Bevilgningen i 2005 er på 2 768,3 mill.
kroner. I tillegg er det overført 185,3 mill. kroner fra
2004, slik at disponibel bevilgning i 2005 er på 2 953,6
mill. kroner. Mindreforbruket i 2004 skyldtes at det ble utbetalt
integreringstilskudd for færre bosatte i 2004 enn forutsatt.
Bevilgningen i 2005 er basert på en
forutsetning om at 4 900 personer vil bli bosatt i kommunene i 2005.
I henhold til konklusjonen fra møtet i Nasjonalt bosettingsutvalg
14. februar 2005, legges det nå til grunn at til
sammen 5 300 personer vil bli bosatt i kommunene i 2005.
På bakgrunn av det betydelige overførte
beløpet fra 2004 og de nye bosettingsprognosene for 2005,
foreslås det at bevilgningen på kap. 521 post
60 settes ned med 73 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Innst. S. nr. 185 (2004-2005) der disse medlemmer fremmet
forslag om utvidelse av personkretsen som har rett til introduksjonsprogram
til også å gjelde personer som får familiegjenforening med
ektefelle som har fått opphold på humanitært grunnlag. Disse
medlemmer vil komme tilbake til utvidelsen i budsjettet
for 2006.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til alarmerende rapporter fra kommuner over hele landet som sier
nei til å ta imot flyktninger som har fått opphold
på humanitært grunnlag fordi det ikke lenger følger
integreringstilskudd med eventuelle familiegjenforente til disse.
Både av hensyn til bosettingsarbeidet, kommunenes evne
til å tilby god integrering til de familiegjenforente til
flyktninger og ikke minst av hensyn til de som flyktningfamilien
selv, er det av avgjørende betydning at det gis integreringstilskudd
for de som får familiegjenforening med flyktninger med
opphold på humanitært grunnlag. Disse medlemmer viser
til at stortingsflertallet ønsket å følge
utviklingen i forhold til bosetning nøye, noe som etter disse
medlemmers oppfatning burde tilsi at man gjeninnførte
integreringstilskudd for familiegjenforente til flyktninger med
opphold på humanitært grunnlag.
Disse medlemmer viser for øvrig
til respektive forslag og merknader i Innst. O. nr. 18 (2004-2005).
Disse medlemmer viser til at
finansieringsordningen av norskopplæringen for voksne innvandrere foreslås
endret av Regjeringen. Disse medlemmer vil peke på at
forslaget til ny ordning ikke har vært ute på høring
og at ny ordning virker å ha en rekke svakheter og utilsiktede
konsekvenser overfor kommunene.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med forslag til finansieringssystem for norskopplæring
av voksne innvandrere i statsbudsjettet for 2006 etter å ha gjennomført
høringsrunder med involverte parter."
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
521 | | Bosetting av flyktninger
og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | |
| 60 | Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med
| 29 000 000 |
| | fra kr 2 768 300 000 til
kr 2 739 300 000" | |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at Regjeringa med støtte frå Framstegspartiet frå 1. januar
2005 har fjerna integreringstilskotet ved familiesameining for asylsøkjarar
på humanitært grunnlag. Denne medlemen vil
peike på den vanskelege bakgrunnen mange av desse asylsøkjarane kjem
frå, og at integreringa for dei som kjem til landet gjennom
familiesameining difor kan bli særskilt vanskeleg og ressurskrevjande.
Integreringstilskotet er etter denne medlemen sitt
syn difor ekstra viktig når det gjeld denne gruppa. Denne
medlemen vil vidare peike på dei reaksjonane som
nå kjem frå mange kommunar som av økonomiske
grunnar no ser seg nøydde til å avvise
busetjing av einslege asylsøkjarar på humanitært
grunnlag nettopp fordi integreringstilskotet ved familiesameining
for desse er kutta. Denne medlemen er oppteken av å stimulere
til rask busetjing av flyktningar. Denne medlemen føreslår
difor å gjeninnføre integreringstilskot ved familiesameining
for asylsøkjarar på humanitært grunnlag
og går inn for å auke løyvingane på denne
posten med 45 mill. kroner utover Regjeringas sitt framlegg.
Denne medlemen fremjar følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
521 | | Bosetting av flyktninger
og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | |
| 60 | Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med
| 28 000 000 |
| | fra kr 2 768 300 000 til
kr 2 740 300 000" | |
Det vises til proposisjonen for omtale av tilskuddsordning
for opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
Bevilgningen til norskopplæring for
voksne innvandrere er 1 275 mill. kroner i 2005. På basis
av søknader fra kommunene og tilsagn til fylkesmennene,
anslås bevilgningsbehovet til 1 200 mill. kroner
i 2005, hvorav 1 150 mill. kroner er utgifter til dagens
tilskuddsordning og 50 mill. kroner til ny tilskuddsordning. Bevilgningen
foreslås derfor redusert med 75 mill. kroner i 2005.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at den nye tilskuddsordningen
ikke har vært på noen form for høring. Disse
medlemmer mener det er vanskelig å forutse alle
konsekvensene av den foreslåtte nye ordningen. Disse
medlemmer vil derfor gå imot at det innføres
en ny ordning nå og mener at Regjeringen må komme
tilbake til Stortinget med en eventuell endring av norskopplæringen,
etter at saken har vært på høring og
blant annet kommunene har fått uttalt seg.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at om lag 40 pst. av de som i dag søker om asyl og
får saken behandlet i Norge får innvilget opphold. Disse
medlemmer mener derfor at både integreringshensyn,
hensynet til flyktningenes barn og hensynet til behovet for aktivitetstilbud
på asylmottakene tilsier at alle asylsøkere som
ikke er i kategorien "antatt grunnløs asylsøknad"
eller omfattes av Dublin-forordningene og antas uttransportert for asylbehandling
i annet land, tilbys norskopplæring.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
521 | | Bosetting av flyktninger
og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | |
| 61 | Norskopplæring
for voksne innvandrere, nedsettes med | 25 000 000 |
| | fra kr 1 275 000 000 til
kr 1 250 000 000" | |
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til partiet sitt alternative statsbudsjett for 2005 der løyvinga
til norskopplæringa for vaksne innvandrarar ikkje vart
redusert.
Målet med bevilgningen på kap.
521 post 72 Tilbakevending for flyktninger er å motivere
flyktninger til å reise tilbake til hjemlandet når
forholdene gjør det mulig. Posten dekker både
individuell støtte og støtte til prosjekter som
fremmer tilbakevending. Bevilgningen i 2005 er 8,85 mill. kroner.
I tillegg er det overført 20,4 mill. kroner fra 2004.
I Revidert nasjonalbudsjett 2003 ble det bevilget 25,5
mill. kroner for å sette i verk tiltak for å stimulere til
frivillig retur og tilbakevending til Irak. For omtale av dette,
vises til proposisjonen.
Det foreslås at bevilgningen på posten
nedsettes med 8,85 mill. kroner til 0 kroner. Forutsetningen for
dette er at 8,85 mill. kroner, som tilsvarer årets bevilgning, kan
dekkes av den overførte bevilgningen som er knyttet til
retur og tilbakevending til Irak.
Av den overførte bevilgningen er 4,5
mill. kroner ikke knyttet til Irak-tiltak. Det foreslås
at formålet for disse midlene utvides til også å omfatte
returtiltak, i tillegg til tilbakevendingstiltak.
Det legges videre opp til at 0,5 mill. kroner
av de overførte midlene som ikke er knyttet til Irak-tiltak
holdes udisponert. Bevilgningen på kap. 500 post 1 Driftsutgifter økes
med tilsvarende beløp for å styrke arbeidet med å fremforhandle
retur- og tilbaketakelses-avtaler, herunder økt reisevirksomhet,
jf. kap. 500 post 1.
Regjeringen viser til budsjettavtalen mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene i kommunalkomiteen om statsbudsjettet
for 2005, der Regjeringen ble bedt om å komme tilbake med
en orientering om status for gjennomgangen av tilskuddsordningen
knyttet til frivillig tilbakevending av personer som har fått
opphold i Norge.
Regjeringen mener det er svært viktig
at en omlegging av tilbakevendingsordningen bidrar både
til å bygge opp under flyktningens mulighet til å klare
seg i hjemlandet og til at ordningen i liten grad kan misbrukes.
Kommunal- og regionaldepartementet vurderer nå om en større
omlegging av ordningen er nødvendig, og vil komme tilbake
med en orientering om denne saken i forbindelse med statsbudsjettet
for 2006.
Vi viser til at Stortinget i sin behandling
av Riksrevisjonens Dokument nr. 1 (2004-2005), jf. Innst. S. nr. 145
(2004-2005), ønsker at Kommunal- og regionaldepartementet
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005 gir Stortinget
en ytterligere oppdatering av UDIs oppfølging i forhold
til "at UDI får et tilfredsstillende system for regnskapsføring
og oppfølging av krav om tilbakebetaling av tilbakevendingsstøtte".
Det vises til proposisjonen for redegjørelse av dette.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, og tar øvrig omtale til orientering.