Som et ledd i forslaget om tettere individuell
oppfølging av personer som trenger særlig bistand
for å kunne nyttiggjøre seg arbeidsrettede tiltak
foreslås bevilgningen økt med 6,6 mill. kroner,
jf. omtale under kap. 621 post 63.
Som et ledd i forslaget om kompetanse- og utviklingstiltak
i sosialtjenesten for å forebygge og redusere fattigdom
blant barnefamilier foreslås bevilgningen økt
med 3,0 mill. kroner, jf. omtale under kap. 621 post 63.
Fra 1. juli 2005 opprettes det et register
som Sosial- og helsedirektoratet skal ha ansvaret for, med oversikt over
innehavere av bevillinger etter alkoholloven og over dem som kan
drive engrossalg. Denne oppgaven vil kreve ett årsverk.
Kostnadene fra 1. juli 2005 er anslått til 300 000
kroner. For å dekke disse utgiftene foreslås en
omprioritering av 300 000 kroner til kap. 720 post 1 Driftsutgifter
på Helse- og omsorgsdepartementets budsjettområde.
Det er innledet samarbeid mellom Rikstrygdeverket og
Lærings- og mestringssentrenes familieprosjekt om etablering
av en "familieportal" som skal møte behovet for offentlig
nettbasert informasjon for familier med barn med nedsatt funksjonsevne
eller kronisk sykdom. Tiltaket inngår i strategiplanen
rettet mot familier med barn med nedsatt funksjonsevne. For å etablere
"familieportalen" foreslås bevilgningen økt med
700 000 kroner.
Samlet foreslås bevilgningen økt
med 10,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Ved utgangen av 2004 har nærmere 9 000
personer vært inkludert i de lokale prosjektene i forbindelse
med satsingen på målrettede arbeidsmarkedstiltak.
En evaluering utført av Arbeidsforskningsinstituttet viser
at sosialtjenesten henviser kun om lag 30 pst. av det totale antallet
personer i målgruppen for satsingen til Aetat, og at flere
faller fra i løpet av rekrutteringsfasen og under deltakelsen
i tiltaket. Så langt har statlige midler vært
tildelt Aetat.
Kommunene har en viktig rolle i arbeidsmarkedssatsingen,
både i forhold til kartlegging av behov og funksjonsevne
og oppfølging av den enkelte. Regjeringen foreslår
samlet å bevilge 20 mill. kroner til tettere individuell
oppfølging av personer som trenger særlig bistand
for å kunne nyttiggjøre seg arbeidsrettede tiltak,
hvorav 13,4 mill. kroner på denne posten. Formålet er å øke
andelen i den aktuelle målgruppen som henvises fra sosialtjenesten
til Aetat og å redusere antallet personer som faller fra
i løpet av rekrutteringsfasen og tiltaksdeltakelsen.
En del barnefamilier med vedvarende lav inntekt
og andre levekårsproblemer mottar økonomisk stønad
og annen bistand fra sosialtjenesten. Ny kunnskap kan tyde på at
barna i disse familiene faller i en gråsone mellom sosialtjenesten
og barnevernet i forhold til å få dekket grunnleggende
behov. Regjeringen foreslår å bevilge 8,3 mill.
kroner (jf. 3 mill. kroner under post 21) til kompetanse- og utviklingstiltak
i sosialtjenesten i forhold til problemer med fattigdom blant barnefamilier
som er i kontakt med sosialtjenesten. Det vil bli satt i verk tiltak
i forhold til det sosiale og forebyggende arbeidet overfor foreldre
og barn og utvikling av samarbeidsmodeller for bedre samordning
av tjenestetilbudet for barnefamilier i det lokale hjelpeapparatet.
Tiltaket sees i sammenheng med de kompetanse- og utviklingstiltak
som er iverksatt innenfor barneverntjenesten som et ledd i gjennomføringen
av tiltaksplan mot fattigdom. Bevilgningen på post 63 foreslås økt med
5,3 mill. kroner til dette formålet.
Det er fra flere hold blitt påpekt
at avstanden er for stor mellom utdanningsinstitusjonene og sosialtjenesten,
og mellom sosialtjenesten og forskningsmiljøene. På denne
bakgrunn planlegges forsøk med nye samarbeidsformer mellom
forskning, utdanning og praksis i sosialtjenesten gjennom forsøk
med "universitets-/undervisningssosialkontor". Formålet
med forsøket skal være å bidra til en
styrking av kompetanse og kvalitet i sosialtjenesten. Sosial- og
helsedirektoratet vil ha hovedansvaret for planleggingen. Utgifter
til utredning og planlegging i 2005 dekkes innenfor de eksisterende midlene
til Sosial- og helsedirektoratet over denne bevilgningen.
Samlet foreslås bevilgningen på post
63 økt med 18,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I forbindelse med statsbudsjettet for 2005 ble
to tilskuddsordninger for velferds-, fritids- og ferietiltak i regi
av andre enn funksjonshemmedes organisasjoner lagt inn i det generelle
driftstilskuddet til funksjonshemmedes organisasjoner, jf. St.prp.
nr. 1 (2004-2005) og Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005).
Regjeringen ønsker å styrke
tilbudet til familier med funksjonshemmede barn, jf. egen strategiplan.
Bevilgningen foreslås økt med 5,0 mill. kroner
som avsettes til ferie- og velferdstilbud for personer med nedsatt funksjonsevne
i regi av frivillige organisasjoner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.