5.3.1 Post 50 Norsk kulturfond

Sammendrag

Innkjøpsordning for sakprosa

Regjeringen gikk i St.meld. nr. 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram mot 2014 inn for å innføre en selektiv innkjøpsordning for sakprosa. En innkjøpsordning for allmenn sakprosa med 50 titler hvert år i 1000 eksemplarer vil stimulere til økt tilvekst av sakprosa slik de eksisterende innkjøpsordningene har gjort for skjønnlitteraturen.

Innkjøp av sakprosa er viktig språkpolitisk, litteraturpolitisk og kulturpolitisk. Å stimulere produksjon av fagtekster på norsk vil redusere lekkasjen av fagspråk til engelsk. Innkjøpsordning for sakprosa er et målrettet tiltak for å styrke norsk språk på et av de mest utsatte språkområdene. Profilerte aktører på litteraturfeltet har arbeidet for ordningen over flere år. Det er viktig å kunne få etablert en slik innkjøpsordning allerede i 2005. Det foreslås bevilget 7,0 mill. kroner til dette formålet i 2005.

Tilskuddsordning for kirkemusikk

I St.meld. nr. 48 (2002-2003) Kulturpolitikk fram mot 2014 er det gitt en nærmere omtale av behovet for å opprette en egen tilskuddsordning for kirkemusikk gjennom Norsk kulturråd. Rammevilkårene for norsk kirkemusikk er lite tilfredsstillende samtidig som den kirkemusikalske virksomheten i norske menigheter representerer et viktig potensial i norsk kulturliv. Det legges opp til en ordning der det ikke gis støtte til enkeltprosjekter, men til program som går over flere år. Stortinget har sluttet seg til dette, jf. Innst. S. nr. 155 (2003-2004). Regjeringen mener det er behov for å bevilge midler i 2005 slik at det kan etableres en tilskuddsordning for kirkemusikk allerede i inneværende år. Det foreslås bevilget 3,0 mill. kroner til dette formålet i 2005.

På ovennevnte bakgrunn foreslås det at bevilgningen i 2005 under kap. 320 post 50 Norsk kulturfond, økes med til sammen 10,0 mill. kroner til etablering av innkjøpsordning for sakprosa og tilskuddsordning for kirkemusikk.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer for Sosialistisk Venstreparti merker seg at kulturministeren prioriterer kirkemusikken, statsstipendier til kirkerelatert arbeid og misjonshøgskolens arkiv i bevilgningene til Norsk kulturfond. Disse medlemmer mener dette er sider av kulturlivet som har tilstrekkelige økonomiske rammer, og ønsker å benytte de ekstra midlene på kulturbudsjettet til andre formål.

Med bakgrunn i dette fremmer derfor disse medlemmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

320

Allmenne kulturformål

50

Norsk kulturfond, forhøyes med

7 000 000

fra kr 254 218 000 til kr 261 218 000"

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kystpartiet viser til den store interessen for ulike kulturfestivaler rundt om i landet. Festivalene representerer et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykk og utløser et stort folkelig engasjement. I tillegg til positive opplevelser for deltagere, frivillige og besøkende, bidrar festivalene til positive ringvirkninger for det lokale næringslivet. Festivalene er gode eksempler på resultatet av samspill mellom frivillige organisasjoner og kultur- og næringslivet. Disse medlemmer ønsker å støtte oppunder dette store engasjementet og foreslår å øke bevilgningen til festivalstøtte med 5 mill. kroner for å kunne imøtekomme flere søknader.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

320

Allmenne kulturformål

50

Norsk kulturfond, forhøyes med

15 000 000

fra kr 254 218 000 til kr 269 218 000"

5.3.2 Post 53 Samiske kulturformål

Sammendrag

I forbindelse med Stortingets behandling av St.meld. nr. 11 (2004-2005) Om Sametingets virksomhet i 2003, ba et flertall av kommunalkomiteens medlemmer Regjeringen legge til rette for finansiering av en ny sørsamisk bokbuss.

Nordland fylkeskommune fikk i 2003 midler fra ABM-utvikling til innkjøp av ny bokbuss for det sørsamiske området, under forutsetning av at fylkeskommunen selv kunne skaffe den resterende delen av kjøpesummen innen utgangen av 2005. Fylkeskommunen har imidlertid ikke klart å skaffe til veie det aktuelle beløpet. Regjeringen mener det nå er nødvendig å få på plass finansieringen av en ny sørsamisk bokbuss.

På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen i 2005 under kap. 320 post 53 Samiske kulturformål økes med 2,0 mill. kroner til ovennevnte formål.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

5.3.3 Post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres

Etter komiteens flertall,medlemmene fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre sin oppfatning, vil MELA-festivalen bidra til å øke innvandreres og minoritetenes tilknytning til kulturlivet i samspill med majoritetssamfunnet. Stiftelsen Horisont benytter offentlige arena som møteplasser mellom majoritets- og minoritetsbefolkningen. MELA-festivalen har siden 2001 bevist i praksis hvordan dette lar seg gjøre. Det er verdt å merke seg at nærmere 60 pst. av 70 000 publikum i 2004 var kvinner og familier. Omlag en tredel er etnisk nordmenn. Flertallet mener derfor at Regjeringen i samarbeid med Oslo kommune bør vurdere hvordan MELA-festivalen som drives av Stiftelsen Horisont kan sikres.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er bekymret for at et av Norges mest spennende kulturtilbud står i fare for å måtte legges ned. Stiftelsen Horisont jobber i møtet mellom minoritets- og majoritetskulturen i Norge, og har hatt stor suksess med det årlige arrangementet "Mela". Disse medlemmer viser til at et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet sto sammen om følgende merknad i Budsjett-innst. nr. 5 (2004-2005):

"Flertallet vil understreke betydningen av frivillige organisasjoners innsats i integreringsarbeidet. Flertallet vil peke på Mela-festivalen, Vard-modellen og KIA som eksempler på tiltak som bør sikres en bedre og mer forutsigbar økonomisk støtte."

Mela-festivalen bidrar etter disse medlemmers oppfatning til å øke innvandreres og minoritetenes tilknytning til kulturlivet i samspill med majoritetsamfunnet. Stiftelsen Horisont benytter offentlige arena som møteplasser mellom majoritets- og minoritetsbefolkningen. Mela-festivalen har siden 2001 bevist i praksis hvordan dette lar seg gjøre. Det er verdt å merke seg at nærmere 60 pst. av 70 000 publikum i 2004 var kvinner og familier. Omlag en tredel er etnisk nordmenn.

Disse medlemmer ber Regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2006 sikre forutsigbar støtte til stiftelsen MELA-festivalen som drives av Stiftelsen Horisont gjennom en egen post på statsbudsjettet. Disse medlemmer ønsker at det årlige arrangementet "Mela" kan gå som planlagt også i 2005, og bevilger 1 mill. kroner til dette formålet.

Disse medlemmer er videre opptatt av at barn og unge skal få et positivt møte med kulturen. I den sammenheng er Ungdommens kulturmønstring (UKM) en viktig arena. Disse medlemmer ønsker at UKM skal kunne videreutvikle sitt gode arbeid, og bevilger 0,5 mill. kroner til dette formålet.

Med bakgrunn i dette fremmer disse medlemmer derfor følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

320

Allmenne kulturformål:

74

Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd, kan overføres, forhøyes med

1 500 000

fra kr 117 843 000 til kr 119 343 000"

5.3.4 Post 76 Hundreårsmarkeringen 1905-2005

Sammendrag

Ansvaret for forberedelse og gjennomføring av hundreårsmarkeringen 1905-2005 er tillagt selskapet Hundreårsmarkeringen - Norge 2005 AS, et aksjeselskap heleid av staten. Selskapet ble stiftet 3. februar 1998 og hadde de første årene ansvaret for markeringen av et nytt årtusen.

Selskapets hovedinntektskilder når det gjelder hundreårsmarkeringen, er statlige tilskudd, sponsorinntekter og inntekter fra salg av minnemynter. I statsbudsjettet for 2005 er det bevilget 35,0 mill. kroner til selskapet. Selskapet v/daværende styre informerte Kultur- og kirkedepartementet i møte 30. mars og ved brev av 7. april 2005 om at det anslås et samlet underskudd ved prosjektslutt beregnet til 26,9 mill. kroner. Dette ble i hovedsak forklart med reduserte sponsor- og minnemyntinntekter.

Selskapet har inngått forpliktende avtaler med et stort antall institusjoner m.m. om gjennomføringen av arrangementer og tiltak.

Regjeringen legger vekt på at den nasjonale markeringen av hundreårsminnet bør gjennomføres som planlagt, og at den økonomiske situasjonen som selskapet er kommet i, ikke skal få konsekvenser for avviklingen av planlagte arrangementer og tiltak over hele landet.

På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen i 2005 under kap. 320 post 76 Hundreårsmarkeringen 1905-2005 økes med 26,9 mill. kroner.

Det er valgt nytt styre i selskapet. Styret gjennomgår selskapets virksomhet og har på foreløpig grunnlag orientert departementet om at selskapets økonomiske stilling kan være vanskeligere enn det som hittil er fremkommet. Kultur- og kirkedepartementet vil komme tilbake til Stortinget når det foreligger en nærmere avklaring av selskapets økonomiske situasjon.

Departementet vil gi Stortinget en fullstendig redegjørelse for selskapets økonomiforvaltning når selskapets sluttregnskap foreligger.

Komiteens merknader

Komiteen tar saken til etterretning, og slutter seg til Regjeringens forslag.