Stortinget ba Regjeringen om å utarbeide årlige
rapporter som viser de funksjonshemmedes vilkår og situasjon
på arbeidsmarkedet, jf. anmodningsvedtak nr. 168 av 15. desember
2003 og Budsjett-innst. S. nr. 5 (2003-2004). I St.prp. nr. 1 (2004-2005)
for Arbeids- og sosialdepartementet ble det gitt en slik rapportering. Stortinget
påpekte at rapporteringen ikke var tilstrekkelig og ikke
ga god nok oversikt, og ba Regjeringen komme tilbake til Stortinget
på egnet måte i løpet av vårsesjonen
2005, jf. Innst. S. nr. 127 (2004-2005), Budsjett-innst. S. nr.
5 (2004-2005) og St.meld. nr. 4 (2004-2005).
Det vises til proposisjonen for rapportering
om saken.
Komiteen tar rapporteringen
til etterretning, og viser til merknader under kap. 634.
Regjeringen foreslo i St.meld. nr. 47 (2002-2003)
at olje- og dykkeselskapene burde inviteres til å bidra
til å finansiere kompensasjonsordningen for pionerdykkerne.
Stortinget ga sin tilslutning til at operatørselskapene
skulle inviteres til å delta i finansieringen av kompensasjonsordningen,
jf. Innst. S. nr. 137 (2003-2004). Regjeringen signaliserte videre
i RNB for 2004, jf. St.prp. nr. 63 (2003-2004), at den ville følge
opp dette. Arbeids- og sosialdepartementet har i den forbindelse bedt
Oljeindustriens Landsforening (OLF) om å komme med forslag
til hvordan dette ønsket kan imøtekommes.
Det vises til proposisjonen for redegjørelse
for OLFs svar til Arbeids- og sosialdepartementet.
Komiteen tar dette
til orientering.
For at uførepensjonister skal kunne
prøve seg i arbeidslivet, er det iverksatt et forsøk
med uførepensjon som lønnstilskudd. Målgruppen
er uførepensjonister som har fått innvilget uførepensjon
etter reglene som gjaldt før 1. januar 2004. Departementet
skulle komme tilbake med foreløpige erfaringer og eventuelle ytterligere
budsjettkonsekvenser i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2005, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2004-2005) for Arbeids- og sosialdepartementet.
Gjennomføringen av forsøket
er lagt til Aetat og trygdeetaten. Det skal legges til rette for
nær kontakt og en god dialog med partene i arbeidslivet
om forsøket. Forsøket er iverksatt i Hedmark,
Rogaland, Sør-Trøndelag, Telemark og Troms. Forskriften
for forsøket trådte i kraft 1. januar
2005. Forsøket er fortsatt i startfasen. Departementet
vil av den grunn komme tilbake med foreløpige erfaringer
i St.prp. nr. 1 (2005-2006) for Arbeids- og sosialdepartementet.
Komiteen tar dette
til orientering.
I statsbudsjettet for 2005 ble den midlertidige
utvidelsen av permitteringsordningen (fra 26 til 42 uker) forlenget
for alle bransjer frem til 1. juli 2005, jf. anmodningsvedtaket
nedenfor.
Vedtak nr. 48, 12. desember 2004:
"Stortinget ber Regjeringen forlenge midlertidig utvidelse
av permitteringsordningen (fra 26 uker til 42 uker) for alle bransjer
fram til 1. juli 2005, og foreta en ny vurdering av permiteringsperioden
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005."
Adgangen til å benytte permitteringer
innebærer en forsikring for arbeidsgiver. Ved lav aktivitet
overføres lønnsforpliktelser (for en begrenset
periode) til trygde-systemet ved at de permitterte arbeiderne mottar
dagpenger fra folketrygden, uten at arbeidskraften i praksis gjøres
fullt ut tilgjengelig for alternative anvendelser. Dette bidrar
til å redusere søkeaktiviteten blant de arbeidsledige.
Erfaringer viser at så lenge en arbeidstaker er bundet
av arbeidsavtale vil en normalt ha lav søkeaktivitet mot
alternative jobber. Økt søkeaktivitet og økt
mobilitet hos permittert arbeidstaker vil kunne bidra til å redusere
flaskehalsproblemer i andre deler av arbeidsmarkedet.
Norsk økonomi er inne i en oppgangssituasjon
hvor ledigheten faller. Permitteringer benyttes først og fremst
i industrien og i bygge- og anleggsbransjen. I disse næringene
er aktiviteten nå økende og ledigheten fallende.
Aktiviteten er sterkere i disse bransjene enn i økonomien
for øvrig. Det siste året (mars 2004-mars 2005)
er antall permitterte arbeidssøkere redusert med 31 pst.
Antall helt ledige er redusert med 17 pst. blant personer med industribakgrunn
og med 9 pst. blant personer med bakgrunn fra bygge- og anleggsbransjen.
På denne bakgrunn opprettholdes den
maksimale perioden i permitteringsordningen på 26 uker
i 2. halvår 2005.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen om Revidert nasjonalbudsjett
for 2005, omtalt i denne innstilling under kapittel 1.3, der en
er enig om å forlenge den midlertidig utvidete permitteringsordningen
til 42 uker frem til 1. januar 2006, og der en ber Regjeringen utarbeide
et forslag til permanent regelverk for permitteringsreglene som
fanger opp både konjunktur- og sesonghensyn, og legge dette
frem i forbindelse med statsbudsjettet for 2006.
Komiteenfremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen forlenge
midlertidig den utvidete permitteringsordningen til 42 uker frem
til 1. januar 2006."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, foreslår på denne
bakgrunn å øke bevilgningen med 113 mill. kroner
i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
et forslag til permanent regelverk for permitteringsreglene som
fanger opp både konjunktur- og sesonghensyn, og legge dette
frem i forbindelse med statsbudsjettet for 2006."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2541 | | Dagpenger | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 113 000 000 |
| | fra kr 9 615 000 000 til
kr 9 728 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet frykter
at man ved å gå tilbake til en permitteringsperiode
på 26 uker slik Regjeringen foreslår, kan få flere
oppsigelser, som igjen medfører at viktig kompetanse forsvinner
fra utsatte bransjer. Disse medlemmer mener Regjeringen
ser bort fra at det også er behov for lengre permitteringsperiode
ut fra sesongvariasjoner, når den begrunner innstrammingen
med konjunktursituasjonen. Disse medlemmer mener
den foreslåtte innstrammingen vil særlig ramme
den delen av industrien som har sterke svingninger i aktiviteten,
og som er lokalisert i deler av landet der det er få alternative
sysselsettingsmuligheter. Disse medlemmer foreslår derfor
at permitteringsperioden på 42 uker videreføres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Regjeringen sammen med Fremskrittspartiet har gjennomført
flere kutt i dagpengeordningen. Som en følge av dette er
ytelsene strammet betydelig inn og langt færre har nå krav
på dagpenger. Blant annet er antall ventedager økt
fra 3 til 5 dager. Disse medlemmer ønsker å reversere
denne innstramningen og foreslår å redusere antall
ventedager før man får dagpenger fra 5 til 3 fra
1. juli 2005.
Disse medlemmer viser også til
forslag om å øke bevilgningen til tiltaksplasser
ref. kap. 634 post 70 og 71. Flere tiltaksplasser gir reduserte
utbetalinger av dagpenger på 29 mill. kroner med det nivået
på tiltaksplasser disse medlemmer foreslår.
På bakgrunn av disse forslagene og
forslaget om å forlenge permitteringsperioden til 42 uker
foreslår disse medlemmer å øke
bevilgningene over kap. 2541 post 70 med 134 mill. kroner og fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2541 | | Dagpenger | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 134 000 000 |
| | fra kr 9 615 000 000 til
kr 9 749 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at permitteringsperioden har vært forlenget til 42
uker siden 1. juli 2003, med halvårlige politiske
vedtak. Disse medlemmer registrerer at næringslivet ønsker
en større grad av forutsigbarhet og dermed ønsker
en permanent løsning. Disse medlemmer ser
videre behovet for et permitteringsregelverk som fanger opp både
konjunktur- og sesonghensyn. Disse medlemmer vil
derfor be Regjeringen utarbeide et forslag til et permanent regelverk
i forbindelse med statsbudsjettet for 2006. De mest berørte organisasjoner
i arbeidslivet bør konsulteres i dette arbeidet. Inntil
denne vurderingen er foretatt, går disse medlemmer inn
for at permitteringsperioden fortsatt bør være
42 uker over 18 måneder. Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 113 000 000 kroner i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende 113 000 000
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer viser til avtalen
mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, hvor dette er innfridd.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti presenterte
i sitt alternative budsjett for 2005 tiltak mot ledighet som ville
skapt rundt 17 000 arbeidsplasser. Dette ville redusert
behovet for utbetalinger til dagpenger vesentlig.
Disse medlemmer viser til forslagene
om å øke bevilgningene til kommunesektoren og
helseforetakene. Dette vil bidra til å øke sysselsettingen
i sektorer der utviklingen de siste årene har vært
dårlig.
Disse medlemmer viser også til
sitt forslag om å øke bevilgningene til ordinære
arbeidsmarkedstiltak og tiltak for yrkeshemmede. Flere ledige på tiltak
vil redusere behovet for utbetalinger til dagpenger.
Disse medlemmer anslår
behovet for utbetalinger til dagpenger å reduseres med
250 mill. kroner som følge av disse tiltakene. Sammen med økningen
som følge av endringer i permitteringsregelverket på 113 mill.
kroner, gir dette en nettoreduksjon i forhold til Regjeringens forslag
på 137 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2541 | | Dagpenger | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 137 000 000 |
| | fra kr 9 615 000 000 til
kr 9 478 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet anslår behovet for utbetalinger til dagpenger å reduseres
med 250 mill. kroner som følge av disse tiltakene. Sammen
med økningen som følge av endringer i permitteringsregelverket
på 113 mill. kroner, gir dette en nettoreduksjon i forhold
til Regjeringens forslag på 137 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Senterpartiet foreslår omprioriteringer i revidert budsjett
som har et forsiktig sysselsettingsanslag på 2 700 årsverk.
Det anslås videre at dette vil gi 1 700 færre
med rett til dagpenger, og kostnadene knyttet til dagpenger kan
reduseres med 340 mill. kroner. Disse medlemmer viser
videre til at Senterpartiet foreslår å opprettholde
adgangen til permittering i inntil 42 uker.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2541 | | Dagpenger | |
| 70 | Dagpenger, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 227 000 000 |
| | fra kr 9 615 000 000 til
kr 9 388 000 000" | |
Det vises til følgende vedtak i forbindelse
med behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005).
Vedtak nr. 51, 12. desember 2004:
"Stortinget ber Regjeringen presentere et opplegg
for evaluering av endringene i regelverket for rehabiliteringspenger
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005."
Arbeids- og sosialdepartementet planlegger en
todelt evaluering: en deskriptiv del og en del som ser nærmere
på konsekvensene for den enkelte bruker. Evalueringen skal
vurdere effekter av tidsbegrensningen for å motta rehabiliteringspenger.
Det gjelder bl.a. om tidsbegrensningen har hatt betydning for hvorvidt
brukerne er kommet tilbake i arbeid, hvilken oppfølging brukerne
har fått fra trygdeetaten, om tidsbegrensningen har hatt
konsekvenser for personer som er i gang med et aktivt medisinsk
opplegg og om den har hatt konsekvenser for brukernes økonomisk
situasjon. Evalueringen skal foretas av Rikstrygdeverket i samarbeid med
en ekstern forskningsinstitusjon. Evalueringen skal etter planen
ferdigstilles innen 31. desember 2005.
Komiteen tar dette
til orientering.
I anmodningsvedtak nr. 314 (2001-2002) ble Regjeringen
bedt om å utrede muligheter for å etablere driftskonsepter
for vinmonopolutsalg med mer begrenset vareutvalg og eventuelt noe
begrenset åpningstid for å oppnå en tilfredsstillende
tilgjengelighet for utkantstrøk.
I 2003 ble det etablert en prøveordning
med fire vinmonopolutsalg med begrenset driftskonsept. Utsalgene ble
etablert på Rena, Skjervøy, Rognan og Stranda,
og kjennetegnes av smalere vareutvalg og kortere åpningstid
sammenlignet med ordinære vinmonopolutsalg. Utsalgene har
videre en avstand til eksisterende vinmonopolbutikker på over
30 kilometer. I Innst. O. nr. 19 (2004-2005) la sosialkomiteens
flertall til grunn at Stortinget på egnet måte
blir orientert om evalueringen av denne ordningen.
Etter ett års drift ble det høsten
2004 gjennomført en evaluering av ordningen basert på analyser
av butikkenes driftsøkonomi og resultater av kundeundersøkelser.
På bakgrunn av denne evalueringen har Vinmonopolet konkludert
med at det er grunnlag for å gå videre med en
ny butikk-kategori som vil gå under navnet "distriktsbutikk".
På bakgrunn av evalueringen er det
videre lagt til grunn at distriktsbutikken skal ha en åpningstid
på mellom 20-25 timer fordelt på 4-5 dager pr.
uke, et sortiment på rundt 250 varianter og avstand til øvrige
utsalg på mer enn 30 kilometer. Ut fra beregninger av blant annet
befolkningsgrunnlag og etablerte handlemønstre i kommuner
uten vinmonopolbutikk, antas det at det er grunnlag for å etablere
ca. 10 slike distriktsbutikker i nye kommuner de kommende 3 år.
Vinmonopolet vil videre vurdere å gjøre om drøyt
10 eksisterende standardbutikker som har problemer med å oppnå et
positivt driftsresultat, til distriktsbutikker.
Komiteen tar dette
til etterretning.