Det foreslås at bevilgningen på kap.
520 post 1 Driftsutgifter netto økes med 1,95 mill. kroner
i 2005. Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse for
bevilgningsbehovet på posten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imot opprettelsen av det foreslåtte Integrerings- og mangfoldighetsdirektoratet
og vil redusere posten med 2,55 mill. kroner på denne bakgrunn. Disse
medlemmer viser videre til Fremskrittspartiets merknad under
kap. 500 post 1.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 2 550 000 kroner i forhold til
Regjeringens forslag, tilsvarende 600 000 kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 3520) | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes
med | 600 000 |
| | fra kr 423 470 000 til
kr 422 870 000" | |
Bevilgningen på kap. 520 post 21 er
i saldert budsjett 2005 basert på et gjennomsnittlig belegg
i mottakene på 10 200 personer. Nye prognoser
tilsier nå et gjennomsnittlig belegg på 11 300
personer i 2005. Dette skyldes et høyere belegg i mottak
ved årsskiftet enn tidligere forutsatt, en nedjustering
av prognosen for antall personer som skal uttransporteres av politiet
og en nedjustering av prognosen for antall personer som blir bosatt
fra mottak. Oppjustering av prognosen for gjennomsnittlig belegg
innebærer et merbehov til drift av statlige mottak på 116
mill. kroner i 2005.
Regjeringen foreslår å opprette
et utreisesenter for personer uten lovlig opphold i Norge. Det vises
til proposisjonen for nærmere omtale av dette.
Utreisesenteret skal ha en nøktern
standard og kun inneholde tilbud om losji og enkel forpleining.
Det vil imidlertid stilles høye krav til brannsikring av
utreisesenteret og til døgnkontinuerlig bemanning, for å ivareta
sikkerheten til beboere, ansatte og lokalsamfunn. Bemanningen vil
derfor måtte være større i utreisesentre
enn i ordinære asylmottak. Driften skal være basert på kantinedrift.
Dette vil også medføre at utgiftene per plass
blir høyere enn i ordinære mottak. Det legges
i første omgang ikke opp til at beboerne skal pålegges meldeplikt,
men behovet for dette vil bli vurdert i samråd med Justisdepartementet.
Det anslås at utgiftene til opprettelse
og drift av utreisesenteret vil komme på ca. 4 mill. kroner
i 2005.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det at bevilgningen på kap. 520 post 21 økes med
til sammen 120 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling
under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere
bevilgningen med 80 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
jf. de endringer avtalen medfører under kap. 166, 167 og
3520.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Kystpartiet,fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 3520) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
statlige mottak, forhøyes med | 40 000 000 |
| | fra kr 1 138 770 000 til
kr 1 178 770 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet registrerer at gjennomsnittlig belegg på mottakene
ligger høyere enn det som ble forutsatt ved behandling
av budsjettet for 2005, og at dette gir merkostnader. Videre viser
Regjeringen til nye kostnader i forbindelse med opprettelsen av
et nytt Integrerings- og mangfoldighetsdirektorat. Disse medlemmer er
av den oppfatning at Regjeringen må ta ansvar for situasjonen
og at Regjeringen kan løse problemet innenfor de lagte
rammer. Disse medlemmer vil vise til forslag fra
Fremskrittspartiet om en strengere bruk av 48 timers regelen, raskere
behandling av søknader og en raskere retur av de som har
fått negative vedtak. På denne bakgrunn vil disse
medlemmer redusere posten med 120 mill. kroner.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter
seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til forslag og merknad under kapittel 7.4 om utvidet målgruppe
for integreringstilskuddet. Dette gjør at flere som i dag
sitter i asylmottak kan bosettes i kommunene raskere. Dette muliggjør
en reduksjon på kap. 520 post 21, driftsutgifter statlige
mottak på 33 mill. kroner.
Dette medlem viser videre til
budsjettavtale mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene som
baserer seg på lavere anslag på ankomne asylsøkere
og derigjennom reduserer posten med 80 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 3520) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
statlige mottak, forhøyes med | 7 000 000 |
| | fra kr 1 138 770 000 til
kr 1 145 770 000" | |
I saldert budsjett for 2005 er det bevilget
34 mill. kroner til å dekke UDIs utgifter til tolking og
oversettelse i forbindelse med asylsaksbehandlingen. Som en følge av
at prognosen for antall asylsøkere endres fra 10 000 til
8 000, foreslås det at bevilgningen på kap.
520 post 22 reduseres med 6 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling
under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere
bevilgningen med 6,7 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
jf. de endringer avtalen medfører under kap. 166, 167 og
3520.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, og Kystpartiet,
fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
520 | | Utlendingsdirektoratet
(jf. kap. 3520) | |
| 22 | Spesielle driftsutgifter,
tolk og oversettelse, nedsettes med | 12 700 000 |
| | fra kr 34 000 000 til kr
21 300 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær
tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse
medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært
til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag.