7.2.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås at bevilgningen på kap. 520 post 1 Driftsutgifter netto økes med 1,95 mill. kroner i 2005. Det vises til proposisjonen for nærmere redegjørelse for bevilgningsbehovet på posten.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er imot opprettelsen av det foreslåtte Integrerings- og mangfoldighetsdirektoratet og vil redusere posten med 2,55 mill. kroner på denne bakgrunn. Disse medlemmer viser videre til Fremskrittspartiets merknad under kap. 500 post 1.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 2 550 000 kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende 600 000 kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

1

Driftsutgifter, nedsettes med

600 000

fra kr 423 470 000 til kr 422 870 000"

7.2.2 Post 21 Spesielle driftsutgiter, statlige mottak

Sammendrag

Bevilgningen på kap. 520 post 21 er i saldert budsjett 2005 basert på et gjennomsnittlig belegg i mottakene på 10 200 personer. Nye prognoser tilsier nå et gjennomsnittlig belegg på 11 300 personer i 2005. Dette skyldes et høyere belegg i mottak ved årsskiftet enn tidligere forutsatt, en nedjustering av prognosen for antall personer som skal uttransporteres av politiet og en nedjustering av prognosen for antall personer som blir bosatt fra mottak. Oppjustering av prognosen for gjennomsnittlig belegg innebærer et merbehov til drift av statlige mottak på 116 mill. kroner i 2005.

Regjeringen foreslår å opprette et utreisesenter for personer uten lovlig opphold i Norge. Det vises til proposisjonen for nærmere omtale av dette.

Utreisesenteret skal ha en nøktern standard og kun inneholde tilbud om losji og enkel forpleining. Det vil imidlertid stilles høye krav til brannsikring av utreisesenteret og til døgnkontinuerlig bemanning, for å ivareta sikkerheten til beboere, ansatte og lokalsamfunn. Bemanningen vil derfor måtte være større i utreisesentre enn i ordinære asylmottak. Driften skal være basert på kantinedrift. Dette vil også medføre at utgiftene per plass blir høyere enn i ordinære mottak. Det legges i første omgang ikke opp til at beboerne skal pålegges meldeplikt, men behovet for dette vil bli vurdert i samråd med Justisdepartementet.

Det anslås at utgiftene til opprettelse og drift av utreisesenteret vil komme på ca. 4 mill. kroner i 2005.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås det at bevilgningen på kap. 520 post 21 økes med til sammen 120 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 80 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, jf. de endringer avtalen medfører under kap. 166, 167 og 3520.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet,fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, forhøyes med

40 000 000

fra kr 1 138 770 000 til kr 1 178 770 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet registrerer at gjennomsnittlig belegg på mottakene ligger høyere enn det som ble forutsatt ved behandling av budsjettet for 2005, og at dette gir merkostnader. Videre viser Regjeringen til nye kostnader i forbindelse med opprettelsen av et nytt Integrerings- og mangfoldighetsdirektorat. Disse medlemmer er av den oppfatning at Regjeringen må ta ansvar for situasjonen og at Regjeringen kan løse problemet innenfor de lagte rammer. Disse medlemmer vil vise til forslag fra Fremskrittspartiet om en strengere bruk av 48 timers regelen, raskere behandling av søknader og en raskere retur av de som har fått negative vedtak. På denne bakgrunn vil disse medlemmer redusere posten med 120 mill. kroner.

Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til forslag og merknad under kapittel 7.4 om utvidet målgruppe for integreringstilskuddet. Dette gjør at flere som i dag sitter i asylmottak kan bosettes i kommunene raskere. Dette muliggjør en reduksjon på kap. 520 post 21, driftsutgifter statlige mottak på 33 mill. kroner.

Dette medlem viser videre til budsjettavtale mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene som baserer seg på lavere anslag på ankomne asylsøkere og derigjennom reduserer posten med 80 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, forhøyes med

7 000 000

fra kr 1 138 770 000 til kr 1 145 770 000"

7.2.3 Post 22 Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse

Sammendrag

I saldert budsjett for 2005 er det bevilget 34 mill. kroner til å dekke UDIs utgifter til tolking og oversettelse i forbindelse med asylsaksbehandlingen. Som en følge av at prognosen for antall asylsøkere endres fra 10 000 til 8 000, foreslås det at bevilgningen på kap. 520 post 22 reduseres med 6 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 med Fremskrittspartiet, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 6,7 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, jf. de endringer avtalen medfører under kap. 166, 167 og 3520.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

520

Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)

22

Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse, nedsettes med

12 700 000

fra kr 34 000 000 til kr 21 300 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett 2005 mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor Fremskrittspartiet gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2005 med de endringer som følger av avtalen. Disse medlemmer slutter seg på denne bakgrunn subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre.

Komiteens medlemmer fra Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag.