6.8.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det vises til proposisjonen for omtale av NOKAS-saken i Stavanger.

I St.prp. nr. 37 (2004-2005), jf. Innst. S. nr. 157 (2004-2005) ble det foreslått en tilleggsbevilgning på 21,3 mill. kroner under kap. 440 post 1 til dekning av merutgifter for politiet i tilknytning til flodbølgekatastrofen i Sørøst-Asia.

Nye Kripos sitt arbeid med etterforskning og identifisering av omkomne i Thailand har blitt mer omfattende enn antatt i St.prp. nr. 37 (2004-2005).

Utgiftene til hjemtransport av omkomne og gjennomføring av seremonier for mottak av kister med omkomne har også blitt høyere enn antatt. De fleste av de totalt 84 savnede nordmennene er nå funnet og identifisert.

På bakgrunn av dette foreslås det å øke bevilgningen med 11 mill. kroner under kap. 440 post 1. Det er fortsatt usikkert hvor lang tid etterforskning og identifisering vil pågå. Det er usikkerhet knyttet til anslaget og det tas derfor forbehold om å komme tilbake til saken på egnet måte om nødvendig.

Det foreslås videre å styrke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 20 mill. kroner til tiltak for å styrke politiets terrorberedskap. Bevilgningen skal nyttes til ulike beredskapstiltak i politiet, samt supplering av utstyr.

Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 0,08 mill. kroner i forbindelse med narkotikaprogram med domstolskontroll, jf. omtale under kap. 410 post 1, kap. 430 post 1 og kap. 726 post 61.

Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 2,2 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 441 post 1, som følge av overføring av stillinger, jf. omtale under kap. 441 post 1.

Det er besluttet å overføre enkelte opplæringsaktiviteter fra Politihøgskolen avdeling Bodø til Politidirektoratet. Det foreslås derfor å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 4,4 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon under kap. 442 post 1, jf. omtale under kap. 442 post 1.

Politidirektoratet har gjennom flere år finansiert en statsadvokatstilling ved Oslo statsadvokatembeter i forbindelse med spesialenheten Catch, som skal bekjempe bakmennene i organiserte grupperinger, og Rådet for samordnet bekjempelse av organisert kriminalitet (ROK). Det er naturlig at denne stillingen inngår i det nye nasjonale statsadvokatembetet for særskilte saker, som etableres i 2005. Justisdepartementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 0,6 mill. kroner under kap. 440 post 1 mot en tilsvarende økning under kap. 445 post 1, jf. omtale under kap. 445 post 1.

Oppdaterte prognoser viser at antall uttransporteringer på utlendingsfeltet blir lavere enn det som ble lagt til grunn i St.prp. nr. 1 (2004-2005), jf. nærmere omtale under kap. 520 under Kommunal- og regionaldepartementet. Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 440 post 1 med 18,3 mill. kroner. Reduksjonen skal ikke ramme driften i politidistriktene.

Samlet forslag om tilleggsbevilgning for kap. 440 post 1 blir etter dette 81,88 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen til Politiets terrorberedskap (sikkerhetstiltak i Regjeringen) med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

71 880 000

fra kr 6 403 913 000 til kr 6 475 793 000"

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil foreslå at det opprettes to stillinger til i Økokrim for å styrke innsatsen for økt avdekning av skatteunndragelse, og foreslår å bevilge 1 mill. kroner til dette. Disse medlemmer støtter regjeringspartienes og Fremskrittspartiets forslag om å redusere bevilgningen til politiets terrorberedskap med 10 mill. kroner over samme post.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

72 880 000

fra kr 6 403 913 000 til kr 6 476 793 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet registrerer at Regjeringen foreslår særskilt dekning av utgifter i forbindelse med den såkalte NOKAS-saken. Dette ser disse medlemmer som riktig og positivt. Det bør være regelen at slike store ekstraordinære saker tilleggsbevilges særskilt slik at det ikke går utover politiets øvrige arbeid. Disse medlemmer vil derfor gå imot Regjeringens forslag.

Disse medlemmer registrerer at det fortsatt er et stort behov for investeringer i politiet spesielt når det gjelder bilparken. Disse medlemmer mener slike nødvendige investeringer ikke må bli en så stor byrde at det går utover politiets tjenestetilbud overfor befolkningen. Dersom politiet får avgiftsfritak på sine kjøretøy vil dette i reelt innebære en vesentlig styrkning av politiet. Disse medlemmer finner det dessuten prinsipielt og praktisk unaturlig at politiet som eneste "blålysetat" ikke får avgiftfritak på sine tjenestebiler. Både bårebiler og taxier har avgiftfritaksordninger i motsetning til politiet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen innføre ordning med avgiftsfritak på politiets tjenestekjøretøy. Det gis fritak på alle politiets kjøretøy innkjøpt med virkning fra 1. januar 2006."

Disse medlemmer har registrert at ØKOKRIM har blitt ilagt en rekke nye oppgaver, samt at de allerede har en del oppgaver og arbeidsfelt som har ekspandert når det gjelder volum og omfang. Disse medlemmer ser med bekymring på hvorvidt ØKOKRIM er i stand til å fylle sine funksjoner, dersom Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2006 ikke følger opp med midler som står i forhold til oppgavenes omfang. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen være spesielt bevisst på dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2006.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet registrerer at Regjeringen foreslår en overføring av fire stillinger og lønnsmidler til UP. Disse medlemmer mener en slik styrking av UP ikke bør gjennomføres. Posten reduseres etter dette med 2,2 mill. kroner.

Disse medlemmer registrerer at man har overført en del opplæringsaktiviteter fra Politihøgskolen i Bodø til Politidirektoratet, og at man derfor foreslår å øke kap. 440 post 1 med 4,4 mill. kroner mot en reduksjon på kap. 442 post 1. Disse medlemmer støtter denne styrkningen, men ønsker å tileggsbevilge dette særskilt uten at det reduseres på kap. 442, og vil vise til at disse medlemmer styrker dette kapittel tilsvarende 4,4 mill. kroner.

Disse medlemmer har registrert at politiet oftere kommer i kontakt med mennesker i ubalanse som representerer en fare for andre mennesker.

I enkelte tilfeller hvor det er legitimt med væpning og hvor væpningsordre gis, er det dessverre ofte psykisk syke eller sterkt rusede personer involvert. I slike tilfeller er det uheldig om politiet havner i en situasjon, som på grunn av egen eller andres sikkerhet, medfører at skudd må løsnes for å nøytralisere personen. I slike tilfeller vil det kunne være behov for alternativer som har umiddelbar virkning og "stopping power" men som ikke får uheldige eller fatale konsekvenser for gjerningsperson eller publikum. Disse medlemmer ønsker derfor en forsøksordning med ikkedødelige elektrosjokkvåpen. Det fines en rekke slike elektrosjokkvåpen på markedet. En del av disse er har en rekkevidde på opptil ti meter, noe som tilsvarer den avstand pistoler erfaringsvis avfyres, på basert på erfaringer fra blant annet USA. I USA har man videre sett at skadefrekvensen for gjerningsmann og politi er mer enn halvert der hvor elektrosjokkvåpen er tatt i bruk. Et slikt virkemiddel for politiet vil derfor være viktig for å ivareta politiets og andres sikkerhet. Disse medlemmer ønsker i første omgang å bruke 200 000 kroner til en forsøksordning med slike ikke-dødelige elektrosjokkvåpen.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 3 000 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 84 880 000 kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes med

84 880 000

fra kr 6 403 913 000 til kr 6 488 793 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet ser det som meget viktig at politiet settes i stand til å bekjempe terror og organisert kriminalitet. Disse medlemmer vil vise til Ot.prp. nr. 60 (2004-2005) hvor politiet gis mulighet til å benytte nye metoder, og i en del tilfeller i større grad kunne benytte seg av en del metoder de i dag har. Disse medlemmer har registrert at politiet i begrenset grad har benyttet en del metoder da disse har vist seg svært kostnadskrevende. Disse medlemmer mener det ikke vil være holdbart om man setter seg i en situasjon hvor terror eller alvorlig kriminalitet skjer fordi politiet ikke har hatt de nødvendige midler til å benytte seg av de metoder de har tilgang på.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn foreslå en ytterligere styrkning på 5 000 000 kroner til terrorberedskap og bruk av nye politimetoder.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartiviser til at færre drepte og alvorlig skadde i vegtrafikken er et av hovedmålene i transportpolitikken. Det var i 2004 registrert 12 121 personskader i veitrafikken, som er en økning på 270 fra forgående år. Av disse ble det drept 257 personer.

Disse medlemmer foreslår at det bevilges 10 mill. kroner mer til trafikksikkerhetstiltak enn det Regjeringen foreslår. Midlene skal kunne iverksettes raskt i form av økte politikontroller og andre tiltak for å redusere antall skadde og drepte i trafikken.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter, kan nyttesunder kap. 441 post 1, forhøyes med

84 630 000

fra kr 6 403 913 000 til kr 6 488 543 000"

6.8.2 Post 22 Søk etter omkomne på havet, i innsjøer og vassdrag

Sammendrag

Det foreslås å redusere bevilgningen under kap 440 post 22 med 1 mill. kroner, jf. omtale under kap. 460 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.