Komiteen er kjent
med at Regjeringen arbeider for å finne en løsning
for skoletilbudet i de frittstående helseinstitusjonene.
Om nødvendig kan dette på kort sikt gjøres
innenfor gitte bevilgninger til rusomsorgen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at det er ca. 40 private rusbehandlingsinstitusjoner
og at flertallet har ulike former for opplæring knyttet
til institusjonsoppholdet der innhold, omfang og organisering av
opplæringen varierer. Opplæringen er vesentlig
for at brukerne skal kunne rehabiliteres til å kunne nyttiggjøre
seg vider skolegang eller andre tiltak gjennom Aetat.
Flere institusjoner sliter økonomisk
og må stenges, hvis de ikke får økonomiske
midler. Ansvaret for opplæring av pasienter i private helseinstitusjoner
er plassert på pasientenes bostedskommuner når
det gjelder grunnskoleopplæring, og på pasientenes
bostedsfylkeskommuner når det gjelder videregående
opplæring og eventuelt i Aetat for andre. I praksis faller
slike institusjoner mellom mange offentlige stoler, enten det er
ulike sentrale, regionale, lokale nivåer eller det er ulike
lovverk, sektorer, departementer osv. Det har det vist seg å være
så vanskelig å kreve inn penger fra de som er
ansvarlig at finansieringen nå mangler og tidsbrukene på dette
er helt urimelig.
Det er viktig å finne fremtidige løsninger
på finansieringen som er tilpasset skoledriften ved alle
institusjonene, og de ulike variasjonene av opplæring som
vi vet finnes blant disse. Ikke minst blir det viktig at finansieringsordningen
kan fungere over tid og sikre stabilitet og kvalitet i opplæringene.
Utdannings- og forskningsminister Clemet varslet
i Stortingets spørretime onsdag 11. mai 2005 at det er satt
i gang et arbeid for å vurdere om dagens lovgivning og
finansieringsordning for opplæring av pasienter ved de
private helseinstitusjonene er hensiktsmessig. Flertallet støtter
at dette må gjøres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til at er situasjonen er så akutt for noen institusjoner
at det krever at Regjeringen sikrer opplæringstilbudet
inntil nytt og stabilt finansieringssystem er på plass.
I utgangspunktet vil dette ikke medføre kostnader fordi
pengene kan kreves tilbake fra de kommuner/fylkeskommuner
som ikke har betalt for opplæringen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen sikre at opplæringstilbudet knyttet til
de private behandlingsinstitusjonene innen den private rusomsorgen
opprettholdes på minst samme nivå som for 2004,
inntil et nytt og stabilt finansieringssystem er på plass.
2. Stortinget ber Regjeringen i budsjett
for 2006 å legge fram et nytt finansieringssystem som sikrer kvalitet,
kontinuitet og stabilitet i opplæringstilbudet knyttet
til private rusbehandlingsinstitusjoner."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet vil peke på at det
er vertskommuner/fylkeskommuner som har påtatt
seg utgifter knyttet til skoledriften i 2005 for å unngå nedleggelser
av de private rusinstitusjoner, utgifter de ikke er forpliktet til å betale.
Disse medlemmer vil hevde at
der et rimelig at slike utgifter blir refundert, og fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at vertskommuner, fylkeskommuner eller institusjoner som har
påtatt seg utgifter til skoledriften i 2005 for å unngå nedleggelser,
men som de ikke er forplikte til å betale, får
sine utgifter refundert fra staten."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet har merket seg at det fra skoleåret
2005/2006 ikke lenger bevilges støtte til førsteårsstudie
i enkelte land som krever et oppstartsår innenfor eget
nasjonalt system for høyere utdanning for norske studenter. Disse
medlemmer har videre merket seg at det synes å ha
medført en reduksjon i søkningen, spesielt til
USA. Disse medlemmer mener en slik endring hindrer
fremfor å oppmuntre til studier i utlandet, og spesielt
i land vi ønsker å utveksle studenter med.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse
med statsbudsjettet for 2006 gjeninnføre en ordning med
at slike førsteår også godkjennes av
norske myndigheter som grunnlag for stipend og lån."
Komiteens medlem fra Kystpartiet håper Regjeringen
vil komme oss i møte ved at skolens kristendomsparagraf
blir opprettholdt.
Dette medlem vil påpeke
at Kystpartiet er et kristent og verdikonservativ sentrumsparti,
som har som målsetting også å bevare
og utvikle den kristne og medmenneskelige norske kulturen.
Dette medlem mener den kristne
kulturen blir truet av stadig flere og stadig sterkere krefter,
både av søppel-TV, anti-kristelige dagsaviser,
andre religioner og av en generell avkristningen i samfunnet.
Dette medlem mener likevel at
Norge må ha den kristne kulturarven som fundament for sin
statsdannelse, og at det også må være
verdiplattformen i den norske skolen.
Dette medlem er av den oppfatning
at barn med annen trosopplæring og annet kulturgrunnlag
bør få undervisning i dette, finansiert av de
forskjellige tros- og verdisamfunn.
Dette medlem synes det er skremmende
at Senterpartiet, Høyre, Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti vil arbeide for å fjerne den kristne norske
kulturplattformen.
Dette medlem ser også med
bekymring at noen av Kirkens menn i en naiv modernistisk strategi
vil oppgi kristendommen som den sentrale verdiforankringen i skoleverket.
Dette medlemhåper
at Kristelig Folkeparti vil velge side, og ta beslutninger i samsvar
med Kystpartiets syn i denne saken.
Dette medlem mener de kristne
norske verdiene er altfor viktige, både i en historisk
og i en fremtidig samfunnsutvikling til at vi kan la Senterpartiet,
Høyre, Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti arbeide aktivt
for å fjerne den kristne norske kulturen, som kan ende
med at kristendommen fjernes fra den norske skolen, og dåp,
konfirmasjon og bryllup fjernes fra Den norske kirken.