Det vises til proposisjonen for omtale av NOKAS-saken
i Stavanger.
I St.prp. nr. 37 (2004-2005), jf. Innst. S.
nr. 157 (2004-2005) ble det foreslått en tilleggsbevilgning
på 21,3 mill. kroner under kap. 440 post 1 til dekning
av merutgifter for politiet i tilknytning til flodbølgekatastrofen
i Sørøst-Asia.
Nye Kripos sitt arbeid med etterforskning og
identifisering av omkomne i Thailand har blitt mer omfattende enn
antatt i St.prp. nr. 37 (2004-2005).
Utgiftene til hjemtransport av omkomne og gjennomføring
av seremonier for mottak av kister med omkomne har også blitt
høyere enn antatt. De fleste av de totalt 84 savnede nordmennene
er nå funnet og identifisert.
På bakgrunn av dette foreslås
det å øke bevilgningen med 11 mill. kroner under
kap. 440 post 1. Det er fortsatt usikkert hvor lang tid etterforskning
og identifisering vil pågå. Det er usikkerhet
knyttet til anslaget og det tas derfor forbehold om å komme
tilbake til saken på egnet måte om nødvendig.
Det foreslås videre å styrke
bevilgningen under kap. 440 post 1 med 20 mill. kroner til tiltak
for å styrke politiets terrorberedskap. Bevilgningen skal
nyttes til ulike beredskapstiltak i politiet, samt supplering av utstyr.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 440 post 1 med 0,08 mill. kroner i forbindelse
med narkotikaprogram med domstolskontroll, jf. omtale under kap. 410
post 1, kap. 430 post 1 og kap. 726 post 61.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 440 post 1 med 2,2 mill. kroner mot en tilsvarende
reduksjon under kap. 441 post 1, som følge av overføring
av stillinger, jf. omtale under kap. 441 post 1.
Det er besluttet å overføre
enkelte opplæringsaktiviteter fra Politihøgskolen
avdeling Bodø til Politidirektoratet. Det foreslås
derfor å øke bevilgningen under kap. 440 post
1 med 4,4 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 442
post 1, jf. omtale under kap. 442 post 1.
Politidirektoratet har gjennom flere år
finansiert en statsadvokatstilling ved Oslo statsadvokatembeter
i forbindelse med spesialenheten Catch, som skal bekjempe bakmennene
i organiserte grupperinger, og Rådet for samordnet bekjempelse
av organisert kriminalitet (ROK). Det er naturlig at denne stillingen
inngår i det nye nasjonale statsadvokatembetet for særskilte saker,
som etableres i 2005. Justisdepartementet foreslår derfor å redusere
bevilgningen med 0,6 mill. kroner under kap. 440 post 1 mot en tilsvarende økning under
kap. 445 post 1, jf. omtale under kap. 445 post 1.
Oppdaterte prognoser viser at antall uttransporteringer
på utlendingsfeltet blir lavere enn det som ble lagt til
grunn i St.prp. nr. 1 (2004-2005), jf. nærmere omtale under
kap. 520 under Kommunal- og regionaldepartementet. Det foreslås å redusere
bevilgningen under kap. 440 post 1 med 18,3 mill. kroner. Reduksjonen skal
ikke ramme driften i politidistriktene.
Samlet forslag om tilleggsbevilgning for kap.
440 post 1 blir etter dette 81,88 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling
under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere
bevilgningen til Politiets terrorberedskap (sikkerhetstiltak i Regjeringen)
med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes
med | 71 880 000 |
| | fra kr 6 403 913 000 til
kr 6 475 793 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
foreslå at det opprettes to stillinger til i Økokrim
for å styrke innsatsen for økt avdekning av skatteunndragelse,
og foreslår å bevilge 1 mill. kroner til dette. Disse
medlemmer støtter regjeringspartienes og Fremskrittspartiets
forslag om å redusere bevilgningen til politiets terrorberedskap
med 10 mill. kroner over samme post.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes
med | 72 880 000 |
| | fra kr 6 403 913 000 til
kr 6 476 793 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet registrerer at Regjeringen
foreslår særskilt dekning av utgifter i forbindelse
med den såkalte NOKAS-saken. Dette ser disse medlemmer som
riktig og positivt. Det bør være regelen at slike
store ekstraordinære saker tilleggsbevilges særskilt
slik at det ikke går utover politiets øvrige arbeid. Disse
medlemmer vil derfor gå imot Regjeringens forslag.
Disse medlemmer registrerer at
det fortsatt er et stort behov for investeringer i politiet spesielt
når det gjelder bilparken. Disse medlemmer mener
slike nødvendige investeringer ikke må bli en
så stor byrde at det går utover politiets tjenestetilbud
overfor befolkningen. Dersom politiet får avgiftsfritak
på sine kjøretøy vil dette i reelt innebære
en vesentlig styrkning av politiet. Disse medlemmer finner
det dessuten prinsipielt og praktisk unaturlig at politiet som eneste "blålysetat"
ikke får avgiftfritak på sine tjenestebiler. Både
bårebiler og taxier har avgiftfritaksordninger i motsetning
til politiet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
ordning med avgiftsfritak på politiets tjenestekjøretøy.
Det gis fritak på alle politiets kjøretøy
innkjøpt med virkning fra 1. januar 2006."
Disse medlemmer har registrert
at ØKOKRIM har blitt ilagt en rekke nye oppgaver, samt
at de allerede har en del oppgaver og arbeidsfelt som har ekspandert
når det gjelder volum og omfang. Disse medlemmer ser
med bekymring på hvorvidt ØKOKRIM er i stand til å fylle
sine funksjoner, dersom Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2006 ikke følger opp med midler som står i
forhold til oppgavenes omfang. Disse medlemmer ber
derfor Regjeringen være spesielt bevisst på dette
i forbindelse med statsbudsjettet for 2006.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet registrerer at Regjeringen foreslår
en overføring av fire stillinger og lønnsmidler til
UP. Disse medlemmer mener en slik styrking av UP
ikke bør gjennomføres. Posten reduseres etter dette
med 2,2 mill. kroner.
Disse medlemmer registrerer at
man har overført en del opplæringsaktiviteter
fra Politihøgskolen i Bodø til Politidirektoratet,
og at man derfor foreslår å øke kap.
440 post 1 med 4,4 mill. kroner mot en reduksjon på kap.
442 post 1. Disse medlemmer støtter denne
styrkningen, men ønsker å tileggsbevilge dette særskilt
uten at det reduseres på kap. 442, og vil vise til at disse
medlemmer styrker dette kapittel tilsvarende 4,4 mill. kroner.
Disse medlemmer har registrert
at politiet oftere kommer i kontakt med mennesker i ubalanse som representerer
en fare for andre mennesker.
I enkelte tilfeller hvor det er legitimt med
væpning og hvor væpningsordre gis, er det dessverre
ofte psykisk syke eller sterkt rusede personer involvert. I slike
tilfeller er det uheldig om politiet havner i en situasjon, som på grunn
av egen eller andres sikkerhet, medfører at skudd må løsnes
for å nøytralisere personen. I slike tilfeller
vil det kunne være behov for alternativer som har umiddelbar
virkning og "stopping power" men som ikke får uheldige
eller fatale konsekvenser for gjerningsperson eller publikum. Disse
medlemmer ønsker derfor en forsøksordning
med ikkedødelige elektrosjokkvåpen. Det fines
en rekke slike elektrosjokkvåpen på markedet.
En del av disse er har en rekkevidde på opptil ti meter,
noe som tilsvarer den avstand pistoler erfaringsvis avfyres, på basert
på erfaringer fra blant annet USA. I USA har man videre
sett at skadefrekvensen for gjerningsmann og politi er mer enn halvert
der hvor elektrosjokkvåpen er tatt i bruk. Et slikt virkemiddel
for politiet vil derfor være viktig for å ivareta
politiets og andres sikkerhet. Disse medlemmer ønsker
i første omgang å bruke 200 000 kroner til en
forsøksordning med slike ikke-dødelige elektrosjokkvåpen.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 3 000 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende 84 880 000 kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes
med | 84 880 000 |
| | fra kr 6 403 913 000 til
kr 6 488 793 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet ser det som meget viktig at politiet settes
i stand til å bekjempe terror og organisert kriminalitet. Disse
medlemmer vil vise til Ot.prp. nr. 60 (2004-2005) hvor politiet
gis mulighet til å benytte nye metoder, og i en del tilfeller
i større grad kunne benytte seg av en del metoder de i
dag har. Disse medlemmer har registrert at politiet
i begrenset grad har benyttet en del metoder da disse har vist seg
svært kostnadskrevende. Disse medlemmer mener
det ikke vil være holdbart om man setter seg i en situasjon
hvor terror eller alvorlig kriminalitet skjer fordi politiet ikke
har hatt de nødvendige midler til å benytte seg
av de metoder de har tilgang på.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn foreslå en ytterligere styrkning på 5
000 000 kroner til terrorberedskap og bruk av nye politimetoder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter
seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartiviser til at færre drepte og
alvorlig skadde i vegtrafikken er et av hovedmålene i transportpolitikken.
Det var i 2004 registrert 12 121 personskader i veitrafikken, som
er en økning på 270 fra forgående år.
Av disse ble det drept 257 personer.
Disse medlemmer foreslår
at det bevilges 10 mill. kroner mer til trafikksikkerhetstiltak
enn det Regjeringen foreslår. Midlene skal kunne iverksettes raskt
i form av økte politikontroller og andre tiltak for å redusere
antall skadde og drepte i trafikken.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttesunder kap.
441 post 1, forhøyes med | 84 630 000 |
| | fra kr 6 403 913 000 til
kr 6 488 543 000" | |
Det foreslås å redusere bevilgningen
under kap 440 post 22 med 1 mill. kroner, jf. omtale under kap.
460 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.