv om videregående opplæring ikke er
obligatorisk, så er det en del av grunnopplæringen
som i dag i praksis omfatter i hovedsak alle unge mellom 16 og 19 år,
i tillegg til voksne som omfattes av retten til opplæring. Disse
medlemmer mener lik rett til utdanning er et bærende prinsipp
som må gjøre reelt gjennom å arbeide
for en gratis videregående skole for alle.
Disse medlemmer viser til at
selv om selve undervisningen er gratis, så påbeløper
det til dels store utgifter til bøker og annet læremateriell
for elever i videregående opplæring. Utgiftene
kan variere stort mellom studieretningene og mellom skoler, i størrelsesorden
mellom 3 000 og 10 000 kroner. Disse medlemmer har
også merket seg at fylkeskommunene har ulik praksis når
det gjelder å kreve at elever selv dekker læremateriell. Disse
medlemmer er bekymret for at en stadig vanskeligere fylkeskommunal økonomi
tvinger skoleeierne til å lempe flere utgifter over på elevene
ved blant annet å pålegge elever å kjøpe
egne kniver, kokkeklær, matvarer til bruk i undervisningen,
verneutstyr, - klær og utstyr.
Disse medlemmer viser til at
det eksisterende behovsprøvde læremiddelstipendet
kun omfatter en liten gruppe elver, mens de fleste er avhengig at
foreldrene dekker utgiftene, eller at de selv må arbeide
ved siden av skolen. Disse medlemmer mener det er uheldig
dersom elever må arbeide utover det å tjene lommepenger
for å klare utgiftene til skolegang og er bekymret for
at dette vil føre til et dårligere læringsutbytte.
Disse medlemmer mener at, i tillegg
til det behovsprøvde læremiddelstipendet, det
bør innføres et generelt læremiddelstipend
som dekker utgiftene til bøker og annet læremateriell.
Størrelsen på stipendet bør differensieres
mellom studieretningene.
Som et første skritt på veien
til gratis videregående opplæring for alle foreslår
derfor disse medlemmer å innføre
et generelt læremiddelstipend der hver elev i videregående
opplæring gis 2 000 kroner skoleåret 2005-2006,
ved å bevilge 122,5 mill. kroner til formålet
over kap. 2410 post 70.
Disse medlemmer viser til at
stipendene ikke er justert i tråd med prisstigningen på flere år. Disse medlemmer mener
slike støtteordninger bør indeksreguleres årlig
for å hindre at økonomisk svake grupper som elever
i videregående opplæring sakker ytterligere akterut
i forhold til befolkningen for øvrig.
Disse medlemmer foreslår
derfor å prisjustere stipendene i videregående
opplæring med for skoleåret 2005-2006, en økning
på til sammen 26 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår
derfor en samlet økning på kap. 2410, post 70
på 148,5 mill. kroner utover vedtatt budsjett for 2005.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning (jf. kap. 5310) | |
| 70 | Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 25 880 000 |
| | fra kr 2 447 760 000 til
kr 2 473 640 000" | |
Utbetalingen av skolepengestøtte og
reisestipend er lavere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås
på bakgrunn av dette å redusere bevilgningen med
15,4 mill. kroner.
Det er etablert en forbedret reisestipendordning
for reiser i Norge for studenter fra utviklingsland og land fra
Sentral- og Øst-Europa og Sentral-Asia (kvoteordningen).
Det foreslås derfor å øke posten med
om lag 0,3 mill. kroner til dette formålet i 2005. Det
foreslås også å øke bevilgningen
på posten knyttet til utveksling i videregående
opplæring, jf. omtale under kap. 2410 post 70. Samlet foreslås
posten redusert med om lag 15 mill. kroner.
Komiteens flertall�
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at det fra og med undervisningsåret
2005-2006 ikke lenger vil bli gitt støtte til det første året
av utdanning på bachelornivå i enkelte land i
Asia, Sør-Amerika og Afrika. Begrunnelsen er at NOKUT har
vurdert at første året i graden i disse landene
ikke er på nivå med norsk høyere utdanning. Disse
medlemmer mener at det bør gis støtte
til første året ettersom det inngår som
en del av en grad som, samlet sett, er vurdert å være
på nivå med norsk høyere utdanning.
Disse medlemmer vil påpeke
at studier i disse landene vil gi norske studenter verdifull kompetanse som
vil være viktig for Norges muligheter innen handel og verdiskapning. Disse
medlemmer viser til at Stortinget har poengtert viktigheten
ved geografisk spredning av studenter. En slik omlegging vil i praksis begrense
norske studenters muligheter til å kunne studere i en rekke
land. Stortinget har også uttrykt ønske om at
flere studenter skal få muligheten til å studere
i ikke-engelskspråklige land.
Disse medlemmer går
på denne bakgrunn i mot omleggingen og foreslår
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen videreføre
skolepengestøtten slik at det fortsatt gis støtte
til norske studenter til første året i en bachelorgrad
i de landene som er foreslått kuttet fra skoleåret
2005-2006 der graden samlet sett kvalifiserer til støtte."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at flertallet, bestående av regjeringspartiene og Fremskrittspartiet,
vedtok å redusere reisestipendordningen for studenter i
Norge og Norden for inneværende budsjettår. Dette
medlem vil påpeke at slik ordningen er nå,
vil den relativt høye egenandelen ramme alle norske utenlandsstudenter
med hjemsted utenfor det sentrale østlandsområder.
Særlig hardt rammes studenter fra Nord-Norge og deler av
Vestlandet som også har store reisekostnader innad i Norge,
samt de som har valgt studier i andre nordiske land. Dette medlem synes
det er et paradoks at alle reiser fra Oslo til resten av verden
(utenom Norden) dekkes av reisestipendet, mens reiser innad i Norge
må dekkes av studentenes egne lommer. Dette medlem frykter
at det gode nordiske samarbeidet vil tape terreng i forhold til
blant annet engelskspråklige land ved en slik reduksjon
av reisestipendet. I tillegg vil det hindre et felles politisk mål
i Norge om at minst 50 pst. av alle norske studenter skal ta hele
eller deler av sin utdanning i utlandet.
Dette medlem foreslår
derfor å gjeninnføre reisestipend i Norge og Norden
for studentene på høyere utdanning slik ordningen
var før reduksjonen i årets budsjett.
Dette medlem foreslår
derfor å øke bevilgningen på kap. 2410
post 71 med 27 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning (jf. kap. 5310) | |
| 71 | Andre stipend, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 11 948 000 |
| | fra kr 615 000 000 til
kr 626 948 000" | |
Det foreslås å redusere bevilgningen
på posten med 125,2 mill. kroner. Reduksjonen skyldes endrede
renteforutsetninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre ber Regjeringen
i forbindelse med budsjettet for 2006 vurdere en ordning der studenter
ved norske private høyskoler kan få ta opp ekstra
lån til dekning av skolepenger.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til partiets prioriteringer og forslag under kap. 2410 post 50,
70 og 71 og foreslår som en følge av disse justeringene å øke
bevilgningen på kap. 2410 post 72 med 1 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | | Statens lånekasse
for utdanning (jf. kap. 5310) | |
| 72 | Rentestønad, overslagsbevilgning, nedsettes med | 124 200 000 |
| | fra kr 953 200 000 til
kr 829 000 000" | |
Det foreslås å øke
bevilgningen på posten med 35,5 mill. kroner på grunn
av økt antall støttemottakere.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.