Regjeringen gikk i St.meld. nr. 48 (2002-2003)
Kulturpolitikk fram mot 2014 inn for å innføre
en selektiv innkjøpsordning for sakprosa. En innkjøpsordning
for allmenn sakprosa med 50 titler hvert år i 1000 eksemplarer
vil stimulere til økt tilvekst av sakprosa slik de eksisterende
innkjøpsordningene har gjort for skjønnlitteraturen.
Innkjøp av sakprosa er viktig språkpolitisk,
litteraturpolitisk og kulturpolitisk. Å stimulere produksjon
av fagtekster på norsk vil redusere lekkasjen av fagspråk til
engelsk. Innkjøpsordning for sakprosa er et målrettet tiltak
for å styrke norsk språk på et av de
mest utsatte språkområdene. Profilerte aktører
på litteraturfeltet har arbeidet for ordningen over flere år.
Det er viktig å kunne få etablert en slik innkjøpsordning
allerede i 2005. Det foreslås bevilget 7,0 mill. kroner
til dette formålet i 2005.
I St.meld. nr. 48 (2002-2003) Kulturpolitikk
fram mot 2014 er det gitt en nærmere omtale av behovet
for å opprette en egen tilskuddsordning for kirkemusikk gjennom
Norsk kulturråd. Rammevilkårene for norsk kirkemusikk
er lite tilfredsstillende samtidig som den kirkemusikalske virksomheten
i norske menigheter representerer et viktig potensial i norsk kulturliv.
Det legges opp til en ordning der det ikke gis støtte til enkeltprosjekter,
men til program som går over flere år. Stortinget
har sluttet seg til dette, jf. Innst. S. nr. 155 (2003-2004). Regjeringen
mener det er behov for å bevilge midler i 2005 slik at
det kan etableres en tilskuddsordning for kirkemusikk allerede i
inneværende år. Det foreslås bevilget
3,0 mill. kroner til dette formålet i 2005.
På ovennevnte bakgrunn foreslås
det at bevilgningen i 2005 under kap. 320 post 50 Norsk kulturfond, økes med
til sammen 10,0 mill. kroner til etablering av innkjøpsordning
for sakprosa og tilskuddsordning for kirkemusikk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer for Sosialistisk Venstreparti merker
seg at kulturministeren prioriterer kirkemusikken, statsstipendier
til kirkerelatert arbeid og misjonshøgskolens arkiv i bevilgningene
til Norsk kulturfond. Disse medlemmer mener dette er
sider av kulturlivet som har tilstrekkelige økonomiske
rammer, og ønsker å benytte de ekstra midlene på kulturbudsjettet
til andre formål.
Med bakgrunn i dette fremmer derfor disse
medlemmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 50 | Norsk kulturfond, forhøyes
med | 7 000 000 |
| | fra kr 254 218 000 til
kr 261 218 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til den store interessen for ulike kulturfestivaler
rundt om i landet. Festivalene representerer et mangfold av kunstneriske
og kulturelle uttrykk og utløser et stort folkelig engasjement.
I tillegg til positive opplevelser for deltagere, frivillige og besøkende,
bidrar festivalene til positive ringvirkninger for det lokale næringslivet.
Festivalene er gode eksempler på resultatet av samspill
mellom frivillige organisasjoner og kultur- og næringslivet. Disse medlemmer ønsker å støtte
oppunder dette store engasjementet og foreslår å øke
bevilgningen til festivalstøtte med 5 mill. kroner for å kunne
imøtekomme flere søknader.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 50 | Norsk kulturfond, forhøyes
med | 15 000 000 |
| | fra kr 254 218 000 til
kr 269 218 000" | |
I forbindelse med Stortingets behandling av
St.meld. nr. 11 (2004-2005) Om Sametingets virksomhet i 2003, ba
et flertall av kommunalkomiteens medlemmer Regjeringen legge til
rette for finansiering av en ny sørsamisk bokbuss.
Nordland fylkeskommune fikk i 2003 midler fra ABM-utvikling
til innkjøp av ny bokbuss for det sørsamiske området,
under forutsetning av at fylkeskommunen selv kunne skaffe den resterende
delen av kjøpesummen innen utgangen av 2005. Fylkeskommunen har
imidlertid ikke klart å skaffe til veie det aktuelle beløpet.
Regjeringen mener det nå er nødvendig å få på plass
finansieringen av en ny sørsamisk bokbuss.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen i 2005 under kap. 320 post 53 Samiske kulturformål økes
med 2,0 mill. kroner til ovennevnte formål.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Etter komiteens flertall,medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Venstre sin oppfatning, vil MELA-festivalen bidra til å øke
innvandreres og minoritetenes tilknytning til kulturlivet i samspill
med majoritetssamfunnet. Stiftelsen Horisont benytter offentlige arena
som møteplasser mellom majoritets- og minoritetsbefolkningen.
MELA-festivalen har siden 2001 bevist i praksis hvordan dette lar
seg gjøre. Det er verdt å merke seg at nærmere
60 pst. av 70 000 publikum i 2004 var kvinner og familier. Omlag
en tredel er etnisk nordmenn. Flertallet mener derfor
at Regjeringen i samarbeid med Oslo kommune bør vurdere
hvordan MELA-festivalen som drives av Stiftelsen Horisont kan sikres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er bekymret for
at et av Norges mest spennende kulturtilbud står i fare
for å måtte legges ned. Stiftelsen Horisont jobber
i møtet mellom minoritets- og majoritetskulturen i Norge,
og har hatt stor suksess med det årlige arrangementet "Mela". Disse
medlemmer viser til at et flertall bestående av
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet sto sammen om følgende merknad i Budsjett-innst.
nr. 5 (2004-2005):
"Flertallet vil understreke betydningen av frivillige organisasjoners
innsats i integreringsarbeidet. Flertallet vil peke på Mela-festivalen,
Vard-modellen og KIA som eksempler på tiltak som bør
sikres en bedre og mer forutsigbar økonomisk støtte."
Mela-festivalen bidrar etter disse medlemmers oppfatning
til å øke innvandreres og minoritetenes tilknytning
til kulturlivet i samspill med majoritetsamfunnet. Stiftelsen Horisont
benytter offentlige arena som møteplasser mellom majoritets-
og minoritetsbefolkningen. Mela-festivalen har siden 2001 bevist
i praksis hvordan dette lar seg gjøre. Det er verdt å merke
seg at nærmere 60 pst. av 70 000 publikum i 2004 var kvinner
og familier. Omlag en tredel er etnisk nordmenn.
Disse medlemmer ber Regjeringen
i forslag til statsbudsjett for 2006 sikre forutsigbar støtte
til stiftelsen MELA-festivalen som drives av Stiftelsen Horisont
gjennom en egen post på statsbudsjettet. Disse medlemmer ønsker
at det årlige arrangementet "Mela" kan gå som
planlagt også i 2005, og bevilger 1 mill. kroner til dette
formålet.
Disse medlemmer er videre opptatt
av at barn og unge skal få et positivt møte med
kulturen. I den sammenheng er Ungdommens kulturmønstring (UKM)
en viktig arena. Disse medlemmer ønsker at
UKM skal kunne videreutvikle sitt gode arbeid, og bevilger 0,5 mill.
kroner til dette formålet.
Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål: | |
| 74 | Tilskudd til tiltak under
Norsk kulturråd, kan overføres,
forhøyes med | 1 500 000 |
| | fra kr 117 843 000 til
kr 119 343 000" | |
Ansvaret for forberedelse og gjennomføring
av hundreårsmarkeringen 1905-2005 er tillagt selskapet
Hundreårsmarkeringen - Norge 2005 AS, et aksjeselskap heleid
av staten. Selskapet ble stiftet 3. februar 1998 og hadde de første årene
ansvaret for markeringen av et nytt årtusen.
Selskapets hovedinntektskilder når
det gjelder hundreårsmarkeringen, er statlige tilskudd,
sponsorinntekter og inntekter fra salg av minnemynter. I statsbudsjettet
for 2005 er det bevilget 35,0 mill. kroner til selskapet. Selskapet
v/daværende styre informerte Kultur- og kirkedepartementet
i møte 30. mars og ved brev av 7. april 2005 om at det
anslås et samlet underskudd ved prosjektslutt beregnet
til 26,9 mill. kroner. Dette ble i hovedsak forklart med reduserte
sponsor- og minnemyntinntekter.
Selskapet har inngått forpliktende
avtaler med et stort antall institusjoner m.m. om gjennomføringen
av arrangementer og tiltak.
Regjeringen legger vekt på at den nasjonale
markeringen av hundreårsminnet bør gjennomføres
som planlagt, og at den økonomiske situasjonen som selskapet
er kommet i, ikke skal få konsekvenser for avviklingen
av planlagte arrangementer og tiltak over hele landet.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen i 2005 under kap. 320 post 76 Hundreårsmarkeringen 1905-2005 økes
med 26,9 mill. kroner.
Det er valgt nytt styre i selskapet. Styret
gjennomgår selskapets virksomhet og har på foreløpig
grunnlag orientert departementet om at selskapets økonomiske
stilling kan være vanskeligere enn det som hittil er fremkommet.
Kultur- og kirkedepartementet vil komme tilbake til Stortinget når
det foreligger en nærmere avklaring av selskapets økonomiske
situasjon.
Departementet vil gi Stortinget en fullstendig
redegjørelse for selskapets økonomiforvaltning
når selskapets sluttregnskap foreligger.
Komiteen tar saken
til etterretning, og slutter seg til Regjeringens forslag.