8.5.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Som et ledd i forslaget om tettere individuell oppfølging av personer som trenger særlig bistand for å kunne nyttiggjøre seg arbeidsrettede tiltak foreslås bevilgningen økt med 6,6 mill. kroner, jf. omtale under kap. 621 post 63.

Som et ledd i forslaget om kompetanse- og utvik­lingstiltak i sosialtjenesten for å forebygge og redusere fattigdom blant barnefamilier foreslås bevilgningen økt med 3,0 mill. kroner, jf. omtale under kap. 621 post 63.

Fra 1. juli 2005 opprettes det et register som Sosial- og helsedirektoratet skal ha ansvaret for, med oversikt over innehavere av bevillinger etter alkoholloven og over dem som kan drive engrossalg. Denne oppgaven vil kreve ett årsverk. Kostnadene fra 1. juli 2005 er anslått til 300 000 kroner. For å dekke disse utgiftene foreslås en omprioritering av 300 000 kroner til kap. 720 post 1 Driftsutgifter på Helse- og omsorgsdepartementets budsjettområde.

Strategiplan for familier med barn med nedsatt funksjonsevne

Det er innledet samarbeid mellom Rikstrygdeverket og Lærings- og mestringssentrenes familieprosjekt om etablering av en "familieportal" som skal møte behovet for offentlig nettbasert informasjon for familier med barn med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom. Tiltaket inngår i strategiplanen rettet mot familier med barn med nedsatt funksjonsevne. For å etablere "familieportalen" foreslås bevilgningen økt med 700 000 kroner.

Samlet foreslås bevilgningen økt med 10,0 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

8.5.2 Post 63 Tilskudd til rusmiddeltiltak mv., kan overføres

Sammendrag

Tettere individuell oppfølging av personer som trenger særlig bistand for å kunne nyttiggjøre seg arbeidsretta tiltak

Ved utgangen av 2004 har nærmere 9 000 personer vært inkludert i de lokale prosjektene i forbindelse med satsingen på målrettede arbeidsmarkedstiltak. En evaluering utført av Arbeidsforskningsinstituttet viser at sosialtjenesten henviser kun om lag 30 pst. av det totale antallet personer i målgruppen for satsingen til Aetat, og at flere faller fra i løpet av rekrutteringsfasen og under deltakelsen i tiltaket. Så langt har statlige midler vært tildelt Aetat.

Kommunene har en viktig rolle i arbeidsmarkedssatsingen, både i forhold til kartlegging av behov og funksjonsevne og oppfølging av den enkelte. Regjeringen foreslår samlet å bevilge 20 mill. kroner til tettere individuell oppfølging av personer som trenger særlig bistand for å kunne nyttiggjøre seg arbeidsrettede tiltak, hvorav 13,4 mill. kroner på denne posten. Formålet er å øke andelen i den aktuelle målgruppen som henvises fra sosialtjenesten til Aetat og å redusere antallet personer som faller fra i løpet av rekrutteringsfasen og tiltaksdeltakelsen.

Kompetanse- og utviklingstiltak i sosialtjenesten for å forebygge og redusere fattigdom blant barnefamilier

En del barnefamilier med vedvarende lav inntekt og andre levekårsproblemer mottar økonomisk stønad og annen bistand fra sosialtjenesten. Ny kunnskap kan tyde på at barna i disse familiene faller i en gråsone mellom sosialtjenesten og barnevernet i forhold til å få dekket grunnleggende behov. Regjeringen foreslår å bevilge 8,3 mill. kroner (jf. 3 mill. kroner under post 21) til kompetanse- og utviklingstiltak i sosialtjenesten i forhold til problemer med fattigdom blant barnefamilier som er i kontakt med sosialtjenesten. Det vil bli satt i verk tiltak i forhold til det sosiale og forebyggende arbeidet overfor foreldre og barn og utvikling av samarbeidsmodeller for bedre samordning av tjenestetilbudet for barnefamilier i det lokale hjelpeapparatet. Tiltaket sees i sammenheng med de kompetanse- og utviklingstiltak som er iverksatt innenfor barneverntjenesten som et ledd i gjennomføringen av tiltaksplan mot fattigdom. Bevilgningen på post 63 foreslås økt med 5,3 mill. kroner til dette formålet.

Forsøk med "undervisnings-/universitetssosialkontor"

Det er fra flere hold blitt påpekt at avstanden er for stor mellom utdanningsinstitusjonene og sosialtjenesten, og mellom sosialtjenesten og forskningsmiljøene. På denne bakgrunn planlegges forsøk med nye samarbeidsformer mellom forskning, utdanning og praksis i sosialtjenesten gjennom forsøk med "universitets-/undervisningssosialkontor". Formålet med forsøket skal være å bidra til en styrking av kompetanse og kvalitet i sosialtjenesten. Sosial- og helsedirektoratet vil ha hovedansvaret for planleggingen. Utgifter til utredning og planlegging i 2005 dekkes innenfor de eksisterende midlene til Sosial- og helsedirektoratet over denne bevilgningen.

Samlet foreslås bevilgningen på post 63 økt med 18,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

8.5.3 Post 74 Tilskudd til pensjonistenes og funksjonshemmedes organisasjoner

Sammendrag

I forbindelse med statsbudsjettet for 2005 ble to tilskuddsordninger for velferds-, fritids- og ferietiltak i regi av andre enn funksjonshemmedes organisasjoner lagt inn i det generelle driftstilskuddet til funksjonshemmedes organisasjoner, jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005) og Budsjett-innst. S. nr. 11 (2004-2005).

Regjeringen ønsker å styrke tilbudet til familier med funksjonshemmede barn, jf. egen strategiplan. Bevilgningen foreslås økt med 5,0 mill. kroner som avsettes til ferie- og velferdstilbud for personer med nedsatt funksjonsevne i regi av frivillige organisasjoner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.