Petroleumstilsynet skal føre tilsyn
med at vilkårene for arbeidstillatelse/oppholdstillatelse
følges på offshoreinnretningene og landanleggene,
samt at lønns- og arbeidsvilkår i allmenngjorte
tariffavtaler følges.
Etter vedtak i Tariffnemnda av 1. desember
2004 er det nå allmenngjort tariffavtaler ved syv landanlegg. Erfaringsmessig
sett er det stor grad av utenlandsk arbeidskraft i sektoren og spesielt
i bygge- og anleggsvirksomhet i tilknytning til landanleggene. Endringene i
arbeidsmiljølovgivningen og krav om identifikasjonsbevis
og oversiktslister på byggeplassene bidrar således
også til økning av Petroleumstilsynets tilsynsomfang.
De nye tilsynsoppgavene vil bl.a. kreve ny kompetanse
i Petroleumstilsynet. Når det gjelder tilsyn med etterlevelse
av allmenngjorte tariffavtaler må tilsynsmyndighetene ha
en utstrakt og tett dialog med partene i arbeidslivet bl.a. for å sikre
en korrekt forståelse av inngåtte tariffavtaler.
Det er derfor behov for å styrke Petroleumstilsynets driftsbevilgning
til dette arbeidet i 2005.
Det har vært flere alvorlige hendelser
etter at Petroleumstilsynet overtok ansvaret for petroleumsanleggene
på land. Flere av landanleggene har utfordringer knyttet
til å utvikle og innføre tiltak som forhindrer hendelser.
En årsak til dette er at analysearbeid etter hendelsene
ikke går tilstrekkelig i dybden slik at bakenforliggende årsaker
ikke blir avdekket.
For å påvirke denne utviklingen
må Petroleumstilsynet styrke sin detaljerte oppfølging
overfor virksomhetene for å sikre at nødvendige
tiltak utvikles, gjennomføres og følges opp. Det
er derfor behov for å styrke Petroleumstilsynets driftsbevilgning
til dette arbeidet i 2005.
Ved opprettelsen av Petroleumstilsynet, fikk
etaten overført tilsynsansvar for enkelte landanlegg fra Arbeidstilsynet
og Direktoratet for sikkerhet og beredskap. Fra Arbeidstilsynet
ble det overført ressurser tilsvarende ett årsverk.
Etter en ny vurdering foreslås det en overføring
på ytterligere ett årsverk, 0,5 mill. kroner,
fra kap. 640 Arbeidstilsynet post 1 Driftsutgifter.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen til Petroleumstilsynet
3 mill. kroner ifm. nye tilsynsoppgaver hvorav 0,5 mill. kroner
foreslås overført fra kap. 640 Arbeidstilsynet.
Det foreslås å redusere posten
med 1 mill. kroner som følge av overføring av
personell mellom Petroleumstilsynet og Oljedirektoratet i 2004.
Overføringen er knyttet til delingen pr. 1. januar 2004
der det var gitt muligheter for flytting/reversering av
personell fram til 1. juli 2004. Oljedirektoratets bevilgning over
kap. 1810 vil fra Olje- og energidepartementet foreslås økt tilsvarende.
Samlet sett foreslås det at bevilgningen
under kap. 642 post 1 økes med 2 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til at Regjeringa har tatt omsyn til at Petroleumstilsynet har fått
nye oppgåver på landanlegga. Denne medlemen meiner
det også er heilt naudsynt at Petroleumstilsynet får
høve til å styrka tilsynet på sokkelen. Denne
medlemen peikar i den samanheng på at det den siste
vinteren har vore fleire alvorlege hendingar og nestenulykker på sokkelen. Denne medlemen meiner
tilsynet må tilførast auka ressursar både
for å agere raskt når det skjer ulykker og for å styrka
den viktige rolla dei har med rådgjeving og førebygging. Denne
medlemen føreslår at Petroleumstilsynet
sine driftsutgifter vert auka med 4 mill. kroner ut over Regjeringa
sitt framlegg.
Denne medlemen fremjar følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2005 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
642 | | Petroleumstilsynet (jf.
kap. 3642) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 6 000 000 |
| | fra kr 125 000 000 til
kr 131 000 000" | |